
| 1

Belarus: Why Is Lukashenko Being Color
Revolutioned Just Now?

By F. William Engdahl
Global Research, August 21, 2020

Region: Europe
Theme: Intelligence, Science and Medicine

The globalist Powers That Be have clearly decided to topple the long-standing sole-ruler of
Belarus, President Aleksander Lukashenko. The question is why at just this time? There is a
case to be made that one reason is he is being destroyed for his unforgivable coronavirus
defiance.  In  any  case  Belarus  is  being  hit  with  a  full  force  West-led  Color  Revolution.  The
protests  over  the  August  9  election  show  every  sign  of  the  usual  Color  Revolution
destabilization  protests,  manufactured  by  the  usual  Western  NGOs,  as  well  as  private
contractors using social media to steer the protests.

Under Lukashenko’s regime, the country defied WHO and the global coronavirus lockdown
demands. He refused to order lockdown of his citizens or the economy. As of August 13 the
country had recorded a total of 617 covid19 related deaths. Belarus stood together with
Sweden and the US State of South Dakota as one of the very few places in the world to
successfully disprove the bizarre and dangerous WHO demands for a global lockdown to
control the pandemic. Belarus ordered no lockdown so most industry continued. Schools
remained  open  other  than  a  3  week  closing  during  Easter.  There  were  no  mask
requirements, though volunteer groups distributed masks to some and in June the EU sent a
shipment of PPE including masks to Health officials for distribution. Football and the May 9
Victory parade went as normal. And now the country stands as an example the WHO and
friends do not want.

One  very  important  point  is  that  the  Health  Ministry  ignored  the  very  flawed  WHO
recommendations on loosely classifying deaths as Covid19 when only a “suspicion” is there.
The basis for the Belarus pathologists to state the cause of death from coronavirus is the

presence of a patho-morphological picture with laboratory confirmation of Covid-19.i

This all did not sit well with the globalist Powers That Be. The manifestly corrupt WHO,
whose main private donor is the Gates Foundation, criticized Lukashenko’s government for
lack of quarantine and in June, when announcing it would grant Belarus a $940 million loan,
the IMF said it was conditional on the country imposing quarantine, isolation and closed
borders,  demands  Lukashenko  rejected  as  “nonsense.”  He  noted  in  a  widely-quoted
statement, “the IMF continues to demand from us quarantine measures, isolation, a curfew.
This is nonsense. We will not dance to anyone’s tune.”

Color Revolution Begins

Clearly NATO and the Western globalist circles have been working on toppling Lukashenko
well before the covid19 events. That coronavirus defiance may only have helped galvanize
events. The West and its “democracy” NGOs have long had Lukashenko in their targets.
During the Bush Administration in 2008 US Secretary of State Condoleezza Rice denounced

https://www.globalresearch.ca/author/f-william-engdahl
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/science-and-medicine
https://fort-russ.com/2020/06/covid-19-psychosis-defeated-how-belarus-ignored-the-who-and-beat-coronavirus/


| 2

Lukashenko as Europe’s “last dictator.” After that, Russia created the Eurasian Economic
Union along with Kazakhstan and Belarus as members. Until now Lukashenko has refused
Putin’s proposal to merge with Russia in one large Union State. That may soon change.

The protests broke out in Belarus after elections on August 9 gave Lukashenko some 80% of
the vote against his last-minute opposition candidate, the ‘western’ candidate Svetlana
Tikhanovskaya. Those protests are being run using the same model that the CIA and its
various “democracy” NGOs, led by the National Endowment for Democracy (NED) developed
in Serbia, Ukraine, Russia and numerous other states whose leaders refused to bow to the
globalist dictates. A co-founder of the NED, Allen Weinstein, declared in the Washington Post
in 1991, “A lot of what we do today was done covertly 25 years ago by the CIA.” The NED
gets  its  financing  from  the  US  government,  but  poses  around  the  world  as  a  “private”
democracy-promoting NGO, where it was instrumental in most every Washington-backed
regime change destabilizations since the collapse of the Soviet Union in the early 1990s.

