
| 1

Russia Today: A new kind of Media? A Projection of
Russian Foreign Policy

By William Bowles
Global Research, July 03, 2011
williambowles.info 3 July 2011

Region: Russia and FSU
Theme: Media Disinformation

Is Russia Today a sign of things to come in the world media order?

A global, digital media cuts both ways or as they say ‘what’s good for the goose is also good
for  the gander’.  The arrival  of  The Real  News Network,  Democracy Now! and grtv for
example demonstrates what can be done, even on a shoestring budget. But to get onto the
global media circuit still requires big bucks in spite of all the talk about ‘convergence’ and
‘citizen journalism’.

Ironically,  it’s  been  left  to  the  Russians  to  offer  to  Western  audiences  a  genuine  if
contradictory alternative to our state/corporate media’s take on events. But that’s as it
should be, it is after all the Russian state’s view, views that just happen to coincide in some
respects with progressives here in the West, even if for different reasons.

On the 29 June I watched an in-depth interview with Mark Serwotka general secretary of the
Public and Commercial Services Union (PCS) whose members took part in a strike against
proposed government pension/job cuts but it wasn’t on British TV, it was on Russia Today.

It’s  not  often  that  we  get  to  view  stories  on  broadcast  TV  that  present  progressive
viewpoints on events. To see such stories almost every day took some getting used to for
someone raised on a diet of the Western media, notwithstanding all the propaganda about it
being ‘free’ and ‘objective’. And I’m not alone as according to the following (out-of-date)
figures:

In January 2008, the total number of views for RT videos on YouTube was over
3 million, and RT was sixth in YouTube’s Most Viewed Partners rating, behind
CBS, BBC World, Al Jazeera English, France 24 and Press TV. — Wikipedia

Russia Today

Russia Today (RT) is the Russian state-sponsored digital TV news channel (it also has a
Spanish channel). Financed by the Russian state Duma (parliament) to the tune of some $60
million a year and targeting a very specific sector of Western society, to a leftie RT reveals
itself as somewhat schizophrenic (and maybe not just to lefties).

Thus on the one hand it can interview well-known left-wingers like Noam Chomsky, William
Blum, F. William Engdahl, or Michel Chossudovsky and on the other, some rightwinger from
the fringe UK Independence Party going on about immigration or the welcome demise of the
EU. Or, it will be on fighting ‘international terrorism’ and Russia’s latest obsession, ‘the war

https://www.globalresearch.ca/author/william-bowles
http://williambowles.info
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
http://therealnews.com/
http://www.democracynow.org/
http://tv.globalresearch.ca/
http://williambowles.info/2011/06/30/slash-military-budget-not-pensions-%e2%80%93-uk-union-leader-rt/
http://en.wikipedia.org/wiki/RT_%28TV_network%29


| 2

on drugs’, focusing understandably so on the narco-state of Afghanistan from whence most
of the heroin in Russia is coming.

The ‘schizophrenia’ that I mentioned earlier may only be apparent to a leftie but it makes
sense when you view RT’s programming as a projection of the Russian state’s foreign policy
concerns, especially its own security.

Where it is weakest is of course its reporting on Russia itself but I suspect that it’s a little
more outspoken than any Russian domestic channel on ‘sensitive’ issues. Broadly, it takes a
pro-capitalist  economic and political  position,  but  again RT has pro-socialist  viewpoints
represented in panel discussions, something unheard of on the BBC for example.

And increasingly, there seems to be an interesting trend in its domestic coverage that looks
back to the achievements of the Soviet Union as well as the crimes of Stalin. I think this is a
positive move as it means that a deeper and more complex analysis of the legacy of the
Soviet Union is emerging. After all, you can’t just dismiss seventy-five years of the USSR as
if it didn’t exist and that it didn’t make positive contributions.

Of course RT functions primarily as a PR channel for what Russia has to offer (some of which
is actually interesting given how little we actually know about Russia and its peoples after
decades of Cold War propaganda) as well as projecting Russian foreign policy.

RT denies this but it would be ludicrous to assume that the Russian parliament would spend
$60 million a year and not have the programming reflect the interests of the Russian state.
It’s  why there is  such a strong emphasis on the expansion of  NATO and recalling the
memories of the ‘Great Patriotic War’.

After being bankrupted and broken up by the Empire, the last thing the former Soviet Union
needs is another war. And after all Russia, whatever else it is, it is not an imperialist state.

This  is  why  RT  features  so  many  anti-war  activists,  writers  and  journalists  in  its
programming and explains RT’s apparent programming schizophrenia.

Having borne the brunt of WWII and losing 27 million people, it’s no surprise that RT takes
an anti-war stand. And with the Cold War still alive and well and living in Washington DC and
London, Russia’s relationship with its old nemesis presents the same set of contradictions as
those revealed on RT. This is especially true given the central role that NATO plays in the
Empire’s game plan.

Back when the USSR folded and along with it the Warsaw Pact, it was agreed that NATO
would follow suit. But in the chaos that resulted from the implosion of the Soviet Union,
getting rid of NATO as agreed, conveniently got lost in the shuffle.

So, far from a peaceful world following the end of the Cold War, with no counter-balance to
NATO, things have gone from bad to worse and in the process revealed the not unsurprising
fact that NATO from its inception (the Warsaw Pact was created as a counter-balance to
NATO) was and remains an instrument of Imperial power.

