
| 1

The CIA’s Attempts to Destabilize Venezuela
How RCTV President’s CIA Connection Links Venezuela and Nicaragua

By Chris Carlson
Global Research, August 11, 2007
VenezuelAnalysis.com 8 August 2007

Region: Latin America & Caribbean
Theme: Intelligence

The president of  Venezuela’s RCTV, Eladio Larez,[1]  is  no stranger to the CIA.  In fact,
Eladio’s contact with the agency goes back nearly twenty years. Back in 1989, Larez helped
the CIA funnel money through Venezuela to the Nicaraguan opposition as they worked to
topple the Sandinista government through massive violence and destabilization. Larez was
actually so kind as to set up a fraudulent foundation in Venezuela, called the National
Foundation for Democracy, as a front organization to receive money from the CIA and pass
it on to fund the operations of a major opposition newspaper in Nicaragua.[2]

“As a journalist,” Larez said to his Nicaraguan counterparts, “I understand the problems with
freedom  of  expression  in  these  countries  and  the  necessities  and  difficulties  with  written
and spoken media.”[3]  A  few weeks later,  Larez’s  friend and political  ally  Venezuelan
President Carlos Andres Perez would order the national army to fire on innocent protesters,
killing hundreds, possibly thousands, of activists in the streets of Caracas. Larez’s RCTV
helped mask the reality by not televising images of the massacre.[4]

Likewise,  on April  13th,  2002,  after  RCTV and other  Venezuelan media supported and
participated in a coup d’état against President Hugo Chavez, as many as 60 pro-Chavez
protesters  were  shot  down by  the  temporary  government  of  Pedro  Carmona.[5]  RCTV
refused to broadcast the violence, instead playing cartoons and soap operas as people were
killed in the streets of the capital.[6]

Apparently,  Larez’s  fictitious  concerns  about  “freedom  of  expression”  haven’t  changed
much over the years. One has to wonder, though, if his relationship with the CIA has also not
have changed? A look at Larez’s role in the CIA’s destabilization of Nicaragua sheds some
light on how Eladio Larez and his RCTV are using the same methods in Venezuela.

Nicaragua’s La Prensa: A model for Venezuela’s RCTV

In the same year that the Sandinista rebels overthrew the brutal, decades-long dictatorship
of the Somoza family in 1979, the U.S. State Department was already searching for a way to
avoid  any  significant  changes  in  the  country  and  create  what  they  referred  to  as
“Somocismo without Somoza”.[7] In the years of Sandinista rule that followed, the United
States and the CIA tried nearly every strategy at their disposal, including all out violence
and warfare through U.S.-funded “counter-revolutionary” forces called the “contras,”  in
order to undermine, destabilize, and eventually topple the revolutionary Sandinista regime.
The use of the media would be a critical element in the campaign.

In its attempts to create a hostile media atmosphere, the United States aided, created, and
financed media outlets both inside and outside Nicaragua in order to shape public opinion

https://www.globalresearch.ca/author/chris-carlson
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn1
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn2
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn3
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn4
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn5
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn6
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn7


| 2

and destabilize  the Sandinista  government.  In  the early  years,  the  CIA  broadcast  into
Nicaragua  from  radio  stations  in  neighboring  countries  like  Honduras,  and  gave  financial
assistance to existing opposition radio stations inside Nicaragua. But later, the United States
eventually set up its own station inside the country called Radio Democracia with money
from the CIA’s National Endowment for Democracy (NED). The mission, according to the
director of the station, would be to “offset the [Sandinistas’] instruments for consciousness
formation.”[8] This was logical, after all, since a conscious population might not agree with
Washington’s plans for “Somocismo without Somoza.”

The most  important  media for  the U.S.,  however,  would be the well-known opposition
newspaper La Prensa. From the very beginning of the Sandinista government, the Managua
daily received millions of dollars in payments from the CIA and NED, much of it funneled
covertly through third-party connections like Eladio Larez and the Venezuelan government
of President Carlos Andres Perez.

Larez met with La Prensa’s  owner,  and Washington’s preferred candidate for the 1990
elections, Violeta Chamorro, the year before the elections to set up a fraudulent foundation
to receive money from the CIA and pass it on to the opposition newspaper.[9] According to
one document, Larez’s front organization, the National Foundation for Democracy, “would
probably not actually have to serve as a pass-through other than on paper.”[10]

Larez  collaborated  in,  and  witnessed  first  hand,  the  U.S.  efforts  to  orchestrate  the
Nicaraguan opposition media campaign and to promote the opposition candidate. Their
efforts  would  allow  the  United  States  to  “buy”  the  1990  Nicaraguan  elections  for  the
opposition as explained by California Congressman George Miller: “We have taken Mrs.
Chamorro and we pay for her newspaper to run, we funded her entire operation, and now
we are going to provide her the very best election that America can buy.”[11]

CIA  assistance  enabled  the  paper  to  play  a  key  role  in  the  campaign  against  the
government; the same role, in fact, that the CIA had cultivated in other countries that were
victims of destabilization programs. The El Mercurio newspaper in Chile, for example, had
played the same role in the CIA operation against the Allende government in 1973, as had
the Daily Gleaner in Jamaica against the Manley government in 1980.[12] The media could
be a very useful tool in getting rid of popular, yet “undesirable,” governments. In Venezuela,
Eladio Larez’s RCTV appears to be playing that very same role.

Destabilizing Venezuela

In the few years I have been observing the media in Venezuela, there has been one aspect
of RCTV news coverage that has really stuck out: everything centers on the president. On a
daily basis, from morning to night, RCTV news coverage and political talk shows seem to tie
every single problem in the country back to the Chavez government.

Interestingly,  this  strategy  appears  to  be  straight  out  of  the  CIA  handbook,  and  was
implemented in the same fashion against the Sandinistas in Nicaragua. One CIA manual
used by anti-Sandinista groups instructed them to determine “the needs and frustration of
the target groups” and to channel them into “generalized anti-government hostility.” The
goal was to make the population identify the current government as “the cause of their
frustration,” according to the manual, and believe that these frustrations could only be
gotten rid of with the elimination of that government.[13] Linking all the problems in the
country back to the central government, or even the president himself, is the strategy used

http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn8
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn9
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn10
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn11
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn12
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn13


| 3

to create general anti-government hostility and frustration.

In Venezuela,  crime, corruption,  kidnappings,  strikes,  unemployment,  poverty,  problems
with  infrastructure,  and  general  inefficiencies  are  always  blamed  directly  on  the  central
government or even the president himself, almost as if none of these problems ever existed
before Hugo Chavez, and as if his government was the only possible cause. The kidnapping
and murder of three children in 2006, for example, was used for months on end to criticize
the Chavez government, as was the collapse of a major bridge near Caracas the same year.
Even  an  increase  in  the  nation’s  homicide  rate  has  literally  been  attributed  to  “the
president’s fiery rhetoric.”[14]

And nearly every person interviewed by RCTV almost always has some message or other for
the president of the country, even if the issue at hand is simply a hole in the road, or a
flooded  street.  The  complaints  of  the  common  citizen  seem  to  be  frequently  directed  to
President Chavez himself. It seems likely that RCTV does this on purpose, presumably by
asking their interviewees if they have anything to say to the president, then airing their
response in order to create a direct connection between local problems in communities and
the central government. By channeling all problems back to Chavez himself, the media
creates the impression that Hugo Chavez is the root “cause of their frustration.”

The United States also used a whole variety of other covert psychological operations in
destabilizing Nicaragua and waging an informational war against the government. These
involved  manipulating  and  paying  off  journalists,  planting  disinformation  and  propaganda,
and  influencing  international  coverage  of  the  country.  As  one  U.S.  official  admitted,  the
media war in Nicaragua sought to “demonize the Sandinista government” in order to “turn it
into a real enemy and threat.”[15]

This appears to be the identical strategy used in Venezuela. Recent revelations have also
shown that some of the principal journalists from the Venezuelan opposition have received
payments from the U.S. government in recent years,[16] and U.S.-funded organizations
frequently make press releases and call for press conferences to make public criticisms of
nearly every policy decision of the Chavez government.

On a constant basis,  the U.S.  State Department releases propagandistic reports to the
international  press  criticizing  the  Venezuelan  government  on  everything  from  drug
enforcement, to human rights, to corruption. These reports pretend that Venezuela has a
worse  record  than  previous  Venezuelan  governments  or  even  Venezuela’s  neighbors
including,  for  example,  U.S.-allies  such  as  Colombia  with  much  worse  human  rights
situations.[17]

Opposition  media  such  as  RCTV  work  in  unison  with  the  U.S.  propaganda  effort  and  give
unwavering coverage to U.S. reports and denunciations from U.S.-funded organizations like
Sumate or Primero Justicia. Government opponents are given almost daily coverage to make
accusations of political persecution, threats to democracy, curbed freedoms, and economic
problems, over and over again week after week, year after year. As William Robinson says in
his book about the Nicaraguan destabilization, A Faustian Bargain:

“Like worn-out records, the themes of a lack of democracy in Nicaragua, political repression,
persecution of the church, economic disaster, militarization, the export of revolution, and so
forth, were repeated on a daily basis during the course of a decade.”[18]

http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn14
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn15
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn16
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn17
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn18


| 4

All  of  this,  with  opposition  media  like  RCTV consistently  putting all  the  blame on the
government, comes together into a very effective “demonizing” of Hugo Chavez. For many
Venezuelans as well  as U.S.  citizens,  the media campaign has managed to repeat the
strategy in Nicaragua and “turn [Hugo Chavez] into a real enemy and threat.”

“Crackdown” on freedom of expression

If the principal function of the La Prensa newspaper in Nicaragua was to destabilize the
Sandinista government, one of the ways it did this was by creating the image that freedom
of  expression  had  suffered  repression  under  the  Sandinista  government.  Although  there
were other newspapers and opposition media in the country, La Prensa attempted to create
the impression that it was “Nicaragua’s only independent newspaper,” and tried to appear
as a victim of an authoritarian government. As William Robinson explains:

“La Prensa’a activities are a textbook study in how a psychological warfare organ operates.
In  this  role,  La  Prensa  worked  closely  with  U.S.  Embassy  personnel  in  Managua  and
coordinated its editorial policy in unison with overall U.S. strategy and the contra war. When
the Sandinistas tried to curb the excesses in La Prensa’s openly destabilizing activities
through limited censorship, the issue was pounced on as evidence of their ‘anti-democratic
tendencies’.”[19]

Since  the  beginning  of  the  Chavez  government,  private  media  such  as  RCTV  have
continuously accused the government of “repressing” the private media and have even
claimed they are paying “armed groups” to attack journalists. None of these accusations
were ever accompanied by evidence or supported by the facts, but the media did not cease
their claims.

The more recent strategy of RCTV, however, seems amazingly similar to the strategy used
in Nicaragua. After Hugo Chavez announced last year that he would not renew RCTV’s
broadcast license when it expired on May 27th of this year, RCTV made every effort possible
to appear as a victim of an “authoritarian” regime. And exactly as Nicaragua’s La Prensa
had done, RCTV claimed the government was repressing the “only independent media” in
the country.

For months leading up to the May 27th deadline, the RCTV news programming centered on
what they referred to as the “closing” of the channel, and the “silencing of opposition.”
Never did they mention, however, that the station would not be closed, but would simply go
off the nation’s VHF spectrum and could continue to broadcast by cable.

The private channel, along with the opposition political parties (many of whom are indirectly
funded by the U.S.  State Dept.),  organized public events,  political  marches, and street
protests building up to May 27th, which was to be the climax of several months of protest
and “resistance” to the “closure.” The street protests on and around the final days leading
up to the deadline were used by RCTV and the international media to claim the Chavez
government was “cracking down” on “independent” media and “repressing freedom of
expression.” Isolated protests among certain sectors of the population were made to appear
like a massive protest movement against a repressive regime.

Surprisingly, this “protest movement” was not unique to Venezuela. A very similar event in
Nicaragua, organized with the help of the U.S. Embassy, had been used to create the image
of  a  “burgeoning  protest  movement”  against  the  Sandinistas.  When  a  joint  embassy-

http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn19


| 5

opposition  activity  ended  in  violence  between  police  and  protesters,  the  Sandinista
government  arrested  many people  and accused the  CIA  of  organizing  the  incident  to
provoke  violence.  The  incident  was  described  as  “repression”  of  civil  liberties  and  a
“Sandinista crackdown” in the U.S. and international press.[20]

Months later, the Sandinista accusations were confirmed when Speaker of the U.S. House of
Representatives Jim Wright affirmed that Congress “had received clear testimony from CIA
people that they had deliberately done things to provoke an overreaction on the part of the
Government of Nicaragua.” The goal had been “to provoke a riot or antagonize [Sandinista]
officials.”[21]

Video of the protesters in Nicaragua show that they had initiated the violence by attacking
the police just as RCTV protesters seemed to have intended the same when they attacked a
police line in front of the National Telecommunications Commission two months ago.[22]
And RCTV protesters tended to dress alike, using T-shirts and apparel distributed by RCTV
and opposition political parties. The protesters in Nicaragua did the same, according to
video footage, dressing in light colored guayabera shirts and dark pants.[23]

All of this is eerily similar to the section on “urban insurrection” in the CIA’s Psychological
Operations  in  Guerrilla  Warfare  manual  used  by  anti-Sandinista  forces.  In  the  section
dedicated to how to organize urban disturbances, the manual advises insurrectionary forces
to  dress  alike  so  that  they  can  easily  identify  each  other  and  situate  themselves
strategically before they are incited to “violently confront the government” by  a political
‘cadre’ in the crowd. When this political “cadre” has created “great hostility against the
regime,” the conditions are ripe for the overthrow of the government, says the manual.[24]
Not only is this very similar to the strategy of RCTV protesters during the May 2007 protests,
but also of the opposition marchers who were urged on by RCTV during the April 2002 coup
attempt that temporarily overthrew the Chavez government.

A  little  more  than  a  month  after  RCTV  finally  went  off  the  air  on  May  27th,  the  channel
began to broadcast in Venezuela again, this time over cable and satellite. But, again, the
channel  immediately  caused  problems  when  it  refused  to  follow  the  national  media
regulations  that  require  all  national  media  to  broadcast  government  public-service
messages as well as the national anthem on a daily basis. A new conflict was created with
the government when RCTV asserted that it did not have to follow national law claiming that
it  was  now  an  “international”  channel  with  its  headquarters  relocated  to  Miami.  The
Venezuelan government responded warning RCTV that if it did not follow national law, it
would force cable operators to remove the channel from their listings.[25]

Repeating the strategy used by La Prensa to create conflict with the government and then
claim repression when the government responds, RCTV used the situation to initiate another
campaign claiming “repression” of “independent media” and an “attack on freedom of
expression.” Other private and international media joined in, but none ever mentioned the
fact that the private media’s freedom to make these accusations was evidence enough of
the complete freedom of expression in the country.

If the actions and strategy of the opposition in Nicaragua, and the CIA-financed newspaper
La Prensa are any indication, it is apparent that RCTV is following the very same strategy of
destabilization used by the CIA in other countries. As the CIA manuals and documents
demonstrate, along with the evidence documented in William Robinson’s book A Faustian
Bargain, La Prensa was an important instrument in the CIA destabilization of Nicaragua, and,

http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn20
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn21
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn22
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn23
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn24
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftn25


| 6

with the help of  Eladio Larez,  the campaign eventually succeeded in overthrowing the
Sandinista government.

In Venezuela, the CIA’s goal is the same and RCTV appears to be playing the same role.
Although to date there is no documented evidence that RCTV is receiving any significant CIA
funding,  Eladio  Larez’s  previous  connections  to  the  agency  seem to  make  it  a  good
possibility.

[1] Not to be confused the TV station’s the more public representative, Marcel Granier, who
is RCTV’s executive director and president of RCTV’s parent company, 1BC.

[2] CovertAction Information Bulletin, #34, Summer 1990

[3]  William  Robinson  (1992)  A  Faustian  Bargain:  U.S.  Intervention  in  the  Nicaraguan
Elections and American Foreign Policy in the Post-Cold War Era,  Boulder CO: Westview
Press, 1992, p. 246

[4]  According  to  testimony  from witnesses  of  the  media  coverage  of  the  “Caracazo”
massacre in February 1989, RCTV and other private media did not show the reality of events
during and after the massacre. Footage taken from those days shows that the channels
continued  with  normal  commercial  broadcasting.  In  editorials  by  Eladio  Larez  on  live
television in the days surrounding the massacre he praises the efforts of the government for
bringing a “rapid end to the crisis.”

[5] Human Rights Watch, Informe Annual 2003 Venezuela, New York, 2003,
http://www.hrw.org/spanish/inf_anual/2003/venezuela.html

[6] During the popular uprising of Chavez supporters following the coup of April 11th 2002,
RCTV and other private media declared that they would not show images that could “cause
harm to the stability of the country.” Instead, RCTV and other private media broadcast
entertainment programs despite demands from people in the streets to cover the popular
rebellion taking place in the country.

[7] U.S. Ambassador to the Organization of American States spoke in favor of installing
“Somocismo without Somoza.”  That is, keeping the same basic political and economic
system, but without the Somoza dictator. From Noam Chomsky (1993) What Uncle Sam
Really Wants, Odonian Press

[8] CovertAction Information Bulletin, #34, Summer 1990

[9] In the Appendix to his book, Robinson shows an internal La Prensa fax from Cristina
Chamorro, Violeta’s daughter, in which she describes their meeting with Eladio Larez and
the plan to set up the foundation in Venezuela, pg. 247

[10] Robinson, pg. 93

[11] George Miller, (D- CA): “We are going into this election process [spending] $1 billion
dollars. We funded the Contras, we have destroyed [Nicaragua’s] economy, we have taken
Mrs. Chamorro and we pay for her newspaper to run, we funded her entire operation, and
now  we  are  going  to  provide  her  the  very  best  election  that  America  can  buy.”
Congressional Record (House), October 4, 1989, p. H6642.

http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref1
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref2
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref3
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref4
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref5
http://www.hrw.org/spanish/inf_anual/2003/venezuela.html
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref6
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref7
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref8
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref9
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref10
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref11


| 7

[12] Robinson, p. 79

[13] Psychological Operations in Guerrilla Warfare, The CIA’s Nicaragua Manual, a manual
prepared by the CIA for the contras. New York: Vintage Books, 1985, p. 70

[14] Opposition media and political groups have frequently made the claim that Venezuela’s
increased homicide rate is a result of the president’s “hateful language” (lenguaje de odio)
and that he is “planting hate” (sembrando odio) in the society.

[15] Robinson, pg. 77

[16]  “Documents  Reveal  U.S.  Effort  to  Influence  Venezuelan  Journalists,”  Venezuela
Analysis,  May  26th,  2007

[17]  See  the  2006  U.S.  human  trafficking  report  or  the  2006  U.S.  human  rights  report  in
which  Colombia  and  Mexico  are  praised  for  their  “progress  on  human  rights”  while
Venezuela is condemned as “outside the democratic norm.” Or recent U.S. drug reports that
again praise U.S. allies like Colombia and Mexico while condemning Venezuela for “not
cooperating” with U.S. officials. See the 2007 International Narcotics Control Strategy Report
(INCSR)  http://www.state.gov/p/inl/rls/nrcrpt/2007/,  and  U.S.  State  Department  report:
Supporting Human Rights and Democracy: The U.S. Record 2006, Released by the Bureau of
Democracy, Human Rights and Labor, http://www.state.gov/g/drl/rls/shrd/2006/80591.htm

[18] Robinson, p. 71

[19] Robinson, p. 80

[20] Robinson, p. 43

[21] U.S. House of Representatives Jim Wright, New York Times, September 20, 1988

[22] “Protests For and Against RCTV Continue in Caracas,” Venezuela Analysis, May 28,
2007

[23] Robinson, p. 43

[24] Psychological Operations in Guerrilla Warfare, pg. 80-90

[25] El Universal, “Chacón: Registro de RCTV Internacional ante CONATEL es un requisito
exigido por la ley,” Sunday, July 29th, 2007.

The original source of this article is VenezuelAnalysis.com
Copyright © Chris Carlson, VenezuelAnalysis.com, 2007

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Chris Carlson

http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref12
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref13
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref14
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref15
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref16
http://www.venezuelanalysis.com/news.php?newsno=2309
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref17
http://www.state.gov/p/inl/rls/nrcrpt/2007/
http://www.state.gov/g/drl/rls/shrd/2006/80591.htm
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref18
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref19
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref20
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref21
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref22
http://www.venezuelanalysis.com/news.php?newsno=2311
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref23
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref24
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=2112#_ftnref25
http://www.eluniversal.com/2007/07/29/pol_ava_chacon:-registro-de_29A907283.shtml
http://www.eluniversal.com/2007/07/29/pol_ava_chacon:-registro-de_29A907283.shtml
https://www.globalresearch.ca/author/chris-carlson
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/chris-carlson


| 8

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

