
| 1

When Journalists Act as State Propagandists

By Peter Oborne
Global Research, January 23, 2023
Declassified UK 18 January 2023

Region: Europe
Theme: Media Disinformation

All  Global  Research  articles  can  be  read  in  51  languages  by  activating  the  Translate
Website button below the author’s name.

To receive Global Research’s Daily Newsletter (selected articles), click here.

Follow us on Instagram and Twitter and subscribe to our Telegram Channel. Feel free to
repost and share widely Global Research articles.

***

In advance of the invasion of Iraq 20 years ago, the UK media parroted government lies and
fabrications  uncritically  and  became  an  enthusiastic  part  of  the  state’s  propaganda
machine. An inquiry into British reporting of the Iraq war is well past due.

Twenty  years  ago,  Tony  Blair  provided the  British  public  with  false  information  about
Saddam Hussein’s possession of weapons of mass destruction in order to make the case for
the illegal invasion of Iraq.

Sir Tony has never gone on trial.  He has suffered no personal consequences. Nor have his
spy chiefs and advisers. He was recently awarded the Order of the Garter, the highest
honour in British public life.

Not one of the British journalists who published Sir Tony’s lies and falsehoods about Saddam
Hussein’s weapons of mass destruction has suffered professionally.  Many have gone on to
greater things.

Meanwhile, those who revealed the illegality and barbarism of the war have suffered. Julian
Assange, who revealed so many of the war crimes committed by US forces, now languishes
in jail.

In the United States there have been agonised inquests into the misreporting of Iraq. Not so
in Britain, where much of the press and broadcasting media became an enthusiastic part of
the state propaganda machine.

Britain’s most senior and respected journalists passed on government lies uncritically, very
often adding fresh fabrications of their own.

Guardians of the establishment

Take the Guardian. It swallowed the Blair government’s false claim that Saddam Hussein’s
agents were scouring Africa for uranium to buy a nuclear bomb – and went much further.

https://www.globalresearch.ca/author/peter-oborne
https://declassifieduk.org/when-journalists-act-as-state-propagandists/
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://lp.constantcontactpages.com/su/IJiNQuW?EMAIL=&go.x=0&go.y=0&go=GO
https://www.instagram.com/globalresearch_crg/
https://twitter.com/CrGlobalization
https://t.me/gr_crg
https://www.nytimes.com/2004/05/26/world/from-the-editors-the-times-and-iraq.html?login=ml&auth=login-ml


| 2

Under the headline: ‘Iraq dossier: African gangs offer route to Uranium – Nuclear suspicion
falls on Congo and South Africa’, the paper claimed to have seen secret documents proving
contacts between African militia groups and Baghdad.

The Observer was ever more agile and creative in the pro-war cause, seeking ever more
sensational angles to demonstrate Saddam Hussein’s actual or alleged malevolence, such
as a 1,560 word interview with a woman claiming to be a former lover of Saddam Hussein.

She claimed to have been with Osama Bin Laden as a guest at one of Saddam’s palaces,
and that Hussein had funded Osama.

Meanwhile  the  newspaper  echoed  false  claims  made  by  Tony  Blair  as  a  post-facto
justification  for  war.  “Thousands  have  died  in  this  war”,  thundered  the  paper’s  political
columnist  Andrew  Rawnsley,  “millions  have  died  at  the  hands  of  Saddam.”

The  Sunday  Telegraph,  meanwhile,  pumped  out  oceans  of  state  propaganda,  floating
sensational but insubstantial reports which inflamed the mood of public alarm on the eve of
war.

On 19 January 2003 it claimed that United Nations weapons inspectors “have uncovered
evidence that proves Saddam Hussein is trying to develop an arsenal of nuclear weapons.”
In fact when the weapons inspectors produced their verdict a few days later, they concluded
nothing of the sort.

The Sun  splashed ‘Brits  45 minutes from doom’ –  nonsense.  It  later  told readers that
chemical weapons were being “handed to Iraqis on front line” [sic] in an article headlined
‘Fiend to unleash poisons’, warning readers that “Saddam’s vile cousin” Chemical Ali was in
charge of the operation.

Blair the hero

Meanwhile, critics of the war were marginalised or smeared. Scott Ritter, the United Nations
weapons inspector repeatedly questioned British and United States claims about Saddam’s
WMD.  His  well-informed  interventions,  amply  justified  as  it  turned  out,  were  downplayed,
while attack stories were boosted.

After Saddam was toppled, No.10 milked the apparent success of the war for political gain.
The prime minister authorised carefully selected personal friends to give special interviews
with the Financial Times’ political editor casting light on his state of mind as the decision
was made to go to war.

The prime minister was duly portrayed as an heroic figure driven by religious conviction, all
accompanied by a series of rare posed photographs portraying Tony Blair as a wizened
international statesman who had been to hell and back.

The Sun  did something similar.  Meanwhile it  emerged that the Times  editor,  Sir  Peter
Stothard, had been embedded in Downing Street for the duration of the war writing a
narrative of events, Thirty Days: An Inside Account of Tony Blair at War, later published by
Rupert Murdoch-owned Harper Collins.

Andrew Marr, political editor of the BBC, joined in, telling TV viewers that Tony Blair “stands

https://www.theguardian.com/world/2002/sep/25/iraq.rorycarroll
https://www.theguardian.com/world/2002/sep/08/iraq3
https://www.theguardian.com/politics/2003/apr/13/iraq.iraq
https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/northamerica/usa/1419364/UN-inspectors-uncover-proof-of-Saddams-nuclear-bomb-plans.html
https://www.goodreads.com/book/show/1966244.The_Triumph_Of_The_Political_Class
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/2934491.stm


| 3

as a larger man and a stronger prime minister” as a consequence of the war. In this way he
gave the imprimatur of objective comment to Downing Street’s reinvention of Blair in the
aftermath of the war.

There were exceptions, above all the Daily Mirror under the editorship of Piers Morgan. In
general there is no denying that the great majority of British media became an enthusiastic
part of the state propaganda machine.

Cultivated by MI6

One journalist, David Rose, has written with integrity and considerable moral courage about
his role in placing false stories into the public domain. As far as I know he is the only
journalist to have done so.

In an article for the New Statesman published four years after the invasion, Rose wrote in
detail about how he (and other newspaper journalists) had long been cultivated by MI6. In
an article which pays revisiting, he wrote:

“To my everlasting regret, I strongly supported the Iraq invasion, in person and in print. I
had become a recipient of what we now know to have been sheer disinformation about
Saddam Hussein’s weapons of mass destruction and his purported ‘links’ with al-Qaeda –
claims put out by [opposition figure] Ahmad Chalabi and his Iraqi National Congress. I took
these  stories  seriously  because  they  were  corroborated  by  ‘off-the-record’  intelligence
sources  on  both  sides  of  the  Atlantic.”

He added: “I am certain that those to whom I spoke at MI6 acted then in good faith,” giving
as proof his conversation with an intelligence source shortly after the war who reassured
him about the existence of Iraqi WMDs in the aftermath of the invasion.

“Don’t worry,” my source said soothingly. “We’ll find them. We’re certain they’re there. It’s
just taking longer than we expected. Keep your nerve.”

Share of the blame

The Rose article is suggestive that the role of the intelligence services in disseminating false
information about Saddam Hussein’s Iraq went much wider than the discredited September
2002 dossier of Sir John Scarlett, the then head of the Joint Intelligence Committee.

This factor never emerged in either the Hutton Enquiry shortly after the invasion or the
Chilcot Report into the war.

To be fair to the late Sir John Chilcot, he did a scrupulous (if too long delayed) job in holding
British politicians to account for the conduct of the Iraq invasion. No similar examination has
been carried out of British journalists, though independent organisations, above all Media
Lens, forensically exposed the complicity of mainstream media with the state machine right
from the start.

Few paid attention. There is an unspoken understanding in the mainstream British press
that we do not hold each other to account. Yet journalists and newspaper editors banged the
drum for war and thus mobilised public opinion.

We must bear our share of the blame, alongside politicians and intelligence bosses, for the

https://www.newstatesman.com/long-reads/2007/09/mi6-mi5-intelligence-briefings
https://www.plutobooks.com/9781783710713/guardians-of-power/


| 4

calamity that followed. Twenty years on, we need a Chilcot report into British reporting of
the Iraq war.

*

Note to readers: Please click the share buttons above. Follow us on Instagram and Twitter
and  subscribe  to  our  Telegram Channel.  Feel  free  to  repost  and  share  widely  Global
Research articles.

Peter Oborne is a journalist and author. His latest book is The Fate of Abraham: Why the
West is Wrong about Islam.

Featured image is from OneWorld

The original source of this article is Declassified UK
Copyright © Peter Oborne, Declassified UK, 2023

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Peter Oborne

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://declassifieduk.org/when-journalists-act-as-state-propagandists/
https://www.globalresearch.ca/author/peter-oborne
https://declassifieduk.org/when-journalists-act-as-state-propagandists/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/peter-oborne
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