In 2019, the NED listed on its website some 34 NED project grants in Belarus. All of them
were directed to nurture and train an anti-Lukashenko series of  opposition groups and
domestic NGOs. The grants went for such projects as, “NGO Strengthening: To increase local
and  regional  civic  engagement…  to  identify  local  problems  and  develop  advocacy
strategies.”  Another  was  to  “expand  an  online  depository  of  publications  not  readily
accessible in the country, including works on politics, civil society, history, human rights,
and  independent  culture.”  Then  another  NED  grant  went,  “To  defend  and  support
independent journalists and media.” And another, “NGO Strengthening: To foster youth civic
engagement.”  Another  large  NED  grant  went  to,  “training  democratic  parties  and

movements in effective advocacy campaigns.”ii Behind the innocent-sounding NED projects
is a pattern of creating a specially-trained opposition on the lines of the CIA’s NED model.

The Murky Nexta

A key role in coordinating the “spontaneous” protests was played by a Warsaw-based
texting and video channel called “Nexta,” based on the Telegram messaging app. Nexta,
which is Belarusian for “somebody,” is nominally headed by a 22-year old Belarus exile
based in Poland named Stepan Putila. With the Belarus Internet shut by the government
since days, Nexta, operating from Poland, has posted numerous citizen videos of protest and
police crackdown and claims now to have 2 million followers. It quickly became the heart of
the Color Revolution once Belarus shut its Internet access.

Stepan Putila is also known under the moniker Stepan Svetlov. Putila previously worked for
the Warsaw-based Belsat channel which broadcasts propaganda into Belarus and is funded
by the Polish Foreign Ministry and USAID. The co-founder and Editor in Chief at Nexta since
March, 2020 is a Belarus exile named Roman Protasevich who used to work for the US
Government’s propaganda media, Radio Free Europe/Radio Liberty. Protasevich also worked
for the Polish-based Euroradio which is partly funded by USAID. He was active in the CIA’s
2013-14 Maidan Square demonstrations in Kiev and according to his Facebook likes is close
to Ukrainian neo-nazi Pahonia Detachment. In April 2018, Protasevich ends up at the US
State Department in Washington, a notable contact. On his Facebook then he noted, “The
most important week in my life begins.” The same day he posted a picture of himself inside
the US State Department, stating “Never had so many important and interesting encounters

in my life.”iii After he left Washington he went to work for the USAID-funded radio in Belarus

https://www.ned.org/region/central-and-eastern-europe/belarus-2019/
https://www.ned.org/region/central-and-eastern-europe/belarus-2019/
https://www.foiaresearch.net/person/roman-protasevich
https://www.foiaresearch.net/person/roman-protasevich


| 3

Euroradio.fm on August 31, 2018. Two years later Protasevich is coordinating the anti-
Lukashenko events from Warsaw via Nexta. Coincidence?

Nexta which uses the London-registered Telegram, and is in NATO-member Poland, outside
the country, so far has eluded shutdown. Nexta has been sending out, via social media, such
information as plans for protests, at what time and where to gather for a rally, when to start
a  strike,  where  police  are  assembled  and  so  on.  Nexta  has  also  circulated  texts  of
protesters’ demands, updates about arrests, locations of arrests by riot police, and contacts
for lawyers and human rights defenders as well as maps showing where police are located
and addresses for protesters to hide in.

It has also advised subscribers how to bypass internet blocking by using proxies and other
means. As Maxim Edwards, a pro-opposition British journalist at Global Voices, describes
Nexta, “It is clear that the channel does not merely report on the protests, but has played a

substantial role in organising them.”iv

No doubt such coordination from abroad would not be possible unless Nexta had some very
sophisticated assistance from certain intelligence services.  Nexta claims it  depends on
“donations”  and ads  for  funding,  but  claims to  get  no  “grants”  from governments  or
foundations. Whether true or not, it is an answer that gives little clarity. Is USAID one of
their “donors” or the Open Society Foundations? The relevant point is that Nexta uses cyber
technology  that  Belarus  is  not  able  to  shut  down.  In  2018  the  Russian  governments
unsuccessfully tried to ban Telegram for refusing to reveal their source codes.

Global Stakes

The opposition political  candidates to  Lukashenko is  also surprisingly  clever  in  tactics,
suggesting they are being guided by professionals. Svetlana Tikhanovskaya the alleged
“political novice” who stepped in when her husband was arrested and forbidden to run,
claims she won the election based on exit pollers. On August 14 Tikhanovskaya announced
that she was forming a “coordination council” to secure a peaceful transfer of power. It
echoed the earlier call by another opposition candidate, Valery Tsepkalo, a former Belarus
Ambassador to Washington who, like Tikhanovskaya’s husband Sergei Tikhanovsky, was
barred from running for president. Tsepkalo called it a “national salvation front.”

