
| 1

Washington Post Disgracefully Promotes a
McCarthyite Blacklist from a New, Hidden, and Very
Shady Group

By Ben Norton and Glenn Greenwald
Global Research, November 27, 2016
The Intercept 26 November 2016

Region: USA
Theme: Media Disinformation, Police State

& Civil Rights

The Washington Post has promoted the claims of a new, shadowy organization that smears
dozens of U.S. news sites that are critical of U.S. foreign policy as being “routine peddlers of
Russian  propaganda.”  The  article  by  reporter  Craig  Timberg  –  headlined  “Russian
propaganda effort helped spread ‘fake news’ during election, experts say” – cites a report
by  a  new,  anonymous  website  calling  itself  “PropOrNot,”which  claims  that  millions  of
Americans have been deceived this year in a massive Russian “misinformation campaign.”

The group’s list of Russian disinformation outlets includes WikiLeaks and the Drudge Report,
as well as Clinton-critical left-wing websites such as Truthout, Black Agenda Report, Truthdig
and Naked Capitalism, as well as libertarian venues such as Antiwar.com and the Ron Paul
Institute.

This Post report was one of the most widely circulated political news articles on social media
over the last 48 hours, with dozens, perhaps hundreds, of U.S. journalists and pundits with
large platforms hailing it as an earth-shattering exposé. It was the most-read piece on the
entire Post website after it was published on Friday.

Yet the article is rife with obviously reckless and unproven allegations, and fundamentally
shaped  by  shoddy,  slothful  journalistic  tactics.  It  was  not  surprising  to  learn  that,  as
BuzzFeed’s  Sheera  Frenkel  noted,  “a  lot  of  reporters  passed on this  story.”  Its  huge flaws
are self-evident. But the Post gleefully ran with it and then promoted it aggressively, led by
its Executive Editor Marty Baron:

Russian  propaganda  effort  helped  spread  fake  news  during  election,  say
independent  researchers  https://t.co/3ETVXWw16Q

— Marty Baron (@PostBaron) 25 November 2016

In casting the group behind this website as “experts,” the Post described PropOrNot simply
as “a nonpartisan collection of  researchers with foreign policy,  military and technology
backgrounds.” Not one individual at the organization is named. The executive director is
quoted, but only on the condition of anonymity, which the Post said it was providing the
group “to avoid being targeted by Russia’s legions of skilled hackers.”

In  other  words,  the  individuals  behind this  newly  created group are  publicly  branding
journalists and news outlets as tools of Russian propaganda – even calling on the FBI to

https://www.globalresearch.ca/author/ben-norton
https://www.globalresearch.ca/author/glenn-greenwald
https://theintercept.com/2016/11/26/washington-post-disgracefully-promotes-a-mccarthyite-blacklist-from-a-new-hidden-and-very-shady-group/
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/police-state-civil-rights
https://www.globalresearch.ca/theme/police-state-civil-rights
https://www.washingtonpost.com/business/economy/russian-propaganda-effort-helped-spread-fake-news-during-election-experts-say/2016/11/24/793903b6-8a40-4ca9-b712-716af66098fe_story.html
http://www.propornot.com/p/home.html
https://twitter.com/danpfeiffer/status/802205196516368384
https://twitter.com/sheeraf/status/802230504086851584
https://t.co/3ETVXWw16Q
https://twitter.com/PostBaron/status/801970511643365377
https://twitter.com/ggreenwald/status/802179459994501121


| 2

investigate them for espionage – while cowardly hiding their  own identities.  The group
promoted by the Post thus embodies the toxic essence of Joseph McCarthy but without the
courage  to  attach  their  names  to  their  blacklist.  Echoing  the  Wisconsin  Senator,  the
group refers to its lengthy collection of sites spouting Russian propaganda as “The List.”

 

The credentials of  this supposed group of experts are impossible to verify,  as none is
provided either by the Post or by the group itself. The Intercept contacted PropOrNot and
asked numerous questions about about its team, but received only this reply: “We’re getting
a lot of requests for comment and can get back to you today =) [smiley face emoticon].”
The group added: “We’re over 30 people, organized into teams, and we cannot confirm or
deny anyone’s involvement.”

Thus far, they have provided no additional information beyond that. As Fortune’s Matthew
Ingram wrote in criticizing the Post article, PropOrNot’s Twitter account “has only existed
since August of this year. And an article announcing the launch of the group on its website is
dated last month.” WHOIS information for the domain name is not available, as the website
uses private registration.

More troubling still, PropOrNot listed numerous organizations on its website as “allied” with
it, yet many of these claimed “allies” told The Intercept, and complained on social media,
they have nothing to do with the group and had never even heard of it before the Post
published its story.

Just want to note I hadn’t heard of Propornot before the WP piece and never
gave permission to them to call Bellingcat “allies” https://t.co/jQKnWzjrBR

— Eliot Higgins (@EliotHiggins) 25 November 2016

 

This  WashPost  story  gets  more  and  more  embarrassing  by  the  minute:
https://t.co/yIAtrqt0rF

— Glenn Greenwald (@ggreenwald) 25 November 2016

 

I can confirm. I’ve no idea what this website is nor who runs it.  Not sure how
that makes us “allies.” Looks like just a blogroll https://t.co/BfKo5j4Lvo

— James Miller (@Millermena) 25 November 2016

 

At some point last night, after multiple groups listed as “allies” objected, the group quietly

https://twitter.com/ggreenwald/status/802179459994501121
https://prod01-cdn07.cdn.firstlook.org/wp-uploads/sites/1/2016/11/propornot.png
http://fortune.com/2016/11/25/russian-fake-news/
https://twitter.com/propornot
https://twitter.com/propornot
https://t.co/jQKnWzjrBR
https://twitter.com/EliotHiggins/status/802166958426914816
https://t.co/yIAtrqt0rF
https://twitter.com/ggreenwald/status/802247437289226240
https://t.co/BfKo5j4Lvo
https://twitter.com/Millermena/status/802193365915881477


| 3

changed  the  title  of  its  “allied”  list  to  “Related  Projects.”  When  The  Intercept  asked
PropOrNot about this clear inconsistency via email, the group responded concisely: “We
have no institutional affiliations with any organization.”

In his article, the Post’s Timberg did not include a link to PropOrNot’s website. If readers had
the opportunity to visit the site, it would have become instantly apparent that this group of
ostensible  experts  far  more  resembles  amateur  peddlers  of  primitive,  shallow
propagandistic clichés than serious, substantive analysis and expertise; that it has a blatant,
demonstrable bias in promoting NATO’s narrative about the world; and that it is engaging in
extremely dubious McCarthyite tactics about a wide range of critics and dissenters.

To see how frivolous and even childish this group of anonymous cowards is – which the Post
venerated into serious experts in order to peddle their story – just sample a couple of the
recent tweets from this group:

Awww, wook at all the angwy Putinists, trying to change the subject – they’re
so vewwy angwy!! It’s cute We don’t censor; just highlight.

— PropOrNot ID Service (@propornot) 26 November 2016

 

Fascists.  Straight  up  muthafuckin’  fascists.  That’s  what  we’re  up  against.
Unwittingly or not, they work for Russia. https://t.co/LBp2y19PTv

— PropOrNot ID Service (@propornot) 22 November 2016

 

As  for  their  refusal  to  identify  themselves  even as  they smear  hundreds  of  American
journalists as loyal to the Kremlin or “useful idiots” for it, this is their mature response:

We’ll consider revealing our names when Russia reveals the names of those
running its propaganda operations in the West

— PropOrNot ID Service (@propornot) 25 November 2016

 

The Washington Post should be very proud: it staked a major part of its news story on the
unverified, untestable assertions of this laughable organization.

One of the core functions of PropOrNot appears to be its compilation of a lengthy blacklist of
news and political websites which it smears as peddlers of “Russian propaganda.” Included
on this blacklist of supposed propaganda outlets are prominent independent left-wing news
sites such as Truthout,  Naked Capitalism,  Black Agenda Report,  Consortium News and
Truthdig.

http://www.propornot.com/p/home.html
https://twitter.com/propornot/status/802473476279762944
https://t.co/LBp2y19PTv
https://twitter.com/propornot/status/801156803711107076
https://twitter.com/propornot/status/802243300824449024


| 4

Also included are popular libertarian hubs such as Zero Hedge, Antiwar.com and the Ron
Paul  Institute,  along  with  the  hugely  influential  right-wing  website  the  Drudge  Report  and
the publishing site WikiLeaks. Far-right, virulently anti-Muslim blogs such as Bare Naked
Islam are likewise dubbed Kremlin mouthpieces. Basically, everyone who isn’t comfortably
within the centrist Hillary-Clinton/Jeb-Bush spectrum is guilty. On its Twitter account, the
group announced a new “plugin” that automatically alerts the user that a visited website
has been designated by the group to be a Russian propaganda outlet.

We’ll consider revealing our names when Russia reveals the names of those
running its propaganda operations in the West

— PropOrNot ID Service (@propornot) 25 November 2016

TO  HYPE  ITS  OWN  STORY,  the  Post  article  uncritically  highlights  PropOrNot’s  flamboyant
claim that stories planted or promoted by Russia’s “disinformation campaign” were viewed
more than 213 million times. Yet no methodology is provided for any of this: how a website
is determined to merit blacklist designation or how this reach was calculated. As Ingram
wrote: “How is that audience measured? We don’t know. Stories promoted by this network
were shared 213 million times, it says. How do we know this? That’s unclear.” Presumably,
this massive number was created by including on its lists highly popular sites such as
WikiLeaks, as well The Drudge Report, the third-most popular political news website on the
internet. Yet this frightening, Cold War-esque “213 million” number for Russian “planted”
news story views was uncritically  echoed by numerous high-profile media figures,  such as
New York Times deputy Washington editor Jonathan Weisman and professor Jared Yates
Sexton — although the number is misleading at best.

Some of the websites on PropOrNot’s blacklist do indeed publish Russian propaganda —
namely Sputnik News and Russia Today, which are funded by the Russian government. But
many of the aforementioned blacklisted sites are independent, completely legitimate news
sources which often receive funding through donations or foundations and which have been
reporting and analyzing news for many years.

 The group commits outright defamation by slandering obviously legitimate news sites as
propaganda tools of the Kremlin.

One of the most egregious examples is the group’s inclusion of Naked Capitalism, the widely
respected left-wing site run by Wall Street critic Yves Smith. That site was named by Time
Magazine as one of the best 25 Best Financial Blogs in 2011 and by Wired Magazine as a
crucial site to follow for finance, and Smith has been featured as a guest on programs such
as PBS’ Bill Moyers Show. Yet this cowardly group of anonymous smear artists, promoted by
the Washington Post, has now placed them on a blacklist of Russian disinformation.

 

The group eschews alternative media outlets  like these and instead recommends that
readers rely solely on establishment-friendly publications like NPR, the BBC, The New York
Times, The Wall Street Journal, The Washington Post, Buzzfeed and VICE. That is because a
big part  of  the group’s definition for “Russian propaganda outlet” is  criticizing U.S.  foreign
policy.

https://twitter.com/propornot/status/802243300824449024
https://twitter.com/jonathanweisman/status/801968278591721472
https://twitter.com/JYSexton/status/801969911392309248
https://twitter.com/JYSexton/status/801969911392309248
http://content.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,2057116_2057343_2057280,00.html
https://www.wired.com/2013/08/101signals-business/
https://www.wired.com/2013/08/101signals-business/
http://billmoyers.com/segment/yves-smith-and-dean-baker-on-secrets-in-trade/
http://billmoyers.com/segment/matt-taibbi-and-yves-smith-on-the-follies-of-big-banks-and-government/
http://billmoyers.com/segment/matt-taibbi-and-yves-smith-on-the-follies-of-big-banks-and-government/
https://twitter.com/trevortimm/status/802222913936097282
https://twitter.com/trevortimm/status/802222913936097282


| 5

PropOrNot  does  not  articulate  its  criteria  in  detail,  merely  describing  its  metrics
as “behavioral” and “motivation-agnostic.” That is to say, even if a news source is not
technically a Russian propaganda outlet and is not even trying to help the Kremlin, it is still
guilty of being a “useful idiot” if it publishes material that might in some way be convenient
or  helpful  for  the  Russian  government.  In  other  words,  the  website  conflates  criticism  of
Western governments and their actions and policies with Russian propaganda. News sites
that do not uncritically echo a pro-NATO perspective are accused of being mouthpieces for
the Kremlin, even if only unwitting ones.

While  blacklisting  left-wing  and  libertarian  journalists,  PropOrNot  also  denies  being
McCarthyite. Yet it simultaneously calls for the U.S. government to use the FBI and DOJ to
carry out “formal investigations” of these accused websites, “because the kind of folks who
make propaganda for brutal authoritarian oligarchies are often involved in a wide range of
bad business.” The shadowy group even goes so far as to claim that people involved in the
blacklisted websites may “have violated the Espionage Act, the Foreign Agent Registration
Act, and other related laws.”

In sum: they’re not McCarthyite; perish the thought. They just want multiple U.S. media
outlets investigated by the FBI for espionage on behalf of Russia.

WHO EXACTLY IS BEHIND PROPORNOT, where it gets its funding and whether or not it is tied
to any governments is a complete mystery. The Intercept also sent inquiries to the Post’s
Craig Timberg asking these questions, and asking whether he thinks it is fair to label left-
wing news sites like Truthout “Russian propaganda outlets.” Timberg replied: “I’m sorry, I
can’t comment about stories I’ve written for the Post.”

As is so often the case, journalists – who constantly demand transparency from everyone
else – refuse to provide even the most basic levels for themselves. When subjected to
scrutiny,  they  reflexively  adopt  the  language  of  the  most  secrecy-happy  national  security
agencies: we do not comment on what we do.

Timberg’s piece on the supposed ubiquity of Russian propaganda is misleading in several
other ways. The other primary “expert” upon which the article relies is Clint Watts, a fellow
at the Foreign Policy Research Institute, a pro-Western think tank whose board of advisors
includes  neoconservative  figures  like  infamous  orientalist  scholar  Bernard  Lewis  and  pro-
imperialist Robert D. Kaplan, the latter of whom served on the U.S. government’s Defense
Policy Board.

What the Post does not mention in its report is that Watts, one of the specialists it relies on
for its claims, previously worked as an FBI special agent on a Joint Terrorism Task Force and
as  the  executive  officer  of  the  U.S.  Military  Academy’s  Combating  Terrorism  Center.  As
Fortune’s Ingram wrote of the group, it is “a conservative think tank funded and staffed by
proponents of the Cold War between the U.S. and Russia.”

PropOrNot is by no means a neutral observer. It actively calls on Congress and the White
House  to  work  “with  our  European  allies  to  disconnect  Russia  from  the  SWIFT  financial
transaction  system,  effective  immediately  and  lasting  for  at  least  one  year,  as  an
appropriate  response  to  Russian  manipulation  of  the  election.”

In other words, this blacklisting group of anonymous cowards – putative experts in the

http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2014/04/in-defense-of-empire/358645/
http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2014/04/in-defense-of-empire/358645/
http://www.fpri.org/contributor/clint-watts/


| 6

pages of The Washington Post – are actively pushing for Western governments to take
punitive measures against the Russian government, and are speaking and smearing from an
extreme ideological framework that the Post concealed from its readers.

