
| 1

Wall Street Journal Gives Hugo Chavez A Mixed
Review

By Stephen Lendman
Global Research, June 18, 2006
18 June 2006

Region: Latin America & Caribbean
Theme: Media Disinformation

In contrast to its one-sided stance on Hugo Chavez, the June 16 Wall Street Journal had an
interesting article on US based activists in Boston, New York, San Diego, Miami, Cincinnati
and other cities around the country forming Bolivarian Circles and other groups supporting
the  Chavez  government.  But  it  couldn’t  do  it  without  taking  its  usual  swipe  at  the
Venezuelan leader beginning with the front page article’s title: Move Over Che: Chavez Is
New Icon of Radical Chic. That’s WSJ language intending to demean in its headline rather
than use a proper one to reflect what their story was about.

It then used its opening paragraph (which many readers never go beyond) to convey a
flavor of invective before getting into the heart of a story worth telling but not without some
slaps  at  Chavez  interspersed  along  the  way.  It  referred  to  the  president’s  “fiery”  rhetoric
(never mentioning its honesty) saying it wins him few friends in Washington while never
explaining the one place on earth Hugo Chavez will never have friends in high places is in
the nation’s capitol. It also accuses Chavez of becoming a “revolutionary hero nearly on a
par with Che Guevara and Fidel Castro,” that he uses his nation’s oil riches to “prop up Mr.
Castro’s regime,” and that “His dream is to spread the Venezuelan brand of socialism across
Latin America.”

Journal writers are masters of half-truths and distortion that goes along the the paper’s
policy  of  being  hostile  to  any  government  not  in  line  with  the  neoliberal  Washington
Consensus (wreaking havoc wherever it spreads) and not fully subservient to US wishes.
Nothing  in  their  article  explains  that  the  Bolivarian  Revolution  is  a  true  participatory
democracy where the people have a say in how the country is governed; that the lives of
the  majority  poor  have  benefitted  enormously  by  an  impressive  array  of  essential  social
programs and services unimaginable in the US; that Hugo Chavez aids his neighbors (Castro
included who aids Venezuela in return) and doesn’t threaten war or sanctions against them;
has no secret prisons; no illegal political prisoners or illegal detentions; doesn’t practice
torture; doesn’t ethnically cleanse neighborhoods to aid corporate developers; and never
suspended the constitution even after a coup d’etat, mass street riots and a crippling US-
instigated oil  lockout and shutdown. It’s even working to clean up and change a many
decade-long legacy and systemic climate of corruption and inefficient state bureaucracy and
is making slow progress against great odds that would challenge any leader.

When it comes to reporting even a good story about Hugo Chavez, the Journal has to ruin it
by taking their usual jabs and getting their facts wrong in the process. It went on to claim a
“darker side” in the Bolivarian circles within Venezuela stating they help the “government
identify  opponents,  who  are  then  denied  remedial  education  and  other  government

https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

services.” It reported this was what two US academics found in a study they conducted that
may have been funded by the Bush administration to report results in line with its own
policy and rhetoric.  Bush officials  also may have bought off some so-called “Human rights
groups” which the Journal writer says claim Chavez is “dangerously centralizing (his) power,
emasculating Venezuela’s judiciary and threatening press freedom.” It sounds more like
those groups were misquoted and are talking instead about what’s happening inside the US
as the Bush administration consolidates its power, is systematically stripping away sacred
constitutional freedoms and is moving the country dangerously closer to a full-blown police
state. Hugo Chavez is doing just the opposite in Venezuela, but you won’t learn that on the
pages of the Wall Street Journal or from their so-called sources.

Nonetheless,  the Journal  reported an inspiring story of  ordinary US citizens wanting to
spread the message of what, if fact, is happening in Venezuela. It’s heartening to learn
about  groups forming around the country that  hopefully  may grow in  size and whose
activities may be able to counter the hostile commentary from high level US officials and the
complicit and stenographic corporate media. It’s quite surprising to read on the front page
of the WSJ a quote many in the US would agree with, but we’d never expect to see it in print
in any major US newspaper. It’s by a Chavez supporter in Olympia, WA who says “My
political belief is that the US is a horrendous empire that needs to end.” Another supporter
said he formed an Oregon Bolivarian Circle because of his outrage over the 2002 US led
failed coup against the Venezuelan leader. He went on to explain he and his Venezuelan-
born wife make annual trips to the country and are impressed by Chavez’s efforts to provide
(free) health care and education for the poor (who never had it before he was elected). He
then added that he “couldn’t understand why the US press didn’t see it his way,” so he and
others in his Circle began to sponsor pro-Chavez movies, college lectures and rallies. This
gentleman  actually  appeared  on  one  of  President  Chavez’s  five  hour  Sunday  call-in
television  programs  “Alo  Presidente”  and  was  called  “brother”  by  the  president.

The Journal  went  on to  report  on other  groups including one in  Philadelphia  that  has
produced three pro-Chavez videos including one about supportive oil workers who helped
the state-owned oil  company keep operating despite a crippling anti-Chavez strike that
began in December, 2002. It also explained that the US based groups get no funding from
the Venezuelan government and instead operate strictly on their own and do it to “help us
counteract the campaign that there isn’t freedom of expression in Venezuela,” according to
the country’s US ambassador Bernado Alverez.

Overall, the Journal today was unusual in that it was both in and out of character in the way
it reports on the Chavez government. On the one hand, it showed Hugo Chavez has loyal
supporters inside the US working to spread the truth about his government and Bolivarian
Revolution. But at the same time, the flavor of invective was strong, in line with the Journal’s
usual  one-sided  stance,  and  it  ended  up  spoiling  what  otherwise  would  have  been  a  fine
effort. Wouldn’t it be nice if one day the WSJ doffed its empire-friendly garb and told it like it
is, fully and honestly. Apparently that’s too much to expect from the newspaper of record
for corporate America that never lets the truth get in the way of their one-sided support for
the US empire and interests of capital. In spite of it, the spirit of the glorious Bolivarian
Revolution  is  uplifting  and inspiring.  It’s  powerful,  spreading and in  the end won’t  be
derailed by Journal writers or other enemies of those on the side of social equity and justice.

Stephen Lendman lives in Chicago and can be reached at lendmanstephen@sbcglobal.com.
Also visit his blog site at www.sjlendman.blogspot.com.

http://www.sjlendman.blogspot.com


| 3

The original source of this article is Global Research
Copyright © Stephen Lendman, Global Research, 2006

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Stephen Lendman
About the author:

Stephen Lendman lives in Chicago. He can be reached
at lendmanstephen@sbcglobal.net. His new book as
editor and contributor is titled "Flashpoint in Ukraine:
US Drive for Hegemony Risks WW III."
http://www.claritypress.com/LendmanIII.html Visit his
blog site at sjlendman.blogspot.com. Listen to cutting-
edge discussions with distinguished guests on the
Progressive Radio News Hour on the Progressive Radio
Network. It airs three times weekly: live on Sundays at
1PM Central time plus two prerecorded archived
programs.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

