
| 1

The New York Times Purports to Provide Definitive
Proof that Russian Spies are Active in Eastern
Ukraine

By Alex Lantier
Global Research, April 22, 2014
World Socialist Web Site

Region: Russia and FSU, USA
Theme: Media Disinformation, US NATO

War Agenda

The New York Times has run a relentless campaign of lies and distortions backing US policy
in  Ukraine.  This  has included portraying the opposition in  eastern Ukraine to  the pro-
Western regime in Kiev as proof of an aggressive Russian intervention threatening Ukraine,
Eastern Europe and the world.

The newspaper’s article Monday, “Photos Link Masked Men in Eastern Ukraine to Russia,”
purports  to  provide  definitive  proof  that  Russian  spies  are  active  in  eastern  Ukraine  and
manipulating  events  there.

The article  begins:  “For  two weeks,  the mysteriously  well-armed,  professional  gunmen
known as ‘green men’ have seized Ukrainian government sites in town after town, igniting a
brush fire of  separatist  unrest  across  eastern Ukraine.  Strenuous denials  from the Kremlin
have closely followed each accusation by Ukrainian officials that the world was witnessing a
stealthy invasion by Russian forces.

“Now,  photographs  and  descriptions  from  eastern  Ukraine  endorsed  by  the  Obama
administration on Sunday suggest that many of the green men are indeed Russian military
and intelligence forces—equipped in the same fashion as Russian special operations troops
involved in annexing the Crimea region in February.”

There may or may not be Russian agents in Ukraine, a question the World Socialist Web
Site is not in a position to answer. However, even if the Timesarticle proved its charge that
Russian spies are active in Ukraine—which, as we will see, it does not—the reader would
have a right to ask: So what?

CIA Director John Brennan went to Kiev a week ago, though he sought to hide his visit from
the public, as the Western-backed regime in Kiev prepared its crackdown on the eastern
Ukraine protests. British intelligence has admitted that its agents are combing east Ukraine.
Why is the dispatching of spies to Ukraine by Russia more threatening than the appearance
of MI6 or of Brennan, who has played a leading role in running a global network of torture
camps and a program of drone murder?

Leaving these questions unasked and unanswered, the Times can write a fear-mongering
piece covering up both the imperialist interests driving US policy and the hypocrisy of the
American position. Washington and its European allies installed an unelected, anti-Russian
government in Kiev by backing a putsch in February spearheaded by the fascist Right Sector
militia.  During  the  protests  leading  up  to  the  putsch,  US  officials  boasted  that  they  had

https://www.globalresearch.ca/author/alex-lantier
http://www.wsws.org/en/articles/2014/04/22/time-a22.html
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda


| 2

spent  $5  billion  on  building  up  Ukrainian  opposition  groups.

Unsurprisingly, given that the protests were led by fascist groups based in western Ukraine
against pro-Russian President Viktor Yanukovych, whose political base was in the east, this
led to opposition to the new regime in eastern Ukraine.

The US regime-change plan in Ukraine was part of a broader policy decision to isolate Russia
and treat it as a “pariah state,” as the Times reported on Sunday—a designation previously
reserved for countries targeted for US subversion or military attack such as Iraq, Libya,
North Korea and Iran. This information is critical to enable the reader decide for himself
whether it is Moscow or Washington, abetted by the New York Times, that is driving the
Ukraine crisis.

The Times ignores all of these issues, focusing obsessively on the threat it claims Russian
spies pose to Ukraine. Its approach to presenting the issue is indistinguishable from that of a
state propaganda agency. It uncritically repeats, as “news,” talking points from the military
and the Obama administration, largely gleaned from Kiev’s intelligence agencies, providing
none of the political context necessary for readers to independently evaluate the claims of
the generals and spies it quotes.

The Times extensively quotes General Philip M. Breedlove, the top military commander of
NATO, who has pushed for a hard line against Russia in the crisis.

Breedlove argues that pro-Russian forces in eastern Ukraine “exhibit telltale military training
and equipment,” including Russian Army issue, which is not gear “that civilians would be
likely to be able to get their hands on in large numbers.” The Times writes that “General
Breedlove conceded that such points, taken alone, might not prove much, ‘but taken in the
aggregate, the story is clear.’”

Breedlove’s most significant comment is his admission that his own arguments do not prove
anything. It is, of course, conceivable that the protests are driven by Russian army units that
have  infiltrated  east  Ukraine,  even  after  Kiev  sealed  its  border  with  Russia,  somehow
escaping detection by US spy satellites and electronic monitoring. The Russian army is
hardly the only possible source of militarily trained manpower in east Ukraine, however.
Units of Ukraine’s Berkut riot police and elements of its army, which has Russian-issue gear,
have defected to the protesters.

Breedlove adds, “It’s hard to fathom that groups of armed men in masks suddenly sprang
forward  from  the  population  in  eastern  Ukraine  and  systematically  began  to  occupy
government facilities.”

This  comment  unintentionally  underscores  the  Times’  boundless  hypocrisy  and  the
absurdity of its own presentation of the US-backed protests in Kiev that led up to the putsch.
Only a few months ago, the newspaper depicted the groups of masked and armed fascist
goons from Right Sector who stormed state buildings as the spearhead of a spontaneous
popular uprising for democracy.

The  heart  of  the  Times’  article  is  its  presentation  of  photos  and  transcripts  of  audio
recordings collected by Ukrainian intelligence that supposedly show the role of Russian
forces in  eastern Ukraine.  What rapidly becomes clear,  examining the paltry materials
presented by the Times, is that they provide no hard proof of any of the newspaper’s claims.



| 3

The dossier of photos, the Times  writes, “features pictures taken in eastern Ukraine of
unidentified gunmen and an earlier photograph of what looks like the same men, appearing
in a group shot of a Russian military unit in Russia.”

Examining the grainy, low-resolution photos published by the Times, one can only conclude
that  eas tern  Ukra in ian  pro tes ters  wear  s imi la r  he lmets ,  sk i  masks ,
and—occasionally—beards as do Russian soldiers. Like Breedlove’s arguments, the photos
prove nothing to anyone who approaches the far-right Kiev regime’s claims with an ounce of
skepticism. A Reddit user who examined the pictures released by the Ukrainian regime and
the lower-resolution versions used by the New York Times concluded that the men in the
Russian  and  east  Ukrainian  units  are  in  fact  different  people  (click  here  for  the  Reddit
thread). This further raises the question of whether the Times was a party to a falsification
of data, in order to prove a claim for which it has no evidence. It published images without
doing the same level of fact-checking that was able to be carried out by someone with a few
google searches.

In  a  comment  posted  to  the  paper’s  site,  one  of  the  many  disgruntled  readers  of
the Times article wrote: “These photos look as convincing as the satellite footage of Iraq’s
WMD [weapons of mass destruction] that CIA presented just before the invasion.”

This footage,  of  course,  proved nothing,  as Iraq had no WMD. The Iraq war was then
launched based on lies which the Times aggressively promoted.

Finally, the Times presents a YouTube clip of a cell phone call between “Strelok” (whom
Ukrainian intelligence claims is an alias for an ethnic Russian active in the protests, Igor
Strelkov) and his anonymous Russian superior. The two reportedly discuss how to hold
territory and how to discuss the armed protesters’ political positions with Russian media.

Since the release of this YouTube clip several days ago, a political analyst named Alexander
Boroday has come forward and identified himself as the person on the phone with Strelok.
He says he is a counselor for the pro-Russian government in Crimea and denies working for
Russian intelligence. The Times,  remarkably, does not report these developments to its
readers.

It is conceivable that the Kremlin is running through Boroday a major operation on the scale
of  the  US-backed  Right  Sector  operation  in  Kiev.  However,  the  Times  offers  no  proof
whatsoever  to  support  such  speculation.

One final point regarding the Times’ alleged evidence. The Russian government and media
have  intercepted  and  published  damning  material  on  the  role  of  US  and  European
imperialism in Ukraine, involving publicly known, high-level officials.

During the Kiev protests, they recorded US State Department official Victoria Nuland and US
Ambassador  to  Ukraine  Geoffrey  Pyatt  plotting  to  install  now-Prime  Minister  Arseniy
Yatseniuk in power in Kiev. They later intercepted communications between EU foreign
policy chief Catherine Ashton and Latvian officials, discussing the fact that protesters in Kiev
were shot not by Yanukovych’s forces, but by pro-Western forces.

Notwithstanding the massive electronic surveillance program it runs through the National
Security Agency, the US government has manifestly been unable to discover material of
even vaguely comparable significance.

http://www.nytimes.com/2014/04/21/world/europe/photos-link-masked-men-in-east-ukraine-to-russia.html
http://www.reddit.com/r/worldnews/comments/23k8g2/photos_link_masked_men_in_east_ukraine_to_russia/cgxynj5
https://www.youtube.com/watch?v=xVDx-TqeWj4
https://www.wsws.org/en/articles/2014/02/07/ukra-f07.html
https://www.wsws.org/en/articles/2014/02/07/ukra-f07.html
https://www.wsws.org/en/articles/2014/03/06/ukr2-m06.html
https://www.wsws.org/en/articles/2014/03/06/ukr2-m06.html


| 4

The Times’ supposed proof of Russian intervention in eastern Ukraine is a red herring. Its
immediate political purpose is indicated in the article itself. TheTimes writes: “The question
of Russia’s role in eastern Ukraine has a critical bearing on the agreement reached Thursday
in Geneva among Russian, Ukrainian, American and European diplomats to ease the crisis.
American  officials  have  said  that  Russia  would  be  held  responsible  for  ensuring  that  the
Ukrainian government buildings were vacated, and that it could face new sanctions if the
terms were not met.”

Washington has no interest in defusing the crisis. It entered into the Geneva agreement in
bad faith, intending to use Russia’s supposed violation of the agreement to justify further
sanctions and stepped up military provocations. By supposedly publishing “proof” that the
protests in the east are manipulated by Russia, the Times is supplying the US government
with propaganda to claim that the failure of the protesters to disband is Moscow’s doing,
which is to become the pretext for further escalating the crisis.

The original source of this article is World Socialist Web Site
Copyright © Alex Lantier, World Socialist Web Site, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Alex Lantier

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://www.wsws.org/en/articles/2014/04/22/time-a22.html
https://www.globalresearch.ca/author/alex-lantier
http://www.wsws.org/en/articles/2014/04/22/time-a22.html
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/alex-lantier
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