But  Russia,  once one of  the world’s  two superpowers,  re-enters  the fray at  a  distinct
disadvantage, economically and militarily, a position borne out by its vacillation over the
illegal NATO invasion of Libya: which side to back? Well the winning one of course. Had it a

http://www.google.co.uk/url?sa=t&source=web&cd=8&ved=0CFYQFjAH&url=http%3A%2F%2Fwww.spartacus.schoolnet.co.uk%2F2WWwarsawpact.htm&ei=GG4ETrDAI4mk8QO4ycTjDQ&usg=AFQjCNGJ6yZaWkYhHOhulYjiruE2gDo5Rw&sig2=gOQ5mwsRmTWwfFo8Ao519A


| 3

principled position, it would have vetoed the UNSEC vote. Instead, it took what I can only
view as an opportunist position, though what it hoped to gain from it, is anybody’s guess
(one source suggests that favours were promised to Russia in return for abstaining. If so, a
serious miscalculation).

“No longer is NATO pushing eastward, threatening a now compliant Russia,
concerned with maintaining its hegemony in its �near abroad�, but posing no
threat to Western Europe.” — ‘Russia, Egypt, Libya: A kind-of-silver lining’, by
Eric Walberg

Well maybe, but with Russia ringed on all sides by USNATO bases, things don’t look all that
different than they were back in the days of the Cold War, so it’s still a bit of a mystery to
me as to why both China and Russia abstained. But they’ve clearly both learned a lesson as
they do not intend that the same fate befall Syria at least not via the UN Security Council.

Presstv
I confess I’m not really up to speed with Presstv as it’s not as easily available to me as RT
but methinks it comes out of the same bag as al Jazeera/RT, targeting Western audiences
but with the Iranian state’s position on events. Which is fine by me. Let the viewer be the
judge.[2]

Conclusion
It’s apparent that as never before a global class war is being directed and merchandised by
the Western media. The media is now an indispensable weapon in the Empire’s fearsome
arsenal.  Global  in  scope,  it  determines not  only  the nature  of  the ‘news’  but  what  it
considers  to  be  ‘news’  in  the  first  place.  All  alternative  views  disappear  under  tsunami  of
Western suppositions and inventions.

But  even  as  I  try  and  finish  off  this  essay,  I’m  pondering  the  ‘news’  story  that  surfaced
yesterday  (1/7/11)  alleging  that  Col  Gaddafi  said

“[that]  Libya  would  target  European  “homes,  offices,  families”  unless  Nato
stopped its campaign.” — ‘Libya: Muammar Gaddafi threatens Europe‘, BBC 1
July 2011

This struck me as odd and not a little convenient, so I dug a little deeper and came up with
the original Reuters story:

“TRIPOLI,  July  1  (Reuters)  –  Muammar  Gaddafi  delivered  an  address  by
telephone to thousands of supporters who gathered in Tripoli’s Green Square
on Friday, vowing to stay on and warning the NATO-led alliance to stop its air
war or face “catastrophe.”

“”We  advise  you  to  retreat  before  you  face  a  catastrophe,”  Gaddafi  told  the
crowd of supporters who waved green flags and posters of the Libyan leader,
whose  soldiers  are  fighting  a  war  against  NATO-backed  rebels  seeking  his
overthrow.”  — ‘Defiant  Gaddafi warns NATO of  “catastrophe“,  Reuters,  1  July
2011

Then  this  story  appeared  on  Information  Clearing  House  titled  ‘Qaddafi  Did  NOT  Threaten

http://ericwalberg.com/index.php?option=com_content&view=article&id=333
http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-13997322
http://af.reuters.com/article/libyaNews/idAFLDE7601EN20110701
http://www.informationclearinghouse.info/article28458.htm


| 4

Attacks on Europe‘.  As we have seen many times before,  it’s  all  down as to how it’s
translated:

“Gaddafi  is  challenging  Sarkozy,  Cameron  and  Obama  to  switch  on  their  TV
and  watch  the  crowd.  He  is  saying  that  they  will  find  out  that  they  are
delusional because they entered a war which they will never win, he also says
if you continue targeting our houses we can do the same because Europe is
not far away but he said lets not do this.” (ibid)

Predictably, the bent story now embraces the planet, justifying the rationale for ‘taking out
mad  dog  Gaddafi’.  A  perfect  example  of  how  the  state/corporate  media  stranglehold  on
reality functions. Even RT has fallen for the propaganda repeating verbatim the allegations
made in the BBC piece. By the time (if ever) the misrepresentation is addressed, it will be
too late. A replay of Saddam’s none existent WMD.

Note

1. See for example: ‘Russia Today Starts To Worry American Media‘, Disinfo.com

2. ‘Presenter Nick Ferrari quits Iran Press TV over �bias� after election‘, July 1, 2009, Times
Online. The piece opens as follows:

“It is called Press TV, is funded by the Iranian regime, and opponents say that
from its nondescript offices off Hanger Lane in northwest London the 24-hour
news station is beaming pro-Tehran propaganda into homes across Britain.”

Of  course the fact  that  the Empire funds dozens of  both radio and video propaganda
channels into countries around the planet doesn’t figure in the Times’ take on Presstv. This
is especially true of the BBC’s World Service that until recently had been funded by the
British Foreign Office and which orchestrates a massive and ongoing propaganda campaign
against the Tehran government.

The original source of this article is williambowles.info
Copyright © William Bowles, williambowles.info, 2011

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: William Bowles

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the

http://www.informationclearinghouse.info/article28458.htm
http://rt.com/news/african-union-gaddafi-arrest/
http://www.google.co.uk/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.disinfo.com%2F2010%2F08%2Frussia-today-starts-to-worry-american-media%2F&ei=HvYJToadKI62hAfNn7T_Dw&usg=AFQjCNEr6Si1tzdXD70f35ukTIx2fC5zsg&sig2=CE7IGQo93RneF0m6lbeapw
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/middle_east/article6613209.ece
http://williambowles.info
https://www.globalresearch.ca/author/william-bowles
http://williambowles.info
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/william-bowles
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca


| 5

copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca

