4 GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

Yugoslavia and Rwanda: On “Genocide Denial” and
“Revisionism”

Media Disinformation, George Monbiot and The Guardian

By Edward S. Herman and David Peterson Region: Europe, sub-Saharan Africa
Global Research, September 03, 2011 Theme: Media Disinformation
Monthly Review 3 September 2011 In-depth Report: THE BALKANS

[image above: Professor Edward S. Herman]

On Tuesday, June 14, the Guardian of London published “Left and Libertarian Right Cohabit
in the Weird World of the Genocide Belittlers.”1 In this nearly 1,100-word commentary, the
British writer George Monbiot attacked the two of us (among others) as “genocide deniers”
and “revisionists” for our writings on the former Yugoslavia and Rwanda. Monbiot also went
on to assail Noam Chomsky, John Pilger, and the U.K.-based Media Lens group for their
association with individuals as depraved as we are.

In response, each of us submitted separate manuscripts to the Guardian by no later than the
following weekend (June 17-19). But the Guardian found our submissions problematic, and
delayed its decision about their status while it purported to check the accuracy of what we
had written — something that it clearly had not done for Monbiot’s error-laden and grossly
misleading original.

By July 5, the Guardian had rejected both of our manuscripts.2 But, it also invited us to
resubmit a single joint-response, with no guarantee of publication, and requested that we
observe a strict 550 word limit — or half-the-length of Monbiot's original.

Soon thereafter we delivered a consolidated manuscript to the Guardian at exactly 550-
words; and on July 20, five weeks and a day after it had published Monbiot’s original, the
Guardian published an even shorter, 524-word response under our names. But rather than
giving it a title that featured our claims about Monbiot’s errors, ignorance, and crass name-
calling, the Guardian gave it a title that was both plaintive and defensive: “We're Not
Genocide Deniers.”3

At least two comments posted to the Guardian Response column’s Web page below our
piece by the Canadian media-activist Joe Emersberger provided links to our original
responses, which we had posted to ZNet. But Emersberger’'s comments were removed by
the Guardian's intellectual police, never to be restored; a comment by one of us (Peterson)
that linked to these same responses also was removed. Eventually, this latter comment was
restored, “most likely in response to public complaints,” Media Lens believes.4

On the other hand, the first comment recorded by the Guardian after it opened its Response
column for feedback on July 20 asked us: “If you say you are not denying the genocide in
Bosnia and Rwanda, what are you saying? And please, one sentence will suffice.”5 This is,
of course, an aggressively hostile question, and impossible to answer in one sentence. But


https://www.globalresearch.ca/author/edward-s-herman
https://www.globalresearch.ca/author/david-peterson
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/sub-saharan-africa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/the-balkans
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jun/13/left-and-libertarian-right
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jun/13/left-and-libertarian-right
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn1
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn2
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jul/19/not-genocide-deniers-uncover-truth
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jul/19/not-genocide-deniers-uncover-truth
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn3
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn4
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn5

it is also a question that we had answered at length in The Politics of Genocide6 and in our
original submissions that the Guardian had rejected, and to which its Web site moderator
was not allowing anyone to post a hyperlink!

Furthering its protection of Monbiot and its enforcement of a one-sided discussion, the
Observer (the Guardian's sister paper, which appears on Sundays to complement the
Guardian‘s Monday through Saturday schedule) published Nick Cohen’s “Decline and Fall of
the Puppetmasters” 7 three days before our response appeared. This was a diatribe against
“west-hating” intellectuals (Noam Chomsky, Tarig Ali, Harold Pinter, Arundhati Roy, and a
“cranky writer called Diana Johnstone”) who in Cohen’s words “believe that the lackeys of
American imperialism were inventing stories of Serb atrocities to justify the expansion of
western power.” Then six days after it published our response, the Guardian published “To
Claim Tutsis Caused Rwanda’s Genocide Is Pure Revisionism” by James Wizeye, identified as
the “first secretary at the Rwanda high commission” or embassy in London.8 No offsetting
response has since been published by the Guardian that challenged this piece of
propaganda from a spokesman for the regime which, we argued, has been the primary
mass-killer in Rwanda and the Democratic Republic of Congo for the past two decades.9

Some Guardian-Observer History10

The Guardian and the Observer have long been unable to break loose from the standard,
politically convenient, Western party-line narratives on both Yugoslavia and Rwanda. This
was made very clear in the case of Yugoslavia when their lead reporter there, Ed Vulliamy,
proudly asserted his anti-Serb bias and unwillingness to report in neutral fashion. “l am one
of those reporters who cannot see this as just another story from which | must remain
detached and in which | must be neutral,” he wrote in 1993. “[W]ith Omarska and Trnopolje
[in 1992] objective coverage of the war became a rather silly notion. ... | am on the side of
the Bosnian Muslim people against an historical and military program to obliterate
them.”11 On the other hand, hundreds of Bosnian Serbs were killed and raped in the
Bosnian Muslim-run prison camps of Celebici, Konjic and Tarcin (to name three major
ones);12 but Vulliamy never wrote about them, though in his voluminous reports for the
Guardian, he did mention the existence of Tarcin and Celebici once apiece in passing.13
Can anybody imagine his and the Guardian’s reaction to a Russian journalist who, having
visited only Celebici and Tarcin during the wars in Bosnia, declared that these camps make
a commitment to the Serb cause a moral imperative, and objective journalism a silly
notion? Or their reaction to this Russian journalist were he to publish this plea under the
title: “We Must Fight for the Memory of the Bosnian Muslim Camps”?14

Vulliamy’s bias, and no doubt his “journalism of attachment”-derived dishonesty in this
theater of conflict,15 have been demonstrated over many years by his serial
misrepresentations in the case of Fikret Alic, whom Vulliamy described as a “young Bosnian
whose emaciated torso, behind the barbed wire of Trnopolje concentration camp, became a
symbol of the cynical slaughter in Bosnia-Herzegovina”;16 by his refusal to acknowledge
Bosnia’s Islamic leader and wartime President Alija Izetbegovic’s rejection of a multiethnic,
tolerant, and secular state and espousal of a closed Islamic polity;17 and by his long-
standing commitment to the early inflated Bosnian Muslim death toll in the face of dramatic
downward revisions by establishment sources.18 The same bias and dishonesty were also
reflected in Vulliamy’s violent 2009 diatribe at Amnesty International’s invitation to Noam
Chomsky to deliver its annual Stand Up for Justice lecture, alleging Chomsky’s unspecified
apologetics for Serbian atrocities in the Balkan wars, including “spitting on the graves of the
dead.”19


http://www.monthlyreview.org/books/politicsofgenocide.php
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn6
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jul/17/nick-cohen-democracy-murdoch-mladic
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jul/17/nick-cohen-democracy-murdoch-mladic
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn7
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jul/25/tutsi-rwanda-genocide-hutu
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jul/25/tutsi-rwanda-genocide-hutu
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn8
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn9
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn10
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn11
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn12
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn13
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn14
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn15
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn16
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn17
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn18
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn19

This Vulliamy perspective and structure of disinformation undoubtedly fed into Emma
Brockes’s infamous 2005 interview with Chomsky for the Guardian,20 an affair that the
Guardian Reader’s Editor (ombudsman) concluded had misrepresented Chomsky’s
expressed beliefs so egregiously that the Guardian expunged the interview from its Web
site.21 Although Brockes could have asked Chomsky questions about the many issues on
which he is well informed, she focused on Yugoslavia and Srebrenica, and on the analyst
Diana Johnstone, whose work on Yugoslavia Vulliamy had in the past called “poison.”22
One memorable smear in the Guardian’s handling of the interview appeared immediately
below its title (“The Greatest Intellectual?”), where by way of introducing it, readers found
the following sentences:

Q: Do you regret supporting those who say the Srebrenica massacre was exaggerated?
A: My only regret is that | didn’t do it strongly enough.

This question-and-answer sequence was nowhere to be found in the published interview. In
fact, the answer quoted here was given to an entirely different question, in which Brockes
asked Chomsky whether he regretted signing an open letter that protested a Swedish
publisher’s decision not to bring out a translation of Johnstone’s 2002 book Fools’ Crusade:
Yugoslavia, NATO and Western Delusions (Monthly Review Press); this letter referred to
Fools’ Crusade as “outstanding,” and added that “there are more fundamental issues at
stake, namely freedom of expression and the right to express dissenting views.” 23
Brockes’s and the Guardian's language-substitution removed the open letter’s focus on
freedom-of-expression issues and its broad defense of Johnstone’s work, and rewrote
Chomsky’s actual words into support for “those who say the Srebrenica massacre was
exaggerated.” Thus was Johnstone’'s complex and nuanced book pigeonholed by its alleged
position on the Srebrenica massacre, which Brockes’s biased and loaded question
oversimplified to the point of absurdity.

Another memorable smear was Brockes’s contention that Chomsky uses scare-quotes “to
undermine things he disagrees with,” and that he used them around the word “massacre”
to suggest that “during the Bosnian war the ‘massacre’ at Srebrenica was probably
overstated.” All of this allowed Brockes to make the dishonest and insulting addition that,
“in print at least, it can come across less as academic than as witheringly teenage; like,
Srebrenica was so not a massacre.” But when an external legal investigation pressed
Brockes to prove that Chomsky had said what Brockes claimed he did, the audio recording
of his verbal exchanges with Brockes was found to have been “partially recorded over” (i.e.,
erased) some time between the publication of the interview and the Guardian‘s official
inquiry into the matter.24

As noted, these kinds of tactics are in the Vulliamy “journalism of attachment” tradition, and
it is amusing to see that in her profile of Chomsky, Brockes misspelled Johnstone’s first-
name as “Diane” rather than Diana, just as Vulliamy had misspelled it eight months earlier
in a commentary for the IWPR Balkan Crisis Report.25 It seems likely that either Brockes
and/or her editors had worked from this eight-month-old text while preparing the final draft
of the interview, or that Vulliamy himself played a hand in preparing this draft. In any case,
no one at the Guardian caught the misspelling of Johnstone’s first-name prior to publication
of Brockes'’s interview.

In early December 2005, Ed Vulliamy joined 23 other writers and activists who had long
advocated for the Western establishment’s version of Srebrenica — and the “good” versus
“evil” portrayal of the wars in Yugoslavia — in protesting the Guardian‘s decision to


http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn20
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn21
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn22
http://www.chomsky.info/onchomsky/20051031.htm
http://www.monthlyreview.org/books/foolscrusade.php
http://www.monthlyreview.org/books/foolscrusade.php
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn23
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn24
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn25

withdraw Brockes’s mock interview with Chomsky and to issue a “correction” for the
original. The “Guardian has unjustly besmirched Brockes’s reputation,” these 24 figures
stated in an open letter, and “bestowed a stamp of legitimacy on revisionist attempts to
deny the Bosnian genocide and minimize the Srebrenica massacre.” Among Vulliamy’s
fellow signatories were David Rohde, David Rieff, Marko Attila Hoare, Oliver Kamm, Nick
Cohen, and Nerma Jelacic — all veteran maximizers of Serb perfidy and Bosnian Muslim
victimhood.26

Common to Vulliamy’s longstanding journalism of attachment and call to “fight for the
memory of Bosnia’s camps,” the forgeries in Brockes’s interview with Chomsky, and
Monbiot’'s attack on “genocide belittlers,” has been the unspoken premise that any
challenge to the establishment narrative about Srebrenica is beyond the bounds of
respectable journalism. Disallowed as apologetics or belittling or spitting on graves is
anything that invokes historical context regularly suppressed by establishment accounts or
questions official claims about the number of persons executed there. 27 The journalism of
attachment is a rigid party-line journalism.

And just as there has long existed a Western party-line on the dismantling of Yugoslavia,28
in which the roles of perpetrators and victims were cast early (1991-) and adhered to with
passionate intensity and certitude by the Guardian-Observer's writers, so a party-line on the
1994 mass killings in Rwanda has guided its coverage of this theater of conflict for almost as
many years.

Here, again, the casting of perpetrators and victims was clear: These roles paralleled the
long-standing U.S. and British hostility towards Rwanda’s Hutu-majority government under
President Juvenal Habyarimana, and their alignment with the armed forces of the Rwandan
Patriotic Front (RPF). But in Rwanda, a third role was cast for the alleged savior of the
country from the Hutu “genocidaires,” and assigned to the man who, in the words of the
Guardian's chief Africa correspondent Chris McGreal, is the “former Tutsi rebel leader who
ended the genocide [and] has been heralded as the Abraham Lincoln of Africa”29 — Paul
Kagame.

These assigned perpetrator-victim-savior roles, followed closely by the Guardian since the
April-July 1994 period, turn the fundamental realities of the Rwandan conflict upside down, a
fact that becomes clearer when one examines the atrocities of those four months within the
context of the entire 20-year ascent and geographical spread of Kagame’'s power. 30

Kagame trained at Fort Leavenworth, Kansas in 1990. When the RPF invaded Rwanda from
Uganda on October 1 of that year, even wearing the uniforms of the Ugandan army, not only
did the United States and Britain not protest this act of aggression, they also prevented the
UN Security Council from taking any action on Rwanda until March 1993,31 following a
major RPF offensive that proved its superiority over the Army of the Rwandan government,
displaced one million persons, and greatly weakened the Habyarimana government.
Through the start of April 1994, it was crucial to what would become the establishment
narrative of the “Rwandan genocide” that the RPF’s aggression and occupation of the
northern part of the country, its rapid increase in troop and weapons strength,32 its political
penetration of the Rwandan state under Western-imposed power-sharing agreements, its
military offensives, and its massacres and large-scale ethnic cleansing of the Hutu
population, all be kept as quiet as possible, and that reporting feature instead Hutu perfidy
and Tutsi victimhood. The Guardian (along with the rest of the establishment U.S. and U.K.
media) met this challenge.33

| 4


http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn26
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn27
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn28
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn29
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn30
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn31
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn32
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn33

The “triggering event” in the mass killings of 1994 and after was the shooting down of
Habyarimana’s jet during its landing approach to the airport in Kigali on April 6. In standard
accounts of the “Rwandan genocide,” responsibility for this incident is assigned to Hutu
extremists around Habyarimana, who, facing a loss of power and privileges under the
Arusha peace and power-sharing accords of August 1993, assassinated their president
rather than accept the implementation of the accords and then launched their plan to
exterminate Rwanda’s Tutsi population.34

But a serious problem for this Hutu conspiracy model arose in 1997, when Michael Hourigan,
a principal investigator for the Rwanda Tribunal, found RPF informants who attested to the
“direct involvement” of Kagame,35 and then in 2006, when French Judge Jean-Louis
Bruguiere also concluded that Kagame had needed and was responsible for this political
assassination.36

In the face of these awkward facts, the Guardian stood by the party-line. Despite its passing
mentions of Bruguiere’'s conclusion that “Kagame gave direct orders” to assassinate
Habyarimana,37 the Guardian has regularly reported that Habyarimana “probably died at
the hand of Hutu extremists opposed to the concessions he had made to the Tutsi
rebels,”38 in Chris McGreal’s words; years later, when the trial of Hutu Colonel Theoneste
Bagosora began at the Rwanda Tribunal in 2002, McGreal wrote that the shoot-down was
“probably on Col. Bagosora’s orders,” and “within hours” Bagasora hosted a meeting at
which the “extermination of Tutsis” was discussed.39 More striking yet, Michael Hourigan’s
name has been mentioned only once in the history of the Guardian-Observer's reporting on
Rwanda: By us, in our July 20, 2011 contribution to the Guardian‘s Response column.40

Apart from the compelling direct evidence that the shoot-down was Kagame’s handiwork,
there are also the facts that Kagame’'s RPF mobilized its troops within two hours of the
event, and that it was this final RPF offensive that enabled Kagame’s forces to quickly
conquer Rwanda, rather than face elections in 1995 that he and his minority Tutsi surely
would have lost.41 Moreover, the government of Rwanda at the time was a coalition
government that had several strategically placed Tutsi members; Alison Des Forges,
perhaps the most important advocate for the Hutu conspiracy model, admitted at the
Rwanda Tribunal that there was little likelihood that the coalition Hutu and Tutsi government
could have planned the assassination and the extermination of the Tutsi, without the
knowledge of its Tutsi members.42 But the Guardian never confronts this set of problems.
The Hutu conspiracy model is sacrosanct.

