Center for Research on Globalizaticn

U.S. Propaganda 101.: lllegally Invade Countries,
Fund the Media, Call it “Independent”

By Julie Lévesque Region: Russia and FSU, USA
Global Research, April 08, 2015 Theme: Media Disinformation

Foreign Policy Magazine recently had a column called Cranks, Trolls, and Useful Idiots, in
which the author, Dalibor Rohac, hunts down “Russia’s information warriors” who, he claims,
have infested the web with their lies and propaganda on websites potentially paid for by the
Russian government.

Rohac writes:

“Throughout the conflict in eastern Ukraine, these sites have systematically
regurgitated Russian propaganda, spreading lies, half-truths, and conspiracy
theories, often directly translated from Russian sources...

The Czech weekly Respekt published a feature article about the mysterious
“news” site Aeronet (also known as AENews). Started in 2001 by aviation fans,
the domain has changed ownership several times. Since the summer of 2014
it has regularly published articles accusing the new Ukrainian government of
fascism and claiming that American and British mercenaries were fighting in
eastern Ukraine. (Dalibor Rohac, Cranks, Trolls, and Useful Idiots, Foreign
Policy, March 12, 2015)

First let's look at the weakness of the claims in the article.

The author accuses news outlets of doing exactly what he himself and the U.S. mainstream
media in general does when reporting about foreign policy issues such as Ukraine: they
“systematically [regurgitate U.S. propaganda, spread] lies, half-truths, and conspiracy
theories.” The advantage they have is that they don’t need to translate anything.
Apparently for Rohac an article written in Russian has to be Russian propaganda. It's that
simple: Russians are just not producing any honest journalistic content. This argument about
texts being “directly translated from Russian sources” is not only weak, it is xenophobic.

In addition the author’s examples to prove his points are unsound. Aeronet is not the only
website to have not only accused but also proven the fascistic nature of the Ukrainian
government. Numerous independent media outlets have published countless articles to that
effect, demonstrating that several key figures within the unelected government were neo-
Nazis and that the Azov Battalion was filled with members linked to neo-Nazi groups:

The Cabinet is not only integrated by the Svoboda and Right Sector (not to
mention former members of defunct fascist UNA-UNSO), the two main Neo-Nazi
entities have been entrusted with key positions which grant them de facto
control over the Armed Forces, Police, Justice and National Security.


https://www.globalresearch.ca/author/julie-l-vesque
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://foreignpolicy.com/2015/03/12/cranks-trolls-and-useful-idiots-poland-czech-republic-slovakia-russia-ukraine/?utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_term=*Democracy%20Lab&utm_campaign=2014_Democracy_Lab
http://respekt.ihned.cz/c1-63608190-putinuv-hlas-v-cesku
http://aeronet.cz/news/byl-by-majdan-nebyt-ukrajinskych-nacistu-strana-svoboda-existuji-jen-dve-moznosti-ukrajiny-banderizace-ukrajiny-anebo-banderizace-ukrajiny-video/
http://aeronet.cz/news/americti-a-anglicti-zoldaci-bojuji-na-strane-kyjevske-vlady/
https://foreignpolicy.com/2015/03/12/cranks-trolls-and-useful-idiots-poland-czech-republic-slovakia-russia-ukraine/?utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_term=*Democracy%20Lab&utm_campaign=2014_Democracy_Lab

While Yatsenuyk’s Fatherland Party controls the majority of portfolios and
Svoboda Neo-Nazi leader Oleh Tyahnybok was not granted a major cabinet
post (apparently at the request of assistant Secretary of State Victoria Nuland),
members of Svoboda and the Right Sector occupy key positions in the areas of
Defense, Law Enforcement, Education and Economic Affairs. (Michel
Chossudovsky, The U.S. has Installed a Neo-Nazi Government in Ukraine,
Global Resarch, March 2014)