Though Belarus is a small country of less than 10 million, the stakes of this destabilization
effort of the West are enormous. In 2014 the Obama CIA head John Brennan led a US-backed
coup d’etat in Ukraine to prevent Ukraine joining Russia’s economic union. That coup has
not given Ukraine anything positive. Instead it has resulted in rule but by other corrupt
oligarchs, but friendly with Washington, especially under Obama.

The  NED  tried  in  2018  to  destabilize  Armenia,  another  part  of  the  Russian  Eurasian
Economic  Union.  Were  they  now  to  break  off  Belarus,  the  military  and  political
consequences for  Russia  could  be severe.  Whether  or  not  the Lukashenko defiance of  the
WHO coronavirus dictates had a role in the timing of the ongoing Minsk Color Revolution
attempt, clearly some powers that be in the West, including the EU and Washington would
love to collapse Belarus as they did in Ukraine six years ago. If they succeed we can be sure
they will be emboldened to try Russia after.

*

https://radioeonline.com/2020/08/19/how-one-telegram-channel-became-central-to-belarus-protests/
https://radioeonline.com/2020/08/19/how-one-telegram-channel-became-central-to-belarus-protests/


| 4

Note to readers: please click the share buttons above or below. Forward this article to your
email lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

This article was originally published on the author’s blog site, williamengdahl.com.

F. William Engdahl is strategic risk consultant and lecturer, he holds a degree in politics from
Princeton University and is a best-selling author on oil and geopolitics. He is a Research
Associate of the Centre for Research on Globalization. 

Notes

1 Natalya Grigoryeva,  How Belarus Ignored the WHO and Beat  Coronavirus,  FRN,  June 21,  2020,
https://fort-russ.com/2020/06/covid-19-psychosis-defeated-how-belarus-ignored-the-who-and-beat-coro
navirus/

2 NED, Belarus 2019, https://www.ned.org/region/central-and-eastern-europe/belarus-2019/

3  A n o n y m o u s ,  R o m a n  P r o t a s e v i c h ,  A u g u s t  1 7 ,  2 0 2 0 ,
https:/ /www.foiaresearch.net/person/roman-protasevich

4 Maxim Edwards, How one Telegram channel became central to Belarus protests, August 19, 2020,
https://radioeonline.com/2020/08/19/how-one-telegram-channel-became-central-to-belarus-protests/

Featured image:  Protest rally against Lukashenko, 16 August. Minsk, Belarus License: The Creative
Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license Under Some Conditions https://bit.ly/325WwSw

Seeds of Destruction: Hidden Agenda of Genetic Manipulation

Author Name: F. William Engdahl
ISBN Number: 978-0-937147-2-2
Year: 2007
Pages: 341 pages with complete index

List Price: $25.95

Special Price: $18.00

 

This skilfully researched book focuses on how a small socio-political American elite seeks to
establish control over the very basis of human survival: the provision of our daily bread.
“Control the food and you control the people.”

This is no ordinary book about the perils of GMO. Engdahl takes the reader inside the
corridors of power, into the backrooms of the science labs, behind closed doors in the
corporate boardrooms.

The author cogently reveals a diabolical world of profit-driven political intrigue, government
corruption and coercion, where genetic manipulation and the patenting of life forms are

http://williamengdahl.com/englishNEO21Aug2020.php
https://fort-russ.com/2020/06/covid-19-psychosis-defeated-how-belarus-ignored-the-who-and-beat-coronavirus/
https://fort-russ.com/2020/06/covid-19-psychosis-defeated-how-belarus-ignored-the-who-and-beat-coronavirus/
https://fort-russ.com/2020/06/covid-19-psychosis-defeated-how-belarus-ignored-the-who-and-beat-coronavirus/
https://www.ned.org/region/central-and-eastern-europe/belarus-2019/
https://www.foiaresearch.net/person/roman-protasevich
https://www.foiaresearch.net/person/roman-protasevich
https://radioeonline.com/2020/08/19/how-one-telegram-channel-became-central-to-belarus-protests/
https://radioeonline.com/2020/08/19/how-one-telegram-channel-became-central-to-belarus-protests/
https://bit.ly/325WwSw


| 5

used to gain worldwide control over food production. If the book often reads as a crime
story, that should come as no surprise. For that is what it is.

The original source of this article is Global Research
Copyright © F. William Engdahl, Global Research, 2020

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: F. William Engdahl

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/f-william-engdahl
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/f-william-engdahl
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

