
| 1

US Mainstream Media Delivers Fact-Resistant
‘Group Think’ on Syria

By Robert Parry
Global Research, April 21, 2015
Consortium News 21 April 2015

Region: Middle East & North Africa, USA
Theme: Media Disinformation, US NATO

War Agenda
In-depth Report: SYRIA

On  Sunday  evening,  CBS’s  “60  Minutes”  presented  what  was  pitched  as  a  thorough
examination of the infamous sarin gas attack outside Damascus, Syria, on Aug. 21, 2013,
with anchor Scott Pelley asserting that “none of what we found will be omitted here.” But
the  segment  –  while  filled  with  emotional  scenes  of  dead  and  dying  Syrians  –  made  little
effort to determine who was responsible.

Pelley’s team stuck to the conventional wisdom from the rush-to-judgment “white paper”
that the White House issued on Aug. 30, 2013, just nine days after the incident, blaming the
Syrian government of President Bashar al-Assad. But Pelley ignored contrary evidence that
has emerged in the 20 months since the attack, including what I’ve been told are dissenting
views among U.S. intelligence analysts.

The segment also played games with the chronology of the United Nations inspectors who
had been invited  to  Damascus  by  Assad to  investigate  what  he  claimed were  earlier
chemical attacks carried out by Syrian rebels, a force dominated by Islamic extremists,
including Al-Qaeda’s Nusra Front and the even more brutal Islamic State.

Though Pelley starts the segment by interviewing a Syrian who claimed he witnessed a sarin
attack  in  Moadamiya,  a  suburb  south  of  Damascus,  Pelley  leaves  out  the  fact  that
Moadimiya was the first area examined by the UN inspectors and that their field tests found
no evidence of sarin. Nor does Pelley note that UN laboratories also found no sarin or other
chemical agents on the one missile that the inspectors recovered from Moadamiya.

Scott Pelley, anchor of CBS Evening
News

The two labs did have a dispute over whether trace elements of some chemicals found in

https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2015/04/20/a-fact-resistant-group-think-on-syria/
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war
http://www.cbsnews.com/news/syria-sarin-gas-attack-in-2013-60-minutes/
http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2015/04/cbs-anchor-scott-pelley.jpg


| 2

Moadamiya might have been degraded sarin. But those disputed positives made no sense
because when the UN inspectors went to the eastern suburb of Zamalka two and three days
later,  their  field  equipment  immediately  registered  positive  for  sarin  and  the  two  labs
confirmed  the  presence  of  actual  sarin.

So,  if  the sarin had not degraded in Zamalka,  why would it  have degraded sooner in
Moadamiya?  The  logical  explanation  is  that  there  was  no  sarin  associated  with  the
Moadamiya rocket but the UN laboratories were under intense pressure from the United
States to come up with something incriminating that would bolster the initial U.S. rush to
judgment.

The absence of actual sarin from the rocket that struck Moadamiya also raises questions
about the credibility of Pelley’s first witness. Or possibly a conventional rocket assault on the
area ruptured some kind of chemical containers that led panicked victims to believe they
too were under a chemical attack.

That seemed to be a working hypothesis among some U.S. intelligence analysts even as
early  as  the  Aug.  30,  2013  “white  paper,”  which  was  called  a  U.S.  “Government
Assessment,” an unusual document that seemed to ape the form of a “National Intelligence
Estimate,” which would reflect the consensus view of the 16 U.S. intelligence agencies and
include analytical dissents.

By going with this new creation – a “Government Assessment,” which was released by the
White  House  press  office,  not  the  Office  of  Director  of  National  Intelligence  –  the  State
Department, which was then itching for war with Syria, got to exclude any dissents to the
hasty conclusions. But the intelligence analysts managed to embed one dissent as a cutline
to a map which was included with the “white paper.”

The cutline read:

“Reports  of  chemical  attacks  originating  from some locations  may reflect  the
movement  of  patients  exposed  in  one  neighborhood   to  field  hospitals  and
medical facilities in the surrounding area. They may also reflect confusion and
panic triggered by the ongoing artillery and rocket barrage, and reports of
chemical use in other neighborhoods.”

In other words, some U.S. intelligence analysts were already questioning the assumption of
a  widespread  chemical  rocket  assault  on  the  Damascus  suburbs  –  and  the  strongest
argument for the State Department’s finger-pointing at Assad’s military was the supposedly
large number of rockets carrying sarin.

