
| 1

Who is Behind Wikileaks?

By Prof Michel Chossudovsky
Global Research, March 16, 2017
Global Research 13 December 2010

Theme: Intelligence, Media Disinformation

Author’s Note

At  this  juncture  in  our  history,  information  emanating  from  Wikileaks  constitute
an invaluable  source  of information regarding the workings of US intelligence and the so-
called “Deep State”.

Public  opinion  has  acknowledged  the  central  role  of  Wikileaks  in  the  battle  against
mainstream media disinformation (NYT, WaPo) and the insidious role of US intelligence
regarding the “Russia hacking” allegations.

While Wikileaks is  now categorized –  alongside more than 200 alternative-independent
media- as “fake news”, the fundamental question is Who is behind Wikileaks?  Who is
protecting wikileaks?  What interests are being served? 

This  article  originally  published  in  December  2010  examines  not  only  the  origins  of
Wikileaks, it also reveals its contradictory relationship to the Western economic elites and
the corporate media including the New York Times. 

Michel Chossudovsky, Global Research,  March 16, 2017

*       *      *

“World bankers, by pulling a few simple levers that control the flow of money, can make or
break entire economies. By controlling press releases of economic strategies that shape
national  trends,  the power elite are able to not only tighten their  stranglehold on this
nation’s economic structure, but can extend that control world wide. Those possessing such
power would logically want to remain in the background, invisible to the average citizen.”
(Aldous Huxley)

Wikleaks is upheld as a breakthrough in the battle against media disinformation and the lies
of the US government.

Unquestionably, the released documents constitute an important and valuable data bank.
The documents have been used by critical researchers since the outset of the Wikileaks
project. Wikileaks earlier revelations have focussed on US war crimes in Afghanistan (July
2010) as well as issues pertaining to civil liberties and the “militarization of the Homeland”
(see Tom Burghardt, Militarizing the “Homeland” in Response to the Economic and Political
Crisis, Global Research, October 11, 2008)

In October 2010, WikiLeaks was reported to have released some 400,000 classified Iraq war
documents, covering events from 2004 to 2009 (Tom Burghardt, The WikiLeaks Release:

https://www.globalresearch.ca/author/michel-chossudovsky
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=10534
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=10534
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=21604


| 2

U.S. Complicity and Cover-Up of Iraq Torture Exposed, Global Research, October 24, 2010).
These revelations contained in the Wikileaks Iraq War Logs provide “further evidence of the
Pentagon’s role in the systematic torture of Iraqi citizens by the U.S.-installed post-Saddam
regime.” (Ibid)

Progressive organizations have praised the Wikileaks endeavor. Our own website Global
Research has provided extensive coverage of the Wikileaks project.

The leaks are heralded as an immeasurable victory against corporate media censorship.

But there is more than meets the eye.

Even prior to the launching of the project, the mainstream media had contacted Wikileaks.

There  are  also  reports  from published  email  exchanges  (unconfirmed)  that  Wikileaks  had,
at the outset of the project in January 2007, contacted and sought the advice of Freedom
House.  This  included  an  invitation  to  Freedom  House  (FH)  to  participate  in  the
Wikileaks advisory board:

“We are looking for one or two initial advisory board member from FH who may
advise on the following:

1.  the  needs of  FH as  consumer  of  leaks  exposing business  and political
corruption
2. the needs for sources of leaks as experienced by FH
3. FH recommendations for other advisory board members
4.  general  advice  on  funding,  coallition  [sic]  building  and  decentralised
operations and political framing”

(Wikileaks Leak email exchanges, January 2007).

There is no evidence of FH followup support to the Wikileaks project. Freedom House is a
Washington based “watchdog organization that supports the expansion of freedom around
the world”. It is chaired by William H. Taft IV who was legal adviser to the State Department
under G. W. Bush and Deputy Secretary of Defense under the Reagan administration.

Wikileaks had also entered into negotiations with several corporate foundations with a view
to securing funding. (Wikileaks Leak email exchanges, January 2007):

The  linchpin  of  WikiLeaks’s  financial  network  is  Germany’s  Wau  Holland
Foundation. … “We’re registered as a library in Australia, we’re registered as a
foundation  in  France,  we’re  registered  as  a  newspaper  in  Sweden,”  Mr.
Assange said. WikiLeaks has two tax-exempt charitable organizations in the
U.S.,  known as 501C3s, that “act as a front” for the website, he said. He
declined to give their  names, saying they could “lose some of their  grant
money because of political sensitivities.”

