Center for Research on Globalizaticn

Discrediting Dissenting Viewpoints: US State-
Affiliated NewsGuard Targets Consortium News

The Pentagon and State Dept.-linked outfit, with an ex-N.S.A. and C.I.A.
director on its board, is accusing Consortium News of publishing “false
content” on Ukraine, reports Joe Lauria.

By Joe Lauria Region: Europe, USA
Global Research, June 06, 2022 Theme: Intelligence, Media Disinformation

Consortiumnews 2 June 2022

All Global Research articles can be read in 51 languages by activating the “Translate
Website” drop down menu on the top banner of our home page (Desktop version).

To receive Global Research’s Daily Newsletter (selected articles), click here.

Visit and follow us on Instagram, Twitter and Facebook. Feel free to repost and share widely
Global Research articles.

X%k

Consortium News is being “reviewed” by NewsGuard, a U.S. government-linked organization
that is trying to enforce a narrative on Ukraine while seeking to discredit dissenting views.

The organization has accused Consortium News, begun in 1995 by former Associated Press
investigative reporter Robert Parry, of publishing “false content” on Ukraine.

It calls “false” essential facts about Ukraine that have been suppressed in mainstream
media: 1) that there was a U.S.-backed coup in 2014 and 2) that neo-Nazism is a significant
force in Ukraine. Reporting crucial information left out of corporate media is Consortium
News' essential mission.

But NewsGuard considers these facts to be “myths” and is demanding Consortium News
“correct” these “errors.”

Who is NewsGuard?

NewsGuard set itself up in 2018 as a judge of news organizations’ credibility. The front page
of NewsGuard’s website shows that it is “partners” with the State Department and the
Pentagon, as well as with several major corporations, such as Microsoft. The nature of these
“partnerships” is not entirely clear.

NewsGuard is a private corporation that can shield itself from First Amendment obligations.
But it has connections to formerly high-ranking U.S. government officials in addition to its
“partnerships” with the State Dept. and the Pentagon.


https://www.globalresearch.ca/author/joe-lauria
https://consortiumnews.com/2022/06/02/us-state-affiliated-newsguard-targets-consortium-news/
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://lp.constantcontactpages.com/su/IJiNQuW?EMAIL=&go.x=0&go.y=0&go=GO
https://www.instagram.com/globalresearch_crg/
https://twitter.com/CrGlobalization
https://www.facebook.com/Global-Research-109788198342383
https://www.newsguardtech.com/special-reports/newsguard-details-the-kremlins-ukraine-disinformation-tools/
https://www.newsguardtech.com/

Among those sitting on NewsGuard’s_advisory board are Gen. Michael Hayden, the former
Central Intelligence Agency and National Security Agency director; Tom Ridge, the first U.S.
Homeland Security director and Anders Fogh Rasmussen, a former secretary general of
NATO. NewGuard says its “advisors provide advice and subject-matter expertise to
NewsGuard. They play no role in the determinations of ratings or the Nutrition Label write
ups of websites unless otherwise noted and have no role in the governance or management
of the organization.”

The co-CEO, with former Wall Street Journal publisher Louis Gordon Crovitz, is Steven Brill,
who in the 1990s published Brill’s Content, a magazine that was billed as a watchdog of the
press, critiquing the role of the media to hold government to account. NewsGuard is a
government-affiliated organization judging media like Consortium News that is totally
independent of government or corporations.

NewsGuard has a rating process that results in a news organization receiving either a green
or red label. Fox News and other major media, for example, have received green labels.

Getting a red label means that potentially millions of people that have the NewsGuard
extension installed and operating on their browsers will see the green or red mark affixed to
websites on social media and Google searches. (For individuals that do not already have it
installed and operating on Microsoft’s browser, it costs $4.95 a month in the U.S., £4.95 in
the U.K., or €4.95 in the EU to run the extension.)

According to NewsGuard, libraries in the U.S. and Britain have had it installed on their
computers, and it is also being put on computers of U.S. active duty personnel. Slate
reported in January 2019 that NewsGuard:

“struck a deal with Microsoft to incorporate those ratings into the tech giant’s Edge
browser as an optional setting. That's when the Guardian noticed that the Mail Online
had been tagged by NewsGuard with a ‘red’ label, a reliability score of 3 out of 9, and
the following warning: ‘Proceed with caution: This website generally fails to maintain
basic standards of accuracy and accountability.” For Microsoft Edge users with the
‘News Ratings’ feature turned on, that warning appeared alongside every link to the
Mail Online—whether in Google search results, Facebook or Twitter feeds, or the Mail's
own homepage.”


https://www.newsguardtech.com/our-advisory-board/
https://www.newsguardtech.com/our-advisory-board/
https://www.newsguardtech.com/ratings/rating-process-criteria/
https://slate.com/technology/2019/01/newsguard-nuzzelrank-media-ratings-fake-news.html
https://www.onmsft.com/news/microsoft-builds-fake-news-spotter-newsguard-into-edge-mobile-browser

NewsGuard has a partnership with the Pentagon. (Joe Lauria)

Approach to Consortium News

Consortium News was contacted by NewsGuard analyst Zachary Fishman. In his request to
speak to someone at Consortium News he said categorically that CN had published “false
content” and that the interview would be on the record. “I'm hoping to talk with someone
who could answer a few questions about its structure and editorial processes — including its
ownership, its handling of corrections, and its publication of false content,” he wrote in an
email.

As editor-in-chief, | informed him that our founder, editors and writers came from high levels
of establishment journalism. | told him that in thousands of press interviews I've conducted
over nearly half a century in journalism | had never known anyone accusing a prospective
interviewee of misconduct upfront and then determining that the interview would be on the
record, when the ground rules are usually set by the person being interviewed.

Fishman apologized and tried to say his mind wasn’'t made up about Consortium News,
when he had clearly stated that it was. “I do apologize that the wording of my email
insinuated that | had come to a predetermined conclusion on whether your website has
published false content, when | have not — be sure that | am interested in your responses to
my questions,” he wrote in an email.

According to his LinkedIn profile, Fishman had one previous job in science and financial
journalism that lasted 15 months for a company called Fastinform that is now defunct. Last
month, all the links of his published pieces on LinkedIn went to a site that no longer exists.
The links have now been removed.

Fishman has degrees in health, environment and science journalism and engineering

| 3


https://www.linkedin.com/in/zachary-fishman/

physics. He has no experience in political reporting and especially of the politics of Eastern
Europe and U.S.-Russia relations.

NewsGuard’s determination on Consortium News will be_made by the analyst and, “At least
one senior editor and NewsGuard's co-CEOs review every Nutrition Label prior to publication
to ensure that the rating is as fair and accurate as possible.”

Charge: There Was ‘No US-Backed Coup’

Violence during the Maidan coup in Ukraine, 2014. (Wikipedia)

NewsGuard alleges that Consortium News has published “false content” by reporting that
there was a U.S.-backed coup in Ukraine in 2014 and that ne0-Nazis have significant
influence in the country.

Fishman took issue with a:

“February 2022 article ‘Ukraine: Guides to Reflection,” [which] asserted, ‘Hence, the
inflation of Russian behavior in Ukraine (where Washington organized a coup
against a democratically elected government because we disliked its political
complexion) ... .’

Fishman then wrote:

“The U.S. supported the Maidan revolution that ousted then-Ukraine President Viktor
Yanikovych (sic) in 2014 — including a December 2013 visit by John McCain to Kyiv in
support of protesters — but there is no evidence that the U.S. ‘organized’ a ‘coup.’
Instead, it has the markings of a popular uprising, precipitated by widely covered
protests against Yanukovych’s decision to suspend preparations for the signing of an


https://www.newsguardtech.com/ratings/rating-process-criteria/
https://consortiumnews.com/2022/02/01/ukraine-guides-to-reflection/

association and free-trade agreement with the European Union.”

Viktor Yanukovych was democratically elected as president of Ukraine in 2010 in an election
certifiedby the Organization for Security and Cooperation in Europe, a fact not mentioned in
NewsGuard’s writings on the change of government in Ukraine. Even though Yanukovych
agreed to an EU political settlement and early elections, violence forced him to flee from the
capital on Feb. 21, 2014. Reporting that the neo-Nazi Right Sector was at the forefront of the
violent overthrow, The New York Times (green check) wrote earlier that day:

“Dmytro Yarosh, the leader of Right Sector, a coalition of hard-line nationalist groups,
reacted defiantly to news of the settlement, drawing more cheers from the crowd.

‘The agreements that were reached do not correspond to our aspirations,” he said.
‘Right Sector will not lay down arms. Right Sector will not lift the blockade of a single
administrative building until our main demand is met — the resignation of Yanukovych.’
He added that he and his supporters were ‘ready to take responsibility for the further
development of the revolution.” The crowd shouted: ‘Good! Good!”

A study on the violence used to overthrow the government, by Prof. Serhiy Kudelia, a
political scientist at Baylor University, says the overthrow succeeded because of “the
embeddedness of violent groups” in a non-violent protest. The violence began on Dec. 1,
2013 when these violent groups attacked police with “iron chains, flares, stones and petrol
bombs” and tried to ram a bulldozer through police lines. The police viciously fought back
that day.

As the International Business Times (IBT) (green check) wrote about these groups at the
time:

“According to a member of anti-fascist Union Ukraine, a group that monitors and fights
fascism in Ukraine, ‘There are lots of nationalists here [EuroMaidan] including Nazis.
They came from all over Ukraine, and they make up about 30% of protesters.

Different groups [of anarchists] came together for a meeting on the Maidan. While they
were meeting, a group of Nazis came in a larger group, they had axes and baseball bats
and sticks, helmets, they said it was their territory. They called the anarchists things
like Jews, blacks, communists. There weren’t even any communists, that was just an
insult. The anarchists weren’t expecting this and they left. People with other political
views can’t stay in certain places, they aren’t tolerated,” a member of the group
continued.”

The violence by far-right groups was evidently condoned by Sen. John McCain who
expressed his support for the uprising by addressing the Maidan crowd later that month.
Assistant Secretary of State Victoria Nuland and then U.S. ambassador Geoffrey Pyatt visited
the square after the violence had broken out.

NewsGuard’s account of the events of Feb. 21, 2014 says that even though Yanukovych
agreed to the early elections, “angry protestors demanded Yanukovych’s immediate
resignation,” and he fled on that day after “hundreds of police guarding government
buildings abandoned their posts.” NewsGuard then says “protestors took control of several
government buildings the next day.”


https://www.theguardian.com/world/2010/feb/08/viktor-yanukovych-ukraine-president-election
https://www.nytimes.com/2014/02/22/world/europe/ukraine.html
https://www.jstor.org/stable/26532701?read-now=1&refreqid=excelsior%3A01a98239c2edd8d56e29b62c211a58fd&seq=2
http://www.timothyeastman.com/uncategorized/an-interview-with-mira-andrei-and-sascha-of-antifascist-action-ukraine/
https://www.newsguardtech.com/wp-content/uploads/2022/02/2014-Coup.pdf

Government Buildings Seized

But protestors had already seized government buildings as early as December 2013. On Jan.
24 protestors broke into the Agriculture Ministry building in Kiev and occupied it. On the
same day barricades were set up near the presidential headquarters. Government buildings
in the west of the country had also been occupied. The Guardian (green check) reported on
Jan. 24

“There were dramatic developments in the west of the country on Thursday as
hundreds of people forced their way into the office of the regional governor in the city
of Lviv, and forced him to sign a resignation letter. Oleh Salo, a Yanukovych appointee
in a city where support for the president is in the low single digits, later said he signed
the letter under duress and was rescinding his resignation.

Thousands also stormed regional administration headquarters in Rivne on Thursday,
breaking down doors and demanding the release of people detained in the unrest there,
Unian news agency reported. In the town of Cherkasy, 125 miles south of Kiev, about
1,000 protesters took over the first two floors of the main administration building and lit
fires outside the building.

Similar action took place in Ternopil, Ivano-Frankivsk and Khmelnytsky in western and
central Ukraine, as well as parts of the north-east, the Party of the Regions said.”

Protestors had begun occupying Kiev City Hall in December, with a portrait of Ukraine’s
World War Il fascist leader Stepan Bandera hanging from the rafters. On the night of Feb.
21, the leader of the Neo-fascist Right Sector, Andriy Parubiy, announced that
the Verkhovna Rada (parliament), the Presidential Administration, the Cabinet of Ministers
and the Ministry of Internal Affairs had all come under control of the protestors.

Therefore NewsGuard has published “false content” by reporting that government buildings
were occupied the day after Yanukovych fled the capital. It should print a correction.

On the day after Yanukovych fled, the Rada voted without the presence of Yanukovych’'s
party — the largest in the country — to impeach him after the fact of his violent overthrow.
NewsGuard omitted the key fact that the impeachment vote was tainted by the absence of
Yanukovych’s party and that the impeachment became largely irrelevant after violence
forced him to flee the capital.

Democratically-elected leaders are removed by electoral defeat, impeachment or votes of
no confidence, not by violence. NewsGuard writes that “hundreds of police guarding
government buildings abandoned their posts” on the day Yanukovych was forced out, but
doesn’t say why. As Jacobin (NewsGuard green check) magazine reports:

“Whatever one thinks of the Maidan protests, the increasing violence of those involved
was key to their ultimate victory. In response to a brutal police crackdown, protesters
began fighting with chains, sticks, stones, petrol bombs, even a bulldozer — and,
eventually, firearms, all culminating in what was effectively an armed battle in
February, which left thirteen police officers and nearly fifty protesters dead. The police
‘could no longer defend themselves’ from protesters’ attacks,” writes political scientist
Sergiy Kudelia, causing them to retreat, and precipitating Yanukovych’s exit.”


https://www.theguardian.com/world/2014/jan/24/kiev-protesters-occupy-government-building-truce-ukraine
https://www.theguardian.com/world/2014/jan/24/kiev-protesters-occupy-government-building-truce-ukraine
https://www.theguardian.com/world/ukraine
https://www.britannica.com/place/Ukraine/The-Maidan-protest-movement
https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-26468720
https://www.unian.net/politics/888104-verhovnaya-rada-administratsiya-prezidenta-kabmin-i-mvd-pereshli-pod-kontrol-maydana.html
https://jacobinmag.com/2022/02/maidan-protests-neo-nazis-russia-nato-crimea
https://www.jstor.org/stable/26532701?refreqid=excelsior%3A7e3b65d39fbc4ee7680d50a5c3f4e427

NewsGuard calls the events a “revolution,” yet revolutions in history have typically been
against monarchs or dictators, not against democratically-elected leaders. For instance, the
1776 American Revolution, the 1789 French Revolution, the 1917 Russian Revolution, the
1952 Egyptian Revolution, the 1979 Iranian Revolution and countless others were against
monarchs. Coups have been against both elected and non-elected leaders. Revolutions
change political systems, usually from monarchies to republics. Ukraine’s political system
was not changed, only its leader.

As a reader, Adrian E.. commented below on this article:

“When a movement that is supported by about half the population and opposed by
about half the population violently overthrows a democratically elected government,
this may be given different names (e.g. coup), but it is certainly not a “popular
revolution”.

The Maydan movement was never supported by more than about half the Ukrainian
population. It was supported by a vast majority in Western Ukraine, by very few people
in the East and South of the country, with people more evenly split in the center/North.
This clearly was not a case of a government that had lost public support to such a
degree that there was a general consensus that it should resign. It was the case of one
political camp representing about half the country that had lost the last elections
imposing its will with brutal deadly violence.”

By any measure, Yanukovych’s ouster was an unconstitutional change in government. His
“impeachment” without his party present for the vote came after government buildings had
been seized and after violence drove him from the capital.

Circumstantial Evidence

E’“”‘
" iy




McCain addressing crowd in Kiev, Dec. 15, 2013. (U.S. Senate/Office of Chris Murphy/Wikimedia
Commons)

In its version of these events, NewsGuard only refers to circumstantial evidence of the coup,
interpreting it as U.S. “support” for a “revolution” against a democratically-elected
president.

NewsGuard fails to point out that McCain, Sen. Christopher Murphy (D-CT) as well as Nuland
appeared on stage in the Maidan with Oleh Tyahnybok, leader of the Neo-fascist Svoboda
Party, formerly known as the Social National Party.

NewsGuard does not consider how such events would be seen in the United States if a
senior Russian foreign ministry official, two leading Russian lawmakers and Russia’s
ambassador to the U.S. appeared on stage with a far-right American leader to address a
crowd on the Washington Mall seeking to oust an elected U.S. president. If that president
were overthrown violently, would Americans think it a Russian-backed the coup?

NewsGuard discusses Nuland’s 2013 speech in which she revealed that since 1991 the U.S.
had spent $5 billion to help bring about Ukraine’s “aspirations.” What it fails to point out is
that U.S. aspirations were to turn Ukraine towards the West and away from Russia. And the
U.S. had work to do.

In a 2008 poll, 17 years after this U.S. effort began, and the year in which the U.S. said
Ukraine would one day join NATO, 50 percent of Ukrainians actually opposed NATO
membership against just 24.3 percent who favored it. A 2010 Gallup poll showed that 40
percent of Ukrainians viewed NATO as more threat than protector. Just 17 percent had the
opposite view. So building up civil society through U.S.-funded NGOs to favor the West was
the U.S. challenge.

NewsGuard does not mention that part of the $5 billion the U.S. spent was to help organize
protests. There was genuine popular dissatisfaction with Yanukovych that the NED nurtured
and trained. Jacobin reported of the 2014 events:

“US officials, unhappy with the scuttled EU deal, saw a similar chance in the Maidan
protests. Just two months before they broke out, the NED’s then president, pointing to
Yanukovych’s European outreach, wrote that “the opportunities are considerable, and
there are important ways Washington could help.”

In practice, this meant funding groups like New Citizen, which the Financial
Times reported “played a big role in getting the protest up and running,” led by a pro-
EU opposition figure. Journalist Mark Ames discovered the organization had
received hundreds of thousands of dollars from US democracy promotion initiatives.”

Writing in Consortium News six days after Yanukovych’s ouster, Parry reported that over the
previous year, the National Endowment for Democracy (NED), which funds NGOs in
countries the U.S. targets for regime change, had bankrolled 65 projects in Ukraine totaling
more than $20 million. Parry called it “a shadow political structure of media and activist
groups that could be deployed to stir up unrest when the Ukrainian government didn’t act
as desired.”

