Center for Research on Globalizaticn

Smell Something Rotten? 2010 P.U.-litzer Prizes
recognize the worst of U.S. journalism

By FAIR Theme: Media Disinformation

Global Research, December 30, 2010
Fairness and Accuracy in Reporting (FAIR)
30 December 2010

At the end of every year FAIR rounds up some of the stinkiest examples of corporate media
malfeasance. This year brought no shortage of contenders; indeed, the hardest part of the
P.U.-litzers is narrowing down the list.

Readers who think we missed one can share their nominations at the FAIR Blog

(fair.org/blog).

And without further ado....
-Prosecute the Messenger Award: Diane Sawyer (ABC News)

On October 22, ABC World News anchor Diane Sawyer introduced a report on WikiLeaks’
exposure of thousands of classified documents from the Irag War. ABC correspondent
Martha Raddatz summarized the contents of the WikiLeaks files: “Deadly U.S. helicopter
assaults on insurgents trying to surrender.... The Iraqi civilian death toll far higher than the
U.S. has acknowledged.... Graphic detail about torture of detainees by the Iraqi military.”
After Raddatz’s report, Sawyer offered this followup: “I know there’s a lot of outrage about
this again tonight, Martha. But tell me, anything more about prosecuting the WikiLeaks
group?”

-New Excuses for Bombing Iran Award: David Broder (Washington Post)

In his October 31 column, the Washington Post’s David Broder offered one way for Barack
Obama to demonstrate leadership after the midterms-a war with Iran. He wrote:

With strong Republican support in Congress for challenging Iran’s ambition to become a
nuclear power, he can spend much of 2011 and 2012 orchestrating a showdown with the
mullahs. This will help him politically because the opposition party will be urging him on.
And as tensions rise and we accelerate preparations for war, the economy will improve.

I am not suggesting, of course, that the president incite a war to get reelected. But the
nation will rally around Obama because Iran is the greatest threat to the world in the young
century. If he can confront this threat and contain Iran’s nuclear ambitions, he will have
made the world safer and may be regarded as one of the most successful presidents in
history.

Broder is “not suggesting” inciting a war with Iran. He was merely saying it would bring the
country together, fix the economy and make Obama one of the greatest presidents of all


https://www.globalresearch.ca/author/fair
http://www.fair.org/blog/
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=UAUQvf5%2B%2Ft5kVHAEfZH0vbqhkZXJbtZm
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=hHSEiRBQV1kIq4Em7Xht7LqhkZXJbtZm

time.

-The Quarter-Million-Dollar Middle Award: Kiran Chetry (CNN)

CNN anchor Kiran Chetry (American Morning, 2/1/10) interviewing White House budget
director Peter Orszag: “You also talk about letting taxes expire for families that make over
$250,000. Some would argue that in some parts of the country that is middle class.” Back in
reality, more than 98 percent of U.S. households make less than $250,000.

-Disappearing Palestinians Award: New York Times

On the New York Times op-ed page (8/27/10), Martin Indyk of the Brookings Institution
gave one reason to be hopeful about peace talks between Israel and the Palestinian
Authority: “First, violence is down considerably in the region.” What he meant was that
Israeli deaths were down. Completely unmentioned were the roughly 1,500 Palestinians that
have been killed since the Israeli assault on Gaza in December 2008-the vast majority of
whom were minors or noncombatant adults, according to the Israel human rights group
B'Tselem. This oversight wasn’t just confined to the op-ed page: a Week in Review article by
Ethan Bronner (11/21/10) reported “that the Palestinian/Israeli conflict has been largely
drained of deadly violence in the past few years.” Hundreds of dead Palestinians are what is
meant by “drained of violence.”

-Balancing Tolerance with Hate Award: Washington Post’s On Faith Blog

On National Coming Out Day (10/11/10), the Washington Post’'s On Faith blog decided it
would be a good time to hear from raging homophobe Tony Perkins of the Family Research
Council. Perkins penned a column attacking “homosexual activist groups” under the
headline “Christian Compassion Requires the Truth About Harms of Homosexuality.” Why on
Earth does anyone need to hear Perkins’ claptrap? The Post explained on Twitter
(10/12/10) that it was a matter of journalistic balance: “We're working to cover both sides.
Earlier, we hosted Dan Savage of It Gets Better in a live chat.” For the record, “It Gets
Better” is Savage’s campaign to combat suicides among queer youth. Who knew that was a
point of view that needed balancing?

-New Low in Wartime Propaganda Award: Time magazine

In the wake of a release of damning WikiLeaks documents about the state of the Afghan
War, Time magazine’s August 9 cover sought to turn the debate over the war around. The
photo was of an Afghan woman’s maimed face, headlined “What Happens If We Leave
Afghanistan.” The implication couldn’t be clearer: The Taliban will commit similar atrocities
without the presence of U.S. forces. The fact that this particularly atrocity-whose connection
to the Taliban has been questioned-happened with U.S. troops staying in Afghanistan
complicates Time's argument. Time's Rick Stengel defended the cover story by explaining
that “bad things do happen to people, and it is part of our job to confront and explain
them.... | would rather confront readers with the Taliban’s treatment of women than ignore
it. I would rather people know that reality as they make up their minds about what the U.S.
and its allies should do in Afghanistan.” We're still waiting for a Time cover that confronts
readers with the bad things that happen to Afghans-including women and children-who are
hit with U.S. bombs.

