
| 1

The Record of the Newspaper of Record

By Stephen Lendman
Global Research, June 20, 2007
20 June 2007

Region: Latin America & Caribbean
Theme: Media Disinformation

Dictionaries  define  “yellow  journalism”  variously  as  irresponsible  and  sensationalist
reporting that distorts, exaggerates or misstates the truth. It’s misinformation or agitprop
disinformation masquerading as fact to boost circulation and readership or serve a larger
purpose like lying for state and corporate interests. The dominant US media excel in it,
producing a daily diet of fiction portrayed as real news and information in their role as our
national thought-control police gatekeepers. In the lead among the print and electronic
corporate-controlled media is the New York Times publishing “All The News That’s Fit To
Print” by its standards. Others wanting real journalism won’t find it on their pages allowing
only the fake kind. It’s because this paper’s primary mission is to be the lead instrument of
state propaganda making it the closest thing we have in the country to an official ministry of
information and propaganda.

Singlehandedly, the Times destroys “The Myth of the Liberal Media” that’s also the title of
Edward Herman’s 1999 book on “the illiberal media,” the market system, and what passes
for democracy in America Michael Parenti calls “Democracy For the Few,” in his book with
that title out earlier this year in its 8th edition.

In  his  book,  Herman  writes  about  the  “propaganda  model”  he  and  Noam  Chomsky
introduced and developed 11 years earlier in their landmark book titled “Manufacturing
Consent.” They explained how the dominant media use this technique to program the public
mind to go along with whatever agenda best serves wealth and power interests. So imperial
wars  of  aggression  are  portrayed  as  liberating  ones,  humanitarian  intervention,  and
spreading democracy to nations without any. Never mind they’re really for new markets,
resources like oil, and cheap exploitable labor paid for with public tax dollars diverted from
essential social needs.

In “The Myth of the Liberal Media,” Herman explains the “propaganda model” focuses on
“the inequality of wealth and power” and how those with most of it can “filter out the news
to print,  marginalize  dissent  (and assure)  government  and dominant  private interests”
control  the  message and get  it  to  the public.  It’s  done through a  set  of  “filters”  removing
what’s to be suppressed and “leaving only the cleansed (acceptable) residue fit to print” or
broadcast electronically. Parenti’s “Democracy For the Few” is democracy-US style the rest
of us are stuck with.

Books have been written on how, going back decades, the New York Times betrayed the
public trust serving elitist interests alone. It  plays the lead and most influential  media role
disseminating state and corporate propaganda to the nation and world. In terms of media
clout, the Times is unmatched with its prominent front page being what media critic Norman
Solomon calls “the most valuable square inches of media real estate in the USA” – more
accurately, anywhere.

https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

Examples of Times duplicity are endless showing up every day on its pages. The shameless
Judith Miller saga is just the latest episode of how bad they can get, but she had her
predecessors, and the beat goes on since she left in disgrace. Through the years, the Times
never met a US war of aggression it didn’t love and support. It was never bothered by CIA’s
functioning  as  a  global  Mafia-style  hit  squad/training  headquarters  ousting  democratically
elected  governments,  assassinating  foreign  heads  of  state  and  key  officials,  propping  up
friendly dictators, funding and training secret paramilitary armies and death squads, and
now snatching individuals for “extraordinary rendition” to torture-prison hellholes, some run
by the agency and all taking orders from it.

CIA, as Chalmers Johnson notes, is a state within a state functioning as the president’s
unaccountable  private  army  with  unchecked  powers  and  a  near-limitless  off-the-books
secret budget we now know tops $44 billion annually. It menaces democratic rule, threatens
the Republic’s survival and makes any notion of a free society impossible as long as this
agency exists. Not a problem at New York Times. It worked closely with CIA since the 1950s
allowing some of its foreign correspondents to be Agency assets or agents. It no doubt still
does.

The Times is also unbothered by social decay at home, an unprecedented wealth disparity,
an administration mocking the rule of law, a de facto one party state with two wings and a
president usurping “unitary executive” powers claiming the law is what he says it is making
him a dictator. It  practically reveres the cesspool of corrupted incestuous ties between
government and business, mocking any notion of democracy of, for, or by the people. That’s
the state of the nation’s “liberal media” headquartered in the Times building in New York.

