
| 1

US Sponsored “Regime Change” in Cambodia?
Opposition Leader Bragged About US-backed
Sedition

By Tony Cartalucci
Global Research, September 08, 2017

Region: Asia
Theme: Media Disinformation, US NATO

War Agenda

Featured image: Cambodian opposition leader Kem Sokha (Source: Wikimedia Commons)

Cambodian opposition leader Kem Sokha was recently arrested on charges of treason. While
the Western media has attempted to portray the charges as politically motivated, Sokha’s
treason is not only quite real, he openly, eagerly bragged about it on the Australian-based
“Cambodia Broadcasting Network” (CBN).  

The Phnom Penh Post in its article, “Kem Sokha video producer closes Phnom Penh office in
fear,” would quote Sokha who claimed (emphasis added):

And, the USA that has assisted me, they asked me to take the model
from Yugoslavia, Serbia, where they can change the dictator Slobodan
Milosevic,”  he continues,  referring to the former Serbian and Yugoslavian
leader who resigned amid popular protests following disputed elections, and
died while on trial for war crimes.

“You know Milosevic had a huge numbers of tanks. But they changed things by
using this strategy, and they take this experience for me to implement
in Cambodia. But no one knew about this.”

Sokha is referring to the openly admitted US-engineered regime change mechanism known
as “color revolutions” and in particular the successful overthrow of Serbian leader Slobodan
Milosevic in 2000.

It is also mentioned in the article that Sokha has traveled to the United States every year
since 1993 to “learn about the democratization process.” A video of Kem Sokha with US
Senator Ed Royce in Washington DC openly calling for the deposing of the Cambodian
government has also been published by CBN.

US Regime-Change Represents Destabilization and Destruction, Not Democracy 

As admitted by the New York Times in its article, “Who Really Brought Down Milosevic,” the
United States, not the people of Serbia, overthrew the Serbian government – not in favor of
the Serbs’ best interests, but for Washington’s own self-serving interests.

The New York Times would write:

https://www.globalresearch.ca/author/tony-cartalucci
https://www.globalresearch.ca/region/asia
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://en.wikipedia.org/wiki/Kem_Sokha#/media/File:Kem_Soka_(2016).jpg
https://journal-neo.org/2017/09/04/cambodias-us-backed-opposition-leader-charged-with-treason/
http://www.nationmultimedia.com/detail/breakingnews/30325945
http://www.nationmultimedia.com/detail/breakingnews/30325945
http://www.nytimes.com/2000/11/26/magazine/who-really-brought-down-milosevic.html?mcubz=0


| 2

American  assistance  to  Otpor  and  the  18  parties  that  ultimately  ousted
Milosevic is still a highly sensitive subject. But Paul B. McCarthy, an official with
the Washington-based National Endowment for Democracy, is ready to divulge
some details…

…McCarthy says, ”from August 1999 the dollars started to flow to Otpor pretty
significantly.”  Of  the  almost  $3  million  spent  by  his  group  in  Serbia  since
September 1998, he says, ”Otpor was certainly the largest recipient.” The
money went into Otpor accounts outside Serbia. At the same time, McCarthy
held  a  series  of  meetings  with  the movement’s  leaders  in  Podgorica,  the
capital of Montenegro, and in Szeged and Budapest in Hungary. Homen, at 28
one of Otpor’s senior members, was one of McCarthy’s interlocutors. ”We had
a  lot  of  financial  help  from Western  nongovernmental  organizations,”  Homen
says. ”And also some Western governmental organizations.”

The  successful  overthrow of  the  Serbian  government  by  agents  working  on  behalf  of
Washington served as a template for other, similar operations including the 2011 “Arab
Spring” that has left North Africa and much of the Middle East ravaged by war, failed states,
and human catastrophe.

In an April 2011 article also published by the New York Times titled, “U.S. Groups Helped
Nurture Arab Uprisings,” it was stated:

A number of the groups and individuals directly involved in the revolts and
reforms sweeping the region, including the April 6 Youth Movement in Egypt,
the Bahrain  Center  for  Human Rights  and grass-roots  activists  like  Entsar
Qadhi,  a  youth  leader  in  Yemen,  received training  and financing from groups
like the International Republican Institute, the National Democratic Institute
and  Freedom  House,  a  nonprofit  human  rights  organization  based  in
Washington.

The article would also add, regarding the US National Endowment for Democracy (NED):

The  Republican  and  Democratic  institutes  are  loosely  affiliated  with  the
Republican and Democratic Parties. They were created by Congress and are
financed through the National Endowment for Democracy, which was set up in
1983 to channel grants for promoting democracy in developing nations. The
National  Endowment  receives  about  $100  million  annually  from Congress.
Freedom  House  also  gets  the  bulk  of  its  money  from  the  American
government, mainly from the State Department.

Those  participating  in  overthrowing  their  nation’s  government  with  foreign  aid  are  by
definition  traitors  –  and  with  Cambodia’s  Kem  Sokha  and  his  entire  Cambodia  National
Rescue  Party  (CNRP)  implicated  in  and  admitting  to  an  identically  foreign-organized
conspiracy against their own nation as took place in Serbia and across the Arab World, it
seems that charges of treason are more than warranted.

Readers should take note that nations targeted by US-engineered regime change – from
Serbia to Ukraine, to Georgia, Libya, Syria, Afghanistan, Iraq, and Yemen – all have suffered
immeasurably since. For the Cambodian government not to follow through with uprooting
Sokha and the US networks built up across Cambodia to support foreign subversion, would
be the height of irresponsibility, inviting nothing less than the same sort of destabilization

http://www.nytimes.com/2011/04/15/world/15aid.html?_r=3&pagewanted=1&emc=eta1
http://www.nytimes.com/2011/04/15/world/15aid.html?_r=3&pagewanted=1&emc=eta1


| 3

and  destruction  in  Cambodia  still  unfolding  in  other  nations  targeted  by  US  political
interference.

Kem Sokha’s eagerness to indenture himself – and were he come to power, his entire nation
– to US interests is perhaps the greatest indicator that he in no way represents the sort of
democratic progress he claims to be bringing to Cambodia. Democracy – a process primarily
of self-determination – cannot exist if  Cambodia’s future is being openly determined in
Washington D.C. instead.

This article was originally published by Land Destroyer Report.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Tony Cartalucci, Global Research, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Tony Cartalucci

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://landdestroyer.blogspot.com/2017/09/cambodian-opposition-leader-bragged.html
https://www.globalresearch.ca/author/tony-cartalucci
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/tony-cartalucci
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

