
| 1

The Washington Based “Arabia Foundation”: U.S.
Media Boosts Obvious Saudi Front Group as Neutral
“Think Tank”

By Adam Johnson
Global Research, March 29, 2018
FAIR 28 March 2018

Region: Middle East & North Africa
Theme: Media Disinformation, Terrorism

The Arabia Foundation appeared in spring 2016, seemingly out of nowhere, as a Saudi-
focused think tank with “ties to Riyadh,” but vaguely independent of the regime. Or at least
independent enough so that media wouldn’t represent it as an extension of the kingdom.
But the past few weeks have clearly shown it to be little more than a PR outlet for de facto
Saudi ruler Mohammed bin Salman and his sprawling, opaque business interests.

After multiple requests by FAIR for its donors, the Arabia Foundation refused to give any,
other than its founder, Saudi investment banker Ali Shihabi. It insists it doesn’t take money
from “the Saudi government,” but instead is backed by unnamed private Saudi citizens.

The distinction between private citizens and the “government” in the hereditary monarchy
of Saudi Arabia is notoriously blurry, but one connection is worth noting: The registered
agent and legal counsel of the Arabia Foundation, Eric L. Lewis, represented the Saudi
government and related “charities” in the lawsuit brought by families of 9/11 victims over
the Saudi  royal  family’s  role  in  the September  11 attacks.  The website  of  Lewis’  law firm,
Lewis, Baach, Kaufmann and Middlemiss, boasts it has “extensive experience representing
and advising foreign sovereigns, including the governments of Saudi Arabia, Kuwait and
Egypt.”

https://www.globalresearch.ca/author/adam-johnson
https://fair.org/home/media-boosts-obvious-saudi-front-group-as-neutral-think-tank/
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/9-11-war-on-terrorism
http://www.arabiafoundation.org/
http://www.arabiafoundation.org/about/team/ali-shihabi/
https://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2018/03/Screen-Shot-2018-03-29-at-11.13.35.png
https://opencorporates.com/companies/us_dc/EXTUID_4175235
https://opencorporates.com/companies/us_dc/EXTUID_4175235
http://www.lbkmlaw.com/practices-Middle-East.html
http://www.lbkmlaw.com/practices-Middle-East.html
http://www.lbkmlaw.com/


| 2

Image: A Saudi government spokesperson couldn’t have said it better (Washington Post, 5/31/17).

The  New  York  Times  (11/30/18)  has  described  the  group  as  “close  to  the  Saudi
government,” while the Washington Post’s Ishaan Tharoor (11/6/17) noted it had “close
ties to the kingdom.”  That doesn’t stop the Post opinion section from running multiple op-
eds  from  Arabia  Foundation  figures  (5/31/17,  12/20/17,  1/4/18,  1/22/18).  In  most  press
appearances,  the  group  is  simply  identified  as  “a  Washington-based  think  tank.”  Absent
documented  evidence  of  who  exactly  funds  the  group,  why  should  media  not
assume—based on its  connections to the government and cartoonishly pro–bin Salman
line—that the Arabia Foundation is a front group for the government?

In repeated interviews (BBC World News, 3/20/18; Morning Joe, 3/20/18; CNN, 3/19/18)
last week, Shihabi, the head of the nominally independent group, spun for war crimes,
human rights abuses and a whole host of morally dubious activities carried out by the
increasingly despotic Saudi ruler. The Arabia Foundation’s ties to the Saudi government are
never noted or even vaguely referenced in these interviews.

Image: MSNBC‘s Mika Brzezinksi interviews the Arabia Foundation’s Ali Shihabi on Morning Joe (3/20/18)

On MSNBC’s Morning Joe, after saying the “crown prince” has engaged in a “massive
corruption crackdown” (a wholly PR frame discredited earlier this month by the New York
Times, 3/11/18), host Mika Brzezinksi teed up Shihabi to comment on Saudi Arabia. The
softball interview that followed hit all of the regime’s central premises without question: as