Possible ‘False Flag’

However, if there had been only one sarin-laden rocket, i.e., the one that landed in Zamalka,
then  the  suspicion  could  shift  to  a  provocation  –  or  “false-flag”  attack  –  carried  out  by
Islamic extremists with the goal of tricking the U.S. military into destroying Assad’s army
and essentially opening the gates of Damascus to a victory by Al-Qaeda or the Islamic State.

That was what investigative journalist Seymour Hersh concluded in ground-breaking articles
describing the alleged role of Turkish intelligence in assisting these Islamic extremists in
securing the necessary materials and expertise to produce a crude form of sarin.



| 3

In December 2013, Hersh reported that he found a deep schism within the U.S. intelligence
community over how the case was sold to pin the blame on Assad. Hersh wrote that he
encountered “intense concern,  and on occasion anger” when he interviewed American
intelligence  and  military  experts  “over  what  was  repeatedly  seen  as  the  deliberate
manipulation of intelligence.”

According  to  Hersh,  “One  high-level  intelligence  officer,  in  an  email  to  a  colleague,  called
the administration’s assurances of Assad’s responsibility a ‘ruse’. The attack ‘was not the
result of the current regime’, he wrote.

“A  former  senior  intelligence  official  told  me  that  the  Obama  administration
had altered the available information – in terms of its timing and sequence – to
enable the president and his advisers to make intelligence retrieved days after
the attack look as if it had been picked up and analysed in real time, as the
attack was happening.

“The distortion, he said, reminded him of the 1964 Gulf of Tonkin incident,
when the Johnson administration reversed the sequence of National Security
Agency intercepts to justify one of the early bombings of North Vietnam. The
same  official  said  there  was  immense  frustration  inside  the  military  and
intelligence  bureaucracy.”

Despite Hersh’s legendary reputation dating back to the My Lai massacre story during the
Vietnam War and revelations about CIA abuses in the 1970s, his first 5,500-word article —
as well as a second article — appeared in the London Review of Books, a placement that
suggests the American media’s “group think” blaming the Assad regime remained hostile to
any serious dissent on this topic.

Much of the skepticism about the Obama administration’s case on the Syrian sarin attack
has been confined to the Internet, including our own Consortiumnews.com. Indeed, Hersh’s
article dovetailed with much of what we had reported in August and September of 2013 as
we questioned the administration’s certainty that Assad’s regime was responsible.

Our  skepticism  flew  in  the  face  of  a  “group  think”  among  prominent  opinion  leaders  who
joined in the stampede toward war with Syria much as they did in Iraq a decade earlier. War
was averted only because President Barack Obama was informed about the intelligence
doubts and because Russian President Vladimir Putin helped arrange a compromise in which
Assad agreed to surrender his entire chemical weapons arsenal, while still denying any role
in the sarin attack.

A Short-Range Rocket

Later, when rocket scientists — Theodore A. Postol, a professor of science, technology and
national security policy at the Massachusetts Institute of Technology, and Richard M. Lloyd,
an analyst at the military contractor Tesla Laboratories — analyzed the one home-made,
sarin-laden rocket that landed in Zamalka, they concluded that it could have traveled only
about  two  to  three  kilometers,  meaning  that  it  would  have  been  fired  from  an  area
controlled  by  the  rebels,  not  the  government.

That  finding  destroyed  a  conclusion  reached  by  Human  Rights  Watch  and  the  New  York
Times, which vectored the suspected paths of the two rockets — one from Moadamiya and
one from Zamalka — to where the two lines intersected at a Syrian military base about 9.5

http://www.lrb.co.uk/2013/12/08/seymour-m-hersh/whose-sarin


| 4

kilometers from the points of impact. Not only did the vectoring make no sense because
only the Zamalka rocket was found to contain sarin but the rocket experts concluded that it
couldn’t even fly a third of the way from the military base to where it landed.

After touting its original Assad-did-it claim on the front page on Sept. 17, 2013, the Times
snuck its retraction below the fold on page 8 in an article published on Dec. 29, 2013,
between the Christmas and New Year’s holidays.

But none of these doubts were examined in any way in Pelley’s “60 Minutes” presentation.
Instead, Pelley simply pointed the finger at the Syrian government, citing U.S. intelligence.
Pelley said:

“The rockets were types used by the Syrian army and they were launched from
land held by the dictatorship. U.S. intelligence believes the Syrian army used
sarin  in  frustration after  years  of  shelling and hunger  failed to  break the
rebels.”

