
| 1

The MH-17 Case and Media Disinformation: ‘Old’
Journalism vs. ‘New’

By Robert Parry
Global Research, October 21, 2015
Consortium News 20 October 2015

Region: Russia and FSU, USA
Theme: Media Disinformation

In-depth Report: UKRAINE REPORT

The first thing any thinking person learns about the Internet is not to trust everything you
see  there.  While  you  can  find  much  well-researched  and  reliable  material,  you’ll  also
encounter disinformation, spoofs, doctored photographs and crazy conspiracy theories. That
would seem to be a basic rule of the Web – caveat emptor and be careful what you do
with the information – unless you’re following a preferred neocon narrative. Then, nothing to
worry about.

A devil-may-care approach to Internet-sourced material has been particularly striking when
it comes to the case of the shoot-down of Malaysia Airlines Flight 17 over eastern Ukraine on
July 17, 2014. It has now become de rigueur on the part of the West’s mainstream news
outlets to tout the dubious work of a British Internet outlet called Bellingcat, which bases its
research on photographs and other stuff pulled off the Internet.

Bellingcat’s founder Eliot Higgins also has made journalistic errors that would have ended
the careers of many true professionals, yet he continues to be cited and hailed by the likes
of The New York Times and The Washington Post, which have historically turned up their
noses about Internet-based journalism.

The secret to Higgins’s success seems to be that he reinforces what the U.S. government’s
propagandists want people to believe but lack the credibility to sell. It’s a great business
model, marketing yourself as a hip “citizen journalist” who just happens to advance Official
Washington’s “group thinks.”

We saw similar opportunism among many wannabe media stars in 2002-03 when U.S.
commentators  across  the  political  spectrum  expressed  certitude  about  Iraq’s  hidden
stockpiles of WMD. Even the catastrophic consequences of that falsehood did little to dent
the career advancements of the Iraq-WMD promoters. There was almost no accountability,
proving that there truly is safety in numbers. [See Consortiumnews.com’s “Through the US
Media Lens Darkly.”]

New Recruits

But  there’s  always  room  for  new  recruits.  Blogger  Higgins  made  his  first  splash  by
purporting to prove the accuracy of U.S. government claims about the Syrian government
firing rockets carrying sarin gas that killed hundreds of civilians on Aug. 21, 2013, outside
Damascus, an incident that came close to precipitating a major U.S. bombing campaign
against the Syrian military.

Those of us who noted the startling lack of evidence in the Syria-sarin case – much as we

https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2015/10/20/mh-17-case-old-journalism-vs-new/
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report
https://consortiumnews.com/2011/031811.html
https://consortiumnews.com/2011/031811.html


| 2

had questioned the Iraq-WMD claims in 2002-03 – were brushed aside by Big Media which
rushed to embrace Higgins who claimed to have proved the U.S. government’s charges.
Even The New York Times clambered onboard the Higgins bandwagon.

Higgins and others mocked legendary investigative journalist Seymour Hersh when he cited
intelligence sources indicating that the attack appeared to be a provocation staged by Sunni
extremists to draw the U.S. military into the war, not an attack by the Syrian military.

Despite Hersh’s long record for breaking major stories – including the My Lai massacre from
the Vietnam War, the “Family Jewels” secrets of the CIA in the 1970s, and the Abu Ghraib
torture during the Iraq War – The New Yorker and The Washington Post refused to run his
articles, forcing Hersh to publish in the London Review of Books.

Hersh was then treated like the crazy uncle in the attic, while Higgins – an unemployed
British bureaucrat operating from his home in Leicester, England – was the new golden boy.
While Higgins was applauded, Hersh was shunned.

But Hersh’s work was buttressed by the findings of top aeronautical scientists who studied
the one rocket that carried sarin into the Damascus suburb of Ghouta and concluded that it
could have traveled only about two kilometers, far less distance than was assumed by
Official  Washington’s  “group  think,”  which  had  traced  the  firing  position  to  about  nine
kilometers away at a Syrian military base near the presidential palace of Bashar al-Assad.

“It’s clear and unambiguous this munition could not have come from Syrian government-
controlled areas as the White House claimed,” Theodore Postol, a professor in the Science,
Technology,  and  Global  Security  Working  Group  at  Massachusetts  Institute  of
Technology,  told  MintPress  News.

Postol published “Possible Implications of Faulty US Technical Intelligence in the Damascus
Nerve Agent Attack of August 21st, 2013” in January 2014 along with Richard Lloyd, an
analyst  at  the  military  contractor  Tesla  Laboratories  who  was  a  United  Nations
weapons  inspector  and  has  to  his  credit  two  books,  40  patents  and  more  than
75 academic papers on weapons technology.

Postol added in the MintPress interview that Higgins “has done a very nice job collecting
information on a website. As far as his analysis, it’s so lacking any analytical foundation it’s
clear he has no idea what he’s talking about.”

In the wake of  the Postol-Lloyd report,  The New York Times ran what amounted to a
grudging retraction of its earlier claims. Yet, to this day, the Obama administration has
failed to withdraw  its rush-to-judgment charges against the Syrian government or present
any verifiable evidence to support them.

This unwillingness of the Obama administration to fess up has served Higgins well, in that
there is still uncertainty regarding the facts of the case. After all, once a good propaganda
club  is  forged  for  bludgeoning  an  adversary,  it’s  not  something  Official  Washington  lays
down  easily.  [See  Consortiumnews.com’s  “The  Collapsing  Syria-Sarin  Case.“]

The MH-17 Mystery

So, Higgins and Bellingcat moved on to the mystery surrounding MH-17, where again the
Obama administration rushed to a judgment, pinning the blame on the Russians and ethnic

http://www.mintpressnews.com/the-failed-pretext-for-war-seymour-hersh-eliot-higgins-mit-professors-on-sarin-gas-attack/188597/
https://docs.google.com/a/mintpressnews.com/file/d/0B6-GpDfsYECES3lOTUlneldpZ1Boenl1bGV5YkVnY29WdGNF/edit
https://docs.google.com/a/mintpressnews.com/file/d/0B6-GpDfsYECES3lOTUlneldpZ1Boenl1bGV5YkVnY29WdGNF/edit
http://www.nytimes.com/2013/12/29/world/middleeast/new-study-refines-view-of-sarin-attack-in-syria.html?_r=0
http://www.nytimes.com/2013/12/29/world/middleeast/new-study-refines-view-of-sarin-attack-in-syria.html?_r=0
https://consortiumnews.com/2014/04/07/the-collapsing-syria-sarin-case/


| 3

Russian rebels in eastern Ukraine who were fighting the U.S.-backed regime in Kiev.

Though  again  hard  evidence  was  lacking  –  at  least  publicly  –  Official  Washington  and  its
many minions around the world formed a new “group think” – Russia’s President Vladimir
Putin was responsible for the 298 deaths.

On July 20, 2014, just three days after the MH-17 shoot-down in an article with the definitive
title “U.S. official: Russia gave systems,” The Washington Post reported that an anonymous
U.S.  official  said  the  U.S.  government  had  “confirmed  that  Russia  supplied  sophisticated
missile launchers to separatists in eastern Ukraine and that attempts were made to move
them back across the Russian border.”

This  official  told  the  Post  that  there  wasn’t  just  one  Buk  battery,  but  three.  The  supposed
existence of these Buk systems in the rebels’ hands was central to the case blaming Putin,
who indeed would have been highly irresponsible if he had delivered such powerful weapons
– capable of hitting a commercial airliner flying at 33,000 feet as MH-17 was – to a ragtag
rebel force of ethnic Russians in eastern Ukraine.