In standard accounts, the International Criminal Tribunal for Rwanda (ICTR) is taken as a
genuine judicial enterprise, not as the instrument of victor’s justice and guarantor of RPF
immunity that it was and remains. This parallels the establishment treatment of the
Yugoslavia Tribunal, both tribunals creations of NATO and closely reflecting its biases and
political demands. The ICTR’s huge bias has been displayed, first, in the fact that no Tutsi
has ever been indicted by it, although vast crimes have been committed by the RPF from
1990 onward.43 In one notable incident, the former ICTR prosecution expert Filip Reyntjens
resigned his post in open protest at this unjustified bias and impunity. “It is precisely
because the [RPF] regime in Kigali has been given a sense of impunity that, during the years
following 1994, it has committed massive internationally recognized crimes in both Rwanda
and the DRC,” Reyntjens wrote in his letter of resignation.44 Another dramatic illustration
of the ICTR bias and role was chief prosecutor Louise Arbour’s refusal in 1997 to accept
Hourigan’s evidence on Kagame’s responsibility for the shoot-down of Habyarimana’s jet,
and the ICTR’s failure to address this event to the present. Nevertheless, the Guardian


http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn34
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn35
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn36
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn37
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn38
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn39
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn40
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn41
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn42
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn43
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn44

takes the ICTR as a genuine instrument of justice, with Chris McGreal providing testimony
for its prosecution of Hutu defendants, just like Ed Vulliamy testified for the prosecution of
Serb defendants at the Yugoslavia Tribunal.45

Another parallel with establishment accounts of the former Yugoslavia (and of Srebrenica
specifically) is the belief that the U.S. and U.K. governments were guilty of inaction in
Rwanda, when a military intervention to protect the Tutsi was in order. But these
governments never just stood idly by. Instead, they actively stood by Kagame, shielding his
1990 aggression from international action, vastly expanding his RPF into the armed forces
that overthrew the Habyarimana government and conquered the Rwandan state, and
preventing the ICTR from bringing any indictments against Kagame’s RPF, even firing ICTR
chief prosecutor Carla Del Ponte in 2003 to terminate her “Special Investigations” of the
RPF.46 The United States even used the Security Council to reduce UN forces in Rwanda as
the killings escalated in April 1994, in accord with Kagame’s desire for unimpeded war-
making and his plans for conquest. But the Guardian swallowed the big lie of U.S. and U.K.
inaction from the very beginning. “The world said it should never happen again but stood
by while genocide took place in Rwanda,” David Beresford wrote. “Despite being fully
aware of the horrors through television coverage, most countries stood by and allowed the
slaughter to happen,” Guardian editor Joseph Harker added.47 Here again, journalistic
nonfeasance has been crucial to protecting both the Kagame regime and U.S. and U.K.
support for it.

A central feature of the establishment party-line holds that the victims of the 1994 mass
killing were largely Tutsi and “moderate” Hutu, targeted for elimination by Hutu extremists.

“Rwanda’s civil war saw 800,000 Tutsis slaughtered by the Hutus,” a G2 headline
proclaimed over a report by Chris McGreal.48 This is not based on serious evidence and is
incompatible with the fact that Kagame’s RPF quickly overpowered their Hutu rivals, were
soon killing 10,000 Hutu civilians a month to clear the ground for Tutsi resettlement,49 and
drove a huge mass of Hutu refugees into the Democratic Republic of Congo, where many
more were killed in the years ahead. Christian Davenport’s and Allan Stam’s research found
that a “majority of the victims of 1994” were in fact Hutu,50 and census and survivor data
also point to majority Hutu deaths.51

A true picture of the Rwandan genocide would not only acknowledge the predominance of
Hutu deaths in 1994, it would recognize that the same pattern of RPF-triggered deaths and
displacements stretches from the RPF’s invasion of Rwanda in 1990, straight through its
major offensive of February-March 1993, its final offensive and seizure of state power in
1994 (Genocide One), and its series of offensives into the mineral-rich Democratic Republic
of Congo from 1994 on, resulting in a death toll several times the scale of Rwanda, and
creating the greatest theater of atrocities in the contemporary world (Genocide Two).52 But
for the past 17 years, no such picture has emerged on the pages of the Guardian-Observer,
which continues to toe the party-line in the summer of 2011 on both Yugoslav and Rwandan
history.

The Wacky World of George Monbiot

The image of the “Abraham Lincoln of Africa” may have suffered some downgrades over the
years, particularly with the August 2010 leak of the draft UN report accusing Kagame’s RPF
of “premeditation and a precise methodology” in its targeted attacks on Hutu in the DRC,
resulting in massive losses of life that “could be classified as crimes of genocide.”53 But
Kagame’s embrace by Western capitals and the UN officialdom remains firm,54 and his


http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn45
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn46
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn47
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn48
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn49
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn50
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn51
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn52
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn53
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn54

minority Tutsi dictatorship relies as much as ever on the myth of his savior role in ending
rather than triggering and perpetrating mass atrocities in 1994. Whenever doubts are
raised about the reality of this myth, Kagame’s many advocates in the English-speaking
world are quick to reiterate that the myth is the truth.55 Meanwhile, in Rwanda, Kagame
uses his regime’s laws against “revisionism, negationism and trivialization of genocide” to
intimidate his critics and to jail and even silence permanently anyone who challenges his
rule.56

It is therefore striking that when George Monbiot throws the charges of “revisionism” and
“genocide denial” against us for our work on Yugoslavia and Rwanda, or when Ed Vulliamy
attacks work more honest than his own for sowing “poison in the water supply of history,”
and smears Chomsky for “giving the revisionists his blessing” and “comfort to Messrs.
Karadzic and Mladic, and their death squads,”57 Vulliamy and Monbiot are employing a
technique that they share with Kagame.

“The massacre of Bosnians at Srebrenica in 1995 and the slaughter of Tutsis in Rwanda in
1994 are two of the best-documented acts of genocide in history,” Monbiot writes.58 As our
belief to the contrary is that both the “Rwandan genocide” and the “Srebrenica massacre”
rank among the most misrepresented events on the past 20 years, it is worth examining the
basis on which Monbiot thinks their proof rests.

Monbiot believes (as does the Guardian-Observer) that the Yugoslavia and Rwanda tribunals
have been trustworthy searchers for truth and unbiased dispensers of justice, and that the
narratives of the conflicts each of them codifies are beyond reproach. The contrast between
our view and theirs could not be more stark or clear. Whereas we believe that these are
political institutions, operating with the mandate to deliver guilty verdicts to the Serb
targets of the U.S.-led NATO bloc in the former Yugoslavia, guilty verdicts to the Hutu
targets of the U.S., U.K., and RPF in Rwanda, and to dramatize all of this with faux-legal
performances that stick to these two scripts, Monbiot et al. accept the tribunals’
indictments, judgments, and guilt assignments on an ex cathedra basis.

Monbiot also takes the International Commission on Missing Persons (ICMP) as an
unchallengeable authority on the body count at Srebrenica, even though its staff is 90
percent Bosnian Muslim and operates under U.S. sponsorship.59 He takes at face value the
ICMP’s claim that, “using DNA screening, [it] has so far identified the corpses of 6,595 of the
7,789 Bosnians reported as missing after the siege of Srebrenica,” and adds that the ICMP’s
“work suggests that the total number of victims is close to 8,100.” It never occurs to
Monbiot that DNA cannot fix the mode or time of death, so that when those 6,595 or 8,100
individuals died (i.e., in July 19957 or June 1992-March 19937), and whether they were
executed, killed in battle, or perished from natural causes, are legally meaningful
differences that in the vast majority of cases remain undetermined. In The Srebrenica
Massacre: Evidence, Context, Politics, one of the two books which Monbiot purports to be
criticizing, Michael Mandel shows that, in its foundational 2001 judgment in the trial of the
Bosnian Serb General Radislav Krstic, the Yugoslavia Tribunal itself never found evidence of
anything like 8,000 executions at Srebrenica, so it stretched what facts it did have as far as
it could, and then stretched them even further in this case’s 2004 judgment on appeal60 —
but Monbiot never mentions Mandel’s chapter. In his independent examination of the
Srebrenica-related autopsy reports compiled by the Yugoslavia Tribunal through 2002, the
Serb forensic pathologist Ljubisa Simic found that these reports covered between 1,919 and
1,985 individuals in total, and that in only roughly one-in-five did the autopsies “indicate
that those persons may have been executed.”61 The implication that Monbiot draws for his



http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn55
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn56
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn57
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn58
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn59
http://www.electricpolitics.com/media/docs/herman.srebrenica.pdf
http://www.electricpolitics.com/media/docs/herman.srebrenica.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn60
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn61

readers, that the 6,595 persons allegedly identified by DNA equals 6,595 persons executed
(i.e., murdered in a criminally meaningful manner, and proof of the “Srebrenica massacre”),
is false in the extreme.

As noted, Monbiot also fails to recognize that the staff of the ICMP, which represents one
side in a violent conflict, might not be entirely reliable gatherers of evidence, whether in
producing a Srebrenica-related list of missing persons, assembling and storing the mortal
remains recovered from the Srebrenica-related graves, or interpreting possible matches
between the DNA extracted from the bones of these remains and the DNA drawn from the
blood donated by living relatives. Nor does he mention the inconvenient fact that, though
the ICMP has been publicizing its claims about DNA identifications since 2001, to date it has
refused to disclose to defense teams for their own independent analysis any of its purported
DNA profiles and the physical evidence on which these profiles allegedly were developed.62
We may also be sure that, like Vulliamy, Monbiot has never mentioned the dramatic
downward revision by establishment sources in the estimated death toll from the wars in
Bosnia, from 250,000 in 1993 to some 100,000 in 2003-2007,63 or pondered what this
might suggest about the unchanging stability of the 8,000-figure in the “Srebrenica
massacre,” a figure first broached by the Red Cross in early September 1995 on the basis of
persons reported to it as missing, yet remaining immutable ever since.64

But it is not at all clear that Monbiot actually read The Srebrenica Massacre. He writes, for
example, that this book “claims that the 8,000 deaths at Srebrenica are ‘an unsupportable
exaggeration. The true figure may be closer to 800'.” What he doesn’t mention is that he
took these 11 words from page 8 of the Foreword to the book, which was contributed by
Phillip Corwin,65 at one time the UN Civilian Affairs Coordinator in Bosnia and Herzegovina.
Monbiot attributes these 11 words from Corwin’s Foreword to the collection itself, and
asserts that “It” — namely, the collection — “claims that the 8,000 deaths at Srebrenica are
‘an unsupportable exaggeration’ . . .” (emphasis added). As the seven contributors to the
book besides Corwin focus on the issue of executions, not simply deaths for which no cause
is specified, and as none of them deny the possibility of 8,000 deaths, Monbiot’s attribution
of these 11 words from the Foreword to “It” is a lie, and suggests that his reading of the
book was even less than cursory.66

Monbiot criticizes the British writer Mick Hume for having once said of the May 27, 1992
shelling of a Bosnian Muslim breadline in Sarajevo that “It is quite obvious to anyone
objective that Muslims have done it.” Later, Monbiot extends this criticism to The
Srebrenica Massacre: “Like Karadzic,” he writes, “the book claims that the market
massacres in Sarajevo were carried out by Bosnian Muslim provocateurs.” The “Like
Karadzic” is deeply dishonest. Also, it should be noted that there were at least three
“market massacres” in Sarajevo during the war: The 1992 incident (15 deaths); the Markale
marketplace massacre of February 5, 1994 (66 deaths); and the last on August 28, 1995 (43
deaths). Different contributors to the collection (particularly George Bogdanich67) have
assembled a variety of sources to support the claim that the second and third of these
incidents were “false flag” operations carried out by the Bosnian Muslims themselves at
critical junctures in their negotiations with Western powers to provoke NATO'’s intervention
on their side. The sources referred to include UN Secretary-General Boutros Boutros-Ghali
(who himself was citing UN Special Representative for Bosnia Yasushi Akashi and U.S.
Secretary of State Warren Christopher) (p. 233); Lord David Owen and the British General
Sir Michael Rose (pp. 53-54); U.S. Lieut. Colonel John Sray (p. 57); a U.S. Senate Republican
Policy Committee report (p. 35); the then chief Balkans correspondent for the New York


http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn62
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn63
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn64
http://www.electricpolitics.com/media/docs/herman.srebrenica.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn65
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn66
http://www.electricpolitics.com/media/docs/herman.srebrenica.pdf
http://www.electricpolitics.com/media/docs/herman.srebrenica.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn67

Times, David Binder (p. 233); and the Dutch military intelligence expert Cees Wiebes, who
interviewed a minimum of 11 NATO military and intelligence figures who told him that both
the 1994 and 1995 incidents had been carried out by the Bosnian Muslims, and added that
“Even the most important British policy body in the field of intelligence, the Joint Intelligence
Committee, . . . came to the conclusion that the shelling of the Sarajevo market was
probably not the work of the VRS [the Bosnian Serb army], but of the Bosnian Muslims” (p.
244). But Monbiot ignores these multiple references, mentions an old statement on the
subject by Mick Hume, and likens “the book” to Radovan Karadzic because it disputes this
establishment truth!

Monbiot writes that “[The Srebrenica Massacre] insists that the witnesses to the killings are
‘not credible’,” but he immediately drops the matter. But in the passage where these two
words appear,68 one of the present writers (Herman) is summarizing the wealth of material
collected throughout the book. Herman notes that, in the entire corpus of the Yugoslavia
Tribunal’'s work, the “only direct participant witness claim that ran as high as 1,000
[executed] was that of Drazen Erdemovic,” a Bosnian Croat mercenary who at different
times during the civil wars in Bosnia served on all three sides, and who in late May 1996,
entered the Tribunal's first-ever guilty plea (for “crimes against humanity,” as it turned
out). Having heard Erdemovic’s plea (May 31, 1996), the trial chamber ordered him to
submit to a psychiatric evaluation; the three experts who examined Erdemovic concluded
that he was “insufficiently able to stand trial at this moment” (June 27, 1996). Nevertheless,
just eight days later (July 5, 1996), the Office of the Prosecutor called Erdemovic as a
witness in the Tribunal’s famous Rule 62, mock-trial-in-absentia of Radovan Karadzic and
Ratko Mladic. Now, it appears, he was sufficiently able to testify that he participated with
seven other executioners (all of whom he named, but none of whom has ever been called
before the Tribunal) “at a farm that was at a place called Pilica” on July 16, 1995, where 15
to 20 busloads of Bosnian Muslims were delivered, containing between 1,000 and 1,200
persons, all of whom he and his fellow gunmen shot dead in groups of roughly ten at a
time.69

Herman comments that Erdemovic’s testimony that day “was accepted despite its
vagueness and inconsistencies, lack of corroboration, his problematic background and
associations, and his suffering from mental problems sufficient to disqualify him from trial —
but not from testifying before the Tribunal, free of cross-examination. ... This and other
witness evidence suffered from serious abuse of the plea-bargaining process whereby
witnesses could receive mitigating sentences if they cooperated sufficiently with the
prosecution” (p. 281). George Szamuely shows in his chapter the extent to which
Erdemovic is a charlatan and a fraud, but one carefully protected over many years by the
Tribunal. (Matters also developed at length by Germinal Civikov in his book, Srebrenica: The
Star Witness.70) At one point during the trial of Slobodan Milosevic in 2003, Erdemovic
testified that “his unit was paid lavishly to participate in crimes at Srebrenica, but [he] could
not say who made the actual payment,” Szamuely writes, and that he once even told ABC
News that “his unit had been promised 12 kilograms of gold” (p. 189).71 In short, not only
is Drazen Erdemovic not credible, but as the prosecution’s most important witness in
advancing its case for the “Srebrenica massacre” and, ultimately, “genocide,” his long, 16-
year career as a plea-bargaining witness-for-the-prosecution reveals the Tribunal’'s deeply
political and judicially-compromised nature.

Monbiot adds that “[The Srebrenica Massacre] suggests that the Bosnian Muslim soldiers
retreated from Srebrenica to ensure that more Bosnians were killed, in order to provoke US


http://www.electricpolitics.com/media/docs/herman.srebrenica.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn68
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn69
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn70
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn71
http://www.electricpolitics.com/media/docs/herman.srebrenica.pdf

intervention.” In the endnote that accompanies this passage on Monbiot’'s website, he
laughs off the book’s sources for this “astonishing claim,” and quotes one paragraph from
Herman’s “Summary and Conclusions,” and two endnotes.72 Clearly, Monbiot believes that
he has discovered a disconnect between the “astonishing claim” and the sources that
Herman cites to support it.

In fact, there are two passages in this book where different contributors develop this claim,
and where they cite multiple sources to suggest that, as one British Lieut. Colonel assigned
to the UN Protection Force for Bosnia told the British military correspondent Tim Ripley:
“They [the Bosnian government] knew what was happening in Srebrenica. | am certain they
decided it was worth the sacrifice.”73

As with Monbiot’s treatment of the “market massacres,” here he pretends that the book
hasn't provided adequate sources, and counts on his readers not to check for themselves.

George Bogdanich (pp. 56-59) cites the testimony of the Bosnian Muslim General Sefer
Halilovic on Sarajevo’s orders to withdraw 18 top commanders from Srebrenica, including
Naser Oric, in the month before Sarajevo handed Srebrenica over to the Bosnian Serbs;
although this diminished the combat readiness of the remaining troops of the 28th Division,
Halilovic testified that orders continued to be sent to Srebrenica for its troops to step up
“militarily meaningless” attacks on Bosnian Serb positions outside the enclave (p. 58).

Herman also points out that, “In his 2004 book, Les Guerriers de la Paix (‘Warriors for
Peace’), Bernard Kouchner . . . states that on his death-bed, Bosnia’s wartime President Alija
Izetbegovic acknowledged to both Kouchner and Richard Holbrooke that he had
exaggerated claims of atrocities by Serbian forces to encourage NATO interventions against
the Serbs.” These included the Bosnian Muslim leadership’s early and very effective claims
in the summer of 1992 about “extermination camps” (recall how well the Guardian and Ed
Vulliamy took the bait), but the practice belonged to a much larger, ongoing, Western-P.R.-
conscious pattern, used many times throughout the wars, and used as late as July 9, 1995,
when Izetbegovic started contacting world leaders, warning them about an imminent
“genocide” to be carried out by Bosnian Serb forces (pp. 284-285).

Monbiot seems especially troubled by Herman’s contention (also sourced in Bogdanich and
Szamuely, a fact unmentioned by Monbiot) that “Bosnian Muslim officials have claimed that
their wartime president, Alija I1zetbegovic, told them that Bill Clinton had advised him that
direct U.S. military intervention could occur only if the Serbs killed at least 5,000 in
Srebrenica.” Indeed, in referring to Herman’s “astonishing claim,” this is what Monbiot had
in mind. In The Srebrenica Massacre, the oldest source cited for this claim is a 1998
interview with Srebrenica’s wartime chief of police Hakija Meholjic, who told the Sarajevo
publication Dani that he was a member of a delegation of nine persons from Srebrenica who
met personally with Izetbegovic in 1993, at which time Izetbegovic asked them for their
thoughts about a possible “swap of Srebrenica for Vogosca [a Sarajevo suburb]?” “We
rejected it without any discussion,” Meholjic told the interviewer. Then, Izetbegovic added:
“You know, | was offered by Clinton in April 1993 . . . that the Chetnik forces enter
Srebrenica, carry out a slaughter of 5,000 Muslims, and then there will be a military
intervention.”74 In the book, the sources provided for this story include Dani (p. 56, p. 189),
a Dutch documentary film that was played in court during the Srebrenica-related trial of the
Bosnian Serb General Radislav Krstic (p. 56), and the November 15, 1999 UN report, The Fall
of Srebrenica, which both Bogdanich and Herman cite (p. 236, p. 284), and for which
Monbiot mocks Herman.75 Perhaps Monbiot finds the use of this UN report “astonishing”
because the UN report adds that “Izetbegovic has flatly denied making such a statement,”

| 10


http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn72
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn73
http://www.electricpolitics.com/media/docs/herman.srebrenica.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn74
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn75

and for Monbiot, Izetbegovic's word more than offsets the other eight witnesses who could
confirm Meholjic’s story.

There is also no evidence that Monbiot seriously read the other book that he purports to
analyze: The Politics of Genocide. “Mis-citing a [Yugoslavia] tribunal judgment,” he writes,
the book “maintains that the Serb forces ‘incontestably had not killed any but “Bosnian
Muslim men of military age”."” This time, in an endnote on his website, Monbiot cites nine
words from the 2001 judgment in the Krstic case, which he thinks provides a gotcha
moment: “In fact the judgment says that ‘only the men of military age were systematically
massacred’. . . . Can you spot the difference? Herman and Peterson couldn’'t.”76 But
contrary to Monbiot, our quote is exact, and there isn’t any substantive difference between
these two quotes. We should note, however, that Monbiot, a man so sensitive to genocide-
related issues, fails to mention that in the same sentence as the one he quotes from our
book, we point out that the Bosnian Serbs “had taken the trouble to bus all the women,
children, and the elderly men to safety” (p. 47). Doesn’t his suppression of this kind of
information (and we can be sure that Monbiot never picks it up elsewhere) constitute a kind
of genocide-inflation?77

In this 2009 interview with Michael Hourigan, the Australian former investigator for the
Rwanda Tribunal, Hourigan recounts his experiences with Tribunal Chief Prosecutor Louise
Arbour, who, in his words, told him that the “investigation has to come to an end” when he
reported to her that his team had found RPF informants willing to testify that the April 6,
1994 shoot-down of Rwandan President Juvenal Habyarimana’s jet had been ordered by Paul
Kagame and carried out by agents of the Rwandan Patriotic Front.

Further evidence that Monbiot didn't read our book is found where he writes that, in 2004,
Mick Hume repeated a “long-discredited denier’'s claim” that “Paul Kagame’s army ‘shot
down’ President Habyarimana’s plane.” As we also write about the assassination in our
book, and contend that the Kagame-led RPF were responsible for it (pp. 59-61), it is
revealing that Monbiot didn’t extend his criticism of Mick Hume to us as well. But our book
doesn’t cite Mick Hume — instead, we cite Michael Hourigan and the French Judge Jean-
Louis Bruguiere (see the previous section). Although this so-called “denier’s claim” has
never been discredited, it has been vehemently rejected by Kagame and his many
apologists.78 So Monbiot repeats the Kagame party-line, attacks Mick Hume (and some of
Hume’s old colleagues) for highlighting this crucial piece of evidence against Kagame’s RPF,
and ignores the serious evidence against Kagame that we put forward in our book.79

Monbiot takes strong issue with our assertion in The Politics of Genocide that the “great
majority of deaths were Hutu, with some estimates as high as two million,” and he calls this
“as straightforward an instance of revisionism as [he’s] ever seen. . ..” These objections
are laughable. In the book, we report that the U.S. academics Christian Davenport and Allan
Stam, who studied multiple mortality estimates for Rwanda, themselves “estimated that
more than one million deaths occurred in Rwanda from April through July 1994"” (p. 58), with
the total on all sides falling within a likely range between 800,000 and 1 million (if not
slightly higher). We also write that Davenport-Stam “have been under attack and in retreat
since they were expelled from Rwanda in November 2003, when they first reported that that
the ‘majority of the victims of 1994 were of the same ethnicity as the government in power’,
and have been barred from entering the country ever since” (p. 59). Anyone who looks at
Table 1, “Differential attributions of ‘genocide’ to different theaters of atrocities” (p. 35),
sees that we use the lower end estimate of 800,000 deaths in Rwanda, not “two million.”

|11


http://www.monthlyreview.org/books/politicsofgenocide.php
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn76
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn77
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn78
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn79
http://www.monthlyreview.org/books/politicsofgenocide.php

But Monbiot takes our single mention of the former RPF military officer Christophe
Hakizimana’s 1999 letter to the UN, and runs to his readers with the scoop that we are so
sloppy in our use of sources, our claims are “comparable in this case only to the claims of
the genocidaires themselves”!80

Monbiot also objects that, in The Politics of Genocide, we place the “Rwandan genocide in
inverted commas throughout the text.” In fact, we use scare quotes to distinguish between
two radically different and incompatible accounts of what happened in Rwanda throughout
the period. Thus the “Rwandan genocide” (i.e., inside scare quotes) refers to what in the
previous section (above) we call the Hutu conspiracy model — the false and propagandistic
party-line advanced by the U.S., U.K., and Paul Kagame-led RPF, and thereafter enforced by
the Rwandan Tribunal, of a “conspiracy” by the majority Hutu around Habyarimana to
exterminate the Tutsi minority. We, on the contrary, treat the vast bloodbaths of 1994 as
resulting from a pre-planned conspiracy by the RPF, hatched no later than 1990, to seize
state power within Rwanda by using aggression, terrorism, and an eventual military
takeover of the country. The RPF accomplished this plan by July 1994, after launching its
final offensive on April 6, when it shot down Habyarimana’s jet and rejected all ceasefire
efforts by the remaining Hutu armed forces as impediments to its plan. Our use of scare
quotes is therefore a clarification device: By “Rwandan genocide,” we mean the ideological
construct that fills George Monbiot’s (and the Guardian-Observer's collective) mind about
the relevant events. Some readers may find it stylistically a turn-off, but this is a separate
matter.81

In both his June 17 and August 4 rejoinders to the Media Lens group, Monbiot urged them to
read the reviews of our book published in 2010 by Gerald Caplan and Adam Jones,82 which
in Monbiot’s words “contain reams of devastating evidence,” make it “hard to see how
[Media Lens] could still maintain that Herman and Peterson are not engaging in denial,” and
show that “Media Lens is now supporting an attempt to whitewash two great crimes and to
excuse and justify the killers.”83 But our analysis of the death tolls was based on serious
evidence which we spelled out, but that Monbiot characteristically ignores. Instead, he
latches onto two party-line followers on Rwanda 1994, citing their authority on the subject
but never a single detail, and suppressing the fact that, in 2010, we drafted extensive
replies to both of them.84 Monbiot is a hit-and-run intellectual.

Concluding Note

On first reading George Monbiot's “Left and Libertarian Right Cohabit in the Weird World of
the Genocide Belittlers,” we drew up a list of his errors, misrepresentations, and
regurgitations of party-line lies, so as to better equip ourselves to respond to his
commentary. But as the original list kept growing each time we looked at his work, we soon
realized that our list might be almost indefinitely expandable, depending on how finely we
parsed his errors, and how much time we wanted to devote to the project. We are also
aware that this one commentary only gives a glimmer of the past 20 years’ worth of
Guardian-Observer biased treatment of these theaters of war, U.S. and U.K. intervention,
and mass atrocities. But we have made a start.

Still, a few final comments are in order.

The National Security Strategy issued by the Obama administration in 2010 pledged that “in
certain instances” the United States would employ “military means to prevent and respond
to genocide and mass atrocities.”85 From its advocates’ point of view, one of the major

| 12


http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn80
http://www.monthlyreview.org/books/politicsofgenocide.php
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn81
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn82
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn83
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn84
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jun/13/left-and-libertarian-right
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jun/13/left-and-libertarian-right
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn85

selling points of so-called “mass atrocity response operations” (a.k.a. “humanitarian
interventions”) is that, “unlike in many other types of military operations, there is the
opportunity to harness true unity of purpose between the humanitarian community and
military actors”86 — more realistically, to compromise the neutrality of humanitarian actors,
co-opt their moral credibility, and reduce their ability to counter war and militarism. We, on
the other hand, oppose such “unity of purpose,” and recognize its destructive potential: The
ease with which this year’'s Western-imperial war on Libya was shepherded through the
United Nations under the guise of protecting civilians bears witness to the threat to
international peace and security that it poses.87

In The Politics of Genocide, we noted that the “word ‘genocide’ has increased in frequency
of use and recklessness of application, so much so that the crime of the twentieth century
for which the word originally was coined often appears debased” (p. 103).88

We added that its usage had become 297 percent more frequent in 2008 than it had been in
1990, with the vast majority of this increase fitting the Nefarious category (most notably in
Rwanda, Srebrenica, and Darfur),89 or those theaters in which the alleged “perpetrator of
mass-atrocity crimes is our enemy or states targeted by us for destabilization and attack, . .
. and their victims therefore worthy of our focus, sympathy, public displays of solidarity, and
calls for inquiry and punishment” (p. 103).

