
| 1

US Media Hypes Iran Inspection Flap

By Gareth Porter
Global Research, March 01, 2012
Consortiumnews.com 29 February 2012

Region: Middle East & North Africa
Theme: Militarization and WMD, US NATO

War Agenda
In-depth Report: IRAN: THE NEXT WAR?

Major  U.S.  news outlets  spin  any event  regarding Iran’s  nuclear  program in  the most
negative way, now hyping a dispute about conditions for visiting a military site as supposed
proof that Iran has something to hide. But Gareth Porter points out that the media is missing
key nuances.

News media reported last week that Iran had flatly refused the International Atomic Energy
Agency (IAEA) access to its Parchin military test facility, based on a statement to reporters
by IAEA Deputy Director General, Herman Nackaerts, that “We could not get access.”

Now, however, explicit statements on the issue by the Iranian Ambassador to the IAEA and
the language of the new IAEA report indicate that Iran did not reject an IAEA visit to the
base per se but was only refusing access as long as no agreement had been reached with
the IAEA governing the modalities of cooperation.

 

Iranian representative to  the International  Atomic  Energy Agency,  Ali  Asghar  Soltanieh
(Credit: Press TV)

That new and clarifying information confirms what I reported Feb. 23. Based on the history
of Iranian negotiations with the IAEA and its agreement to allow two separate IAEA visits to
Parchin in 2005, the Parchin access issue is a bargaining chip that Iran is using to get the
IAEA to moderate its demands on Iran in forging an agreement on how to resolve the years-
long  IAEA  investigation  into  the  “Possible  Military  Dimensions”  of  the  Iranian  nuclear
program.

In an email to me and in interviews with Russia Today, Reuters, and the Fars News Agency,
the Iranian Permanent Representative to the IAEA, Ali Asghar Soltanieh, said Iran told the
high-level IAEA mission that it would allow access to Parchin once modalities of Iran-IAEA
cooperation had been agreed on.

“We  declared  that,  upon  finalization  of  the  modality,  we  will  give  access  [to  Parchin],”
Soltanieh  wrote  in  an  email  to  me.

In the Russia Today interview on Feb. 27, reported by Israel’s Haaretz and The Hindu in India
but not by western news media, Soltanieh referred to two IAEA inspection visits to Parchin in
January and November 2005 and said Iran needs to have “assurances” that it would not
“repeat the same bitter experience, when they just come and ask for the access.”

https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
http://consortiumnews.com/
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/militarization-and-wmd
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/iran-the-next-war
http://ipsnews.net/news.asp?idnews=106863
http://www.haaretz.com/news/middle-east/iran-could-allow-un-inspection-of-suspected-nuclear-test-sites-iaea-envoy-says-1.415407
http://www.thehindu.com/todays-paper/tp-international/article2944018.ece


| 2

There should be a “modality” and a “frame of reference, of what exactly they are looking
for, they have to provide the documents and exactly where they want [to go],” he said.

But Soltanieh also indicated that such an inspection visit is conditional on agreement about
the broader framework for cooperation on clearing up suspicions of a past nuclear weapons
program. “[I]n principle we have already accepted that when this text is concluded we will
take these steps,” Soltanieh said.

The actual text of the IAEA report, dated Feb. 24, provides crucial information about the
Iranian position in the talks that is consistent with what Soltanieh is saying. In its account of
the first round of talks in late January on what the IAEA is calling a “structured approach to
the clarification of all outstanding issues,” the report states:

“The Agency requested access to the Parchin site, but Iran did not grant access to the
site at that time [emphasis added].” That wording obviously implies that Iran was willing to
grant access to Parchin if certain conditions were met.

On the Feb. 20-21 meetings, the agency said that Iran “stated that it was still not able to
grant access to that site.” There was likely a more complex negotiating situation behind the
lack of agreement on a Parchin visit than had been suggested by Nackaerts and reported in
western news media.

But  not  a  single  major  news media  report  has  reported the significant  difference between
initial media coverage on the Parchin access issue and the information now available from
the  initial  IAEA report  and  Soltanieh.  None  have  reported  the  language of  the  report
indicating that Iran’s refusal to approve a Parchin visit in January was qualified by “at that
time”.

Only AFP and Reuters quoted Soltanieh at all. Reuters, which actually interviewed Soltanieh,
quoted him saying, “It was assumed that after we agreed on the modality, then access
would be given.” But that quote only appears in the very last sentence of the article, several
paragraphs after the reiteration of the charge that Iran “refused to grant [the IAEA] access”
to Parchin.

The day after that story was published, Reuters ran another story focusing on the IAEA
report without referring either to its language on Parchin or to Soltanieh’s clarification.

The Los Angeles Times ignored the new information and simply repeated the charge that
Iran “refused to allow IAEA inspectors to visit Parchin military base.” Then it added its own
broad interpretation that  Iran “has  refused to  answer  key questions  about  its  nuclear
development  program.”  Iran’s  repeated  assertions  that  the  documents  used  to  pose
questions to it are fabricated were thus dismissed as non-qualified answers.

The Parchin access story entered a new phase today with a Reuters story quoting Deputy
Director  General  Nackaerts  in  a  briefing  for  diplomats  that  there  “may  be  some  ongoing
activities at Parchin which add urgency to why we want to go.” Nackaerts attributed that
idea to  an unnamed “Member  State,”  which is  apparently  suggesting that  the  site  in
question is being “cleaned up.”

The identity of that “Member State,” which the IAEA continues to go out of its way to
conceal, is important, because if it is Israel, it reflects an obvious interest in convincing the
world that Iran is working on nuclear weapons.

http://isis-online.org/uploads/isis-reports/documents/IAEA_Iran_Report_24February2012.pdf
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5hQiuRgI7CxXAjj8pPDYS9OXOIXIQ?docId=CNG.daadc7a50ae057b153f02393d61051b0.391
http://www.reuters.com/article/2012/02/24/nuclear-iran-iaea-idUSL5E8DO38B20120224
http://ajw.asahi.com/article/behind_news/politics/AJ201202250008
http://articles.latimes.com/2012/feb/24/world/la-fg-iran-nuclear-20120225
http://www.khaleejtimes.com/displayarticle.asp?xfile=data/international/2012/February/international_February1135.xml&section=international&col=
http://www.khaleejtimes.com/displayarticle.asp?xfile=data/international/2012/February/international_February1135.xml&section=international&col=


| 3

As former IAEA Director-General Mohamed ElBaradei recounts on p. 291 of his memoirs, “In
the late summer of 2009, the Israelis provided the IAEA with documents of their  own,
purportedly showing that Iran had continued with nuclear weapon studies until  at least
2007.”

The news media should be including cautionary language any time information from an
unnamed “Member State” is cited as the source for allegations about covert Iranian nuclear
weapons work. It could very likely be coming from a State with a political agenda. But the
unwritten guidelines for news media coverage of the IAEA and Iran, as we have seen in
recent days, are obviously very different.

 

Gareth Porter is an investigative historian and journalist specializing in U.S. national security
policy. The paperback edition of his latest book, Perils of Dominance: Imbalance of Power
and the Road to War in Vietnam, was published in 2006.

The original source of this article is Consortiumnews.com
Copyright © Gareth Porter, Consortiumnews.com, 2012

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Gareth Porter

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://www.amazon.com/Age-Deception-Nuclear-Diplomacy-Treacherous/dp/0805093508
http://consortiumnews.com/
https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
http://consortiumnews.com/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/gareth-porter
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

