
| 1

Stopping ‘Subversives’: The BBC and the Spooks

By Richard Norton-Taylor
Global Research, February 14, 2023
Declassified UK 13 February 2023

Region: Europe
Theme: Intelligence, Media Disinformation

All  Global  Research  articles  can  be  read  in  51  languages  by  activating  the  Translate
Website button below the author’s name (desktop version)

To receive Global Research’s Daily Newsletter (selected articles), click here.

Follow us on Instagram and Twitter and subscribe to our Telegram Channel. Feel free to
repost and share widely Global Research articles.

***

The appointment of Richard Sharp as BBC chairman is the latest chapter in the long history
of close links between the corporation and the upper reaches of the British establishment,
including the intelligence agencies, declassified files show.

The controversy over the appointment of Richard Sharp as chairman of the BBC sheds fresh
and intriguing  light  on  Britain’s  governing  elite  and  the  workings  of  Westminster  and
Whitehall.

Sharp, a Tory donor, is an old friend of Boris Johnson and former economics adviser at 10
Downing Street, and of Sam Blyth, a wealthy Canadian businessman and Johnson’s distant
cousin. Sharp is also Rishi Sunak’s former boss at Goldman Sachs. Sharp helped put Johnson
in touch with Blyth about help over a huge loan for him.

Sharp also introduced Blyth to the Cabinet Secretary, Sir Simon Case, about whether Blyth
could act as a loan guarantor for Johnson.

In light of the unresolved controversy, Sharp was summoned on 7 February by the House of
Commons culture,  media and sport  committee to explain his position.  He said he told
Johnson and Sunak of his ambition to be BBC chair before applying for the job. And he added
that he raised with Case Blyth’s suggestion that Blyth help Johnson secure a £800,000 loan,
and also told the Cabinet Secretary he was going for the BBC job.

Sharp told the committee: “My involvement was to ensure due process was followed. I was
not party to any subsequent events that took place. I gave no financial advice to the prime
minister”.

Critical report

In  a  highly  critical  report  published on Sunday,  the  committee said  Sharp’s  failure  to
disclose, either to the MPs on the committee or to his appointments panel,  his role in
facilitating Johnson’s loan, constituted a “significant error of judgement”.

https://www.globalresearch.ca/author/richard-norton-taylor
https://declassifieduk.org/stopping-subversives-the-bbc-and-the-spooks/
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://lp.constantcontactpages.com/su/IJiNQuW?EMAIL=&go.x=0&go.y=0&go=GO
https://www.instagram.com/globalresearch_crg/
https://twitter.com/CrGlobalization
https://t.me/gr_crg
https://www.theguardian.com/politics/2023/feb/07/bbc-chair-says-due-process-was-followed-as-he-faces-mps-questioning
https://committees.parliament.uk/committee/378/digital-culture-media-and-sport-committee/news/186148/bbc-chair-made-significant-errors-of-judgement-over-pm-loan-involvement-mps-say/


| 2

Sharp also did not disclose he had told Johnson of his intention to apply for the BBC job.

But questions remain over Simon Case’s judgement. Sharp told the Cabinet Secretary about
his role as a go-between between Johnson and Blyth. Case appeared to have said that was
fine and neither he nor Sharp needed to pass the information on.

Blyth, meanwhile, had been put forward as a candidate for the post of chief executive of the
British Council, though he has said this was unsolicited and he did not discuss the job with
Johnson.

When  it  became  clear,  despite  the  government’s  best  efforts,  that  the  controversy  over
Sharp’s appointment to the BBC was not going away, Downing Street advisers suggested
that  the  circumstances  of  Sharp’s  appointment  should  be  investigated  by  the  Public
Appointments Commissioner, Sir William Shawcross.

William Shawcross

Shawcross had been recommended for that job by Johnson. But it happens that Shawcross’
daughter, Eleanor, is Rishi Sunak’s head of policy at 10 Downing Street.

Shawcross said he should recuse himself from the investigation since he had met Sharp on a
number of occasions. He delegated it to Adam Heppinstall KC, a barrister with experience of
acting for government departments.

Shawcross has other connections. He is the “independent reviewer” of the government’s
controversial Prevent programme that was set up in 2003 and later enshrined in law by the
2015  Counter  Terrorism  and  Security  Act,  to  reduce  the  threat  posed  by  extremist
ideologies.

In a report last week, Shawcross concluded that Prevent had concentrated too much on the
far right, and not enough on Islamist extremism.

Shawcross is also a member of the consortium led by Sir Robbie Gibb, former head of
communications at 10 Downing Street, that bought the Jewish Chronicle newspaper in 2020.

BBC and intelligence

The Sharp affair is the latest episode in a long history of the close relationship between the
BBC and the upper reaches of the British establishment, a relationship that spread, in the
utmost secrecy, to the world of intelligence.

MI5 kept a sharp eye on senior BBC appointments. Vetting and blacklisting procedures were
stepped up in 1982 when a former Army officer, Brigadier Ronald Stonham, was given the
title of “Special Assistant” to the BBC’s director of personnel, Christopher Martin, a former
Royal Marine.

Journalists  were  barred  from  jobs  because  of  associations  which  were  considered
“subversive” only in the minds of paranoid members of the security establishment.

Papers released to the National  Archives show how the BBC hierarchy approached the
Foreign  Office’s  Information  Research  Department  (IRD),  the  government’s  secret

https://www.thetimes.co.uk/article/boris-johnson-was-told-stop-seeking-richard-sharps-advice-on-financial-matters-n2jgkjk7x
https://www.theguardian.com/uk-news/2023/feb/12/uk-counter-terrorism-report-william-shawcross-accused-by-critics


| 3

propaganda unit, after discreet contacts with senior intelligence officials. They began at the
time of Harold Wilson’s Labour government.