But  there  were  problems  with  this  version,  including  the  fact  that  –  as  reflected  in  a
“government assessment” from the Director of National Intelligence released on July 22,
2014,  (or  five  days  after  the  crash)  –  U.S.  intelligence  listed  other  weapons  allegedly
provided by the Russians to the ethnic Russian rebels but not a Buk anti-aircraft missile
system.

In other words, two days after the Post cited a U.S. official  claiming that the Russians had
given the rebels the Buks, the DNI’s “government assessment” made no reference to a
delivery of one, let alone three powerful Buk batteries.

And that absence of evidence came in the context of the DNI larding the report with every
possible innuendo to implicate the Russians, including references to “social media” entries.
But there was no mention of a Buk delivery.

The significance of this missing link is hard to overstate. At the time eastern Ukraine was the
focus of extraordinary U.S. intelligence collection because of the potential for the crisis to
spin out of control and start World War III. Plus, a Buk missile battery is large and difficult to
conceal. The missiles themselves are 16-feet-long and are usually pulled around by truck.

U.S. spy satellites, which supposedly can let you read a license plate in Moscow, surely
would have picked up these images. And, if – for some inexplicable reason – a Buk battery
was missed before July 17, 2014, it would surely have been spotted on an after-action
review of the satellite imagery. But the U.S. government has released nothing of the kind –
not three, not two, not one.

Different Account

Instead, in the days after the MH-17 crash, I was told by a source that U.S. intelligence had
spotted Buk systems in the area but they appeared to be under Ukrainian government
control. The source who had been briefed by U.S. intelligence analysts said the likely missile
battery that launched the fateful missile was manned by troops dressed in what looked like
Ukrainian uniforms.

At that point in time, the source said CIA analysts were still not ruling out the possibility that

http://www.washingtonpost.com/world/europe/ukranian-officials-accuse-rebel-militias-of-moving-bodies-tampering-with-evidence/2014/07/19/bef07204-0f1c-11e4-b8e5-d0de80767fc2_story.html


| 4

the  troops  were  actually  eastern  Ukrainian  rebels  in  similar  uniforms  but  the  initial
assessment was that the troops were Ukrainian soldiers. There also was the suggestion that
the soldiers involved were undisciplined and possibly drunk, since the imagery showed what
looked  l ike  beer  bottles  scattered  around  the  site,  the  source  said.  [See
Consortiumnews.com’s  “What  Did  US  Spy  Satell ites  See  in  Ukraine?”]

Subsequently, the source said, these analysts reviewed other intelligence data, including
recorded phone intercepts, and concluded that the shoot-down was carried out by a rogue
element of the Ukrainian government, working with a rabidly anti-Russian oligarch, but that
senior Ukrainian leaders, such as President Petro Poroshenko and Prime Minister Arseniy
Yatsenyuk,  were  not  implicated.  However,  I  have  not  been  able  to  determine  if  this
assessment was a dissident opinion or a consensus within U.S. intelligence circles.

Another intelligence source told me that CIA analysts did brief Dutch authorities during the
preparation of  the Dutch Safety Board’s report  but that the U.S.  information remained
classified  and  unavailable  for  public  release.  In  the  Dutch  report,  there  is  no  reference  to
U.S.-supplied information although the report reflects sensitive details about Russian-made
weapons systems, secrets declassified by Moscow for the investigation.

Into  this  propaganda-laced  controversy  stepped Eliot  Higgins  and  Bellingcat  with  their
“citizen journalism” and Internet-based investigation. The core of their project was to scour
the Internet for images purportedly of a Buk missile system rumbling through the eastern
Ukrainian countryside in the days before the MH-17 crash. After finding several such images,
Bellingcat insistently linked the Buk missiles to the Russians and the rebels.

Supposedly, this investigative approach is better than what we traditional journalists do in
such  cases,  which  is  to  find  sources  with  vetted  intelligence  information  and  get  them to
share  it  with  us,  while  also  testing  it  out  against  verifiable  facts  and  the  views  of  outside
experts. Our approach is far from perfect – and often requires some gutsy whistle-blowing
by honest officials – but it is how many important secrets have been revealed.

