¢ GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

The Saudi Cables: Buying Silence. How the Saudi
Foreign Ministry controls Arab Media

By Global Research News Region: Middle East & North Africa
Global Research, June 23, 2015 Theme: Intelligence, Media Disinformation
WikiLeaks

by Wikileaks

On Monday, Saudi Arabia celebrated the beheading of its 100th prisoner this year. The story was nowhere
to be seen on Arab media despite the story’s circulation on wire services. Even international media was
relatively mute about this milestone compared to what it might have been if it had concerned a different
country. How does a story like this go unnoticed?

Today’s release of the WikiLeaks “Saudi Cables” from the Saudi Ministry of Foreign Affairs
show how it's done.

The oil-rich Kingdom of Saudi Arabia and its ruling family take a systematic approach to
maintaining the country’s positive image on the international stage. Most world
governments engage in PR campaigns to fend off criticism and build relations in influential
places. Saudi Arabia controls its image by monitoring media and buying loyalties
from Australia to Canada and everywhere in between.

Documents reveal the extensive efforts to monitor and co-opt Arab media, making sure to
correct any deviations in regional coverage of Saudi Arabia and Saudi-related matters. Saudi
Arabia’s strategy for co-opting Arab media takes two forms, corresponding to the “carrot
and stick” approach, referred to in the documents as “neutralisation” and “containment”.
The approach is customised depending on the market and the media in question.

“Contain” and “Neutralise”

The initial reaction to any negative coverage in the regional media is to “neutralise” it. The
term is used frequently in the cables and it pertains to individual journalists and media
institutions whose silence and co-operation has been bought. “Neutralised” journalists and
media institutions are not expected to praise and defend the Kingdom, only to refrain from
publishing news that reflects negatively on the Kingdom, or any criticism of its policies. The
“containment” approach is used when a more active propaganda effort is required.
Journalists and media institutions relied upon for “containment” are expected not only to
sing the Kingdom'’s praises, but to lead attacks on any party that dares to air criticisms of
the powerful Gulf state.

One of the ways “neutralisation” and “containment” are ensured is by purchasing hundreds
or thousands of subscriptions in targeted publications. These publications are then expected
to return the favour by becoming an “asset” in the Kingdom’s propaganda strategy. A
document listing the subscriptions that needed renewal by 1 January 2010 details a series of


https://www.globalresearch.ca/author/global-research-news
https://wikileaks.org/saudi-cables/buying-silence
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.wikileaks.org/saudi-cables/doc116429.html
https://www.wikileaks.org/saudi-cables/doc117189.html
https://www.wikileaks.org/saudi-cables/doc118126.html
https://www.wikileaks.org/saudi-cables/doc123389.html
https://www.wikileaks.org/saudi-cables/doc116887.html
https://www.wikileaks.org/saudi-cables/doc124688.html

contributory sums meant for two dozen publications in Damascus, Abu Dhabi, Beirut,
Kuwait, Amman and Nouakchott. The sums range from $500 to 9,750 Kuwaiti Dinars
($33,000). The Kingdom effectively buys reverse “shares” in the media outlets, where the
cash “dividends” flow the opposite way, from the shareholder to the media outlet. In return
Saudi Arabia gets political “dividends” - an obliging press.

An example of these co-optive practices in action can be seen in an exchange between the
Saudi Foreign Ministry and its Embassy in Cairo. On 24 November 2011 Egypt’s Arabic-
language broadcast station ONTV hosted the Saudi opposition figure Saad al-Faqgih, which
prompted the Foreign Ministry to task the embassy with inquiring into the channel. The
Ministry asked the embassy to find out how “to co-opt it or else we must consider it standing
in the line opposed to the Kingdom'’s policies”.

The document reports that the billionaire owner of the station, Naguib Sawiris, did not want
to be “opposed to the Kingdom’s policies” and that he scolded the channel director, asking
him “never to host al-Faqih again”. He also asked the Ambassador if he’d like to be “a guest
on the show”.

The Saudi Cables are rife with similar examples, some detailing the figures and the methods
of payment. These range from small but vital sums of around $2000/year to developing
country media outlets - a figure the Guinean News Agency “urgently needs” as “it would
solve many problems that the agency is facing” - to millions of dollars, as in the case of
Lebanese right-wing television station MTV.

Confrontation

The “neutralisation” and “containment” approaches are not the only techniques the Saudi
Ministry is willing to employ. In cases where “containment” fails to produce the desired
effect, the Kingdom moves on to confrontation. In one example, the Foreign Minister was
following a Royal Decree dated 20 January 2010 to remove Iran’s new Arabic-language news
network, Al-Alam, from the main Riyadh-based regional communications satellite
operator, Arabsat. After the plan failed, Saud Al Faisal sought to “weaken its
broadcast signal“.

