
| 1

US Media Propaganda Regarding Supply of Water
and “Damascus’ Humanitarian Crisis”

By Mehmet Ersoy
Global Research, January 19, 2017

Region: Middle East & North Africa, USA
Theme: Media Disinformation

In-depth Report: SYRIA

Yesterday, one of the largest U.S. newspapers, The Washington Post, published an article on
a  possible  humanitarian  crisis  in  Damascus.  The  article’s  authors  accuse  the  Syrian
government and Damascus city administration of inaction and deliberately impeding the
repair of water pumping stations that supply most of the city’s fresh water. They also accuse
the government of “crushing the opposition”.

This article is  another example of  how The Washington Post  uses popular  propaganda
means for criticizing the Syrian government: use of anonymous sources said to ‘fear for
their safety’;[R1]  omitting facts, and listing unfounded accusations to create a required
image. Inside Syria Media Center decided to study the article and check the facts it contains.

It is obvious from the article that the authors want to blame the government for all the
problems Damascus residents have to face, but in doing so, they often ignore simple logic.
For  instance,  a  paragraph  at  the  beginning  of  the  article  contains  two  contradicting
sentences.

“Officials said over the weekend that repairs have begun on the facility,” the authors write.
Indeed, on January 13, the city administration reported this. The next sentence, however,
reads that the Syrian Army shelled the same area. According to the Post, the government
seems to have sent in its own specialists and then proceeded to shell them!

Then,  the  journalists  cite  a  phone  call  with  a  woman  who  is  afraid  of  ‘government
repercussions’ and therefore asks not to use her family name. She mentions the problems
the residents experience with water and electricity. But why would the woman be afraid of
‘repercussions’?  All  she  said  to  the  journalists  is  that  it’s  difficult  or  impossible  to  provide
uninterrupted operation of  water and electrical  infrastructures in a situation of  military
combat. What could be so dangerous about such an assertion? The article authors seem not
to have pondered such questions in their zeal to present Bashar al-Assad ‘a bloody dictator’.

Meanwhile, the authors quote a Damascus resident Ammar Ismaiel who states that “there is
indignation against the state because they’re delaying a military solution” to the jihadist
forces making life hell for the Syrian people. Here we have an opposite narrative to the one
supposing that the Syrian people oppose their elected president, but the Post does appear
to see the contradiction nor does it explore it further.

The Post article writes several paragraphs about how the Syrian Army is conducting an
offensive on the Wadi Barada valley just west of Damascus. The area is controlled by anti-
government militants and the Barada River and its tributaries are the source of some 70 per

https://www.globalresearch.ca/author/ersoy
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war
https://www.washingtonpost.com/world/frustrations-rise-in-damascus-as-water-pipes-run-dry/2017/01/14/95ed23d0-d6a1-11e6-b8b2-cb5164beba6b_story.html?utm_term=.3316816eeb60
http://uk.reuters.com/article/uk-mideast-crisis-syria-idUKKBN14X1Q4


| 2

cent of the fresh water supply of Damascus. On January 14, Al-Masdar News reported that
Syrian troops had captured Baseimah town and are advancing towards Ain al-Fija where the
damaged water pumping stations are located.

The Post  journalists  entirely omit  a key part  of  the story of  Syria today,  which is  the
extensive efforts by the Syrian government to solve the crisis in the country via dialogue. A
great many local ceasefire and reconciliation agreements have been reached, including the
very learge ceasefire agreement in Aleppo. Conferences in Kazakhstan later this month and
in Geneva next month will seek to broaden such agreements to the entire country.

In  Wadi  Barada  itself,  a  preliminary  agreement  on  ceasefire  had  been  reached  with  the
militants last week, but  according to Syria’s Minister for National Reconciliation Ali Haidar,
the failed to abide by it.

Further compromising the situation there, a retired brigadier general, Ahmad al-Ghadban
,was shot dead by a sniper on January 14. He was serving as one of the main mediators
between the government and the armed groups in Wadi Barada.

As a result[R2]  of militant’s actions, another truce agreement has been disrupted and
clashes continue. According to Umar al-Shami, one of the political leaders of the Ahrar al-
Sham opposition group, the assassination could have been set up by the Jebhat Fateh al-
Sham group  that  is  against  the  ceasefire  and  has  evacuated  to  Idlib.  But  the  Washington
Post simply ignored that whole story.

Blaming the Syrian government,  the authors provided no objective proof.  Mostly,  their
arguments are based on anonymous sources who they allegedly contacted via telephone or
WhatsApp.  The  journalists  accuse  President  Bashar  al-Assad  of  inaction  or  of  seeking
personal enrichment and conducting inhumane treatment of the Syrian people. But they
never mention the militants’ crimes and the fact that they have used water as a weapon
against Damascus and its residents. Unfortunately, most media which promote the U.S. and
its allies’ point of view use the same pattern.

Notes

[R1]Don’t know what you mean by “spilling”.

[R2]As a result of what? Of the killing of Ahmad al-Ghadban?

The original source of this article is Global Research
Copyright © Mehmet Ersoy, Global Research, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Mehmet Ersoy

https://www.almasdarnews.com/article/syrian-army-makes-gains-close-damaged-damascus-water-source/
http://sana.sy/en/?p=98268
https://us-mg5.mail.yahoo.com/neo/launch?.rand=cjmmp401gfqln#_msoanchor_1
https://us-mg5.mail.yahoo.com/neo/launch?.rand=cjmmp401gfqln#_msoanchor_2
https://www.globalresearch.ca/author/ersoy
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/ersoy


| 3

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

