
| 1

Wall Street Journal Claims Chavez Oil Policy “Aims
to Weaken US”

By Stephen Lendman
Global Research, May 04, 2007
4 May 2007

Region: Latin America & Caribbean
Theme: Media Disinformation, Oil and

Energy

The Wall Street Journal’s main Hugo Chavez antagonist is its self-styled Latin American
“expert” Mary Anastasia O’Grady who makes up for in imagination and vitriol what she lacks
in knowledge and journalistic integrity. She, however, wasn’t assigned to write the May 1
Journal attack piece reporters David Luhnow in Mexico City and Peter Millard in Caracas got
to do titled “How Chavez Aims to Weaken US.” Of course, when it comes to Venezuela, the
issue is oil and Chavez’s having the “audacity” to want his people to benefit most from their
own resources,  not  predatory  foreign  oil  companies  the  way  it  used  to  be  when the
country’s leadership only served the interests of capital ignoring essential social needs. No
longer.

Chavez, of course, announced months ago his government would complete renationalizating
his country’s oil reserves when state oil company PDVSA became the majority shareholder
May 1 in four Orinoco River basin oil  projects with a minimum 60% ownership in joint
ventures with foreign partners. The plan was broadly denounced in the US major media with
Journal columnist O’Grady writing April  16 “Chavez (was) brimming with bravado as he
shredded (the) oil contracts (telling) foreigners to step aside because he’s in charge now
(but  the  move  will  likely)  end  up  hitting  the  ‘commandante  of  the  revolution’  in  the
pocketbook  (because  of)  corruption,  incompetence  and  mismanagement”  meaning
Venezuela will  now run all  its own oil  operations and forge its own future, not Big Oil
O’Grady wants sole right to do it. No longer indeed, and O’Grady’s not pleased. She’s also
dead wrong in her outlook for Venezuela’s oil future run by PDVSA with foreign partners, but
don’t ever expect her to admit it.

So is the New York Times agreeing April 10 with O’Grady and other corporate media Big Oil
cheerleaders.  The  Times  used  charged  language  condemning  Chavez’s  “revolutionary
flourish  (and  his)  ambitious  (plan  to)  wrest  control  of  several  major  oil  projects  from
American and European companies (with a) showdown (ahead for these) coveted energy
resources….” The Times went on to claim this action would undermine Venezuela’s growth
hinting Big Oil’s threat to leave might get Chavez to back down enough to get them to stay.
It never happened as this writer suggested April 12 in an article titled “Wall Street Journal
and New York  Times Attack  journalism.”  The article  made it  clear  oil  exploration  and
production  in  Venezuela  is  so  profitable  that  even  with  a  smaller  share  of  the  profits  US,
European and other Big Oil investors wouldn’t dream of leaving. Whine plenty, leave, not
likely, and now we know they won’t.

AP’s  Natalie  Obiko Pearson reported April  26 that  “Four  major  oil  companies (stopped
whining April 25 and) agreed to cede control of Venezuela’s last remaining (majority-owned)
privately  run  oil  projects  to  President  Hugo Chavez’s  government”  with  ConocoPhillips

https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/oil-and-energy
https://www.globalresearch.ca/theme/oil-and-energy


| 2

coming around May 1 showing it, too, was all bark and no bite. Those agreeing through
signed memorandums of understanding were Chevron, BP(Amoco) PLC, France’s Total SA,
Norway’s  Statoil  ASA,  ConocoPhillips,  and  with  most  antagonistic  of  all  to  the  idea
ExxonMobil finally doing it privately as was almost certain to happen and then did.

AP reported ConocoPhillips has the most Orinoco basin exposure in two of four projects,
Ameriven and Petrozuata with a (former) 50.1% stake in the latter. It was inconceivable the
company would abandon them, and on May 1 it  announced it would stay on. The one
remaining issue to be resolved is compensation with foreign investors having until June 26
to negotiate  terms for  their  reduced stakes.  Expect  more Big  Oil  whining followed by
capitulation  again  to  Venezuelan  Energy  Ministry’s  expected  offer  of  fair  and  equitable
takeover  terms.

