
| 1

Venezuela’s RCTV: Sine Die and Good Riddance

By Stephen Lendman
Global Research, May 28, 2007
28 May 2007

Region: Latin America & Caribbean
Theme: Media Disinformation

Venezuelan  TV  station  Radio  Caracas  Television’s  (known  as  RCTV)  VHF  Channel  2’s
operating license expired May 27, and it went off the air because the Chavez government,
with  ample  justification,  chose  not  to  renew  it.  RCTV  was  the  nation’s  oldest  private
broadcaster, operating since 1953. It’s also had a tainted record of airing Venezuela’s most
hard right yellow journalism, consistently showing a lack of ethics, integrity or professional
standards in how it operated as required by the law it arrogantly flaunted.

Starting May 28, a new public TV station (TVES) replaces it bringing Venezuelans a diverse
range of new programming TV channel Vive president, Blanca Eckhout, says will “promot(e)
the participation and involvement of all Venezuelans in the task of communication (as an
alternative to) the media concentration of the radio-electric spectrum that remains in the
hands of a (dominant corporate) minority sector” representing elitist business interests, not
the people.

Along with the other four major corporate-owned dominant television channels (controlling
90% of the nation’s TV market), RCTV played a leading role instigating and supporting the
aborted April, 2002 two-day coup against President Chavez mass public opposition on the
streets helped overturn restoring Chavez to office and likely saving his life. Later in the year,
these  stations  conspired  again  as  active  participants  in  the  economically  devastating
2002-03 main trade union confederation (CTV) –  chamber of  commerce (Fedecameras)
lockout and industry-wide oil  strike including willful sabotage against state oil  company
PDVSA costing it an estimated $14 billion in lost revenue and damage.

This writer explained the dominant corporate media’s active role in these events in an
extended January, 2007 article titled “Venezuela’s RCTV Acts of Sedition.” It  presented
conclusive evidence RCTV and the other four corporate-run TV stations violated Venezuela’s
Law of Social Responsibility for Radio and Television (LSR). That law guarantees freedom of
expression without censorship but prohibits, as it should, transmission of messages illegally
promoting, apologizing for, or inciting disobedience to the law that includes enlisting public
support for the overthrow of a democratically elected president and his government.

In  spite  of  their  lawlessness,  the  Chavez  government  treated  all  five  broadcasters  gently
opting not to prosecute them, but merely refusing to renew one of RCTV’s operating licenses
(its VHF one) when it expired May 27 (its cable and satellite operations are unaffected) – a
mere slap on the wrist  for  a media enterprise’s active role in trying to overthrow the
democratically elected Venezuelan president and his government. The article explained if an
individual or organization of any kind incited public hostility, violence and anti-government
rebellion under Section 2384 of the US code, Title 18, they would be subject to fine and/or
imprisonment for up to 20 years for the crime of sedition.

https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

They might also be subject to prosecution for treason under Article 3, Section 3 of the US
Constitution stating: “Treason against the United States, shall consist only in levying War
against  them, or  in adhering to their  enemies,  giving them Aid and Comfort” such as
instigating an insurrection or rebellion and/or sabotage to a national defense utility that
could include state oil  company PDVSA’s facilities vital  to the operation and economic
viability of the country and welfare of its people. It would be for US courts to decide if
conspiring to  overthrow a democratically  government conformed to this  definition,  but  it’s
hard imagining it would not at least convict offenders of sedition.

Opposition Response to the Chavez Government Action

So far, the dominant Venezuelan media’s response to RCTV’s shutdown has been relatively
muted, but it remains to be seen for how long. However, for media outside the country, it’s
a  different  story  with  BBC  one  example  of  misreporting  in  its  usual  style  of  deference  to
power interests at home and abroad. May 28 on the World Service, it reported RCTV’s
license wasn’t renewed because “it supported opposition candidates” in a gross perversion
of the facts, but that’s how BBC operates.

BBC  online  was  more  nuanced  and  measured,  but  nonetheless  off  the  mark  in  key
comments like reporting “Hundreds of thousands of people took to the streets in Caracas
Sunday, some to celebrate, others to protest” RCTV’s shuttering. Unexplained was that
Chavez  supporters  way  outnumbered  opponents  who  nearly  always  are  part  of
rightist/corporate-led  staged  for  the  media  events  in  contrast  to  spontaneous  pro-
government crowds assembling in huge numbers at times, especially whenever Chavez
addresses them publicly.

BBC also exaggerated “skirmishes” on the streets with “Police us(ing) tear gas and water
cannons to  disperse (crowds)  and driving through the streets  on motorbikes,  officers  fired
plastic bullets in the air.” It also underplayed pro-government supportive responses while
blaring opposition ones like “Chavez thinks he owns the country. Well, he doesn’t.” Another
was “No to the closure. Freedom.” And still another was “Everyone has the right to watch
what they want. He can’t take away this channel.” BBC played it up commenting “As the
afternoon drew on, the protests got louder.” The atmosphere became nasty. Shots were
fired in  the air  and people ran for  cover.  It  was not  clear  who was firing” when it’s  nearly
always clear as it’s been in the past – anti-Chavistas sent to the streets to stir up trouble
and blame it on Chavez.

BBC’s commentary ended saying “The arguments highlight, once again, how deeply divided
Venezuela is.” Unmentioned was that division is about 70 – 80% pro-Chavez, around 20%
opposed (the more privileged “sifrino” class), and a small percentage pro and con between
them.

Stephen Lendman lives in Chicago and can be reached at lendmanstephen@sbcglobal.net.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Stephen Lendman, Global Research, 2007

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

mailto:lendmanstephen@sbcglobal.net
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG


| 3

Become a Member of Global Research

Articles by: Stephen Lendman
About the author:

Stephen Lendman lives in Chicago. He can be reached
at lendmanstephen@sbcglobal.net. His new book as
editor and contributor is titled "Flashpoint in Ukraine:
US Drive for Hegemony Risks WW III."
http://www.claritypress.com/LendmanIII.html Visit his
blog site at sjlendman.blogspot.com. Listen to cutting-
edge discussions with distinguished guests on the
Progressive Radio News Hour on the Progressive Radio
Network. It airs three times weekly: live on Sundays at
1PM Central time plus two prerecorded archived
programs.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