We also stated that, “when we ourselves commit mass-atrocity crimes,” this principle
inverts, and the converse becomes true: then the “atrocities are Constructive, our victims
are unworthy of our attention and indignation, and never suffer ‘genocide’ at our hands,” a
near-immutable law of the international arena that applies not only to the “lraqi
untermenschen who have died in such grotesque numbers over the past two decades” (p.
103) — but also to the Hutu of Rwanda and the eastern DRC, the peoples of Somalia,
Colombia, Turkey, Afghanistan, Yemen, Lebanon, the Israeli Occupied Palestinian Territories,
and Pakistan, to name a tragic few.

Just as the evidence indicates that “genocide” is a crime committed by the enemies of the
U.S.-led NATO bloc, it also suggests that “genocide denial” and “revisionism” are thought
crimes that can be committed only by those who question these rather tidy and convenient
political, military, and legal arrangements.

Hence, questioning the number of Bosnian Muslim execution-victims following the fall of
Srebrenica is “genocide denial,” but ignoring the Bosnian Serb civilian victims of Naser Oric
in the villages outside Srebrenica, where estimates run as high as 2,382,90 is neither
genocide denial nor genocide belittling — it is keeping everyone focused on the preferred
(Nefarious) “genocide.”

Similarly, ignoring the “10,000 or more Hutu civilians [killed] per month” inside Rwanda by
Paul Kagame’s forces in 1994,91 the Hutu and other civilians killed on a scale many times
greater in the Democratic Republic of Congo as a “direct result of the occupation of the DRC
by Rwanda and Uganda,”92 and the perhaps one million Iraqi victims of the “sanctions of
mass destruction” imposed by the United States and Britain in the 13 years prior to their
invasion of Iraq in 2003 (three of the major Benign and Constructive bloodbaths of the past
two decades),93 is not “genocide denial,” much less a willful and complicit apologetics for
genocide — it is patriotic eye-aversion in the face of the national pursuit of legitimate
economic and political interests.

|13


http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn86
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn87
http://www.monthlyreview.org/books/politicsofgenocide.php
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn88
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn89
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn90
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn91
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn92
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_edn93

In these and many other cases we find proof beyond a shadow of a doubt that there really is
a politics of genocide. This is well reflected in George Monbiot’s attack on “genocide denial”
and “revisionism.”

Notes

1 See George Monbiot, “Left and Libertarian Right Cohabit in the Weird World of the
Genocide Belittlers,” Guardian, June 14, 2011 (print). At Monbiot’s own personal Web site,
the title that he had chosen for this attack was more direct: “Naming the Genocide Deniers”
(June 13).

2 For a copy of the Guardian's July 5 rejection notice, see David Peterson, “Boy, Do We
Need A Hippocratic Oath For Journalist,” ZNet, July 21, 2011. For copies of our separate,
original responses, see Edward S. Herman, “Reply to George Monbiot on ‘Genocide
Belittling’,” unpublished manuscript, June 17, 2011 (as posted to ZNet, July 19, 2011); and
David Peterson, “George Monbiot and the anti-‘Genocide Deniers’ Brigade,” unpublished
manuscript, June 17, 2011 (as posted to ZNet, July 19, 2011).

3 See Edward S. Herman and David Peterson, “We're Not Genocide Deniers,” Guardian, July
20, 2011 (print). Somehow, the Guardian neglected to add the phrase “Damn it!” to this
title. As in: “We’re not genocide deniers. Damn it!” Or: “We’re not child molesters. Damn
it!”

4 “A ‘Malign Intellectual Subculture’ - George Monbiot Smears Chomsky, Herman, Peterson,
Pilger And Media Lens,” Media Lens, August 2, 2011, esp. its “Postscript.” As the Media
Lens group described the Guardian’s efforts: “Guardian readers posted comments below the
truncated response from Herman and Peterson, with the majority in support and several
providing links to the fuller rebuttals posted at ZNet. The [Comment Is Free] moderators
swiftly got to work playing ‘whack-a-mole’ to remove these comments whenever they
popped up. Even a comment by Peterson himself, linking to these longer pieces, was
removed. Unusually, this was later restored, most likely in response to public complaints.”
For a copy of the once removed, later restored, comment by Peterson, see Guardian, July
20, 2011, 8:38PM.

5 See the Internet pseudonym, “OopsltsMe,” Guardian, July 20, 2011, 9:24AM.

6 See Edward S. Herman and David Peterson, The Politics of Genocide (New York: Monthly
Review Press, 2010).

7 Nick Cohen, “Decline and Fall of the Puppetmasters,” Observer, July 17, 2001 (print).

8 James Wizeye, “To Claim Tutsis Caused Rwanda‘’s Genocide Is Pure Revisionism,”
Guardian, July 26, 2011 (print).

9 For one powerful response to James Wizeye, see the comment posted by Christopher
Black, a Canadian attorney and Lead Defense Counsel at the International Criminal Tribunal

for Rwanda, Guardian, July 26, 2011, 4:25PM.

10 Throughout this manuscript, we will be writing about both the Guardian and the
Observer jointly, whether we write the Guardian-Observer explicitly, or simply the Guardian.

11 Ed Vulliamy, “This War Has Changed My Life,” British Journalism Review, Vo. 4, No. 2
| 14


http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref1
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jun/13/left-and-libertarian-right
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jun/13/left-and-libertarian-right
http://www.monbiot.com/2011/06/13/naming-the-genocide-deniers/
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref2
http://www.zcommunications.org/boy-do-we-need-a-hippocratic-oath-for-journalists-by-david-peterson
http://www.zcommunications.org/boy-do-we-need-a-hippocratic-oath-for-journalists-by-david-peterson
http://www.zcommunications.org/reply-to-george-monbiot-on-genocide-belittling-by-edward-herman
http://www.zcommunications.org/reply-to-george-monbiot-on-genocide-belittling-by-edward-herman
http://www.zcommunications.org/george-monbiot-and-the-anti-genocide-deniers-brigade-by-david-peterson
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref3
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jul/19/not-genocide-deniers-uncover-truth
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref4
http://medialens.org/index.php?option=com_content&view=article&id=637:a-malign-intellectual-subculture-george-monbiot-smears-chomsky-herman-peterson-pilger-and-media-lens&catid=24:alerts-2011&Itemid=68
http://medialens.org/index.php?option=com_content&view=article&id=637:a-malign-intellectual-subculture-george-monbiot-smears-chomsky-herman-peterson-pilger-and-media-lens&catid=24:alerts-2011&Itemid=68
http://www.guardian.co.uk/discussion/comment-permalink/11660767
http://www.guardian.co.uk/discussion/comment-permalink/11660767
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref5
http://www.guardian.co.uk/discussion/comment-permalink/11648424
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref6
http://www.monthlyreview.org/books/politicsofgenocide.php
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref7
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jul/17/nick-cohen-democracy-murdoch-mladic
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref8
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jul/25/tutsi-rwanda-genocide-hutu
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jul/25/tutsi-rwanda-genocide-hutu
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jul/25/tutsi-rwanda-genocide-hutu
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref9
http://mrzine.monthlyreview.org/www.guardian.co.uk/discussion/comment-permalink/11726104
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref10
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref11

(1993); quoted in Peter Brock, Media Cleansing: Dirty Reporting. Journalism and Tragedy in
Yugoslavia (Los Angeles: GM Books, 2005), p. 57.

12 See, e.g., Carl Savich, “Celebici,” Serbianna, November 11, 2003.

13 Here is the totality of Ed Vulliamy’s reporting on the Bosnian Muslim-run camps for Serbs
insofar as it turned up on the pages of the Guardian-Observer from the start of 1992
through the end of July, 2011: “The principal camps on the Serb list are at Tarcin, near
Sarajevo. . ..” (“Shame of Camp Omarska,” Guardian, August 7, 1992.) And: “Who talks
now about Bosnian Serb massacres at Zvornik, Vlasenica, Brcko or Bijeljina? (Or, indeed,
sites of Croatian atrocities, such as Ahmici, or the Bosnian Muslim camp at Celebici)” (“The
Edge of Madness,” Guardian, July 23, 2008).

14 Cf. Ed Vulliamy, “We Must Fight for Memory of Bosnia’s Camps,” IWPR Balkan Crisis
Report, February 21, 2005.

15 For a critical discussion of the “journalism of attachment,” see Philip Hammond, “Moral
Combat: Advocacy Journalists and the New Humanitarianism,” in David Chandler, Ed.,
Rethinking Human Rights: Critical Approaches to International Politics (London and New
York: Palgrave Macmillan, 2002), pp. 176-195, especially Hammond’s discussion of “New
humanitarianism,” pp. 191-195. Along with the “explicit rejection of neutrality,” the
“journalists of attachment” have also “tended to follow the agenda of powerful Western
governments,” and their eagerness to “frame conflicts in terms of a good-versus-evil
discourse of abusers and victims and call for ever-greater Western intervention performs a
valuable service to governments which, having lost the stable framework of the Cold War,
couch their foreign policy in the language of human rights and morality” (p. 191). According
to Hammond, the Guardian‘s Ed Vulliamy once “accuse[d] the entire ‘international
community’ of ‘meddling with the truths of the war [in Bosnia-Herzegovina] to stifle
intervention and foster appeasement’ and of ‘spreading . . . lies and distortions that would
equate aggressor and victim’. . . . Western ‘neutrality’, he charge[d], amounted to de facto
support for the Serbs” (p. 182). We believe that Ed Vulliamy’s journalistic career since
roughly the second half of 1992 serves as a very good illustration of everything that is
wrong with the “journalism of attachment.”

16 Ed Vulliamy, “A Destiny Worse Than War,” Guardian, April 10, 1993. Here we add that in
his original, August 7, 1992 report about the Bosnian Serb-run camps Omarska and
Trnopolje, which he and the other British reporters for Independent Television News or ITN
(Penny Marshall, lan Williams, and cameraman Jeremy Irvin ) as well as a reporter and a
cameraman from Radio Television Serbia visited on August 5, Vulliamy had written:
“Trnopolje cannot be called a ‘concentration camp’. . . . One group has arrived from
Kereter[m] that morning, claiming that they had been beaten, but showing no signs of it.
However, says pitifully thin Fikrit Alic: ‘It is worse than here. There is no food’. Others in the
group looked better fed. Another boy, Icic Budo, says ‘they killed 200 people’ at Kereter[m]
and ‘many more at Omarska’. He has seen no bodies himself, but another boy had seen
one corpse near the main gate” (“Shame of Camp Omarska,” Guardian, August 7, 1992).

But in a February 2, 1997 report that was published around the same time that the English
translation of Thomas Deichmann’s “The Picture That Fooled the World” (LM97, February,
1997) began to circulate in Britain, Vulliamy wrote: “I was interviewing Fikret Alic while he
was filmed. He had arrived from another camp, Kereterm, where he had witnessed the
massacre of 200 prisoners in a single night — a crime confirmed by subsequent

| 15


http://www.gmbooks.com/product/MediaGM.html
http://www.gmbooks.com/product/MediaGM.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref12
http://www.serbianna.com/columns/savich/047.shtml
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref13
http://www.guardian.co.uk/world/1992/aug/07/warcrimes.edvulliamy
http://www.guardian.co.uk/world/1992/aug/07/warcrimes.edvulliamy
http://www.guardian.co.uk/world/2008/jul/23/radovankaradzic.warcrimes
http://www.guardian.co.uk/world/2008/jul/23/radovankaradzic.warcrimes
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref14
http://iwpr.net/node/827
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref15
http://www.palgrave.com/products/title.aspx?pid=264674
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref16
http://www.guardian.co.uk/itn/article/0,,191234,00.html
http://www.guardian.co.uk/world/1992/aug/07/warcrimes.edvulliamy
http://www.guardian.co.uk/world/1992/aug/07/warcrimes.edvulliamy

investigations” (“l Stand by My Story,” Observer, February 2, 1997).

Then on March 15, 2000, the day after the jury in Britain had decided ITN’s libel case against
LM, the publisher of Deichmann’s debunking of the Fikret Alic photographs, in favor of ITN,
Vulliamy wrote: “There were more important matters, such as the emaciated Fikret Alic’'s
(accurate and vindicated) recollections of the night he had been assigned to load the bodies
of 250 men killed in one night at yet another camp” (“Poison in the Well of History,”
Guardian, March 15, 2000).

Finally, on July 27, 2008, shortly after the arrest of the Bosnian Serbs’ wartime leader
Radovan Karadzic while riding on a bus in Belgrade, Vulliamy devoted a nearly 3,000-word
profile to Fikret Alic. Now, according to Vulliamy, he first “came across Fikret Alic in 1992 at
the Trnopolje concentration camp, . . . where Alic languished behind the wire,” and where he
“had arrived that morning . . . from yet another camp, Keraterm, where during a single night
130 men had been massacred in a hangar [and] he had been ordered to help load the
bodies on to bulldozers, but, weeping, had his place taken by an older man” (“‘I Am
Waiting. No One Has Ever Said Sorry’,” Observer, July 27, 2008).

So, here we have an unambiguous case in which Ed Vulliamy’s original descriptions of Fikret
Alic and Icic Budo, two different Bosnian Muslim individuals he encountered at the Trnopolje
transit camp on August 5, 1992, rapidly merged in Vulliamy’s subsequent reporting into a
portrait of the famous Fikret Alic alone, with Budo winding up on the cutting-room floor, and
Vulliamy'’s original description of Budo’s fuzzy, hearsay allegations (“He has seen no bodies
himself”) projected onto Alic, and reported as Alic’s firsthand, eye-witness account: Alic “had
witnessed the massacre of 200 prisoners in a single night” at Kereterm (February 2, 1997);
Alic “had been assigned to load the bodies of 250 men killed in one night” at Kereterm
(March 15, 2000); and Alic “had been ordered to help load the bodies” of “130 men [who]
had been massacred in a hangar [during a single night at Keraterm]” (July 27, 2008).

(For analyses of the early Western propaganda uses of the original, August 5, 1992 images
taken of Fikret Alic at Trnopolje, see Thomas Deichmann, “The Picture That Fooled the
World,” LM97, February, 1997; and Edward S. Herman and David Peterson, “The Picture
That Continues To Fool the World,” ZNet, June 27, 2011.)

17 See Alija Izetbegovic, The Islamic Declaration:A Programme for the Islamization of
Muslims and of Muslim Peoples, no translator listed, 1970, 1990 (as posted to the website of
the Balkan Repository Project). Expounding on what he called the “incompatibility of Islam
with non-Islamic systems,” Izetbegovic explained: “There can be neither peace nor
coexistence between the Islamic religion and non-Islamic social and political institutions. . .
. By claiming the right to order its own world itself, Islam obviously excludes the right or
possibility of the part of any foreign ideology on that terrain. There is, therefore, no lay
principle, and the state should both reflect and support religious moral concepts” (p. 30). To
the best of our knowledge, Vulliamy has never commented on, let alone criticized, this
document on the pages of the Guardian-Observer for its avowed ethno-religious intolerance.

18 See Patrick Ball et al., The Bosnian Book of the Dead: Assessment of the Database,
Research and Documentation Center, Sarajevo, June 2007. Ball et al. estimate 96,895 total
war-related deaths, of which 56,662 were military or combatants at the time of death
(58.5%), and 39,199 were civilians (40.5%), with 1,034 (1.1%) listed as Policemen. (See
Table 23a, “Victims Reported in BBD by Status in War,” p. 30.) Out of the 64,003 Muslims
who perished in these wars, approximately 33,000 were civilians, and 31,000 combatants.

| 16



http://www.guardian.co.uk/itn/article/0,2763,191236,00.html
http://www.guardian.co.uk/media/2000/mar/15/pressandpublishing.tvnews
http://www.guardian.co.uk/world/2008/jul/27/radovankaradzic.warcrimes2
http://www.guardian.co.uk/world/2008/jul/27/radovankaradzic.warcrimes2
http://www.zcommunications.org/the-picture-that-continues-to-fool-the-world-by-david-peterson
http://www.zcommunications.org/the-picture-that-continues-to-fool-the-world-by-david-peterson
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref17
http://www.slobodan-milosevic.org/documents/islamic-declaration.pdf
http://www.slobodan-milosevic.org/documents/islamic-declaration.pdf
http://www.slobodan-milosevic.org/documents/islamic-declaration.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref18
http://www.hicn.org/research_design/rdn5.pdf

(See Table 19, “Ethnicity of Victims Reported in BBD,” p. 29, as well a some previous work
by the Research and Documentation Center.) A search of the Nexis database for everything
published under Ed Vulliamy’s byline on the pages of the Guardian and the Observer reveals
no record of Vulliamy ever having mentioned the names of the five principal researchers
whose work has revised the total number of deaths from the civil wars in Bosnia-
Herzegovina to the 100,000 range: Ewa Tabeau, Jakub Bijak, Mirsad Tokaca, Patrick Ball, or
Philip Verwimp (i.e., byline(ed w/2 vulliamy) and [insert name] for all dates).

19 See Ed Vulliamy, “Open Letter from Ed Vulliamy to Amnesty International,” as posted to
the Web site of the Congress of North American Bosniaks, October 31, 2009. For our
response to Vulliamy, see Edward S. Herman and David Peterson, “Open Letter To Amnesty
International’s London and Belfast Offices, on the Occasion of Noam Chomsky’s Belfast
Festival Lecture, October 30, 2009,” MRZine, November 22, 2009.

20 See Emma Brockes, “The Greatest Intellectual?” Guardian, October 31, 2005 (as now
posted to the Chomsky.Info website).

21 See “Corrections and Clarifications: The Guardian and Noam Chomsky,” Guardian,
November 17, 2005.

22 Vulliamy, “We Must Fight for Memory of Bosnia’s Camps.” Also see n. 25, below.

23 For a copy of the 2003 open letter, see Al Burke, All Quieted on the Word Front, August
8, 2004, p. 31.

24 See John Willis, “External Ombudsman Report,” Guardian, May 25, 2006, para. 17.

25 Vulliamy, “We Must Fight for Memory of Bosnia’s Camps.” As Vulliamy had written:
“Revisionism over the carnage in Bosnia is rampant and persistent. . .. Last year, [Ordfront]
carried an interview with the author Diane Johnstone, about her book Fools’ Crusade, which
expresses doubts over the number of victims of the Srebrenica massacre; the authenticity of
the Racak massacre in Kosovo; the use of systematic rape in the war in Bosnia; and the true
figure of Bosnian war dead (the official estimate is more than 200,000 — Johnstone claims
50,000). And just as before, members of the chattering classes, unbelievably, have hailed
this poison as ‘outstanding work’, in a letter signed by, among others, Noam Chomsky,
Arundhati Roy, Tariq Ali, John Pilger, et. al” (emphasis added). Also see Diana Johnstone,
“Kulturkrieg in Journalism: Using Emotion to Silence Analysis,” CounterPunch, November 14,
2005.

26 See Marko Attila Hoare et al., “Protest to The Guardian Over ‘Correction’ to Noam
Chomsky Interview,” Balkan Investigative Reporting Network, December 8, 2005.

27 As George Bogdanich writes: “General Morillon was asked directly by Judge Patrick
Robinson at the ICTY: ‘Are you saying, then, General, that what happened in 1995 was a
direct reaction to what Naser Oric did to the Serbs two years before’? Morillon replied: ‘Yes.
Yes, Your Honour. | am convinced of that'.” See George Bogdanich, Chap. 2, “Prelude to
the Capture of Srebrenica,” in Edward S. Herman, Ed., The Srebrenica Massacre: Evidence
Context, Politics (Evergreen Park: Alphabet Soup, 2011), pp. 37-65; here p. 47. For the
Morillon, see Prosecutor v. Slobodan Milosevic (IT-02-54), Trial Transcript, February 12,

2004, p. 31,975.

28 See Edward S. Herman and David Peterson, “The Dismantling of Yugoslavia,” Monthly
| 17



http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref19
http://www.bosniak.org/open-letter-from-ed-vulliamy-to-amnesty-international/
http://mrzine.monthlyreview.org/2009/hp221109.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2009/hp221109.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2009/hp221109.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref20
http://www.chomsky.info/onchomsky/20051031.htm
http://www.chomsky.info/index.htm
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref21
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref22
http://iwpr.net/node/827
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref23
http://www.nnn.se/n-model/foreign/ordfront.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref24
http://www.guardian.co.uk/readerseditor/story/0,,1782133,00.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref25
http://iwpr.net/node/827
http://www.counterpunch.org/johnstone11142005.html
http://www.counterpunch.org/johnstone11142005.html
http://www.counterpunch.org/johnstone11142005.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref26
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref27
http://www.electricpolitics.com/media/docs/herman.srebrenica.pdf
http://www.electricpolitics.com/media/docs/herman.srebrenica.pdf
http://www.un.org/icty/transe54/040212ED.htm
http://www.un.org/icty/transe54/040212ED.htm
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref28
http://monthlyreview.org/2007/10

Review, Vol. 59, No. 5, October 2007.

29 Chris McGreal, “Out of Africa,” Guardian, March 27, 2009. — McGreal was the Guardian-
Observer's chief Africa correspondent from September 1992 through March 2009.

30 See Herman and Peterson, The Politics of Genocide, “Rwanda and the Democratic
Republic of Congo,” pp. 51-68. (Also published as Edward S. Herman and David Peterson,
“Rwanda and the Democratic Republic of Congo in the Propaganda System,” Monthly
Review 62, No. 1, May 2010.)

31 See UN Security Council Resolution 812 (S/RES/812), March 12, 1993.

32 See Peter Erlinder, “The U.N. Security Council Tribunal for Rwanda: International Justice,
or Juridically-Constructed ‘Victor’'s Impunity’?” Journal of Social Justice, Vol. 4, No. 1, Fall
2010, pp. 131-214; esp. “RPF Military Superiority Established: January 1991-February 1993,”
pp. 171-174. (For an online copy, click here.) As Erlinder puts it: “By the time of the RPF’s
[February] 1993 assault on Kigali the invading RPF had grown from the 3,000-4,000
Ugandan ‘deserters’ in late 1990, to a light infantry fighting force of at least 20,000 troops
with unquestioned military superiority. By contrast, the defending FAR [Armed Forces of
Rwanda] had the 6,000-7,000 ‘real’ troops who had defeated the initial small RPF/Ugandan
invasion in late 1990, augmented by some 25-30,000 recent recruits, which the U.N.
commander of U.N. troops, U.N. General Dallaire, characterized as ‘rabble' (pp. 172-173).

33 The name ‘Paul Kagame’ appeared in only two articles in the Guardian-Observer prior to
April 6, 1994: Catharine Watson, “Rebels at the Ready in Fragile Rwanda Truce,” Guardian,
September 8, 1992; and Mark Huband, “Voice of the Massacres,” Guardian, January 29,
1994,

34 For three iterations of the standard or what we call the Hutu-conspiracy model of the
“Rwandan genocide,” see Bernard A. Muna, The Prosecutor against Theoneste Bagosora,
Amended Indictment(ICTR-96-7-I), International Criminal Tribunal for Rwanda, December 8,
1999; Alison Des Forges et al., “Leave None to Tell the Story”: Genocide in Rwanda (New
York: Human Rights Watch, 1999); and Adam Jones, Chap. 9, “Apocalypse in Rwanda,” in
Genocide: A Comprehensive Introduction (New York: Routledge, 2nd Ed., 2010), pp.
346-368.

35 See the Affidavit of Michael Andrew Hourigan, International Criminal Tribunal for
Rwanda, November 27, 2006 (as posted to the Web site of the Rwanda Documents Project
at William Mitchell College of Law, St. Paul, Minnesota). Also see Tiphaine Dickson,
“Rwanda’s Deadliest Secret: Who Shot Down President Habyarimana's Plane?”
GlobalResearch.com, November 24, 2008.

36 In Bruguiere’'s words: “[T]he relationship of political forces, due in large part to the
numerical inferiority of the Tutsi electorate, would not permit [Kagame] to win the elections
called for in the political process laid out in the Arusha Accords without the support of the
opposition parties. . . . [F]or [Kagame] the physical elimination of President Habyarimana
[therefore] had become essential as a means to achieve his political ends from October
1993"” (Jean-Louis Bruguiere, Request for the Issuance of International Arrest Warrants,
Tribunal de Grande Instance, Paris, France, November 21, 2006, para. 103 and para. 102.)

37 Rory Carroll, “Kagame Set Genocide in Motion, Paris Judge Says,” Guardian, March 12,

| 18


http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref29
http://www.guardian.co.uk/world/2009/mar/27/chris-mgreal-africa-final-dispatch
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref30
http://www.monthlyreview.org/books/politicsofgenocide.php
http://monthlyreview.org/2010/05/01/rwanda-and-the-democratic-republic-of-congo-in-the-propaganda-system
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref31
http://unbisnet.un.org:8080/ipac20/ipac.jsp?session=12SR6776T8292.58536&menu=search&aspect=subtab124&npp=50&ipp=20&spp=20&profile=bib&ri=1&source=%7E%21horizon&index=.UD&term=S%2FRES%2F812&aspect=subtab124&x=11&y=12#focus
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref32
http://www.inshuti.org/erlinde2.htm
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref33
http://www.guardian.co.uk/world/1992/sep/08/rwanda
http://www.guardian.co.uk/world/1994/jan/29/rwanda
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref34
http://www.unictr.org/Portals/0/Case%5CEnglish%5CBagosora%5Cindictment%5Cindex.pdf
http://www.hrw.org/legacy/reports/1999/rwanda/
http://www.routledge.com/books/details/9780415486194/
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref35
http://www.rwandadocumentsproject.net/gsdl/collect/mil1docs/index/assoc/HASH01f3/1c8cde6b.dir/doc87000.pdf
http://www.rwandadocumentsproject.net/gsdl/cgi-bin/library
http://www.globalresearch.ca/PrintArticle.php?articleId=11133
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref36
http://www.olny.nl/RWANDA/Lu_Pour_Vous/Dossier_Special_Habyarimana/Rapport_Bruguiere.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref37
http://www.guardian.co.uk/world/2004/mar/12/rwanda.rorycarroll

2004; Chris McGreal, “French Judge Accuses Rwandan President of Assassination,”
Guardian, November 22, 2006; and Chris McGreal, “France’s shame?” Guardian, January 11,
2007.

38 Chris McGreal, “For Rwanda, Read Burundi,” Observer, July 7, 1996.

o8}

39 Chris McGreal, “Rwanda‘s ‘murderer in chief’ on trial,” Guardian, April 3, 2002.

40 We base this claim on a search of the Nexis database for mentions of ‘Rwanda’ and
‘Hourigan’ in the pages of the Guardian and the Observer for all dates archived by Nexis.

41 Depending on the relative percentages of Rwanda’s Hutu and Tutsi population on the
date of the national elections to be held in 1995 under the 1993 Arusha Accords, ethnic
Hutu would have outnumbered ethnic Tutsi by some six- or seven-to-one. Under these
circumstances, the Kagame-RPF-Tutsi stood no chance of prevailing at the polls. This left
the Kagame-led RPF no other realistic option of acquiring state power but to seize it
militarily, via the assassination of the Hutu President Juvenal Habyarimana, and the launch
of its final and decisive offensive of the April-July 1994 period. See n. 36, above.

42 See Prosecutor v. Augustin Ndindiliyimana et al. (or Military II) (ICTR-00-56-1), Transcript,
September 19, 2006, p. 4, lines 13-22. (Unavailable online.)

43 See the “Status of Cases,” webpage at the International Criminal Tribunal for Rwanda
(last accessed on August 15, 2011). All 97 of the individual defendants listed there are
ethnic Hutu.

44 Filip Reyntjens’ January 11, 2005 letter of resignation to Hassan Jallow is quoted in John
Laughland, A History of Political Trials: From Charles | to Saddam Hussein (New York: Peter
Lang Ltd., 2008), p. 211. The Reyntjens letter continued: “Article 6(2) of the [ICTR’s] Statute
explicitly rules out immunity, including for Heads of state or government or for responsible
government officials. This principle is contravened when, as is currently the case, a
message is sent out that those in power need not fear prosecution” (211-212). The
Guardian's Rory Carroll did report Reyntjens’ resignation. Wrote Carroll: “There has been
speculation that President Kagame, who led the rebel sweep through Rwanda, and was
behind the subsequent incursions into the Democratic Republic of Congo, might have been
indicted himself were it not for his links with Washington and London” (Rory Carroll,
“Genocide Tribunal ‘Ignoring Tutsi Crimes’,” Guardian, January 2005).

45 Describing his feelings about Rwanda, McGreal writes: “There is a debate among
reporters over whether we should take the stand at international courts, but it seemed
difficult to me, after writing of the blood on the hands of western leaders for abandoning the
Tutsis, to then refuse to make a small contribution to what little justice there was for the
dead and survivors.” Having witnessed one day the execution by firing squad of the Hutu
Froduald Karamira at a stadium in Kigali, McGreal “thought back on the immense suffering
caused by Karamira and his cohorts,” and had an epiphany: McGreal’s “long-held view that
the death penalty was wrong, no matter what, fell away. Before Rwanda, | could not have
imagined saying this, but | would not have saved Karamira even if it had been in my power.
| looked at him and believed he deserved to die” (McGreal, “Out of Africa”).