The NED, on Feb. 25, the day after the Russian invasion, deleted all projects in Ukraine it
funded, which are archived here. The NED meddled in Ukrainian politics in 2004 in the so-


https://www.newsguardtech.com/wp-content/uploads/2022/02/2014-Coup.pdf
https://www.newsguardtech.com/wp-content/uploads/2022/02/2014-Coup.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=rPVs5VuI8XI
https://web.archive.org/web/20080604014018/http:/www.interfax.com.ua/en/press-center/press-conference/106882/
https://web.archive.org/web/20080604014018/http:/www.interfax.com.ua/en/press-center/press-conference/106882/
https://news.gallup.com/poll/127094/ukrainians-likely-support-move-away-nato.aspx
https://news.gallup.com/poll/127094/ukrainians-likely-support-move-away-nato.aspx
https://www.nytimes.com/2013/11/23/world/europe/ukraine-blames-imf-for-collapse-of-accord-with-european-union.html
https://www.washingtonpost.com/opinions/former-soviet-states-stand-up-to-russia-will-the-us/2013/09/26/b5ad2be4-246a-11e3-b75d-5b7f66349852_story.html
https://blogs.ft.com/beyond-brics/2013/12/14/ukraine-inside-the-pro-eu-protest-camp/
https://euobserver.com/foreign/122218
https://web.archive.org/web/20140228231341/https:/pando.com/2014/02/28/pierre-omidyar-co-funded-ukraine-revolution-groups-with-us-government-documents-show/
https://consortiumnews.com/2014/02/27/a-shadow-us-foreign-policy/
https://covertactionmagazine.com/2022/03/07/national-endowment-for-democracy-deletes-records-of-funding-projects-in-ukraine/
https://web.archive.org/web/20220225145303/https:/www.ned.org/wp-content/themes/ned/search/grant-search.php?organizationName=&region=&projectCountry=Ukraine&amount=&fromDate=2014&toDate=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&projectFocus%5B%5D=&search=&maxCount=100&orderBy=Country&sbmt=1
https://www.theguardian.com/world/2004/nov/26/ukraine.usa

called Orange Revolution. The Washington Post (green check) wrote in 1991 that what the
C.I.A. once did in secret — destabilizing and overthrowing regimes — the NED was now
doing openly.

C.I.A. or NED-led coups are never made up out of whole cloth. The U.S. works with genuine
opposition movements within a country, sometimes popular uprisings, to finance, train and
direct them. This U.S. has a long history of overthrowing foreign governments, the most
infamous examples being Iran in 1953, Guatemala in 1954, and Chile in 1973.

In September 2013, before the Maidan uprising began, long-time NED head Carl Gerhsman
called Ukraine “the biggest prize” in a Washington Post op-ed piece, and warned that
“Russians, too, face a choice, and Putin may find himself on the losing end not just in the
near abroad but within Russia itself.”

In 2016 he said the NED has been involved in Ukraine since the 1980s and he praised the
“overthrow of Yanukovych.”

Nuland-Pyatt Tape Omitted

Most significantly, NewsGuard’s attempt to refute U.S. involvement in the coup omits the
2014 intercepted and leaked telephone call between Nuland and Pyatt, the then U.S.
ambassador to Ukraine, in which the two discuss who will make up the new government
weeks before Yanukovych was overthrown.

On the leaked tape, Nuland and Pyatt talk about “midwifing” a new government; Vice
President Joe Biden’s role, and setting up meetings with Ukrainian politicians to make it
happen. Nuland says the prime minister should be Arseniy Yatsenyuk, and indeed he
became prime minister after the coup.

At the time, the BBC (green check) wrote of the leak: “The US says that it is working with all
sides in the crisis to reach a peaceful solution, noting that ‘ultimately it is up to the
Ukrainian people to decide their future’. However this transcript suggests that the US has
very clear ideas about what the outcome should be and is striving to achieve these goals.”

The U.S. State Department never denied the authenticity of the video, and even issued an
apology to the European Union after Nuland is heard on the tape saying, “Fuck the EU.”
Mainstream media at the time focused almost exclusively on that off-color remark as a
distraction from the greater significance of U.S. interference in Ukraine’s internal affairs.

Why did Nuland say, “Fuck the EU”? At the time she said it, France, Germany and Poland
were working for the EU on a political settlement with Russia to the Maidan crisis that would
leave Yanukovych in power.

Indeed the E.U. brokered a deal with Yanukovych, who agreed to early elections by
December, a restoration of the 2004 Constitution and an amnesty for all protestors, clearing
the way for no one to be held responsible for the violent ouster. Yanukovych _announced the
agreement, with E.U. officials at his side in Kiev, on Feb. 21, 2014. Later that day he was
violently driven from power.

Leaving the historic role of the NED and the essential Nuland-Pyatt conversation out of its
reporting is an omission of evidence by NewsGuard, typical of corporate media. Omitting


https://www.washingtonpost.com/archive/opinions/1991/09/22/innocence-abroad-the-new-world-of-spyless-coups/92bb989a-de6e-4bb8-99b9-462c76b59a16/
https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_involvement_in_regime_change
https://www.washingtonpost.com/opinions/former-soviet-states-stand-up-to-russia-will-the-us/2013/09/26/b5ad2be4-246a-11e3-b75d-5b7f66349852_story.html
https://www.ned.org/ukraines-success-after-25-years/
https://www.newsguardtech.com/wp-content/uploads/2022/02/2014-Coup.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=WV9J6sxCs5k
https://www.politico.eu/article/yanukovych-signs-transition-deal-with-ukraine-opposition/

crucial elements of a story changes its meaning and in this case undermines NewsGuard’s
account of the events of 2014.

This is an excellent example of why Parry started Consortium News: to report on crucial
information that corporate media sometimes purposely and deceptively leave out to change
the meaning of a story. NewsGuard should correct its story about the coup, not Consortium
News. NewsGuard invites readers to request corrections by emailing them at
corrections@newsguardtech.com.

Likely Reasons for the Coup

Wall Street and Washington swept in after the fall of the Soviet Union in 1991 under a
pliable Boris Yeltsin (who received direct U.S. help to win re-election in 1996) to asset-strip
the formerly state-owned industries, enrich themselves and a new class of oligarchs and
impoverish the former Soviet people.

The ascension of Vladimir Putin to power on New Year’s Eve 1999 gradually began to curb
U.S. influence in post-Soviet Russia, especially after Putin’s 2007 Munich Security
Conference speech, in which he blasted U.S. unilateral aggression, especially in Iraqg.

Eventually Putin restored sovereignty over much of the Russian economy, turning
Washington and Wall Street against him. (As President Joe Biden has nhow made_clear on
more than one occasion, the U.S. aim is to overthrow him.)

In his 1997 book, The Grand Chessboard: American Primacy and Its Geostrategic
Imperatives, former U.S. national security adviser ZbigniewBrzezinski wrote:

“Ukraine, a new and important space on the Eurasian chessboard, is a geopolitical pivot
because its very existence as an independent country helps to transform Russia.
Without Ukraine, Russia ceases to be a Eurasian empire. Russia without Ukraine can still
strive for imperial status, but it would then become a predominantly Asian imperial
state.”

Thus U.S. “primacy,” or world dominance, which still drives Washington, is not possible
without control of Eurasia, as Brzezinski argued, and that’s not possible without control of
Ukraine by pushing Russia out (U.S. takeover of Ukraine in the 2014 coup) and dominating
Moscow as it did when this was written in the 1990s.

Deep Western involvement in Ukrainian politics and economy never ended from those early
post-Soviet days. When Yanukovych acted legally (the Rada authorized it) to reject the
European Union association agreement in favor of a Russian economic package on better
terms, it threatened to curtail Western economic involvement. Yanukovych became a
marked man.

Yanukovych had already made Russian an official language, he had rejected NATO
membership, and reversed his pro-Western predecessor’s move to glorify Nazi collaborators.
Yanukovych’s predecessor, President Viktor Yuschenko, had made Ukraine’s World War II-
era fascist leader Stepan Bandera a “Hero of Ukraine.”

There was genuine popular dissatisfaction among mostly Western Ukrainians with
Yanukovych, which intensified and became violent after he rejected the EU deal. Within
months he was overthrown.

| 10


https://www.newsguardtech.com/wp-content/uploads/2022/02/2014-Coup.pdf
https://www.newsguardtech.com/about/corrections-policy/
mailto:corrections@newsguardtech.com
https://www.youtube.com/watch?v=hQ58Yv6kP44
https://consortiumnews.com/2022/03/27/can-russia-escape-the-us-trap/
https://www.theguardian.com/world/2013/nov/21/ukraine-suspends-preparations-eu-trade-pact
https://www.bbc.com/news/10229626

After the Coup

The U.S.-installed government in Kiev outlawed political parties, including the Communist
Party, and stripped Russian as an official language. Yanukovych’s Party of the Regions was
banned in several oblasts and eventually collapsed. An American citizen became finance
minister and Vice President Joe Biden became Barack Obama'’s virtual viceroy in Ukraine.

Videos have emerged of Biden giving instructions to the nominal president at the time,
Petro Poroshenko. By his own admission, Biden forced the resignation of Viktor Shokin,
Ukraine’s prosecutor general.

Shokin testified under oath that he was about to investigate Burisma Holdings, the company
on which the vice president’s son was given a lucrative board membership just months after
the U.S.-backed coup.

Biden, other U.S. officials, and the media at the time lied that Shokin was removed because
he was corrupt. State Dept. memos_released this year and published by Just the News
(green-check) actually praise Shokin for his anti-corruption work. The question of whether
the leader of a foreign nation has the right to remove another country’s prosecutor was
buried.

Eight days after nearly 50 anti-coup protestors in Odessa were burned to death on May 2,
2014 by far-right counter-protestors dominated by Right Sector, the coup-resisting
provinces of Luhansk and Donetsk in the Donbass region declared independence from
Ukraine. Russia began assisting them and, after a visit to Kiev by then C.I.A. Director John
Brennan, Poroshenko launched a war against the separatists that lasted eight years, killing
thousands of civilians, until Russia intervened in the civil conflict in February.

After the coup, NATO began arming, training and conducting exercises with the Ukrainian
military, turning it into a de facto NATO member. These were not just the interests of part
of Ukraine that were being served, but those of powerful foreign actors. It was akin to a 19th
century-style colonial takeover of a country.

Charge: Nazi Influence ‘Exaggerated’

The U.S. relationship with Ukrainian fascists began after the Second World War. During the
war, units of the Organization of Ukrainian Nationalists (OUN-B) took part in the Holocaust,
killing at least 100,000 Jews and Poles. Mykola Lebed, a top aide to Stepan Bandera, the
leader of the fascist OUN-B, was recruited by the C.I.A. after the war, according to a 2010
study by the U.S. National Archives.

The government study said, “Bandera’s wing (OUN/B) was a militant fascist organization.”
Bandera’s closest deputy, Yaroslav Stetsko, said: ““I...fully appreciate the undeniably
harmful and hostile role of the Jews, who are helping Moscow to enslave Ukraine.... |
therefore support the destruction of the Jews and the expedience of bringing German
methods of exterminating Jewry to Ukraine....”

The study says: “At a July 6, 1941, meeting in Lwéw, Bandera loyalists determined that Jews
‘have to be treated harshly.... We must finish them off.... Regarding the Jews, we will adopt
any methods that lead to their destruction.””

|11


https://www.businessinsider.com/natalie-jaresko-ukraines-new-finance-minister-was-born-and-raised-in-chicago-2015-3?r=US&IR=T
https://cdn.factcheck.org/UploadedFiles/427618359-Shokin-Statement-1.pdf
https://justthenews.com/accountability/russia-and-ukraine-scandals/biden-boomerang-newly-released-state-memo-casts-doubt
https://consortiumnews.com/2022/04/30/curfew-for-anniversary-of-odessa-massacre-that-sparked-rebellion/
https://www.forbes.com/sites/melikkaylan/2014/04/16/why-cia-director-brennan-visited-kiev-in-ukraine-the-covert-war-has-begun/
https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/ukraine-holds-military-drills-with-us-forces-nato-allies-2021-09-20/
https://en.wikipedia.org/wiki/Massacres_of_Poles_in_Volhynia_and_Eastern_Galicia
https://www.archives.gov/files/iwg/reports/hitlers-shadow.pdf

“wr

Lebed himself proposed to “'cleanse the entire revolutionary territory of the Polish
population,” so that a resurgent Polish state would not claim the region as in 1918.” Lebed
was the “foreign minister” of a Banderite government in exile, but he later broke with
Bandera for acting as a dictator. The U.S. Army Counterintelligence Corps termed Bandera
“extremely dangerous” yet said he was “looked upon as the spiritual and national hero of all
Ukrainians....”

The C.I.A. was not interested in working with Bandera, pages 81-82 of the report say, but
the British MI16 was. “MI6 argued, Bandera’s group was ‘the strongest Ukrainian organization
abroad, is deemed competent to train party cadres, [and] build a morally and politically
healthy organization....”” An early 1954 MI6 summary noted that, “the operational aspect of
this [British] collaboration [with Bandera] was developing satisfactorily. Gradually a more
complete control was obtained over infiltration operations ... “

Britain ended its collaboration with Bandera in 1954. West German intelligence, under
former Nazi intelligence chief Reinhard Gehlen, then worked with Bandera, who was
eventually assassinated with cyanide dust by the KGB in Munich in 1959.

Instead of Bandera, the C.I.A. was interested in Lebed, despite his fascist background. They
set him up in an office in New York City from which he directed sabotage and propaganda
operations on the agency’s behalf inside Ukraine against the Soviet Union. The U.S.
government study says:

“CIA operations with these Ukrainians began in 1948 under the cryptonym CARTEL,
soon changed to AERODYNAMIC. ... Lebed relocated to New York and acquired
permanent resident status, then U.S. citizenship. It kept him safe from assassination,
allowed him to speak to Ukrainian émigré groups, and permitted him to return to the
United States after operational trips to Europe. Once in the United States, Lebed was
the CIA’s chief contact for AERODYNAMIC. CIA handlers pointed to his ‘cunning
character,’” his ‘relations with the Gestapo and ... Gestapo training,’” that the fact that he
was ‘a very ruthless operator.””

The C.I.A. worked with Lebed on sabotage and pro-Ukrainian nationalist propaganda
operations inside Ukraine until Ukraine’s independence in 1991. “Mykola Lebed’s
relationship with the CIA lasted the entire length of the Cold War,” the study says. “While
most CIA operations involving wartime perpetrators backfired, Lebed’s operations
augmented the fundamental instability of the Soviet Union.”

Bandera Revival

The U.S. thus covertly kept Ukrainian fascist ideas alive inside Ukraine until at least
Ukrainian independence was achieved. “Mykola Lebed, Bandera’s wartime chief in Ukraine,
died in 1998. He is buried in New Jersey, and his papers are located at the Ukrainian
Research Institute at Harvard University,” the U.S. National Archives study says.

The successor organization to the OUN-B in the United States did not die with him, however.
It had been renamed the Ukrainian Congress Committee of America (UCCA), according to
IBT.

“By the mid-1980s, the Reagan administration was honeycombed with UCCA members.
Reagan personally welcomed [Yaroslav] Stetsko, the Banderist leader who oversaw the

| 12


https://www.archives.gov/files/iwg/reports/hitlers-shadow.pdf
https://www.archives.gov/files/iwg/reports/hitlers-shadow.pdf

massacre of 7,000 Jews in Lviv, in the White House in 1983,” IBT reported. “Following
the demise of Yanukovich's regime, the UCCA helped organise rallies in cities across the US
in support of the EuroMaidan protests,” it reported.

That is a direct link between Maidan and WWIl-era Ukrainian fascism.

Despite the U.S. favoring the less extreme Lebed over Bandera, the latter has remained the
more inspiring figure in Ukraine.

In 1991, the first year of Ukraine’s independence, the Neo-fascist Social National Party, later
Svoboda Party, was formed, tracing its provenance directly to Bandera. It had a street
named after Bandera in Liviv, and tried to name the city’s airport after him. (Svoboda won
10 percent of the Rada’s seats in 2012 before the coup and before McCain and Nuland
appeared with its leader the following year.)

In 2010, pro-Western Ukrainian President Viktor Yushchenko declared Bandera a Hero of
Ukraine, a status reversed by Yanukovych, who was overthrown.

More than 50 monuments, busts and museums commemorating Bandera have been erected
in Ukraine, two-thirds of which have been built since 2005, the year the pro-American
Yuschenko was elected. A Swiss academic study says:

“On January 13, 2011, the L'vivs'ka Oblast’ Council, meeting at an extraordinary session
next to the Bandera monument in L'viv, reacted to the abrogation [skasuvannya] of
Viktor Yushchenko’s order about naming Stepan Bandera a ‘Hero of Ukraine” by
affirming that ‘for millions of Ukrainians Bandera was and remains a Ukrainian Hero
notwithstanding pitiable and worthless decisions of the courts’ and declaring its
intention to rename ‘Stepan Bandera Street’ as ‘Hero of Ukraine Stepan Bandera
Street.””

Torchlit parades behind Bandera’s portrait are common in Ukrainian cities, particularly on
Jan. 1, his birthday, including this_year.

Mainstream on Neo-Nazis

From the start of the 2013-2014 events in Ukraine, Consortium News founder Robert Parry
and other writers began providing the evidence NewsGuard says doesn’t exist, reporting
extensively on the coup and the influential role of Ukraine’s neo-Nazis. At the time,
corporate media also reported on the essential part neo-Nazis played in the coup.

As The New York Times reported, the neo-nazi group, Right Sector, had the key role in the
violent ouster of Yanukovych. The role of Neo-fascist groups in the uprising and its influence
on Ukrainian society was well reported by mainstream media outlets at the time.

The BBC, the NYT, the Daily Telegraph and_CNN all reported on Right Sector, C14 and other
extremists’ role in the overthrow of Yanukovych. The BBC ran this report a week after his
ouster:

And this one in July 2015:

|13


https://www.ibtimes.co.uk/america-backing-neo-nazis-euromaidan-1437848
https://www.ibtimes.co.uk/ukrainian-parliament-impeaches-president-yanukovich-1437539
http://www.facebook.com/MaidanUSA
https://en.wikipedia.org/wiki/Svoboda_(political_party)
https://www.ibtimes.co.uk/america-backing-neo-nazis-euromaidan-1437848
https://www.rferl.org/a/Yushchenko_Grants_Hero_Status_To_Controversial_Ukrainian_Nationalist/1937123.html
https://www.researchgate.net/figure/The-map-of-the-monuments-busts-plaques-and-museums-to-Bandera-Source-Designed-by-O_fig1_265341805
https://www.researchgate.net/publication/265341805_Bandera_memorialization_and_commemoration
https://www.rferl.org/a/ukraine-march-stepan-bandera/31635671.html
https://www.nytimes.com/2014/02/22/world/europe/ukraine.html
https://www.bbc.com/news/world-europe-30414955
http://www.nytimes.com/2014/08/10/world/europe/ukraine.html?ref=world&_r=0
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/ukraine/11025137/Ukraine-crisis-the-neo-Nazi-brigade-fighting-pro-Russian-separatists.html
https://edition.cnn.com/2014/03/06/opinion/speedie-ukraine-far-right/index.html?fbclid=IwAR16ypncOvWs-NAN8iFC008JOJVWY5KXx9DIje1oHoo0ZtUpVaJOENNSEAY

After the coup a number of ministers in the new government came from Neo-fascist parties.

NBC News (green check) reported in March 2014: “Svoboda, which means ‘Freedom,’ was
given almost a quarter of the Cabinet positions in the interim government formed after the
ouster of President Viktor Yanukovych in February.”

Svoboda’s leader, Tyahnybok, whom McCain and Nuland stood on stage with, once called
for the liberation of Ukraine from the “Muscovite-Jewish mafia.” The International Business
Times (green check) reported:

“In 2005 Tyahnybok signed an open letter to then Ukrainain president Viktor
Yushchenko urging him to ban all Jewish organisations, including the Anti-Defamation
League, which he claimed carried out ‘criminal activities [of] organised Jewry’,
ultimately aimed at the genocide of the Ukrainian people.”

Before McCain and Nuland embraced Tyahnybok and his social national party, it was
condemned by the European Parliament, which said in 2012:

“[Parliament] recalls that racist, anti-Semitic and xenophobic views go against the EU’s
fundamental values and principles and therefore appeals to pro-democratic parties in
the Verkhovna Rada [Ukraine’s legislature] not to associate with, endorse, or form
coalitions with this party.”

Such mainstream reports on Banderism have stopped as the Neo-fascist role in Ukraine was
suppressed in Western media once Putin made “de-nazification” a goal of the invasion.

The Azov Battalion, which arose during the coup, became a significant force in the war
against the Russian-speaking people of the Donbass, who resisted the coup. Its commander,
Andriy Biletsky, infamously said Ukraine’s mission is to “lead the White Races of the world in
a final crusade for their survival ... against the Semite-led Untermenschen.”

In 2014 the now Azov Regiment was officially incorporated into Ukraine’s National Guard
under the control of the Ministry of Internal Affairs. It is further integrated into the state by
working closely with the SBU intelligence service. Azov is the only known Neo-fascist
component in a nation’s military anywhere in the world.

As part of the Ukraine military, Azov members have still sported yellow arm bands (until this
week) with the Wolfsangel once worn by German SS troops in World War Il. Including the
atrocities it has continued to commit, Azov shows the world that integration into the state
has not denazified them. On the contrary, it may have increased its influence on the state.

The U.S. and NATO have also trained and armed Azov since Barack Obama had denied lethal
aid to Ukraine. One reason Obama declined sending arms to Ukraine was because he was
afraid they may fall into these right-wing extremists’ hands. According to the green-checked
New York Times,

“Mr. Obama continues to pose questions indicating his doubts. ‘O.K., what happens if we
send in equipment — do we have to send in trainers?’ said one person paraphrasing the
discussion on the condition of anonymity. ‘What if it ends up in the hands of thugs? What if
Putin escalates?”

| 14


https://www.nbcnews.com/storyline/ukraine-crisis/analysis-u-s-cozies-kiev-government-including-far-right-n66061
http://www.bbc.co.uk/news/magazine-20824693
http://www.bbc.co.uk/news/magazine-20824693
https://jacobin.com/2022/04/ukraine-russia-putin-azov-neo-nazis-western-media
https://www.thedailybeast.com/how-many-neo-nazis-is-the-us-backing-in-ukraine
https://consortiumnews.com/2022/06/02/caitlin-johnstone-ukraine-solves-nazi-problem-with-new-logo/
https://mronline.org/2022/03/28/mariupol-civilians-denounce-the-crimes-of-the-fighters-of-the-neo-nazi-azov-regiment/
https://multipolarista.com/2022/03/10/nato-arming-training-nazis-ukraine-azov/
https://mronline.org/2022/03/23/u-s-and-nato-allies-arm-neo-nazi-units-in-ukraine-as-foreign-policy-elites-yearn-for-afghan-style-insurgency/
https://www.nytimes.com/2015/03/11/us/politics/obama-said-to-resist-growing-pressure-from-all-sides-to-arm-ukraine.html

NewsGuard's Objections

NewsGuard's argument against the major influence of neo-Nazi groups in Ukraine rests on
Neo-fascist political parties faring poorly at the polls. This ignores the stark fact that these
groups engage instead in extra-parliamentary extremism.

In its charge against Consortium News for publishing “false content” about Neo-fascism in
Ukraine, NewsGuard'’s Fishman wrote:

“There isn’t evidence that Nazism has a substantial influence in Ukraine. Radical far-
right groups in Ukraine do represent a ‘threat to the democratic development of
Ukraine,” according to 2018 Freedom House report. But it also stated that far-right
extremists have poor political representation in Ukraine and no plausible path to power
— for example, in the 2019 parliamentary elections, the far-right nationalist party
Svoboda won 2.2 percent of the vote, while the Svoboda candidate, Ruslan
Koshulynskyy, won just 1.6 percent of the vote in the presidential election.”

But this argument of focusing on elections results has been dismissed by a number of
mainstream sources, not least of which is the Atlantic Council, probably the most anti-
Russian think tank in the world. In a 2019 article, a writer for the Atlantic Council said:

“To be clear, far-right parties like Svoboda perform poorly in Ukraine’s polls and
elections, and Ukrainians evince no desire to be ruled by them. But this argument is a
bit of ‘red herring." It's not extremists’ electoral prospects that should concern Ukraine’s
friends, but rather the state’s unwillingness or inability to confront violent groups and
end their impunity. Whether this is due to a continuing sense of indebtedness to some
of these groups for fighting the Russians or fear they might turn on the state itself, it's a
real problem and we do no service to Ukraine by sweeping it under the rug.” [Emphasis
added.]

“Fear that they might turn on the state itself,” acknowledges the powerful leverage these
groups have over the government. The Atlantic Council piece then underscores how
influential these groups are:

“It sounds like the stuff of Kremlin propaganda, but it's not. Last week Hromadske
Radio revealed that Ukraine’s Ministry of Youth and Sports is funding the neo-Nazi
group C14 to promote ‘national patriotic education projects’ in the country. On June 8,
the Ministry announced that it will award C14 a little less than $17,000 for a children’s
camp. It also awarded funds to Holosiyiv Hideout and Educational Assembly, both of
which have links to the far-right. The revelation represents a dangerous example of law
enforcement tacitly accepting or even encouraging the increasing lawlessness of far-
right groups willing to use violence against those they don't like.

Since the beginning of 2018, C14 and other far-right groups such as the Azov-affiliated
National Militia, Right Sector, Karpatska Sich, and others have attacked Roma
groups several times, as well as anti-fascist demonstrations, city council meetings, an
event hosted by Amnesty International, art exhibitions, LGBT_events, and
environmental activists. On March 8, violent groups launched attacks
against International Women’s Day marchers in cities across Ukraine. In only a few of
these cases did police do anything to prevent the attacks, and in some they
even arrested peaceful demonstrators rather than the actual perpetrators.”

| 15


https://freedomhouse.org/report/analytical-brief/2018/far-right-extremism-threat-ukrainian-democracy
https://www.rbc.ua/ukr/news/rezultaty-parlamentskih-vyborov-ukraine-1558364994.html
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/ukraine-s-got-a-real-problem-with-far-right-violence-and-no-rt-didn-t-write-this-headline/
https://en.hromadske.ua/posts/far-right-group-c14-wins-funding-from-ukrainian-government
http://khpg.org/en/index.php?id=1528928862&w=C14
http://khpg.org/en/index.php?id=1528928862&w=C14
http://khpg.org/en/index.php?id=1528928862&w=C14
https://www.kyivpost.com/ukraine-politics/brothers-in-arms.html
https://korrespondent.net/ukraine/3857149-byletskyi-budem-shturmovat-oblsovety-po-vsei-ukrayne
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2018/05/ukraine-attack-on-lgbti-event-highlights-police-failure-to-confront-far-right-violence/
http://politicalcritique.org/cee/ukraine/2017/vcrc-exhibition-art-attack/
https://www.rferl.org/a/ukraine-lgbt-event-disrupted-azov-chernivtsi/28062749.html
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=372733363213812&id=285537115266771
https://freedomhouse.org/article/ukraine-authorities-should-respond-attacks-targeting-peaceful-demonstrations
http://www.criticatac.ro/lefteast/a-story-of-one-banner/
http://khpg.org/en/index.php?id=1516458710

The Atlantic Council is not the only anti-Russian outfit that recognizes the dangerous power
of the Neo-fascist groups in Ukraine. Bellingcat published an alarming 2018 article
headlined, “Ukrainian Far-Right Fighters, White Supremacists Trained by Major European
Security Firm.”

NATO has also trained the Azov Regiment, directly linking the U.S. with far-right Ukrainian
extremists.

The Hill reported in 2017 in an article headlined, “The reality of neo-Nazis in Ukraine is far
from Kremlin propaganda,” that:

“Some Western observers claim that there are no neo-Nazi elements in Ukraine,
chalking the assertion up to propaganda from Moscow. Unfortunately, they are sadly
mistaken.

There are indeed neo-Nazi formations in Ukraine. This has been overwhelmingly
confirmed by nearly every major Western outlet. The fact that analysts are able to
dismiss it as propaganda disseminated by Moscow is profoundly disturbing.

Azov’'s logo is composed of two emblems — the wolfsangel and the Sonnenrad —
identified as neo-Nazi symbols by the Anti-Defamation League. The wolfsangel is used
by the U.S. hate group Aryan Nations, while the Sonnenrad was among the neo-Nazi
symbols at this summer’s deadly march in Charlottesville.

Azov’s neo-Nazi character has been covered by the New York Times, the Guardian,
the BBC, the Telegraph and Reuters, among others. On-the-ground journalists from
established Western media outlets have written of witnessing SS runes, swastikas,
torchlight marches, and Nazi salutes. They interviewed Azov soldiers who
readily acknowledged being neo-Nazis. They filed these reports under unambiguous
headlines such as “How many neo-Nazis is the U.S. backing in Ukraine?” and “Volunteer
Ukrainian unit includes Nazis.”

How is this Russian propaganda?

The U.N. and Human Rights Watch have accused Azov, as well as other Kiev battalions,
of a litany of human rights abuses.”

Neo-facism has infected Ukrainian popular culture as well. A half-dozen neo-Nazi music
groups held a concert in 2019 commemorating the day Nazi Germany invaded the Soviet
Union.

Amnesty International in 2019 warned that “Ukraine is sinking into a chaos of uncontrolled
violence posed by radical groups and their total impunity. Practically no one in the country
can feel safe under these conditions.”

Zelensky & Neo-Nazis

One of Ukraine’'s most powerful oligarchs from the early 1990s, lhor Kolomoisky, was an
early financial backer of the Neo-Nazi Azov Battalion. According to a 2015 Reuters (green-
checked) report:

“Many of these paramilitary groups are accused of abusing the citizens they are

| 16


https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2018/08/30/ukrainian-far-right-fighters-white-supremacists-trained-major-european-security-firm/comment-page-1/
https://mronline.org/2022/03/23/u-s-and-nato-allies-arm-neo-nazi-units-in-ukraine-as-foreign-policy-elites-yearn-for-afghan-style-insurgency/
https://thehill.com/opinion/international/359609-the-reality-of-neo-nazis-in-the-ukraine-is-far-from-kremlin-propaganda/
http://thehill.com/opinion/national-security/357735-in-the-new-cold-war-putin-is-employing-lenins-counsel
https://www.adl.org/education/references/hate-symbols/wolfsangel
https://www.adl.org/education/references/hate-symbols/sonnenrad
https://www.adl.org/education/references/hate-symbols/aryan-nations
https://www.washingtonpost.com/graphics/2017/local/charlottesville-videos/?utm_term=.aedc35149f4f
https://mobile.nytimes.com/2015/07/08/world/europe/islamic-battalions-stocked-with-chechens-aid-ukraine-in-war-with-rebels.html?referrer=
https://www.theguardian.com/world/2014/sep/10/azov-far-right-fighters-ukraine-neo-nazis
http://www.bbc.com/news/world-europe-28329329
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/ukraine/11025137/Ukraine-crisis-the-neo-Nazi-brigade-fighting-pro-Russian-separatists.html
http://blogs.reuters.com/great-debate/2015/05/05/in-the-battle-between-ukraine-and-russian-separatists-shady-private-armies-take-the-field/
https://www.thedailybeast.com/how-many-neo-nazis-is-the-us-backing-in-ukraine
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/ukraine/11025137/Ukraine-crisis-the-neo-Nazi-brigade-fighting-pro-Russian-separatists.html
https://www.usatoday.com/story/news/world/2015/03/10/ukraine-azov-brigade-nazis-abuses-separatists/24664937/
https://www.thedailybeast.com/how-many-neo-nazis-is-the-us-backing-in-ukraine
https://www.usatoday.com/story/news/world/2015/03/10/ukraine-azov-brigade-nazis-abuses-separatists/24664937/
https://www.usatoday.com/story/news/world/2015/03/10/ukraine-azov-brigade-nazis-abuses-separatists/24664937/
http://www.ohchr.org/Documents/Countries/UA/Ukraine_13th_HRMMU_Report_3March2016.pdf
https://www.hrw.org/report/2016/07/21/you-dont-exist/arbitrary-detentions-enforced-disappearances-and-torture-eastern
https://www.washingtonpost.com/news/democracy-post/wp/2017/06/15/ukraines-ultra-right-militias-are-challenging-the-government-to-a-showdown/?utm_term=.2afe53bce27b
http://www.newsweek.com/evidence-war-crimes-committed-ukrainian-nationalist-volunteers-grows-269604
https://www.haaretz.com/world-news/europe/2019-06-18/ty-article/.premium/the-upcoming-neo-nazi-concert-in-ukraine-that-no-one-is-talking-about/0000017f-e310-d804-ad7f-f3fabfc70000
http://amnesty.org.ua/nws/derzhava-vtrachaye-kontrol-nad-radikalnimi-ugrupuvannyami-shho-aktivizuvalisya-u-niztsi-mist-ukrayini/
https://en.wikipedia.org/wiki/Ihor_Kolomoyskyi
https://web.archive.org/web/20150505160927/http:/blogs.reuters.com/great-debate/2015/05/05/in-the-battle-between-ukraine-and-russian-separatists-shady-private-armies-take-the-field/

charged with protecting. Amnesty International has reported that the Aidar battalion —
also partially funded by Kolomoisky — committed war crimes, including illegal
abductions, unlawful detention, robbery, extortion and even possible executions.

Other pro-Kiev private battalions have starved civilians as a form of warfare, preventing
aid convoys from reaching separatist-controlled areas of eastern Ukraine, according to
the Amnesty report.

Some of Ukraine’s private battalions have blackened the country’s international
reputation with their extremist views. The Azov battalion, partially funded by Taruta and
Kolomoisky, uses the Nazi Wolfsangel symbol as its logo, and many of its members
openly espouse neo-Nazi, anti-Semitic views. The battalion members have spoken
about “bringing the war to Kiev,” and said that Ukraine needs “a strong dictator to
come to power who could shed plenty of blood but unite the nation in the process.”

In April 2019, the F.B.l. began investigating Kolomoisky for alleged financial crimes in
connection with his steel holdings in West Virginia and northern Ohio. In August 2020 the
U.S. Department of Justice filed civil forfeiture complaints against him and a partner:

“The complaints allege that Ihor Kolomoisky and Gennadiy Boholiubov, who owned
PrivatBank, one of the largest banks in Ukraine, embezzled and defrauded the bank of
billions of dollars. The two obtained fraudulent loans and lines of credit from
approximately 2008 through 2016, when the scheme was uncovered, and the bank was
nationalized by the National Bank of Ukraine. The complaints allege that they
laundered a portion of the criminal proceeds using an array of shell companies’ bank
accounts, primarily at PrivatBank’s Cyprus branch, before they transferred the funds to
the United States. As alleged in the complaint, the loans were rarely repaid except with
more fraudulently obtained loan proceeds.”

Meanwhile, the Azov backer’s television channel had by this time aired the hit TV show
Servant of the People (2015-2019), which catapulted Volodymyr Zelensky to fame and
ultimately into the presidency under the new Servant of the People Party. The former actor
and comedian’s presidential campaign was bankrolled by Kolomoisky, according to multiple
reports, including this one by Radio Free Europe (not rated).

During the presidential campaign, Politico reported:

“Kolomoisky’s media outlet also provides security and logistical backup for the
comedian’s campaign, and it has recently emerged that Zelenskiy’s legal counsel,
Andrii Bohdan, was the oligarch’s personal lawyer. Investigative journalists have also
reported that Zelenskiy traveled 14 times in the past two years to Geneva and Tel Aviv,
where Kolomoisky is based in exile.”

Before their run-off election, Petro Poroshenko called Zelensky “Kolomoisky’'s puppet.”
According to the Pandora Papers, Zelensky_stashed funds he received from Kolomoisky off
shore.

During the campaign Zelensky was asked about Bandera. He said it was “cool” that many
Ukrainians consider Bandera a hero.

00 #Zelensky the actor who plays President:
| 17


https://en.wikipedia.org/wiki/West_Virginia
https://en.wikipedia.org/wiki/Ohio
https://www.justice.gov/opa/pr/justice-department-seeks-forfeiture-two-commercial-properties-purchased-funds-misappropriated
https://www.realclearpolitics.com/video/2022/03/26/flashback_2019_radio_free_europe_reports_on_zelenskys_oligarch_connection_to_igor_kolomoysky.html#
https://www.realclearpolitics.com/video/2022/03/26/flashback_2019_radio_free_europe_reports_on_zelenskys_oligarch_connection_to_igor_kolomoysky.html#
https://www.kyivpost.com/ukraine-politics/reactions-in-ukraine-to-pandora-papers-revelations.html
https://twitter.com/hashtag/Zelensky?src=hash&ref_src=twsrc%5Etfw

"Stepan Bandera is a hero for some percentage of Ukrainians, and that's
normal, that's cool"

[ONOT COOL[] pic.twitter.com/pD2HSiorSi
— 21st Century Wire [JJ (@21stCenturyWire) April 21, 2022

Zelensky was elected president on the promise of ending the Donbass war. About seven
months into his term he traveled to the front line in Donbass to tell Ukrainian troops, where
Azov is well-represented, to lay down their arms. Instead he was sent packing. The Kyiv Post
(green check) reported:

“When one veteran, Denys Yantar, said they had no arms and wanted instead to discuss
protests against the planned disengagement that had taken place across Ukraine,
Zelensky became furious.

