
| 1

The Media’s Response to the Venezuelan Elections
One-sided, distorted and inaccurate reporting

By Stephen Lendman
Global Research, November 28, 2008
28 November 2008

Region: Latin America & Caribbean
Theme: Media Disinformation

On November 23, Venezuela held regional and local elections for governors, mayors and
other  municipal  offices.  Over  5000  candidates  contested  in  603  races  for  22  state
governors, 328 mayors, 233 state legislative council members, 13 Caracas Metropolitan
area council members, and seven others for the Alto Apure District Council.

As mandated under Article 56 of the Bolivarian Constitution: “All persons have the right to
be registered (to vote) free of charge with the Civil Registry Office after birth, and to obtain
public documents constituting evidence of the biological identity, in accordance with the
law.”

It’s a constitutional mandate to let all Venezuelans vote. Once registered, none are purged
from the rolls, obstructed, or prevented from having their vote count like so often happens
in America. In Venezuela, democracy works.

In  2003,  Hugo  Chavez  undertook  a  major  successful  initiative  called  Mision  Identidad
(Mission Identity) to implement the law. Prior to it in 2000, 11 million Venezuelans were
registered to vote. By September 2006, it was 16 million, and now it’s 16.8 million in a
country of 27 million people.

How the Process Works

The  electoral  process  is  administered  by  the  National  Electoral  Council  (CNE).  Unlike
America’s  privatized  system,  it’s  an  independent  body,  separate  from  the  Executive,
Legislative and Judicial  branches of  government or any private corporate interests.  It’s
comprised of 11 members of the National Assembly and 10 representatives of civil society,
none of whom are appointed by the President.

Elections are conducted using Smartmatic  touchscreen electronic voting machines with
verifiable  paper  ballot  receipts.  Voters  can  thus  check  to  confirm  their  votes  and  their
accuracy. The CNE then saves them as a permanent record to be used in case a recount is
needed. It also requires voters to leave an electronic thumbprint to assure no one votes
more than once.

The machines work as intended, and, after the 2006 election, the Carter Center said: based
on its observations, Venezuela’s “automated machines worked well and the voting results
do  reflect  the  will  of  the  people.”  Further  earlier  independent  studies  verified  the  same
thing, including ones carried out by vote-process experts at the University of California
Berkeley, Johns Hopkins, Stanford and elsewhere.

https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

In design, great care was taken to eliminate the possibility of tampering. It  required a
special technology that split the security codes into four parts. As a result, numerous voting
security  reports  endorse  the  process  they  say  makes  Venezuelan  machines  the  most
advanced and accurate in the world.
On November 23, CNE president Tibisay Lucena said voters turned out in unprecedented
numbers at 65.45%, the largest ever total for a regional election. The people spoke and
registered a resounding, but not one-sided, victory for Hugo Chavez’s United Socialist Party
of  Venezuela  (PSUV)  candidates  –  and  sent  a  message.  They  affirmed  the  success  of
Bolivarianism  and  want  it  continued.

As the Venezuela Information Office reported,  PSUV candidates won 77% of governorships
(17 of  22),  81% of  mayoral  offices,  77% of  all  contests,  and 58% of  the popular vote –  an
impressive result by any standard anywhere in an election that 134 independent observers
from  54  countries  (from  America,  Europe,  Asia,  Africa  and  the  34-member  country
Organization of American States – OAS) judged open, free, fair, and efficient like all  others
under Chavez. OAS secretary general Jose Miguel Insulza called this one “peaceful and
exemplary” and described it as a powerful expression of democratic maturity and the trust
Venezuelans have in it under Chavez.

Other observer comments were as follows:

— Colombia’s CNE representative, Joaquin Vives, called Venezuela’s electoral process “a
pioneer in the world (and added) Many things dazzled us” about it, such as voters “great
desire to construct democracy in Venezuela;”

—  Greek  legislator  Sofia  Sakorafa  called  the  process  “one  that  expresses  the  will  of  the
people  and  is  characterized  by  a  commitment  to  social  and  political  inclusion;”

— Costa Rica’s Maria Elena Salazar said the election was “beautiful, participative, of which
all Latin Americans should be proud;” and

— Anthony Gonzales from America admired well-equipped and secured voting centers and
that the election was held on a weekend to make it easier for working people.

Long-time  Latin  American  expert  James  Petras  commented  on  the  significance  of  the
victory:

— few European, North or South American parties have as high a level of support as the
PSUV; certainly none in  the United States in particular where growing numbers of voters
have little faith in a deeply corrupted process;

— the PSUV is popular “in the context of several radical economic measures, including the
nationalization  of  major  cement,  steel,  financial  and  other  private  capitalist  monopolies;”
even so,  business in Venezuela remains strong (though slowing) at a time of a global
economic crisis;

—  the  PSUV  won  in  spite  of  declining  oil  prices;  fluctuating  around  $50  a  barrel,  they’re
down about two-thirds from their peak price; even so, “the government maintained most of
its funding for its social programs” and intends to continue doing it – in contrast to America
where social programs have eroded for years and show no signs of revitalization under
either party;



| 3

— the electorate was selective in its voting choices – “rewarding candidates who performed
adequately in providing government services and punishing those who ignored or were
unresponsive to popular demands;”

— most  important:  “the decisive (PSUV) victory provides the basis  for  confronting the
deepening collapse of world capitalism with (impressive and workable) socialist measures;”
compare them to  the looting of  the US Treasury to  reward criminal  bankers  for  their
malfeasance  and  failures;  the  differences  between  both  countries  are  dramatic  and
breathtaking – democratically impressive (though not perfect) in Venezuela compared to
criminally  corrupted  under  either  party  in  America;  no  one  dares  mention  this  in  the
corporate media.

In  the  election’s  aftermath,  Petras  explained  that  “most  Venezuelan  firms  are  heavily
indebted to the state and local banks.” Chavez can ask them “to repay their debts or hand
over the keys (and be able to bring) about a painless and eminently legal transition to
socialism.” It remains to be seen if he’ll do it to advance his socialism of the 21st century –
or perhaps remain defensive, proceed cautiously, and fail to take advantage of an important
opportunity.

Responses from the Dominant Media

With some exceptions, it’s been pretty much as expected – one-sided, distorted, inaccurate,
and not at all reflecting the will of Venezuelans and their impressive support for Chavez and
Bolivarianism.

For example, The New York Times in a November 25 editorial headlined: “Hugo Chavez’s
Choice.” After he took office in February 1999, The Times kept up a steady attack against
him in editorials and commentaries. Here it states: Hugo Chavez “is not feeling the love.
Collapsing oil prices have sharply curtailed his ability to ‘buy’ public sympathies,” and after
Barack Obama’s election he no longer has “a convenient foe.”

Sunday’s  elections  “showed just  how fed  up (Venezuelans)  are  with  his  government’s
‘authoritarianism and incompetence’ by rejecting the president’s allies in significant races.”
Even by Times standards, these comments are way over the top and mirror opposite of the
facts.

The  Times  continues:  “Mr.  Chavez  did  pretty  much  everything  he  could  to  skew the
elections. His government increased public spending by 60 percent in the last year.” Of
course, he’s always used the nation’s wealth for his people and not as handouts to the rich
like in America.

“A  government  watchdog  (also)  disqualified  many  opposition  candidates,”  but  The  Times
omitted saying that the Venezuelan Supreme Court (YSJ) barred them because of corruption,
misuse of public funds, and convictions of these offenses. The Times called them “bogus.”

It  then  exaggerated  Sunday’s  results,  suggested  Chavez’s  popular  support  is  waning,
referred to his  “rejected (December) power-grabbing constitutional reform,” and stated
“Venezuelans don’t want to give Mr. Chavez even more power. He should heed the message
(and) accept democratic limits to his rule.” Unstated was:

— Chavez’s popular support at over 60% compared to George Bush scoring lowest ever for a



| 4

US president at around 20%;

— the nation’s impressive social democracy;

— the kind few other nations have;

— the type absent in America;

— the kind Venezuelans never before had and cherish; and

— are committed never to give up.

Simon Romero is The Times man in Caracas where his reporting is mediocre and inaccurate.
His  November  24  article  was  typical.  It’s  headlined:  “Chavez  Supporters  Suffer  Defeat  in
State and Municipal Races” in which he refers to their “stinging defeat in several state and
municipal races.” Unnoticed were all the victories and how impressively they were won.

Instead Romero noted “festering discontent” and how “celebratory fireworks went off over
parts of (Caracas) after the results were announced.” Perhaps so but mostly for Chavez and
his PSUV.

Romero preferred to quote Caracas opposition mayoral winner, Antonio Ledezma, saying
“Those who should feel defeated are the criminals.” An urban Caracas Petare carpenter as
well being “tired of Chavez treating the entire country as if it were his military barracks.”

Well into his article, Romero had to say that “Voting unfolded without reports of major
irregularities” but ignored the fact that few at all occurred and they were minor. He also
admitted that pro-Chavez candidates won 17 of 22 states but added sour grapes about
some being small “in terms of population.”

On  the  same  day,  Romero  wrote  another  commentary  headlined:  “Once  Considered
Invincible, Chavez Takes a Blow” with as many inaccuracies as the above one. He referred
to “many of (Chavez’s) supporters desert(ing) him….in areas where he was once thought
invincible,” but had to admit the results might not “slow his Socialist-inspired revolution or
check his power.” Why should it when most Venezuelans want it.

He repeated much from his other article, added a few inaccurate quotes (like it’s a “myth”
to believe “only Chavez can be a champion of the poor”), omitted the most important facts,
but again admitted the obvious – that “Mr. Chavez remains by far the dominant and most
popular figure in Venezuelan politics,” and the election results showed it.

Even so, Romero downplayed his victory and said Chavez candidates won mostly in largely
rural states. He quoted economist Luis Pedro Espana, director of the Economic and Social
Research  Institute  at  Venezuela’s  Andres  Bello  Catholic  University,  stating:  “The  more
modern part of the country wants political change.” What he means, but didn’t say, is the
more  affluent  part,  now  forced  to  share  some  of  the  nation’s  wealth  with  its  least
advantaged  and  most  in  need  people  –  the  great  majority  who  support  Chavez
overwhelmingly.

On November 25, the Wall Street Journal was extremely hostile in two post-election articles
– one on the results and another feature story headlined: “Chavez Lets Colombian Rebels
Wield  Power  Inside  Venezuela.”  It  reeks  of  inaccuracies,  uses  Washington  and  the



| 5

Colombian military as its sources, and claims that Chavez is providing a growing “safe
haven” for FARC-EP and ELN “guerrillas.”

Unreported was anything about Chavez’s Colombian peace intervention and his successful
efforts  to arrange FARC-EP held hostage releases –  in  spite of  Washington and Colombia’s
president Uribe conspiring to prevent it.

Journal writer Jose de Cordoba accused the Venezuelan military and police of “turning a
blind eye to guerrilla activity, and at times cooperating in areas including the trafficking of
arms  and  cocaine.”  This  and  other  anti-Chavez  agitprop  show  up  often  in  Journal
commentaries,  but this time in far more detail  compared to much less said about the
election results.

That was in a page six article headlined: “Chavez Base Rebukes Him at Polls.” Writer John
Lyon referred to Chavez’s “dual ambitions – to stay in power for life and wield outsize
influence on the global stage.” He added how “the very people that brought him to power”
rebuked him: “the urban poor.”

Like The Times, the article reeked with inaccuracies that are increasingly common on both
the Journal’s op-ed and news pages. Lyon suggests trouble for Chavez with his electoral
“setbacks add(ing) to a list of growing problems that are likely to slow his swagger.” For
example, falling oil prices that may crimp his “checkbook diplomacy that has won him allies
outside his borders….”

He  also  compared  him  to  Fidel  Castro,  referred  to  his  “foreign  adventures….backfir(ing)
amid the global financial crisis,” and said his base is “dwindling” at a time it’s impressively
strong. He quoted opposition candidate Antonio Ledezma (as did Romero) saying “Now is
the time for true change” by which he means ending Bolivarianism, its social democracy,
returning power to the privileged oligarchs, and throwing most Venezuelans back into deep
poverty. Lyon apparently approves and quotes a leading opposition newspaper, Tal Cual,
headlining: “We hit him where it hurts.” For the past 10 years, the Venezuelan people have
had the last word.

The Washington Post was just as hostile in a November 25 editorial headlined “How to Beat
Mr. Chavez” and his “Cuban-style socialist regime.” It called him “Venezuela’s strongman
(and) caudillo” and over-hyped Sunday’s results much the way the Journal and Times did it.
It added that Chavez “shows no sign that he is listening to the country,” and post-election
said the voters’ message was to “continue down the same road.” Indeed it was and will be.

According  to  the  Post,  “the  opposition  now has  an  opportunity  to  show that  it  can  offer  a
workable alternative to Mr. Chavez’s policies.” Unmentioned was that they had generations
to “show” it, failed dismally, Venezuelans overwhelmingly reject them, and want no part of
their kind of “change.”

With its large anti-Castro population, Miami is a hotbed of anti-Chavismo, and the Miami
Herald reflects it. Post-election, it headlined “Despite foes’ gains, Hugo Chavez will try to get
another term in Venezuela.” It referred to state and local elections “slow(ing) his grand
ambitions to yank Venezuela and Latin America to the left” but not enough to stop him
according to unnamed analysts.

It suggested an upcoming “titanic battle” as Chavez is expected to hold a national plebiscite



| 6

next year “that would allow him to campaign for an additional six-year presidential term in
2012.” It quoted pollster Luis Vincente Leon of Datanalisis, who publicly called for Chavez’s
assassination, saying: “He wants to change the constitution to run again. There’s no doubt
about that,” but again unsaid is what the people want. Chavez wants them to choose and
like always will honor their will.

On November 23, the far right Washington Times headlined a John Thomson commentary on
“Chavez’s fraud game” and referred to “The kinds and extent of fraud already being applied
by the Venezuelan government to crucial elections today.” He called them “unprecedented
(and) unmitigated electoral larceny (and) Venezuela’s pilfer process starts well before the
day the votes are cast and counted.”

In an age of breathtaking anti-Chavez agitprop, this comment takes the cake or at least
matches the worst of it. Thomson called the “fraud potential” on election day “staggering”
and listed a menu of absurdities and rubbish ranging from “jumbled” voting lists to “rigged”
voting machines, and “manipulation” of results.

It’s much like Journal writer Mary O’Grady’s agitprop – her latest on November 17 in a
commentary headlined: “Dodd’s Democrat Tightens His Grip.” Dodd, of course, is Senator
Chris Dodd, and her article is about Venezuela’s election, the country’s “numerous setbacks
for democracy,” and the chance Venezuelans have to “rid themselves of Mr. Chavez.”

She refers to his “authoritarian powers….deteriorating living standards (and) the widespread
assumption that the government will use tricks to win” on November 23. “Venezuelans saw
this coming. From his earliest days as president in 1999, Mr. Chavez began working to
destroy any checks on his power.”

She attacked Chris Dodd for “throw(ing) a fit over Mr. Chavez’s (48-hour) removal” in April
2002. “This self-styled Latin American expert (referred to) a US-backed coup and insisted
that since Mr. Chavez (was) democratically elected in a fair vote” no one should question his
legitimacy.

“Of course it wasn’t a coup,” according to O’Grady, as she questions the “circumstances (of
his)  political  resurrection,”  again  called  him  a  “strongman,”  warned  earlier  about  his
budding “dictatorship,” and now says her view about him is accurate.

“Political prisoners are rotting in Venezuelan jails without trials. Being identified as a political
opponent of the revolution is a ticket to the end of the unemployment line. Private property
has zero protection under the law and the economy’s private sector  has been all  but
destroyed….(and Chavez) has made it clear he will not accept defeat at the polls.”

Breathtaking hardly describes this rant. It’s mirror opposite the truth. Venezuela’s social
democracy is unimaginable in America, and one reason why O’Grady and others vilify it. It’s
also why they reported inaccurately on Sunday’s election.

A Sane Voice in the Wilderness

On November 22, the London Independent published “Letters: In praise of Hugo Chavez.”
One confronted Latin American writer Phil  Gunson’s “bleak picture” of Venezuela in his
article  titled:  “Tough-talking  Chavez  faces  rising  dissent.”  It  was  grossly  inaccurate,
mentioned the usual kinds of criticisms, and pretty much read like the US and Venezuelan
corporate media agitprop.



| 7

The writer asked: If Gunson is right, “why are President Chavez’s approval ratings at 58%,
as he reports.” He doesn’t mention “how (his) government has delivered free healthcare to
millions  of  people  for  the  first  time,  eradicated  illiteracy  and  used  the  country’s  best
economic  performance  for  decades  to  halve  the  poverty  levels.”

Suggesting that poll results may trigger a “violent reaction….turn(s) reality on its head. It
was  the  Chavez  government  itself  that  was  briefly  the  victim of  an  opposition-led  military
coup  in  2002.  In  contrast,  (his)  government  has  showed a  consistent  commitment  to
democracy….Moreover,  last  week  the  respected  Latinbarametro  survey  showed  that
Venezuela is now the country with the greatest support for democracy in Latin America and
the  region’s  second-most  satisfied  with  the  functioning  of  its  democracy.  Venezuela’s
combination  of  democracy  and  social  progress  under  Chavez  has  inspired  widespread
support.”

It’s signed by Colin Burgon, MP, Chair, Labour Friends of Venezuela group of MPs, House of
Commons. He adds more as well, and the Independent published it. It’s unlike major US
broadsheets  that  cover  Chavez  one  way  –  with  venomous  inaccuracy  and  very  rare
exceptions that hardly draw notice.

The Venezuela Information Office reviewed the election in detail, and it’s summarized below
as follows:

— for a regional election, voter turnout was unprecedented at over 65%;

— independent observers judged the process open, free, fair and efficient and according to
OAS secretary general Insulza “peaceful and exemplary;”

— PSUV candidates won impressive victories, far exceeding the opposition;

— pro-government candidates gained a large majority of offices throughout the country – for
governors, mayors and other posts;

— like for the past decade, most Venezuelans will continue to live under pro-Chavez regional
and local leaders because they want them;

— the PSUV scored important victories in strategic areas of the country, but not all of them;

—  pro-government  candidates  won  by  wide  margins  affirming  Venezuelans  faith  in
Bolivarianism;

— although the metropolitan Caracas mayoralty went to the opposition, residents of the
largest city municipality voted for the PSUV;

— even in states won by the opposition, key municipalities went to the PSUV; and

— Venezuela’s Electoral Authority (CNE) handled the record voter turnout impressively.

The Wall  Street Journal,  New York Times and other publications falsely reported that a
majority of the population is under opposition control. Official statistics show otherwise but
were ignored.

Stephen Lendman is a Research Associate of the Centre for Research on Globalization. He



| 8

lives in Chicago and can be reached at lendmanstephen@sbcglobal.net.

Also visit his blog site at sjlendman.blogspot.com and listen to The Global Research News
Hour on RepublicBroadcasting.org Mondays from 11AM – 1PM for cutting-edge discussions
on world and national topics with distinguished guests. All programs are archived for easy
listening.

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=11087

The original source of this article is Global Research
Copyright © Stephen Lendman, Global Research, 2008

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Stephen Lendman
About the author:

Stephen Lendman lives in Chicago. He can be reached
at lendmanstephen@sbcglobal.net. His new book as
editor and contributor is titled "Flashpoint in Ukraine:
US Drive for Hegemony Risks WW III."
http://www.claritypress.com/LendmanIII.html Visit his
blog site at sjlendman.blogspot.com. Listen to cutting-
edge discussions with distinguished guests on the
Progressive Radio News Hour on the Progressive Radio
Network. It airs three times weekly: live on Sundays at
1PM Central time plus two prerecorded archived
programs.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://us.mc537.mail.yahoo.com/mc/compose?to=lendmanstephen@sbcglobal.net
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=11087
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