46 See Carla Del Ponte, with Chuck Sudetic, Madame Prosecutor: Confrontations with
Humanity’s Worst Criminals and the Culture of Impunity: A Memoir (New York: Other Press,

| 19


http://www.guardian.co.uk/world/2006/nov/22/france.rwanda
http://www.guardian.co.uk/world/2007/jan/11/rwanda.insideafrica
http://www.guardian.co.uk/world/2007/jan/11/rwanda.insideafrica
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref38
http://mg.co.za/article/1996-07-12-for-rwanda-read-burundi
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref39
http://www.guardian.co.uk/world/2002/apr/03/chrismcgreal
http://www.guardian.co.uk/world/2002/apr/03/chrismcgreal
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref40
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref41
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref42
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref43
http://www.unictr.org/Cases/tabid/204/Default.aspx
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref44
http://www.peterlang.com/index.cfm?event=cmp.ccc.seitenstruktur.detailseiten&seitentyp=produkt&pk=50580&cid=711&concordeid=16500
http://www.guardian.co.uk/world/2005/jan/13/rwanda.rorycarroll
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref45
http://www.guardian.co.uk/world/2009/mar/27/chris-mgreal-africa-final-dispatch
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref46
http://www.otherpress.com/books/book?ean=9781590513026
http://www.otherpress.com/books/book?ean=9781590513026

2009), esp. Chap. 9, “Confronting Kigali: 2002 and 2003,” 223-241.

47 David Beresford, “Who Bears the Guilt of Africa’s Horror?” Guardian, July 30, 1994;
Joseph Harker, “Holocaust: Just Obeying Orders,” Guardian, January 31, 1995. (Both
unavailable online.)

48 Chris McGreal, “France’s Shame?” Rwanda’s civil war saw 800,000 Tutsis slaughtered
by the Hutus — armed and supported by France,” Guardian, January 11, 2007.

49 See George E. Moose, “Human Rights Abuses in Rwanda,” Information Memorandum to
The Secretary, U.S. Department of State, undated though clearly drafted between
September 17 and 20, 1994 (as posted to the Web site of the Rwanda Documents Project).

50 See Christian Davenport and Allan Stam, “What Really Happened in Rwanda?” Miller-
McCune, October 6, 2009. As Davenport said in a statement issued through his university in
2009: “A great deal of effort has been extended to make sure the focus stays exclusively on
the Francophone Tutsi victims and their Hutu executioners. But of the estimated one million
people killed [in Rwanda], between 300,000 and 500,000 of them were Tutsi, according to
best estimates. What about the other 500,000 to 700,000 people? Who is responsible for
their deaths?” (in Joan Fallon, “Research Sheds New Light on Rwandan Killings,” Notre Dame
News, March 24, 2009).

51 See David Peterson, “Rwanda’s 1991 Census,” ZNet, June 17, 2011.

52 The continuity in Kagame power’s targeting of Hutu across both the Rwandan and the
DRC theaters is the fundamental lesson of the Democratic Republic of Congo, 1993-2003:
Report of the Mapping Exercise documenting the most serious violations of human rights
and international humanitarian law committed within the territory of the Democratic
Republic of the Congo between March 1993 and June 2003, United Nations Office of the High
Commissioner for Human Rights, August 2010, para. 27-33; para. 500-522. As the very last
paragraph of this report concludes: “In light of the impunity enjoyed by the perpetrators of
serious violations of human rights and international humanitarian law, and the repetition of
crimes within the territory of the DRC, there is a manifest urgency for justice and security
service reform. The members of the Mapping Team were able to observe the constant fear
on the part of affected populations that history would repeat itself, especially when
yesterday’s attackers are returning in positions that enable them to commit new crimes with
complete impunity” (para. 1143). (Also see the “Statement by the High Commissioner for
Human Rights Navi Pillay,” UNHCHR, October 1, 2010.)

53 Here quoting the final draft: Democratic Republic of Congo, 1993-2003: Report of the
Mapping Exercise . . . , para. 515. For some downgrades to Kagame’s image, consider the
unassailable evidence of Kagame’s mass killings in the DRC. In 2002, it was reported to the
UN Security Council that, in the five provinces of the eastern Democratic Republic of Congo
that the Rwandan and Ugandan armies had invaded and occupied, “more than 3.5 million
excess deaths” probably had occurred up to September 2002, and that these deaths are the
“consequence of a cycle of aggression, the multiplication of armed forces, [and] a high
frequency of conflict and its consequences, especially displacement,” all of which are a
“direct result of the occupation by Rwanda and Uganda” (see Mahmoud Kassem et al.,
Report of the Panel of Experts on the lllegal Exploitation of Natural Resources and Other
Forms of Wealth of the Democratic Republic of Congo, 5/2002/1146, UN Security Council,
October, 2002, para. 96. Also see n. 52, above). Additionally, Kagame won landslide

| 20


http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref47
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref48
http://www.guardian.co.uk/world/2007/jan/11/rwanda.insideafrica
http://www.guardian.co.uk/world/2007/jan/11/rwanda.insideafrica
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref49
http://www.rwandadocumentsproject.net/gsdl/collect/mil1docs/index/assoc/HASH8152.dir/doc84139.PDF
http://www.rwandadocumentsproject.net/gsdl/cgi-bin/library
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref50
http://www.miller-mccune.com/culture_society/what-really-happened-in-rwanda-1504
http://newsinfo.nd.edu/news/11353/
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref51
http://www.zcommunications.org/rwandas-1991-census-by-david-peterson
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref52
http://www.ohchr.org/Documents/Countries/ZR/DRC_MAPPING_REPORT_FINAL_EN.pdf
http://www.ohchr.org/Documents/Countries/ZR/DRC_MAPPING_REPORT_FINAL_EN.pdf
http://www.ohchr.org/Documents/Countries/ZR/DRC_MAPPING_REPORT_FINAL_EN.pdf
http://www.ohchr.org/Documents/Countries/ZR/DRC_MAPPING_REPORT_FINAL_EN.pdf
http://www.ohchr.org/Documents/Countries/ZR/HC_Statement_on_Release_EN.pdf
http://www.ohchr.org/Documents/Countries/ZR/HC_Statement_on_Release_EN.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref53
http://www.ohchr.org/Documents/Countries/ZR/DRC_MAPPING_REPORT_FINAL_EN.pdf
http://www.ohchr.org/Documents/Countries/ZR/DRC_MAPPING_REPORT_FINAL_EN.pdf
http://www.ohchr.org/Documents/Countries/ZR/DRC_MAPPING_REPORT_FINAL_EN.pdf
http://unbisnet.un.org:8080/ipac20/ipac.jsp?session=12780969S7M5Q.18598&profile=bib&uri=full=3100001~!689604~!2&ri=2&aspect=subtab124&menu=search&source=~!horizon#focus

victories with 95 percent of the vote in the 2003 presidential election, followed by 93
percent in 2010, and in both elections, his regime arrested, forced into exile, and murdered
the Hutu majority’s opposition parties, candidates, and members of the media.

54 See, e.g., “UN Human Rights Office to Delay Release of Congo ‘Genocide’ Report until
October,” Associated Press, September 2, 2010; “DR Congo ‘Genocide’ Report Delayed by
UN,” BBC News Africa, September 2, 2010.

55 When in the spring of 2010, the Kagame dictatorship arrested, first the Hutu opposition
political figure Victorie Ingabire Umuhoza, and then the U.S. attorney Peter Erlinder, who in
late May flew to Kigali to take up her defense, the Canadian writer and Kagame apologist
Gerald Caplan defended Kagame’s actions and attacked both Ingabire and Erlinder: See
Gerald Caplan, “The Law Society of Upper Canada and Genocide Denial in Rwanda,” Toronto
Globe and Mail, June 11, 2010 (as posted to Adam Jones’s Genocide Studies Media File Web
site). Later in 2010, when the draft UN “mapping report” on the Democratic Republic of
Congo, 1993-2003 was first leaked, an impressive number of U.S. and U.K. commentators
were quick to defend Kagame power. “Rwanda’s President, Paul Kagame, came to power in
1994 at the head of a rebel army that brought the extermination of Rwandan Tutsis by Hutu
extremists to a halt,” Philip Gourevitch wrote, hewing to the Kagame-as-savior script
(“Rwanda Pushes Back against UN Genocide Charges,” New Yorker, August 27, 2010). “The
UN delegation [to Kigali] would be well aware of the security council’s shameful decision to
pull its peacekeepers out of Rwanda in 1994, at the height of the genocide of the Tutsi
people. It was Kagame’s Rwandan Patriotic Front that eventually brought the genocide to
an end,” Linda Melvern added, drawing from the same script (“Taking Sides on Genocide,”
Guardian, September 16, 2010).

56 See Edward S. Herman and David Peterson, “Peter Erlinder Jailed by One of the Major
Genocidaires of Our Era,” MRZine, June 17, 2010. For the relevant “genocide”-related laws
in Rwandan, see Constitution of the Republic of Rwanda, June 4, 2003, Article 13. Also see
Law Relating to the Punishment of the Crime of Genocide Ideology (No. 18/2008), Codes and
Laws of Rwanda, Ministry of Justice, Republic of Rwanda, July 23, 2008. The Rwandan
Constitution mentions the word ‘genocide’ no fewer that 18 times (excluding its table of
contents), three times in its Preamble alone. Article 179 even creates a National
Commission for the Fight Against Genocide.

57 Ed Vulliamy, “l Stand by My Story,” Observer, February 2, 1997; and Ed Vulliamy, “Open
Letter from Ed Vulliamy to Amnesty International,” October 31, 2009.

58 From hereon, we will be working from the longer, footnoted-version of Monbiot’s
Guardian commentary as it appears on his personal website: “Naming the Genocide
Deniers,” June 13, 2011. Also see George Monbiot, “Do As We Say, Not As We Do,” June 17,
2011; and Monbiot, “Media Cleanse,” August 4, 2011.

59 |In late 2007, the Financial Times reported that the ICMP’s “staff . . . are 93 per cent
Bosnian [Muslim]. . .” (Christian Jennings, “Forensics: DNA Fills Gaps of History,” December
11, 2007).

60 See Michael Mandel, Chap. 6, “The ICTY Calls It ‘Genocide’,” pp. 211-223; here pp.
211-212, in Herman, The Srebrenica Massacre: Evidence, Context, Politics. In Mandel’s
words: “Of course the execution of even 4,000 or 2,000 or 200 men would have been a
horrible crime, mass murder in fact, so on a purely legal basis it would be hard to

| 21


http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref54
http://www.foxnews.com/world/2010/09/02/human-rights-office-delay-release-congo-genocide-report-october/
http://www.foxnews.com/world/2010/09/02/human-rights-office-delay-release-congo-genocide-report-october/
http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-11166642
http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-11166642
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref55
http://jonestream.blogspot.com/2010/06/rwanda-genocide-denial_11.html
http://www.ohchr.org/Documents/Countries/ZR/DRC_MAPPING_REPORT_FINAL_EN.pdf
http://www.ohchr.org/Documents/Countries/ZR/DRC_MAPPING_REPORT_FINAL_EN.pdf
http://www.newyorker.com/online/blogs/newsdesk/2010/08/rwanda-united-nations.html
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/sep/15/genocide-rwanda-16-years-irony
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref56
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp290510.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp290510.html
http://jurisafrica.org/docs/constitutions/THE%20CONSTITUTION%20OF%20THE%20REPUBLIC%20OF%20RWANDA.pdf
http://www.amategeko.net/display_rubrique.php?ActDo=ShowArt&Information_ID=2396&Parent_ID=30701065&type=public&Langue_ID=An&rubID=30701071#30701071
http://www.amategeko.net/display_rubrique.php?ActDo=ShowArt&Information_ID=2396&Parent_ID=30701065&type=public&Langue_ID=An&rubID=30701071#30701071
http://jurisafrica.org/docs/constitutions/THE%20CONSTITUTION%20OF%20THE%20REPUBLIC%20OF%20RWANDA.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref57
http://www.guardian.co.uk/itn/article/0,2763,191236,00.html
http://www.bosniak.org/open-letter-from-ed-vulliamy-to-amnesty-international/
http://www.bosniak.org/open-letter-from-ed-vulliamy-to-amnesty-international/
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref58
http://www.monbiot.com/2011/06/13/naming-the-genocide-deniers/
http://www.monbiot.com/2011/06/13/naming-the-genocide-deniers/
http://www.monbiot.com/2011/06/17/do-as-we-say-not-as-we-do-2/
http://www.monbiot.com/2011/08/04/media-cleanse/
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref59
http://www.ft.com/cms/s/0/c4474d94-a6f1-11dc-a25a-0000779fd2ac.html#axzz1SYczudOW
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref60
http://www.electricpolitics.com/media/docs/herman.srebrenica.pdf

understand the Trial Chamber’s stretching of the numbers so far past what had been proved
‘beyond a reasonable doubt’. It is a lot easier to understand as propaganda, though,
because the high-end figure had the benefit of matching the official story both in quantity
and, most importantly, in quality, with the horrifying qualification of ‘genocide' (p. 212).

61 See Ljubisa Simic, “Presentation and Interpretation of Forensic Data (Pattern of Injury
Breakdown),” in Stephen Karganovic, Ed., Deconstruction of a Virtual Genocide: An
Intelligent Person’s Guide To Srebrenica (Belgrade: Srebrenica Historical Project, 2011), pp.
93-108; esp. pp. 94-104, emphasis added. And see Simic, “Analysis of Srebrenica Forensic
Reports Prepared by ICTY Prosecution Experts,” Ibid, pp. 73-91. And for a summary of
Simic’s conclusions, see David Peterson, “Srebrenica-Related Graves through 2002,” ZNet,
July 22, 2011.

62 See Andy Wilcoxson, “Shroud of Secrecy Leaves Room for Doubt on Srebrenica DNA
Evidence,” Balkan Report, August 8, 2011.

63 See Ewa Tabeau and Jakub Bijak, “War-related Deaths in the 1992-1995 Armed Conflicts
in Bosnia and Herzegovina: A Critique of Previous Estimates and Recent Results,” European
Journal of Population, Vol. 21, June, 2005, pp. 187-215. — In section 3.3., “Overall Numbers”
(pp. 205-207), they estimated 102,622 total war-related deaths on all sides, of which 55,261
(54%) were civilians at the time of death, and 47,360 (46%) were military or combatants (p.
207). Also see Ball et al., The Bosnian Book of the Dead: Assessment of the Database,
Research and Documentation Center, Sarajevo, June, 2007, Table 23a, “Victims Reported in
BBD by Status in War,” p. 30. And see n. 18, above.

