
| 1

Russia-gate’s Totalitarian Style
The New York Times is at it again, reporting unproven allegations about Russia
as flat fact, while anyone who questions the Russia-gate groupthink faces ugly
attacks, reports Robert Parry.

By Robert Parry
Global Research, September 04, 2017
Consortiumnews 2 September 2017

Region: Russia and FSU, USA
Theme: Intelligence, Media Disinformation
In-depth Report: FAKE INTELLIGENCE, U.S.

Elections

It is a basic rule from Journalism 101 that when an allegation is in serious doubt – or hasn’t
been established as fact – you should convey that uncertainty to your reader by using words
like “alleged” or “purportedly.” But The New York Times and pretty much the entire U.S.
news media have abandoned that principle in their avid pursuit of Russia-gate.

When Russia is the target of an article, the Times typically casts aside all uncertainty about
Russia’s guilt, a pattern that we’ve seen in the Times in earlier sloppy reporting about other
“enemy” countries, such as Iraq or Syria, as well Russia’s involvement in Ukraine’s civil war.
Again and again, the Times regurgitates highly tendentious claims by the U.S. government
as undeniable truth.

So, despite the lack of publicly provided evidence that the Russian government did “hack”
Democratic emails and slip them to WikiLeaks to damage Hillary Clinton and help Donald
Trump, the Times continues to treat those allegations as flat fact.

For a while, the Times also repeated the false claim that “all 17 U.S. intelligence agencies”
concurred in the Russia-did-it  conclusion, a lie that was used to intimidate and silence
skeptics of the thinly sourced Russia-gate reports issued by President Obama’s intelligence
chiefs.

Only after two of those chiefs – Director of National Intelligence James Clapper and CIA
Director John Brennan – admitted that the key Jan. 6 report was produced by what Clapper
called “hand-picked” analysts from just three agencies, the Times was forced to run an
embarrassing correction retracting the “17 agencies” canard.

But the Times then switched its phrasing to a claim that Russian guilt was a “consensus” of
the U.S. intelligence community, a misleading formulation that still  suggests that all 17
agencies were onboard without actually saying so – all the better to fool the Times readers.

The Times seems to have forgotten what one of its own journalists observed immediately
after reading the Jan. 6 report. Scott Shane wrote:

“What is missing from the public report is what many Americans most eagerly
anticipated: hard evidence to back up the agencies’ claims that the Russian
government engineered the election attack. … Instead, the message from the
agencies essentially amounts to ‘trust us.’”

https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2017/09/02/russia-gates-totalitarian-style/
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/fake-intelligence
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/u-s-elections
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/u-s-elections
https://consortiumnews.com/2017/05/23/new-cracks-in-russia-gate-assessment/
https://consortiumnews.com/2017/05/23/new-cracks-in-russia-gate-assessment/
https://consortiumnews.com/2017/06/29/nyt-finally-retracts-russia-gate-canard/
https://consortiumnews.com/2017/06/29/nyt-finally-retracts-russia-gate-canard/
https://www.nytimes.com/2017/01/06/us/politics/russian-hacking-election-intelligence.html?mcubz=3


| 2

However, if that was the calculation of Obama’s intelligence chiefs – that proof would not be
required – they got that right, since the Times and pretty much every other major U.S. news
outlet has chosen to trust, not verify, on Russia-gate.

Dropping the Attribution

In story after story, the Times doesn’t even bother to attribute the claims of Russian guilt.
That guilt  is just presented as flat fact even though the Russian government denies it  and
WikiLeaks founder Julian Assange says he did not get the emails from Russia or any other
government.

CIA  seal  in  lobby  of  the  spy  agency’s
headquarters. (U.S. government photo)

Of course, it is possible the Russian government is lying and that some cut-outs were used
to hide from Assange the real source of the emails. But the point is that we don’t know the
truth and neither does The New York Times – and likely neither does the U.S. government
(although it talks boldly about its “high confidence” in the evidence-lite conclusions of those
“hand-picked” analysts).

And, the Times continues with this pattern of asserting as certain what is both in dispute
and lacking in verifiable evidence. In a front-page Russia-gate story on Saturday, the Times
treats Russian guilt  as flat fact again. The online version of the story carried the headline:
“Russian Election Hacking Efforts, Wider Than Previously Known, Draw Little Scrutiny.”

The Times’ article opens with an alarmist lede about voters in heavily Democratic Durham,
North Carolina, encountering problems with computer rolls:

“Susan Greenhalgh,  a  troubleshooter  at  a  nonpartisan  election  monitoring
group, knew that the company that provided Durham’s software, VR Systems,
had been penetrated by Russian hackers months before. ‘It felt like tampering,
or some kind of cyberattack,’ Ms. Greenhalgh said about the voting troubles in
Durham.”

The Times reported that Greenhalgh “knew” this supposed fact because she heard it on “a
CNN report.”

https://www.nytimes.com/2017/09/01/us/politics/russia-election-hacking.html?mcubz=3


| 3

If  you  read  deeper  into  the  story,  you  learn  that  “local  officials  blamed  human  error  and
software malfunctions — and no clear-cut evidence of digital sabotage has emerged, much
less a Russian role in it.” But the Times clearly doesn’t buy that explanation, adding:

“After a presidential campaign scarred by Russian meddling, local, state and
federal  agencies  have  conducted  little  of  the  type  of  digital  forensic
investigation required to assess the impact, if any, on voting in at least 21
states whose election systems were targeted by Russian hackers, according to
interviews  with  nearly  two  dozen  national  security  and  state  officials  and
election  technology  specialists.”

But was the 2016 campaign really “scarred by Russian meddling”? For instance, the “fake
news” hysteria of last fall was actually traced to young entrepreneurs who were exploiting
the gullibility of Donald Trump’s supporters to get lots of “clicks” and thus make more ad
revenue.  The  stories  didn’t  trace  back  to  the  Russian  government.  (Even  the
Times  discovered  that  reality  although  it  apparently  has  since  been  forgotten.)

‘Undermining’ American Democracy

The Jan. 6 report by those “hand-picked” analysts from CIA, FBI and the National Security
Agency did tack on a seven-page appendix from 2012 that accused Russia’s RT network of
seeking to undermine U.S. democracy. But the complaints were bizarre if not laughable,
including the charge that RT covered the Occupy Wall Street protests, reported on the
dangers of “fracking,” and allowed third-party presidential candidates to state their views
after they were excluded from the two-party debate between Republican Mitt Romney and
Democrat Barack Obama.

That such silly examples of “undermining” American democracy were even cited in the Jan.
6 report should have been an alarm bell to any professional journalist that the report was a
classic case of biased analysis if not outright propaganda. But the report was issued amid
the  frenzy  over  the  incoming  Trump presidency  when  Democrats  –  and  much  of  the
mainstream media – were enlisting in the #Resistance. The Jan. 6 report was viewed as a
crucial weapon to take out Trump, so skepticism was suppressed.

Because of that – and with Trump continuing to alarm many Americans with his erratic
temperament  and  his  coy  encouragement  of  white  nationalism  –  the  flimsy  Russian
“hacking” case has firmed up into a not-to-be-questioned groupthink, as the Times story on
Saturday makes clear:

“The assaults on the vast back-end election apparatus [i.e. voting rolls] … have
received far less attention than other aspects of the Russian interference, such
as the hacking of  Democratic  emails  and spreading of  false  or  damaging
information about Mrs. Clinton. Yet the hacking of electoral systems was more
extensive than previously disclosed, The New York Times found.”

In other words, even though there has been no solid proof of this “Russian interference” –
either  the  “hacking  of  Democratic  emails”  or  the  “spreading  of  false  or  damaging
information  about  Mrs.  Clinton”  –  the  Times  reports  those  allegations  as  flat  fact  before
extending the suspicions into the supposed “hacking of electoral systems” despite the lack
of supporting evidence and in the face of counter-explanations from local officials. As far as

https://www.nytimes.com/2016/11/25/world/europe/fake-news-donald-trump-hillary-clinton-georgia.html?mcubz=3
https://consortiumnews.com/2017/01/07/us-report-still-lacks-proof-on-russia-hack/


| 4

the Times is concerned, the problem couldn’t be that some volunteer poll worker screwed
up the software. No, it must be the dirty work of Russia! Russia! Russia!

The Times asserts that “Russian efforts to compromise American election systems … include
combing through voter databases,  scanning for vulnerabilities or seeking to alter data,
which have been identified in multiple states.” Again, the Times does not apply words like
“alleged”; it is just flat fact.

Uncertainty Acknowledged

Yet, oddly, the quote used to back up this key accusation acknowledges how little is actually
known. The Times cites Michael Daniel, the cybersecurity coordinator in the Obama White
House, as saying:

“We don’t know if any of the [computer] problems were an accident, or the
random problems you get with computer systems, or whether it was a local
hacker, or actual malfeasance by a sovereign nation-state. … If you really want
to know what happened, you’d have to do a lot of forensics, a lot of research
and investigation, and you may not find out even then.’”

Which is exactly the point: as far as we know from the public record, no U.S. government
forensics  have been done on the Russian “hacking” allegations,  period.  Regarding the
“hack”  of  the  Democratic  National  Committee’s  emails,  the  FBI  did  not  secure  the
computers for examination but instead relied on the checkered reputation of a private outfit
called Crowdstrike, which based much of its conclusion on the fact that Russian lettering
and a  reference  to  a  famous  Russian  spy  were  inserted  into  the  metadata.  Why the
supposedly  crack  Russian  government  hackers  would  be  so  sloppy  has  never  been
explained. It also could not be excluded that these insertions were done deliberately to
incriminate the Russians.

Without  skepticism,  the  Times  accepts  that  there  is  some  secret  U.S.  government
information that should bolster the public’s confidence about Russian guilt, but none of that
evidence is spelled out, other than ironically to say what the Russians weren’t doing.

The Times cited the Jan. 6 report’s determination that

“The Russians shied away from measures that might alter the ‘tallying’ of
votes, … a conclusion drawn from American spying and intercepts of Russian
officials’  communications  and  an  analysis  by  the  Department  of  Homeland
Security,  according  to  the  current  and  former  government  officials.”

But this seems to be the one U.S. government conclusion that the Times doubts, i.e., a
finding of Russian innocence on the question of altering the vote count.

Again  accepting  as  flat  fact  all  the  other  U.S.  government  claims about  Russia,  the  Times
writes:

“Apart  from  the  Russian  influence  campaign  intended  to  undermine  Mrs.
Clinton  and  other  Democratic  officials,  the  impact  of  the  quieter  Russian
hacking  efforts  at  the  state  and  county  level  has  not  been  widely  studied.”

https://consortiumnews.com/2017/05/11/the-scandal-hidden-behind-russia-gate/
https://consortiumnews.com/2017/05/11/the-scandal-hidden-behind-russia-gate/


| 5

There’s,  of  course,  another  rule  from  Journalism  101:  that  when  there  is  a  serious
accusation, the accused is afforded a meaningful chance to dispute the allegation, but the
Times lengthy article ignores that principle, too. The Russian government and WikiLeaks do
not get a shot at knocking down the various allegations and suspicions.

Deep-seated Bias

The reality is that the Times has engaged in a long pattern of anti-Russia prejudice going
back  a  number  of  years  but  escalating  dramatically  since  2013  when  prominent
neoconservatives  began  to  target  Russia  as  an  obstacle  to  their  agendas  of  “regime
change” in Syria and “bomb-bomb-bombing” Iran.

By  September  2013,  the  neocons  were  targeting  Ukraine  as  what  neocon  National
Endowment for Democracy president Carl Gershman deemed the “biggest prize” and an
important  step toward an even bigger  prize,  neutralizing  or  ousting  Russian  President
Vladimir Putin.

Nazi symbols on helmets worn by members of Ukraine’s Azov battalion. (As filmed by a Norwegian film
crew and shown on German TV)

When  neocon  U.S.  officials,  such  as  Assistant  Secretary  of  State  Victoria  Nuland  and  Sen.
John  McCain,  encouraged  a  coup  that  overthrew  Ukraine’s  elected  President  Viktor
Yanukovych,  the Times served as a cheerleader for  the coup-makers even though the
violence was spearheaded by neo-Nazis and extreme Ukrainian nationalists.

When ethnic Russians in eastern Ukraine and Crimea resisted the Feb. 22, 2014 coup, the
Times  collaborated  with  the  State  Department  in  presenting  this  rejection  of  an
unconstitutional transfer of power as a “Russian invasion.”

For instance, on April 21, 2014, the Times led its print editions with an investigative story
using photos provided by the coup regime and the State Department to supposedly show
that  fighters  inside  Ukraine  had  previously  been  photographed  inside  Russia,  except  that
the two key photographs were both taken inside Ukraine, forcing the Times to run a half-
hearted retraction two days later.

Here is  the tortured way the Times treated that  embarrassing lapse in  its  journalistic
standards:

“A  packet  of  American  briefing  materials  … asserts  that  the  photograph  was
taken  in  Russia.  The  same men are  also  shown in  photographs  taken  in
Ukraine. Their appearance in both photographs was presented as evidence of
Russian involvement in eastern Ukraine.

“The packet was later provided by American officials to The New York Times,
which included that description of  the group photograph in an article and
caption that was published on Monday. The dispute over the group photograph
cast  a  cloud  over  one  particularly  vivid  and  highly  publicized  piece  of
evidence.”

In  other  words,  U.S.  officials  hand-fed the Times this  “scoop” on a  Russian “invasion” and

https://consortiumnews.com/2016/10/07/key-neocon-calls-on-us-to-oust-putin/
https://consortiumnews.com/2016/10/07/key-neocon-calls-on-us-to-oust-putin/
https://consortiumnews.com/2015/02/11/nyt-whites-out-ukraines-brown-shirts/
https://consortiumnews.com/2014/04/23/nyt-retracts-russian-photo-scoop/
https://consortiumnews.com/2014/04/23/nyt-retracts-russian-photo-scoop/


| 6

the Times swallowed it whole. But the Times never seems to learn any lessons from its
credulous approach to whatever the U.S. government provides. You might have thought that
the Times’ disgraceful performance in pushing the Iraq-WMD story in 2002 would have given
the newspaper pause, but its ideological biases apparently win out every time.

Two Birds, One Stone

In the case of the Russian “hacking” stories, the anti-Russia bias is compounded by an anti-
Trump bias, a two-fer that has overwhelmed all notions of journalistic principles not only at
the Times but at other mainstream news outlets and many liberal/progressive ones which
want desperately to see Trump impeached and view Russia-gate as the pathway to that
outcome.

So, while there was almost no skepticism about the Jan. 6 report by those “hand-picked”
analysts – even though the report amounts only to a series of “we assess” this and “we
assess” that, i.e,, their opinions, not facts – there has been a bubbling media campaign to
discredit a July 24 memo by the Veteran Intelligence Professionals for Sanity.

Former  National  Security  Agency  official
William  Binney  sitting  in  the  offices  of
Democracy Now!  in  New York  City.  (Photo
credit: Jacob Appelbaum)

The memo, signed by 17 members of the group including former NSA technical director for
world  geopolitical  and  military  analysis  William  Binney,  challenged  the  technological
possibility of Russian hackers extracting data over the Internet at the speed reflected in one
of the posted documents.

After The Nation published an article by Patrick Lawrence about the VIPS memo (a story that
we re-posted at Consortiumnews.com), editor Katrina vanden Heuvel came under intense
pressure  inside  the  liberal  magazine  to  somehow  repudiate  its  findings  and  restore  the
Russia-gate  groupthink.

Outside pressure also came from a number of mainstream sources, including Washington
Post blogger Eric Wemple, who interviewed Nation columnist Katha Pollitt about the inside
anger over Lawrence’s story and its citation by Trump defenders, a development which
upset Pollitt:

https://consortiumnews.com/2016/11/07/new-york-times-apologist-for-power/
https://consortiumnews.com/2017/07/24/intel-vets-challenge-russia-hack-evidence/
https://consortiumnews.com/2017/08/10/new-cracks-in-russia-gate-foundation/
https://www.washingtonpost.com/blogs/erik-wemple/wp/2017/08/15/the-nation-is-reviewing-a-story-casting-doubt-on-russian-hack-of-dnc/?utm_term=.3564b22ac274
https://www.washingtonpost.com/blogs/erik-wemple/wp/2017/08/15/the-nation-is-reviewing-a-story-casting-doubt-on-russian-hack-of-dnc/?utm_term=.3564b22ac274


| 7

“These  are  our  friends  now?  The  Washington  Times,  Breitbart,  Seth  Rich
truthers and Donald Trump Jr.? Give me a break. It’s very upsetting to me. It’s
embarrassing.”

However, in old-fashioned journalism, our reporting was intended to inform the American
people and indeed the world as fully and fairly as possible. We had no control over how the
information would play out in the public domain. If our information was seized upon by one
group or another, so be it. It was the truthfulness of the information that was important, not
who cited it.

A Strange Attack

But  clearly  inside  The Nation,  Pollitt  and others  were  upset  that  the  VIPS memo had
undercut  the  Russia-gate  groupthink.  So,  in  response to  this  pressure,  vanden Heuvel
solicited an attack on the VIPS memo by several dissident members of VIPS and she topped
Lawrence’s article with a lengthy editor’s note.

Strangely,  this  solicited  attack  on  the  VIPS  memo  cites  as  its  “first”  point  that  the  Jan.  6
intelligence report did not explicitly use the word “hack,” but rather “cyber operation,”
adding:

“This could mean via the network, the cloud, computers, remote hacking, or
direct data removal.”

That  uncertainty  about  how the  emails  were  extracted  supposedly  undercut  the  VIPS
argument that the download speeds prohibited the possibility of a “hack,” but this pretense
that the phrase “cyber operation” isn’t referring to a “hack” amounts to a disingenuous
word  game.  After  all,  senior  U.S.  intelligence  officials,  including  former  FBI  Director  James
Comey, have stated under oath and in interviews with major news outlets that they were
referring to a “hack.”

These  officials  also  have  cited  the  Crowdstrike  analysis  of  the  DNC  “hack”  as  support  for
their analysis, and Clinton campaign chairman John Podesta has described how he was the
victim of a “spear-phishing” scam that allowed his emails to be hacked.

After all these months of articles about the Russian “hack,” it seems a bit late to suddenly
pretend no one was referring to a “hack” – only after some seasoned experts concluded that
a “hack” was not  feasible.  Despite the latest  attacks,  the authors  of  the VIPS memo,
including former NSA technology official Binney, stand by their findings.

However, when the cause is to demonize Russia and/or to unseat Trump, apparently any
sleight of hand or McCarthyistic smear is permissible.

https://www.thenation.com/article/a-leak-or-a-hack-a-forum-on-the-vips-memo/#vips-dissent


| 8

Russia scholar Stephen Cohen.

In Post blogger Wemple’s article about The Nation’s decision to undercut the VIPS memo, he
includes some nasty asides against Russia scholar Stephen Cohen, who happens to be
Katrina vanden Heuvel’s husband.

In a snide tone, Wemple describes Cohen as providing “The soft-glove treatment of Russian
President Vladimir Putin,” calling it Cohen’s “specialty.”

Wemple  also  repeats  the  canard  about  “a  consensus  finding  of  the  U.S.  intelligence
community” when we have known for some time that the Jan. 6 report was the work of
those “hand-picked” analysts from three agencies, not a National Intelligence Estimate that
would reflect the consensus view of all 17 agencies and include dissents.

What is playing out here – both at The New York Times and across the American media
landscape – is  a totalitarian-style approach toward any challenge to the groupthink on
Russia-gate.

Even though the Obama administration’s intelligence chiefs presented no public evidence to
support  their  “assessments,”  anyone  who  questions  their  certainty  can  expect  to  be
smeared and ridiculed. We must all treat unverified opinions as flat fact.

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated
Press and Newsweek in the 1980s. You can buy his latest book, America’s Stolen
Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com).

The original source of this article is Consortiumnews
Copyright © Robert Parry, Consortiumnews, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Parry

https://www.washingtonpost.com/blogs/erik-wemple/wp/2017/09/01/the-nation-issues-editors-note-on-story-questioning-whether-the-dnc-was-hacked/?utm_term=.b80a06d65d0a
https://org.salsalabs.com/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0
https://consortiumnews.com/2017/09/02/russia-gates-totalitarian-style/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2017/09/02/russia-gates-totalitarian-style/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry


| 9

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

