
| 1

Rupert Murdoch: Propaganda Recruit for Reagan

By Robert Parry
Global Research, October 06, 2015
Consortium News 5 October 2015

Region: USA
Theme: History, Media Disinformation

In February 1983, global media magnate Rupert Murdoch volunteered to help the Reagan
administration’s  propaganda  strategy  for  deploying  U.S.  mid-range  nuclear  missiles  in
Europe  by  using  his  newspapers  to  exacerbate  public  fears  about  the  Soviet  Union,
according to a recently declassified “secret” letter.

Murdoch, then an Australian citizen with major newspaper holdings in Great Britain and
some  in  the  United  States,  had  already  established  close  political  ties  with  British
Conservative Prime Minister Margaret Thatcher and was developing them with President
Ronald Reagan, partly through one of  Murdoch’s lawyers,  the infamous Red-baiter Roy
Cohn, who had served as counsel to Sen. Joe McCarthy’s investigations in the 1950s.

By February 1983, Cohn had already arranged a face-to-face meeting between Reagan and
Murdoch (on Jan. 18, 1983) and had brokered a collaborative relationship between Murdoch
and Charles Z. Wick, director of the U.S. Information Agency who oversaw U.S. propaganda
operations worldwide.

President  Reagan  meets  with  publisher
Rupert  Murdoch,  U.S.  Information  Agency
Director Charles Wick, lawyers Roy Cohn and
Thomas  Bolan  in  the  Oval  Office  on  Jan.  18,
1983.  (Photo  credit:  Reagan  presidential
library)

On Feb. 14, 1983, in a “secret” letter to Reagan’s National Security Advisor William P. Clark,
USIA Director Wick described a phone call from Murdoch in which they discussed ways to
heighten European and American fears about Soviet SS-20 intermediate-range missiles and
thus undermine activists pushing for nuclear disarmament. Murdoch said his comments
reflected the views of high-ranking British officials with whom Murdoch had talked.

https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2015/10/05/rupert-murdoch-propaganda-recruit/
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/culture-society-history
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
http://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2014/12/get-attachment-2.aspx_.jpeg?55ac53
http://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2015/10/wickletter.pdf?55ac53


| 2

In the letter, Wick told Clark that CIA Director William J. Casey was eager to help Murdoch’s
efforts  by  releasing  classified  satellite  photos  of  the  Soviet  missiles  in  eastern  Europe  but
was confronting resistance from the spy agency’s professional analysts.

“Rupert Murdoch … called me on February 9 [1983],” Wick told Clark. “Senior British officials
have been telling him of their increasing concern with the rapid progress being made by the
unilateralists,”  a  reference  to  the  anti-nuclear  activists  who  were  rallying  millions  of
Europeans to the cause of nuclear disarmament.

“According to Murdoch, the majority of the people just do not understand the
SS-20 threat.  He asked if  we could release satellite photographs of Soviet
SS-20s  to  dramatically  stem the  rising  opposition  to  GLCM [U.S.  ground-
launched  cruise  missiles]  and  Pershing  II  deployment.  He  felt  that  the
delineation of the SS-20 threat graphically could be very persuasive. It would
give the press – the friendly press in particular – an opportunity to counter the
growing wave of unilateralism.

“I pointed out to Murdoch that I had seen these photographs and they are not
comprehensible  to  the  lay  person.  Murdoch  responded  that  he  would
commission  credible  analysts  to  be  briefed  here.  They  could  make  the
photographs understandable to the average individual with circles, arrows, and
other enhancements.”

The  next  section  of  Wick’s  letter  remains  classified  –  more  than  three  decades  later  –  on
national security grounds.

On the letter’s second page, Wick describes his contact with CIA Director Casey regarding
Murdoch’s phone call to seek the CIA’s cooperation in releasing the satellite photographs
and  making  other  public  relations  moves  to  influence  domestic  and  international  public
opinion, including “a presidential press conference similar to President Kennedy’s during the
Cuban missile crisis.”

Wick said President Reagan

“could present large blow-ups while experts would be on hand to provide
explanations in greater detail.  Bill  Casey agreed to re-check the objections
raised by his people when we initially discussed release of the photographs last
year.  Bill’s  people  still  oppose  release  of  the  photographs  for  ‘legal  and
security considerations.’ However, Bill said we do not want to be too rigid and
protective, given Murdoch’s observations and with so much hanging in the
balance on the upcoming German elections.”

Wick  added  that  he  and  Casey  wanted  NSC Advisor  Clark  to  take  this  “major  public
diplomacy question” to the Senior Policy Group (SPG) to consider overriding the CIA staff’s
objections. (Wick’s letter was declassified last month by the National Archives in response to
a Freedom of Information Act request that I filed in 2013.)

Dangerous Tensions

In 1983, the escalating tensions with the Soviet Union over the SS-20s and the deployment
of U.S. cruise missiles in Europe led to what became known as “the New Cold War,” with
Reagan rapidly expanding the U.S. military budget and engaging in extreme anti-Soviet



| 3

rhetoric.

In a March 23, 1983 speech to the nation about the supposed Soviet threat, Reagan did
release a few satellite images but they were of facilities in Cuba and Central America, not
eastern Europe and the SS-20s. “I wish I could show you more without compromising our
most sensitive intelligence sources and methods,” Reagan said.

A CIA historical review in 2007 revealed that the Reagan administration in the early 1980s
was intentionally raising tensions with the Soviet Union, in part, by mounting provocative
military exercises near  its  borders.  In  response,  Moscow raised its  nuclear  alert  levels
fearing a possible U.S.  first  strike,  a hair-trigger risk for  an accidental  nuclear conflict  that
was not well understood in Washington at the time.

The CIA study reported:

“New information suggests that Moscow … was reacting to US-led naval and air
operations, including psychological warfare missions conducted close to the
Soviet  Union.  These  operations  employed  sophisticated  concealment  and
deception measures to thwart Soviet early warning systems and to offset the
Soviets’ ability … to read US naval communications.”

The Soviets were also spooked by Reagan’s harsh “evil empire” rhetoric and weapons build-
up, prompting “Soviet officials and much of the populace to voice concern over the prospect
of a US nuclear attack,” the CIA study said. “Moscow’s threat perceptions and Operation
RYAN [a special intelligence operation to collect data on the U.S. threat] were influenced by
memories of Hitler’s 1941 surprise attack on the USSR (Operation BARBAROSSA).”

As a major global publisher with close ties to Thatcher’s government, Murdoch saw himself
as part of this ideological struggle and volunteered his news outlets to support hard-line
Thatcher-Reagan policies against the Soviets. Documents previously released by Reagan’s
presidential  library in  Simi  Valley,  California,  revealed the key role  played by Cohn in
connecting Murdoch with the top echelon of the Reagan administration.

Both Roy Cohn and Ronald Reagan got their starts in politics during the anti-communist
purges in the 1950s, Cohn as Sen. Joe McCarthy’s chief counsel and Reagan as a witness
against  alleged  communists  in  Hollywood.  Cohn,  a  hardball  political  player,  built  his
reputation as both an anti-communist and anti-gay crusader who aggressively interrogated
witnesses during the Red Scare and the Lavender Scare, claiming that the U.S. government
was infiltrated by communists and homosexuals who threatened the nation’s security.

Cohn’s  high-profile role in  the McCarthy hearings ultimately ended when he was forced to
resign over charges that he targeted the U.S. Army for an anti-communist purge because it
had refused to give preferential treatment to one of his close associates, G. David Shine.
Though  Cohn  denied  he  was  romantically  involved  with  Shine  –  and  a  homosexual
relationship was never proven – Cohn’s own homosexuality became publicly known after he
underwent treatment for AIDS in the 1980s, leading to his death in 1986.

However, in Cohn’s final years, he enjoyed close personal ties to the Reagan administration
and  exchanged warm notes  with  Reagan himself.  But,  more  significantly,  Cohn,  as  one  of
Murdoch’s lawyers, brought the influential publisher into the Oval Office on Jan. 18, 1983, to

http://www.reagan.utexas.edu/archives/speeches/1983/32383d.htm
https://www.cia.gov/library/center-for-the-study-of-intelligence/csi-publications/books-and-monographs/a-cold-war-conundrum/source.htm


| 4

meet with Reagan and Wick. A photograph of that meeting – also released by the Reagan
library – shows Cohn leaning forward, speaking to Reagan who is seated next to Murdoch.

“I  had one interest  when Tom [Bolan,  Cohn’s  law partner]  and I  first  brought
Rupert Murdoch and Governor Reagan together – and that was that at least
one major publisher in this country … would become and remain pro-Reagan,”
Cohn wrote in a Jan. 27, 1983 letter to senior White House aides Edwin Meese,
James Baker and Michael Deaver. “Mr. Murdoch has performed to the limit up
through and including today.”

The letter noted that Murdoch then owned the “New York Post – over one million, third
largest and largest afternoon; New York Magazine;  Village Voice;  San Antonio Express;
Houston  Ring  papers;  and  now  the  Boston  Herald;  and  internationally  influential  London
Times, etc.” [For more details on Cohn’s role, see Consortiumnews.com’s “How Roy Cohn
Helped Rupert Murdoch.”]

Financing Propaganda

Following the  Jan.  18,  1983 meeting,  Murdoch became involved in  a  privately  funded
propaganda project to help sell Reagan’s hard-line Central American policies, according to
other documents. That PR operation was overseen by senior CIA propaganda specialist
Walter Raymond Jr. and CIA Director Casey.

By late 1982, the Reagan administration was gearing up for an expanded propaganda push
in support of the President’s aggressive policies in Central America, including support for the
Salvadoran and Guatemalan militaries – both notorious for their human rights violations –
and for the Nicaraguan Contra rebels who also were gaining an unsavory reputation for acts
of terrorism and brutality.

This PR campaign was spearheaded by CIA Director Casey and Raymond, one of the CIA’s
top covert operation specialists who was transferred to the National Security Council staff to
minimize  legal  concerns  about  the  CIA  violating  its  charter  which  bars  influencing  the
American  public.  To  further  shield  the  CIA  from  possible  fallout  from  this  domestic
propaganda operation, Casey and Raymond sought to arrange private financing to pay for
some activities.

On Jan.  13,  1983,  NSC Advisor  Clark  noted in  a  memo to  Reagan the need for  non-
governmental money to advance the PR project. “We will develop a scenario for obtaining
private funding,” Clark wrote, as cited in an unpublished draft chapter of the congressional
Iran-Contra  investigation.  Clark  then  told  the  President  that  “Charlie  Wick  has  offered  to
take  the  lead.  We  may  have  to  call  on  you  to  meet  with  a  group  of  potential  donors.”

Five days later, on Jan. 18, 1983, Roy Cohn accompanied Rupert Murdoch into the Oval
Office for a face-to-face meeting with President Reagan and USIA Director Wick. Nine days
later, in the Jan. 27, 1983 letter to Meese, Baker and Deaver – written on the letterhead of
the Saxe,  Bacon & Bolan law firm – Cohn hailed the success of  Murdoch’s “warm meeting
with the President and the goodwill created by Charlie Wick’s dinner.”

But  Murdoch  was  also  thin-skinned.  Cohn  complained  about  what  Murdoch  saw  as  a
presidential snub when Reagan bypassed the Boston Herald during a late January 1983 trip
to  Boston.  Michael  McManus,  the  deputy  assistant  to  the  President,  offered  an  effusive

https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2015/01/Murdoch-Reagan-Cohn.pdf?55ac53&55ac53
https://consortiumnews.com/2015/01/28/how-roy-cohn-helped-rupert-murdoch/
https://consortiumnews.com/2015/01/28/how-roy-cohn-helped-rupert-murdoch/
http://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2014/12/lostchapter.pdf?55ac53&55ac53
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2014/12/clark-reaganmemo.pdf?55ac53&55ac53


| 5

apology  to  Cohn:

“we were all sorry about the confusion surrounding a possible Presidential visit
to the Boston Herald. …

“I also called Mr. Murdoch as you suggested, explained the situation to him and
apologized for any confusion. I am sure you are aware of our continued high
regard for Mr. Murdoch personally and our appreciation of the importance of
what he is doing.”

Despite  Cohn’s  complaint  about  the  slight  to  Murdoch,  the  Australian  media  magnate
appears to have pitched in to help the CIA-organized outreach program for Reagan’s Central
American policies. Now declassified documents indicate that Murdoch was soon viewed as a
source for the private funding.

On May 20, 1983, longtime CIA propagandist Raymond, who was overseeing the “perception
management” project aimed at both domestic and foreign audiences, wrote that $400,000
had been raised from private donors brought to the White House by USIA Director Wick.

Raymond said the funds were divided among several organizations including Accuracy in
Media, a right-wing group that attacked reporters who deviated from Reagan’s propaganda
themes, and the neoconservative Freedom House (which later denied receiving White House
money, though it made little sense that Raymond would lie in an internal memo).

As the White House continued to cultivate its ties to Murdoch, Reagan held a second Oval
Office  meeting  with  the  publisher  — on  July  7,  1983  — who  was  accompanied  by  Charles
Douglas-Home, the editor of Murdoch’s flagship UK newspaper, the London Times.

President Ronald Reagan meets with Charles
Douglas Home, editor of London Times, and
its  publisher  Rupert  Murdoch  in  the  Oval
Office on July 7, 1983. (Photo credit: Reagan
presidential library)

In an Aug. 9, 1983 memo summing up the results of a Casey-organized meeting with five
leading ad executives regarding how to “sell” Reagan’s policies in Central America,
Raymond referred to Murdoch as if he were one of the benefactors helping out.

In a memo to Clark, Raymond said the project would involve a comprehensive approach
aimed at persuading a majority of Americans to back Reagan’s Central American policies.

http://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2014/12/get-attachment-1.aspx_.jpeg?55ac53
https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2014/12/raymond-clarkmemo.pdf?55ac53&55ac53


| 6

“We must move out into the middle sector of the American public and draw them into the
‘support’ column,” Raymond wrote. “A second package of proposals deal with means to
market the issue, largely considering steps utilizing public relations specialists – or similar
professionals – to help transmit the message.”

To improve the project’s chances for success, Raymond wrote, “we recommended funding
via Freedom House or some other structure that has credibility in the political center. Wick,
via  Murdoch,  may  be  able  to  draw  down  added  funds  for  this  effort.”  Raymond  included
similar information in a separate memo to Wick in which Raymond noted that “via Murdock
[sic] may be able to draw down added funds” to support the initiative. (Raymond later told
me that he was referring to Rupert Murdoch.)

In a March 7,  1984 memo about the “‘Private Funders’  Project,”  Raymond referred to
Murdoch again in discussing a request for money from longtime CIA-connected journalist
Brian Crozier, who was “looking for private sector funding to work on the question of ‘anti-
Americanism’ overseas.”

Raymond wrote:

“I am pursuaded [sic] it is a significant long term problem. It is also the kind of
thing that Ruppert [sic] and Jimmy might respond positively to. Please look
over the stack [of papers from Crozier] and lets [sic] discuss if and when there
might be further discussion with our friends.”

Murdoch’s  News Corp.  has  not  responded to  several  requests  for  comment  about  the
Reagan-era documents.

Murdoch’s Rise

With these close ties to Reagan’s White House and Thatcher’s 10 Downing Street, Murdoch’s
media empire continued to grow. To meet a regulatory requirement that U.S. TV stations
must be owned by Americans, Murdoch became a naturalized citizen of the United States in
1985.  Murdoch  also  benefited  from  the  Reagan  administration’s  relaxation  of  media
ownership rules which enabled him to buy more TV stations, which he then molded into the
Fox Broadcasting Company, which was founded on Oct. 9, 1986.

In 1987,  the “Fairness Doctrine,” which required political  balance in broadcasting,  was
eliminated, which let Murdoch pioneer a more aggressive conservatism on his TV network.
In the mid-1990s, Murdoch expanded his political reach by founding the neoconservative
Weekly Standard in 1995 and Fox News on cable in 1996. At Fox News, Murdoch hired
scores  of  prominent  politicians,  mostly  Republicans,  putting  them  on  his  payroll  as
commentators.

Last  decade,  Murdoch continued to  expand his  reach into  U.S.  mass media,  acquiring
DirecTV  and  the  financial  news  giant  Dow  Jones,  which  included  The  Wall  Street  Journal,
America’s leading business news journal.

As his empire grew, Murdoch parlayed his extraordinary media power into the ability to
make or break political leaders, especially in the United States and the United Kingdom. In
December 2014, the UK’s Independent reported that Ed Richards, the retiring head of the
British media regulatory agency Ofcom, accused British government representatives of

https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2014/12/crozier-memo.pdf?55ac53&55ac53
http://www.independent.co.uk/news/media/press/government-favoured-rupert-murdochs-media-empire-says-outgoing-ofcom-chief-9947518.html


| 7

showing favoritism to Murdoch’s companies.

Richards said he was “surprised” by the informality, closeness and frequency of contact
between executives and ministers during the failed bid by Murdoch’s News Corp. for the
satellite network BSkyB in 2011. The deal was abandoned when it was discovered that
journalists at Murdoch’s News of the World  tabloid had hacked the phone of murdered
schoolgirl Milly Dowler and others.

“What surprised everyone about it – not just me – was quite how close it was and the
informality  of  it,”  Richards  said,  confirming  what  had  been  widely  reported  regarding
Murdoch’s access to powerful British politicians dating back at least to the reign of Prime
Minister Thatcher in the 1980s. The Reagan documents suggest that Murdoch built similarly
close ties to leading U.S. politicians in the same era.

These glimpses behind the curtain also reveal how these symbiotic – or some might say
incestuous  –  relationships  have  developed  between  media  magnates  and  likeminded
politicians. Though Murdoch might argue that he was simply following his ideological beliefs
– and putting his news outlets behind his political goals – it’s also clear that his commitment
to right-wing causes proved very profitable as well.

Investigative reporter Robert Parry broke many of the Iran-Contra stories for The Associated
Press  and  Newsweek  in  the  1980s.  You  can  buy  his  latest  book,  America’s  Stolen
Narrative, either in print here or as an e-book (from Amazon and barnesandnoble.com). You
also can order Robert Parry’s trilogy on the Bush Family and its connections to various right-
wing operatives for only $34. The trilogy includes America’s Stolen Narrative. For details on
this offer, click here.

The original source of this article is Consortium News
Copyright © Robert Parry, Consortium News, 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Robert Parry

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://org.salsalabs.com/o/1868/t/12126/shop/shop.jsp?storefront_KEY=1037
http://www.amazon.com/Americas-Stolen-Narrative-Washington-ebook/dp/B009RXXOIG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350755575&sr=8-1&keywords=americas+stolen+narrative
http://www.barnesandnoble.com/s/americas-stolen-narrative?keyword=americas+stolen+narrative&store=ebook&iehack=%E2%98%A0
https://consortiumnews.com/2015/06/15/the-bush-dynastys-back-story/
https://consortiumnews.com/2015/10/05/rupert-murdoch-propaganda-recruit/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
https://consortiumnews.com/2015/10/05/rupert-murdoch-propaganda-recruit/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/robert-parry
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

