
| 1

Western Media Consumed by Myanmar Monster of
Their Own Creation

By Tony Cartalucci
Global Research, December 23, 2017

Region: Asia
Theme: Intelligence, Media Disinformation

Years  ago,  those  confronting  and  questioning  the  Western  media’s  “pro-democracy”
narrative regarding Myanmar opposition leader Aung San Suu Kyi, her National League for
Democracy  (NLD)  political  party  and  her  supporters  including  saffron-clad  supposed
“Buddhist  monks,”  were  ridiculed  and  dismissed.

Warnings  that  Suu  Kyi’s  political  movement  was  nothing  more  than  a  foreign-funded
attempt to co-opt the people and resources of the Southeast Asian state of Myanmar – a
former colony of  the British Empire still  referred to widely in  the West by its  colonial
nomenclature, “Burma” – were dismissed as mere conspiracy theories.

Meanwhile, concerns that violence targeting Myanmar’s Rohingya minority was in fact being
bolstered by Suu Kyi’s rise to power were intentionally and concertedly sidestepped by the
Western media who attempted to conceal the true nature of Suu Kyi’s political party and the
core “values” of her support base and shift blame onto the ruling military-led government.

It was inevitable that upon taking power, Suu Kyi and the NLD – enabled by decades of US-
UK-EU  financial,  political,  and  material  support  –  the  progressive  veneer  applied  to  this
“democracy icon” would begin to peel, and the true nature of her and her followers would
reveal itself.

Consumed by a Monster of Their Own Creation 

In an immense amount of irony, prominent Western media organizations like Reuters now
find themselves decrying the very government they themselves spent decades helping into
power, as the government cracks down on reporting over the ongoing Rohingya crisis.

Two Reuters employees – Wa Lone and Kyaw Soe Oo – were reportedly arrested after
illegally obtaining documents from Myanmar police. Reuters and the myriad of faux-human
rights advocates that conspired with the US, British, and European governments to put Suu
Kyi into power are now calling on the Myanmar government – though not Suu Kyi by name –
to release their colleagues.

Reuters  employee  Andrew  Marshall  has  recently  flooded  his  social  media  accounts  with
desperate pleas for his colleagues’ release, citing US “demands” that Myanmar release
them, and alluding to the debt Suu Kyi and the NLD owed the foreign press for their role in
bringing them to power.

Yet even now, as Reuters finds two of its own rendered as collateral damage in the wake of
Suu Kyi and the NLD’s ascent into power, both this most recent row regarding Wa Lone and
Kyaw Soe Oo and the ongoing Rohingya crisis are only obliquely linked to Suu Kyi by the

https://www.globalresearch.ca/author/tony-cartalucci
https://www.globalresearch.ca/region/asia
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://journal-neo.org/2017/10/25/shifting-blame-as-us-agenda-unfolds-in-myanmar/


| 2

Western media. Marshall – for example – continuously cites “Myanmar’s president – Suu
Kyi’s ally” as supporting the prosecution of his colleagues – either unaware or unwilling to
admit  that  Suu  Kyi  herself  created  and  currently  occupies  the  highest  office  –  State
Counsellor – referred even by the Western press as the “de facto” head of the Myanmar
government.

Suu Kyi has both the political power – and since her office itself is an exercise of extralegal
power – the legal power to act on a number of issues Reuters and other within the Western
media continuously attempt to raise in regards to Myanmar. Yet despite this, the lack of
responsibility assigned to her stands in stark contrast to other crises around the globe,
particularly in Syria where the nation’s leader, President Bashar al-Assad is wholly blamed
for all regardless of the logic, legality, or legitimacy of Western accusations.

The Making of a Monster 

Marshall also repeatedly referred to Wa Lone and Kyaw Soe Oo as “truth seekers” and “real
journalists,” yet one wonders just how accurate such labels are.

Real truth seeking journalists would have noted and reported years ago of the compromised
nature of Aung San Suu Kyi and her National League for Democracy and the contradiction in
terms a  “democracy icon”  was when Suu Kyi’s  entire  movement  –  from her  party  to
supposed “nongovernmental organizations” (NGOs), academics, and media platforms – were
created, funded, and directed by and solely for foreign interests.