The New York Times v. Hugo Chavez

This article focuses on one example of Times duplicity among many other prominent ones
equally sinister and disturbing – its venomous agitprop targeting Venezuelan President Hugo
Chavez this writer calls the leading model democratic leader on the planet even though he’s
not perfect, nor is anyone else. That’s why after “Islamofascist terrorists” he’s practically
“enemy number one” on the Times hit list and Washington’s. Besides Venezuela being oil
rich, Chavez is the greatest of all threats the US faces – a good example that’s spreading.
His governance shows how real social democracy works exposing the fake American kind.

That’s intolerable to the masters of the universe and their leading media proponent, the
New York Times. It always plays the lead media role keeping the world safe for wealth and
power.  So  on  June  6,  it  hauled  out  former  Peruvian  president  and  first  ever  indigenous
Andean  one  in  the  country’s  history  –  Alejandro  Toledo  (2001  –  2006).  His  electoral
campaign promised a populist vision for Peruvians, to create new jobs, address dire social
needs of the country’s poor, and end years of corruption and hard line rule under Alberto
Fujimori, now a wanted man on charges of corruption and human rights abuses.

Toledo was little better, failing on all counts pushing the same repressive neoliberal policies
he  was  elected  to  end.  He  was  in  tow  with  Washington’s  agenda  of  privatizations,
deregulation, IMF/World Bank diktats, debt service, and overall contempt for the essential
social  needs of his people.  He was also tainted with corruption, and during his tenure
violence was used against protest demonstrators, criminal suspects in prisons were beaten
and tortured, and dozens of journalists were threatened or attacked for criticizing local
politicians or him.



| 3

No problem for the New York Times that published his June 6 op ed piece titled “Silence =
Despotism.” In it, he said “Political democracy will take root in Latin America only when it is
accompanied by economic and social democracy (under) political systems….free and fair for
all.” As Peru’s president, he thwarted efforts to do what he now says he champions. Toledo
continued saying “our citizens” must be heard, and if free speech is silenced in one country,
“silence  could  spread  to  other  nations”  pointing  his  hypocritical  finger  squarely  at  Hugo
Chavez.

Venezuelans,  he  says,  “are  in  the  streets  (today)  confronting  repressions.  Courageous
students raise the flags of freedom, refusing to mortgage their future by remaining silent.”
He quickly gets to the point citing Hugo Chavez’s refusal to renew RCTV’s Channel 2 VHF
license saying “This is about more than one TV station. President Chavez has become a
destabilizing figure throughout the hemisphere because he feels he can silence anyone with
opposing thoughts (by) silencing them through repression or government decrees.” He then
called on other Latin American leaders to confront “authoritarianism” and “stand up for
continent-wide solidarity” citing his own presidency and how “it never occurred to (him) to
silence (critical) media outlets (or) nationalize them.”

Toledo’s tainted record as president belies his shameless pieties on the Times op ed page.
He did more than try silencing critics. He stayed mute when they were attacked or when two
or  more  of  them were  killed.  The  New York  Times  knows  his  record  even  though  it
suppressed  the  worst  of  it  while  he  was  in  office.  Yet  it  gave  him  prominent  space  to
denounce Hugo Chavez’s social  democracy and legal  right not to renew the operating
license of a TV channel for its repeated illegal seditious acts. RCTV was a serial abuser of its
right to use the public airwaves. It was then guilty of supporting and being complicit with
efforts to foment insurrection to overthrow Venezuela’s democratically elected government.

Toledo ignored this saying, as Peru’s president, he was “always….respectful of opinions”
differing  from  his  own.  He  would  “never  agree  with  those  who  prefer  silence  instead  of
dissonant voices. Those….who embrace liberty and democracy must stand ready to work in
solidarity with the Venezuelan people.” He failed to say which ones he meant, surely not the
70% or more backing Chavez. And by failing to denounce RCTV’s lawlessness, he showed he
condoned it. He also forgot his successor as president, Alan Garcia, lawlessly silenced two
Peruvian TV stations and three radio stations, apparently for supporting a lawful strike
Garcia opposes.

The New York Times has an ugly record bashing Hugo Chavez since he was elected with a
mandate to make participatory social democracy the cornerstone of his presidency. That’s
anathema to Washington and its chief media ally, the New York Times. Since 1999 when he
took office, it hammered Chavez with accusations of opposing the US-sponsored Free Trade
of the Americas (FTAA) without explaining it would sell out to big capital at the expense of
his people if adopted.

Following his election in December, 1998, Times Latin American reporter Larry Roher wrote:
(Latin American) presidents and party leaders are looking over their shoulders (worried
about the) specter….the region’s ruling elite thought they had safely interred: that of the
populist  demagogue,  the  authoritarian  man  on  horseback  known  as  the  caudillo
(strongman).”

The Times later denounced him for using petrodollars for foreign aid to neighbors, equating



| 4

promoting solidarity, cooperation and respecting other nations’ sovereignty with subversion
and buying influence. It criticized his raising royalties and taxes on foreign investors, never
explaining it was to end their longtime preferential treatment making them pay their fair
share as they should. It  bashed him for wanting his own people to benefit most from their
own resources, not predatory oil and other foreign investors the way it was before Chavez
took office. No longer, and that can’t be tolerated in Washington or on the pages of the New
York Times.

When state oil company PDVSA became majority shareholder with foreign investors May 1
with a minimum 60% ownership in four Orinoco River basin oil projects, the Times savaged
Chavez. It condemned his “revolutionary flourish (and his) ambitious (plan to) wrest control
of several major oil projects from American and European companies (with a) showdown
(ahead for these) coveted energy resources….” Unmentioned was these resources belong to
the Venezuelan people. The Times also accuses Chavez of allowing “politics and ideology”
to drive US-Venezuelan confrontation “to limit American influence around the world, starting
in Venezuela’s oil fields.”

It calls him “divisive, a ruinous demagogue, provocative (and) the next Fidel Castro.” It
savored the 2002 aborted two day coup ousting him calling it a “resignation” and that
Venezuela  “no  longer  (would  be)  threatened  by  a  would-be  dictator.”  It  reported  he
“stepped down (and was replaced by (a) respected business leader” (Pedro Carmona –
president of Fedecamaras, the Venezuelan Federation of Chambers of Commerce).

Unmentioned  was  that  Carmona  was  hand-picked  in  Washington  and  by  Venezuelan
oligarchs  to  do  their  bidding  at  the  expense  of  the  people.  He  proved  his  bona  fides  by
suspending the democratically elected members of the National Assembly and crushing
Bolivarian  Revolutionary  Constitutional  reforms,  quickly  restored  once  Chavez  was
reinstated  in  office.  Carmona  fled  to  Colombia  seeking  political  asylum  from  where
Venezuela’s  Supreme  Court  now  wants  him  extradited  on  charges  of  civil  rebellion.
Unmentioned also was that the Times had to dismiss one of  its  Venezuelan reporters,
Francisco Toro, in January, 2003 when Fairness and Accuracy in Reporting (FAIR) revealed
he was an anti-Chavista activist masquerading as an objective journalist.

Back to the present, the Times claims Chavez is moving to consolidate his dictatorial powers
by shuttering RCTV’s Channel 2 and silencing his critics. It portrays him as a Latin American
strongman waging class warfare with socialist rhetoric. It asks how long Venezuelans will put
up with the destruction of their democratic freedoms? It points to “evidence Mr. Chavez’s
definition  of  the  enemy  has  been  enlarged  to  include  news  media  outlets….critical  of  his
government….extending his control beyond political institutions (alone).” This marks a “shift
from the early years of his presidency, when he (also) faced vitriolic criticism” from the
media.

The  Times  speculates  how  brutal  he’ll  become  silencing  critics  and  quelling  protests
wondering if  he’ll  use proxies to do it.  It  then questions whether Chavez overstepped
enough to marshall large-scale opposition to him to push him past the tipping point that will
inevitably lead to his loss of credibility and power. Might this be a thinly disguished Times
effort to create the reality it supports by wishing for it through the power of suggestion.

Times business columnist Roger Lowenstein is on board to make it happen. He claims, with
no substantiation, Chavez “militarized the government, emasculated the country’s courts,
intimidated  the  media,  eroded  confidence  in  the  economy  and  hollowed  out  Venezuela’s



| 5

once-democratic institutions.” Turn this on its head to know the truth Lowenstein won’t
report  –  that  Chavez  militarized  nothing.  He  put  his  underutilized  military  to  work
implementing Venezuela’s Plan Bolivar 2000 constructing housing for the poor, building
roads, conducting mass vaccinations, and overall serving people needs, not invading and
occupying other countries and threatening to flatten other “uncooperative” ones.

Venezuela’s  courts  function  independently  of  the  democratically  elected  President  and
National Assembly. The media is the freest and most open in the region and the world with
most of it corporate owned as it is nearly everywhere. Further, business is booming enough
to get the Financial Times to say bankers were having “a party,” and the country never had
a functioning democracy until Hugo Chavez made it flourish there.

Times Venezuelan reporter Simon Romero is little better than Lowenstein or others sending
back agitprop disguised as real  journalism in his Venezuelan coverage, including RCTV
closure street protests. He made events on Caracas streets sound almost like a one-sided
uprising  of  protesters  against  Chavez  with  “images  of  policemen  with  guns  drawn”
intimidating them. He highlighted Chavez’s  critics  claiming “the move to allow RCTV’s
license to expire amounts to a stifling of dissent in the news media.” He quoted Elisa Parejo,
one  of  RCTV’s  first  soap  opera  stars,  saying  “What  we’re  living  in  Venezuela  is  a
monstrosity.  It  is  a  dictatorship.”

He quoted right wing daily newspaper El Nacional as well portraying the RCTV decision as
“the end of pluralism” in the country. Gonzalo Marroquin, president of the corporate media-
controlled Inter-American Press Association (IAPA), was also cited saying Chavez wants to
“standardize  the  right  to  information  (indicating)  a  very  bleak  outlook  for  the  whole
hemisphere.” He invented corporate-cooked polling numbers showing “most Venezuelans
oppose Mr. Chavez’s decision not to renew RCTV’s license.” In fact, the opposite is true and
street demonstrators for and against RCTV’s shuttering proved it. Venezuelans supporting
Chavez dwarfed the opposition  many times over.  But  you won’t  find Romero or  any other
Times correspondent reporting that. If any try doing it, they’ll end up doing obits as their
future beat.

Back in February, Romero was at it earlier. Then, he hyped Venezuela’s arms spending
making it sound like Chavez threatened regional stability and was preparing to bomb or
invade Miami. Romero’s incendiary headline read “Venezuela Spending on Arms Soars to
World’s Top Ranks.” It began saying “Venezuela’s arms spending has climbed to more than
$4  billion  in  the  past  two  years,  transforming  the  nation  into  Latin  America’s  largest
weapons buyer” with suggestive comparisons to Iran. The report revealed this information
came from the US Defense Intelligence Agency (DIA) making that unreliable source alone
reason to question its accuracy and what’s behind it.

The  figure  quoted  refers  only  to  what  Venezuela  spends  on  arms,  not  its  total  military
spending. Unmentioned was that the country’s total military spending is half of Agentina’s,
less than one-third of Colombia’s, and one-twelfth of Brazil’s according to Center for Arms
Control  and  Nonproliferation  figures  ranking  Venezuela  63rd  in  the  world  in  military
spending. The Center also reported Venezuela’s 2004 military budget at $1.1 billion making
Romero’s $4 billion DIA figure phony and a spurious attempt to portray Chavez as a regional
threat needing to be counteracted. At that level, he’s also outspent by the Pentagon 500 to
one, or lots more depending on how US military spending and homeland security readiness
are calculated, including all their unreported or hidden costs.



| 6

On June 12, Venezuela Analysis.com reported, in an article by “Oil Wars,” the Stockholm
International Peace Research Institute (SIPRI) indicated Venezuela’s military spending for
2006 was $1.9 billion. The report’s author voiced skepticism so compared this number to
Venezuela’s Ministry of Defense expenditures for that year in its “Memoria y Cuenta.” It’s
figure  was  $1,977,179,179  thousand  Bolivars  that  converted  to  US  dollars  comes  to
$919,618,000. To that must be added another $1.09 billion the Ministry of Defense got from
Venezuela’s  FONDEN,  or  development  fund.  Adding both numbers  together,  of  course,
shows the country’s 2006 military spending at $2 billion.

Based on The Independent Institute’s Senior Fellow Robert Higgs’ calculation of US defense
spending for FY 2006 of $934.9 billion, it still means the Pentagon outspends Venezuela’s
military by around 500 to one. Higgs includes the separate budgets for the Department of
Defense, Energy, State, Veterans Affairs, Homeland Security, Treasury’s Military Retirement
Fund, other smaller defense-related budgets plus net interest paid attributable to past debt-
financed  defense  outlays.  Even  then,  he  omitted  off-the-books  budgets  and  secret
intelligence  ones  for  CIA  and  NSA.

Back to the Times’ Romero and it’s clear his reporting smells the same as Iraq’s WMDs and
Iran’s legal commercial nuclear program being threat enough to warrant sanctions and a US
military response. Romero is right in step with Bush administration World Bank president
neocon nominee Robert Zoellick. He took aim at Hugo Chavez from Mexico City June 16 with
warnings Venezuela is “a country where economic problems are mounting, and as we’re
seeing on the political side it’s not moving in a healthy direction.”

Romero reports similar agitprop and did it May 17 in his article titled “Clash of Hope and
Fear as Venezuela Seizes Land.” He began saying “The squatters arrive before dawn with
machetes  and  rifles,  surround  the  well-ordered  rows  of  sugar  cane  and  threaten  to  kill
anyone who interferes. Then they light a match to the crops and declare the land their
own.” He continued saying “Mr. Chavez is carrying out what may become the largest forced
land redistribution in Venezuela’s history, building utopian farming villages for squatters,
lavishing money on new cooperatives and sending army commando units to supervise
seized estates in six states.”

Violence has accompanied seizures, says Romero, “with more than 160 peasants killed by
hired gunmen in Venezuela (and) Eight landowners have also been killed….” Since Chavez
took office, there have been peasant and other violent deaths, but most of them have been
at the hands of US-Colombian government financed paramilitary death squads operating in
Venezuela.

Romero stays clear of this while making his rhetoric sound like an armed insurrection is
underway in Venezuela forcibly and illegally seizing land from its rightful owners. What’s
going  on,  in  fact,  is  quite  different  that  can  only  be  touched  on  briefly  to  explain.  Hugo
Chavez  first  announced  his  “Return  to  the  Countryside”  plan  under  the  Law  on  Land  and
Agricultural Development in November, 2001. The law set limits on landholding size; taxed
unused property; aimed to redistribute unused, mainly government-owned land to peasant
families and cooperatives; and expropriate uncultivated, unused land from large private
owners compensating them at fair market value. So, in fact, the government seizes nothing.
It buys unused land from large estates and pays for it so landless peasants can have and
use it productively for the first time ever benefitting everyone equitably.

Nowhere in his article did Romero explain this although he did acknowledge prior to 2002,



| 7

“an estimated 5 per cent of the population owned 80 per cent of the country’s private land.”
By omitting what was most important to include, Romero’s report distorted the truth enough
to  assure  his  readers  never  get  it  from  him.  Nor  do  they  from  any  other  Times
correspondent when facts conflict with imperial interests. That’s what we’ve come to expect
from the “newspaper of record” never letting truth interfere with serving wealth and power
interests  that  includes  lying  for  them.  Shameless  reporting  on  Venezuela  under  Hugo
Chavez is one of many dozens of examples of Times duplicity and disservice to its readers
going back decades.

Former Times journalist John Hess denounced it his way: I “never saw a foreign intervention
that the Times did not support, never saw a fare….rent….or utility increase that it did not
endorse, never saw it take the side of labor in a strike or lockout, or advocate a raise for
underpaid workers. And don’t get me started on universal health care and Social Security.
So why do people think the Times is liberal?” And why should anyone think its so-called
news and information is anything more than propaganda for the imperial interests it serves?

Robert McChesney and Mark Weisbrot explained it well in their June 1 CommonDreams.org
article on “Venezuela and the Media” saying: “the US media coverage (with NYT in the lead)
of  Venezuela’s  RCTV  controversy  (and  most  everything  else)  says  more  about  the
deficiencies  of  our  own  news  media  than  it  does  about  Venezuela.  It  demonstrates  again
(it’s more) willing to carry water for Washington (and the corporate interests it serves) than
to  ascertain  and  report  the  truth  of  the  matter.”  At  the  Times,  truth  is  the  first  casualty,
especially when the nation’s at war.

Stephen Lendman lives in Chicago and can be reached at lendmanstephen@sbcglobal.net.

Also visit his blog site at sjlendman.blogspot.com and listen to The Steve Lendman News
and Information Hour on www.TheMicroEffect.com Saturdays at noon US central time.

The original source of this article is Global Research
Copyright © Stephen Lendman, Global Research, 2007

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Stephen Lendman
About the author:

Stephen Lendman lives in Chicago. He can be reached
at lendmanstephen@sbcglobal.net. His new book as
editor and contributor is titled "Flashpoint in Ukraine:
US Drive for Hegemony Risks WW III."
http://www.claritypress.com/LendmanIII.html Visit his
blog site at sjlendman.blogspot.com. Listen to cutting-
edge discussions with distinguished guests on the
Progressive Radio News Hour on the Progressive Radio

mailto:lendmanstephen@sbcglobal.net
http://www.themicroeffect.com/
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman


| 8

Network. It airs three times weekly: live on Sundays at
1PM Central time plus two prerecorded archived
programs.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

