Center for Research on Globalizaticn

Targeting Aristide in Exile

By Stephen Lendman Region: Latin America & Caribbean

Global Research, November 05, 2008
5 November 2008

Elected Haiti’s president in 1990. Its first ever democratically chosen one. By a sweeping
two-thirds majority. Took office in February 1991. Deposed by an army-led coup in
September with all the earmarks of being made-in-Washington. Returned to office in
October 1994. Served until February 1996. According to Haitian law, he couldn’t succeed
himself. Reelect in November 2000 with 90% of the vote. Took office in February 2001.
Served until February 29, 2004 when, in the middle of the night, US marines deposed him
and forced him into exile.

He’s now in South Africa where he remains larger than life. Haiti's symbolic leader. A man of
the people. Dedicated to their welfare. Steadfast in his principles. Beloved and wanted back.
Yet he’s vilified in the press because of the good example he represents. Accused while in
office and still now of all sorts of things. The way developing country democrats are always
treated. Human rights abuses. Using armed gangs to crush dissent. Retain power. Political
killings. Tolerating corruption. Connections to drugs trafficking. Profiting from it. Not a shred
of it true. Not a word in the mainstream to expose it, denounce it, and set the record
straight.

Now four years later a resurrected charge. As unfounded as the others. On the Wall Street
Journal’s op-ed page by Americas writer, Mary O’Grady. Known for attacking democrats.
Supporting repression. Right wing extremism. American imperialism and corporate power.
She’s excels in journalistic venom mirror opposite of the truth.

Her latest on October 27, in an article titled: “Democrats for Despotism.” About publicly-
owned Haiti Telecommunications International called Teleco. The once state monopoly now
compromised by de facto privatization. What's plagued Haiti before and since Aristide by
opening its markets to private investors. Predators. Profiting at the expense of the people.
Buying assets at well below fair value. Part of Washington’s imposed neoliberalism in
telecommunications and other areas. So that companies like Rectel, Haitel, Digicel and
Comtel combined exceed Teleco in size and can take full advantage at the expense of poor
Haitians.

Even so, it hasn't contained O’Grady’s brand of diatribe. Again targeting Aristide, but not for
the first time. She called him a “dictator.” Accused him while in office of “inciting violence
against his political opponents.” Being “renown for eliminating his enemies,” she blamed
Democrats for returning him to office. Claimed on return he “resumed his despotic ways.”
Enough so that “Haitians begged for US help” to remove him. Up to February 2004 when he
“was finally run out of the country.” Indeed so courtesy of dispatched US marines. And now
a resurrected old canard.

That “Aristide installed his accomplices in (Teleco) management positions and those


https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean

accomplices then caused Teleco to enter into agreements with certain US and Canadian
telecommunications carriers, granting them significantly reduced rates for services provided
by Teleco in exchange for kickbacks, which further reduced those rates.” That the post-
Aristide US-installed Latortue “government opened (Teleco’s) books and claimed the
company had been looted.” By “Aristide....stealing millions of dollars in telephone
revenues.” Not a shred of it true. Not a bit of evidence to support it, but they tried anyway.
By filing suit that was later withdrawn.

Some Background

In July, the FCC fined IDT $1.3 million - the New Jersey telecom company run by one of John
McCain’s top fund raisers, Jim Courter. It was for failing (in 2003 and 2004) to file a contract
for telephone service to Haiti. According to the FCC, IDT paid Teleco an illegally low rate for
calls it handled between Haiti and the US.

Courter was a New Jersey Republican congressman from 1979 - 1991. A former gubanatorial
candidate as well, and one of McCain’s 20 national finance co-chairmen until he resigned
because the fine generated negative publicity.

Portfolio magazine published two articles on the incident by freelance journalist Lucy
Komisar. Hired by the Haiti Democracy Project (HDP) to write them. An organization
infamous for vilifying Aristide and his government. Founded in November 2002, it's based in
Washington. Staffed by former US government officials. Bankrolled by Haiti's right-wing
Boulos family. Rudolph Boulos a prominent Haitian businessman. He and HDP have close
ties to the Bush administration.

This was an encore for Komisar who misreported earlier about Aristide. Unproved charges of
corruption and other accusations. Typical corporate-sponsored agitprop. Directed at leaders
who dare oppose Washington, neoliberalism, and instead pursue socially enlightened
policies. In the case of Haiti, in the poorest country in the hemisphere. With its unimaginable
level of poverty that Aristide was dedicated to alleviate. The human need his agenda
addressed. His impressive successes in spite of overwhelming obstacles. Mostly from
Washington under Democrats and Republicans.

The reason why twice coups removed him and why Haitians want him back. In any capacity.
Just his presence. To be home with his people. What America won’t allow. Nonetheless, one
day he will be. Why writers like O'Grady and Komisar keep resurrecting old canards. For
figures like Aristide, they never die. They don’t even fade away.

The Teleco issue is about Aristide’s supposed “corrupt” IDT dealings. The company paid
Teleco 8.75 cents per minute for long-distance calls and not the FCC-established 23 cent
rate (at the time) for other carriers. Komisar claimed IDT paid its fees to a Turks & Caicos
company she identified as “Mount Salem.” She then alleged that 5.75 cents went to Teleco
and 3 cents to Aristide. That Turks & Caicos lawyer Adrian Corr was Aristide’s legal counsel.
That he ran “Mount Salem,” and that he confirmed that “Aristide owned the shell.”

Her whole story was invented and bogus. By his own admission, Corr never represented
Aristide. Never set up a shell company, and never kicked back funds to anyone as Komisar
and O'Grady claim.

O’Grady’s article is about Fusion Telecommunications. Its 1999 contract with Teleco. That it



violated FCC rules by granting the company a preferential rate. Access to Haiti's network “at
a rate of 12 cents a minute, dropping to 11 cents after the first three million minutes each
month” as opposed to “the FCC's official rate (of) 50 cents a minute, dropping to 46 cents in
2000.”

She also claimed an IDT “whisleblower alleged he was fired in 2003 for objecting to a deal in
which IDT would get a low termination rate in exchange for depositing payments in an
account for Aristide.” Fusion denies it made any improper payments, and the FCC has no
evidence it did. Not good enough for O’Grady who said “Haitians can be forgiven for not
putting much stock in those words.” Readers can be forgiven for questioning O’'Grady’s
credibility. Komisar as well.

For his part, Aristide was a parish priest before being elected president. He never had and
today has no ownership stake in any company, including the so-called “Mount Salem.” Ira
Kurzban represents him as legal counsel. He refuted Komisar’s accusations and stated: “Mr.
Corr did not and does not represent President Aristide and President Aristide had no interest
in or knowledge of any company - ‘shell’ or otherwise - set up in the Turks & Caicos for any
purpose. Mr. Corr never set up ‘Mount Salem,” any ‘shell’ company, or any other company
for President Aristide.”

He added that: “these repeated false stories of corruption against President Aristide are part
of a continuing disinformation campaign against (him) that began when he first took office
in 1991.” The same type charges levied against democrats like Hugo Chavez. The latest
example in a trial just concluded in a Miami courtroom. About a suitcase filled with $800,000
for Argentina’s President, Christina Kirchner. For her successful campaign last year. Both
presidents denounced the accusation, but it’s still front-page news in each country and
currently in America. “Suitcasegate” The New York Times called it after a “wealthy
Venezuelan businessman (was convicted of) acting as an ‘unregistered agent’ (for his
country) on American soil.”

Unwarranted according to his lawyer who plans to appeal, and said the trial was a “political
circus in which (his client) is a pawn of the US government.” He earlier called the case
politically motivated to embarrass the Chavez government. Venezuela’s Foreign Minister,
Nicolas Maduro, said the charges were “absolutely rigged” and that the defendant wasn’t an
“unregistered (Venezuelan) foreign agent.”

Contrast this case and accusations against Aristide to Wall Street’s massive fraud. At the
heart of the world’s financial crisis. That goes unmentioned in mainstream reports. Lets
criminals loot the federal treasury and puts taxpayers on the hook for the tab. The same
ones defrauded by the scheme. Now left high and dry on their own while world-class
democrats like Aristide and Chavez are pilloried. Accused of all kinds of bogus things. Even
though Aristide is no longer Haiti's president.

No matter because it's how Washington operates. With full support from its echo chamber in
the press. From writers like Komisar and O’'Grady well paid to comply. It’s up to readers to
reject their accounts. Not become hostage to their message, and rely on alternative news
for the truth. There’s plenty around and places to find it as readers of this web site know.

Stephen Lendman is a Research Associate of the Centre for Research on Globalization. He
lives in Chicago and can be reached at lendmanstephen@sbcglobal.net.



http://us.mc537.mail.yahoo.com/mc/compose?to=lendmanstephen@sbcglobal.net

Also visit his blog site at sjlendman.blogspot.com and listen to The Global Research News
Hour on RepublicBroadcasting.org Mondays from 11AM - 1PM US Central time for cutting-
edge discussions with distinguished guests on major world and national topics. All programs
are archived for easy listening.

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=10773

The original source of this article is Global Research
Copyright © Stephen Lendman, Global Research, 2008

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Stephen Lendman
About the author:

Stephen Lendman lives in Chicago. He can be reached
at lendmanstephen@sbcglobal.net. His new book as
editor and contributor is titled "Flashpoint in Ukraine:
US Drive for Hegemony Risks WW [11."
http://www.claritypress.com/Lendmanlil.html Visit his
blog site at sjlendman.blogspot.com. Listen to cutting-
edge discussions with distinguished guests on the
Progressive Radio News Hour on the Progressive Radio
Network. It airs three times weekly: live on Sundays at
1PM Central time plus two prerecorded archived
programs.

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=10773
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/stephen-lendman
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