A central flaw in the Internet-based approach is that it is very easy for a skilled propagandist
in  a  government  dirty-tricks  office  or  just  some  clever  jerk  with  Photoshop  software  to
manufacture  realistic-looking  images  or  documents  and  palm  them  off  either  directly  to
gullible people or through propaganda fronts that appear as non-governmental entities but
are really bought-and-paid-for conduits of disinformation.

This idea of filtering propaganda through supposedly disinterested – and thus more credible
– outlets has been part of the intelligence community’s playbook for many years. I was once
told by Gen. Edward Lansdale, one of the pioneers of CIA psychological operations, that his
preference always was to  plant  propaganda in  news agencies  that  were perceived as
objective, that way people were more believing.

Lost Credibility

After the Pentagon Papers and Watergate scandals of the 1970s, when the American people
were  suspicious  of  whatever  they  heard  from  the  U.S.  government,  the  Reagan
administration in the 1980s organized inter-agency task forces to apply CIA-style techniques
to manage the perceptions of the U.S. public about foreign events. The architect was the
CIA’s top propaganda specialist, Walter Raymond Jr., who was transferred to the National
Security Council staff to skirt legal prohibitions against the CIA manipulating Americans.

https://consortiumnews.com/2014/07/20/what-did-us-spy-satellites-see-in-ukraine/


| 5

Raymond, who counseled his subordinates in the art of gluing black hats on U.S. adversaries
and white hats on U.S. friends, recommended that U.S. propaganda be funneled through
organizations that had “credibility in the political center.” Among his favorite outlets were
Freedom House, a non-governmental “human rights” group that was discreetly funded by
the U.S.  government,  and the Atlantic  Council,  a  think tank led by former senior  U.S.
government  officials  and  promoting  strong  NATO  ties.  [For  more  background,  see  “How
Reagan’s  Propaganda  Succeeded.”]

The same process continues to this day with some of the same trusted outlets, such as
Freedom House and Atlantic Council, but requiring some new fronts that have yet to be
identified as propaganda conduits. Many receive discreet or backdoor funding from the U.S.
government through the National Endowment for Democracy or other U.S. entities.

For instance, the U.S. Agency for International Development (along with billionaire George
Soros’s Open Society Institute) funds the Organized Crime and Corruption Reporting Project,
which  targets  governments  that  have  fallen  into  U.S.  disfavor  and  which  are  then
undermined by reporting that hypes alleged ties to organized crime and corruption. The
USAID/Soros-funded OCCRP alsocollaborates with Bellingcat.

Higgins has become a favorite, too, of the Atlantic Council, which has partnered with him for
a  report  about  Russian  involvement  in  the  Ukraine  conflict,  and  he  wins  praise  from  the
Soros-financed Human Rights Watch, which has lobbied for U.S. military intervention against
the Assad government in Syria.  (Like Higgins,  Human Rights Watch pushed discredited
theories about where Syrian sarin-gas attack originated.)

Yet, because Higgins’s claims dovetail  so neatly with U.S. government propaganda and
neoconservative narratives, he is treated like an oracle by credulous journalists, the Oracle
of Leicester. For instance, Australia’s “60 Minutes” dispatched a crew to Higgins’s house to
get  the  supposed  coordinates  for  where  the  so-called  “Buk  getaway  video”  was  filmed  –
another curious scene that appeared mysteriously on the Internet.

When “60 Minutes” got to the spot near Luhansk in eastern Ukraine where Higgins sent
them, the location did not match up with the video. Although there were some billboards in
the video and at the site in Luhansk, they were different shapes and all the other landmarks
were off, too. Still, the Australian news crew pretended that it was at the right place, using
some video sleight-of-hand to snooker the viewers.

However, when I published screen grabs of the getaway video and the Luhansk location, it
was clear to anyone that the scenes didn’t match up.

A screen shot of the roadway where the suspected BUK missile battery supposedly passed
after the shoot-down of Malaysia Airlines Flight 17 on July 17, 2014. (Image from Australian
“60 Minutes” program)

Correspondent Michael Unsher of Australia’s “60 Minutes” claims to have found the billboard
visible in a video of a BUK missile launcher after the shoot-down of Malaysia Airlines Flight
17 on July 17, 2014. (Screen shot from Australia’s “60 Minutes”)

https://consortiumnews.com/2015/06/04/how-reagans-propaganda-succeeded/
https://consortiumnews.com/2015/06/04/how-reagans-propaganda-succeeded/
https://www.journalism.co.uk/news/new-bellingcat-project-to-investigate-cross-border-corruption/s2/a562610/
http://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2015/05/Screen-shot-2015-05-18-at-4.47.08-PM.png?55ac53
http://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2015/05/Screen-shot-2015-05-18-at-4.48.26-PM.png?55ac53


| 6

Yet, instead of simply admitting that they were in error, the “60 Minutes” host did a follow-
up insulting me, asserting that he had gone to the place identified by Higgins and claiming
that there was a utility pole in the video that looked something like a utility pole in Luhansk.

A screen shot from the so-called “getaway” video supposedly taken shortly after MH-17 was
shot down showing the road that the suspected BUK anti-aircraft missile battery was taking.

A screen shot from Australia’s “60 Minutes” update supposedly showing a utility pole in the
“getaway” video and matching it up with a poll in an intersection of Luhansk in eastern
Ukraine. However, note that the inset obscures the spot where a house appeared on the
original video.

At  this  point,  the  Australian  program went  from committing  an embarrassing  error  to
engaging in journalistic fraud. Beyond the fact that utility poles tend to look alike, nothing
else  matched  up  and,  indeed,  the  landmarks  around  the  utility  poles  were  markedly
different, too. A house next to the pole in the video didn’t appear in the scene filmed by the
Australian  crew.  [For  details,  see  Consortiumnews.com’s  “A  Reckless  Stand-upper  on
MH-17.”]

An Enduring Aura

But Higgins’s aura was such that objective reality and logic no longer seemed to matter.
That two utility poles looked somewhat alike when nothing else in a video matched up at all
somehow proved you were at the right location simply because the Oracle of Leicester had
sent you there.

I’ve known many excellent journalists who saw their careers ended because they were
accused  of  minor  slip-ups  on  difficult  stories  when  they  were  clearly  correct  on  the  big
picture. Think, for instance, of the harsh treatment meted out to Gary Webb on Nicaraguan
Contra  drug  trafficking  and  Mary  Mapes  on  George  W.  Bush’s  shirking  his  National  Guard
duty.  But  different  rules  clearly  apply  if  you  make  serious  errors  in  line  with  U.S.
propaganda. For example, think of virtually the entire mainstream news media buying into
the false Iraq-WMD claims and facing almost no accountability at all.

The  second  set  of  rules  apparently  applies  to  Higgins  and  Bellingcat,  who  have  the
mainstream U.S. media on bended knee despite a record of journalistic misfeasance or
malfeasance. In editorials about the Dutch Safety Board report last week , both The New
York Times and The Washington Post hailed Bellingcat – as if they were recognizing that the
old mainstream media had to rub shoulders with supposedly “new media” to have any
credibility. It was a moment that would have made the CIA’s Lansdale and Raymond smile.

The Post’s neocon editorial writers, who have backed “regime change” in Iraq, Syria and
other targeted countries, viewed the Dutch Safety Board report as vindicating the initial
rush to judgment blaming the Russians and praised the work of Bellingcat – although the
Dutch report pointedly did not say who was responsible or even where the fatal missile
was launched.

“More forensic investigation will be necessary to identify precisely where the missile came

http://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2015/05/Screen-shot-2015-05-26-at-2.43.38-PM.png?55ac53
http://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2015/05/Screen-shot-2015-05-26-at-2.42.46-PM.png?55ac53
https://consortiumnews.com/2015/05/28/a-reckless-stand-upper-on-mh-17/
https://consortiumnews.com/2015/05/28/a-reckless-stand-upper-on-mh-17/


| 7

from, but the safety board identified a 123-square-mile area mostly held by the separatists,”
the Post wrote, although a different way of saying the same thing would be to note that the
launch area identified by the report could suggest the firing by either Ukrainian forces or the
rebels.

The Post did observe what has been one of my repeated complaints — that the Obama
administration is withholding the U.S. intelligence evidence that Secretary of State John
Kerry  claimed  three  days  after  the  shoot-down  had  identified  the  precise  location  of  the
launch.

Yet, the subsequent U.S. silence on that point has been the dog not barking. Why would the
U.S. government, which has been trying to pin the shoot-down on the Russians, hide such
crucial evidence – unless perhaps it doesn’t corroborate the desired anti-Putin propaganda
theme?

Yet,  the  Post  sought  to  turn  this  otherwise  inexplicable  U.S.  silence  into  further
condemnation of Putin, writing:

“A Dutch criminal investigation is underway that may identify the individuals
who ordered and carried out the shootdown. We hope the prosecutors will have
access to precise data scooped up by U.S. technical means at the time of the
shootdown, which made clear the responsibility of Russian-backed forces.”

So, the Post sees nothing suspicious about the U.S. government’s sudden reticence after its
initial  loud rush-to-judgment.  Note also the Post’s lack of  skepticism about what these
“technical means” had scooped up. Though the U.S. government has refused to release this
evidence – in effect, giving those responsible for the shoot-down a 15-month head start to
get away and cover their tracks – the Post simply takes the official word that the Russians
are responsible.

Then comes the praise for Bellingcat:

“Already, outside investigations based on open sources and social media, such
as by the citizen journalist group Bellingcat, have shown the Buk launcher was
probably wheeled into Ukraine in June from the Russian 53rd Air  Defense
Brigade, based outside Kursk. The criminal probe should aim to determine
whether  Russian  servicemen  were  operating  the  unit  when  it  was  fired  or
helping  the  separatists  fire  it.”

No Skepticism

Again,  the  Post  shows little  skepticism about  this  version  of  events,  leaving  only  the
question of whether Russian soldiers fired the missile themselves or helped the rebels fire it.
But there are obvious problems with this narrative. If, indeed, the one, two or three Russian
Buk batteries were rumbling around eastern Ukraine the month before the shoot-down, why
did neither U.S. intelligence nor Ukrainian intelligence notice this?

And, we know from the Dutch report that the Ukrainians were insisting up until the shoot-
down that the rebels had no surface-to-air missiles that could threaten commercial airliners
at 33,000 feet. However, the Ukrainians did have Buk systems that they were positioning
toward the east, presumably to defend against possible Russian air incursions.



| 8

On July 16, 2014, one day before MH-17 was hit, a Ukrainian Su-25 fighter-jet was shot down
by what Ukrainian authorities said was an air-to-air missile, according to the Dutch report.
Presumably the missile was fired by a Russian fighter patrolling the nearby border.

So, if  the Ukrainians already believed that Russian warplanes were attacking along the
border, it would make sense that Ukrainian air defense units would be on a hair-trigger
about shooting down Russian jets entering or leaving Ukrainian airspace.

Even if you don’t want to believe what I was told about U.S. intelligence analysts suspecting
that a rogue Ukrainian military operation targeted MH-17, doesn’t it make sense that an
undisciplined  Ukrainian  anti-aircraft  battery  might  have  mistakenly  identified  MH-17  as  a
Russian military aircraft leaving Ukrainian airspace? The Ukrainians had the means and the
opportunity and possibly a motive – after the shoot-down of the SU-25 just one day earlier.

The Dutch Safety Board report is silent, too, on the question raised by Russian officials as to
why the Ukrainians had turned on their radar used to guide Buk missiles in the days before
MH-17 was shot down. That allegation is neither confirmed nor denied.

Regarding Bellingcat’s reliance on Internet-based photos to support its theories, there is the
additional  problem  of  Der  Spiegel’s  report  last  October  revealing  that  the  German
intelligence agency, the BND, challenged some of the images provided by the Ukrainian
government as “manipulated.” According to Der Spiegel, the BND blamed the rebels for
firing  the  fateful  Buk  but  said  the  missile  battery  came  not  from  the  Russians  but  from
Ukrainian government stockpiles.  [See Consortiumnews.com’s “Germans Clear Russia in
MH-17 Case.”]

However, a European source told me that the BND’s information was not as categorical as
Der  Spiegel  reported.  And,  according  to  the  Dutch  report,  the  Ukrainian  government
reported that a Buk system that the rebels captured from a Ukrainian air base was not
operational, a point where the rebels are in agreement. They also say they had no working
Buks.

Yet, even without the BND’s warning, great caution should be shown when using evidence
deposited  often  anonymously  on  the  Internet.  The  idea  of  “crowd-sourcing”  these
investigations also raises the possibility that a skillful disinformationist could phony up a
photograph and then direct an unwitting or collaborating reporter to the image.

Though I am no expert in the art of doctoring photographs, my journalism training has
taught me to approach every possible flaw in the evidence skeptically. That’s especially true
when some anonymous blogger directs you to an image or article whose bona fides cannot
be established.

One of the strengths of old-fashioned journalism was that you could generally count on the
professional integrity of the news agencies distributing photographs. Even then, however,
there have been infamous cases of  misrepresentations and hoaxes.  Those possibilities
multiply when images of dubious provenance pop up on the Internet.

In  the  case  of  MH-17,  some  photo  analysts  have  raised  specific  questions  about  the
authenticity  of  images  used  by  Bellingcat  and  others  among  the  “Russia-did-it”  true-
believers. We have already seen in the case of the “Buk-getaway video” how Higgins sent a
reporting team from Australia’s “60 Minutes” halfway around the world to end up at the

https://consortiumnews.com/2014/10/20/germans-clear-russia-in-mh-17-case/
https://consortiumnews.com/2014/10/20/germans-clear-russia-in-mh-17-case/
http://energia.su/mh17/fake_buk.html


| 9

wrong spot (but then to use video fakery to deceive the viewers).

So, the chances of getting duped must be taken into account when dealing with unverifiable
sources of information, a risk that rises exponentially when there’s also the possibility of
clever intelligence operatives salting the Internet with disinformation. For the likes of psy-
ops innovator Lansdale and propaganda specialist Raymond, the Internet would have been a
devil’s playground.

Which is one more reason why President Barack Obama should release as much of the
intelligence evidence as he can that pinpoints where the fateful MH-17 missile was fired and
who  fired  it.  [For  more  on  this  topic,  see  Consortiumnews.com’s  “NYT  Plays  Games  with
MH-17  Tragedy.”]

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated
Press  and  Newsweek  in  the  1980s.  You  can  buy  his  latest  book,  America’s  Stolen
Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com). You
also can order Robert Parry’s trilogy on the Bush Family and its connections to various right-
wing operatives for only $34. The trilogy includes America’s Stolen Narrative. For details on
this offer, click here.

The original source of this article is Consortium News
Copyright © Robert Parry, Consortium News, 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://consortiumnews.com/2015/10/15/nyt-plays-games-with-mh-17-tragedy/
https://consortiumnews.com/2015/10/15/nyt-plays-games-with-mh-17-tragedy/
https://org.salsalabs.com/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0
https://consortiumnews.com/2015/06/15/the-bush-dynastys-back-story/
https://consortiumnews.com/2015/10/20/mh-17-case-old-journalism-vs-new/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2015/10/20/mh-17-case-old-journalism-vs-new/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