‘Listen, Denys, I'm the president of this country. I'm 41 years old. I'm not a loser. | came
to you and told you: remove the weapons. Don’t shift the conversation to some
protests,” Zelensky said, videos of the exchange show. As he said this, Zelensky
aggressively approached Yantar, who heads the National Corps, a political offshoot of
the far-right Azov volunteer battalion, in Mykolaiv city.

‘But we've discussed that,” Yantar said.

‘I wanted to see understanding in your eyes. But, instead, | saw a guy who’s decided
that this is some loser standing in front of him,” Zelensky said.”

It was a demonstration of the power of the military, including the Azov Regiment, over the
civilian president.

After the Russian invasion, Zelensky was asked in April by Fox News about Azov, which were
later defeated in Mariupol. “They are what they are,” he responded. “They were defending
our country.” He then tries to say because they are part of the military they are somehow
no longer Neo-Nazis, though they still wear Nazi insignia (until Tuesday). (Fox’s YouTube
post removed that question from the interview, but it is preserved here:)

Outrages Greek Officials

Also in April, Zelensky infuriated two former Greek prime ministers and other officials by
inviting a member of the Azov Regiment to address the Greek Parliament. Alexis Tsipras, a
former premier and leader of the main opposition party, SYRIZA-Progressive Alliance,
blasted the appearance of the Azov fighters before parliament.

“Solidarity with the Ukrainian people is a given. But nazis cannot be allowed to speak in
parliament,” Tsipras_said on social media. “The speech was a provocation.” He said Greek
Prime Minister Kyriakos Mitsotakis “bears full responsibility. ... He talked about a historic day
but it is a historical shame.”

Former Greek Prime Minister Antonis Samaras called the Azov video being played in
parliament a “big mistake.” Former Foreign Affairs Minister Nikos Kotzias said: “The Greek

| 18


https://t.co/pD2HSiorSi
https://twitter.com/21stCenturyWire/status/1517014472291872768?ref_src=twsrc%5Etfw
https://www.kyivpost.com/ukraine-politics/im-not-a-loser-zelensky-clashes-with-veterans-over-donbas-disengagement.html?__cf_chl_tk=SbolmTBS6QnjMnPJLiQEsivGNnuW6T4od28tzMOrEM0-1646110945-0-gaNycGzNCJE
https://consortiumnews.com/2022/04/08/outrage-as-azov-nazi-addresses-greek-parliament/
https://greekreporter.com/tag/Tsipras/
https://twitter.com/atsipras/status/1512023668662190082?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1512023668662190082%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fgreekreporter.com%2F2022%2F04%2F07%2Fgreek-azov-fighter-zelensky-speech-greek-parliament%2F

government irresponsibly undermined the struggle of the Ukrainian people, by giving the
floor to a Nazi. The responsibilities are heavy. The government should publish a detailed
report of preparation and contacts for the event.”

Former Finance Minister Yanis Varoufakis’ MeRA25 party said Zelenky’s appearance turned
into a “Nazi fiesta.”

Zelensky has also not rebuked his ambassador to Germany, Andrij Melnyk, for visiting
Bandera’s grave in Munich, which provoked this reaction from a German MP: “Anyone like
Melnik who describes the Nazi collaborator Bandera as ‘our hero’ and makes a pilgrimage to
his grave or defends the right-wing Azov Battalion as ‘brave’ is actually still benevolently
described as a ‘Nazi sympathizer.””

Zelensky has closed media outlets and outlawed 11 political parties, including the largest
one, Eurosceptic Opposition Platform for Life (OPZZh) and arrested its leader. None of the 11
shut down are far-right parties.

Donald Trump was rightly castigated for remarks he made about white supremecists in
Charlottesville. But Zelensky, whose oligarch backer funded Azov, and who brought a Neo-
Nazi to address a European Parliament, is given a pass by a Democratic administration and
the U.S. media though he condones the far worse problem of Neo-fascism in Ukraine.

‘Infested’

NewsGuard’'s Fishman took issue with similar phrases that appear in Consortium News
articles by columnist Patrick Lawrence, and by legendary journalist John Pilger. Lawrence
refers to the Ukrainian government as a “Nazi-infested regime” and Pilger to the “the coup
regime, infested with neo-Nazis.” NewsGuard objects to this characterization because
the political wings of violent neo-Nazi groups fare poorly in Ukrainian elections.

Fishman wrote:

“The March 2022 article ‘PATRICK LAWRENCE: Imperial Infantilism’ stated: ‘Now the
names we have for Putin roll around among like pinballs. ‘Hitler’ has fallen somewhat
out of fashion, the hyperbole having proven too silly, or maybe because NATO is now
arming a Nazi-infested regime,” which was a reference to the Ukrainian government.

The February 2022 article “John Pilger: War in Europe & the Rise of Raw Propaganda”
stated: “Vladimir Putin refers to the ‘genocide’ in the eastern Donbass region of
Ukraine. Following the coup in Ukraine in 2014 - orchestrated by former U.S.
President Barack Obama’s ‘point person’ in Kyiev, Victoria Nuland - the coup
regime, infested with neo-Nazis, launched a campaign of terror against Russian-
speaking Donbass, which accounts for a third of Ukraine’s population.” This article
makes the claims similar to the ones highlighted in the previous ... articles, and are
seemingly false for the same reasons.”

One can quibble over whether “infested” is the best choice of words, but it is clear that the
Ukrainian state has long protected influential Neo-Nazism. Consortium News gives a wide
latitude to columnists and commentators like Lawrence and Pilger, both vastly experienced
journalists, to express themselves. There is no doubt about the outsized influence of Neo-
fascism in Ukrainian society and government, especially since the events of 2014.

| 19


https://en.wikipedia.org/wiki/MeRA25
https://twitter.com/mera25_gr/status/1512038588355166211
https://www.azerbaycan24.com/en/german-mp-urges-expulsion-of-ukrainian-ambassador/
https://www.theguardian.com/world/2022/mar/20/ukraine-suspends-11-political-parties-with-links-to-russia
https://consortiumnews.com/2022/03/21/patrick-lawrence-on-american-infantilism/
https://consortiumnews.com/2022/02/17/war-in-europe-the-rise-of-raw-propaganda/

NewsGuard'’s dismissal of the influence of Neo-fascism by looking only at election results
completely misses the point. Fishman has demanded CN correct its reporting on neo-Nazism
in Ukraine. But Fishman’s statement that “There isn’t evidence that Nazism has a
substantial influence in Ukraine” should instead be corrected by NewsGuard.

The ‘G’ Word

Fishman also took exception to the use of the word “genocide” in two Consortium News
articles published about Ukraine.

“l also found some instances where Consortium News appeared to publish false or
misleading claims, and I'd like to get your comments on them. I've listed some
examples and provided brief explanations on why they seem to be false:

The March 2022 article ‘A Proposed Solution to the Ukraine War’ stated: ‘The
government of Ukraine has denied human rights and political self-determination to the
peoples of the Donbass. Some 13,000 people have died during the eight years since the
2014 coup, according to the United Nations. The Ukrainian government has overtly
genocidal policies toward Russian minorities.’

The February 2022 article “John Pilger: War in Europe & the Rise of Raw Propaganda”
stated: ‘Vladimir Putin refers to the “genocide” in the eastern Donbass region of
Ukraine. Following the coup in Ukraine in 2014 ... the coup regime ... launched a
campaign of terror against Russian-speaking Donbass, which accounts for a third of
Ukraine’s population.”

Fishman went on:

“The International Criminal Court, the Office of the U.N. High Commissioner for Human
Rights, and the Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE) have all
said they have found no evidence of a genocide in Donbas. For example, A 2016 report
by the International Criminal Court found that the acts of violence allegedly committed
by the Ukrainian authorities in 2013 and 2014 could constitute an ‘attack directed
against a civilian population,” but it also said that’“the information available did not
provide a reasonable basis to believe that the attack was systematic or widespread.’

And the U.S. Mission to OSCE stated in a February 2022 Twitter post, ‘The SMM [Special
Monitoring Mission] has complete access to the government controlled areas of Ukraine
and HAS NEVER reported anything remotely resembling Russia’s claims [of genocide in
Ukraine]."”

Genocide is defined in the 1948 Convention on the Prevention and Punishment of the Crime
of Genocide, ratified by 153 nations. The convention says:

“In the present Convention, genocide means any of the following acts committed with
intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group, as
such:

(a) Killing members of the group;
(b) Causing serious bodily or mental harm to members of the group;

| 20


https://consortiumnews.com/2022/03/07/a-proposed-solution-to-the-ukraine-war/
https://consortiumnews.com/2022/02/17/war-in-europe-the-rise-of-raw-propaganda/
https://www.icc-cpi.int/iccdocs/otp/161114-otp-rep-PE_ENG.pdf
https://twitter.com/usosce/status/1493962541772509192
https://www.un.org/en/genocideprevention/documents/atrocity-crimes/Doc.1_Convention%20on%20the%20Prevention%20and%20Punishment%20of%20the%20Crime%20of%20Genocide.pdf

(c) Deliberately inflicting on the group conditions of life calculated to bring about its
physical destruction in whole or in part;

(d) Imposing measures intended to prevent births within the group; (e) Forcibly
transferring children of the group to another group.”