-Walk It Back Award: New York Times


http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=fF8uonTNO6xlKxCmKnoLlLqhkZXJbtZm
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=daw128yzZhAGm4dh44%2BuWbqhkZXJbtZm
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=aFJcp%2BPWhjXDCIfVVTUKKh7c9lNL4UUG
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=NONyUeOA2n4vJ3ciuXMcbLqhkZXJbtZm
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=oJUG5n4ID6q3lU3u51VwD7qhkZXJbtZm
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=PN%2BWZ36Xueuj3NO55%2BqsdrqhkZXJbtZm
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=VcYtQsq8jEV9IpRkLKO%2BOrqhkZXJbtZm
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=rpRI7NoOpJ4KXIWb8BKhPLqhkZXJbtZm

On November 29, the New York Times published an explosive piece based on the
WikiLeaks diplomatic cables. “Iran Fortifies Its Missiles With the Aid of North Korea” was
the headline, and the piece stated that Iran now possesses powerful missiles with “the
capacity to strike at capitals in Western Europe.” The Times declined to publish the cable
that made this case “at the request of the Obama administration,” but the cable was on the
WikiLeaks website-and provided ample grounds to be skeptical about the Times' definitive
conclusion. (It's not clear, it turns out, that the kind of missile Iran supposedly bought from
North Korea even exists.) After critiques were published by FAIR and others, the Times
published a follow-up (12/3/10), “Wider Window Into Iran’s Missile Capabilities Offers a
Murkier View.” The piece suggested that “a review of a dozen other State Department
cables” and interviews “with American government officials offer a murkier picture of Iran’s
missile capabilities.” But that “murky view” should have been obvious from the start. The
Times' first account was taken as fact in countless media outlets; their quiet follow up
wasn’'t a correction, but it should have been.

-Nonexistent Union-Bashing Award: Rush Limbaugh

After 29 workers died at the Upper Big Branch mine in West Virginia, talkshow host Rush
Limbaugh (4/9/10) fingered the culprit: the miners’ union. “Where was the union?” he asked.
“The union is generally holding these companies up demanding all kinds of safety. Why
were these miners continuing to work in what apparently was an unsafe atmosphere?” As it
turned out, the mine, owned by notorious union-buster Massey Energy, didn’t have a union.
Alerted to his inaccuracy, Limbaugh (4/15/10) doubled down, saying that 85 union coal
miners won a decision against Massey and were re-hired. “So there were union workers
there, and so the United Mine Workers should have been overseeing their safety.... You
people, it’s been 21 years. At some point you are going to learn: If you go up against me on
a challenge of fact, you are going to be wrong. It's just that simple.” What's even simpler?
Disproving him: Those workers he’s talking about are from an entirely different mine owned
by Massey-which has appealed the ruling, so even those workers aren’t back on the job yet
(AFL-CIO Blog, 4/16/10).

-Pay Cuts for Everyone (Except Me!) Award: Steven Pearlstein (Washington Post)

Under the headline “Wage Cuts Hurt, but They May Be the Only Way to Get Americans Back
to Work” (10/13/10), Washington Post columnist Steven Pearlstein argued that “structural
adjustments”-that is, lower pay-“are necessary if the U.S. economy is to find a new
equilibrium.” But he made clear that a 20 percent pay cut isn’t for everyone-it's not for
people like him, for example:

I’'m sure many of you are reading this and thinking that if anyone is forced to take a pay cut
to rebalance the economy, surely it ought to be overpaid investment bankers, corporate
executives and newspaper columnists. That’s how things would work in a socialist paradise,
but not in market economies, which are much better at producing efficiency than fairness.

While it's hard to see investment bankers, whose industry survives because of a massive
government bailout, as paragons of free-market efficiency, his inclusion of newspaper
columnists is even less convincing: It's clearly inefficient for the Post to pay Pearlstein when
people would write columns of a similar caliber for a lot, lot less.

-Adventures in Overstatement Award: Juan Williams (Fox News Channel)


http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=upp5Tr%2FchoeL9VXlj3Etbh7c9lNL4UUG
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=NAkPOxDM4kLxQiuk7w2Vl7qhkZXJbtZm
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=ROX46s0utyoPeTu%2FJ6Ps6rqhkZXJbtZm
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=tHpYk28S64yzUA%2FKqcyBTrqhkZXJbtZm
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=MqZQkk2yTX4IC4GaA3k3hrqhkZXJbtZm

It’s unsurprising that Juan Williams would have hard feelings about NPR's decision to fire
him after comments he made on Fox News Channel about being nervous seeing people in
airports wearing “Muslim garb.” But it still took plenty of nerve for Williams to write this
(FoxNews.com, 10/21/10):

Daniel Schorr, my fellow NPR commentator who died earlier this year, used to talk about
the initial shock of finding himself on President Nixon’'s enemies list. | can only imagine
Dan’s revulsion to realize that today NPR treats a journalist who has worked for them for 10
years with less regard, less respect for the value of independence of thought and embrace
of real debate across political lines than Nixon ever displayed.

Had he been alive to respond, Schorr may have pointed out that in the most infamous case,
Nixon had CIA agents trailing reporter Jack Anderson, plotting ways they might kill him.

-Obama Move to the Right Award: Matt Bai (New York Times)

In a crowded field of move-to-the-right pundits, Bai proved remarkably insistent that the
White House’s troubles could be fixed by furthering drifting to the right. On December 1, Bai
explained that since Obama “isn’t willing to break publicly with liberals, independent and
conservative voters tend to see him as a tool of the left.” This analysis somehow overlooks
the scrapping of the public option in the healthcare debate, the massive escalation of the
Afghan War, and so on. And this would be the same White House whose chief of staff
referred to progressives as “fucking retarded,” whose press secretary denounced the
“professional left” and whose senior adviser said that such critics are “insane.” Not mention
the fact that the vice president told the left to “stop whining” and the president himself
urged them to “wake up.” But, yes, when will they break publicly from the left?

-Fact Checking is Someone Else’s Job Award: David Gregory (NBC)

ABC's This Week interim host Jake Tapper decided to let the factchecking website
PolitiFact evaluate statements made on the program. When asked if he would consider a
similar arrangement for Meet the Press, NBC's David Gregory declined (Washington Post,
4/12/10):

An “interesting idea,” Gregory allows, but not one the NBC show will be emulating. “People
can factcheck Meet the Press every week on their own terms.”

-Am-I-Reading-The-Onion Headline Writing Award: Washington Post

For its April 26 story, “Amid Outrage Over Civilian Deaths in Pakistan, CIA Turns to Smaller
Missiles.”

Honorable mention goes to the New York Times, whose November 11 story explained the
U.S. plan to remain in Afghanistan for at least three years longer than advertised. The
headline: “U.S. Plan Offers Path to Ending Afghan Combat.”

-Immigration Misinformation Award: Bill O’Reilly (Fox News Channel)

During the debate over Arizona’s harsh immigration law SB 1070, Fox News' Bill O'Reilly
made a case in support of Arizona’s crackdown: More immigrations equal more crime.
According to O'Reilly, Phoenix’s crime problem is “out of control” (5/3/10); in the state
overall, the crime problem is “through the roof” (5/4/10, 5/13/10, 5/14/10), it is


http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=AOXlnPpbJ9HvFRJWalDecLqhkZXJbtZm
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=%2FSpMrnbRfQllqP7h3CwPCh7c9lNL4UUG
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=NkQ1Oy3mDgWVjof8E3eFBLqhkZXJbtZm
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=k80QLxRlgiwpbnB%2FMSaOzLqhkZXJbtZm
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=e9OZQPJoDToTuAKfWj66Sx7c9lNL4UUG
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=T7u54K%2FJJGYh%2Bh2JOezDUR7c9lNL4UUG
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=%2FgScLh36FGDtgJM9I0WBu7qhkZXJbtZm
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=5Jx%2Fod3t3rzDa4H1a9lT%2BbqhkZXJbtZm
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=EMfn%2B3usW639I5szNFqAbbqhkZXJbtZm
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=eDfCoeVB7GtC7IQo5khIkbqhkZXJbtZm

“overwhelming” (5/6/10). One problem: There was no crime wave in Arizona or Phoenix,
where authorities were reporting that crime was actually down-which research suggests is
typical in areas with higher immigrant populations (FAIR Action Alert, 5/17/10). After FAIR
noted O’Reilly’s errors, he actually stopped making them. But he soon found new ways to
justify his anti-immigrant stance, like arguing that crime is indeed down along the
border-because immigrants have stopped coming into the country (FAIR Blog, 6/21/10).

-Ask the Bosses Award: Fareed Zakaria (CNN)

Given the dismal state of the U.S. economy, the idea that Fareed Zakaria would present an
October 30 primetime CNN special called Restoring the American Dream made perfect
sense. But then Zakaria got around to explaining his guestlist: “Many complain we don’t
hear enough from businessmen.” And that presumably was Zakaria's rationale for a
discussion of what’s best for U.S. workers restricted to four CEOs. Now CNN's viewers know
what the bosses are thinking about the state of the American dream; hopefully workers
were taking notes.

The original source of this article is Fairness and Accuracy in Reporting (FAIR)
Copyright © FAIR, Fairness and Accuracy in Reporting (FAIR), 2010

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: FAIR

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=a6KMUTHTxJp2G3d%2BjxHR%2FrqhkZXJbtZm
http://salsa.democracyinaction.org/dia/track.jsp?v=2&c=NRR9i%2FruqoRsmnqsJlpC2rqhkZXJbtZm
http://www.fair.org/blog/
https://www.globalresearch.ca/author/fair
http://www.fair.org/blog/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/fair
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

