
| 1

When Fake Videos Go Viral: What the Fake Syria
Sniper Boy Video Tell Us About “Media Experts”

By Maram Susli
Global Research, November 28, 2014
New Eastern Outlook

Region: Middle East & North Africa
Theme: Media Disinformation

In-depth Report: SYRIA

Many mainstream media websites helped a fake video go viral  this  month.  The video
showing a young Syrian boy running through sniper fire to save a little girl, was exposed as
a fake when the Norwegian producer Lars Klevberg made the fact public. One of the stated
aims  of  the  Norwegian  film  makers  was  to  “see  how  the  media  would  respond  to  a  fake
video.” This article examines how that experiment went.

The western press very quickly accepted the video as real and used it to support the US
administration’s narrative on Syria. Many top US news sources began to spread the story.
Even though the producer said he explicitly added big hints that the video was fake, like the
children surviving multiple gun shots.

Propagating false stories on Syria, is nothing new for the western press. In the lead up to the
conflict many stories were exposed as frauds, such as the Anti-government activist “Gay Girl
in Damascus” which turned out to be a middle-aged American man in Scotland. Syrian
Danny Abdul Dayem which was frequently interviewed by CNN was using fake gun fire and
flames in his interviews.

The fake sniper video wasn’t enough to support US government narratives by itself, as the
now deleted original upload didn’t suggest the identity of the snipers. So the west’s media
suggested that it was Syrian military snipers that were targeting the children without any
evidence. Journalists failed to mention how they reached the conclusion that an actor in
Malta was shot by the Syrian military. It may be that the western press is quick to trust pro-
rebel sources, as the video was uploaded by the pro-rebel Sham Times along with their own
twist.

The Guardian’s headline for the video was “Syrian boy ‘saves girl from army sniper’” and
the Telegraph delicately suggested the Syrian military was responsible for the fake bullets.
The International Business (IB) times stated, “the snipers, who reportedly are said to be the
government forces loyal to Syrian President Bashar al-Assad.” IB Times never explicitly
mentioned who reported this information. They then took it a step further and concluded the
article with “the incident certainly is not the first time that Pro-Assad gunmen have targeted
children”.  Well  it  is  at  least  not  the  first  time  the  mainstream  media  has  presented  false
reports as fact. In 2012, CNN claimed a bullet that killed a four year old girl in Aleppo was
shot by government snipers even whilst admitting the bullet came from rebel held buildings.

Other journalists took to Twitter to make unfounded claims about army snipers targeting the
boy. Vinnie O’Dowd who has done work for Channel 4 and Al Jazeera tweeted “Syrian
Regime Targets kids. Liz Sly of the Washington Post tweeted incredulously that “Soldiers

https://www.globalresearch.ca/author/maram-susli
http://journal-neo.org/2014/11/27/what-the-fake-syria-sniper-boy-video-tell-us-about-media-experts/
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war
http://www.bbc.com/news/blogs-trending-30057401
http://www.bbc.com/news/blogs-trending-30057401
http://www.smh.com.au/technology/technology-news/gay-girl-in-damascus-is-a-man-called-tom-20110613-1fzmw.html
http://www.smh.com.au/technology/technology-news/gay-girl-in-damascus-is-a-man-called-tom-20110613-1fzmw.html
http://www.apple.com/
http://www.apple.com/
http://www.youtube.com/watch?v=cceu478rN_c
http://www.apple.com/
http://www.apple.com/
http://www.ibtimes.co.in/syria-hero-8-year-old-boy-saves-younger-sister-sniper-fire-risking-own-life-video-613671
http://www.apple.com/
http://www.apple.com/
https://twitter.com/LizSly/status/531840591240650753


| 2

kept shooting” at children.

These  tweets  were  inline  with  an  official  State  Department  Twitter  account
@ThinkAgain_DOS which blamed Assad for the fictitious bullets in the film. This casts doubt
on how deeply the US administration scrutinizes information it bases it’s policy on. In 2013
they relied heavily on video footage provided by rebels to support its planned attack on
Syria in the wake the Ghouta chemical attack.

Scrutinising the Scrutinisers (Experts)

But  it  isn’t  just  the  mainstream  media  that  was  easily  duped  by  the  convenient
propaganda  film.  The  video  experts  that  were  asked  to  scrutinise  the  video,  failed  to
recognise that the video was a fraud. The Telegraph stated that upon enquiry ‘experts told
them they had no reason to doubt that the video is real”. International Business Times went
a step further spinning the statement to “experts told The Telegraph that they have no
doubts on the authenticity of the footage.”

This  is  very  strange  since  both  children  in  the  film  walk  away  after  being  directly  and
repeatedly  hit  by  bullets.  The creators  of  the  film said  he  purposely  scripted this  as  a  big
hint that the video is fake. The lack of scrutiny the media experts employed suggests
incompetence or the same level of bias as the media that employs them .

Heather Saul of the Independent wrote that one of the ‘Middle East experts” she showed the
video to was from Human Rights Watch. Indeed, Human Rights Watch European Media
Director  Andrew  Stroehlein,  showed  no  doubt  on  the  authenticity  of  the  film  when  he
tweeted it out to his followers. The New York based human rights organisation is not new at
tweeting  false  information,  last  month  they  used  an  image  of  the  Odessa  fire,  where  US-
backed militia’s burned thirty two people to death, as an example of ‘Putin’s repressive
policies’.  In  2008  Venezuela  expelled  two  HRW  staff  members  accused  of  “anti-state
activities” after producing a report against the Chavez government. Guardian journalist
Hugh O’Shaughnessy accused HRW of using false and misleading information in the report,
as  well  as  pro-Washington  bias.  In  2009  HRW received  financial  donations  from the  Saudi
government which may, in part, explain the anti-Syrian slant.

HRW employed so called video expert Eliot Higgins and his colleague Daniel Kaszeta to
investigate the August 21 chemical attack in Ghouta, and quickly reached the conclusion
the Syrian government was behind the attack. Daniel Kaszeta was referred to as a fraud by
prominent physicist and MIT Professor Theodore Postol. HRW’s CEO Kenneth Roth recently
used a report by Eliot Higgins to make unfounded claims about Ukrainian rebels shooting
down  Malaysian  flight  MH17.  Heather  Saul  did  not  respond  to  questions  on  whether  Eliot
Higgins was one of the expert she asked for advice. However the mainstream media’s most
often quoted video expert, did not recognise that the video was a fraud, tweeting cautiously
that he wasn’t sure if it was authentic but gave the video a reaction non the less.

However many viewers who aren’t referred to as video or Middle East experts, immediately
recognised the video was a fraud and flooded social  media sites Twitter and Youtube with
doubts on its authenticity. If Heather Saul had used these individuals as experts rather than
HRW, she would have reached the correct conclusion about the video. But perhaps it is this

https://twitter.com/ThinkAgain_DOS/status/532528709014937601
http://journal-neo.org/wp-content/uploads/2014/11/1.png
http://www.apple.com/
https://www.youtube.com/watch?v=95LcIHNQnCk
http://www.apple.com/
http://vineyardsaker.blogspot.com.au/2014/10/this-is-why-russians-want-to-tightly.html
http://www.newstatesman.com/south-america/2008/09/hrw-report-chavez-venezuela
http://journal-neo.org/wp-content/uploads/2014/11/11.png
https://twitter.com/KenRoth/status/531680694284865536
http://www.apple.com/


| 3

unbias eye that the mainstream media avoids. The vast majority of Higgin’s conclusions
support US government narratives and agendas, and that’s the kind of bias the mainstream
media prefers.

Blaming the Producer

Instead of humbly accepting blame for spreading disinformation, many western journalists
and  their  experts  reacted  by  blaming  the  producer  of  the  film.  The  collective  rage  of  the
entire mainstream media forced the film’s producer to delete any trace of this 30,000 dollar
experiment. Some journalists took to Twitter to express their rage at being exposed as
easily duped by convenient propaganda.

The  experts  that  were  fooled  by  the  video  also  strongly  protested.  HRW  posted
a complaint that the fake video “eroded the public trust in war reporting’, in other words
blind trust in HRW analysis and war propaganda. Eliot Higgins posted an open letter to the
producer of the film on his website Bellingcat, condemning the film.

GlobalPost referred to the film as ‘irresponsible and dangerous’ but not because it could be
used to promote wars and make false accusations. What the real danger to the mainstream
media and their  experts  seems to be,  is  that  as  a  result  of  the films exposure as a  fraud,
future video claims may now have to be properly scrutinized and the public may not be so
unquestioning in future. However it is the journalists’ lack of scrutiny that is truly what is
irresponsible  and  dangerous.  Had  the  director  not  admitted  the  film  was  fake,  these
journalists more than likely would have kept promoting the story as an example of Syrian
Army war crimes.

Maram Susli also known as “Syrian Girl,” is an activist-journalist and social commentator
covering Syria and the wider topic of geopolitics. especially for the online magazine “New
Eastern Outlook”.

The original source of this article is New Eastern Outlook
Copyright © Maram Susli, New Eastern Outlook, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Maram Susli

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted

https://twitter.com/halagorani/status/533590402012422146
http://www.apple.com/
https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2014/11/17/an-open-letter-to-lars-klevberg-the-norwegian-film-institute-and-arts-council-norway/
http://www.youtube.com/user/SyrianGirlpartisan
http://journal-neo.org/
http://journal-neo.org/
http://journal-neo.org/
http://journal-neo.org/2014/11/27/what-the-fake-syria-sniper-boy-video-tell-us-about-media-experts/
https://www.globalresearch.ca/author/maram-susli
http://journal-neo.org/2014/11/27/what-the-fake-syria-sniper-boy-video-tell-us-about-media-experts/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/maram-susli
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca


| 4

material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca

