
| 1

Wall Street Journal’s Looking Glass World
Biased media coverage on Venezuela

By Stephen Lendman
Global Research, June 08, 2007
8 June 2007

Region: Latin America & Caribbean
Theme: Media Disinformation

She’s at it again on the Journal’s editorial page in her June 4 article called “The Young and
the Restless,” subtitled “Is this the beginning of the end for Hugo Chavez?” The writer is
self-styled Latin American expert Mary Anastasia O’Grady always getting top grades in
vilification  and  disinformation  but  failing  ones  on  regional  knowledge  and  legitimate
journalism.

This time she may have overstepped. Her article wreaks with disinformation, outright lies,
and most disturbing of all – incendiary commentary straddling the tipping edge of inciting
insurrection. She can get away with it  because she represents elitist  interests and the
Journal’s  editorial  view  supporting  the  Bush  administration’s  fixation  on  ousting  Hugo
Chavez by any means, including through violence. It doesn’t matter that Chavez was just
reelected again in December by a near two to one margin or that he’s admired and loved by
the great majority of Venezuelans. They’re unperturbed and/or supportive of his shuttering
RCTV’s VHF Channel 2 overshadowing that issue being used as a pretext for suspicious
violent street protests, mainly in Caracas. More on that below.

It’s  clear  O’Grady  will  fit  right  in  if  the  Journal’s  controlling  Bancroft  family  succumbs  to
greed  selling  out  to  Rupert  Murdock’s  wooing.  That  prospect’s  got  Journal  employees
apoplectic. They’re scrambling through their union seeking an alternate buyer willing to
grant what Murdock never will – journalistic independence and what’s left of the paper’s
tattered integrity. Those ideas are anathema to how he views journalism, and he’s not shy
saying it.

Australian-raised  author  Bruce  Page  wrote  about  him in  his  new book,  “The  Murdock
Archipelago,” calling him “one of the world’s leading villains (and) global pirates.” Murdock
is  clear,  according to Page.  He wants his  journalistic  empire to be a privatized “state
propaganda service, manipulated without scruple and with no regard for truth (in return for)
vast government favors such as tax breaks, regulatory relief, and monopoly” market control
free as possible from competitors having too much of what Murdock wants for himself. The
problem  is  he  usually  gets  his  way.  Unless  Journal  employees  stop  him,  the  WSJ’s
independence and status as a legitimate publication are over. Under Murdock control, no
distinction will be made between real news, editorial opinion and agitprop, and no views will
be tolerated, henceforth, contrary to Mr. Murdock’s. That’s how he operates throughout his
media empire – take it or leave and find another line of work.

The way O’Grady writes, she’s not on board with other staffers against the Bancroft family
sellout. Murdock will love her views, may give her more latitude and maybe more space as
well. Let’s hope she’s disappointed, that Journal employees retain their independence, and
Journal readers keep what they now have free from the venomous claws of the villanous

https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

king of media moguls.

On June 4, O’Grady was warming up for the Murdoch era, but her circuits were crossed, and
she’s straddling a dangerous line. Despite her claim or hope, it’s not the end of Hugo
Chavez in a nation where two-thirds of the people adore him and all but the “sifrino” well-off
15 – 20% want no one else as president. They plan keeping him as long as he wants the job
regardless of O’Grady’s delusional musings. She might also try getting her facts straight,
hard as that is for her.

She wrote “As tens of thousands of antigovernment student protestors poured into the
streets of Caracas last week and national guard troops used tear gas and rubber bullets
against them, many observers were asking whether….Chavez had finally met his Waterloo.”

Sorry  Mary.  Your  count  needs  fine-tuning  and  your  commentary  an  explanation  of  what
really  went  on,  why,  for  whose  benefit,  and  who’s  behind  it.

For starters, a moderately large protest march took place in Caracas May 28 after Radio
Caracas  Television’s  (RCTV)  VHF  Channel  2  went  off  the  air  at  midnight  May  27.  A  much
larger crowd of supporters dwarfed the opposition, unmentioned in O’Grady’s column. A new
public  TV  station,  TVes,  went  on  the  air  immediately,  mandated  by  the  Venezuelan
Constitution to do for all  Venezuelans what RCTV never did serving corporate interests
alone.

RCTV lost its operating license because it broke the law and continued flaunting it openly. It
playing a leading role instigating and supporting the aborted April,  2002 coup against
President Chavez mass public support on the streets helped overturn. At year’s end, it
conspired again in the economically devastating main trade union confederation (CTV) –
chamber of commerce (Fedecameras) lockout and industry-wide oil strike. It cost state oil
company PDVSA an estimated $14 billion from lost revenue and willful  sabotage of its
facilities. In January and late May, this writer twice wrote about these events detailing how
RCTV flaunted the law, especially in an article titled “Venezuela’s RCTV Acts of Sedition.”

No government should tolerate seditious acts, especially from its broadcasters able to reach
and influence large audiences. Chavez, however, was tolerant letting RCTV’s VHF Channel 2
continue  on-air  until  its  license  expired.  His  National  Telecommunication  Commission
(CONATEL) then, with full justification, refused to renew it. RCTV broke the law and flaunted
the public trust. But it wasn’t silenced and is still  able to broadcast through cable and
satellite where media like CNN in the US thrive. It even set up huge public screens in
upscale neighborhoods airing its programming for street viewers there. Shuttering Channel
2 isn’t a free speech issue. It’s a public trust and responsibility one. In how he governs,
Chavez respects that as his duty to all Venezuelans. RCTV consistently failed on all counts.
Yet, it got off with a wrist slap.

The  protests  continued,  nonetheless,  on  Monday  with  several  thousand  students  from
several universities demonstrating in central Caracas. Pro-business newspaper El Universal
and other reports said violence broke out between demonstrators and police after students
threw rocks at a government building. The police acted to stop it they as they should, but
not as O’Grady wrote making it sound like a military assault.

About  200  students  also  burned  tires  and  boxes  blocking  traffic  at  Plaza  Brion  in  the
Chacaito neighborhood, then again attacked a government building. Police were forced to



| 3

use tear gas and perdigones, or plastic shrapnel, in response with protestors throwing with
rocks and bottles.

Protests  continued  for  several  days  with  opposition  media  channel  Globovision  falsely
reporting demonstrations were peaceful and police attacked without provocation. It’s this
kind of reporting, common on Globovision and other corporate media channels, that made
Chavez speak out on national television May 29 warning Globovision specifically he will act
against it if its violence-inciting reports don’t stop. He did what any responsible leader must
to  maintain  law  and  order  saying  he  won’t  tolerate  privately  run  media  or  public  officials
openly inciting violence and chaos in the country.

What Venezuela’s National Assembly did allow is something unimaginable in the US where
democracy is more illusion than fact. It invited students on both sides of RCTV’s shuttering
to debate it before a full session of congress. When they came June 7, it highlighted what’s
evident on the streets – the sharp class divide showing students from elitist families in the
protests  while  the  great  majority  of  ordinary  Venezuelans,  benefitting  from  Bolivarianism,
opposing them.

The National  Assembly forum was held June 7.  Each side showed up with a list  of  20
speakers, but things didn’t go as planned. Protesting student representatives came, then
left  after  the  first  pro-government  speech  saying  nothing  after  its  leader’s  comment  that
protests would continue. It proved free expression isn’t the issue at all as, given the chance
to make their case to congress, student agitators chose not to do it.

When exposed to the truth in a public forum, their hypocrisy imploded. It can’t stand against
Chavez’s commitment to participatory democracy at the grassroots, true respect for free
and open expression, and support for free quality education at all levels. His government
just increased access to it further by eliminating university entrance exams and raising
teachers’  salaries,  according  to  the  Chronicle  of  Higher  Education.  It’s  part  of  an  effort  to
give children of the poor and working class equal access to what those of the well-off always
had.

Made-For-Media Staged Street Protests

We’ve seen this scheme on the streets play out before. It  preceded the aborted 2002
Venezuelan coup with Washington’s dirty hands all over it. US administrations often pull
these stunts as a tactical way to incite trouble, at times having something more devious in
mind like ousting a sitting government it’s become expert doing. Often when it happens
anywhere, you can bet on two things:

— The ruling government isn’t a US client state. That means it’s unwilling to sacrifice its own
sovereignty to that of the lord and master of the universe.

— Secondly, Washington’s dirty hands are all over it, and no stunt is too underhanded to
use, including murder. Unconfirmed reports indicate seven or more Chavistas have already
been killed in the violence.

Past May Be Prologue

On  August  19,  1953,  a  Washington-orchestrated  CIA  implemented  coup  ousted  the
democratically  elected  Mohammed  Mossadegh  Iranian  nationalist  government  whose



| 4

“crime” was challenging US-UK corporate interests. Masterminding CIA’s Operation Ajax was
Theodore Roosevelt’s grandson Kermit. It took him two attempts to do it, and key making it
work  involved  bribing  Iranian  military  officers  and  engineering  street  protests  like  what’s
ongoing now in Venezuela, mainly in Caracas. Venezuelans should take note of the Iranian
experience. Following the coup, the US reinstated Shah Reza Pahlavi to power ushering in
his 25 year reign of terror leading to the 1979 revolution ousting him.

Mossadegh was lucky staying alive. He died in 1967 at age 82, but lived under house arrest
in his hometown of Ahmad Abad. Chavez won’t likely fare as well if a US coup against him
succeeds. He won’t be tried in a staged kangaroo court trial like Saddam and then hanged.
Washington won’t let him survive that long realizing it erred in 2002 when it had a chance to
eliminate him and didn’t. This time it will, Chavez knows it, and possibly we’re witnessing
the latest US attempt to do it using RCTV’s shuttering as a pretext.

That’s how things played out in Chile in 1973 when Nixon, Kissinger and CIA ousted and
murdered democratically elected Salvador Allende ushering in 16 years of fascist rule under
General Augusto Pinochet. It began with Nixon “making the (Chilean) economy scream”
leading up to CIA-instigated destabilization and bloody military coup on another September
11. Prior to it, the anti-Allende disinformation campaign championed “freedom of the press”
with  CIA  money  given  right  wing  daily  newspaper  El  Mercurio  for  anti-government
propaganda.  Washington  also  orchestrated  an  international  disinformation  campaign
against the Allende government smearing his socially democratic administration similar to
what’s happening now against Chavez on the same issue of free expression and the media.

Back to the Present

It wasn’t surprising US Secretary of State Condoleezza Rice used the June Organization of
American States (OAS) general assembly to lash out at Chavez on the RCTV issue calling on
OAS to investigate the state of freedom of expression in Venezuela. Without a touch of
irony, she championed “Freedom of expression, freedom of association and freedom of
conscience” in a democracy. She neglected to mention her own government openly defiles
democracy saying challenging its policies is unpatriotic or even treasonous with George
Bush stating “Either you are with us, or you are with the ‘terrorists.’ “

Bush had more to  say in  Prague en route to  the G-8 summit  in  Germany saying “In
Venezuela,  elected leaders have resorted to shallow populism to dismantle democratic
institutions and tighten their grip on power.” The shameless US Senate agreed passing a
resolution denouncing Chavez and supporting RCTV – another example of how complicit the
Democrat-led Congress is with Bush’s imperial agenda.

Various human rights organizations, like Human Rights Watch, have been co-opted as well
joining in this outrageous attack. So did Reporters Without Borders with a long record
ignoring real abuses and denouncing phony ones all too often. Then there’s the notorious
(US) National Endowment of Democracy (NED) that’s funded and operated to subvert what it
claims to stand for and has an ugly record doing it. It works with CIA doing overtly what the
spy agency does sub rosa – helping to oust democratically elected leaders unwilling to be
submissive US clients.

Peru’s Alan Garcia serves the elite so his lawlessness was ignored when he pulled the
operating licenses of two TV stations and three radio stations. The likely reason was their
support for a strike Garcia opposes because, unlike Chavez, he’s subservient to Washington



| 5

and no democrat.

Summing up, what’s playing out on Venezuela’s streets is part of a made-in-Washington
attempt weaken Hugo Chavez through a phony trumped up scheme denouncing him for
opposing free expression, using RCTV’s shuttering as the pretext. This writer even got one
unconfirmed  report  elitist  university  professors  ordered  their  students  to  the  streets  in
protest or get failing grades in their courses if they refused. It’s likely true, so many in the
protest crowds weren’t there for conviction, but fearing retribution in class if they demurred.

Chavez supporters, however, aren’t being quiet although their actions go unreported in the
US and Venezuelan corporate media. Chris Carlson (from Venezuela) wrote in Venezuela
Analysis  June  1  that  “Organizations,  journalists,  students,  activists  and  intellectuals  in
Venezuela accused the national and international media of waging a campaign against
Venezuela”  as  part  of  destabilization  efforts  over  the  past  few  days….”the  RCTV  protests
and media coverage of them have a hidden agenda directed by the United States and their
Venezuelan allies to destabilize the country.”

Carlson continued saying over 600 social organizations attended a May 31 press conference
in Caracas. They signed a document rejecting the “imperial interference to destabilize and
overthrow the  Bolivarian  government”  citing  interference  by  CIA.  They  also  supported
Chavez’s  shuttering  of  RCTV  and  revealed  evidence  from  documents  obtained  that
Washington (through NED) paid RCTV and Globovision journalists to incite street violence
on-air that could result in deaths hoping to discredit and weaken Chavez. They further
claimed  RCTV  and  Globovision  systematically  “called  for  subversion,  chaos,  fascism,
terrorism, and assassination” acting as “spokespersons for foreign interests” – namely the
Bush administration. Its ultimate objective is to “overthrow and assassinate President Hugo
Chavez,” they said.

Pro-Chavez students joined in denouncing the corporate media smear and violence inciting
plan saying “We, the university students, denounce….the destabilization plan….promoted
by the private media (serving) the national and transnational elite…..We repudiate (lies) to
alter the public order and peace” to create conditions like April, 2002 and the 2002-03
industry lockout and oil strike.

Wall  Street  Journal  O’Grady’s  Role  in  Washington’s  Scheme  to  Destabilize  Chavez’s
Government and Oust Him

O’Grady writes a weekly “Americas” column for the Journal’s hard right editorial page at
times extreme enough to make a Nazi blush. Once Murdock arrives, it’s hard imagining how
much worse it may get, but he has a way of surprising for the worst. It may not be long
finding out how bad. Imagine Fox News on every WSJ page or more O’Gradys making them
even worse.

In her June 4 column, O’Grady writes: Chavez is “An avowed Marxist….in the process of
destroying his country….he is also an international menace….using his oil wealth to sow
revolution, a la Fidel Castro, in South and Central America (and) a dear friend of the Iranian
government.  Most  of  Latin  America….has  his  number,  and  it  would  be  hard  to  find  a
democrat in the Western Hemisphere who wouldn’t cheer his retirement and the return of
checks and balances in Venezuelan government.”

Space won’t allow a proper and thorough denunciation of this line of vitriolic, hateful rot.



| 6

Understanding what’s really happening in Venezuela under Chavez and his relations in the
region and beyond requires  only  flipping this  rhetoric  on its  head to  know the truth.  Read
“Hugo Chavez’s Social Democratic Agenda” by this writer to get the facts in detail, not
O’Grady’s agitprop fiction. It explains the Chavez agenda comparing it to Washington under
George Bush who’s no democrat, unlike Chavez who’s a model one. And that’s the problem
as Bush neocons see him as their greatest of all threats – a good example that’s spreading
and must be stopped.

O’Grady continued saying “film footage….featured unarmed university students….caught in
clouds of tear gas, being chased and beaten by helmeted jackboots, and fired on with water
cannons.  (They  were  spurred)  by  eight  years  of  property  confiscations,  the  jailing  of
government adversaries and the manipulation of voter rolls and elections (but now) the
attack on free speech hit a nerve and sent them to the streets.” The resistance movement
“focus(es) on freedom and calls to end the dictatorship….with polls showing more than 70%
of Venezuelans opposed to the closing of RCTV….(there’s) simmering discontent in the
economy as well  (with)  Venezuelans no better  off than….eight  years  ago (before Chavez).
Food shortages are growing….A perfect storm may be brewing.”

Again, turn all this on its head to know the truth – the exact opposite of what O’Grady
writes, and it’s shameful she’s allowed to get away with it. Sadly, that’s the state of the
dominant US media that’s right out of Orwell with war being peace, freedom being slavery,
and ignorance being strength. O’Grady’s pathetic writing alone proves it. Journalism it’s not.

She continues saying “Chavez has fallen from grace and a majority of Venezuelans now
want him gone (but he won’t likely) go down without a fight.” He has built up support inside
the  military,  armed  a  street  militia  and  refined  intelligence  tactics  using  Cuban
personnel….(He) no longer feels it necessary to keep up the appearance of a democracy.”
No comment needed except to say O’Grady got one thing right. Chavez does have support
in the military also infiltrated with rogue elements opposing him. She ends her hate piece
practically  calling  for  insurrection  saying  Chavez  won’t  relinquish  power  voluntarily  as
O’Grady practically demands. But “Given his failing popularity, a showdown, sooner or later,
is more than probable.”

O’Grady writes these articles from an elitist perspective. Her background is from earlier Wall
Street and extremist Heritage Foundation employment before joining the Journal. She’s now
tasked to write black propaganda for the imperial government in Washington she pledges
fealty to. No matter it’s a near-fascist administration building a military colossus, waging
war on the world, shredding civil liberties at home, and destroying the social state to pay for
it – an agenda O’Grady champions winning awards writing about it.

Mirror opposite of what O’Grady writes, the great majority of Venezuelans want none of it.
They had it for generations under repressive rule till Chavez was elected in December, 1998
and  took  office  in  February,  1999.  Under  him,  social  democracy  bloomed,  and  the  great
majority  of  Venezuelans  benefit  under  it  in  ways  Americans  can’t  imagine.  They’d  be
outraged to learn they lack essential social benefits (in the richest country in the world) all
Venezuelans have – because of Hugo Chavez’s dedication to all the people, not just the
privileged under democracy US-style.

In Venezuela, it’s the real thing, although still a work in progress undoing generations of
governments of, by and for the rich and well-off alone. No longer, and people like O’Grady
denounce it because it works so well shaming the state of things in America she won’t



| 7

reveal. She can keep railing, but facts, in the end, trump rhetoric, and Venezuelans have
them. They need only cite their daily lives in socially democratic Venezuela compared to
how things were in the past. They’re not about to go quietly into the night letting that be
lost. They fought for it once. If threatened, they’ll do it again, sending a message to others –
you, too, can have this. Just go for it, including in America where the need is greater than
ever under George Bush.

Stephen Lendman lives in Chicago and can be reached at lendmanstephen@sbcglobal.net.

Also visit his blog site at www.sjlendman.blogspot.com and listen to The Steve Lendman
News and Information Hour on www.TheMicroEffect.com Saturdays at noon US central time.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Stephen Lendman, Global Research, 2007

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Stephen Lendman
About the author:

Stephen Lendman lives in Chicago. He can be reached
at lendmanstephen@sbcglobal.net. His new book as
editor and contributor is titled "Flashpoint in Ukraine:
US Drive for Hegemony Risks WW III."
http://www.claritypress.com/LendmanIII.html Visit his
blog site at sjlendman.blogspot.com. Listen to cutting-
edge discussions with distinguished guests on the
Progressive Radio News Hour on the Progressive Radio
Network. It airs three times weekly: live on Sundays at
1PM Central time plus two prerecorded archived
programs.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://www.sjlendman.blogspot.com/
http://www.themicroeffect.com/
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

