Center for Research on Globalizaticn

U.S. Navy Sailors Sue TEPCO over Cluster-
Fukushima Snafu

By William Boardman Region: Asia
Global Research, December 22, 2013 Theme: Environment

Reader Supported News

“Why has this not made national headlines??? The Aircraft Carrier Ronald Reagan is
nuclear powered. Radiation detection equipment did not pick up on this?? Why have these
sailors and marines medical records been removed from permanent tracking. Criminal
implications galore. This should be all over mainstream media. Someone please forward all
these ene reports to the media.... Tepco is the lowest of snakes. Hari Kari for the lot of
em!!l”

Fukushima lawsuit of 2012 comes as news to too much of the public

The story referred to in the enenews.com comment above has had some coverage by
Energy News, Tuner Radio Network, Stars and Stripes and a few others, but coverage, if
any, by mainstream media is scant to none. All the same, it’s a real story, with real villains
(TEPCO, Japanese government, U.S. Navy for starters), and real victims (a growing number
of American service personnel put in harm’s way and abandoned by their government
when things got tough).

The core of this story is the lawsuit filed December 21, 2012, by attorney Paul C, Garner of
Brooks & Associates of Encinatas, California, on behalf of nine plaintiffs (including a one-
year-old), all of whom “were among the members of the U.S. Navy crew and attached to
the U.S.S. Ronald Reagan (CVN-76), whose home port was San Diego, California, when
they were exposed to radiation off the coast at Fukushima prefecture, Japan, whereat the
Fukushima Nuclear Power Plant is located, on and after March 11, 2011, during the
mission known as ‘Operation Tomodachi.’”

The plaintiffs are seeking $40 million each in damages as well as a fund of more than a
billion dollars to be used for their future medical expenses, and requested a jury trial. On
November 26, federal judge Janis Sammartino dismissed the complaint on narrow
jurisdictional grounds and plaintiffs plan to re-file in January within the judge’s stated
parameters.

The U.S.S. Reagan is a nuclear-powered aircraft carrier with a crew of about 5,000 that
arrived off the coast of Fukushima the day after the tsunami with other ships as part of
Operation Tomodachi, or “friend” in Japanese.

On March 11, 2011, an earthquake near Fukushima caused a tsunami that killed an
estimated 19,000 people and swamped the Fukushima nuclear power plant. In the
aftermath of the tsunami, three of the six reactors at Fukushima melted down, releasing
radiation into the air, ground, and water. The precise sequence of events remains unclear,
but the Japanese government and TEPCO (the Tokyo Electric Power Company, a wholly


https://www.globalresearch.ca/author/william-boardman
http://readersupportednews.org/opinion2/271-38/21022-us-navy-sailors-sue-tepco-over-cluster-fukushima-snafu
https://www.globalresearch.ca/region/asia
https://www.globalresearch.ca/theme/environment
http://enenews.com
http://rogerwitherspoon.com/docs/ssailorsvstepco-usdistrictcourt-12-21-12.pdf
http://www.utsandiego.com/news/2013/dec/17/reagan-radiation-lawsuit-dismissed-tomodachi/all/?print

owned public benefit subsidiary of the government of Japan) were not being fully
forthcoming about the danger as the disaster developed.

Japanese officials apparently lied to everyone about the damage

Although the potential seriousness of the Fukushima accident was widely apparent,
Japanese officials publicly and privately minimized the danger for as long as they could,
lying to their own people and rescue personnel from other countries alike. At the time, the
first meltdown was thought to have happened on March 12. But on December 12, 2013,
Naoto Kan, the former prime minister who was in office at the time, told a meeting of the
Japan Press Club that his government had known that “the first meltdown occurred five
hours after the earthquake” which hit at 14:46 on March 11.

The U.S.S. Reagan and accompanying ships were coming into an environment where
radiation levels in the air and water were far higher than the Navy was being told
officially. That lying is at the heart of the lawsuit against TEPCO, which was exposing its
own workers to even greater risks than U.S. Sailors. The lawsuit argues that TEPCO'’s lies
led the U.S. Navy to sail unknowingly into intensely and dangerously radioactive waters.

True as that may be, it fails to explain why the Navy would be so trusting and negligent in

the first place. The Reagan is a nuclear-powered aircraft carrier. Its officers and crew are
or should be more sensitive than most to radioactive risk under all conditions, but
especially when approaching a damaged nuclear power plant, and operating downwind of
Fukushima.

For days (it’s not clear how many), U.S. sailors were going into the radioactive ocean to
save people swept out to sea by the tsunami. Sailors were drinking and bathing in
desalinated ocean water until someone figured out it was radioactive. Sailors washed
planes and surfaces of the ship that were radioactive. How do the people in charge of the
Reagan not know they’re in a radioactive environment without being negligent?

U.S. Seventh Fleet Public Affairs issues incredible press release

On March 14, 2011, without explaining what woke them up to the danger, which they
minimized anyway, Navy officials issued a press release that began:

“The U.S. 7th Fleet has temporarily repositioned its ships and aircraft away from the
Fukushima Dai-Ichi Nuclear Power Plant after detecting low level contamination in the air
and on its aircraft operating in the area. The source of this airborne radioactivity is a
radioactive plume released from the Fukushima Dai-Ichi Nuclear Power Plant.

“For perspective, the maximum potential radiation dose received by any ship’s force
personnel aboard the ship when it passed through the area was less than the radiation
exposure received from about one month of exposure to natural background radiation from
sources such as rocks, soil, and the sun.”

Why would anyone believe that, having failed to detect (they say) the radioactive plume,
the Navy has any credible way of knowing what exposure any sailor may have received?
The Navy also claimed the Reagan was 100 miles away from Fukushima “at the time,” not
specified. The Navy further claimed that only 17 crew members in three helicopter crews
were exposed, that the “low level radioactivity was easily removed... by washing with soap
and water,” and “no further contamination was detected.”


http://www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=59065

This impossible-to-believe narrative was then effectively contradicted by the next
paragraph of the press release:

“As a precautionary measure, USS Ronald Reagan and other U.S. 7th Fleet
ships conducting disaster response operations in the area have moved out of
the downwind direction from the site to assess the situation and determine
what appropriate mitigating actions are necessary.”

If no further contamination was detected, then it should be relatively easy to determine
what appropriate mitigation actions were necessary.

Navy “supports the troops,” at least until they really need it

According to individual reports, the Navy passed out iodine pills to officers and pilots, but
not to most of the crew. The Navy also required crew members, before they could go on
shore leave later in Thailand, to sign papers stating that they were healthy and couldn’t
sue the Navy. Clearly that would be mitigating for the Navy, even if it meant abandoning
people whose potential radiation injuries wouldn’t be showing up for months or years.

That’s exactly what happened to Petty Officer 3™ Class Daniel Hair, as reported in Stars
and Stripes in July 2013. Hair is part of the lawsuit against TEPCO and, like the other
plaintiffs, has classic symptoms of low level radiation poisoning. The article also minimizes
the possible exposure on the Reagan, quoting a Navy spokesman who uses the exact same
language as the 2011 press release to minimize Fukushima radiation levels.

According to Stars and Stripes, Hair was told that the Reagan was just 5-10 miles off the
coast of Fukushima. The paper also reported that:

“Sailors were drinking desalinated seawater and bathing in it until the ship’s
leadership came over the public address system and told them to stop
because it was contaminated, Hair said. They were told the ventilation system
was contaminated, and he claims he was pressured into signing a form that
said he had been given an iodine pill even though none had been provided. As
a low-ranking sailor, he believed he had no choice.

“The Navy has acknowledged that the Reagan passed through a plume of
radiation but declined to comment on the details in Hair’s story.”

Most of the sick sailors are in their early twenties

There’s no apparent reason to doubt that there are sick sailors, not all of them part of the

lawsuit, but all of them with a common source of exposure from Fukushima. Two other
plaintiffs, Maurice Enis and his girlfriend, Jaime Plym, held a press conference on March
11, 2013, that was part of a symposium at the New York Academy of Medicine dealing with
the medical and ecological consequences of Fukushima. Enis and Plym both served on the
Reagan, as the Huffington Post reported:

“The couple had been looking forward to leaving the military and starting a
family. Now, Enis said, they don’t know if children will be an option due to
health problems they've both developed since signing away government
liability. They’ve both been honorably discharged from the military and don’t


http://www.stripes.com/in-growing-lawsuit-servicemembers-fault-tepco-for-radiation-related-illnesses-1.230512
http://www.stripes.com/in-growing-lawsuit-servicemembers-fault-tepco-for-radiation-related-illnesses-1.230512
http://www.helencaldicottfoundation.org/symposium-update--online-archive-now-available-at-live-stream-link.html
http://www.huffingtonpost.com/2013/03/11/fukushima-navy-health-problems_n_2855529.html

know how they will pay for medical treatment. Plym has a new diagnosis of
asthma and her menstrual cycle is severely out of whack. Enis has lumps on
his jaw, between his eyes and on his thigh. He’s also developed stomach
ulcers and lung problems, and is losing weight and hair.”

In all, the Pentagon sent some 70,000 American military personnel to serve in or near
Japan in response to Fukushima during the period from March 12 to May 11, 2011. And in
2011, the Dept. of Defense set out to do the right thing for these men and women who may
have been exposed to harmful levels of radiation. The Defense Dept. announced plans to
establish the Operation Tomodachi Registry to help these people track their health
histories, an initiative pushed by Independent Senator Bernie Sanders of Vermont.
According to the Pentagon:

“The DOD may establish an environmental health surveillance registry when:
1) occupational and environmental health exposures could cause illness, or 2)
when the exposure is not expected to cause illness, but individuals need
access to exposure data. In either case, these registries will contain the
names of all the individuals who were known or believed to have been
exposed along with estimates of their exposure.”

No radiation level is “safe,” and internal radiation is less safe

Since the Pentagon admitted it was unprepared to deal with radiation risk when the
Fukushima crisis began, the creation of a registry was something of an after-the-fact
means of making up for that initial unpreparedness. By the end of July 2011, the Pentagon
reported that it had “already done ‘internal monitoring’ of radiation levels inside the bodies
of 7,700 personnel who worked in parts of the disaster zone closest to the damaged power
plant, including those who flew over the disaster zone....”

But the same report went on to minimize the impact without addressing the timeframe in
which the radiation was received:

“The scans revealed that 98 percent of those personnel did not have elevated
radiation inside their bodies.... among the 2 percent of service members
(about 154 individuals) with elevated internal radiation levels the highest
readings were about 25 millirems, equivalent to the dose that they would
receive from 2 1/2 chest X-rays.”

The lawsuit against TEPCO has 50-75 plaintiffs, as new people continue to join. If the 2 per
cent with elevated exposure levels found by the Pentagon is relevant, then there would be
something like 1,400 potential plaintiffs among the 70,000 service members who were part
of Operation Tomodachi. The lawsuit was filed in December 2012, before the radiation
exposure registry was completed. In September 2012, the Pentagon put out another press
release touting the usefulness of the registry even though it asserted that “no Defense
Department personnel or their families were exposed to radiation causing adverse health
conditions following the nuclear accident in Japan last year.”

The Defense Dept. promised the registry would be finished in 2012. The suffering veterans
filed their lawsuit December 21. Within a month, the Pentagon decided to drop the whole
registry thing after an almost two-year effort, saying that it had decided that there was no


https://registry.csd.disa.mil/registryWeb/Registry/OperationTomodachi/DisplayAbout.do
https://registry.csd.disa.mil/registryWeb/DisplayAbout.do;jsessionid=cbdce4b3032078733c8f80c7484097a81ce555c88e06a2f6ce33a20147462c52.e3yLbh8Nch0Ke3iPc3ePbxqOe0
https://registry.csd.disa.mil/registryWeb/DisplayNewsArticle.do?id=7
https://registry.csd.disa.mil/registryWeb/DisplayNewsArticle.do?id=10
https://registry.csd.disa.mil/registryWeb/DisplayNewsArticle.do?id=10

serious contamination in the first place.

This decision means, as Roger Witherspoon wrote on his blog at the time, “there will be no
way to determine if patterns of health problems emerge among the members of the
Marines, Army, Air Force, Corps of Engineers, and Navy stationed at 63 installations in
Japan with their families. In addition, it leaves thousands of sailors and Marines in the USS
Ronald Reagan Carrier Strike Group 7 on their own when it comes to determining if any of
them are developing problems caused by radiation exposure.”

So as far as the government is concerned, officially, it doesn’t matter if Operation
Tomodachi becomes, for some who served, a mission kamikaze.

The original source of this article is Reader Supported News
Copyright © William Boardman, Reader Supported News, 2013

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: William Boardman

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



http://readersupportednews.org/opinion2/271-38/21022-us-navy-sailors-sue-tepco-over-cluster-fukushima-snafu
https://www.globalresearch.ca/author/william-boardman
http://readersupportednews.org/opinion2/271-38/21022-us-navy-sailors-sue-tepco-over-cluster-fukushima-snafu
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/william-boardman
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

