Center for Research on Globalizaticn

The New York Times is an Organ of the U.S. Security
State

By Robert Parry Theme: Media Disinformation
Global Research, August 25, 2014

Consortiumnews 9 July 2014

In crises ranging from the Iraq War to civil conflicts in Syria and Ukraine, the New York
Times has steadily transformed itself into a propaganda organ, promoting false U.S.
government narratives rather than providing objective information to its readers.

A principal way that the New York Times and other leading U.S. news outlets engage in
propaganda is by selecting which facts to include in a story and which ones to exclude, a
process exemplified by a Times article on an interview in which the head of NATO excoriates
Russia over Ukraine.

NATO Secretary General Anders Fogh Rasmussen accused Russia of playing a “double
game,” warned the West not to be fooled by the peaceful overtures of Russian President
Vladimir Putin, and declared, “There’s no doubt that Russia is heavily engaged in
destabilizing eastern Ukraine, and they continue their activities.”

NATO Secretary General Anders Fogh Rasmussen.

However, since Rasmussen provided no evidence, his credibility would seem to be central to
this story. And, on Wednesday, correspondents Mark Landler and Michael R.
Gordon provided some background about Rasmussen, noting that he served as prime
minister of Denmark before getting the NATO gig in 2009.

But what is excluded from the Times’ story is what the readers would need to evaluate
Rasmussen’s honesty as well as his own ability to weigh evidence. Not mentioned by
Landler and Gordon was the fact that this is the same Anders Fogh Rasmussen
who swallowed President George W. Bush’s bogus case for invading Irag hook, line and
sinker.

Before the U.S. invasion in 2003, Rasmussen famously declared that “Iraq has WMDs. It is
not something we think; it is something we know. Iraq has itself admitted that it has had

| 1


https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
http://consortiumnews.com/2014/07/09/nyt-protects-the-fogh-machine/
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
http://www.nytimes.com/2014/07/09/world/europe/nato-chief-warns-of-duplicity-by-putin-on-ukraine.html?ref=world&_r=0
http://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2014/07/anders-fogh-rasmussen.jpg

mustard gas, nerve gas, anthrax, but Saddam won’t disclose. He won’t tell us where and
how these weapons have been destroyed. We know this from the UN inspectors, so there is
no doubt in my mind.”

Of course, pretty much everything that Rasmussen declared was wrong, but it succeeded in
tricking the Danish parliament into voting to join Bush’s “coalition of the willing” to invade
Irag. Yet, while Rasmussen was rewarded for his cooperation and his duplicity with the NATO
job, a Danish intelligence analyst Frank S. Grevil was imprisoned for four months for
disclosing documents that exposed Rasmussen’s deception.

While such an arrangement might now seem normal for Americans who have gotten use to
prosecutions of truth-tellers who expose war crimes and immunity for liars who start
unnecessary wars, Rasmussen’s falsehoods on Iraq - and his role in that criminal invasion -
are facts that should have been provided to Times’ readers as they judge whether to believe
his current allegations about Russia and Ukraine.

But Landler and Gordon saw fit to protect the Fogh machine by leaving out his unpleasant
history, all the better to sell the preferred narrative blaming the entire Ukraine crisis on
Russia and Putin. [For more on the New York Times’ journalistic malfeasance, see
Consortiumnews.com’s “Will Ukraine Be NYT's Waterloo?"]

Checkered Journalistic Careers

Michael Gordon’s bias in favor of U.S./NATO propaganda also has a long history. He co-
wrote, with Judith Miller, the infamous aluminum tube story of Sept. 8, 2002, relying on U.S.
intelligence sources and Iraqi defectors to frighten Americans with images of “mushroom
clouds” if they didn’t support Bush’s invasion of Iraq. The timing played perfectly into the
administration’s advertising “rollout” for the Iraq War.

The story turned out to be false and to have unfairly downplayed skeptics of the nuclear-
centrifuge scenario. The aluminum tubes actually were meant for artillery. But the article
provided a great impetus toward the Iraqg War, which ended up killing nearly 4,500 U.S.
soldiers and hundreds of thousands of Iraqis.

Gordon’s co-author, Judith Miller, became the only U.S. journalist known to have lost a job
over the reckless and shoddy reporting that contributed to the Iraq disaster. For his part,
Gordon continued serving as a respected Pentagon correspondent.

Gordon’s name also showed up in a supporting role on the Times’ botched “vector analysis”
story of Sept. 17, 2013, which nearly helped get the United States into another Mideast war,
with Syria. That story traced the flight paths of two rockets, recovered in suburbs of
Damascus after the Aug. 21 sarin gas attack, back to a Syrian military base 9.5 kilometers
away.

The article became the “slam-dunk” evidence that the Syrian government was lying when it
denied launching the sarin attack that killed several hundred people. However, like the
aluminum tube story, the Times’ "vector analysis” ignored contrary evidence, such as the
unreliability of one azimuth from a rocket that landed in Moadamiya because it had struck a
building in its descent. That rocket also was found to contain no sarin, so it’s inclusion in the
vectoring of two sarin-laden rockets made no sense.


http://consortiumnews.com/2014/05/03/will-ukraine-be-nyts-waterloo/
http://www.nytimes.com/2002/09/08/world/threats-responses-iraqis-us-says-hussein-intensifies-quest-for-bomb-parts.html
http://www.nytimes.com/2013/09/17/world/europe/syria-united-nations.html?_r=0&amp;adxnnl=1&amp;adxnnlx=1387381766-55AjTxhuELAeFSCuukA7Og

But the Times’ story ultimately fell apart when rocket scientists analyzed the one sarin-
laden rocket that had landed in the Zamalka area and determined that it had a maximum
range of about two kilometers, meaning that it could not have originated from the Syrian
military base 9.5 kilometers away. C.J. Chivers, one of the co-authors of the article, waited
until Dec. 28, 2013, to publish a halfhearted semi-retraction. [See Consortiumnews.com’s
“NYT Backs Off Its Syria-Sarin Analysis.”]

Last April, Gordon was involved in another journalistic fiasco when he and two other
correspondents fell for some grainy photographs peddled by the U.S. State Department to
supposedly prove that Russian military personnel — who had been “clearly” photographed
in Russia — turned up fighting in Ukraine.

However, two days later, the Times was forced to retract the story when it was discovered
that a key photo that was supposedly taken in Russia was actually snapped in Ukraine,
destroying the premise of the article. [See Consortiumnews.com’s “NYT Retracts Russian

Photo Scoop.”]

Taking the Israeli Line

Landler, the Times’” White House correspondent, has been another propaganda specialist
when it comes to framing foreign confrontations in ways favorable to the U.S. government
and its allies. For instance, on March 5, 2012, he appeared on MSNBC and offered this
account of Israeli-lranian tensions:

“The Israelis feel the window for that [denying Iran the capability to build nuclear weapons]
is closing and it's closing really fast, and if they allow it to close without taking military
action, they would find themselves in a position where the Iranians suddenly are in
possession of nuclear weapons, which they've threatened already to use against Israel. As
the Israelis always say, that's an existential threat to Israel, which is something we don’t
necessarily feel here in the United States.”

Landler’'s account was hair-raising, claiming that Iranians have “threatened already to use
[nuclear weapons] against Israel” which the Israelis understandably would perceive as an
“existential threat.” But Landler’s statement simply wasn’t true. Iranian leaders continue to
deny that they even want nuclear weapons, so it makes no sense that they would threaten
to use them against Israel.

For instance, in February 2012, Iran’s Supreme Leader Ali Khamenei, who controls the
armed forces, called “the possession of nuclear weapons a grave sin” and said “the
proliferation of such weapons is senseless, destructive and dangerous.” He insisted that
“the lranian nation has never pursued and will never pursue nuclear weapons.”

Further, the U.S. intelligence community reported in 2007 that Iran stopped research work
on a nuclear weapon in 2003 and has not resumed that effort. That assessment has been
reaffirmed periodically and remains the position of the CIA and other intelligence agencies.

Beyond that, for Iran to threaten to “annihilate” Israel with its hypothetical nuclear weapons
would represent one of the strangest threats in world history. Here is a nation without
nuclear weapons - and whose top leader disavows any intent to get nuclear weapons -
supposedly threatening to use those non-existent weapons against a nation which has a
large stockpile of nuclear weapons.


http://www.nytimes.com/2013/12/29/world/middleeast/new-study-refines-view-of-sarin-attack-in-syria.html?ref=world&_r=0
http://consortiumnews.com/2013/12/29/nyt-backs-off-its-syria-sarin-analysis/
http://consortiumnews.com/2014/04/23/nyt-retracts-russian-photo-scoop/
http://consortiumnews.com/2014/04/23/nyt-retracts-russian-photo-scoop/

So, perhaps it's no surprise that the Times would spare its readers the relevant background
on NATO chief Anders Fogh Rasmussen’s credibility because otherwise the supposed
“newspaper of record” might also be expected to explain why it continues to entrust
sensitive stories to journalists who have a history of slanting information in ways that may
advance their careers but misleads the public.

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated
Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his new book, America’s Stolen
Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com). For
a limited time, you also can order Robert Parry’s trilogy on the Bush Family and its
connections to various right-wing operatives for only $34. The trilogy includes America’s
Stolen Narrative. For details on this offer, click here.

The original source of this article is Consortiumnews
Copyright © Robert Parry, Consortiumnews, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://org.salsalabs.com/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0
http://consortiumnews.com/2014/06/25/continuing-parrys-3-book-offer/
http://consortiumnews.com/2014/07/09/nyt-protects-the-fogh-machine/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
http://consortiumnews.com/2014/07/09/nyt-protects-the-fogh-machine/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

