
| 1

‘We Just Publish The Position Of The British
Government’ – Edward Snowden, The Sunday Times
And The Death Of Journalism

By Media Lens
Global Research, June 18, 2015
Media Lens 17 June 2015

Theme: Media Disinformation

In the wake of the greatest crime of the twenty-first century, the US-led invasion of Iraq in
2003,  you  might  have  thought  that  the  days  of  passing  off  unattributed  government  and
intelligence pronouncements as ‘journalism’ would be over. Apparently not. On June 14, the
Sunday Times, owned by Rupert Murdoch, published what has already become a classic of
the genre (behind a paywall; full text here).

The prominent front-page story was titled: ‘British spies betrayed to Russians and Chinese;
Missions aborted to prevent spies being killed’. It sounded like an exciting plot for a James
Bond film. And the first line was suitably dramatic:

‘Russia  and  China  have  cracked  the  top-secret  cache  of  files  stolen  by  the
fugitive US whistleblower Edward Snowden, forcing MI6 to pull agents out of
live  operations  in  hostile  countries,  according  to  senior  officials  in  Downing
Street,  the  Home  Office  and  the  security  services.‘  (our  emphasis)

What followed was a series of assertions from faceless sources, backed by zero evidence
and outright falsehoods.

Western intelligence agencies – famously trustworthy and free of any hidden agenda – said
they had ‘been forced into the rescue operations after Moscow gained access to more than
1m  classified  files  held  by  the  former  American  security  contractor,  who  fled  to  seek
protection from Vladimir Putin’. Anyone seeking ‘protection’ from one of the world’s ‘Bad
Guys’ is, of course, immediately deemed suspect.

‘Senior  government  sources’  claimed  that  ‘China  had  also  cracked  the  encrypted
documents’,  endangering  British  and  American  spies.  One  senior  Home  Office  official
accused Snowden of having ‘blood on his hands’, although Downing Street said there was
‘no  evidence  of  anyone  being  harmed’.  The  journalists  appeared  unperturbed  by  the
discrepancy and ploughed on.

More anonymous sources popped up: ‘David Cameron’s aides confirmed’, ‘A senior Downing
Street source said’, ‘said a senior Home Office source’, ‘a British intelligence source said’, ‘A
US intelligence source said’.  The only named source in the whole piece was Sir  David
Omand, the former director of GCHQ, the secretive agency that conducts mass surveillance
for the British intelligence services.

https://www.globalresearch.ca/author/media-lens
http://medialens.org/index.php?option=com_content&view=article&id=794:we-just-publish-the-position-of-the-british-government-edward-snowden-the-sunday-times-and-the-death-of-journalism&catid=53:alerts-2015&Itemid=247
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
http://www.thesundaytimes.co.uk/sto/news/uk_news/National/article1568673.ece
https://archive.is/BkuMM#selection-855.0-865.204
http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/alerts-2013/745-where-journalism-collides-with-state-security-bbc-news-mi5-and-the-mantra-of-keeping-people-safe.html


| 2

Taking as undisputed fact that Russia and China had access to Snowden’s material, Omand
said that this:

‘was a “huge strategic setback” that was “harming” to Britain, America and
their Nato allies.’

No other views were reported by the Sunday Times. This was stenography, not journalism.

The  article  appeared  under  the  bylines  of  Tom  Harper  (the  paper’s  home  affairs
correspondent), Richard Kerbaj (security correspondent) and Tim Shipman (political editor).
But it was clearly prepared with major input from intelligence and government sources with
their own particular agendas. All of this was, no doubt, given the all-clear by the paper’s
editor, Martin Ivens.

BBC News echoed the Sunday Times article, with an online piece containing ‘analysis’ by
BBC security correspondent Gordon Corera. This supposed expert commentary was based
on ‘my understanding from conversations over an extended period’ and performed his usual
function of providing a conduit for the government view. Some mild scepticism – ‘a pinch of
salt’  –  did  filter  through  to  later  versions  of  the  BBC  article  as  it  was  updated.  But  it  was
shunted to the bottom of the piece, with no mention in the introduction.

In summary, the Sunday Times article contained no evidence for its anonymous claims, no
challenges to the assertions made, and no journalistic balance. It was almost inevitable,
then, that it would quickly fall apart under scrutiny.

The Opposite Of Journalism

Craig Murray, the former British diplomat, responded promptly with a blog piece titled, ‘Five
Reasons the MI6 Story is a Lie’. One of these reasons, Murray notes, is:

‘The argument that MI6 officers are at danger of being killed by the Russians or
Chinese  is  a  nonsense.  No  MI6  officer  has  been  killed  by  the  Russians  or
Chinese for 50 years.  The worst that could happen is they would be sent
home.’

Another reason is the convenient timing, aimed at providing a propaganda service for the
alleged need for mass surveillance by the intelligence services:

‘This  anti  Snowden  non-story  …  is  timed  precisely  to  coincide  with  the
government’s new Snooper’s Charter act,  enabling the security services to
access all our internet activity.’

Ewen MacAskill, the Guardian’s defence and intelligence correspondent, raised a sceptical
eyebrow,  listing  ‘five  questions  for  UK  government’.  Of  course,  the  Guardian,  including
MacAskill himself, has a history of channeling government propaganda – not least during the
great propaganda campaigns pushing for the invasions of Iraq in 2003 and Libya in 2011.
(Archive of Media Lens media alerts, passim).

One of the most notorious examples of Sunday Times-style state stenography occurred in

http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/alerts-2013/717-cartoon-politics-rupert-murdoch-the-pro-israel-lobby-and-israel-s-crimes.html
http://www.bbc.co.uk/news/uk-33125068
http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/alerts-2013/745-where-journalism-collides-with-state-security-bbc-news-mi5-and-the-mantra-of-keeping-people-safe.html
http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/alerts-2013/745-where-journalism-collides-with-state-security-bbc-news-mi5-and-the-mantra-of-keeping-people-safe.html
https://www.craigmurray.org.uk/archives/2015/06/five-reasons-the-mi6-story-is-a-lie/
https://www.craigmurray.org.uk/archives/2015/06/five-reasons-the-mi6-story-is-a-lie/
http://www.theguardian.com/us-news/2015/jun/14/snowden-files-read-by-russia-and-china-five-questions-for-uk-government
http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive.html


| 3

2007 when Pentagon propaganda occupied the Guardian’s front page under the title, ‘Iran’s
secret  plan for  summer offensive to  force US out  of  Iraq’.  As  we noted then,  the piece by
Simon  Tisdall,  a  Guardian  foreign  affairs  specialist,  was  based  almost  entirely  on
unsupported assertions  by anonymous US officials.  Indeed 22 of  the 23 paragraphs in  the
story relayed official US claims: over 95 per cent of the article. It went like this:

‘US  officials  say’;  ‘a  senior  US  official  in  Baghdad  warned’;  ‘The  official  said’;
‘the official said’; ‘the official said’; ‘US officials now say’; ‘the senior official in
Baghdad  said’;  ‘he  [the  senior  official  in  Baghdad]  added’;  ‘the  official  said’;
‘the official said’; ‘he [the official] indicated’…

No less than 26 references to official pronouncements formed the basis for a Guardian story
presented with no scrutiny, no balance, no counter-evidence; nothing. Remove the verbiage
described above and the Guardian front page news report was essentially a Pentagon press
release. (For other examples, see also: ‘Real Men Go To Tehran’ and ‘An Existential Threat –
the US, Israel and Iran’.)

The ‘pushback’ from Guardian journalists to the Sunday Times article, then, has to be seen
in the wider context of: (a) Guardian complicity and journalistic cowardice in the face of
Western government propaganda over many years; (b) an opportunity for liberal journalists
to  attack  the  corporate  competition  in  the  form of  a  Murdoch  newspaper  and  make
themselves look good.

Returning  to  the  Sunday  Times  piece,  journalist  Ryan  Gallagher,  who  writes  for  The
Intercept, notes:

‘the Sunday Times story raises more questions than it  answers, and more
importantly  it  contains  some  pretty  dubious  claims,  contradictions,  and
inaccuracies. The most astonishing thing about it is the total lack of scepticism
it  shows  for  these  grand  government  assertions,  made  behind  a  veil  of
anonymity. This sort of credulous regurgitation of government statements is
antithetical to good journalism.’

But perhaps the most comprehensive demolition came from Glenn Greenwald, the journalist
who met Edward Snowden in Hong Kong, and who was primarily responsible for bringing
Snowden’s whistleblowing to public attention. Greenwald writes:

‘the entire report is a self-negating joke. It reads like a parody I might quickly
whip up in order to illustrate the core sickness of western journalism.’

This ‘sickness’ is summed up by:

‘the formula that  shapes their  brains:  anonymous self-serving government
assertions = Truth.’

This is raw submission to power with the result that:

http://www.theguardian.com/world/2007/may/22/iraq.topstories3
http://www.theguardian.com/world/2007/may/22/iraq.topstories3
http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/2007/507-pentagon-propaganda-occupies-the-guardians-front-page.html
http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/2005/416-real-men-go-to-tehran.html
http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/2009/577-qan-existential-threatq-the-us-israel-and-iran.html
http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/2009/577-qan-existential-threatq-the-us-israel-and-iran.html
https://firstlook.org/theintercept/
https://firstlook.org/theintercept/
http://notes.rjgallagher.co.uk/2015/06/sunday-times-snowden-china-russia-questions.html
https://firstlook.org/theintercept/2015/06/14/sunday-times-report-snowden-files-journalism-worst-also-filled-falsehoods/


| 4

‘government  officials  know  they  can  propagandize  the  public  at  any  time
because subservient journalists will  give them anonymity to do so and will
uncritically disseminate and accept their claims.’

As Greenwald observes, there is a long history of anonymous government accusations and
smears being laundered through the media whenever damaging information is revealed by
whistleblowers. Much the same happened in the Nixon era to Daniel  Ellsberg when he
published the Pentagon Papers on the Vietnam War. The US government tried to smear
Ellsberg by asserting that he had shared information with the Soviet Union. This was a lie.

Greenwald adds that there is ‘a coordinated smear campaign in Washington to malign
Snowden’. The British government and intelligence agencies are no doubt well aware of this,
and happy to be part of it. The Sunday Times smear job fits the pattern.

Greenwald then exposes what he calls an ‘utter lie’. The paper had stated:

‘David Miranda, the boyfriend (sic – spousal partner) of the Guardian journalist
Glenn Greenwald, was seized at Heathrow in 2013 in possession of 58,000
“highly classified” intelligence documents after visiting Snowden in Moscow.’

In fact, as Greenwald points out:

‘David did not visit Snowden in Moscow before being detained. As of the time
he was detained in Heathrow, David had never been to Moscow and had never
met Snowden. The only city David visited on that trip before being detained
was Berlin, where he stayed in the apartment of [filmmaker] Laura Poitras.’

The day after  the Sunday Times piece was published,  observes Greenwald,  the paper
‘quietly deleted’ the offending paragraph:

‘they just removed it from their story without any indication or note to their
readers that they’ve done so (though it remains in the print edition and thus
requires a retraction). That’s indicative of the standard of “journalism” for the
article itself.  Multiple other falsehoods,  and all  sorts  of  shoddy journalistic
practices, remain thus far unchanged.’

The Sunday Times was clearly stung by Greenwald’s piece. The very next day, Murdoch’s
company  News  UK  sent  a  letter  to  First  Look,  the  publisher  of  The  Intercept  where
Greenwald’s piece had appeared, demanding that an image of the Sunday Times front page
be removed from the critical article. Greenwald replied:

‘No, @TheSundayTimes, we are not going to remove the image of your humiliating headline
f r o m  o u r  s t o r y  a b o u t
it  https://www.documentcloud.org/documents/2101948-news-uk-dmca-notification-first-look-
productions.html‘

‘We Just Don’t Know’ – Four Minutes Of Farcical Fumbling

Tom Harper, the lead reporter of the Sunday Times article, appeared in a laugh-out-loud,
four-minute interview on CNN that should be shown to journalism students from now until

https://twitter.com/ggreenwald/status/610451356122509312
https://www.documentcloud.org/documents/2101948-news-uk-dmca-notification-first-look-productions.html
https://www.documentcloud.org/documents/2101948-news-uk-dmca-notification-first-look-productions.html
http://edition.cnn.com/videos/us/2015/06/14/tom-harper-nsa-files-snowden-howell-intv-nr.cnn/video/playlists/intl-latest-world-videos/


| 5

the end of eternity.

George  Howell,  the  CNN  interviewer,  tried  to  find  out  from  Harper  what  his  article  was
about, and what evidence he had for the claims being made. Howell is no radical; but he
didn’t need to be. By asking basic questions about the Sunday Times ‘story’, he revealed
the utter paucity of anything that could count as journalism. Among a blizzard of ‘ums’ and
‘ers’, Harper could offer little more than:

‘Well, uh, I don’t know, to be honest with you, George’.

‘All  we  know  is  that  this  is  effectively  the  official  position  of  the  British
government’.

‘Well, again, sorry to just repeat myself, George, but we don’t know’.

‘Again, I’m afraid to disappoint you, we just don’t know’.

Adam Weinster of Gawker has helpfully provided a complete transcript of the calamity
interview here. He adds ironically:

‘it ended up being perhaps the clearest vindication of Snowden’s work to date.’

Journalist Ryan Gallagher neatly sums up the CNN interview:

‘How  were  the  files  breached?  “I  don’t  know.”  Were  the  files  hacked  or  did
Snowden hand them over? “We don’t know.” Were MI6 agents directly under
threat? “We don’t know.” How did the government know what was in the files?
“That’s not something we’re clear on.” Can you substantiate the claims? “No.”‘

Gallagher adds:

‘The interview is quite extraordinary because it makes absolutely clear that not
only was this entire dubious story based solely on claims made anonymously
by  government  officials,  the  reporters  who  regurgitated  the  claims  did  not
even seek to question the veracity of the information. They just credulously
accepted the allegations and then printed them unquestioningly. That really is
the definition of stenography journalism — it’s shameful.’

The Sunday Times approach was best encapsulated when Harper made the mistake of
admitting blankly in the CNN interview:

‘We just publish what we believe to be the position of the British government’.

That epitaph may as well be engraved on the tomb of British ‘mainstream’ journalism.

The ‘Moral Equivalence’ Argument Gets Another Airing

As noted earlier, the natural stance of BBC News was to take the Sunday Times propaganda

http://gawker.com/author-of-that-horrible-snowden-article-has-even-worse-1711406342?rev=1434389015382
http://notes.rjgallagher.co.uk/2015/06/sunday-times-snowden-china-russia-questions.html#update2
https://twitter.com/ladyhaja/status/610466219343355904


| 6

piece at face value, with a smattering of cautious scepticism added later to the mix to
simulate ‘balanced’ journalism. Andrew Marr declared on his Sunday morning BBC show: ‘It
has a certain plausibility about it, however’. Of course, Marr has a long history in finding ‘a
certain plausibility’ in crass state propaganda, as was seen when he was the BBC’s political
editor during the invasion of Iraq.

On the flagship Radio 4 Today programme, the BBC’s structural bias was exposed yet again
when Justin Webb made the mistake of interviewing Glenn Greenwald, who knows what he’s
talking about. (Today link; expires 20 June 2015. Also archived on YouTube.)

Webb  presented  the  standard,  propaganda-friendly  version  of  Snowden’s  courageous
whistleblowing:

JW: ‘A lot of people [are] saying, whatever you think of Edward Snowden, he
has drawn people’s attention to something that needed to have its attention
drawn to it.  But the other side of that ledger – it  would be reasonable to
assume, wouldn’t it? – is that he has given away secrets that have been useful
to people who want to do harm to other perfectly innocent people.  I  just
wonder if you accept that those are the two sides of it, and that’s what we’ve
all got to live with?’

GG: ‘No, I think you just made that up, what you just said [JW laughs in shock].
Edward Snowden has not given any documents or any information to anybody,
except for journalists with major media organisations. So if the New York Times
or the Guardian or the Washington Post has published a story that you think
shouldn’t have been published, your quarrel is with them. Edward Snowden
didn’t disclose any documents. He went to journalists and gave the documents
to  journalists  and  said,  “I  want  you  to  work  in  order  to  find  the  ones  in  the
public interest that the public ought to know.”‘

In the interview, Webb also asked Greenwald:

‘I mean you are not suggesting that President Putin’s government is on a par in
its support of democracy and human rights with the United States or Britain, or
are you?’

Greenwald responded:

‘I’m pretty sure that it wasn’t Russia that invaded and destroyed a country of
26 million people called Iraq, or set up a worldwide torture regime around the
world to torture people in secret, or put people in indefinite detention camps in
the middle of the ocean called Guantanamo. So I think it would be incredibly
naïve for some Westerner to say: “My side is really good. It’s Vladimir Putin’s
side that’s the bad side.”‘

This was classic BBC propaganda fare. Webb’s framing of Putin as the ‘Bad Guy’, and the
United States and Britain as the ‘Good Guys’, underpins the delusional ‘moral equivalence’
argument that corporate journalists habitually deploy.

We recall the BBC’s Michael Buerk commenting in disbelief to Denis Halliday, the former
senior UN diplomat who had resigned in protest at the genocidal sanctions imposed on Iraq
by the West:

https://www.youtube.com/watch?v=-pQu8pRKURU
https://www.youtube.com/watch?v=5_JC371jxPI
http://www.bbc.co.uk/programmes/p02trg49
https://www.youtube.com/watch?v=Cr6z1vi9LaA


| 7

‘You can’t… you can’t possibly draw a moral equivalence between Saddam
Hussein and George Bush Senior, can you?’ (BBC radio interview, 2001)

And the BBC’s  incredulous Jeremy Paxman to  Noam Chomsky in  a  2004 interview on
Newsnight:

‘You seem to be suggesting or implying, perhaps I’m being unfair to you, but
you  seem  to  be  implying  there  is  some  moral  equivalence  between
democratically elected heads of state like George Bush or Prime Ministers like
Tony Blair and regimes in places like Iraq.’

Chomsky demolished this specious ‘argument’:

‘The term moral equivalence is an interesting one. It was invented, I think, by
Jeane Kirkpatrick [former US ambassador to the UN] as a method of trying to
prevent criticism of foreign policy and state decisions.  It  is  a meaningless
notion. There is no moral equivalence whatsoever.’

Investigative  journalist  Peter  Oborne,  who resigned from the Telegraph in  February  in
protest at the paper’s perpetration of a ‘fraud on its readers’ in its failure to report scandals
involving HSBC, recently commented:

‘The men and women who advocated the Iraq invasion remain dominant in
British public life. Those who opposed it remain marginal and despised.’

This  ought  to  be  deeply  shocking  and  very  disturbing.  Unsurprisingly,  the  journalistic
practices that made the Iraq crime possible also remain dominant with honest practices
relegated to the margins and despised.

And  so  we  find  that  major  news  organisations  continue  to  act  as  mindless  conduits  for
anonymous state propaganda, somehow unable to learn the blindingly obvious lessons of
past  deceptions.  Given the scale of  the Iraq and Libyan catastrophes,  this  is  powerful
testimony indeed to the sheer depth of the structural corruption of the corporate media
system. Not even Iraq, not even the deaths of one million Iraqis, not even the devastation of
a country of 26 million people, are enough to deter journalists who are driven by ruthless
political and economic forces, apparently immune to public pressure – so far.

In truth, those destructive forces have grown stronger in the years since the 2003 invasion.
Media  performance  is  indicative  of  a  sharp  and  dangerous  deterioration  in  Western
democracy.

DC & DE

The original source of this article is Media Lens
Copyright © Media Lens, Media Lens, 2015

http://www.chomsky.info/interviews/20040519.htm
http://medialens.org/index.php/alerts/alert-archive/2015/787-peter-oborne.html
http://www.middleeasteye.net/columns/cameron-neo-con-395124903#pq=MDybRN
http://www.psr.org/news-events/press-releases/doctors-group-releases-startling-analysis.html
http://medialens.org/index.php?option=com_content&view=article&id=794:we-just-publish-the-position-of-the-british-government-edward-snowden-the-sunday-times-and-the-death-of-journalism&catid=53:alerts-2015&Itemid=247
https://www.globalresearch.ca/author/media-lens
http://medialens.org/index.php?option=com_content&view=article&id=794:we-just-publish-the-position-of-the-british-government-edward-snowden-the-sunday-times-and-the-death-of-journalism&catid=53:alerts-2015&Itemid=247


| 8

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Media Lens

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/media-lens
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

