
| 1

Syria: Controversy surrounding MintPress Chemical
Weapons Ghouta Report

By Phil Greaves
Global Research, September 22, 2013

Region: USA
Theme: Media Disinformation, US NATO

War Agenda
In-depth Report: SYRIA

On Friday 20th September, the corporate media’s favourite “YouTube Syria analyst” and
self-proclaimed “weapons expert” Eliot Higgins – aka “Brown Moses” – released a statement
on his blog from the Associated Press correspondent Dale Gavlak; in response to his queries
regarding the MintPress article that included her byline.

The MintPress article,  published on 29th August,  through interviews with rebels,  family
members, and villagers in Eastern Ghouta, alleges that elements within the opposition were
responsible  for  the  alleged  chemical  weapons  attack  on  21st  August,  and  that  those
chemical munitions had been supplied through Saudi intelligence chief, Prince Bandar bin
Sultan.

Below is the statement as published on Higgins’ blog in full: (emphasis added)

Mint Press News incorrectly used my byline for an article it published on August
29,  2013  alleging  chemical  weapons  usage  by  Syrian  rebels.  Despite  my
repeated requests, made directly and through legal counsel, they have not
been willing to issue a retraction stating that I  was not the author. Yahya
Ababneh is the sole reporter and author of the Mint Press News piece.   To
date, Mint Press News has refused to act professionally or honestly in regards
to disclosing the actual authorship and sources for this story.

I did not travel to Syria, have any discussions with Syrian rebels, or do any
other reporting on which the article is based.  The article is not based on my
personal  observations  and  should  not  be  given  credence  based  on  my
journalistic reputation. Also, it is false and misleading to attribute comments
made in the story as if they were my own statements.

Following  the  release  of  this  statement  a  flurry  of  questions  arose,  and  Gavlak’s  lawyer
proceeded to send a second statement to Higgins’ blog to clarify Gavlak’s position and
answer his queries: (emphasis added)

Dale Gavlak has sought to make a public statement from the beginning of this
incident and now is able to do so.  Email correspondence between Ms. Gavlak
and Mint Press News that began on August 29 and ended on September 2
clearly  show  that  from the  beginning  Ms.  Gavlak  identified  the  author  of  the
story as Yahya Ababneh, a Jordanian journalist. She also made clear that only
his name should appear on the byline and the story was submitted only in his
name. She served as an editor of Ababneh’s material in English as he normally
writes in Arabic. She did not travel to Syria and could not corroborate his

https://www.globalresearch.ca/author/phil-greaves
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/syria-nato-s-next-war
http://brown-moses.blogspot.co.uk/2013/09/statement-by-dale-gavlak-on-mint-press.html?m=1
http://www.mintpressnews.com/witnesses-of-gas-attack-say-saudis-supplied-rebels-with-chemical-weapons/168135/
http://brown-moses.blogspot.co.uk/2013/09/more-from-dale-gavlak-on-mint-press.html?m=1


| 2

account.

Dale Gavlak specifically stated in an email dated August 29 “Pls find the Syria
story  I  mentioned uploaded on Google  Docs.  This  should  go under  Yahya
Ababneh’s byline. I helped him write up his story but he should get all the
credit  for  this.”  Ms.  Gavlak supplied the requested bio information on Mr.
Ababneh later that day and had further communications with Mint Press News’
Mnar Muhawesh about the author’s background. There was no communication
by Mint Press News to Ms. Gavlak that it intended to use her byline.  Ms.
Muhawesh took this action unilaterally and without Ms. Gavlak’s permission.  
After seeing that her name was attached to the article, Dale Gavlak demanded
her  name be  removed.  However,  Ms.  Muhawesh  stated:  “We will  not  be
removing your name from the byline as this is an existential issue for MintPress
and an issue of credibility as this will appear as though we are lying.” Mint
Press News rejected further demands by Dale Gavlak and her legal counsel to
have her name removed. Her public statement explains her position.

Following this statement, even more questions and contradictions arose, as it had previously
been inferred Gavlak had little to no involvement in the article by Higgins’ and several of his
corporate media colleagues. Gavlaks’ line had now changed to include in her statement that
she  “helped  write-up”  Ababneh’s  story.  Not  only  this,  but  Gavlak  was  responsible  for
pitching the story to MintPress News under her own volition. Gavlak received the report from
her colleague, Yahya Ababneh, whom she has worked with before. Gavlak then proceeded
to translate, edit, add background research, and crucially: pitch the story to MintPress News.
Following MintPress receipt of the report, Gavlak then made further communications to
verify  her  colleague  Yahya  Ababneh  and  to  vouch  for  his  reporting.  MintPress  news
published the report on the same day, and it almost instantly went viral.

Since the  reports  release,  much speculation  has  been focused on the  veracity  of  the
reporters involved and the substance of the report itself, yet it has taken Gavlak three
weeks to publicly respond – at which point she chose Higgins’ blog to release the statement
while adding comments under several other blogs that carried the story. Following Gavlak’s
statement  release,  and after  several  attempts  by  myself  and many others  to  contact
MintPress News, MintPress editor Mnar Muhawesh in turn released a lengthy statement that
defines their position in no uncertain terms: (emphasis added)

Thank you for reaching out to me in regards to statements made by Dale
Gavlak alleging MintPress for incorrectly attributing our exclusive report titled:
“Syrians  in  Goutha  claim  Saudi-supplied  rebels  behind  chemical  attacks.”
Gavlak pitched this story to MintPress on August 28th and informed her editors
and myself that her colleague Yahya Ababneh was on the ground in Syria. She
said Ababneh conducted interviews with rebels, their family members, Ghouta
residents and doctors that informed him through various interviews that the
Saudis had supplied the rebels with chemical weapons and that rebel fighters
handled the weapons improperly setting off the explosions.  

When Yahya had returned and shared the information with her, she stated that
she confirmed with several colleagues and Jordanian government officials that
the Saudis have been supplying rebels with chemical weapons, but as her
email states, she says they refused to go on the record.

Gavlak wrote the article in it’s entirety as well as conducted the research. She
filed her article on August 29th and was published on the same day.

Dale is under mounting pressure for writing this article by third parties. She

http://www.mintpressnews.com/official-statement-on-dale-gavlaks-involvement-in-syria-exclusive/169507/


| 3

notified  MintPress  editors  and  myself  on  August  30th  and  31st  via  email  and
phone call, that third parties were placing immense amounts of pressure on
her over the article and were threatening to end her career over it. She went
on to tell us that she believes this third party was under pressure from the
head of the Saudi Intelligence Prince Bandar himself, who is alleged in the
article of supplying the rebels with chemical weapons.

On August 30th, Dale asked MintPress to remove her name completely from
the byline because she stated that her career and reputation was at risk. She
continued to say that these third parties were demanding her to disassociate
herself from the article or these parties would end her career. On August 31st,
I  notified Dale through email  that I  would add a clarification that she was the
writer and researcher for the article and that Yahya was the reporter on the
ground, but did let Gavlak know that we would not remove her name as this
would violate the ethics of journalism.

We are aware of the tremendous pressure that Dale and some of our other
journalists are facing as a result of this story, and we are under the same
pressure as a result to discredit the story. We are unwilling to succumb to
those pressures for MintPress holds itself to the highest journalistic ethics and
reporting  standards.  Yahya  has  recently  notified  me  that  the  Saudi  embassy
contacted him and threatened to end his career if he did a follow up story on
who carried out the most recent chemical weapons attack and demanded that
he stop doing media interviews in regards to the subject.

We hold Dale Gavlak in the highest esteem and sympathize with her for the
pressure she is receiving, but removing her name from the story would not be
honest journalism and therefore, as stated before, we are not willing to remove
her name from the article. We are prepared and may release all emails and
communications made between MintPress and Dale Gavlak, and even Yahya to
provide further evidence of what was provided to you in this statement.

At the time of writing, Gavlak, or her lawyer, have not responded to the above statement.

Several  key  questions  regarding  this  affair  still  remain,  and  will  hopefully  be  answered  in
due course if and when MintPress release the emails between Gavlak and themselves, or, if
Gavlak releases a clear and specific statement regarding her actual input into the report and
her vouching for Ababneh. Regardless of whether those emails are released, a key indicator
as to the credibility of Gavlaks dissociation attempts will come from her and her lawyers
next course of action. If the alleged emails prove MintPress’ case that Gavlak did indeed
author and vouch for the report, then it seems anathema for the supposed “third parties”
pressuring Gavlak to want these emails out in the open – further exposing Gavlak’s attempts
to disassociate under duress.

The major questions that remain unanswered:

1) MintPress claim that Gavlak did not merely translate Ababneh’s article, but also edited;
“wrote up” in its entirety; researched; and then pitched the article to Mintpress. Not only
this, MintPress also claim that Gavlak had “further communications” with them post-pitch
regarding Ababneh’s bio – in essence, to vouch for his credibility. Considering this; why has
Gavlak  waited  three  weeks  to  make  a  statement  on  the  issue,  and  in  effect  discredit  the
story, if she ever thought it was dubious?  Surely Gavlaks’ alleged statement to MintPress
that  she  had  confirmed  the  story  with  “colleagues  and  several  Jordanian  government
officials”  belies  any  claim  to  her  now  trying  to  distance  herself  from  it.



| 4

2) Where is Yahya Ababneh? From the above MintPress statement it becomes clear why
both Ababneh and Gavlak may have kept out of the spotlight until now. And also why Gavlak
seems to be communicating through a lawyer and only to corporate-media-friendly sources. 
Yahya Ababneh has apparently been contacted since the reports release by journalists who
have in turn claimed that a) he exists, b) he stands by the substance of the story, the claim
that Gavlak wrote it and contributed to it, and c) has confirmed that he has recieved threats
via actors attempting to force him to abandon the report and any follow ups or interviews
regarding its substance. But Ababneh is yet to release a public statement regarding the
issue.  Considering  the  alleged  threats  coming  directly  from  the  House  of  Saud,  and
supposed “third parties”, Ababneh’s absence from the spotlight is hardly surprising.

3) Who are the “Third Parties” that are allegedly pressuring Gavlak to disassociate herself
from the article? One can readily assume that these people are her employers at  the
Associated Press.  Who have apparently  now suspended Gavlak  “indefinitely”.  If  this  is  the
case, there are again several scenarios as to why the AP is pressuring her. It may be a
simple case of AP not wanting a reference to them on such a controversial – and as yet
unproven – report. But it may be something entirely more sinister, the actions against Ms.
Gavlak seem to suggest the latter, and that there is a considerable amount of top-level
pressure being applied to her, if the report is merely bogus propaganda; why is so much
effort being put into discrediting it?

4) Considering Gavlaks’ tacit admission that she “wrote up” Ababneh’s report in her second
statement; MintPress are well within their rights to uphold the byline they added. Gavlak
pitched the story to MintPress presumably knowing the editors valued her credibility and
experience. So the question remains: why would Gavlak willingly translate and edit; then
attempt to pitch the report but keep her name off it; then vouch for the report and its author
through “further communications” if she knew it was dubious or would bring scorn from her
other employers? Why take that risk with a small independent outlet?

5) Why the haphazard attempt to disassociate from the story now, three weeks later? It has
only  given  the  report  an  added impetus  –  highlighted  by  the  fact  that  a  plethora  of
establishment media pundits and commentators (who originally dismissed and subverted
the  report)  are  now going  to  great  lengths  to  discredit  it.  There  is  almost  an  air  of
desperation coming from several pundits, going as far as to insinuate that MintPress holds a
bias simply because the editors father in-law happens to be a Shi’ite Muslim. The NYT lede
blog even ran a story on the issue late last night – totally omitting any reference to the
crucial  pieces  of  information  relayed  in  the  MintPress  statement.  This  is  even  more
perplexing when you consider the fact that outlets such as the New York Times completely
ignored recent revelations that the Washington Post’s new Jerusalem correspondent is the
wife of a Zionist PR tycoon that regularly lobbies for the Jewish state.

Regardless of the veracity of the original report from Ghouta, and the allegations against the
Saud regime held within; MintPress News are undoubtedly within their rights to uphold the
Gavlak byline and in turn deem her accountable for its credibility.

If one were to offer a hypothetical, it seems likely that Gavlak has received this report from
a trusted colleague (Ababneh) and wanted to run it through a smaller outlet anonymously to
avoid possible recriminations from her corporate media employers; at which point MintPress
have realised the controversial nature of the report and added Gavlak’s byline to bolster its
credibility (which is well within their rights). As Gavlak rightly forsaw, she is now being
pressured to retract her name from the story and subsequently discredit it. Whether the

https://twitter.com/snarwani/status/381543323954987008
https://twitter.com/les_politiques/status/381551091541741568
http://thelede.blogs.nytimes.com/2013/09/21/reporter-denies-writing-article-that-linked-syrian-rebels-to-chemical-attack/?partner=rss&emc=rss&smid=tw-nytimesworld&_r=0
http://thelede.blogs.nytimes.com/2013/09/21/reporter-denies-writing-article-that-linked-syrian-rebels-to-chemical-attack/?partner=rss&emc=rss&smid=tw-nytimesworld&_r=0
http://electronicintifada.net/blogs/ali-abunimah/washington-posts-new-jerusalem-correspondent-married-pro-israel-propagandist


| 5

report itself is true or not is an entirely different matter, which will hopefully be explored as
more details  emerge.  The current  furor,  and alleged efforts  made by powerful  interests  to
discredit and suppress it, suggests that this report is perceived by those powerful interests
as more damaging than a mere piece of unverifiable propaganda.

Phil  Greaves  is  a  UK  based  writer/analyst,  focusing  on  UK/US  Foreign  Policy  and  conflict
analysis  in  the  Middle  East  post  WWII.  http://notthemsmdotcom.wordpress.com/

The original source of this article is Global Research
Copyright © Phil Greaves, Global Research, 2013

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Phil Greaves

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://notthemsmdotcom.wordpress.com/
https://www.globalresearch.ca/author/phil-greaves
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/phil-greaves
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