Mr. Assange said WikiLeaks gets about half its money from modest donations
processed  by  its  website,  and  the  other  half  from  “personal  contacts,”
including “people with some millions who approach us….” (WikiLeaks Keeps
Funding Secret, WSJ.com, August 23, 2010)

Acquiring covert funding from intelligence agencies was, according to the email exchanges,

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=21604
file:///C:/Users/User/Documents/My%20Web%20Sites/globalresearch.ca
file:///C:/Users/User/Documents/My%20Web%20Sites/globalresearch.ca
http://freedomhouse.org/
http://freedomhouse.org/
http://cryptome.org/wikileaks/wikileaks-leak.htm
http://cryptome.org/wikileaks/wikileaks-leak.htm
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704554104575436231926853198.html
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704554104575436231926853198.html


| 3

also contemplated. (See Wikileaks Leak email exchanges, January 2007)

At the outset in early 2007, Wikileaks acknowledged that the project had been

“founded  by  Chinese  dissidents,  mathematicians  and  startup  company
technologists, from the US, Taiwan, Europe, Australia and South Africa…. [Its
advisory board]   includes representatives from expat  Russian and Tibetan
refugee  communities,  reporters,  a  former  US  intelligence  analyst  and
cryptographers.”  (Wikileaks  Leak  email  exchanges,  January  2007).

Wikileaks formulated its mandate on its website as follows:

“[Wikileaks will be] an uncensorable version of Wikipedia for untraceable mass
document leaking and analysis. Our primary interests are oppressive regimes
in Asia, the former Soviet bloc, Sub-Saharan Africa and the Middle East, but we
also  expect  to  be of  assistance to  those in  the west  who wish to  reveal
unethical behavior in their own governments and corporations,” CBC News –
Website  wants  to  take  whistleblowing  online,  January  11,  2007,  emphasis
added).

This mandate was confirmed by Julian Assange in a June 2010 interview in The New Yorker:

“Our primary targets are those highly oppressive regimes in China, Russia and
Central Eurasia, but we also expect to be of assistance to those in the West
who wish to reveal illegal or immoral behavior in their own governments and
corporations. (quoted in  WikiLeaks and Julian Paul Assange : The New Yorker,
June 7, 2010, emphasis added)

Assange  also  intimated  that  “exposing  secrets”  “could  potentially  bring  down  many
administrations that rely on concealing reality—including the US administration.” (Ibid)

From the outset, Wikileaks’ geopolitical focus on “oppressive regimes” in Eurasia and the
Middle East was “appealing” to America’s elites, i.e. it seemingly matched stated US foreign
policy objectives. Moreover, the composition of the Wikileaks team (which included Chinese
dissidents), not to mention the methodology of “exposing secrets” of foreign governments,
were in tune with the practices of US covert operations geared towards triggering “regime
change” and fostering “color revolutions” in different parts of the World.

The Role of the Corporate Media: The Central Role of the New York Times

Wikileaks is not a typical alternative media initiative. The New York Times, the Guardian and
Der Spiegel are directly involved in the editing and selection of leaked documents. The
London Economist has also played an important role.

While the project and its editor Julian Assange reveal a commitment and concern for truth in
media, the recent Wikileaks releases of embassy cables have been carefully “redacted” by
the mainstream media in liaison with the US government. (See Interview with David E.
Sanger, Fresh Air, PBS, December 8, 2010)

This collaboration between Wikileaks and selected mainstream media is not fortuitous; it
was  part  of  an  agreement  between  several  major  US  and  European  newspapers  and

http://cryptome.org/wikileaks/wikileaks-leak.htm
http://cryptome.org/wikileaks/wikileaks-leak.htm
http://www.cbc.ca/news/story/2007/01/11/wikileaks-whistle.html
http://www.cbc.ca/news/story/2007/01/11/wikileaks-whistle.html
http://www.newyorker.com/reporting/2010/06/07/100607fa_fact_khatchadourian?currentPage=all


| 4

Wikileaks’ editor Julian Assange.

The important question is who controls and oversees the selection, distribution and editing
of released documents to the broader public?

What US foreign policy objectives are being served through this redacting process?

Is  Wikileaks  part  of  an  awakening  of  public  opinion,  of  a  battle  against  the  lies  and
fabrications which appear daily in the print media and on network TV?

If so, how can this battle against media disinformation be waged with the participation and
collaboration of the corporate architects of media disinformation?

Wikileaks has enlisted the architects of media disinformation to fight media disinformation:
An incongruous and self-defeating procedure.

America’s corporate media and more specifically The New York Times are an integral part of
the economic establishment, with links to Wall Street, the Washington think tanks and the
Council on Foreign Relations (CFR).

