
| 1

The propaganda war against Iran

By Bill Van Auken
Global Research, June 25, 2009
World Socialist Web Site 24 June 2009

Region: Middle East & North Africa
Theme: Media Disinformation

The  US  media,  led  by  the  New York  Times  ,  is  continuing  its  concerted  propaganda
campaign against Iran over charges that the government stole the June 12 presidential
election. There is not even a semblance of objectivity in the media coverage, which parrots
the  charges  of  the  opposition  headed  by  defeated  presidential  candidate  Mir-Hossein
Mousavi as fact and dismisses the government’s claims as lies.

The opposition is lauded as democratic and reformist, while incumbent President Mahmoud
Ahmadinejad  and his  supporters  are  portrayed as  virtual  fascists.  One would  scarcely
imagine that the two men represent rival factions within the same ruling establishment.

Responsibility  for  the  violence  in  the  streets  of  Tehran  is  attributed  entirely  to  the
government and its security forces.

No connection is drawn between these events and the broader situation in the region, where
the  US  is  waging  two  wars,  on  Iran’s  eastern  and  western  borders,  both  aimed  at
establishing American hegemony over the oil-rich territory.

Suggestions that the US and its intelligence agencies are involved in the turmoil in Iran are
dismissed as ludicrous, fabrications by an Iranian government trying to divert public opinion.
This, in a country where Washington overthrew a democratically elected government in
1953, propped up a brutal dictator, the Shah, for more than a quarter of a century, and has
carried out covert CIA operations in the recent period involving the use of special operations
troops on Iranian soil.

The New York Times and Venezuela

If all of this sounds familiar, it should. Little more than seven years ago, a very similar media
campaign, once again spearheaded by the New York Times, was carried out against the
government of President Hugo Chávez in Venezuela.

Then, as now, standards of journalistic objectivity were thrown out the window. Chávez was
vilified and his opponents, drawn largely from Venezuela’s oligarchy and privileged layers of
the middle class, were portrayed as crusaders for democracy. Statements by the opposition
were  reported  as  fact  or  treated  with  the  utmost  respect,  while  the  government’s
contentions were subjected to derision.

A few quotations from the New York Times of  March and April  2002 give the flavor of  this
campaign. On March 26, the newspaper published a story entitled “Venezuela’s President
vs. Military: Is Breach Widening?” The content of the piece made it clear that the answer
was, hopefully, yes.

https://www.globalresearch.ca/author/bill-van-auken
http://wsws.org
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
http://www.wsws.org/articles/2009/jun2009/pers-j19.shtml


| 2

“The rebellious officers helped energize a disjointed but growing opposition movement that
is using regular street protests to try to weaken Mr. Chávez, whose autocratic style and left-
wing policies have alienated a growing number of people.”

It continued, “Although he promised a ‘revolution’ to improve the lives of the poor, Mr.
Chávez has instead managed to rankle nearly every sector—from the church to the press to
the middle class—with his combative style,  populist  speeches and dalliances with Fidel
Castro…”

In the Times’ coverage of Venezuela—as in Iran—the phrase “nearly every sector” was used
to exclude the overwhelming majority of the population, the urban and rural poor, which had
twice given Chávez the widest electoral victories in the country’s history.

Subsequent articles described Chávez as a “left-wing autocrat” and “a mercurial left-leaning
leader whose policies had antagonized much of Venezuelan society.”

The newspaper favorably presented a speech by a former energy minister to a group of
“striking” managers at the state-run oil company, who declared, “This can only end with the
president  resigning… This  is  about  him or  us.  It  is  a  choice  between democracy and
dictatorship.”

There was the question of violence. When unidentified gunmen opened fire during a mass
opposition march on the Miraflores presidential palace—a throng comparable in both its size
and class composition to those that have taken to the streets of Iran—the 19 deaths that
resulted were all attributed to government security forces or Chavez’s armed supporters.

It  subsequently emerged that a number of  the dead were among the crowd that had
gathered  to  defend  Chávez  and  that  much  of  the  fire  had  come  from  the  Caracas
metropolitan police force,  loyal  to the city’s mayor,  Alfredo Peña, a fierce opponent of  the
president who enjoyed US support.

In its coverage of the clash, the Times sought out Peña, who, unsurprisingly, blamed all of
the carnage on Chávez.

The purpose of all of this became clear in the wake of the demonstration, when a section of
the military,  together  with  Venezuela’s  big  business  association and the US-sponsored
bureaucracy  of  the  right-wing  union  federation,  joined  in  a  coup  that  briefly  overthrew
Chávez.

In the immediate aftermath of the coup, the Times showed its hand in an editorial entitled
“Hugo Chávez Departs.”

“Venezuelan democracy is no longer threatened by a would-be dictator,” the Times crowed.
“Mr. Chávez, a ruinous demagogue, stepped down after the military intervened and handed
power to a respected business leader…”

The newspaper  insisted  that  Washington  had  no  role  in  the  overthrow,  “denying  him
[Chávez] the role of nationalist martyr. Rightly, his removal was a purely Venezuelan affair.”

Nothing could more clearly express the conception of “democracy” shared by the Times and
the US ruling establishment. A regime created through the military overthrow of an elected



| 3

government  was  “democratic”  so  long  as  it  was  more  amenable  to  US  interests.  In
Venezuela, which supplies 15 percent of US imported oil, these interests are clear.

As for the claim that the coup was “purely Venezuelan,” this was a cover-up of a concerted
and protracted US destabilization operation, in which the Times played an indispensable
role.

The “democratic” coup, however, lasted just two days. Chávez was restored to power as a
result of masses of urban poor taking to the streets against the new regime and sections of
the military turning against it. The Times backpedaled slightly, admitting that it had greeted
Chávez’s  overthrow  with  “applause,”  while  regretting  that  it  had  “overlooked  the
undemocratic manner in which he was removed.”

In Iran, the New York Times is following essentially the same script, albeit it on a grander
scale.

Once again: Who is the Nation’s Iran correspondent, Robert Dreyfuss?

The Nation has not provided any answer to the question posed by the World Socialist Web
Site on Monday: “Who is Robert Dreyfuss?”

As we explained, Dreyfuss is a contributing editor of the magazine, which presents itself as
the voice of “progressive” politics in America. He wrote a book—Hostage to Khomeini—in
1981,  calling  for  the  Reagan  administration  to  organize  the  overthrow of  the  Islamic
Republic of Iran and denouncing President Jimmy Carter for having betrayed the Shah.

At the time, Dreyfuss was a member of the fascistic organization led by Lyndon LaRouche,
serving as “Middle East intelligence director” for its magazine Executive Intelligence Review.

This is  the man that the Nation relies upon as its  chief  commentator on “politics and
national security” and who it sent to Iran to cover the election. He has echoed the line
promoted by the New York Times, declaring himself in favor of a “color revolution” in Iran.

A comparison of what he wrote then and what he writes today only makes it all the more
urgent that the Nation explain why such an individual is one of its editors.

This arises particularly in relation to one of Dreyfuss’s principal sources during his recent
trip to Iran, Ibrahim Yazdi, Iran’s former foreign minister and a so-called “dissident.” An
article published by the Nation on June 13 entitled “Iran’s Ex-Foreign Minister Yazdi: It’s A
Coup,” consisted largely of an interview with this man, who said the election was rigged and
illegitimate.

In his book Hostage to Khomeini, however Dreyfuss said that Yazdi was part of a “coterie of
experienced, Western-trained intelligence agents.”

He claimed that Yazdi’s “directions from Washington and London came via the ‘professors,’
men such as Professor Richard Cottam of the University of Pittsburgh,” whom he described
as a former “field officer for the CIA attached to the US embassy in Tehran.”

Dreyfuss wrote: “Yazdi’s wife once described Cottam as ‘a very close friend of my husband,
the one person who knows more about him than even I do.’”

http://www.wsws.org/articles/2009/jun2009/drey-j22.shtml
http://ia351425.us.archive.org/1/items/HostageToKhomeini/hostage.pdf


| 4

Elsewhere in the book, Dreyfuss refers to Yazdi as “Mossad-tainted.”

The question is:  which Dreyfuss are we to believe—the one who exposed Yazdi  as an
intelligence agent for the US, Britain and Israel, or the one who now quotes him at length as
an advocate of “democracy” and “reform”?

Dreyfuss has never publicly repudiated what he wrote in 1981. Was he lying then, or is he
lying now? The Nation is obliged to answer. Its readership deserves to know what Dreyfuss
is doing at the magazine.

The original source of this article is World Socialist Web Site
Copyright © Bill Van Auken, World Socialist Web Site, 2009

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Bill Van Auken

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://wsws.org
https://www.globalresearch.ca/author/bill-van-auken
http://wsws.org
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/bill-van-auken
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

