
| 1

The Israeli Government Is Paying for Anti-BDS
Journalism

By Itamar Benzaquen
Global Research, December 24, 2017
+972 Magazine 20 December 2017

Region: Middle East & North Africa
Theme: Intelligence, Media Disinformation

Featured  image:  Public  Security  Minister  Gilad  Erdan and Chief  of  Police  Roni  Alsheikh  attend  a
ceremony for Israeli police at the Police National College, Bet Shemesh, September 22, 2016. (Hadas
Parush/Flash90)

The Israeli ministry tasked with fighting the BDS Movement is spending millions of shekels
to place propaganda that looks like news in Israel’s most prominent media outlets.

The  Israeli  government  paid  the  Yedioth  Group,  publisher  of  Israel’s  best-selling  daily
newspaper, hundreds of thousands of shekels to publish articles and interviews meant to
influence  readers  to  support  a  campaign  Israel  is  waging  against  its  critics.  The  Strategic
Affairs  Ministry,  headed  by  Minister  Gilad  Erdan,  purchased  positive  coverage  and  the
distribution  of  that  content  on  the  Internet.

According to information provided to “The Seventh Eye” and “Hatzlacha,” as part of a
freedom  of  information  request,  the  Yedioth  Ahronoth  Group  received  NIS  350,000
($100,000)  to  publish  journalistic  articles,  which  were  then  distributed  by  member
organizations  of  the  “Pro-Israel  Network”  in  Israel  and around the world.  The articles,
according to the information furnished, were meant to motivate or enlist Israelis into the
struggle.

The paid-for articles were published starting in June 2017 in the news section of Yedioth
Ahronoth‘s weekend magazine, and on its website, Ynet. Like other campaigns that included
purchasing articles from the newspaper, this one also included promotions in the widely-
distributed weekend edition.

Alongside the paid-for articles, Ynet also published promotional videos produced by the
Ministry  of  Strategic  Affairs,  as  well  as  three  interviews  with  a  ranking  official  at  the
ministry, Tzahi Gabrieli. Two of those paid-for interviews were conducted by Ynet’s senior
political correspondent, Attila Somfalvi, who asked soft-ball questions that allowed him to
present his talking points.

In addition to the interviews with Gabrieli, Yedioth also interviewed a string of people from
various Jewish organizations that do not have direct ties to the state. The role of those
organizations  in  the  government  efforts  against  de-legitimization  and  their  ties  to  the
government  are  unclear.

Two  of  those  organizations,  the  “World  Jewish  Congress”  and  “Stand  With  Us,”  were
sponsors of Yedioth’s anti-BDS conference last year, in which senior politicians and officials
from the Strategic Affairs Ministry took part.

https://www.globalresearch.ca/author/itamar-benzaquen
https://972mag.com/the-israeli-government-is-paying-for-anti-bds-journalism/131718/
https://www.globalresearch.ca/region/middle-east
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.the7eye.org.il/268283
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5011776,00.html
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5011777,00.html
https://972mag.com/in-israel-bds-is-winning/118198/


| 2

“Over the last year,” wrote journalist Reuven Weiss in one of the paid-for
articles, “the boycott movement’s main base of operations in their campaign to
delegitimize Israel has moved to social media, and new tools are required.”

The aim of at least some of those state-sponsored articles was to enlist the public to help
some of  those  civil  society  organizations  in  spreading  government  messaging  on  the
internet and to combat unflattering content. In other words, to get the public to execute the
Ministry of Strategic Affairs’ strategy.

“Are you sick of hearing the lies about Israel spread in the international media and on social
networks?” read an accompanying box in one of  the Hebrew-language state-sponsored
articles. Readers were then encouraged to Google the campaign’s name, “4il,” go to the
site, and start sharing “videos, caricatures, and articles that expose the lies of BDS.” In
addition, Yedioth suggested that readers download an app called Act.il, which enables them
to take part in “daily missions” to advance pro-Israel messaging on social media.

As has become customary at Yedioth Ahronoth in recent years, readers are told only that
the article they are reading was published “in cooperation with” an Israeli  government
ministry, without explaining that “in cooperation with” actually means “paid for by.” In
recent  months,  the  l ist  of  articles  featuring  that  disclosure  has  grown  to
include articles written by the news organization’s diplomatic correspondent Itamar Eichner.

The relationship between the Ministry of Strategic Affairs and Yedioth Ahronoth is only part
of a much broader, well-funded campaign: in June and July of 2017 the ministry spent nearly
NIS 7 million ($2 million) on spreading its messaging to the public in Israel and abroad. That
is larger than any of the other campaigns that have been exposed by The Seventh Eye in
recent years. The second-largest such campaign documented previously was NIS 11 million,
and that was over the course of more than a year.

In  addition  to  the  journalistic  content  that  the  Ministry  of  Strategic  Affairs  purchased
in Yedioth, it also spent over half a million shekels on placing content on Israel’s highest-
rated television news channel, Channel 2 and its website, Mako. And in addition to Hebrew-
language articles, the ministry also purchased journalistic content targeting a more global
audience, enlisting it in the fight against delegitimization.

The state-sponsored articles aimed overseas audiences were published in The Jerusalem
Post, which was paid NIS 120,000 ($34,000); in the Times of Israel, which was paid NIS
95,000 ($27,000); and the J Media Group, an American publishing group, which was paid NIS
115,000 ($33,000). The J Media Group, which operates a television station called ILTV, also
received  money  from  the  Strategic  Affairs  Ministry,  along  with  Hebrew-language
newspaper Makor Rishon.  The ministry refused to release data on its  relationship with
Sheldon Adelson’s newspaper, Israel Hayom.

Israeli BDS activists take part in an anti-corruption demonstration in Tel Aviv’s Habima Square,
December 9th, 2017. (Hagar Shezaf)

According  to  the  data  that  was  released,  the  Ministry  of  Strategic  Affairs’  biggest
expenditure  of  the  campaign  — over  NIS  2.6  million  ($740,000)  — was  budgeted  to
promote content on social media and search engines, including Google, Twitter, Facebook,

https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4976361,00.html
https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4976361,00.html
https://theintercept.com/2017/06/30/israel-propaganda-hasbara-app-security-flaw-rallyware-maccabee/
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4994584,00.html
https://www.the7eye.org.il/268283
https://www.the7eye.org.il/232913
https://www.the7eye.org.il/251409


| 3

and Instagram. Another large sum, around NIS 2 million ($570,000),  was budgeted for
building the Act.il website and producing multi-media content for it. Another roughly NIS
490,000 ($140,000) was budgeted for “strategy,” “creative,” and “branding.”

The  funds  the  government  is  using  to  purchase  state-sponsored  journalistic  articles
come from the public, and therefore most government ministries have agreed to release
information  on  those  types  of  relationships.  It  will  soon  be  far  more  difficult  to  obtain
information  about  the  purchase  of  journalistic  content  by  Ministry  of  Strategic  Affairs.  The
ministry has in recent months been advancing legislation that would exempt it from Israel’s
Freedom of Information Law. According to the draft legislation, “successfully waging this
battle requires keeping it as ambiguous as possible.”

The  Strategic  Affairs  Ministry  claimed  that  the  law  would  not  apply  to  the  types  of
relationships like that with the Yedioth Ahronot Group, but the bill itself, which passed a
preliminary  vote  over  the  summer  and  is  now  waiting  for  its  second  and  final  votes,  is
written in a way that will apply to all of the ministry’s activities. In response to past freedom
of information requests by The Seventh Eye and Hatzlacha, the ministry claimed that some
of  the  requested  documents  were  “classified.”  It  redacted  other  documents,  claiming  that
they were liable to harm Israel’s foreign relations, and even state security.

Attila Somfalvi declined to respond to interview requests. Ron Yaron, the editor of Yedioth
Ahronoth, sent the following response:

We are proud of the broad and comprehensive coverage Yedioth Ahronoth has
been leading against the boycott of Israel. When, in that framework, there has
been  cooperation  with  [government]  officials  or  bodies  in  articles  that  were
published, there have been prominent disclosures of it, similar to what is done
in other media outlets when they cooperate with various bodies

This article was first published in Hebrew on The Seventh Eye.

The original source of this article is +972 Magazine
Copyright © Itamar Benzaquen, +972 Magazine, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Itamar Benzaquen

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those

https://cdn.the7eye.org.il/uploads/2017/08/20_ls1_388427.1.pdf
https://www.the7eye.org.il/255937
https://www.the7eye.org.il/255937
https://www.the7eye.org.il/268283
https://972mag.com/the-israeli-government-is-paying-for-anti-bds-journalism/131718/
https://www.globalresearch.ca/author/itamar-benzaquen
https://972mag.com/the-israeli-government-is-paying-for-anti-bds-journalism/131718/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/itamar-benzaquen
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca


| 4

who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca

