
| 1

Sputnik and Russia Today Under Investigation by US
Department of Justice (DOJ)
Is it news or propaganda? And what about the First Amendment?

By Philip Giraldi
Global Research, October 11, 2017
The Unz Review

Region: Russia and FSU, USA
Theme: Law and Justice, Media

Disinformation

Somehow everything keeps coming back around to Russia. In one of its recent initiatives,
the Justice Department (DOJ) appears to be attacking the First Amendment as part of the
apparent bipartisan program to make Vladimir Putin the fall guy for everything that goes
wrong  in  Washington.  In  the  past  month,  the  DOJ  has  revealed  that  the  FBI  is
investigating Russian owned news outlets Sputnik News and RT International and has sent
letters to the latter demanding that one of its business affiliates register as a foreign agent

by October 17th. The apparent line of inquiry that the Bureau is pursuing is that both are
agencies of the Russian government and that both have been spreading disinformation that
is intended to discredit the United States government and its institutions. This alleged action
would make them, in the DOJ view, a propaganda arm of a foreign government rather than a
news service. It also makes them subject to Department of the Treasury oversight under the
Foreign Agents Registration Act of 1938.

Sputnik,  which  is  owned  by  a  Russian  government  media  group  headed  by
Putin consigliere Dimitri Kiselyov, has been under investigation due to the accusations made
by a fired broadcaster named Andrew Feinberg. Feinberg, the former Sputnik White House
correspondent,  reportedly  took with  him a  thumb drive  containing some thousands of
internal  business  files  when  he  left  his  office.  He  has  been  interviewed  by  the  FBI,  has
turned over his documents, and has claimed that much of the direction over what the
network covered came from Moscow.

RT America, more television oriented than Sputnik, operates through two business entities:
RTTV America and RTTV Studios. The Department of Justice has refused to identify which of
the businesses has been targeted by a letter calling for registration under FARA, but it is
believed to be RTTV America, which provides both operational support of the broadcasting
as well as the production facilities. Both companies are actually owned by Russian-American
businessman Alex Yazlovsky, though the funding for them presumably comes from the
Russian government.

I have noticed very little pushback in the U.S. mainstream and alternative media regarding
the Department of Justice moves, presumably because there is a broad consensus that the
Russians  have  been  interfering  in  our  “democracy”  and  have  had  it  coming.  If  that
assumption on my part is correct, the silence over the issue reflects a certain naïvete while
also constituting a near perfect example of a pervasive tunnel vision that obscures the
significant collateral damage that might be forthcoming.

https://www.globalresearch.ca/author/philip-giraldi
https://www.unz.com/pgiraldi/sputnik-and-rt-under-investigation/
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/law-and-justice
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.yahoo.com/news/sputnik-russian-news-agency-investigation-fbi-090024231.html
https://www.yahoo.com/news/sputnik-russian-news-agency-investigation-fbi-090024231.html
https://www.yahoo.com/news/russian-news-agency-rt-now-scrutiny-foreign-agent-234326460.html
https://www.yahoo.com/news/russian-news-agency-rt-now-scrutiny-foreign-agent-234326460.html
https://sputniknews.com/
https://www.rt.com/usa/
http://www.businessinsider.com/doj-asks-rt-to-register-as-foreign-agent-under-fara-2017-9


| 2

News organizations are normally considered to be exempt from the requirements of FARA.
The  Department  of  Justice  action  against  the  two  Russian  major  media  outlets  is
unprecedented insofar as I could determine. Even Qatar owned al-Jazeera, which was so
vilified during the early stages of the Afghan War that it had its Kabul offices bombed by the
U.S., did not have to register under FARA, was permitted to operate freely, and was even
allowed to buy a television channel license for its American operations.

The DOJ is in effect saying that RT and Sputnik are nothing more than propaganda organs
and do not qualify as journalism. I would have to disagree if one goes by the standards of
contemporary journalism in the United States.  America’s  self-described “newspapers of
record” the New York Times and the Washington Post pretend that they have a lock on
stories that are “true.” The Post has adopted the slogan “Democracy Dies in Darkness”
while the Times proclaims “The truth is more important now than ever,” but anyone who has
read either paper regularly for the past year knows perfectly well that they have been as
often  as  not  leading propaganda organs  for  Hillary  Clinton and the  Democratic  Party,
pushing  a  particular  agenda  and  denigrating  Donald  Trump.  They  differ  little  from  the
admittedly  biased  television  news  reporting  provided  by  Fox  News  and  MSNBC.

What  exactly  did  the  Russians  do?  According  to  last  January’s  report  signed off on  by  the
FBI,  CIA and NSA, which may have motivated the DOJ to take action,  RT and Sputnik
“consistently cast President-elect Trump as the target of unfair coverage from traditional
U.S. media outlets that they claimed were subservient to a corrupt political establishment.”
Well, they certainly got that one right and did better in their reporting of what was going on
among the American public than either the Washington Post or New York Times.

Regarding Sputnik, Feinberg claimed inter alia that he was “pushed” to ask questions at
White House press briefings suggesting that Syria’s Bashar al-Assad was not responsible for
some of the chemical attacks that had taken place. One wonders at Feinberg’s reluctance as
Sputnik and RT were not the only ones expressing skepticism over the claims of Syrian
involvement,  which  have  been  widely  debunked.  And  why  is  expressing  a  credible
alternative view on an event  in  Syria  even regarded as  propaganda damaging to  the
American public?

There is a difficult to distinguish line between FARA restricted “trying to influence opinion”
using what is regarded a fake news and propaganda and legitimate journalism reporting
stories where the “facts” have been challenged. Even real journalists choose to cover stories
selectively, inevitably producing a certain narrative for the viewer, listener or reader. All
news services do that to a greater or lesser extent.

I have considerable personal experience of RT in particular and, to a lesser extent, with
Sputnik. I also know many others who have been interviewed by one or both. No one who
has done so has ever been coached or urged to follow a particular line or support a specific
position insofar as I know. Nor do I know anyone who has actually been paid to appear. Most
of us who are interviewed are appreciative of the fact that we are allowed to air views that
are essentially banned on the mainstream media to include critique of maladroit policies in
places like Syria and Afghanistan and biting critiques of the war on terror.

Sputnik, in my opinion, does, however, lean heavily towards stories that are critical of the
United States and its policies, while RT has a global reach and is much more balanced in
what it  covers.  For sure,  it  too criticizes U.S.  policies and is  protective of  the Russian

https://cpj.org/2001/11/us-airstrike-destroys-aljazeera-office-in-kabul.php
https://www.dni.gov/files/documents/ICA_2017_01.pdf
https://www.yahoo.com/news/sputnik-russian-news-agency-investigation-fbi-090024231.html


| 3

government,  but  it  does  not  substantially  differ  from  other  national  news  services  that  I
have had done interviews for.  I  find as much uniquely generated negative reporting about
the U.S. (usually linked to violence or guns) on BBC World News, France24 and Deutsche
Welle as I do on RT International. To describe it as part of an “influence campaign” driven by
a “state-run propaganda machine” has a kernel of truth but it is nevertheless a bit of a
stretch  since  one  could  make  the  same  claims  about  any  government  financed  news
service, including Voice of America. Governments only get into broadcasting to promote
their points of view, not to inform the public.

There is a serious problem in the threats to use FARA as it could advance the ongoing
erosion of freedom of the press in the United States by establishing the precedent that a
foreign news services that  is  critical  of  the U.S.  will  no longer be tolerated.  It  is  also
hypocritical  in that countries like Israel that interfere regularly in American politics are
exempt from FARA registration because no one dares to take such a step, while Russia is
fair game.

Going after news outlets also invites retaliation against U.S. media operating in Russia and,
eventually, elsewhere. Currently Western media reports from Russia pretty much without
being censored or pressured to avoid certain stories. I  would note a recent series that
appeared  on  CBS featuring  the  repulsive  Stephen  Colbert  spending  a  week  in  Russia
which mercilessly lampooned both the country and its government. No one arrested him or
made  him  stop  filming.  No  one  claimed  that  he  was  trying  to  undermine  the  Russian
government or discredit the country’s institutions, even though that is precisely what he
was doing.

And then there is the issue of the “threat” posed by news media outlets like RT and Sputnik.
Even combined the two services have limited access to the U.S. market, with a 2014 study
suggesting that they have only 2.8 million actual weekly viewers. RT did not make the cut
and is not included on the list of 100 most popular television channels in the U.S. and it has
far less market penetration than other foreign news services like the BBC. It can be found on
only a limited number of cable networks in a few, mostly urban areas. It does better in
Europe,  but  its  profile  in  the  U.S.  market  is  miniscule.  As  even  bad  news  is  good  news  in
terms of selling a product, it  probably did receive higher ratings when the intelligence
agency report slamming it came out on it in January. Everyone probably wanted to learn
what RT was all about.

So it seems to me that the United States’ moves against RT and Sputnik are little more than
lashing out at a problem that is not really a problem in a bid to again promote the Russian
“threat” to explain the ongoing dysfunction that prevails in America’s democratic process.
One keeps reading or hearing how the American government has “indisputable” proof of
Moscow’s intentions to subvert democracy in the U.S. as well as in Europe but the actual
evidence is still elusive. Will Russiagate end with a bang or a whimper? No one seems to
know.

The original source of this article is The Unz Review
Copyright © Philip Giraldi, The Unz Review, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

https://www.rt.com/
https://www.rt.com/news/405892-russian-media-crackdown-kremlin/
https://www.yahoo.com/entertainment/emmys-2017-stephen-colbert-song-010323741.html
http://www.cbs.com/shows/the-late-show-with-stephen-colbert/news/1007394/your-complete-guide-to-stephen-colbert-s-russia-week/
http://www.thedailybeast.com/putins-propaganda-tv-lies-about-its-popularity
https://www.unz.com/pgiraldi/sputnik-and-rt-under-investigation/
https://www.globalresearch.ca/author/philip-giraldi
https://www.unz.com/pgiraldi/sputnik-and-rt-under-investigation/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG


| 4

Become a Member of Global Research

Articles by: Philip Giraldi

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/philip-giraldi
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

