
| 1

U.S. Mainstream Media Laughing at Snowden’s
Asylum Requests

By Global Research News
Global Research, July 18, 2013
Consortiumnews 17 July 2013

Region: Middle East & North Africa
Theme: Media Disinformation, Police State

& Civil Rights

The mainstream U.S. news media has been chuckling over the “irony” of NSA leaker Edward
Snowden  asking  asylum  from  Latin  American  countries  purported  to  suppress  press
freedom.  But  the  smugness  misses  both  the  complex  realities  abroad  and  the  U.S.
government’s own assaults on information, says a group of scholars.

An Open Letter to the Media:

The supposed “irony” of whistle-blower Edward Snowden seeking asylum in countries such
as Ecuador and Venezuela has become a media meme. Numerous articles, op-eds, reports
and editorials in outlets such as the New York Times, the Washington Post, the Wall Street
Journal,  NPR,  and  MSNBC  have  hammered  on  this  idea  since  the  news  first  broke  that
Snowden  was  seeking  asylum  in  Ecuador.

It was a predictable retread of the same meme last year when Julian Assange took refuge in
the Ecuadorian embassy in London and the Ecuadorian government deliberated his asylum
request for months.

Of  course,  any such “ironies” would be irrelevant  even if  they were based on factual
considerations. The media has never noted the “irony” of the many thousands of people
who have taken refuge in the United States, which is currently torturing people in a secret
prison at Guantanamo, and regularly kills civilians in drone strikes in Afghanistan, Pakistan,
Yemen, and other countries. Nor has the press noted the “irony” of refugees who have fled
here from terror that was actively funded and sponsored by the U.S. government, e.g. from
Nicaragua, El Salvador, Chile, and other countries.

But in fact the “irony” that U.S. journalists mention is fantastically exaggerated. It is based
on the notion that the governments of Venezuela under Chávez (and now Maduro) and
Ecuador under Correa have clamped down on freedom of the press. Most consumers of the
U.S. media unfortunately don’t know better, since they have not been to these countries and
have not been able to see that the majority of media are overwhelmingly anti-government,
and that it gets away with more than the U.S. media does here in criticizing the government.

Imagine if Rupert Murdoch controlled most U.S media outlets, rather than the minority share
that his News Corp actually owns – then you’d start to have some idea what the media
landscape in Ecuador, Venezuela and most of Latin America looks like.

The fact is that most media outlets in Ecuador and Venezuela are privately-owned, and
oppositional  in  their  orientation.  Yes,  the  Venezuelan  government’s  communications
authorities let the RCTV channel’s broadcast license expire in 2007. This was not a “shut

https://www.globalresearch.ca/author/global-research-news
http://consortiumnews.com
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/police-state-civil-rights
https://www.globalresearch.ca/theme/police-state-civil-rights


| 2

down”; the channel was found to have violated numerous media regulations regarding
explicit content and others – the same kind of regulations to which media outlets are subject
in the U.S. and many other countries.

Even José Miguel  Vivanco of  Human Rights  Watch –  a  fierce critic  of  Venezuela  –  has said
that “lack of renewal of the contract [broadcast license], per se, is not a free speech issue.”
Also rarely mentioned in U.S. reporting on the RCTV case is that the channel and its owner
actively and openly supported the short-lived coup d’etat against the democratically-elected
government in 2002.

A July 10th piece from the Washington Post’s editorial board – which has never hid its deep
hatred of Venezuela,  Ecuador and other left  governments in Latin America – describes
another supposed grave instance of the Venezuelan government clamping down on press
freedoms. The editorial, which was given greater publicity through Boing Boing and others,
describes the case of journalist Nelson Bocaranda, who is credited with breaking the news of
Chávez’s cancer in June 2011. The Post champions Bocaranda as a “courage[ous]” “teller of
truth” and dismisses the Venezuelan government’s “charges” against  him as “patently
absurd.”

In fact, Bocaranda has not been charged with anything; the Venezuelan government wants
to  know whether  Bocaranda  helped  incite  violence  following  the  April  14  presidential
elections, after which extreme sectors of the opposition attacked Cuban-run health clinics
and homes and residences of governing party leaders, and in which some nine people were
killed mostly chavistas.

The government cites a Tweet by Bocaranda in which he stated false information that ballot
boxes were being hidden in a specific Cuban clinic in Gallo Verde, in Maracaibo state, and
that the Cubans were refusing to let them be removed. Bocaranda later deleted the Tweet,
but not before it was seen by hundreds of thousands.

So while the Post dismisses the case against Bocaranda as “absurd,” the question remains:
why  did  Bocaranda  state  such  specific  information,  if  he  had  no  evidence  to  support  it?
Indeed, any such evidence would be second hand unless Bocaranda had seen the supposed
“hidden” ballot boxes and the actions by the Cubans himself.

The  Venezuelan  government’s  summons  for  Bocaranda  to  explain  himself  is  being
characterized as a grave assault on press freedom, and perhaps it is an over-reaction – after
all, many journalists report false information all the time. But wasn’t Bocaranda’s Tweet
irresponsible, especially given the context of a volatile political situation?

In Ecuador, President Rafael Correa has been widely condemned in the U.S. media – in much
reporting as well  as commentary – for suing a prominent journalist,  Emilio Palacio,  for
defamation. The defamatory content was, in fact, serious. It relates to a 2010 incident in
which  Correa  was  first  assaulted  and  then  later  held  captive  by  rebelling  police  in  what
many  observers  deemed  an  attempt  at  a  coup  d’etat.

Military forces ultimately rescued Correa. But in a February 2011 column referring to the
episode, Palacio alleged that Correa had committed “crimes against humanity,” and that he
had ordered the military forces to fire on the hospital where he was being held at the time.
So Correa sued Palacio for defamation and won. What some U.S. media outlets have failed
to  mention  is  that  he  subsequently  pardoned  Palacio,  and  had  made  clear  from the



| 3

beginning that he would have dropped the lawsuit if Palacio ran a correction.

In other words, all that Correa did was exercise his right as a citizen under the law to sue
someone who had printed an outrageous lie about him. This is a right that most elected
officials have in most countries, including the United States. Former AP reporter Bart Jones
has written:

“Would a network that aided and abetted a coup against the government be allowed to
operate in the United States? The U.S. government probably would have shut down RCTV
within  five  minutes  after  a  failed  coup  attempt  —  and  thrown  its  owners  in  jail.  Chavez’s
government allowed it  to continue operating for five years, and then declined to renew its
20-year license to use the public airwaves.”

Considering the massive extent of “national security” overreach following the 9/11 attacks,
it is almost incomprehensible to imagine what a U.S. administration’s reaction to a coup
attempt would be, but it certainly would not be as restrained as in Ecuador or Venezuela,
where a fiercely critical press not only exists, but thrives.

Many commentators have cited Reporters Without Borders [known as RSF, from its French
initials] and other media watchdog groups’ criticisms of Ecuador’s proposed new “Organic
Law of Communication.” In an example of true irony, such supposedly objective journalists
have been more critical of Ecuador’s proposed media reforms than RSF itself has been,
which noted that:

“…we think that other provisions conform to international legal standards. They include
restrictions on broadcasting hours for the protection of minors, the prohibition of racist and
discriminatory  content  and  the  prohibition  of  deliberate  calls  for  violence.  Finally,  the
provisions governing nationally-produced broadcasting content are broadly similar to those
in force in most other countries.”

Organizations such as RSF and Freedom House are supposed to be impartial arbiters of
press freedom around the world and are rarely subject to scrutiny. Yet both have taken
funding from the U.S. government and/or U.S.-government supported organizations such as
the National Endowment for Democracy (which was set up to conduct activities “much of
[which]” the “CIA used to fund covertly,” as the Washington Post reported at the time, and
which also provided funding and training to organizations involved in the afore-mentioned
2002 Venezuelan coup) and other “democracy promotion” groups.

The NED has spent millions of dollars in Venezuela and Ecuador in recent years to support
groups  opposed  to  the  governments  there.  This  conflict  of  interest  is  never  noted  in  the
press, and RSF and Freedom House, when they are cited, are invariably presented as noble
defenders of press freedom, for whom ulterior motives are apparently unimaginable.

The true irony in the cases of Snowden, Assange, Manning and others is that the U.S.
government, while claiming to defend freedom of the press, speech and information, has
launched an assault on the media that is unprecedented in U.S. history.

The extreme lengths to which it has gone to apprehend (witness the forced downing of
President  Evo Morales’  plane in  Austria)  and punish (Bradley Manning being the most
obvious  example)  whistle-blowers  is  clear.  Apparently  less  understood  by  some  U.S.
journalists is that it is part of an assault on these very freedoms that the U.S. government



| 4

pretends to uphold.

The U.S. government’s pursuit of Wikileaks – through grand jury and FBI investigations, and
open condemnation of Julian Assange as a “terrorist” – is a blatant attack on the press. It
seems too  many journalists  forget  –  or  willingly  overlook  –  that  Wikileaks  is  a  media
organization, and that the leaks that have so infuriated the U.S. government, from the
“Collateral Murder” video to “Cablegate”, Wikileaks published in partnership with major
media outlets including the New York Times, The Guardian, Der Spiegel and others.

Now,  as  Edward Snowden’s  leaks  are  published in  The Guardian  and other  outlets,  efforts
have been launched to delegitimize journalist Glenn Greenwald, and some in the media
have been all too willing to take part in attacking one of their own, simply for exposing
government abuse – i.e. doing journalism.

There is a long history of partnership between traditional, corporate media outlets in the
U.S. and those in Latin America. Due to a variety of reasons, including educational, class and
often racial backgrounds, journalists throughout the hemisphere often tend to share certain
biases. It is the journalist’s duty to be as objective as possible, however, and to let the
media consumer decide where the truth lies.

Likewise, eagerly going along with double standards that reinforce paradigms of “American
exceptionalism” and that  overlook the U.S.’  long,  checkered human rights  history  and
minimize the importance of over a century of U.S. intervention and interference in Latin
America does a great injustice to journalism and the public.

Likewise, media distortions of the state of democracy and press freedoms in countries that
are routinely condemned by the U.S.  government –  such as Venezuela and Ecuador –
contribute to a climate of demonization that enables U.S. aggression against those countries
and damages relations between the people of the U.S. and our foreign neighbors.

Signed by:

Thomas Adams, Visiting Professor, Tulane University
Marc Becker, Professor, Department of History, Truman State University
Julia Buxton, Venezuela specialist
Barry Carr, Honorary Research Associate, La Trobe University, Australia
George Ciccariello-Maher, Assistant Professor, Drexel University
Aviva Chomsky, Professor of History and Coordinator of Latin American Studies, Salem State
University
Luis Duno-Gottberg, Associate Professor, Caribbean and Film Studies, Rice University
Steve Ellner, Professor, Universidad de Oriente, Puerto La Cruz, Venezuela
Arturo Escobar, Professor, Department of Anthropology, University of North Carolina, Chapel
Hill
Nicole  Fabricant,  Assistant  Professor,  Department  of  Sociology/Anthropology,  Towson
University
Sujatha Fernandes, Associate Professor, Department of Sociology, Queens College and the
Graduate Center, City University of New York
John French, Professor, Department of History, Duke University
Lesley Gill, Professor, Department of Anthropology, Vanderbilt University
Greg Grandin, Professor, Department of History, New York University
Daniel Hellinger, Professor, Department of Political Science, Webster University



| 5

Forrest Hylton, Lecturer, History and Literature, Harvard University
Chad Montrie, Professor, Department of History, UMASS-Lowell,
Deborah Poole, Professor, Department of Anthropology, Johns Hopkins University,
Margaret Power, Professor, Department of History, Illinois Institute of Technology
Adolph Reed, Jr., Professor, Department of Political Science, University of Pennsylvania
Gerardo  Renique,  Associate  Professor,  Department  of  History,  City  College  of  the  City
University of New York
Suzana Sawyer, Associate Professor, Department of Anthropology, University of California
T.M. Scruggs, Professor Emeritus, School of Music, University of Iowa
Steve Striffler, Professor, Department of Anthropology, University of New Orleans
Miguel Tinker Salas, Professor, Department of History, Pomona College
Sinclair Thomson, Associate Professor, Department of History, New York University
Jeffery  R.  Webber,  Lecturer,  School  of  Politics  and  International  Relations,  Queen  Mary,
University  of  London
Mark Weisbrot, Co-Director, Center for Economic and Policy Research

The original source of this article is Consortiumnews
Copyright © Global Research News, Consortiumnews, 2013

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Global Research
News

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://consortiumnews.com
https://www.globalresearch.ca/author/global-research-news
http://consortiumnews.com
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/global-research-news
https://www.globalresearch.ca/author/global-research-news
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