On April 26, PDVSA’s web site reported a total of 10 foreign oil companies agreed to transfer
majority control of their “Oil Belt” operations to the state-run oil company. Further, the
company expects to achieve a daily capacity of 5.85 million barrels in 2012 and said its
January  1  taking  control  of  32  oil  fields  will  advance  the  country  “toward  full  national
sovereignty  over  (its)  natural  energy  reserves.”

In response to these actions, and on the day it  took effect,  the Journal went on the attack
again with more ahead certain to be as false and misleading. Its writers called Chavez a
“self-proclaimed Maoist (wanting to) reshape the global oil business by sidelining the US and
making China his country’s chief strategic energy partner” for investment and export. The
Journal also accused Chavez of using “oil as a political weapon” since taking office in 1999
offering discounted oil “to dozens of Latin American countries” as his weapon of choice plus
forging alliances with US “economic rivals like China and political rivals like Iran.”

Hugo Chavez, in fact, is a self-proclaimed social democrat charting his own independent
course toward progressive “21st century socialism” along the lines Latin American expert
James Petras calls the “pragmatic left” in contrast to the more “radical left” of Colombia’s
FARC guerrillas;  elements  of  “teachers  and peasant-indigenous  movements  in  Oaxaca,
Guerrero and Chiapas in Mexico;” many “small Marxist groups in Argentina, Bolivia, Chile
and elsewhere;” and Venezuela’s “peasant and barrio movements,” among others. Other
Latin American leaders Petras calls “pragmatic” leftists include Bolivia’s Evo Morales, Cuba’s
Castro and many “large electoral parties and major peasant and trade unions in Central and
South America” including Mexico’s PRD party, El Salvador’s FMLN, Chile’s Communist Party,
“the majority in Peruvian (Ollanta) Humala’s parliamentary party;” and others including “the
great majority of left Latin American intellectuals.”

Unlike what the Wall Street Journal and rest of the US corporate media report or imply,
Chavez and others on the “pragmatic left” aren’t aiming to destroy capitalism, just tame it.
They  also  plan  no  wholesale  renunciation  of  accumulated  IMF,  World  Bank  and  other
international  lending  agency  debt,  only  calling  for  it  to  be  on  more  equitable  terms;
restructuring it to make their nations’ debt burden fair; and aiming to become free from its
repressive yoke as Venezuela did paying it off completely with Chavez announcing May 1 his
country is pulling out of the IMF and World Bank, formally breaking free from the kind of
debt slavery these institutions impose on countries they lend to guaranteeing their people
continued impoverishment.

It’s an important move that may encourage other countries to follow as Ecuador’s President



| 3

Raphael Correa already did ousting the country’s World Bank representative saying “we will
not stand for extortion by this international bureaucracy.” Look for more IMF-World Bank
resentment  to  surface  ahead  as  Chavez’s  and  Correa’s  courage  may  embolden  other
leaders to move in the same direction or at least begin by openly voicing public discontent
as a first step to possible policy change to follow.

Hugo Chavez  offers  them a  new choice  having  announced in  March  he  intends  creating  a
Bank of the South social democratic alternative to the repressive neoliberal Washington
Consensus IMF-World Bank model. So far Bolivia and Argentina have agreed to be part of it
with Chavez hoping other Latin countries will join as well by contributing 10% of their capital
reserves for this enterprise he hopes will be operating by summer.

Additional parts of Chavez’s plan involve forging stronger ties to other oil importing nations
like China to reduce Venezuela’s dependency on a hostile US. He also announced April 29
the nation hopes to gradually sell its seven US-based Citgo refineries replacing them with a
new Latin American-based network in Bolivia, Ecuador, Nicaragua, Haiti and Dominica. It’s
part of his plan to provide the region a stable oil supply and 100% of the energy needs for
Alternative for the Americas (ALBA) members and Haiti.

He further offers discounted oil to Latin American and other nations, not to buy support as
the Journal claims, but to build progressive ALBA trade and other good neighbor alliances
with regional nations the opposite of WTO-style Global North exploitive one-way deals. The
Fifth ALBA Summit held in Barquisimeto, Venezuela just ended April 29 at which heads of
state from Venezuela, Bolivia, Cuba, Nicaragua and Haiti signed strategic ALBA agreements
with delegations from Ecuador, Uruguay, Dominique and St. Vincent and the Grenadines
also attending along with social movements from other states.

Chavez aims for more than just fair and equitable trade and other commercial, industrial
and  energy  deals,  and  Summit  leaders  made  progress  toward  them.  They  agreed  to
alliances in ALBA Education, Health, Culture, Food, and Telecommunications that may ahead
extend Venezuela’s and Cuba’s social agenda to other ALBA countries and Haiti.

The May 1 Wall Street Journal article says “Chavez wants to replace the US as Venezuela’s
main partner and client in the oil business (and) The big winner could be (big, bad US rival)
China” that spells bad news for Washington and Big Oil. It continued saying the country has
the largest proved reserves outside the Middle East, and if Chavez succeeds he’ll force the
US to be even more dependent on that volatile region than it already is. Further, Journal
writers take aim at PDVSA demeaning it as a state-run company claiming it has “little focus”
because Chavez turned it into a “poverty-alleviation ministry.” As a result, the Journal says it
became inefficient  and its  production fell  from 3.1 million barrels  a  day when Chavez first
took  office  in  1999  to  2.4  million  barrels  a  day  now  according  to  US  government  Energy
Information Administration (EIA) figures that look to have been cooked to bring them down.

They’re disputable with differing ones coming from alternate sources including the 2006 CIA
World  Factbook  listing  Venezuela’s  daily  production  at  slightly  under  3.1  million  daily
barrels,  around  the  same  figure  PDVSA  reported  then  including  extra-heavy  crude  from
Orinoco  belt  production.  In  May,  2006,  Venezuelan  Minister  of  Petroleum and Energy,
Raphael Ramirez indicated the International Energy Agency (IEA) recognized the nation’s
daily oil production at over 3 million daily barrels while the government reports it now at 3.3
million  compared  to  2.6  million  or  less  claimed  by  international  oil  analysts  and  EIA
deliberately understating oil output the way Washington and the West distort everything



| 4

positive about Venezuela under Hugo Chavez.

The  Bush  administration  and  US  corporate  media,  flacking  for  Big  Oil,  is  all  over  Hugo
Chavez with the Journal’s May Day article staying true to form. It ends saying Venezuela
“was historically one of the US’s most reliable energy allies” pumping all out to guarantee
America a steady supply when it was most needed as it did in WW II, the 1973 Arab oil
embargo and the 1991 Gulf  war.  It  then blamed Chavez for  changing that  instead of
reporting Washington was at fault  for soured relations that hit  rock bottom during the
aborted two-day April, 2002 coup against him the Journal can’t admit the US instigated and
supported.

All it can say, with a heavy-handed dose of sour grapes, is that “Mixing oil and politics may
not help Mr. Chavez in the long run” as he’ll need “private companies’ expertise to develop
the heavy crude in the Orinoco region” without ever conceding he already has it and a long
line of takers ready to step in if any now there foolishly leave. They won’t, but don’t expect
to see that opinion reported anywhere in the Wall Street Journal as they’d then have to
admit everything they wrote earlier was false and misleading. They don’t have to. You just
read it here.

Stephen Lendman lives in Chicago and can be reached at lendmanstephen@sbcglobal.net.

Also visit his blog site at www.sjlendman.blogspot.com and listen each Saturday to the
Steve  Lendman  News  and  Information  Hour  on  The  Micro  Effect.com  at  noon  US  central
time.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Stephen Lendman, Global Research, 2007

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Stephen Lendman
About the author:

Stephen Lendman lives in Chicago. He can be reached
at lendmanstephen@sbcglobal.net. His new book as
editor and contributor is titled "Flashpoint in Ukraine:
US Drive for Hegemony Risks WW III."
http://www.claritypress.com/LendmanIII.html Visit his
blog site at sjlendman.blogspot.com. Listen to cutting-
edge discussions with distinguished guests on the
Progressive Radio News Hour on the Progressive Radio
Network. It airs three times weekly: live on Sundays at
1PM Central time plus two prerecorded archived
programs.

mailto:lendmanstephen@sbcglobal.net
http://www.sjlendman.blogspot.com/
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman


| 5

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

