
| 1

Venezuela: Media Smear of Newly Elected President
Nicolas Maduro

By Stephen Lendman
Global Research, April 16, 2013

Region: Latin America & Caribbean
Theme: Media Disinformation

The  media  has  vilified  Chavez  relentlessly.   After  his  December  1998  election,  New  York
Times Latin American correspondent Larry Roher, called him a “populist demagogue, an
authoritarian….caudillo (strongman).” He lied saying so.

In death as in life, denunciation continued. Chavez was hemispheric villain number one.
Independent leaders aren’t tolerated. The threat of a good example concerns Washington
and media scoundrels most. They go all-out against it.

Candidate Nicolas Maduro was treated the same way. Following his electoral victory, expect
unjustifiable condemnation to follow. It’s standard scoundrel media practice.

Pre-election,  The  New  York  Times  quoted  Washington  Office  on  Latin  America’s  (WOLA)
David  Smilde,  saying:

“He’s known as a yes man, and he’s somebody that has never shown an independent
streak.”

Joy Olson is WOLA’s executive director. She’s a frequent scoundrel media commentator. She
avoids discussing what matters most.

Smilde is a senior WOLA fellow. He specializes in Venezuela. He and Olson distort reality.
They claim Venezuela’s “oil-financed social policies are of questionable sustainability.”

“Lack  of  transparency  and  accountability  threaten  them.”  Venezuela’s  “enormous  fiscal
deficit  (needs)  to  be  addressed.”

The Times quoted an unnamed diplomat, saying:

“I always saw (Maduro) glued to Chavez. I always saw him as a messenger, and I never had
a signal that would make me think he was a leader.”

The Times said it’s “not clear what path (he’ll) follow on his own.”

“Critics say” as foreign minister, he “judged” people “by their loyalty to Mr. Chavez.”

Anti-Chavista Eloy Torres was quoted saying “(t)he diplomatic profession was politicized in
the  extreme.  Today  there  are  no  more  professionals;  there  are  propagandists  of  the
revolutionary process.”

On April 11, Washington Post editors headlined “The reckoning after Venezuela’s election,”
saying:

https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
http://www.nytimes.com/2012/12/23/world/americas/nicolas-maduro-chavezs-chosen-successor-draws-mixed-opinions.html?pagewanted=all
http://articles.washingtonpost.com/2013-04-11/opinions/38465099_1_nicolas-maduro-mr-chavez-s


| 2

Maduro’s “manifestly lacking in charisma….(He’ll) go to extreme lengths to link himself to
his mentor….”

Declaring him acting president after Chavez’s death “g(ave) him far-reaching powers over
spending and state media.”

“He regularly….hurls slanders at opposition leader” Capriles.

“The armed forces and the state oil company….unabashedly mobilized behind” him.

“The national election commission….ignored complaints about these obvious misuses of
state resources, just as the sworn-to-Chavez supreme court has repeatedly enabled blatant
constitutional violations.”

Maduro “recently declared that the response (to him losing) would be a ‘popular uprising.’ “

“He may come to rue his expected triumph. Mr. Chavez left behind an extraordinary mess.”

Throughout his tenure, Chavez endured this type vilification. Managed news misinformation
and  lies  substituted  for  truth  and  full  disclosure.  Expect  Maduro  to  fare  no  better.
Independent leaders are scorned.

Doing the right thing isn’t tolerated. Media liars attack relentlessly. Chavez challenged them
straightaway. Expect Maduro to follow suit.

On April 12, Chicago Tribune editors headlined “Chavez gone but candidates ensure he’s not
forgotten,” saying:

“So what’s his face doing on all those campaign posters?” Why do political rallies “begin
with a recording of (him) singing the national anthem.”

“What’s with the television ad (showing his) smiling visage winks from the heavens?”

“It’s all designed (to help his) hand-picked successor, interim President Whatsisname.”

“We get it, we get it. He’s marketing himself as the second coming of Hugo Chavez.”

“We just don’t get why voters would buy it.”

Tribune editors scorned Chavez viciously. They’re treating Maduro the same way. It doesn’t
surprise. Expect much more vilification ahead.

Pre-election, Miami Herald editors headlined “Venezuela’s chance to move forward,” saying:

Sunday’s election “promises to open a tumultuous new chapter” in Venezuela’s history.
Chavez’s name isn’t on the ballot, “but his presence is everywhere.”

“This election is all about him and the legacy of a decade-and-a-half of misrule.”

A litany of misinformation, exaggeration, and lies followed. It didn’t surprise. It’s standard
scoundrel media practice.

http://www.chicagotribune.com/news/opinion/editorials/ct-edit-venez-20130412,0,6535314.story
http://www.miamiherald.com/2013/04/11/3339119/venezuelas-chance-to-move-forward.html


| 3

“For Venezuelans, the choice is clear,” Miami Herald editors claimed.

“They can move forward, restoring the democracy that Venezuela once was, or
they  can  watch  their  country  continue  to  deteriorate  under  a  Chavez
apprentice like the official candidate, Nicolas Maduro, the hand-picked political
heir….”

Chavez  “created  a  political  machine  that  sharply  curtailed  the  possibility  that  the  official
presidential candidate could lose.”

“The way (he won) and consolidated his grip on Venezuela is not secret. He
controlled all the levers of political power….”

“He  stifled  the  independent  news  media  and  systematically  dismantled  the
independent institutions that could restrain his power, including the judiciary.”

“(H)e failed to  create a path to  prosperity  for  anyone except  his  political
cronies….”

Miami Herald editors  matched the worst  of  Rupert  Murdoch’s  demagoguery,  right-wing
extremism, and deplorable misinformation. Hopefully their readers took note.

Wall Street Journal ones endure this type treatment daily. Mary O’Grady’s their America’s
commentator. She’s a notorious right-wing attack dog. Journalism isn’t her long suit. Nor is
truth and full disclosure.

She’s beholden to monied interests. They own her. Her credibility is sorely lacking. She
substitutes  disinformation  for  facts.  She  formerly  worked  for  Advest,  Inc.,  Thomson
McKinnon Securities and Merrill Lynch before its demise.

She’s a Journal editorial board member. She’s closely linked to the Heritage Foundation. It’s
a  notorious right-wing think tank.  It  supports  neoliberal  harshness.  Wealth,  power  and
privilege alone matter. O’Grady marches in lockstep.

She wins awards for commentary deception. Lying pays well. Truth-telling is orphaned. It
doesn’t surprise.

Her columns appear Mondays. Her latest headlined “Venezuela’s Cuban Election,” saying:

“….Cuba-trained ideologue” Maduro represented the United Socialist Party of
Venezuela (PSUV).

“As we went to press, returns were not yet in.”

“The chavistas have been using state power to cheat, intimidate and spend
themselves first across the finish line for more than a decade.”

“International observers were prohibited from sending missions to Venezuela,
and Mr. Capriles was denied access to almost all television and radio stations
during the campaign.”

http://online.wsj.com/article/SB10001424127887324695104578418491184138804.html?mod=googlenews_wsj


| 4

Fact check

Venezuela’s  the  hemisphere’s  most  open  society.  America  pales  by  comparison.  Free
expression is cherished. It’s constitutionally mandated.

Venezuela’s  Law  of  Social  Responsibility  affirms  it.  Censorship  doesn’t  exist.  Dissent  is
tolerated.  So  is  responsible  programming  and  journalism.

Corporate owners dominate Venezuela’s media. Short of advocating sedition or treason,
they’re  free  to  publish  or  air  what  they  wish.  They  take  full  advantage.  They  do
irresponsibly. They get away with it repeatedly. Press freedom is cherished.

Maduro was unfairly criticized. His Bolivarian message got short shrift. Capriles got lots of
coverage. It’s standard corporate media practice.

Sunday’s election was closely monitored. The Carter Center sent a delegation. So did 170
international  organizations.  Over  3,400  observers  participated.  O’Grady  lied  claiming
otherwise.

She falsely said “Havana made sure it held considerable sway over” Sunday’s election.

She quoted Spanish newspaper ABC. It’s scandalously right-wing. Maduro calls it “Franco-
ist.” Its anti-Chavista reports are scurrilous.

It claimed Cuba “sen(t) a detachment of agents for electoral control that could reach 2,500
officers….”

Election monitors called Sunday’s process open, free and fair. It’s the hemisphere’s best.
Jimmy Carter calls it the world’s best. It shames America’s sham process.

Voters get the best democracy money can buy. Venezuelans get the real thing. Don’t expect
O’Grady and other media scoundrels to explain.

She  claims  Cuban  doctors,  nurses,  other  medical  professionals,  teachers,  and  others
performing volunteer services provide “cover to hide” Cuba’s control.

She blew her own cover quoting Cuba’s chief of missions. He said they’re there “to ensure
our commitment; up until now we have been giving our all. (We) now are ready to give even
our lives, our blood, if (it’s) needed for this revolution.”

Bolivarianism’s real. It’s vital. It’s revolutionary. It’s participatory democracy at its best. It’s
social  democracy  benefits  everyone.  Don’t  expect  O’Grady  or  other  media  scoundrels  to
explain.

She  said  in  “a  fair  fight,”  Capriles  “might  have  won  easily….The  Maduro  campaign  relied
heavily on emotion to counteract apathy for its candidate.”

She falsely claimed the PSUV had pass codes able “to sabotage the voting process….The
head of the opposition coalition said (it wouldn’t) affect vote tallies, but it could be used to
slow the process.”

At 11:20PM Sunday night,  99.2% of  millions of  votes were tallied.  O’Grady’s predicted
slowdown didn’t happen.



| 5

“Electronic voting machines provide plenty of other opportunities for shenanigans,” she
said. America’s corporate-controlled ones for sure do.

Manipulation controls things. Vetting isn’t done. Verifiable receipts aren’t provided. Reliable
recounts aren’t possible. Votes cast for candidate A can count twice for candidate B. There’s
no way to check.

Corporate run machines are inherently flawed. They’re designed that way. They’re used to
steal.

Venezuela  uses  Smartmatic  touchscreen  electronic  voting  machines.  They’re  reliable.
They’re designed to eliminate tampering.

They provide verifiable paper ballot receipts. They’re a permanent record. CNE saves them.
They’re available if credible recounts are needed.

O’Grady claims otherwise. Sunday’s election “told us very little about the real preferences of
the Venezuelan electorate,” she said.

Her commentaries are deplorably disingenuous. Her readers are systematically lied to. Why
they follow her, they’ll have to explain.

Stephen Lendman lives in Chicago. He can be reached at lendmanstephen@sbcglobal.net.

His new book is titled “Banker Occupation: Waging Financial War on Humanity.”

http://www.claritypress.com/LendmanII.html

Visit his blog site at sjlendman.blogspot.com.

Listen to cutting-edge discussions with distinguished guests on the Progressive Radio News
Hour on the Progressive Radio Network.

It airs Fridays at 10AM US Central time and Saturdays and Sundays at noon. All programs
are archived for easy listening.

http://www.progressiveradionetwork.com/the-progressive-news-hour

http://www.dailycensored.com/venezuela-post-electoral-sour-grapes/

The original source of this article is Global Research
Copyright © Stephen Lendman, Global Research, 2013

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Stephen Lendman

http://www.claritypress.com/LendmanII.html
http://www.progressiveradionetwork.com/the-progressive-news-hour
http://www.dailycensored.com/venezuela-post-electoral-sour-grapes/
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman


| 6

About the author:

Stephen Lendman lives in Chicago. He can be reached
at lendmanstephen@sbcglobal.net. His new book as
editor and contributor is titled "Flashpoint in Ukraine:
US Drive for Hegemony Risks WW III."
http://www.claritypress.com/LendmanIII.html Visit his
blog site at sjlendman.blogspot.com. Listen to cutting-
edge discussions with distinguished guests on the
Progressive Radio News Hour on the Progressive Radio
Network. It airs three times weekly: live on Sundays at
1PM Central time plus two prerecorded archived
programs.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

