
| 1

Suppression of Freedom of the Press and
Expression in Argentina

By Telesur
Global Research, March 30, 2016
Democracy Cuba 29 March 2016

Region: Latin America & Caribbean
Theme: Media Disinformation, Police State

& Civil Rights

This information is especially directed to all journalists and media. In Argentina there is
currently a serious attack on freedom of the press, of expression and the right of journalists
to inform people.

Firstly, please take the time to find out about the situation as it  is very likely that most of
you  are  not  aware  of  the  media  being  censored,  teleSUR.  It  has  a  Spanish-language
international television program that is being silenced in Argentina:

http://www.telesurtv.net/

Click on IN VIVO on the top right to watch their TV program.

For the moment, its English-language media is restricted to an excellent web site, soon to
be raised to the level of a television program as well:

http://www.telesurtv.net/english/index.html

What is happening in Argentina?

Let us allow the journalists and teleSUR speak for themselves in their statement published
on 28 March 2016.

Arnold August

They Cannot Make the Truth Disappear, They Cannot Make
teleSUR Disappear
teleSUR responds to the Argentine government’s decision to withdraw its stake in the
multi-state channel.

This Sunday the Argentine daily La Nacion released an article by Jose Crettaz, titled “The
Argentine state is leaving teleSUR,” that leaked information about the withdrawal of said
country from the multimedia station. This means that teleSUR will no longer be broadcast on
the Open Digital Television state platform nor will it be mandatory to include the station in
private cable packages.

The article publishes declarations from Communications Minister Hernan Lombardi and the
Secretary of Public Communication Jorge Grecco, who have decided to abandon the multi-
state channel, made up by Venezuela, Cuba, Ecuador, Bolivia, Nicaragua and Uruguay.

https://www.globalresearch.ca/author/telesur
http://democracycuba.com/Blog/suppression-freedom-press-expression-argentina/
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/police-state-civil-rights
https://www.globalresearch.ca/theme/police-state-civil-rights
http://www.telesurtv.net/
http://www.telesurtv.net/english/index.html


| 2

The article  in  La Nacion speaks,  with bias,  of  President Mauricio  Macri  defending” the
“pluralism”  of  the  media,  who  decided  to  abandon  teleSUR  –  without  any  formal
communication  with  the  outlet’s  leadership  nor  through  the  corresponding  diplomatic
channels. The aforementioned Argentine state official has only proffered declarations to the
media, without establishing any contact or giving any notice to the multi-state outlet.

But it is no coincidence that this conservative newspaper published on, Easter Sunday, the
news that Argentina would abandon teleSUR. They are the same people who, only hours
after Mauricio Macri’s victory as president, published a polemical editorial titled “No more
revenge,” in which it asked for amnesty for dictatorship-era repressors, an article which
earned the condemnation of Argentines on social media and even their very own journalists.

The  article  published  in  La  Nacion,  which  cites  statements  from  the  minister  of
communication, Hernan Lombardi and the Secretary of Public Communication Jorge Grecco,
is a declaration of censorship in the name of the pluralism they purport to champion. This is
what La Nacion published to describe the decision of President Macri:

The  government  of  President  Mauricio  Macri  has  begun  the  process
envisioned in the cooperative agreement with Venezuela to abandon their
ownership stake in the chavista news channel.

teleSUR is a revolutionary communication experience, a project of integration, envisioned by
Hugo  Chavez.  It  is  an  unprecedented  source  of  information  with  more  than  40
correspondents in the world, whose sole task is what has upset the big media networks of
the oligarchy: telling the stories other media outlets do not.

It is a channel that was born to build the independence and sovereignty of the people, in the
service of the ideal of Latin American and Caribbean integration. Chavista news channel? If
showing reality via the outlet and not that of the news agency business is being Chavista,
then yes, we are.

It must be highlighted that this channel has not received any oral or written communication

http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2016/03/Screen-Shot-2016-03-30-at-08.15.16.png


| 3

about the process to abandon teleSUR. Our only meeting with the minister was televised
and  produced  when  the  channel  broadcast  live  an  exclusive  interview  with  Minister
Hermann  Lombardi  and  the  Uruguayan  host  Víctor  Hugo  Morales  during  our  special
coverage of the electoral process in the southern nation.

There has not been any communication between Minister Lombardi and the president of our
channel, and therefore no discussion of editorial or journalistic issues.

The article from La Nacion indicates that this decision was expected by the Bolivarian
government, which President Mauricio Macri has be clashing with since he called for the
freedom of prisoners in Venezuela.

The condemnation  of  Mauricio  Macri  is  not  for  “political  prisoners”  it  is  for  the  jailed
politician Leopoldo Lopez, who initiated and promoted the coup plan known as “La Salida” or
The Exit (an allusion to the exit of Nicolas Maduro from the presidency of Venezuela).

Leopoldo Lopez was sentenced to 13 years and nine months in prison for four crimes
relating to the anti-government protests of 2014, which led to the deaths of 43 Venezuelans:
including public instigation to crime such as property damage and arson.

Macri “stands up” for the freedom of political leaders who have committed crimes but when
it  comes to  his  own country,  he does not.  For  example,  he asked Argentina’s  district
attorney’s  office  to  formally  open  an  investigation  into  Hebe  de  Bonafini,  president  of  the
Grandmothers of Plaza de Mayo, for supposedly “initiating collective violence” – what she
actually called for was “resisting and confronting” policies created by the Macri government.

The same thing happened in the case of Parlasur lawmakers and social activist Milagro Sala,
who Macri’s government accused of allegedly stealing money earmarked for the Tupac
Amaru cooperatives, backing up claims of Jujuy Governor Gerardo Morales. But in the end
there have been no clear reasons for her detention, other than this: leading a camp that
rejects the politics of the state executive.

According to the La Nacion, Macri defends the human rights of Leopoldo Lopez but the
newspaper forgets to mention that his own country violates the right to protest freely and
even allows the use of force to repress protesters:

Our country does not in any way interfere with the content or the management
of the channel. This statement is in line with what we have proposed for public
media in terms of pluralism and austerity. – Minister Lombardi

At teleSUR, we are committed to building our own agenda that keeps to its values and
professional ethics. We say no to personal interests that look to shift the balance of truth. At
teleSUR, analysis of facts go together with our code of values and the journalistic conduct of
our more than 40 correspondents and collaborators across the world.

With the slogan ‘our north is the south,’ the channel, launched by the late
Hugo Chavez in 2005, was born with the objective of being an alternative voice
to  the  ‘hegemonic’  and  ‘neoliberal’  flow  of  information  but  was  immediately
transformed as  the  mouthpiece  of  the  populist  governments  that  financed  it,
among them Nestor and Cristina Kirchner. – La Nacion



| 4

Nothing  different  could  be  expected  from  the  owners  of  La  Nacion,  who  conform  to  their
class role, which places them on the side of big media and against the collective rights
achieved in Latin America. This project belongs not only to Venezuela but also Bolivia,
Uruguay, Cuba, Ecuador and Nicaragua.

The  journalistic  content  published  on  teleSUR  has  a  leftist  editorial  line  and  reaches
audiences in Latin America, North America, the Caribbean, Europe, the Middle East and
parts of Africa, covering issues such as the refugee crisis in Europe, the disappeared in
Mexico, the war in Colombia, the blockade against Cuba and the racist killings in the United
States, amongst others.

La  Nacion  labels  governments  that  have  made  historic  social  achievements  as
“populist.”  Specifically  in  the case of  the Kirchners,  in  10 years  poverty was reduced,  and
around  970  suspects  of  crimes  against  humanity,  committed  during  the  civic-military
dictatorship, were charged.

The Kirchner decade also made other social gains, like increasing coverage for retirees from
66.1 to 94 percent.

The governments dubbed “populist” by La Nacion are connected by one thing: the people
are  placed  above  the  interests  of  the  powerful  elite.  With  the  Bolivarian  Revolution,
Venezuela  became  the  country  with  the  fifth-highest  university  enrollment  in  the  world,
according  to  UNESCO.

Are they defending pluralism or have they made a decision to censor us?

The slogan of this integrationist project truly is “our north is the south,” teleSUR is not a
government mouthpiece, it is the voice of the people, it is live news online and on air, with
documentary and news-worthy content, that, despite right-wing government threats and
attempts to bombard it, has not stopped broadcasting.

Macri’s decision is no accident, it is yet another tool to censor information. This is evident in
the comment published by La Nacion, “Once the notification has been made, a process to
deregister  the  teleSUR  branch  in  Argentina  that  was  registered  with  the  General
Inspectorate of Justice and registered in the Register of Signals, will begin.”