Even mainstream media like The Guardian and the BBC admitted that “many members [of
the Azov Battalion] have links with neo-Nazi groups”, although they downplay their own
claims saying that it's “overblown”:

| #Ml“| have nothing against Russian
nationalists, or a great Russia,” said Dmitry, [a member of the Azov
battalion,]... “But Putin’s not even a Russian. Putin’s a Jew."”

n

The battalion’s symbol is reminiscent of the Nazi Wolfsangel, though the
battalion claims it is in fact meant to be the letters N and | crossed over each
other, standing for “national idea”. Many of its members have links with neo-
Nazi groups, and even those who laughed off the idea that they are neo-Nazis
did not give the most convincing denials. (Shaun Walker, Azov fighters are
Ukraine's greatest weapon and may be its greatest threat, The Guardian,
September 10, 2014)

Mikael Skillt is a Swedish sniper, with seven years’ experience in the Swedish
Army and the Swedish National Guard. He is currently fighting with the Azov
Battalion, a pro-Ukrainian volunteer armed group in eastern Ukraine.... As to
his political views, Mr Skillt prefers to call himself a nationalist, but in fact his
views are typical of a neo-Nazi...

Mr Skillt believes races should not mix. He says the Jews are not white and
should not mix with white people. His next project is to go fight for Syrian
President Bashar al-Assad because he believes Mr Assad is standing up to
“international Zionism”. (Dina Newman , Ukraine conflict: ‘White power’ warrior
from Sweden, BBC News, July 16 2014)

As for Rohac’s second argument regarding Western mercenaries fighting in Urkaine, in May
last year several media reported that mercenaries from the private military company
Blackwater, now called Academi, were operating in Ukraine. The information came not from
the Kremlin but rather from a German news source and was published by the German
mainstream newspaper Bild am Sonntag.

About 400 elite mercenaries from the notorious US private security firm
Academi (formerly Blackwater) are taking part in the Ukrainian military
operation against anti-government protesters in southeastern regions of the
country, German media reports.


http://www.globalresearch.ca/the-u-s-has-installed-a-neo-nazi-government-in-ukraine/5371554
http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2015/04/Azov-Ukraine-1.jpg
http://www.theguardian.com/world/russia
http://en.wikipedia.org/wiki/Azov_Battalion
http://en.wikipedia.org/wiki/Azov_Battalion
http://rt.com/news/185708-nazi-symbols-ukrainian-troops/
http://www.theguardian.com/profile/shaun-walker
http://www.theguardian.com/world/2014/sep/10/azov-far-right-fighters-ukraine-neo-nazis
http://www.theguardian.com/world/2014/sep/10/azov-far-right-fighters-ukraine-neo-nazis
http://www.theguardian.com/world/2014/sep/10/azov-far-right-fighters-ukraine-neo-nazis
http://www.bbc.com/news/world-europe-28329329
http://www.bbc.com/news/world-europe-28329329

The Bild am Sonntag newspaper, citing a source in intelligence circles, wrote
Sunday that Academi employees are involved in the Kiev military crackdown
on pro-autonomy activists in near the town of Slavyansk, in the Donetsk
region. (400 US mercenaries ‘deployed on ground’ in Ukraine military op,
RT.com, May 11, 2014)

A few days after the German revelations, the mainstream French Magazine Paris Match
published an article including witnesses saying they saw foreign mercenaries on the ground
in Ukraine:

Christopher Garrett aka Leon Swampy

Several witness (sic) also said they heard some of the gunmen speaking with
strong western Ukraine accents. They also noticed that some of the gunmen
appeared to come from the Caucasus area, possibly mercenaries from
Chechnya. Other gunmen never spoke a word and seemed foreign to the
region. French war photographer Jerome Sessini spent about an hour face to
face with the gunmen before they opened fire. ” | found that their general
attitude and their very precise techniques gave off the impression that they
were American mercenaries, or people trained by American mercenaries ” said
Sessini.

“l can’t guarantee this for sure, but I'd give it a 95 per cent, " added the
photographer, who frequently interacted with various U.S. security contractors
during his years covering the wars in Afghanistan and Iraqg. In Krasnoarmeysk,
several of the gunmen were masked or wearing keffieh-style cloaks, which
made it difficult to pinpoint whom among them had fired the lethal shots.
Alfred De Montesquiou, Revelations on the Krasnoarmeysk Killing, Paris Match,
May 15 2014)

In late January this year, an armed man in uniform clearly speaking with an English accent
has also been caught on camera by a Ukrainian local news channel. He was later identified
as Christopher Garrett aka Leon Swampy. According to RT, he was not the only one:

“Armed people in uniform speaking fluent English with no accent have been
spotted in Mariupol in the aftermath of the rocket hit, fuelling allegations that
foreign private military contractors are serving among Ukrainian troops. (RT,

Ukraine: Military-Clad English-speakers Caught on Camera in Mariupol Shelling
Aftermath. Who Are They?, January 26, 2015)



http://rt.com/news/158212-academi-blackwater-ukraine-military/
http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2015/04/swampy.png
http://www.parismatch.com/Actu/International/Revelations-on-the-Krasnoarmeysk-killing-564127
http://www.globalresearch.ca/ukraine-military-clad-english-speakers-caught-on-camera-in-mariupol-shelling-aftermath-who-are-they/5426926
https://www.google.ca/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=0CDwQFjAF&url=http%3A%2F%2Frussia-insider.com%2Fde%2F2015%2F01%2F27%2F2777&ei=T7wKVe__HfHHsQTrv4GoBw&usg=AFQjCNGMaFZOBp1jHAYOWfjz5Mh-ISeDAg&bvm=bv.88528373,d.cWc
http://www.globalresearch.ca/ukraine-military-clad-english-speakers-caught-on-camera-in-mariupol-shelling-aftermath-who-are-they/5426926
http://www.globalresearch.ca/ukraine-military-clad-english-speakers-caught-on-camera-in-mariupol-shelling-aftermath-who-are-they/5426926

It is also well-documented that the French have been recruiting fighters for Ukraine. Former
member of the French Foreign Legion Gaston Besson was a recruiter for the Azov Battalion.
More on NATO legions here.

OFFICIAL INTERMNET RESOURCES

vi.com/batalion.azov facebook. com/batalion. arov

So, as we can see, what the Foreign Policy writer calls “accusations” and “claims” are
actually verified and easily verifiable facts for anyone who knows how to use a computer.

He admits “there is no direct evidence linking the Aeronet site to Russia”, while suggesting
that “it is run by an individual or organization whose motives are closely aligned with those
of the Kremlin”.

The reasons he invokes to justify the possible link are flimsy at best: “the politics of the
site’s content, the secrecy surrounding it, and its relatively professional appearance”. In
addition, Rohac stresses, the Aeronet editor says “he sometimes travels to Moscow for
business, adding that he has ‘friends in Russia.”” That does not prove anything and would
not hold in front of a judge.

The Areonet website is clearly critical of the U.S. and of the anti-Russian propaganda, but
that doesn’t systematically imply Russian funding. There are numerous Western
independent news outlets, including this one, which express a similar view and have no links
to the Russian government.

This Foreign Policy piece is typical of the post-9/11 Western mainstream media witch hunt.
In today’s world, if you publish articles that criticize Western policies and contradict the one-
sided Western media narrative, you are either a “conspiracy website” or a shadow
propaganda outlet of the Kremlin or whoever is the enemy du jour. What has become
obvious to many Western citizens, is that those who are making accusations are committing
the misdemeanor. The Western mainstream media has been engaged in war propaganda for
Washington for a very long time and has spread numerous conspiracy theories (lraq’s
WMDs, the Syrian government using chemical weapons on civilians, Gaddafi forces raping
Libyan women on Viagra, among many others).

U.S.-funded “independent” media abroad

While accusations against Russia’s “shadow funding” of state-controlled news outlets


http://lesmoutonsenrages.fr/2014/08/13/ukraine-un-ex-legionnaire-francais-en-charge-du-recrutement-des-volontaires-etrangers-pour-le-bataillon-azov/
http://orientalreview.org/2015/01/29/nato-legions-in-ukraine/
http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2014/09/azov-besson-add.jpg

abound in the Western mainstream media, we hardly, if ever, hear about the U.S. funding of
foreign media.

The U.S. government funds media abroad and, most of the time, covers its tracks by giving
money to so-called non-governmental organizations (NGOs), which in turn give grants to
foreign news outlets aligned with the Western mainstream media narrative.

When Russia does it, the media on the receiving end is described as a state-controlled
media. When the U.S. engages in this kind of endeavour, however, it is presented in its very
own Orwellian way as an effort to “develop an independent media sector abroad”. State-
funded “independent media?” That sure sounds like an oxymoron.

Since 2007, the US government has directly given at least $25.5 million dollars in grants to
various US non-profit organizations for media projects in Ukraine only. On 18 grants, 14
went to Internews Network. A quick look at its website shows it is aligned with the Western
mainstream media narrative, thus, with the White House’s foreign policy agenda. Among
Internews Network’s donors are numerous Western governmental agencies and well-known
“democracy makers”, namely organizations committed to furthering US interests abroad
under the guise of defending democracy and human rights. Here are some of them:

Rockefeller Brothers Fund

Rockefeller Family & Associates

Rockefeller Foundation John D. and Catherine T. MacArthur Foundation
John S. and James L Knight Foundation

Google

Open Society Foundations

Omidyar Network

European Commission

Various Ministries of Foreign Affairs and International development Agencies
(Netherlands, Norway, Sweden, UK, U.S.)

World Bank Group
Freedom House
National Democratic Institute (NDI) (Demorats’ non-profit organization)

National Endowment for Democracy (NED)

Freedom House and the National Endowment for Democracy have proven to be CIA partners
in the past. As Robert Parry explained, “Freedom House and the National Endowment for
Democracy stress their commitment to freedom of thought and democracy, but both
cooperated with a CIA-organized propaganda operation in the 1980s, according to
documents released by Ronald Reagan’s presidential library.”

NED has been connected countless times to “activists” in foreign countries who are


https://www.internews.org/
http://www.globalresearch.ca/cias-hidden-hand-in-democracy-groups/5423717

opposing governments which do not submit to Washington. In a way, NED has replaced the
CIA. On its about page it states that after WWII, “U.S. policy makers resorted to covert

means, secretly sending advisers, equipment,
under siege in Europe. When it was revealed
were receiving covert funding from the CIA

and funds to support newspapers and parties
in the late 1960’s that some American PVO'’s
to wage the battle of ideas at international

forums, the Johnson Administration concluded that such funding should cease,
recommending establishment of ‘a public-private mechanism’ to fund overseas activities

openly.”

And NED was born. It describes itself as non-governmental even though it is “funded largely

by the U.S. Congress...

distributing funds to private organizations for the purpose of

promoting democracy abroad.” Since it is well known and documented that the U.S. has a
long history of overthrowing democratically elected left-wing governments and supporting
dictatorships around the world, such as Saudi Arabia, NED’s “purpose of promoting

democracy abroad” is preposterous.

As we can see in these articles from the 70’s and 80’s, Johnson’s establishment of

awr

a public-

private mechanism’ to fund overseas activities openly” did not stop CIA media propaganda.

A Worldwide Network for Dissemination of Propaganda Was Built by the C.LA.

st tions cl.u!mu;ne-wrk that specializes in transiations of aca- editor for the newspaper organ-
Continued From Page Al | euuurwd' Publications e ot o8 wm*ﬂm phw. ization ta join the C.LA. a
mn oum the world, disguised "The dosen reci wned by Sarmuel Sloan o8 8- Other newspapers on whose staffs
ueﬁwmuhr%nmm thdla!.ﬂw“m Elllm uuvgrlﬂllllﬂlﬁlﬂ-m CLA I8 wmuuphuuumm-
i bl El Libre, Bohemia and E] Diaro de | Commities, and Samuel W. Mesk, a re- the years included The
The C.LA's propaganda cperation was las Americas. In addition, C.LA. is| tired sxecutive of the J. Walter Thomp- § The Haiti Sun, The J The Na-
first headed by Tom said 10 have financed AIF, a radio news | som advertising y and & man with tion of Rangoon, The Daily Jowr-
a3 syndicated colummnist, in Miami that prod ragrams | close ties to the CLA. nal and The kok Post
many years by Cord mﬁlmdwgmuuﬁmdﬁgwuﬁwnm And. betore 1 IWN;:M&‘!’M
Yale smal ons n tin | that, o mﬁm received gramts - Times vans, owned by a former
E,"E,“f“" - from the Foundation and “from as- C.LA. man, ”l:lblud to_the “cover”
Mr. Braden said in an A. intially intended 10 clandes- |other small foundation for am African of Mr. Phillips him on as &
had never really been sure that tinely distribate copies of the subsidized . both of which were exposed in columnist.
enybod 'In charge™ lications into Cuba, but that plan was s be w CLA." The The C.LA, ly had agents mnﬂn
Sk Frank Wisser i d Cuban exiles who had was unaware rumber s
“he top of his head,” d to take them by boat refused in |of that Illmﬂ . cluding LATIN, & Latin American W
16 talk about the of mn; minutes to approach the Cuban | Mr. Wai said W rated British news agency,
N vhung S ogmcat that his concern had never books Reuters, and the Ritzhaus organization
officers said_that, while the The subsidies continued ray, and |0 behalf of the C.LA. nor published any in Scandanavia.
wary of telling its American josrnalist- the ications were widely read in the |book from lx source which was net Although there were C.LA agents in
mcipaiuin the ouizt 3 U5 ToraE Gl o B ey mapios th | Oer, Pibiohing houses:tat rought sy - Ut Prvs ntoniions, e
"mnwm-""m LA Toech n;mm‘n:?mimm;&ue:rl. out books to which, the CLA. hed made CLA. is said to have
of English-language Eeations mnumu Latin America ag well. ﬂw wﬂnwm - Charies mﬁ“u'““’ is lmh'h ud thus
read regularly American comespon- intelligence agency's one '8 Sons, wi published a pot r|||
dents abroad n:yny ‘reporters and editars b Ew"u‘nn ";u“ .E,"}:‘...:.‘f.‘f “The Yenan Way." by Ravines, Intelligence Servi
In the United Statae. ﬁ-mumu but from a William F. nmumruiu..mnunm.u..
Most of The former olficers said that of Euiiiral Frocs | Buckiey Jr., wivo was & for said that the CLA occasion
had been comcerned about but helpless to dam, m years in the [ Also rowed” British "assets” lndumuﬂ
avoid the potential b hich e CTA. channeled he fusds, |18 1951, G. P. Putnam'y Sons published for the purposs of pian mu:“m-.
sibility that the CLA. als0 supported a number of olher publs. | ife avd Death in Soviet Russia, Atked shout the mauch publicized asses.
tered through these RSseis, cations, many of them now out of busi. | Valentin ( lez, the famous um uy William E. Col
murnoselv misieading or downright ness, Campesin™ of the Spanish Civil War. " — T jreder !’..?f'?."_‘_'_._..._.g.““."_.!"_'.' ..

Rare moment of truth in The New York Times

propaganda efforts, including Radio Free Asia.”

in 1977 “investigating the CIA’s role in global
Click on the image for the source.


http://www.ned.org/about/history
http://pando.com/2015/03/01/internet-privacy-funded-by-spooks-a-brief-history-of-the-bbg/

Jack Anderson

CIA’s Misleading Tactics

WASHINGTON — In a triple assault on
Ee public’s right to know, the Central
telligence A s (1} trying to shut
off chamnels of tion to the elec
lorale, (1) seeking criminal penallies
lnt repariers white storiee  might
CIA operatives and (1) spreading
“disinformation’ to news agencies
thon campalen. This prtoesthe welfros
& . This potsons o
whibch Americans draw e [3cts they peed
to govern themselves. The wizse Thomas
Jellerson sought to lay this issee o rest
two centaries ago when be argued that the
people’s right to kmow is more important
than the officials’ right to govern
Now along comes Bill Casey, the dod-
dering CIA director, with the argument
that the government has the right to
mislead the public by planiing phony
stories in the press
His purpose ostensibly is patriotic. He
wanis (o build public support for the
political, economic and military measures
that the Reagan admisistration believes
are neotssary bo counter the worldwide
conspiraches of the Soviel Union
Legal experts have warned that Lhe CIA
Is torbidden by Law lrem conducting oper-
ations within the United States and that
disinformation almed al the American

cocted by CIA dissemblers in Mclean,
Wi, bat will reach the Americas andience
circaitously throagh foreign sources.
Casey believes this deception does pot
violate the restriclions against domestic
aperaticns.

Trusted CIA sources have told my as-
seciate Ron MeRae that the loreign
in the words of cne insider. “is

Consider the campaigns to discredit
Libya's radical raler, Muammar Qaddafi,
for example. There should be no need to
portray him a3 being any more vile than
he is. He has commitied outrapes that

should be sulficiently repugnast to

American public opinion agaiest
have called Qaddafi the werld's
iFresponsible ruler and have backed
this opinioa with [acls that need no
betlishment

But under the imaginative Casey,
CIA is busily creating ramars connecting
Qaddafi to the slave trade in Masritania,
the only nation that still asctions pecple
o the black

The CIA Is also spreading stories that
Qaddafi is ting
In international banks and
managing the Libyan peoples’

3fi

§ fs

{

é
1
1
?

M
E
i

opeTations.
The truth is that the CIA's own inept-

ness, mol newspaper stories, has
Jeopandized secret activities and exposed

public, therefore, would be illegal. But  petrodollars CIA dtathon chiel had occupied the
Casey has found @ way that be thinks the The agency has even considered arrang-  bowse in Athens for two decades, and
CIA can get around the law, The disin ing the disappearance of a moderate Fuides used to point it out lo
formation will be plasied with foreign  Moslem leader after a visit to Libya This  Uourists Welch was more likely the
news bureaus ?'hnse stories are roatinely  could revive the outrage against Qaddafi victim of CIA carelessness tham press
picked gp by U5, newspapers in the Moslem world that followed the eXposure

Thus the phony stories may be com-  actual disappearance of a boly man, “United Fechure Syndicote

Article in the September 22, 1981 Santa Cruz Sentinel about a CIA
disinformation campaign. Click on the image for the source.

The Center for International Media Assistance (CIMA), a project of the National Endowment
for Democracy, published several yearly reports on media development around the world.

The first report was called U.S. Public and Private Funding of Independent Media
Development Abroad.

The report’s stated goal is to “learn who are the major donors, on what part of the sector
they focus (direct assistance to media outlets, journalism training, public information
campaigns, improving the legal environment for media, and media management) and what
opportunities exist to educate potential donors about the importance of developing
independent media as an essential component of democratic societies.”

Some of the key findings of the 2007 report were:

- U.S. funding for international media development in 2006—public and
private—exceeded $142 million;

- U.S. government funding totaled nearly $69 million;

- Funding from government-supported nonprofit organizations—the National
Endowment for Democracy and U.S. Institute of Peace—totaled $13 million

The U.S. Agency for International Development (USAID) and the Department of State/Bureau

| 7


http://www.activistpost.com/2015/01/cia-flashback-well-know-our.html
http://www.ned.org/cima/CIMA-US_Public_and_Private_Funding_of_Media_Development.pdf
http://www.ned.org/cima/CIMA-US_Public_and_Private_Funding_of_Media_Development.pdf

of Democracy, Human Rights and Labor were the most important governmental donors,
respectively giving $ 49,684,000 and $ 11,800,000 in 2006 alone. The number one private
donor that same year was the Open Society Institute with $40 million, followed by the John
S. and James L. Knight Foundation, with $7 million.

Particularly of interest is the government’s strategy for 2007-2012 outlaid in the report.
According to the State Department-U.S. Agency for International Development’s Strategic
Plan Fiscal Years 2007-2012, the government will “advance media freedom by helping to
create and develop independent media outlets...”

USAID plays a key role in funding “independent” media overseas, especially in the former
Soviet Union:

“As a result of efforts in post-Soviet states to transform state-controlled media
into independent media, Europe and Eurasia is the only one of USAID’s four
geographic bureaus with a designated media development expert.” (Ibid.)

The rhetoric used in this report is pure propaganda and does not even bother being logical.
It clearly says that the U.S. state is investing money and resources “to transform state-
controlled media into independent media”. If it is funded by the U.S. state, how can it be
labeled independent? What we are led to believe is that Russian-funded media is state-
controlled whereas U.S.-funded media is “independent”.

For some reason, maybe reason itself, in the 2010 report called U.S. Government Funding
for Media Development, the word “independent” has been removed. It states that U.S.
funding for foreign media rose “dramatically” between 2005-2010:

“Over the past five years, the U.S. Department of State and U.S. Agency for International
Development (USAID) have spent more than a half billion dollars to support international
media development... The State Department and USAID budgets for fiscal year 2010 totaled
more than $47.9 billion. Of this sum, less than .3 percent—or $140.7 million—was spent on
media development efforts. Still, this represents a 36 percent—or $37.3 million—increase
from media development spending in the previous fiscal year and an even more dramatic
rise when compared with the $68.9 million spent five years earlier.”


http://www.cima.ned.org/wp-content/uploads/2015/01/CIMA-U.S._Government_Funding_for_Media_Development-Report-1-23-2012.pdf
http://www.cima.ned.org/wp-content/uploads/2015/01/CIMA-U.S._Government_Funding_for_Media_Development-Report-1-23-2012.pdf

Graph 4:

U.S. Government Spending by Reglon
Media Freedom and Freedom of Information
FY 2007 - FY 2010
State Department and UISAID

5§80
250 | - -
=
L=l !
a
230 5
520
T
n 40 | j &=
Eatt Any Lursps ane [ Lyt e WRtErn Centrally.
e aacific gurssin | IS | il Asta | emisghere | %
o § = 3 S| pragrar
= FY 1007 Totsl 1108000 | 1A% 865 5159865480 | 51000000 (512 761 IR% | 55190000 | 55960 000
W TY 1008 Tots 54706750 | S448B 14 5515'.!-!1 741 | 842880336 (812 777566 | 55442 780 | 830255508
B 77 2009 Toml S11.8160.15%7 | 5573071 i’l.."l'l-]l 158 |57, V&% Ono 51 -"I:lﬁ'l"i'é 51 500000 (515 ¥ 5% 000

WY 2010 Cesrmates | 615 120 814 | 55281 430 |S20.065 755 ($18.088 175 849 842 800 | 1831 500 |S18 558 003

Source: CIMA 2010 report

The US government even directly funds Russian media. For example, in
2011-2012 USAID gave $2 540 000 in grants for a program called “Independent print media
in Russia”. The top recipients are Russian organizations FNE and Foundation Finformpolicy
Dvl.

It sounds very little but, as we saw earlier, most of the state funding for “media
development”, in other words for propaganda and political subversion, is channeled through
government-funded “non-governmental” organizations such as NED and Freedom House to
obscure the origins of the funding. These organizations will surely not give grants to news
outlets which oppose the Western mainstream media narrative.

NED’s 2012 annual report, for example, shows over $4,6 million in funding for various
“freedom of information” programs in Russia alone, including but not limited to: $74,730 “To
continue developing an environmental investigative journalism network in Russia” and
$80,000 to an organization which “will monitor the use of torture by law enforcement
officials through reports in the regional press and consultations offered at its local
headquarters. The organization will publicize the results of its monitoring on its website,
through partner NGOs, and in local and national media outlets.”

| 9


http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2015/04/us-gov-spending-media-abroad.jpg
http://www.usaspending.gov/search?form_fields=%7B%22search_term%22:%22media+russia%22,%22recip_state%22:null,%22recip_congdist%22:null,%22recip_country%22:null,%22spending_cat%22:%5B%22g%22,%22c%22%5D,%22dept%22:%5B%227200%22%5D,%22fyear%22:%5B%222007%22,%222009%22,%222010%22,%222011%22,%222013%22,%222014%22,%222012%22,%222008%22%5D%7D&sort_by=dollars&per_page=25
http://www.usaspending.gov/search?form_fields=%7B%22search_term%22:%22media+russia%22,%22recip_state%22:null,%22recip_congdist%22:null,%22recip_country%22:null,%22spending_cat%22:%5B%22g%22,%22c%22%5D,%22dept%22:%5B%227200%22%5D,%22fyear%22:%5B%222007%22,%222009%22,%222010%22,%222011%22,%222013%22,%222014%22,%222012%22,%222008%22%5D%7D&sort_by=dollars&per_page=25
http://www.usaspending.gov/search?form_fields=%7B%22search_term%22:%22media+russia%22,%22recip_state%22:null,%22recip_congdist%22:null,%22recip_country%22:null,%22spending_cat%22:%5B%22g%22,%22c%22%5D,%22dept%22:%5B%227200%22%5D,%22fyear%22:%5B%222007%22,%222009%22,%222010%22,%222011%22,%222013%22,%222014%22,%222012%22,%222008%22%5D%7D&sort_by=dollars&per_page=25
http://www.ned.org/publications/annual-reports/2012-annual-report/eurasia/russia

Dem g‘_l_: aevis__ HI

: f the amount spent by the U.S.
government on “independent” media has decreased in recent years, CIMA explains in its
2013 report U.S. Government Funding for Media: Trends and Strategies that it is due to “the
cutbacks in media development funding associated with the U.S. drawdowns in Iraq and
especially Afghanistan, a drop of $28 million from 2010 to 2012 in South and Central Asia
and $17.7 million in the Near East.”

Two spikes in U.S. government funding occurred since CIMA started reporting: “The data
showed a spike in funding in 2008 as part a major investment in democracy and
governance- including media-in Irag and another in 2010 due to a similar investment in
Afghanistan.”

This is very telling and completely destroys the “independent media” idea being promoted
by the U.S. government and NED. It clearly shows that in the last decade the US
government has substantially increased its funding of “independent media” in countries it
has illegally invaded and militarily occupied.

How can the U.S. claim to be funding media development to “advance freedom” as claimed
in the 2007 report, when the money comes after it has waged illegal wars against countries,
killed millions of their citizens, destroyed their infrastructures and militarily occupied them?

If that’s not the essence of propaganda and state-controlled media, what is?

The original source of this article is Global Research
Copyright © Julie Lévesque, Global Research, 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Julie Lévesque

| 10


http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2015/04/democracys-coming.jpg
http://www.ned.org/cima/publications/us-government-funding-media-trends-and-strategies
https://www.globalresearch.ca/author/julie-l-vesque
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/julie-l-vesque

About the author:

Julie Lévesque is a journalist and researcher with the
Centre for Research on Globalization (CRG), Montreal.
She was among the first independent journalists to
visit Haiti in the wake of the January 2010 earthquake.
In 2011, she was on board "The Spirit of Rachel
Corrie", the only humanitarian vessel which penetrated
Gaza territorial waters before being shot at by the
Israeli Navy.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca

|11


mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