64 See Edward S. Herman, Preface, in Herman, The Srebrenica Massacre, pp. 13-18.

65 See Phillip Corwin, Foreword, in Herman, The Srebrenica Massacre, pp. 7-12. In the
passage quoted, Corwin’s exact words are: “That there were killings of non-combatants in
Srebrenica, as in all war zones, is a certainty. And those who perpetrated them deserve to
be condemned and prosecuted. And whether it was three or 30 or 300 innocent civilians
who were killed, it was a heinous crime. There can be no equivocation about that. At the
same time, the facts presented in this volume make a very cogent argument that the figure
of 8,000 killed, which is often bandied about in the international community, is an
unsupportable exaggeration. The true figure may be closer to 800. The fact that the figure
in question has been so distorted, however, suggests that the issue has been politicized.
There is much more shock value in the death of 8,000 than in the death of 800" (p. 8).

66 Monbiot repeated this conflation of deaths and executions in his June 17, web-only
follow-up to his June 14 commentary in the Guardian. Attacking the U.K.-based Media Lens
group for having once written that “Herman and Peterson were ‘perfectly entitled'” to write
something that others don’t like, Monbiot then quoted what he believes we are not
“perfectly entitled” to write: “There is a good case to be made that, while there were surely
hundreds of executions, and possibly as many as a thousand or more, the 8,000 figure is a
political construct and eminently challengeable.” (This quote derives from our “Milosevic’s
Death in the Propaganda System,” Electric Politics, May 14, 2006.) Next, Monbiot wrote:
“Given that 6,500 of the victims have already been exhumed and identified, and that there
is very strong evidence (as there has been for years) to suggest that a further 1,500 or so
await discovery, this statement is demonstrably wrong and without justification. To describe
it as ‘talking down’ the number of deaths is in fact an understatement: it amounts to the
outright disavowal of cast-iron evidence.” Of course, contrary to Monbiot and the Guardian-

| 22



http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref61
http://www.srebrenica-project.com/DOWNLOAD/books/Deconstruction_of_a_virtual_genocide.pdf
http://www.srebrenica-project.com/DOWNLOAD/books/Deconstruction_of_a_virtual_genocide.pdf
http://www.srebrenica-project.com/DOWNLOAD/books/Deconstruction_of_a_virtual_genocide.pdf
http://www.zcommunications.org/srebrenica-related-graves-through-2002-by-david-peterson
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref62
http://www.nolanchart.com/article8875_Shroud_of_Secrecy_Leaves_Room_for_Doubt_on_Srebrenica_DNA_Evidence.html
http://www.nolanchart.com/article8875_Shroud_of_Secrecy_Leaves_Room_for_Doubt_on_Srebrenica_DNA_Evidence.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref63
http://www.hicn.org/research_design/rdn5.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref64
http://www.electricpolitics.com/media/docs/herman.srebrenica.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref65
http://www.electricpolitics.com/media/docs/herman.srebrenica.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref66
http://www.electricpolitics.com/2006/05/milosevics_death_in_the_propag.html
http://www.electricpolitics.com/2006/05/milosevics_death_in_the_propag.html

Observer, we do not accept the publicized findings of the International Commission on
Missing Persons at face value. But putting aside our concerns about the ICMP’s work and
claims, Monbiot’s errors in this instance are so flagrant that they require something beyond
a true believer in the Srebrenica party-line to commit them. Because Monbiot cannot keep
the categories of purported identifications and actual executions separate in his mind, he
makes the fallacious assumption that whatever number of persons the ICMP claims to have
identified, this equals the number of Bosnian Muslim members of the Srebrenica “safe area”
population executed by Bosnian Serbs some time after July 11, 1995. In turn, Monbiot takes
the ICMP’s purported identifications as proof of the standard account of the “Srebrenica
massacre,” in which the Bosnian Serbs executed (i.e., murdered in a criminally meaningful
manner) some 8,000 Bosnian Muslim men and boys after the fall of Srebrenica — or
however many Bosnian Muslim persons the ICMP eventually purports to identify, before its
Srebrenica-related work is completed. Because Monbiot is this confused on a topic he
knows nothing about, and because his establishment biases are so great that he takes the
side of the NATO bloc and its agencies at the Yugoslavia Tribunal and the ICMP, he accuses
us of an “outright disavowal of cast-iron evidence” (and worse), even when he quotes us
writing about executions, not purported identifications. As for the Media Lens group,
Monbiot adds: “It is this that you say they are ‘perfectly entitled to do’. | called you out on
it, and | was right to do so.” In fact, through this entire episode, Monbiot has outed no one
besides himself. (See George Monbiot, “Do As We Say, Not As We Do,” June 17, 2011. For
an important analysis by the Media Lens group, the one from which Monbiot took the quote
from our 2006 analysis that he is unable to understand, see “Dancing on a Mass Grave —
Oliver Kamm of the Times Smears Media Lens,” November 25, 2009. Also see “Our
Response to Monbiot’s June 13, 2011 Article,” Media Lens, June 16, 2011.)

67 See George Bogdanich, Chap. 2, “Prelude to the Capture of Srebrenica,” pp. 37-65; and
Bogdanich, Chap. 7, “UN Report on Srebrenica — A Distorted Picture of Events,” pp.
224-247, in Herman, The Srebrenica Massacre.

68 See Edward S. Herman, Chap. 10, “Summary and Conclusions,” pp. 278-298; here p.
281, in Herman, The Srebrenica Massacre.

69 For Drazen Erdemovic’s original testimony, see Judge Claude Jorda et al., The Prosecutor
of the Tribunal v. Radovan Karadzic (IT-95-18-R61) and Ratko Mladic (IT-95-5-R61), July 5,
1996, pp. 830-855.

70 See Germinal Civikov, Srebrenica: The Star Witness, Trans. John Laughland (Belgrade:
NGO Srebrenica Historical Project, 2010).

71 See George Szamuely, Chap. 5, “Securing Verdicts: The Misuse of Witness Testimony at
The Hague,” pp. 153-210; here p. 189, in Herman, The Srebrenica Massacre.

72 See Monbiot, “Naming the Genocide Deniers,” n. 17.

73 Tim Ripley, Operation Deliberate Force: The UN and NATO Campaign in Bosnia 1995
(Lancaster: Centre for Defense and International Security, 1999), p. 145. See Bogdanich,
Chap. 2, “Prelude to the Capture of Srebrenica,” pp. 56-59; and Herman, Chap. 10,
“Summary and Conclusions,” pp. 284-285, in Herman, The Srebrenica Massacre.

74 See George Bogdanich, Chap. 2, “Prelude to the Capture of Srebrenica,” p. 56, in
Herman, The Srebrenica Massacre.

| 23


http://www.monbiot.com/2011/06/17/do-as-we-say-not-as-we-do-2/
http://www.medialens.org/index.php?option=com_content&view=article&id=585:dancing-on-a-mass-grave-oliver-kamm-of-the-times-smears-media-lens&catid=23:alerts-2009&Itemid=35
http://www.medialens.org/index.php?option=com_content&view=article&id=585:dancing-on-a-mass-grave-oliver-kamm-of-the-times-smears-media-lens&catid=23:alerts-2009&Itemid=35
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?t=3203
http://www.medialens.org/forum/viewtopic.php?t=3203
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref67
http://www.electricpolitics.com/media/docs/herman.srebrenica.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref68
http://www.electricpolitics.com/media/docs/herman.srebrenica.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref69
http://www.icty.org/x/cases/mladic/trans/en/960705it.htm
http://www.icty.org/x/cases/mladic/trans/en/960705it.htm
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref70
http://www.srebrenica-project.com/DOWNLOAD/books/Star_witness.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref71
http://www.electricpolitics.com/media/docs/herman.srebrenica.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref72
http://www.monbiot.com/2011/06/13/naming-the-genocide-deniers/
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref73
http://www.electricpolitics.com/media/docs/herman.srebrenica.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref74
http://www.electricpolitics.com/media/docs/herman.srebrenica.pdf

75 See “5,000 Muslim Lives for Military Intervention,” Dani, June 22, 1998; Prosecutor v.
Radislav Krstic (IT-98-33-T), Transcript, April 5, 2001, p. 9480; and Kofi Annan et al., The Fall
of Srebrenica (A/54/549), Report of the Secretary-General pursuant to General Assembly
resolution 53/35, November 15, 1999, para. 115. Separately, one can even view a YouTube
video of a 2010 Norwegian documentary in which Meholjic recounts lzetbegovic’'s
“astonishing claim” to the Srebrenica delegation that met with him in 1993. See Ola Flyum
and David Hebditch, Srebrenica — A Town Betrayed, (Oslo: Fenris Film, 2010). Beginning at
the 28:18 mark, Hakija Meholjic states: “I will try to tell you exactly what President
Izetbegovic said: ‘My dear people of Srebrenica, how are you’? ‘Fine, how are you, Mister
President’? ‘Clinton has made me a proposal, if the Chetniks enter Srebrenica and slaughter
5,000 Moslems, there will be military intervention by NATO forces on Serb positions
throughout Bosnia and Herzegovina. What do you think about that?'”

76 Monbiot, “Naming the Genocide Deniers,” n. 19.

77 Monbiot’s hair-splitting objection is rubbish for other reasons. In criticizing our use of
the Krstic Judgment, he quotes paragraph 595, and in the passage of The Politics of
Genocide that he disputes, we quote paragraph 598. In No. 598, the trial chamber
concluded that the “intent to kill all the Bosnian Muslim men of military age in Srebrenica
constitutes an intent to destroy in part the Bosnian Muslim group within the meaning of
Article 4 [of the Tribunal’'s Statute] and therefore must be qualified as a genocide.” No. 595,
on the other hand, opens: “Granted only the men of military age were systematically
massacred. . . .” (see Judge Almiro Rodrigues et al., Judgment, Prosecutor versus Radislav
Krstic, IT-98-33-T, August 2, 2001.) Furthermore, in The Politics of Genocide, we write with
great disapproval that Krstic “argued that genocide could occur in one ‘small geographical
area’ (the town of Srebrenica), even one where the villainous party had taken the trouble to
bus all the women, children, and the elderly men to safety — that is, incontestably had not
killed any but ‘Bosnian Muslim men of military age'” (p. 47). But Monbiot quotes only the
last 12 words, and suppresses the Tribunal’s recognition that the Bosnian Serbs had bussed
well more than half of the population to safety. To this we then add York University
professor of international law Michael Mandel’s observations that Krstic “transformed
[genocide] not into mere ethnic cleansing but into the killing of potential military fighters
during a war for military advantage,” and that with Krstic, the “concept of genocide, except
as pure propaganda, lost all contact with the Holocaust — a program for the extermination
of a whole people” (pp. 47-48). But because this was the Tribunal’s first case to confirm the
“genocide” charge in relation to Srebrenica, Monbiot believes that Krstic is intellectually,
morally, and legally wonderful, and this is his real objection to what we have written against
it — not some non-existent, can-you-spot-the-difference, mis-citation of a few words from
one paragraph in the judgment. In juxtaposing our use of one six-word phrase from the
Krstic judgment with his own use of a nine-word phrase the substance of which says the
same thing, Monbiot fabricates a distinction out of nothing, while he pretends that it reveals
everything. Of course, it does — but only about Monbiot, and how low he’s willing to stoop
to try and score a point.

18 See, e.qg., Gerald Caplan, “Who Killed the President of Rwanda?” Pambazuka News (No.
466), January 21, 2010. But also see the response to Caplan by René Lemarchand, “Doubts
on the Veracity of Mutsinzi Report,” Pambazuka News (No. 467), January 28, 2010.

79 See Rwanda Tribunal Defense Attorney John Philpot’s interview with Michael Hourigan,
“Louise Arbour Was Wrong to Stop My Investigation,” in The ICTR Legacy from the Defense
Perspective - Two, The Second International Criminal Defense Conference, Brussels, May

| 24



http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref75
http://www.ex-yupress.com/dani/dani2.html
http://www.icty.org/x/cases/krstic/trans/en/010405it.htm
http://unbisnet.un.org:8080/ipac20/ipac.jsp?session=1314IC49O2175.46213&menu=search&aspect=subtab124&npp=50&ipp=20&spp=20&profile=bib&ri=&index=.UD&term=+A%2F54%2F549&matchopt=0%7C0&oper=AND&x=12&y=11&aspect=subtab124&index=.TW&term=&matchopt=0%7C0&oper=A
http://unbisnet.un.org:8080/ipac20/ipac.jsp?session=1314IC49O2175.46213&menu=search&aspect=subtab124&npp=50&ipp=20&spp=20&profile=bib&ri=&index=.UD&term=+A%2F54%2F549&matchopt=0%7C0&oper=AND&x=12&y=11&aspect=subtab124&index=.TW&term=&matchopt=0%7C0&oper=A
http://unbisnet.un.org:8080/ipac20/ipac.jsp?session=1314IC49O2175.46213&menu=search&aspect=subtab124&npp=50&ipp=20&spp=20&profile=bib&ri=&index=.UD&term=+A%2F54%2F549&matchopt=0%7C0&oper=AND&x=12&y=11&aspect=subtab124&index=.TW&term=&matchopt=0%7C0&oper=A
http://www.youtube.com/watch?v=RUuhSGnLvv8
http://www.youtube.com/watch?v=RUuhSGnLvv8
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref76
http://www.monbiot.com/2011/06/13/naming-the-genocide-deniers/
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref77
http://www.monthlyreview.org/books/politicsofgenocide.php
http://www.monthlyreview.org/books/politicsofgenocide.php
http://www.icty.org/x/cases/krstic/tjug/en/krs-tj010802e.pdf
http://www.monthlyreview.org/books/politicsofgenocide.php
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref78
http://pambazuka.org/en/category/features/61625
http://www.pambazuka.org/en/issue/467#cat_7
http://www.pambazuka.org/en/issue/467#cat_7
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref79
http://vimeo.com/12025909
http://www.ictrlegacydefenseperspective.org/En.html
http://www.ictrlegacydefenseperspective.org/En.html

21-23, 2010 (as posted to the Vimeo Web site). (For material archived from its companion
conference, also see The ICTR Legacy from the Defense Perspective - One, The First
International Criminal Defense Conference, The Hague, November 14-16, 2009.) — As
noted, in 1996-1997, Hourigan was working as an investigator for the Office of the
Prosecutor at the International Criminal Tribunal for Rwanda, where the chief prosecutor was
the Canadian Louise Arbour. Hourigan and his team found members of the Rwandan
Patriotic Front who volunteered to them the information that it was Paul Kagame’s RPF who
shot down the previous president’s jet, assassinating him and the president of Burundi at
the same time. Presented with this evidence in early 1997, Chief Prosecutor Arbour
quashed the investigation and buried the evidence. In the excerpt that follows from
Hourigan’s interview during the May 2010 conference in Brussels, Hourigan is recounting a
meeting between himself, Rwanda Tribunal Chief Prosecutor Louise Arbour, and two other
members of the Tribunal. We pick up Hourigan’s words at approximately the 12:19 mark of
the video, immediately after John Philpot asked Hourigan: “What transpired at that
meeting?”

Michael Hourigan: “We had a meeting early in the morning. . .. | presented
her a memorandum . . . about informants’ information. She read that. But her
attitude was completely different this one week later. She was aggressive,
very negative, insisted that the information was probably unreliable. She
questioned me as to the sources — of course | couldn’t tell her the names of
the informants. | told her of the investigators on my Tribunal team who had
the information. She was very critical of them. And, to cut a long story short,
she said, in any event, whether the information is accurate or not — inaccurate
— it's outside our mandate, and the investigation has to come to an end. And
as I've indicated, . . . no one had ever said that to me in the previous year. But
in any event, | know that in our own Rwanda Statute, there are provisions that
cover acts of terrorism, contrary to her direction, it was clearly within our
mandate, and | indicated to her that she was wrong. And she said to me, Are
you questioning my authority? | said, No, I'm just questioning your judgment.
She said, Well, I'm directing you: This investigation is at an end. She asked me
to leave the room, which | did. | left the room, and subsequently returned to
Kigali, and resigned.”

We regard this episode as one of the more beautiful confirmations of how so-called
“international justice” works in the real world — a point with which we deal at some length
in The Politics of Genocide. (See esp. our “Concluding Note,” pp. 103-112.) Witness also
the International Criminal Court’s indictments of the Gaddafi regime earlier year, even as
the U.S.-led NATO bloc was bombing Gaddafi’'s Libya out of existence. (See n. 87, below.)

80 On Christophe Hakizimana’s 1999 letter, see Herman and Peterson, The Politics of
Genocide, n. 127, p. 132.

81 On the use of scare quotes, see the powerful letter of rebuttal written by Jonathan Cook
to the Media Lens group on June 17, 2001, which Media Lens reproduces in the section titled
“The ‘Inverted Commas Problem’,” in “A ‘Malign Intellectual Subculture’ - George Monbiot
Smears Chomsky, Herman, Peterson, Pilger And Media Lens.” In Cook’s words: “It is worth
noting that Norman Finkelstein did something identical in his book ‘“The Holocaust Industry’.
He states in the Introduction: ‘In the pages that follow, | will argue that ‘The Holocaust’ is an
ideological representation of the Nazi holocaust. (p. 3)" He also says in a footnote on the
same page: ‘In this text, Nazi holocaust [his italics] signals the actual historical event, The

Holocaust [his italics] its ideological representation’.” In terms of stylistic usage, the

| 25


http://www.tpirheritagedefense.org/Archive_Conference1_En.html
http://www.monthlyreview.org/books/politicsofgenocide.php
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref80
http://www.monthlyreview.org/books/politicsofgenocide.php
http://www.monthlyreview.org/books/politicsofgenocide.php
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref81
http://medialens.org/index.php?option=com_content&view=article&id=637:a-malign-intellectual-subculture-george-monbiot-smears-chomsky-herman-peterson-pilger-and-media-lens&catid=24:alerts-2011&Itemid=68
http://medialens.org/index.php?option=com_content&view=article&id=637:a-malign-intellectual-subculture-george-monbiot-smears-chomsky-herman-peterson-pilger-and-media-lens&catid=24:alerts-2011&Itemid=68

comparison with our use of scare-quotes is perfectly apt.

82 See Gerald Caplan, “The Politics of Denialism: The Strange Case of Rwanda. Review of
‘The Politics of Genocide’,” Pambazuka News (No. 486), June 17, 2010; Adam Jones, “On
Genocide Deniers: Challenging Herman and Peterson,” Pambazuka News (No. 490), July 15,
2010; and Adam Jones, “Denying Rwanda: A Response to Herman & Peterson,” as posted to
a webpage associated with the 2nd Edition of Jones’s book, Genocide: A Comprehensive
Introduction (New York: Routledge, 2011). We drafted responses to the Caplan as well as to
the first of these by Jones (July 15, 2010), but not to the second by Jones, as we were
unaware that it existed until early June of this year. We regard the fact that Jones has
posted his latter attack to the Web site that advertises the 2nd edition of his book to be
significant, in that it shows the kind of steps that practitioners in the field of “genocide
studies” are willing to take when then feel that their turf is threatened, and they need to
protect their truths.

83 Monbiot, “Media Cleanse,” August 4, 2011.

84 See Edward S. Herman and David Peterson, “Genocide Denial and Genocide Facilitation:
Gerald Caplan and The Politics of Genocide,” MRZine, July 4, 2010; and Edward S. Herman
and David Peterson, “Adam Jones on Rwanda and Genocide: A Reply,” MRZine, August 14,
2010.

85 Barack Obama et al., National Security Strategy, President of the United States, May,
2010, p. 48.

86 Sarah Sewall et al., Mass Atrocity Response Operations: A Military Handbook,
(Cambridge, MA: The President and Fellows of Harvard College, 2010), p, 13. This document
is the product of a collaboration between Harvard University’s Carr Center for Human Rights
Policy and the U.S. Army Peacekeeping and Stability Operations Institute; as such, it
illustrates the degree to which the substance of human rights has been hollowed out in
certain circles, while the empty rhetoric of “human rights” is harnessed for U.S. imperial
objectives.

87 See, e.g., Maximilian C. Forte, “The Top Ten Myths in the War Against Libya,”
CounterPunch, August 31, 2011; Myth No. 1, “Genocide.” — The March 17, 2001 UN Security
Council Resolution 1973 (S/RES/1973) authorized “Member States . . . to take all necessary
measures...to protect civilians and civilian populated areas under threat of attack in [Libya].
.." (para. 4). Needless to say, this paragraph was immediately exploited by the United
States and its allies to launch a sustained military attack on Libyan government targets
within 48 hours of its adoption. In 2011, the U.S.-led NATO bloc’'s overthrow of the
government of Libya was also accompanied by the UN Security Council’s referral of the
Libyan government to the Prosecutor at the International Criminal Court, with the request
that he decide whether an investigation of the government’s actions was warranted. (See
UN Security Council Resolution 1970 (S/RES/1970), February 26, 2011, para. 4 - 8. This
same resolution declared that nationals “from a State outside [Libya] . . . shall be subject to
the exclusive jurisdiction of that State for all alleged acts or omissions arising out of or
related to operations in [Libya] established or authorized by the Council” (para. 6), thereby
immunizing the NATO bloc from the ICC’s jurisdiction.) The Prosecutor at the ICC quickly
agreed to open an investigation (March 3), and formally wrapped up his investigation by
May, when he petitioned the ICC to issue arrest warrants for three long-time leaders of the
Libyan government (May 16). In late June, the ICC agreed to issue these arrest warrants for

| 26



http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref82
http://pambazuka.org/en/category/features/65265
http://pambazuka.org/en/category/features/65265
http://pambazuka.org/en/category/features/65977
http://pambazuka.org/en/category/features/65977
http://www.genocidetext.net/denying_rwanda.html
http://www.routledge.com/books/details/9780415486194/
http://www.routledge.com/books/details/9780415486194/
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref83
http://www.monbiot.com/2011/08/04/media-cleanse/
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref84
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp040710.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp040710.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp040710.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2010/hp140810.html
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref85
http://www.whitehouse.gov/sites/default/files/rss_viewer/national_security_strategy.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref86
http://www.hks.harvard.edu/cchrp/maro/pdf/MARO_Handbook_v9.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref87
http://www.counterpunch.org/2011/08/31/the-top-ten-myths-in-the-war-against-libya/
http://unbisnet.un.org:8080/ipac20/ipac.jsp?session=13K47O91B9201.64287&profile=bib&uri=full=3100001%7E%21942748%7E%210&ri=1&aspect=subtab124&menu=search&source=%7E%21horizon
http://unbisnet.un.org:8080/ipac20/ipac.jsp?session=13147P7O17R26.60728&profile=bib&uri=full=3100001%7E%21941813%7E%210&ri=1&aspect=subtab124&menu=search&source=%7E%21horizon

Muammar Gaddafi, his son, Saif, and Gaddafi's brother-in-law (June 27). During this entire
period, a state of armed conflict existed inside Libya, such that the Libyan government
found itself under attack, first by armed forces sponsored by individual members of the
NATO bloc (from February 15-17 on) and, later, by the leading militaries of the NATO bloc
itself (from March 19 on). So, in 2011, NATO attacked Libya militarily, and it was joined in
this attack by the International Criminal Court, which, for its part, attacked Libya juridically.
(For the Prosecution’s requests for the indictments, see Luis Moreno-Ocampo, Prosecutor’s
Application Pursuant to Article 58 as to Muammar Mohammed Abu Minyar Gaddafi, Saif Al-
Islam Gaddafi and Abdullah Al-Senussi, ICC-01-11, International Criminal Court, May 16,
2011; “ICC Prosecutor Press Conference on Libya,” May 16, 2011; and “ICC Prosecutor:
Gaddafi Used His Absolute Authority to Commit Crimes in Libya,” May 16, 2011. For the
ICC’s acceptance of these requests, see Judge Sanji Mmasenono Monageng et al., Decision
on the “Prosecutor’s Application Pursuant to Article 58 as to Muammar Mohammed Abu
Minyar Gaddafi, Saif Al-Islam Gaddafi and Abdullah Al-Senussi,” 1CC-01-11, International
Criminal Court, June 27, 2011; and “Pre-Trial Chamber | issues three warrants of arrest for
Muammar Gaddafi, Saif Al-Islam Gaddafi and Abdualla Al-Senussi,” June 27, 2011.)

88 “New conceptions require new terms. By ‘genocide’ we mean the destruction of a
nation or of an ethnic group. This new word, coined by the author to denote an old practice

in its modern development, . . . is intended . . . to signify a coordinated plan of different
actions aiming at the destruction of essential foundations of the life of national groups, with
the aim of annihilating the groups themselves. . .. Genocide is directed against the national

group as an entity, and the actions involved are directed against individuals, not in their
individual capacity, but as members of the national group” (Raphael Lemkin, Axis Rule in
Occupied Europe: Laws of Occupation, Analysis of Government Proposals for Redress,
Washington: Carnegie Endowment for International Peace, 1944, pp. 79-95; here p. 79.)

89 See Herman and Peterson, The Politics of Genocide, n. 247, pp. 146-147.

90 See Milivoje IvaniSevi¢, Srebrenica July 1995 — In Search of the Truth, Trans. Zivka
Novicic (Belgrade: Hris¢inska misao, 2nd Ed., 2010). Therein, lvaniSevi¢ writes that the “list
[of the Serb dead in the vicinity of Srebrenica] contains the names of 3,262 Serbian victims.
According to the latest evidence, approximately 27%, or about 880, of the people who were
killed, were members of military and police organizations. The remaining 73% (2,382
victims) were civilians” (p. 6).

91 See Moose, “Human Rights Abuses in Rwanda,” 1994.

92 See Kassem et al., 5/2002/1146, para. 96.

e}

93 See Herman and Peterson, “The Iraq Sanctions-Regime Killings,” in The Politics of
Genocide, pp. 29-33.

Edward S. Herman is professor emeritus of finance at the Wharton School, University of
Pennsylvania and has written extensively on economics, political economy, and the media.
Among his books are Corporate Control, Corporate Power (Cambridge University Press,
1981), The Real Terror Network (South End Press, 1982), and, with Noam Chomsky, The
Political Economy of Human Rights (South End Press, 1979), and Manufacturing Consent
(Pantheon, 2002). Herman is also the editor of The Srebrenica Massacre: Evidence, Context,
Politics (Alphabet Soup, 2011).

| 27


http://www.icc-cpi.int/iccdocs/doc/doc1073503.pdf
http://www.icc-cpi.int/iccdocs/doc/doc1073503.pdf
http://www.icc-cpi.int/iccdocs/doc/doc1073503.pdf
http://www.icc-cpi.int/menus/icc/structure%20of%20the%20court/office%20of%20the%20prosecutor/reports%20and%20statements/statement/statement%20icc%20prosecutor%20press%20conference%20on%20libya%2016%20may%202011?lan=en-GB
http://www.icc-cpi.int/menus/icc/situations%20and%20cases/situations/icc0111/press%20releases/pr667
http://www.icc-cpi.int/menus/icc/situations%20and%20cases/situations/icc0111/press%20releases/pr667
http://www.icc-cpi.int/iccdocs/doc/doc1099314.pdf
http://www.icc-cpi.int/iccdocs/doc/doc1099314.pdf
http://www.icc-cpi.int/iccdocs/doc/doc1099314.pdf
http://www.icc-cpi.int/menus/icc/situations%20and%20cases/situations/icc0111/related%20cases/icc01110111/press%20releases/pre_trial%20chamber%20i%20issues%20three%20warrants%20of%20arrest%20for%20muammar%20gaddafi_%20saif%20al-islam%20gaddafi%20and%20a
http://www.icc-cpi.int/menus/icc/situations%20and%20cases/situations/icc0111/related%20cases/icc01110111/press%20releases/pre_trial%20chamber%20i%20issues%20three%20warrants%20of%20arrest%20for%20muammar%20gaddafi_%20saif%20al-islam%20gaddafi%20and%20a
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref88
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref89
http://www.monthlyreview.org/books/politicsofgenocide.php
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref90
http://de-construct.net/e-zine/wp-content/uploads/2009/02/srebrenica-id1.pdf
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref91
http://www.rwandadocumentsproject.net/gsdl/collect/mil1docs/index/assoc/HASH8152.dir/doc84139.PDF
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref92
http://unbisnet.un.org:8080/ipac20/ipac.jsp?session=12780969S7M5Q.18598&profile=bib&uri=full=3100001~!689604~!2&ri=2&aspect=subtab124&menu=search&source=~!horizon#focus
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html#_ednref93
http://www.monthlyreview.org/books/politicsofgenocide.php
http://www.monthlyreview.org/books/politicsofgenocide.php
http://www.amazon.com/Corporate-Control-Power-Twentieth-Century/dp/0521289076
http://www.amazon.com/Real-Terror-Network-Terrorism-Propaganda/dp/0896081346
http://books.google.com/books?id=Jy8KGwAACAAJ
http://books.google.com/books?id=Jy8KGwAACAAJ
http://www.amazon.com/Manufacturing-Consent-Political-Economy-Media/dp/0375714499
http://www.electricpolitics.com/media/docs/herman.srebrenica.pdf
http://www.electricpolitics.com/media/docs/herman.srebrenica.pdf

David Peterson is an independent journalist and researcher based in Chicago. Together
they are the co-authors of The Politics of Genocide (Monthly Review Press, 2010).

The original source of this article is Monthly Review
Copyright © Edward S. Herman and David Peterson, Monthly Review, 2011

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Edward S. Herman
and David Peterson

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca

| 28


http://www.monthlyreview.org/books/politicsofgenocide.php
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html
https://www.globalresearch.ca/author/edward-s-herman
https://www.globalresearch.ca/author/david-peterson
http://mrzine.monthlyreview.org/2011/hp020911.html
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/edward-s-herman
https://www.globalresearch.ca/author/david-peterson
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