In teleSUR, we ask ourselves – are they defending pluralism or have they made a decision to
censor us? What was published expresses an open interest in making teleSUR disappear. As
a company registered as a business in Argentina, any action against our correspondents
would constitute an open illegality and we will denounce it as persecution.

teleSUR began transmission on July 1, 2005, at a time when some left-wing governments in
Latin America were already beginning to work together, as was confirmed by the Summit of
the Americas in November of that year, which lay to rest the idea of integration on the basis
of a continental market.

teleSUR is a multi-state news network that is broadcast from Caracas and is
managed by the government of the Venezuelan president, Nicolas Maduro. –
La Nacion

La Nacion inundates its article with criticism of our channel and makes obvious its role as an



| 5

accomplice of Mauricio Macri, shifting attention toward Venezuela and showing us how the
channel is “managed” by the government of Nicolas Maduro, while in Argentina the new
government  dismantles  the  mechanisms  that  protect  people’s  freedom of  expression,
eliminates  gas  and  electricity  subsidies,  devalues  the  currency,  executes  mass  layoffs,
names  judges  by  decree,  among  other  neoliberal  measures.

The channel was an expression of the alliance of Venezuela with the Iranian
regime of  Mahmoud Ahmadinejad  and the  Revolutionary  Armed Forces  of
Colombia. – La Nacion

Sadly,  the  author  the  La  Nacion  article  does  not  understand  the  substantial  difference
between a state, that acts as a mediator between the FARC and the Colombian government
to put an end to more than half a century of war, and a political ally.

Our journalists in Colombia cannot describe what it has meant to work as a journalist in the
middle  of  an  internal  armed  conflict  with  accusations  like  these,  which  at  one  time  were
made by ex-president Alvaro Uribe.  Today the world recognizes that Colombia lives in
conflict and that this must be resolved through dialogue. The position of teleSUR on conflicts
will always be: on the side of the victims.

“This statement is in line with what we have proposed for public media in terms of pluralism
and austerity,” argued the minister of communication and public content, Hernan Lombardi.

Indeed Macri’s party Cambiamos seeks to achieve pluralism by eliminating channels, like
teleSUR, which is broadcast freely via satellite to America, Europe, Asia and parts of Africa.

“teleSUR must be doing something amazing because so many oligarchs want to silence it,”
said Mexican philosopher Fernando Buen Abad.

teleSUR  has  shown  the  demonstrations  of  thousands  of  Argentines  against  Macri’s
government,  which  in  its  first  100  days  in  power  has  broken  the  record  of  government
layoffs, leaving thousands of Argentines jobless. In fact, next April gas services will suffer an
increase  and  they  are  considering  the  possibility  of  increasing  the  cost  of  water  and
electricity services. Analysts calculate a rise of 120 percent that would increase costs to
consumers.

Is Macri’s intention to silence critics of his government? Is it about pluralism or censorship?

The television program “Economic Policy,” hosted by Roberto Navarro and broadcast by the
channel C5N in Argentina, was not transmitted on March 20 after they promoted a three-
hour special analysis called “The business partner of the president,” which sought to expose
the links between Mauricio Macri and the businessman and personal friend Nicolas Caputo.

On March 18, the channel C5N was attacked after the Integrated System of Argentine Social
Security (AFIP) was informed by an article in the daily La Nacion of the channel’s supposed
fraudulent insolvency.

On Dec.  25,  2015,  President Macri  ordered the channel  Senado TV to be immediately
suspended until further notice.

Similarly, on Nov. 24, 2015, the Argentine president announced that he would take off the



| 6

air the program “6,7, 8”, a Kirchner communication program providing social and political
critique, broadcast by Public TV.

On March 4,  teleSUR was taken off the basic package offered by Cablevision in Argentina,
without legal basis, depriving millions of Argentines from enjoying 24-hour nonstop news.

teleSUR is available from more than 90 cable providers and maintains agreements with
more than five open television stations in different provinces of the country, reaching, until
Feb. 9, more than 20 million potential viewers and 8 million subscribers.

teleSUR  reiterates  that  its  love  for  the  Argentine  people  is  unconditional  as  is  our
commitment to doing the best we can every day to share the stories of our region in the
best way possible.

Our team in Argentina will continue working and we demand on their behalf that they be
given the conditions for free journalistic expression.

teleSUR  reiterates  to  the  officials  of  Macri’s  government  our  willingness  to  debate  the
reasons  and  arguments,  as  well  as  the  truth,  so  that  we  can  protect  our  relationship.

They are not going to make the truth disappear,  they are not going to make teleSUR
disappear.

Caracas, March 28, 2016.

 

The original source of this article is Democracy Cuba
Copyright © Telesur, Democracy Cuba, 2016

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Telesur

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://democracycuba.com/Blog/suppression-freedom-press-expression-argentina/
https://www.globalresearch.ca/author/telesur
http://democracycuba.com/Blog/suppression-freedom-press-expression-argentina/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/telesur
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