Pelley did note one anomaly to the conventional wisdom: Why would Assad have ordered a
chemical attack outside Damascus after inviting in a team of UN inspectors to examine
another site? Pelley then shrugs off that contradiction while offering no alternative scenario
and leaving the clear impression that the attack was carried out by the Syrian government.

When I asked the Office of Director of National Intelligence about the “60 Minutes” segment,
spokesperson Kathleen C. Butler responded with this e-mailed response:

“The  intelligence  community  assess[es]  with  high  confidence  that  the  Syrian
government  carried  out  the  chemical  weapons  attack  against  opposition
elements  in  the  Damascus  suburbs  on  August  21,  2013.  The  intelligence
community assesses that the scenario in which the opposition executed the
attack on August 21 is highly unlikely.”

In a subsequent e-mail, she added that there was “full consensus on the assessment.”  [For
more details on the sarin incident, see Consortiumnews.com’s “The Collapsing Syria-Sarin
Case.”]

Clueless over Iraq

Pelley  has  built  a  highly  successful  CBS  career  by  always  parroting  the  official  line  of  the
U.S. government no matter how obviously false it is. For instance, in 2008, he conducted an
interview with FBI interrogator George Piro who had questioned Iraq’s Saddam Hussein
before his execution.

Pelley wondered why Hussein had kept pretending that he had weapons of mass destruction
when a simple acknowledgement that they had been destroyed would have spared his
country the U.S.-led invasion in 2003.

“For a man who drew America into two wars and countless military engagements, we never
knew what Saddam Hussein was thinking,” Pelley said in introducing the segment on the
interrogation of Hussein about his WMD stockpiles. “Why did he choose war with the United
States?”

http://www.nytimes.com/2013/12/29/world/middleeast/new-study-refines-view-of-sarin-attack-in-syria.html?_r=0
https://consortiumnews.com/2014/04/07/the-collapsing-syria-sarin-case/
https://consortiumnews.com/2014/04/07/the-collapsing-syria-sarin-case/
http://www.cbsnews.com/stories/2008/01/24/60minutes/main3749494.shtml
http://www.cbsnews.com/stories/2008/01/24/60minutes/main3749494.shtml


| 5

The segment never mentioned the fact that Hussein’s government did disclose that it had
eliminated  its  WMD,  including  a  12,000-page  submission  to  the  UN on  Dec.  7,  2002,
explaining how its WMD stockpiles had been destroyed. In fall 2002, Hussein’s government
also allowed teams of UN inspectors into Iraq and gave them free rein to examine any site of
their choosing.

Those inspections only ended in March 2003 when President George W. Bush decided to
press ahead with war despite the UN Security Council’s refusal to authorize the invasion and
its desire to give the UN inspectors time to finish their work.

But none of that reality was part of the faux history that Pelley delivered to the American
public. He preferred the officially sanctioned U.S. account, as embraced by Bush in speech
after speech, that Saddam Hussein “chose war” by defying the UN over the WMD issue and
by misleading the world into believing that he still possessed these weapons.

In line with Bush’s made-up version of history, Pelley pressed Piro on the question of why
Hussein was hiding the fact that Iraq no longer had WMD. Piro said Hussein explained to him
that “most of the WMD had been destroyed by the UN inspectors in the ‘90s, and those that
hadn’t been destroyed by the inspectors were unilaterally destroyed by Iraq.”

“So,” Pelley asked, “why keep the secret? Why put your nation at risk, why put your own life
at risk to maintain this charade?”

After Piro mentioned Hussein’s lingering fear of neighboring Iran, Pelley felt he was close to
an answer to the mystery: “He believed that he couldn’t survive without the perception that
he had weapons of mass destruction?”

But, still, Pelley puzzled over why Hussein’s continued in his miscalculation. Pelley asked:

“As the U.S. marched toward war and we began massing troops on his border,
why didn’t  he  stop  it  then?  And say,  ‘Look,  I  have no  weapons  of  mass
destruction,’ I mean, how could he have wanted his country to be invaded?”

On Sunday, Pelley was reprising that role as the ingénue foreign correspondent trying to
decipher the mysterious ways of the Orient.

Just as Pelley couldn’t figure why Hussein had “wanted his country to be invaded” — when
no one at “60 Minutes” thought to mention that Hussein and his government had fully
disclosed their lack of WMD to save their country from being invaded — Pelley couldn’t fully
comprehend why the  Assad regime would  have  launched a  sarin  gas  attack  with  UN
inspectors sitting in Damascus.

The possibility that the attack actually was a provocation by Al-Qaeda or Islamic State
extremists — who have demonstrated their lack of compassion for innocents and who had a
clear motive for getting the U.S. military to bomb Assad’s army — was something that
Pelley  couldn’t  process.  The calculation  was too  much for  him even after  last  week’s
disclosure that Syrian rebels had staged a 2013 kidnapping/rescue of NBC’s correspondent
Richard Engel, whose abduction was falsely blamed on Assad’ allies.

Inviting a Massacre

https://consortiumnews.com/2015/04/16/syrian-rebels-caught-in-false-flag-kidnapping/
https://consortiumnews.com/2015/04/16/syrian-rebels-caught-in-false-flag-kidnapping/


| 6

Besides  being  an  example  of  shallow reporting  and  shoddy  journalism –  using  highly
emotional  scenes  while  failing  to  seriously  investigate  who was responsible  –  the  “60
Minutes” episode could also be a prelude to a far worse human rights crime, which could
follow the  defeat  of  the  Syrian  army and  a  victory  by  Al-Qaeda  or  its  spin-off,  the  Islamic
State.

Right  now,  the  only  effective  fighting  force  holding  off  that  victory  –  and  the  very  real
possibility of a massacre of Christians, Alawites, Shiites and other religious minorities – is
the  Syrian  army.  Some of  those  Syrian  Christians,  now allied  with  Assad,  are  ethnic
Armenians whose ancestors fled the Turkish genocide a century ago.

The  recent  high-profile  comment  by  Pope  Francis  about  the  Armenian  genocide  can  be
understood in the context of the impending danger to the survivors’ descendants if the
head-chopping Islamic State prevails in the Syrian civil war, the possibility that these Sunni
extremists backed by Turkey and Saudi Arabia might finish the job that the Ottoman Empire
began a century ago.

Yet, Saudi Arabia, Israel and the American neocons are still set on the overthrow of the
Assad government and continue to pretend that Obama could have averted the Syrian crisis
if he had only bombed or invaded Syria several years ago.

The Washington Post’s neocon editorial page editor Fred Hiatt recited that theme in an op-
ed on Monday that made a major point out of the Assad government’s alleged use of
something called “barrel bombs” — as if some crude explosive device is somehow less
humane  than  the  more  sophisticated  weapons  that  were  used  to  slaughter  countless
innocents by the United States in Iraq and Afghanistan, Israel in Gaza and Lebanon and now
Saudi Arabia in Yemen.

“Obama could have destroyed Assad’s helicopters or given the resistance the weapons to
do so,” Hiatt said, arguing the neocon assertion that to have intervened earlier would have
somehow prevented the rise of Al-Qaeda’s Nusra Front and the Islamic State. But that is
another simplistic argument since there were terrorist elements in the Syrian civil war from
the beginning and many of the so-called “moderates” who were trained and armed by the
United States have since joined forces with the extremists. [See Consortiumnews.com’s
“Syrian Rebels Embrace Al-Qaeda.”]

The key question for Syria’s future is how can a realistic political settlement be reached
between Assad’s government and whatever reasonable opposition remains.  But such a
complex  and  difficult  solution  is  not  advanced  by  irresponsible  journalism at  CBS  and  the
Washington Post.

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated
Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen Narrative,
either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com). You also can
order Robert Parry’s trilogy on the Bush Family and its connections to various right-wing
operatives for only $34. The trilogy includes America’s Stolen Narrative. For details on this
offer, click here.

The original source of this article is Consortium News
Copyright © Robert Parry, Consortium News, 2015

https://consortiumnews.com/2015/04/15/did-money-seal-israeli-saudi-alliance/
http://www.washingtonpost.com/opinions/a-hard-hearted-defense-of-inaction-in-syria/2015/04/19/e0713a12-e513-11e4-905f-cc896d379a32_story.html
http://www.washingtonpost.com/opinions/a-hard-hearted-defense-of-inaction-in-syria/2015/04/19/e0713a12-e513-11e4-905f-cc896d379a32_story.html
https://consortiumnews.com/2013/09/26/syrian-rebels-embrace-al-qaeda/
https://org.salsalabs.com/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0
http://consortiumnews.com/2014/06/25/continuing-parrys-3-book-offer/
https://consortiumnews.com/2015/04/20/a-fact-resistant-group-think-on-syria/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2015/04/20/a-fact-resistant-group-think-on-syria/


| 7

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