Charles Curran, the BBC’s director general, wrote to IRD officials on 24 July 1974, stating: “I
think  that  Denis  Greenhill  [the  Foreign  Office’s  link  with  MI6]  may  have  told  you  of  the
interest which was evident in a recent discussion at our Board of Governors in the activities
in this country of movements which would be regarded by most people as subversive”.

He spoke of an “opportunity for discreet discussions” about the distribution of “communist -
influenced activities”.

Curran then referred to the possibility of contacting Gwyn Morgan, head of the Labour
Party’s  Overseas  Department  (later  chief  adviser  to  one  of  Britain’s  first  European
Commissioners,  George  Thomson)  and  Tom  McNally,  political  adviser  to  the  foreign
secretary, Jim Callaghan.

Dealing with ‘extremists’

Sir Tom Brimelow, Greenhill’s successor in the Foreign Office, wrote a note dated April 1975
which was copied to Sir Michael Hanley, the head of MI5. Marked “Secret and Personal”, it
stated:  “I  suggest  the  BBC should  put  itself  in  the  best  possible  stance  to  deal  with
extremists who still want to grind their axes” – a reference to BBC journalists.

One file, dated a year earlier, in April 1974, reveals an obsession with alleged “subversives”
including not only trade union leaders but “Black Power”, the Chile Solidarity Campaign
Committee and even the Woodcraft Folk. Hanley was to ensure that “MI5 information” was
sent to IRD for the use of officials there.

Hanley’s memo was copied to Sir Leonard Hooper, the head of GCHQ, with a warning to
keep their discussions secret – if they were leaked, it could lead to “acute embarrassment”.

Another file refers to MI6 chief Sir Jack Rennie’s view that “the threat now was much more of
an internal one”. IRD material should be sent to MI5, argued Sir John Hunt, the Cabinet
Secretary.

Hunt reminded Harold Wilson that when the Labour prime minister was previously in office
in 1968 he had approved “arrangements under which covert and discreet actions designed
to expose communist activities in the UK was undertaken by the English section of the FO’s
[Foreign Office] IRD” which was “in constant touch with the Security Service [MI5]”.

Planting stories

Many  IRD  files  have  been  withheld,  but  some  refer  to  the  unit’s  attempts,  many  of  them
successful, in planting stories in British newspapers and magazines and promoting suitable
and useful books.

One was Revolutionary Politics in Modern Britain published by Bodley Head in 1976. It was
written by Richard Shipley, whose employment as a Home Office official was kept quiet.

BBC editors and journalists caused the security and intelligence agencies most concern. In a
report  dated 1 September 1982,  titled “Intelligence and the BBC”,  a  Foreign Office official
responsible for liaising with MI6, wrote: “A number of recent BBC programmes have dealt



| 4

with the operation of the intelligence agencies in a manner which has given rise to serious
concern”.

A programme on the Falklands was singled out and led to Sir  Robert Armstrong, then
Cabinet  Secretary,  writing  to  Ian  Trethowan,  the  BBC’s  director  general.  Armstrong  is
reported to have said that the government “still face a problem in convincing the BBC to be
more circumspect in treating these matters”.

The  Foreign  Office’s  top  MI6  contact  warned  “of  the  need  to  persuade  the  BBC’s  senior
management that they should supervise programme content more closely, and should act
more responsibly”.

A year earlier, in 1981, Trethowan had intervened to censor a BBC Panorama programme on
Britain’s intelligence agencies.

The following year, in a letter to Armstrong copied to Sir John Jones, then head of MI5, Sir
Antony Acland, permanent secretary at the Foreign Office, warned of the need to be “careful
not to give the impression (we) are trying to ‘gag’ the BBC”.

Vigilance

The  history  of  the  security  and  intelligence  establishment’s  meddling  in  the  BBC
demonstrates the need for vigilance on the part of the corporation’s viewers and listeners.
Not cynicism or suspicion, just vigilance.

The BBC will always be a special target for the British establishment urging compliance on
the part of editors.

There have been spectacular BBC disputes with governments, including over interviews with
the IRA, Ian Curteis’ play on the Falklands war, and exaggerated claims about Saddam
Hussein’s weapons arsenal leading to the death of the government’s weapons inspector, Dr
David Kelly.

But the lessons of the past, including files declassified years later at the National Archives, is
that successive governments apply pressure on senior BBC executives, often behind closed
doors,  and  with  different  degrees  of  subtlety.  The  Richard  Sharp  affair  should  carry  a
warning.

*

Note to readers: Please click the share buttons above. Follow us on Instagram and Twitter
and  subscribe  to  our  Telegram Channel.  Feel  free  to  repost  and  share  widely  Global
Research articles.

Richard is  a British editor,  journalist  and playwright,  and the doyen of  British national
security reporting. He wrote for the Guardian on defence and security matters and was the
newspaper’s security editor for three decades.

The original source of this article is Declassified UK
Copyright © Richard Norton-Taylor, Declassified UK, 2023

https://www.bbc.co.uk/news/uk-16358075
https://www.bbc.com/historyofthebbc/research/editorial-independence/real-lives
https://www.bbc.co.uk/programmes/b007674j
https://www.theguardian.com/politics/2013/jul/16/david-kelly-death-10-years-on
https://declassifieduk.org/stopping-subversives-the-bbc-and-the-spooks/
https://www.globalresearch.ca/author/richard-norton-taylor
https://declassifieduk.org/stopping-subversives-the-bbc-and-the-spooks/


| 5

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Richard Norton-
Taylor

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/richard-norton-taylor
https://www.globalresearch.ca/author/richard-norton-taylor
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