https://www.washingtonpost.com/news/global-opinions/wp/2017/05/31/scapegoating-saudi-arabia-wont-help-us-fight-terrorism/?utm_term=.57bb1d5eae90
https://www.nytimes.com/2017/11/20/world/middleeast/saudi-arabia-corruption.html
https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2017/11/06/saudi-arabias-crown-prince-makes-a-power-play-at-home-and-abroad/?utm_term=.642f7eac4785
https://www.washingtonpost.com/news/global-opinions/wp/2017/05/31/scapegoating-saudi-arabia-wont-help-us-fight-terrorism/?utm_term=.f068b6a7250a
https://www.washingtonpost.com/news/posteverything/wp/2017/12/20/saudi-arabia-is-trying-to-contain-the-spread-of-salafism-it-wont-work/?utm_term=.738b25489cc1
https://www.washingtonpost.com/news/made-by-history/wp/2018/01/04/in-place-of-ideology-todays-iranian-protests-simply-demand-change/?utm_term=.580d5cd271b5
https://www.washingtonpost.com/news/global-opinions/wp/2018/01/22/the-rise-of-saudi-arabias-crown-prince-reveals-a-harsh-truth/?utm_term=.152eeacb4947
https://www.youtube.com/watch?time_continue=7&v=0RHDZjJzpsA
https://www.msnbc.com/morning-joe/watch/trump-hosts-saudi-crown-prince-at-wh-for-second-time-1190252099947
https://www.youtube.com/watch?v=QWCu3KIrFbk
https://www.msnbc.com/morning-joe/watch/trump-hosts-saudi-crown-prince-at-wh-for-second-time-1190252099947
https://www.nytimes.com/2018/03/11/world/middleeast/saudi-arabia-corruption-mohammed-bin-salman.html


| 3

well  as  “cracking down on corruption,”  bin  Salman is  “modernizing Saudi  Arabia”  and
“taking on the religious establishment.”

No one on the panel brought up Saudi Arabia’s ongoing war crimes in Yemen—consistent
with MSNBC’s  network-wide virtual  blackout on one of  the world’s worst humanitarian
crises  (FAIR.org,  3/20/18).  The Council  on  Foreign Relations’  Richard Haas made one
opaque reference to Saudi “war with Yemen,” but didn’t note the thousands killed or up to
one million  infected with  cholera;  the  US-backed war  was  was  simply  dismissed as  a
“strategic overreach.” The New York Times’ Elisabeth Bumiller, another panelist, did get in
a question about torture,  which Ali  Shihabi  dismissed as having “no evidence” despite
Bumiller speaking with several doctors who witnessed it.

Reliable Saudi stenographer David Iglesias who, as FAIR (4/28/17) noted last year, has been
running the same reformist press release for the royal family for 15 years, continued his
unique brand of faux criticism, insisting that the Saudi prince was too “bold”—the political
commentary equivalent of answering “I work too hard” when asked on a job interview what
your biggest flaw is.

Shihabi  claimed  without  irony  that  what  Saudi  Arabia  needed  was  “autocracy  to  affect
change,”  and a  “benevolent  autocrat.”  His  evidence that  the masses approved of  bin
Salman’s “bold, needed” leadership was approved of by the masses? That there has been
“no bloodshed, there’s been no demonstration, no domestic strife.” Of course, the last time
there  were  anti-government  demonstrations,  in  2011,  the  Saudi  military  opened  fire  on
protesters, and snuffed out resistance with torture and extrajudicial killings. In 2017, when
one  Shia  town  resisted  the  regime,  Riyadh  flattened  an  entire  neighborhood.  This  could
perhaps be why the general population isn’t quick to take to the streets, but the Arabia
Foundation insist it’s an implicit admission the crown prince is loved and popular.

The CNN and BBC interviews, likewise, didn’t note the Arabia Foundation’s obvious ties to
the Saudi regime.

Image: A typical Forbes post (2/1/18) by Arabia Foundation “non-resident scholar” Ellen Wald.

Forbes keeps running “op-eds” by Arabia Foundation fellow Ellen Wald that amount to little
m o r e  t h a n  p r e s s  r e l e a s e s  f o r  S a u d i  i n v e s t m e n t  o p p o r t u n i t i e s
(e.g., 12/11/17, 2/1/18, 3/13/18). Another pundit on the Arabia Foundation’s payroll, Bernard
Haykel,  writes  fawning  profiles  of  bin  Salman  in  the  Washington  Post  (1/22/18)  without
disclosing he’s a founding director of  the organization—instead listing his more benign
academic credentials.

The Arabia Foundation is so satisfied with the media’s presentation of its messaging that it
routinely  tweets  out  articles  it’s  featured in  and TV appearances it’s  had,  knowing its
messaging is syncing up nicely with bin Salman’s PR tour to the United States. “Yemen is a
tragedy. Wars are a tragedy. Saudi is aware of that and is going out of its way to try to
address humanitarian issues there,” boasted one tweet, quoting Shihabi’s interview with
the BBC.

http://foreignpolicy.com/2016/03/25/civilian-casualties-war-crimes-saudi-arabia-yemen-war/
https://fair.org/home/in-run-up-to-vote-to-end-yemen-war-msnbc-remains-totally-silent/
https://fair.org/home/david-ignatius-15-years-of-running-spin-for-saudi-regime/
http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/saudi-police-open-fire-on-civilians-as-protests-gain-momentum-2365614.html
http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/saudi-police-open-fire-on-civilians-as-protests-gain-momentum-2365614.html
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-15977980
https://www.cnn.com/2017/08/12/middleeast/saudi-arabia-awamiya/index.html
https://www.forbes.com/sites/ellenrwald/2018/02/01/google-and-saudi-aramco-may-build-data-centers-in-the-desert/#7eee58501333
https://www.forbes.com/sites/ellenrwald/2017/12/11/behind-the-scenes-of-saudi-cinema/#c1f8fbea8d36
https://www.forbes.com/sites/ellenrwald/2018/02/01/google-and-saudi-aramco-may-build-data-centers-in-the-desert/#55dcb7c21333
https://www.forbes.com/sites/ellenrwald/2018/03/13/dangers-lurk-if-aramco-lists-in-saudi-arabia-alone/2/#4d174c4c600b
https://www.washingtonpost.com/news/global-opinions/wp/2018/01/22/the-rise-of-saudi-arabias-crown-prince-reveals-a-harsh-truth/?utm_term=.351858ecba7e
https://twitter.com/ArabiaFdn
https://twitter.com/ArabiaFdn/status/976895889670361088


| 4

By contrast, this obtuse inability to connect dots is absent when discussing think tanks
“close to” the Syrian government. Never is the Assad-connected British Syrian Society set
up as a neutral arbiter of affairs of the Syrian conflict. It is met with disdain, painted as “little
more than a Syrian regime propaganda exercise” (Guardian, 10/26/17), the “mouthpiece in
the West” (Middle East Eye,  10/19/17) for a war crime–committing tyrant. Those who
associate with it, including academics, journalists and British members of parliament, are
publicly shamed for participating in a “regime PR exercise” (Independent, 10/29/16). Yet
somehow  the  “Saudi-connected”  Arabia  Foundation,  which  cheers  on  a  “benevolent
autocrat” as he rains bombs on Yemen and uses hunger as a weapon of war, receives no
such moral banishment. Instead, it is dressed up as just another respectable think tank.

The  fact  that  the  Arabia  Foundation  is  a  thinly  veiled  PR  firm  for  the  Saudi  government
matters. The average reader or viewer would take Shihabi and his network of mercenary
“fellows” less seriously if they were presented as spokespeople for a repressive government
rather than quasi-academics from a impressive-sounding “foundation.”

With  all  the  hysteria  surrounding  RT  and  foreign  influence  on  the  American  public,  one
might think such an obvious racket would give editors and TV producers pause. But the
same rules don’t apply to American allies. Their propaganda is treated not like a sinister
“influence operation,” but like a respectable group of academics calling balls and strikes on
international affairs.

The original source of this article is FAIR
Copyright © Adam Johnson, FAIR, 2018

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Adam Johnson

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.theguardian.com/world/2016/oct/28/lib-dem-peer-to-attend-controversial-conference-in-syria
http://www.middleeasteye.net/news/cut-funding-syrian-opposition-groups-says-assad-linked-peer-1825966884
https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/lib-dem-peer-british-academics-journalists-regime-pr-exercise-conference-syria-a7386406.html
http://www.newsweek.com/saudi-arabia-using-famine-weapon-war-724680
https://fair.org/home/media-boosts-obvious-saudi-front-group-as-neutral-think-tank/
https://www.globalresearch.ca/author/adam-johnson
https://fair.org/home/media-boosts-obvious-saudi-front-group-as-neutral-think-tank/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/adam-johnson
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