The documents show concerns within the Saudi administration over the social upheavals of
2011, which became known in the international media as the “Arab Spring”. The
cables note with concern that after the fall of Mubarak, coverage of the upheavals in
Egyptian media was “being driven by public opinion instead of driving public opinion”. The
Ministry resolved “to give financial support to influential media institutions in Tunisia“, the
birthplace of the “Arab Spring”.

The cables reveal that the government employs a different approach for its own domestic
media. There, a wave of the Royal hand is all that is required to adjust the output of state-
controlled media. A complaint from former Lebanese Prime Minister and Saudi citizen Saad
Hariri concerning articles critical of him in the Saudi-owned Al-Hayat and Asharq Al-Awsat
newspapers prompted a directive to “stop these type of articles” from the Foreign Ministry.

This is a general overview of the Saudi Foreign Ministry’s strategy in dealing with the media.
WikiLeaks’ Saudi Cables contain numerous other examples that form an indictment of both
the Kingdom and the state of the media globally.


https://www.wikileaks.org/saudi-cables/doc124708.html
https://www.wikileaks.org/saudi-cables/doc124134.html
https://www.wikileaks.org/saudi-cables/doc116733.html
https://www.wikileaks.org/saudi-cables/doc121602.html
https://www.wikileaks.org/saudi-cables/doc83763.html
https://www.wikileaks.org/saudi-cables/doc61692.html
https://www.wikileaks.org/saudi-cables/doc64723.html
https://www.wikileaks.org/saudi-cables/doc124314.html
https://www.wikileaks.org/saudi-cables/doc40606.html
https://www.wikileaks.org/saudi-cables/doc41474.html
https://www.wikileaks.org/saudi-cables/doc41474.html
https://www.wikileaks.org/saudi-cables/doc118847.html







culol| Ol Gwl)
ISRV R YLVARYL L3
VEPY[E[i0 1 &

. i 7. 3 Cu>qouwll cwjoll dSloall

AV R colo il

0 1 (ano ) ctish puy

Usalldgo Sgadi S0 rrqall Ay Ve

N daa> 1) et Lt i) i il oty 2L
ot ol | i 1 bt o 7 ¥ 19 etnld) o s
AR Rtk I o 1) ot i et i
Y dbads BB g (S gl i S 1 53 9 et o s
'Lq_—y,l-idl;—!jggﬂ—liwlwm'wlyw
- A0S g ltl ha 59 @Sl p St
EOLIY(YYTO/A/11/Y0 ) )y Tty (o o (i Al dotd o i ) (o LBt |
(IS ) G (Mgat J92r Camadl 38 p0) 36 3 p0pll| Slaplalf oLia (2VEYY/Y/Y)
O Aealad) Oyl Ay 6ol Silaplan o danila| Lo o 1 k| plall ad)i ol b pL5]
o | Adaallly 38 )1 (B (il yaay
diady (B auldicing b pdale § i) ( (=592 gotrpds Jidiota ) bl doie] 39 3801 ol pged
Galiaddy | pladl 4 gl ALt ATilelidy g pang ddgad! 3 pallt g Ay po¥| duslasald
.(.z'i:u.,g:),m_,,m,lgu,a_ylthmuLa.._.,uy_,(ua,iumm,ngi,m
g b ] 30 DS () a0 4 (35393 J92 ) gl L] 3500 B s
EJ,iuuj.g.‘_,u.l.h':'iJLdu&b@Lﬁﬁhﬁul:_&hMlymthym@aJw;uj
g ) 9 (lid ) (B LAY (j2)leg (gl ) B
Al ety gSll 59y dutd ) el 0 38 b1 (B TS ( a3 L9 )l Sidge) skl
o ¥ ALY il Jaas
Alon (B o g pSitl 1S o0l St it ( ALagiicdyS o ) el G w1 il o1
JIE (Labgh) o p0 ¥ a1 35131 ity Al 3 | Btiad| (o 0t (3 peetd )
Lgads ( Somad!) @ ALY By 2y (13 ) e 2 (il o9 (| pa ¥ 5 adat

| 5


http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2015/06/saud-cables.jpg

The original source of this article is WikiLeaks
Copyright © Global Research News, WikiLeaks, 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Global Research
News

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://wikileaks.org/saudi-cables/buying-silence
https://www.globalresearch.ca/author/global-research-news
https://wikileaks.org/saudi-cables/buying-silence
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/global-research-news
https://www.globalresearch.ca/author/global-research-news
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