EVEN MORE DISTURBING than the Post’s shoddy journalism in this instance is the broader
trend in which any wild conspiracy theory or McCarthyite attack is now permitted in U.S.
discourse as long as it involves Russia and Putin – just as was true in the 1950s when stories
of  how  the  Russians  were  poisoning  the  U.S.  water  supply  or  infiltrating  American
institutions were commonplace. Any anti-Russia story was – and is – instantly vested with
credibility, while anyone questioning its veracity or evidentiary basis is subject to attacks
on their loyalties or, at best, vilified as “useful idiots.”

Two of the most discredited reports from the election season illustrate the point: a Slate
article claiming that a private server had been located linking the Trump Organization and a
Russian bank (which, like the current Post story, had been shopped around and rejected by
multiple media outlets), and a completely deranged rant by Newsweek’s Kurt Eichenwald
claiming that Putin had ordered emails in the WikiLeaks release to be doctored – both of
which were uncritically shared and tweeted by hundreds of journalists to tens of thousands
of people, if not more.

The Post itself  –  now posing as warriors against “fake news” – published an article in
September that treated with great seriousness the claim that Hillary Clinton collapsed on
9/11 Day because she was poisoned by Putin. And that’s to say nothing of the paper’s
disgraceful history of convincing Americans that Saddam was building non-existent nuclear
weapons and had cultivated a vibrant alliance with Al Qaeda. As is so often the case, those
who mostly loudly warn of “fake news” from others are themselves the most aggressive
disseminators of it.

Indeed, what happened here is the essence of fake news. The Post story served the agendas
of many factions: those who want to believe Putin stole the election from Hillary Clinton;
those who want to believe that the internet and social media are a grave menace that needs
to be controlled, in contrast to the objective truth which reliable old media outlets once
issued; those who want a resurrection of the Cold War. So those who saw tweets and
Facebook posts promoting this Post story instantly clicked and shared and promoted the
story without an iota of critical thought or examination of whether the claims were true,
because they wanted the claims to be true. That behavior included countless journalists.

So the story spread in a flash, like wildfire. Tens of thousands of people, perhaps hundreds
of thousands or even millions, consumed it, believing that it was true because of how many
journalists and experts told them it was. Virtually none of the people who told them this
spent a minute of time or ounce of energy determining if it was true. It pleased them to
believe it was, knowing it advanced their interests, and so they endorsed it. That is the
essence of how fake news functions, and it is the ultimate irony that this Post story ended
up illustrating and spreading far more fake news than it exposed.

The original source of this article is The Intercept
Copyright © Ben Norton and Glenn Greenwald, The Intercept, 2016

https://theintercept.com/2016/11/01/heres-the-problem-with-the-story-connecting-russia-to-donald-trumps-email-server/
https://theintercept.com/2016/11/01/heres-the-problem-with-the-story-connecting-russia-to-donald-trumps-email-server/
https://theintercept.com/2016/11/01/heres-the-problem-with-the-story-connecting-russia-to-donald-trumps-email-server/
https://theintercept.com/2016/11/01/heres-the-problem-with-the-story-connecting-russia-to-donald-trumps-email-server/
https://www.washingtonpost.com/news/early-lead/wp/2016/09/12/the-man-who-discovered-cte-thinks-hillary-clinton-may-have-been-poisoned/
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A59824-2004Aug12.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A59824-2004Aug12.html
https://theintercept.com/2016/11/26/washington-post-disgracefully-promotes-a-mccarthyite-blacklist-from-a-new-hidden-and-very-shady-group/
https://www.globalresearch.ca/author/ben-norton
https://www.globalresearch.ca/author/glenn-greenwald
https://theintercept.com/2016/11/26/washington-post-disgracefully-promotes-a-mccarthyite-blacklist-from-a-new-hidden-and-very-shady-group/


| 7

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Ben Norton and
Glenn Greenwald

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/ben-norton
https://www.globalresearch.ca/author/glenn-greenwald
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