Indeed, in what sense is Suu Kyi’s political movement a representation of Myanmar’s self-
determination – the foundation of any genuine democracy – if that political movement is a
product of Washington and its interests, not Myanmar’s and its people’s?

It was in a 36 page 2006 Burma Campaign UK document titled, “FAILING THE PEOPLE OF
BURMA? A call  for a review of DFID policy on Burma (PDF),” that it  was revealed how
virtually  every  aspect  of  Myanmar’s  opposition  was  funded  and  directed  by  foreign
governments,  the  US  via  USAID,  the  National  Endowment  for  Democracy  (NED),  and
convicted financial criminal George Soros’ Open Society and the UK via the Department for
International Development (DFID) being chief among them.
The report openly admitted:

The National Endowment for Democracy (NED – see Appendix 1, page 27) has
been  at  the  forefront  of  our  program  efforts  to  promote  democracy  and
improved human rights in Burma since 1996. We are providing $2,500,000 in
FY 2003 funding from the Burma earmark in the Foreign Operations legislation.
The  NED  will  use  these  funds  to  support  Burmese  and  ethnic  minority
democracy-promoting organizations through a sub-grant program. The projects
funded are designed to disseminate information inside Burma supportive of
Burma’s democratic development,  to create democratic infrastructures and
institutions, to improve the collection of information on human rights abuses
by the Burmese military and to build capacity to support the restoration of
democracy  when  the  appropriate  political  openings  occur  and  the
exiles/refugees  return.

The document also admits that all prominent opposition media in Myanmar is funded by the
US government, stating:

https://twitter.com/Journotopia/status/942931708785000455
https://twitter.com/Journotopia/status/942931708785000455
https://burmacampaign.org.uk/images/uploads/DFIDReview.pdf
https://burmacampaign.org.uk/images/uploads/DFIDReview.pdf


| 3

The NED sub-grant program also has fostered the development of three well-
known Burmese media organizations. The New Era Journal, the Irrawaddy, and
the Democratic Voice of Burma (DVB) radio have become critical sources of
independent news and information on the struggle for democracy in Burma.
These organizations also serve as  training ground for  the development of
professional Burmese journalists.

Illustrating the emphasis on placing Suu Kyi into power rather than merely “promoting
democracy”  and  allowing  the  people  decide  themselves,  the  report  blatantly  admits
(emphasis added):

Voice of America (VOA) and Radio Free Asia (RFA) have Burmese services. VOA
broadcasts a 30-minute mix of international news and information three times
a day. RFA broadcasts news and information about Burma two hours a day.
VOA and RFA websites also contain audio and text material in Burmese and
English. For example, VOA’s October 10, 2003 editorial, “Release Aung
San  Suu  Kyi”  is  prominently  featured  in  the  Burmese  section  of
VOAnews.com. RFA’s website makes available audio versions of 16
Aung San Suu Kyi’s speeches from May 27 and 29, 2003. U.S. international
broadcasting  provides  crucial  information  to  a  population  denied the  benefits
of  freedom  of  information  by  its  government.  Broadcasts  reach  a  broad
spectrum of  society  and  a  broad  swathe  of  the  country,  influencing  Burmese
decision-makers  and offering support  to  future democratic  leaders.  Anecdotal
evidence  indicates  that  government  officials  listen  to  these  broadcasts
frequently.  

In addition to simply funding and running the existing opposition, the US and UK actively
sought  to  expand  it  through  “scholarships”  in  which  citizens  of  Myanmar  would  be
indoctrinated abroad before being sent back to help sow subversion on behalf of “Western
values.”

This included dumping US tax dollars into programs linked directly to Suu Kyi herself:

The State  Department  provided $150,000 in  FY  2001/02 funds to  provide
scholarships  to  young  Burmese  through  Prospect  Burma,  a  partner
organization  with  close  ties  to  Aung  San  Suu  Kyi.

Many  of  those  lining  Suu  Kyi’s  regime have  literally  been  built  up  professionally  and
politically by the US and UK government. The current Minister of Information was trained by
US NED and Soros  money and is  heading the very  ministry  that  is  pursuing Reuters’
employees now, along with anyone else impeding the current government’s objectives.

It is clear that for years, the US and UK meddled directly and deeply in the internal political
affairs of Myanmar – a crime the US is now accusing and condemning Russia of. Unlike in the
case of accusations against Moscow where no evidence has been provided, Reuters’ “truth
seekers” had only but to click on the Burma Campaign UK’s website and read the document
still publicly available there detailing US-UK meddling in Myanmar’s political affairs. Yet they
did not.

While Reuters and others went through great lengths to promote Suu Kyi as a “democracy
icon” above criticism, she represented precisely the opposite of democracy – particularly
self-determination. She was a creation of, by, and for foreign interests – and despite this

https://journal-neo.org/2016/08/11/how-the-us-took-over-myanmars-ministry-of-information/
https://journal-neo.org/2016/08/11/how-the-us-took-over-myanmars-ministry-of-information/


| 4

obvious fact – Reuters and others never reported this to the public.

Evidence of Suu Kyi and her followers’ animosity toward the nation’s Rohingya minority was
also intentionally concealed for years by these “truth seekers” and “real journalists.” The
“Saffron  Revolution”  of  2007  was  depicted  by  the  Western  media  as  a  peaceful  pro-
democracy  uprising  crushed  by  a  brutish  military  junta.  Yet  in  reality,  these  “saffron”
supporters were engaged then in violence, as well as the chief protagonists driving hatred
and violence against the Rohingya.

It  was warned as early as 2012 that Suu Kyi’s support base was comprised of violent
extremists,  used  intentionally  by  the  US  and  UK  as  proxies  to  undermine  Myanmar’s
military-led  government,  to  protest  specific  joint  China-Myanmar  projects  including  mines
and dams, as well as ignite conflict that would drive Chinese interests out of Rakhine state –
the epicenter of the current Rohingya crisis. It was also warned long before Suu Kyi came to
power, that should she lead the nation, the Rohingya would suffer first and foremost.

Again, the West’s “truth seekers” failed to properly assign responsibility for the violence to
Suu Kyi  and her supporters – instead – reporting violence as ambiguously as possible,
insinuating that it was the military carrying it out when in reality it was often the military
serving  as  the  only  line  of  defense  between  Rohingya  communities  and  their  entire
annihilation.

It was lies and intentional disinformation that created the monster that is now Suu Kyi and
her NLD. The extensive full-spectrum support provided by the US and British governments
along with the Western media’s role in spinning and covering up the truth led directly to the
current Rohingya crisis in Myanmar and to the arrest and disappearance of two Reuters
employees.

While Andrew Marshall of Reuters seeks to obliquely blame anyone but Suu Kyi, he and
others may eventually summon the courage to do so one day. Whether or not they can look
in the mirror and rightfully find blame and answer for their own role in Suu Kyi’s rise to and
abuse of power is another matter entirely. But until they do so, the monster of Myanmar will
continue to grow, and many others just like it will grow with it.

Ironically – while Marshall, the rest of Reuters, and the Western media wring their hands
over Suu Kyi’s “sudden” change of heart, in neighboring Thailand these same people are
attempting to return Thaksin Shinawatra and his political allies to power in the name of
“democracy” – a scenario that will turn out equally as bad for Thailand as Suu Kyi has for
Myanmar.

Tony Cartalucci is a Bangkok-based geopolitical researcher and writer, especially for the
online magazine “New Eastern Outlook” where this article was originally published.

Featured image is from the author.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Tony Cartalucci, Global Research, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

https://journal-neo.org/2015/03/05/myanmar-meet-aung-san-suu-kyi-s-saffron-mobs/
https://journal-neo.org/2015/03/05/myanmar-meet-aung-san-suu-kyi-s-saffron-mobs/
https://landdestroyer.blogspot.com/2012/11/aung-san-suu-kyi-silent-over-rohingya.html
https://journal-neo.org/2017/12/22/western-media-consumed-by-myanmar-monster-of-own-creation/
https://www.globalresearch.ca/author/tony-cartalucci
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG


| 5

Become a Member of Global Research

Articles by: Tony Cartalucci

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/tony-cartalucci
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