Moreover, the US corporate media has developed a longstanding relationship to the US
intelligence apparatus, going back to “Operation Mocking Bird”, an initiative of the CIA’s
Office of Special Projects (OSP), established in the early 1950s.

Even before the Wikileaks project got off the ground, the mainstream media was implicated.
A role was defined and agreed upon for the corporate media not only in the release, but also
in the selection and editing of the leaks. In a bitter irony, the “professional media”, to use
Julian Assange’s words in an interview with The Economist,  have been partners in the
Wikileaks project from the outset.

Moreover, key journalists with links to the US foreign policy-national security intelligence
establishment have worked closely with Wikileaks, in the distribution and dissemination of
the leaked documents.

In a bitter irony, Wikileaks partner The New York Times, which has consistently promoted
media disinformation is now being accused of conspiracy. For what? For revealing the truth?
Or for manipulating the truth? In the words of Senator Joseph L. Lieberman:

“I certainly believe that WikiLleaks has violated the Espionage Act, but then
what about the news organizations — including The Times — that accepted it
and distributed it?” Mr. Lieberman said, adding: “To me, The New York Times
has committed at  least  an act  of  bad citizenship,  and whether they have
committed a crime, I think that bears a very intensive inquiry by the Justice
Department.”  (WikiLeaks  Prosecution  Studied  by  Justice  Department  –
NYTimes.com,  December  7,  2010)

This “redacting” role of The New York Times is candidly acknowledged by David E Sanger,
Chief Washington correspondent of the NYT:

“[W]e went through [the cables] so carefully to try to redact material that we
thought could be damaging to individuals or undercut ongoing operations. And
we even took the very unusual step of showing the 100 cables or so that we

http://www.nytimes.com/2010/12/08/world/08leak.html?_r=1&ref=charlie_savage
http://www.nytimes.com/2010/12/08/world/08leak.html?_r=1&ref=charlie_savage


| 5

were  writing  from to  the  U.S.  government  and  asking  them if  they  had
additional  redactions  to  suggest.”  (See  PBS  Interview;  The  Redacting  and
Selection of Wikileaks documents by the Corporate Media, PBS interview on
“Fresh Air” with Terry Gross: December 8, 2010, emphasis added).

Yet Sanger also says later in the interview:

 “It is the responsibility of American journalism, back to the founding of this
country, to get out and try to grapple with the hardest issues of the day and to
do it independently of the government.” (ibid)

“Do it independently of the government” while at the same time “asking them [the US
government] if they had additional redactions to suggest”?

David  E. Sanger cannot be described as a model independent journalist. He is member of
the Council  on Foreign Relations (CFR) and the Aspen Institute’s Strategy Group which
regroups the likes of Madeleine K. Albright, Condoleeza Rice, former Defense Secretary
William Perry, former CIA head John Deutch, the president of the World Bank, Robert. B.
Zoellick and Philip Zelikow, former executive director of the 9/11 Commission, among other
prominent establishment figures. (See also F. William Engdahl, Wikileaks: A Big Dangerous
US Government Con Job,  Global Research, December 10, 2010).

It is worth noting that several American journalists, members of the Council on Foreign
Relations  have  interviewed  Wikileaks,  including  Time  Magazine’s  Richard  Stengel
(November 30, 2010) and The New Yorker’s Raffi Khatchadurian. (WikiLeaks and Julian Paul
Assange : The New Yorker, June 11, 2007)

Historically, The New York Times has served the interests of the Rockefeller family in the
context  of  a  longstanding  relationship.  The  current  New  York  Times  chairman  Arthur
Sulzberger  Jr.  is  a  member  of  the  Council  on  Foreign  Relations,  son  of  Arthur  Ochs
Sulzberger  and  grandson  of  Arthur  Hays  Sulzberger  who  served  as  a  Trustee  for  the
Rockefeller Foundation. Ethan Bronner, deputy foreign editor of The New York Times as well
as Thomas Friedman among others are also members of the Council on Foreign Relations
(CFR). (Membership Roster – Council on Foreign Relations)

In turn, the Rockefellers have an important stake as shareholders of several US corporate
media.

The Embassy and State Department Cables

It should come as no surprise that David E. Sanger and his colleagues at the NYT centered
their attention on a highly “selective” dissemination of the Wikileaks cables, focussing on
areas which would support US foreign policy interests: Iran’s nuclear program, North Korea,
Saudi Arabia and Pakistan’s support of Al Qaeda, China’s relations with North Korea, etc.
These releases were then used as source material in NYT articles and commentary.

The  Embassy  and  State  Department  cables  released  by  Wikileaks  were  redacted  and
filtered.  They were used for  propaganda purposes.  They do not constitute a complete and
continuous set of memoranda.

From a selected list of cables, the leaks are being used to justify a foreign policy agenda. A

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=22378
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=22378
http://www.aspeninstitute.org/policy-work/aspen-strategy-group/about-aspen-strategy-group/group-members
http://globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=22357
http://globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=22357
http://www.time.com/time/world/article/0,8599,2034040-1,00.html
http://www.newyorker.com/reporting/2010/06/07/100607fa_fact_khatchadourian?currentPage=all
http://www.newyorker.com/reporting/2010/06/07/100607fa_fact_khatchadourian?currentPage=all
http://www.cfr.org/about/membership/roster.html?letter=S


| 6

case in point is Iran’s alleged nuclear weapons program, which is the object of numerous
State Department memos, as well as Saudi Arabia’s support of Islamic terrorism.

Iran’s Nuclear Program

The leaked cables are used to feed the disinformation campaign concerning Iran’s Weapons
of  Mass  Destruction.  While  the  leaked  cables  are  heralded  as  “evidence”  that  Iran
constitutes a threat,  the lies and fabrications of the corporate media concerning Iran’s
alleged nuclear weapons program are not mentioned, nor is there any mention of them in
the leaked cables.

The leaks, once they are funnelled into the corporate news chain, edited and redacted by
the New York Times, indelibly serve the broader interests of US foreign policy, including US-
NATO-Israel war preparations directed against Iran.

With regard to “leaked intelligence” and the coverage of Iran’s alleged nuclear weapons
program, David E. Sanger has played a crucial role. In November 2005, The New York Times
published a report co-authored by David E. Sanger and William J. Broad entitled “Relying on
Computer, U.S. Seeks to Prove Iran’s Nuclear Aims”.

The article refers to mysterious documents on a stolen Iranian laptop computer which
included   “a  series  of  drawings  of  a  missile  re-entry  vehicle”  which  allegedly  could
accommodate an Iranian produced nuclear weapon:

“In  mid-July,  senior  American  intelligence  officials  called  the  leaders  of  the
international atomic inspection agency to the top of a skyscraper overlooking
the Danube in Vienna and unveiled the contents of what they said was a stolen
Iranian laptop computer.

The  Americans  flashed  on  a  screen  and  spread  over  a  conference  table
selections from more than a thousand pages of Iranian computer simulations
and  accounts  of  experiments,  saying  they  showed  a  long  effort  to  design  a
nuclear  warhead,  according  to  a  half-dozen  European  and  American
participants  in  the  meeting.

The documents, the Americans acknowledged from the start, do not prove that
Iran has an atomic bomb. They presented them as the strongest evidence yet
that, despite Iran’s insistence that its nuclear program is peaceful, the country
is  trying  to  develop  a  compact  warhead  to  fit  atop  its  Shahab  missile,  which
can reach Israel and other countries in the Middle East.”(William J. Broad and
David E. Sanger Relying on Computer, U.S. Seeks to Prove Iran’s Nuclear Aims
– New York Times, November 13, 2005, emphasis added)

These “secret documents” were subsequently submitted by the US State Department to the
International  Atomic Energy Agency IAEA,  with  a  view to  demonstrating that  Iran was
developing a nuclear weapons program. They were also used as a pretext to enforce the
economic sanctions regime directed against Iran, adopted by the UN Security Council.

While their  authenticity has been questioned, a recent article by investigative reporter
Gareth Porter confirms unequivocally that the mysterious laptop documents are fake. (See
Gareth  Porter,  Exclusive  Report:  Evidence  of  Iran  Nuclear  Weapons  Program  May  Be
Fraudulent, Global Research, November 18, 2010).

http://www.nytimes.com/2005/11/13/international/middleeast/13nukes.html?_r=1&pagewanted=print
http://www.nytimes.com/2005/11/13/international/middleeast/13nukes.html?_r=1&pagewanted=print
http://www.nytimes.com/2005/11/13/international/middleeast/13nukes.html?_r=1&pagewanted=print
http://www.nytimes.com/2005/11/13/international/middleeast/13nukes.html?_r=1&pagewanted=print
http://globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=21994
http://globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=21994


| 7

The drawings contained in the documents leaked by William J. Broad and David E. Sanger do
not pertain to the Shahab missile but to an obsolete North Korean missile system which was
decommissioned by Iran in the mid-1990s. The drawings presented by US State Department
officials pertained to the “Wrong Missile Warhead”:

In July 2005, … Robert Joseph, US undersecretary of state for arms control and
international security, made a formal presentation on the purported Iranian
nuclear  weapons  program  documents  to  the  agency’s  leading  officials  in
Vienna.  Joseph  flashed  excerpts  from  the  documents  on  the  screen,  giving
special attention to the series of technical drawings or “schematics” showing
18 different ways of fitting an unidentified payload into the re-entry vehicle or
“warhead” of Iran’s medium-range ballistic missile, the Shahab-3. When IAEA
analysts were allowed to study the documents, however, they discovered that
those schematics were based on a re-entry vehicle that the analysts knew had
already been abandoned by the Iranian military in favor of a new, improved
design. The warhead shown in the schematics had the familiar “dunce cap”
shape of the original North Korean No Dong missile, which Iran had acquired in
the mid-1990s.  … The laptop documents had depicted the wrong re-entry
vehicle being redesigned. … (Gareth Porter, op cit, emphasis added)

David  E,  Sanger,  who worked diligently  with  Wikileaks  under  the banner  of  truth  and
transparency was also instrumental in the New York Times “leak” of what Gareth Porter
describes as fake intelligence. (Ibid)

While this issue of fake intelligence received virtually no media coverage, it invalidates
outright Washington’s assertions regarding Iran’s alleged nuclear weapons. It also questions
the legitimacy of the UN Security Council Sancions regime directed against Iran.

Moreover, in a bitter irony, the selective redacting of the Wikileaks embassy cables by the
NYT has usefully served not only to dismiss the central issue of fake intelligence but also to
reinforce, through media disinformation, Washington’s claim that Iran is developing nuclear
weapons. A case in point is a November 2010 article co-authored by David E. Sanger, which
quotes the Wikileaks cables as a source:

“Iran obtained 19 of the missiles from North Korea, according to a [Wikileaks]
cable dated Feb. 24 of this year…. (WikiLeaks Archive — Iran Armed by North
Korea – NYTimes.com, November 28, 2010).

These missiles are said to have the “capacity to strike at capitals in Western Europe or
easily  reach  Moscow,  and  American  officials  warned  that  their  advanced  propulsion  could
speed Iran’s development of intercontinental ballistic missiles.” (Ibid, emphasis added).

Wikileaks, Iran and the Arab World

The released wikileaks cables have also being used to create divisions between Iran on the
one hand and Saudi Arabia and the Gulf States on the other:

“After WikiLeaks claimed that certain Arab states are concerned about Iran’s
nuclear program and have urged the U.S. to take [military] action to contain
Iran, U.S. Secretary of State Hillary Clinton took advantage of the issue and
said that the released cables showed U.S. concerns regarding Iran’s nuclear
program  are  shared  by  the  international  community.”  Tehran  Times  :

http://www.nytimes.com/2010/11/29/world/middleeast/29missiles.html
http://www.nytimes.com/2010/11/29/world/middleeast/29missiles.html
http://www.tehrantimes.com/index_View.asp?code=231609


| 8

WikiLeaks promoting Iranophobia, December 5, 2010)

The Western media has jumped on this opportunity and has quoted the State Department
memoranda released by Wikleaks with a view to upholding Iran as a threat to global security
as well as fostering divisions between Iran and the Arab world.

“The Global War on Terrorism”

The leaks quoted by the Western media reveal the support of the Gulf States and Saudi
Arabia  to  several  Islamic  terrorist  organizations,  a  fact  which  is  known  and  amply
documented.

What the reports fail  to mention, however, which is crucial in an understanding of the
“Global War on Terrorism”, is that US intelligence historically has channelled its support to
terrorist organizations via Pakistan and Saudi Arabia. (See Michel Chossudovsky, America’s
“War on Terrorism”, Global  Research,  Montreal,  2005).  These are US sponsored covert
intelligence operations using Saudi and Pakistani intelligence as intermediaries.

In this regard, the use of the Wikleaks documents by the media tends to sustain the illusion
that the CIA has nothing to do with the terror network and that Saudi Arabia and the Gulf
states are “providing the lion’s share of funding” to Al Qaeda, the Taliban, Lashkar-e-Taiba,
among others, when in fact this financing is undertaken in liaison and consultation with their
US intelligence counterparts:

“The information came to light in the latest  round of  documents released
Sunday by Wikileaks.  In their  communiques to the State Department,  U.S.
embassies in Saudi Arabia and the Gulf states describe a situation in which
wealthy private donors, often openly, lavishly support the same groups against
whom Saudi Arabia claims to be fighting.” ( Wikileaks: Saudis, Gulf States Big
Funders of Terror Groups – Defense/Middle East – Israel News – Israel National
News)

Similarly, with regard to Pakistan:

The cables, obtained by WikiLeaks and made available to a number of news
organizations,  make it  clear  that  underneath  public  reassurances  lie  deep
clashes [between the U.S. and Pakistan] over strategic goals on issues like
Pakistan’s support for the Afghan Taliban and tolerance of Al Qaeda,…” (Wary
Dance With Pakistan in Nuclear World, The New York Times December 1, 2010)

Reports of this nature serve to provide legitimacy to US drone attacks against alleged
terrorist targets inside Pakistan.

The corporate media’s use and interpretation of the Wikileaks cables serves to uphold two
related myths:

1)  Iran  has  nuclear  weapons  program and  constitutes  a  threat  to  global
security.

2)  Saudi  Arabia  and  Pakistan  are  state  sponsors  of  Al  Qaeda.  They  are
financing Islamic terrorist organizations which are intent upon attacking the US

http://www.tehrantimes.com/index_View.asp?code=231609
http://www.israelnationalnews.com/News/news.aspx/141011
http://www.israelnationalnews.com/News/news.aspx/141011
http://www.israelnationalnews.com/News/news.aspx/141011


| 9

and its NATO allies.

The CIA and the Corporate Media

The CIA’s relationship to the US media is amply documented. The New York Times continues
to entertain a close relationship not only with US intelligence, but also with the Pentagon
and more recently with the Department of Homeland Security.

“Operation  Mocking  Bird”  was  an  initiative  of  the  CIA’s  Office  of  Special  Projects  (OSP),
established in the early 1950s. Its objective was to exert influence on both the US as well as
the foreign media. From the 1950s, members of the US media were routinely enlisted by the
CIA.

The  inner  workings  of  the  CIA’s  relationship  to  the  US  media  are  described  in  Carl
Bernstein’s 1977 article in Rolling Stone entitled The CIA and the Media:

“[M]ore  than  400  American  journalists  who  [had]  secretly  carried  out
assignments for the Central Intelligence Agency, according to documents on
file  at  CIA  headquarters.  [1950-1977]Some  of  these  journalists’  relationships
with the Agency were tacit;  some were explicit.  … Reporters shared their
notebooks  with  the  CIA.  Editors  shared  their  staffs.  Some  of  the  journalists
were Pulitzer Prize winners,… Most were less exalted: foreign correspondents
who found that their association with the Agency helped their work….;

Among the executives who lent their cooperation to the Agency were Williarn
Paley of the Columbia Broadcasting System, Henry Luce of Tirne Inc., Arthur
Hays Sulzberger of the New York Times, Barry Bingham Sr. of the LouisviIle
Courier‑Journal,  and  James  Copley  of  the  Copley  News  Service.  Other
organizations  which  cooperated  with  the  CIA  include  the  American
Broadcasting Company, the National Broadcasting Company, the Associated
Press, United Press International, Reuters, Hearst Newspapers, Scripps‑Howard,
Newsweek magazine, the Mutual Broadcasting System, the Miami Herald and
the old Saturday Evening Post and New York Herald‑Tribune. (The CIA and the
Media by Carl Bernstein)

Bernstein suggests, in this regard, that

“the CIA’s use of the American news media has been much more extensive
than  Agency  officials  have  acknowledged  publicly  or  in  closed  sessions  with
members  of  Congress”  (Ibid).

In recent years, the CIA’s relationship to the media has become increasingly complex and
sophisticated. We are dealing with a mammoth propaganda network involving a number of
agencies of government.

Media disinformation has become institutionalized. The lies and fabrications have become
increasingly  blatant  when  compared  to  the  1970s.  The  US  media  has  become  the
mouthpiece of US foreign policy. Disinformation is routinely “planted” by CIA operatives in
the newsroom of major dailies, magazines and TV channels:

“A relatively few well-connected correspondents provide the scoops, that get
the  coverage  in  the  relatively  few  mainstream  news  sources,  where  the

http://tmh.floonet.net/articles/cia_press.html
http://tmh.floonet.net/articles/cia_press.html
http://tmh.floonet.net/articles/cia_press.html


| 10

parameters  of  debate  are  set  and  the  “official  reality”  is  consecrated  for  the
bottom  feeders  in  the  news  chain.”(Chaim  Kupferberg,  The  Propaganda
Preparation of 9/11, Global Research, September 19, 2002).

Since 2001,  the US media has assumed a new role  in  sustaining the “Global  War on
Terrorism”  (GWOT)  and  camouflaging  US  sponsored  war  crimes.  In  the  wake  of  9/11,
Defense  Secretary  Donald  Rumsfeld  created  the  Office  of  Strategic  Influence  (OSI),  or
“Office  of  Disinformation”  as  it  was  labeled  by  its  critics:

“The Department of Defense said they needed to do this, and they were going
to actually  plant stories that were false in foreign countries — as an effort  to
influence public opinion across the world.'” (Interview with Steve Adubato, Fox
News, 26 December 2002, see also Michel Chossudovsky, War Propaganda,
Global Research, January 3, 2003).

Today’s corporate media is an instrument of war propaganda, which begs the question: 
why would the NYT all of a sudden promote transparency and truth in media, by assisting
Wikileaks in “spreading the word”; and that people around the World would not pause for
one moment and question the basis of this incongruous relationship.

On the surface, nothing proves that Wikileaks is a CIA covert operation. However, given the
corporate media’s cohesive and structured relationship to US intelligence, not to mention
the links of individual journalists to the military-national security establishment, the issue of
a CIA sponsored PsyOp must necessarily be addressed.

Wikileaks Social and Corporate Entourage

Wikileaks and The Economist have also entered into what seems to be a contradictory
relationship.  Wikileaks  founder  and  editor  Julian  Assange  was  granted  in  2008  The
Economist’s New Media Award.

The  Economist  has  a  close  relationship  to  Britain’s  financial  elites.  It  is  an  establishment
news outlet, which has, on balance, supported Britain’s involvement in the Iraq war. The
Economist’s Editor-in-Chief, John Micklethwait was a participant in the June 2010 Bilderberg
conference.

The Economist also bears the stamp of the Rothschild family. Sir Evelyn Robert Adrian de
Rothschild was chairman of The Economist from 1972 to 1989. His wife Lynn Forester de
Rothschild currently sits on The Economist’s board. The Rothschild family also has a sizeable
shareholder interest in The Economist. Former Editor of The Economist (1974-86), Andrew
Stephen Bower Knight is currently Chairman of the J. Rothschild Capital Management Fund.
He is also reported to have been member of the Steering Group (1986) of the Bilderberg.

The Role of the Frontline Club

In  2010,  the  London  based  Frontline  Club  served  as  de  facto  U.K  “headquarters”
for  Wikileaks.  The  Frontline  Club  is  an  initiative  of  Henry  Vaughan Lockhart  Smith,  a
former British Grenadier Guards captain. According to NATO, Vaughan Smith became an
“independant video journalist […] who always hated war, but remained […] soldier-friendly”.
(Across the Wire, New media: Weapons of mass communication, NATO Review, February
2008)

http://www.globalresearch.ca/articles/KUP206A.html
http://www.globalresearch.ca/articles/KUP206A.html
http://www.globalresearch.ca/articles/CHO301A.html
http://www.nato.int/docu/review/2008/02/WIRE/EN/index.htm


| 11

Upon  his  release  from  bail,  Julian  Assange  was  provided  refuge  at  Vaughan  Smith’s
Ellingham Manor in Norfolk.

The  Frontline  Club  is  an  establishment  media  outfit.  Vaughan  Smith  writes  for  the  NATO
Review. (See NATO Web TV Channel and NATO Nations: Accurate, Reliable and Convenient).
His  relationship to  NATO goes back to  1998 when he worked as a video journalist  in
Kosovo. In 2010, he was “embedded with a platoon from the British Grenadier Guards”
during Operation Moshtarak in Afghanistan’s Helmand Province. (PBS NewsHour, February
19, 2010). According to the New York Times, The Frontline Club “has received financing for
its events from the Open Society Institute”. (In London, a Haven and a Forum for War
Reporters – New York Times, 28 August 2006)

The  broader  question  is  why  would  Julian  Assange  receive  the  support  from Britain’s
foremost  establishment  news  outfits  which  have  consistently  been  involved  in  media
disinformation?

Are  we  not  dealing  with  a  case  of  “manufactured  dissent”,  whereby  the  process  of
supporting and rewarding Wikileaks for its endeavors, becomes a means of controlling and
manipulating  the  Wikileaks  project,  while  at  the  same  time  embedding  it  into  the
mainstream media.

It is also worth mentioning another important link. Julian Assange’s lawyer Mark Stephens of
Finers  Stephens  Innocent  (FSI),  a  major  London  elite  law  firm,  happens  to  be  the  legal
adviser to the Rothschild Waddesdon Trust. While this in itself does prove anything, it should
nonetheless  be  examined  in  the  broader  context  of  Wikileaks’  social  and  corporate
entourage:  the NYT,  the CFR,  The Economist,  Time Magazine,  Forbes,  Finers  Stephens
Innocent (FSI), Vaughan Smith and the Frontline Club, etc.

Manufacturing Dissent

Wikileaks has the essential features of a process of “manufactured dissent”. It seeks to
expose government lies. It has released important information on US war crimes. But once
the project becomes embedded in the mould of mainstream journalism, it is used as an
instrument of media disinformation:

“It is in the interest of the corporate elites to accept dissent and protest as a
feature of the system inasmuch as they do not threaten the established social
order. The purpose is not to repress dissent, but, on the contrary, to shape and
mould the protest movement, to set the outer limits of dissent. To maintain
their  legitimacy,  the economic elites favor  limited and controlled forms of
opposition…  To be effective, however, the process of “manufacturing dissent”
must be carefully regulated and monitored by those who are the object of the
protest movement ” (See Michel Chossudovsky,  “Manufacturing Dissent”: the
Anti-globalization Movement is  Funded by the Corporate Elites,  September
2010)

What this examination of the Wikileaks project also suggests is that the mechanics of New
World  Order  propaganda,  particularly  with  regard  to  its  military  agenda,  has  become
increasingly sophisticated.

It no longer relies on the outright suppression of the facts regarding US-NATO war crimes.
Nor  does  it  require  that  the  reputation  of  government  officials  at  the  highest  levels,

http://www.nato.int/workshops/200806/pdf/biographies.pdf
http://www.pbs.org/newshour/bb/military/jan-june10/grenadierguard_02-19.html
http://www.nytimes.com/2006/08/28/business/media/28club.html
http://www.nytimes.com/2006/08/28/business/media/28club.html
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=21110
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=21110


| 12

including the Secretary of State, be protected. New World Order politicians are in a sense
“disposable”. They can be replaced. What must be protected and sustained are the interests
of the economic elites, which control the political apparatus from behind the scenes.

In the case of Wikileaks, the facts are contained in a data bank; many of those facts,
particularly those pertaining to foreign governments serve US foreign policy interests. Other
facts  tend,  on  the  other  hand  to  discredit  the  US  administration.  With  regard  to  financial
information, the release of data pertaining to a particular bank instigated via Wikileaks by a
rival financial institution, could potentially be used to trigger the collapse or bankrutpcy of
the targeted financial institution.

All the Wiki-facts are selectively redacted, they are then “analyzed” and interpreted by a
media which serves the economic elites.

While  the  numerous  pieces  of  information  contained  in  the  Wikileaks  data  bank  are
accessible, the broader public will not normally take the trouble to consult and scan through
the Wikileaks data bank. The public will read the redacted selections and interpretations
presented in major news outlets.

A partial and biased picture is presented. The redacted version is accepted by public opinion
because it  is  based on what  is  heralded as a  “reliable  source”,  when in  fact  what  is
presented in the pages of major newspapers and on network TV is a carefully crafted and
convoluted distortion of the truth.

Limited forms of critical debate and “transparency” are tolerated while also enforcing broad
public acceptance of the basic premises of US foreign policy, including its “Global War on
Terrorism”. With regard to a large segment of the US antiwar movement, this strategy
seems to have succeeded: “We are against war but we support the ‘war on terrorism'”.

What this means is that truth in media can only be reached by dismantling the propaganda
apparatus, –i.e. breaking the legitimacy of the corporate media which sustains the broad
interests of the economic elites as well America’s global military design.

In turn, we must ensure that the campaign against Wikileaks in the U.S., using the 1917
Espionage Act, will not be utilized as a means to wage a campaign to control the internet. In
this regard, we should also stand firm in preventing the prosecution of Julian Assange in the
US.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Prof Michel Chossudovsky, Global Research, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Prof Michel
Chossudovsky

https://www.globalresearch.ca/author/michel-chossudovsky
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/michel-chossudovsky
https://www.globalresearch.ca/author/michel-chossudovsky


| 13

About the author:

Michel Chossudovsky is an award-winning author,
Professor of Economics (emeritus) at the University of
Ottawa, Founder and Director of the Centre for
Research on Globalization (CRG), Montreal, Editor of
Global Research. He has taught as visiting professor in
Western Europe, Southeast Asia, the Pacific and Latin
America. He has served as economic adviser to
governments of developing countries and has acted as
a consultant for several international organizations. He
is the author of 13 books. He is a contributor to the
Encyclopaedia Britannica. His writings have been
published in more than twenty languages. In 2014, he
was awarded the Gold Medal for Merit of the Republic
of Serbia for his writings on NATO's war of aggression
against Yugoslavia. He can be reached at
crgeditor@yahoo.com

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