The Convention adds:

“The following acts shall be punishable:

(a) Genocide;

(b) Conspiracy to commit genocide;

(c) Direct and public incitement to commit genocide;

(d) Attempt to commit genocide;

(e) Complicity in genocide.”

Based on the convention, an argument for and against genocide in Donbass could be made.

The Ukraine military and extreme right militias have undoubtedly carried out attacks on

civilians who, by reason of their language and religion, constitute a separate ethnic group.
Points (a) and (b) of the definition are certainly true, (c) and (d) are questionable. The

question of “intent” is crucial. Have the Ukrainian authorities had the “intent to destroy, in

whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group”?

The charge of “genocide” is thrown about by political opponents with less than due care to
its actual definition. For instance, Biden and Zelensky have both accused Russia of
“genocide” in its ongoing military operation. There is no defined number of civilian deaths
that constitute an intent to destroy a people “in part.” Three months after the Russian
invasion, the OSCE reports around 4,000 civilians killed. Both sides are shooting and killing
civilians.

It is a judgement call whether genocide has taken place. The ICC report, referred to by
Fishman, says Ukraine’s military action against Donbass could “constitute” an “attack
directed against a civilian population,” but the ICC’s judgement about genocide was not
definitive as it was based on “the information available.”

His second reference does not come from the OSCE itself, but from the U.S. mission to the
OSCE, undercutting its objectivity since it is a narrow, national view from a country with a
distinct political interest in events in Ukraine.

Consortium News has not taken a position that genocide was committed in Donbass. These
are the only references made to genocide in Donbass and both CN articles are clearly
labeled as commentaries with the disclaimer: “The views expressed are solely those of the
author and may or may not reflect those of Consortium News.“

Pilger only says that Putin “refers to genocide,” while Pilger himself calls it “a campaign of
terror against Russian-speaking Donbass.”

Consortium News did not endorse the judgment of these two commentators as it often
publishes material with which it does not share editorial positions. Genocide in the context
of Donbass is an arguable point, and therefore CN published these commentaries.

| 21


https://www.bbc.com/news/world-us-canada-61093300
https://www.aljazeera.com/news/2022/4/3/ukraines-president-calls-civilian-killings-by-russia-genocide

Financing and Other Questions

NewsGuard has also demanded detailed information about Consortium News’ financing.
Consortium News is funded almost entirely by small contributions from its readers raised
during three public fund raisers per year.

IRS rules require donors who contribute more than $5,000 in a year be told to the tax
agency. But their names do not have to be revealed to the public to protect the donors’
privacy. CN has made public its two major donors from its last tax returns. Roger Waters,
the rock musician of Pink Floyd fame, donated $25,000 in both 2020 and 2021. The other
major donor is the New York-based Cloud Mountain Foundation, which has donated $25,000
in each of the past three years.

Consortium News has never taken a penny from any government, corporation or
advertiser. To prove this, CN is hiring an independent auditor to attest to this fact. It will
publish on this website the independent audit statement as soon as it is prepared to once
and for all end any smears or suspicions about the sources of CN's funding.

Fishman also mistakenly wants to know why authors’ bios don’t appear below CN articles,
when they clearly do. NewsGuard wants to know what CN‘s corrections policy is. It is as
follows: typos are corrected without a notice, factual errors are corrected with a
CORRECTION notice at the bottom of the article.

A History of Dissent

The United States was founded by dissenters. The Declaration of Independence is one of
history’s most significant dissenting documents, inspiring people seeking freedom around
the world, from the French revolutionists to Ho Chi Minh, who based Vietnam’s declaration
of independence from France on the American declaration.

But over the centuries a corrupt centralization of American power seeking to maintain and
expand its authority has at times sought to crush the very principle of dissent which was
written into the United States Constitution.

Freedom to dissent was first threatened by the second president. Just eight years after the
adoption of the Bill of Rights, press freedom had become a threat to John Adams, whose
Federalist Party pushed through Congress the Alien and Sedition Laws. They criminalized
criticism of the federal government.

The Union then shut down newspapers during the U.S. Civil War.

Woodrow Wilson came within one vote in the Senate of creating official government
censorship in the 1917 Espionage Act. The 1918 Alien and Sedition Act that followed jailed
hundreds of people for speech until it was repealed in 1921.

Since the 1950s, McCarthyism has become the byword for one of the worst periods of
repression of dissent in U.S. history.

The closest we've come to Wilson’s troubling dream is the Biden administration’s
Disinformation Governance Board under the Department of Homeland Security, now on
hold.

| 22


https://www.influencewatch.org/non-profit/cloud-mountain-foundation/
https://en.wikipedia.org/wiki/Alien_and_Sedition_Laws
https://consortiumnews.com/2021/04/11/a-history-how-the-espionage-act-ensnared-julian-assange/
https://consortiumnews.com/2021/04/11/a-history-how-the-espionage-act-ensnared-julian-assange/

The roots are in the earliest English settlers in North America, described in The Scarlet
Letter and applied to McCarthyism in Arthur Miller’s The Crucible. Though its industrial and
scientific achievements are most lauded, America’s tradition of dissent is probably the
greatest thing in U.S. history and it is once again under threat.

The Current Climate

NewsGuard'’s accusations against Consortium News that could potentially limit its readership
and financial support must be seen in the context of the West's war mania over Ukraine,
about which dissenting voices are being suppressed. Three CN writers have been kicked off
Twitter.

PayPal’s cancellation of Consortium News' account is an evident attempt to defund it for
what is almost certainly the company’s view that CN violated its restrictions on “providing
false or misleading information.” It cannot be known with 100 percent certainty because
PayPal is hiding behind its reasons, but CN trades in information and nothing else.

CN supports no side in the Ukraine war but seeks to examine the causes of the conflict
within its recent historical context, all of which are being whitewashed from mainstream
Western media.

Those causes are: NATO’s expansion eastward despite its promise not to; the coup and 8-
year war on Donbass against coup resisters; the lack of implementation of the Minsk
Accords to end that conflict; and the outright rejection of treaty proposals by Moscow to
create a new security architecture in Europe taking Russia’s security concerns into account.

Historians who point out the onerous Versailles conditions imposed on Germany after World
War | as a cause of Nazism and World War Il are neither excusing Nazi Germany nor are
they smeared as its defenders.

Consortium News can be wrong at times, but never as wrong as mainstream media was on
WMD in Iraq or Russiagate. CN got both those consequential stories right while they were
happening, and contends it is correct in its analysis of the Ukraine crisis. In any case, it is
entitled to its analysis. On Iraq, Russiagate and Ukraine, Consortium News has clashed with
the conventional wisdom forged by powerful forces and its corporate media allies. In
response CN has been repeatedly smeared as agents of Iraq and Russia.

An overly self-confident Western establishment cannot appear to understand how
experienced Western journalists could exercise their own agency and editorial judgment to
critiqgue U.S. foreign policy in real time, without them being agents of a foreign power.
Consortium News sued the Canadian television network Global News for publishing such a
smear.

It is evidently not enough for powerful forces to simply disagree and respect CN's
constitutional right to free speech.

Justice Oliver Wendell Holmes in Abrams v. United States wrote: “[T]hat the ultimate good
desired is better reached by free trade in ideas—that the best test of truth is the power of
the thought to get itself accepted in the competition of the market...That at any rate is the
theory of our Constitution.” Justice Louis Brandeis added in Whitney v. California that the
remedy for ill-conceived speech is more speech, not enforced silence.

| 23


https://consortiumnews.com/2020/10/13/consortium-news-sues-canadian-tv-network-for-defamation-over-report-cn-was-part-of-attack-directed-by-russia/

NewsGuard’s review of Consortium News and other independent media is a test case: Can
the U.S. establishment tolerate dissent or is it joining the tradition of Adams and Wilson to
crush it?

Note to readers: Please click the share buttons above or below. Follow us on Instagram,
Twitter and Facebook. Feel free to repost and share widely Global Research articles.

Joe Lauria is editor-in-chief of Consortium News and a former U.N. correspondent for The
Wall Street Journal, Boston Globe, and numerous other newspapers, including The Montreal
Gazette and The Star of Johannesburg. He was an investigative reporter for the Sunday
Times of London, a financial reporter for Bloomberg News and began his professional work
as a 19-year old stringer for The New York Times. He can be reached at
joelauria@consortiumnews.com and followed on Twitter @unjoe

Featured image is from Consortiumnews

The original source of this article is Consortiumnews
Copyright © Joe Lauria, Consortiumnews, 2022

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Joe Lauria

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca

| 24


mailto:joelauria@consortiumnews.com
https://twitter.com/unjoe
https://consortiumnews.com/2022/06/02/us-state-affiliated-newsguard-targets-consortium-news/
https://www.globalresearch.ca/author/joe-lauria
https://consortiumnews.com/2022/06/02/us-state-affiliated-newsguard-targets-consortium-news/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/joe-lauria
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

