® GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

Rummy’s North Korea Connection

By Global Research Region: Asia
Global Research, October 16, 2006 Theme: Militarization and WMD
Fortune Magazine 12 May 2003 In-depth Report: NORTH KOREA

Rummy’s North Korea Connection:

What did Donald Rumsfeld know about ABB’s deal to build nuclear reactors there? And why
won't he talk about it?

By Richard Behar, Research Associate Brenda Cherry

May 12, 2003

(FORTUNE Magazine) - Defense Secretary Donald Rumsfeld rarely keeps his opinions to
himself. He tends not to compromise with his enemies. And he clearly disdains the
communist regime in North Korea. So it's surprising that there is no clear public record of his
views on the controversial 1994 deal in which the U.S. agreed to provide North Korea with
two light-water nuclear reactors in exchange for Pyongyang ending its nuclear weapons
program. What's even more surprising about Rumsfeld’s silence is that he sat on the board
of the company that won a $200 million contract to provide the design and key components
for the reactors.

The company is Zurich-based engineering giant ABB, which signed the contract in early
2000, well before Rumsfeld gave up his board seat and joined the Bush administration.
Rumsfeld, the only American director on the ABB board from 1990 to early 2001, has never
acknowledged that he knew the company was competing for the nuclear contract. Nor could
FORTUNE find any public reference to what he thought about the project. In response to
questions about his role in the reactor deal, the Defense Secretary’s spokeswoman Victoria
Clarke told Newsweek in February that “there was no vote on this” and that her boss “does
not recall it being brought before the board at any time.”

Rumsfeld declined requests by FORTUNE to elaborate on his role. But ABB spokesman Bjorn
Edlund has told FORTUNE that “board members were informed about this project.” And
other ABB officials say there is no way such a large and high-stakes project, involving
complex questions of liability, would not have come to the attention of the board. “A written
summary would probably have gone to the board before the deal was signed,” says Robert
Newman, a former president of ABB’s U.S. nuclear division who spearheaded the project.
“I'm sure they were aware.”

FORTUNE contacted 15 ABB board members who served at the time the company was
bidding for the Pyongyang contract, and all but one declined to comment. That director, who
asked not to be identified, says he’s convinced that ABB’s chairman at the time, Percy
Barnevik, told the board about the reactor project in the mid-1990s. “This was a major thing


https://www.globalresearch.ca/author/admin
https://www.globalresearch.ca/region/asia
https://www.globalresearch.ca/theme/militarization-and-wmd
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/north-korea

for ABB,” the former director says, “and extensive political lobbying was done.”

The director recalls being told that Rumsfeld was asked “to lobby in Washington” on ABB’s
behalf in the mid-1990s because a rival American company had complained about a foreign-
owned firm getting the work. Although he couldn’t provide details, Goran Lundberg, who ran
ABB’s power-generation business until 1995, says he’s “pretty sure that at some point Don
was involved,” since it was not unusual to seek help from board members “when we needed
contacts with the U.S. government.” Other former top executives don’t recall Rumsfeld’s
involvement.

Today Rumsfeld, riding high after the Iraq war, is reportedly discussing a plan for “regime
change” in North Korea. But his silence about the nuclear reactors raises questions about
what he did-or didn’t do-as an ABB director. There is no evidence that Rumsfeld, who took a
keen interest in the company’s nuclear business and attended most board meetings, made
his views about the project known to other ABB officials. He certainly never made them
public, even though the deal was criticized by many people close to Rumsfeld, who said
weapons-grade nuclear material could be extracted from light-water reactors. Paul
Wolfowitz, James Lilley, and Richard Armitage, all Rumsfeld allies, are on record opposing
the deal. So is former presidential candidate Bob Dole, for whom Rumsfeld served as
campaign manager and chief defense advisor. And Henry Sokolski, whose think tank
received funding from a foundation on whose board Rumsfeld sat, has been one of the most
vocal opponents of the 1994 agreement.

One clue to Rumsfeld’s views: a Heritage Foundation speech in March 1998. Although he did
not mention the light-water reactors, Rumsfeld said the 1994 Agreed Framework with North
Korea “does not end its nuclear menace; it merely postpones the reckoning, with no
assurance that we will know how much bomb-capable material North Korea has.” A search
of numerous databases found no press references at the time, or throughout the 1990s,
noting Rumsfeld was a director of the company building the reactors. And Rumsfeld didn’t
bring it up either.

ABB, which was already building eight nuclear reactors in South Korea, had an inside track
on the $4 billion U.S.-sponsored North Korea project. The firm was told “our participation is
essential,” recalls Frank Murray, project manager for the reactors. (He plays the same role
now at Westinghouse, which was acquired by Britain’s BNFL in 1999, a year before it also
bought ABB’s nuclear power business.) The North Korean reactors are being primarily
funded by South Korean and Japanese export-import banks and supervised by KEDO, a
consortium based in New York. “It was not a matter of favoritism,” says Desaix Anderson,
who ran KEDO from 1997 to 2001. “It was just a practical matter.”

Even so, ABB tried to keep its involvement hush-hush. In a 1995 letter from ABB to the
Department of Energy obtained by FORTUNE, the firm requested authorization to release
technology to the North Koreans, then asked that the seemingly innocuous one-page letter
be withheld from public disclosure. “Everything was held close to the vest for some reason,”
says Ronald Kurtz, ABB’s U.S. spokesman. “It wasn't as public as contracts of this magnitude
typically are.”

However discreet ABB tried to be about the project, Kurtz and other company insiders say
the board had to have known about it. Newman, the former ABB executive, says a written
summary of the risk review would probably have gone to Barnevik. Barnevik didn’t return



FORTUNE’s phone calls, but Newman’s Zurich-based boss, Howard Pierce, says Rumsfeld
“was on the board-so | can only assume he was aware of it.”

By all accounts Rumsfeld was a hands-on director. Dick Slember, who once ran ABB’s global
nuclear business, says Rumsfeld often called to talk about issues involving nuclear
proliferation, and that it was difficult to “get him pointed in the right direction.” Pierce, who
recalls Rumsfeld visiting China to help ABB get nuclear contracts, says, “Once he got an
idea, it was tough to change his mind. You really had to work your ass off to turn him
around.” Shelby Brewer, a former head of ABB’s nuclear business in the U.S., recalls
meetings with Rumsfeld at the division’s headquarters in Connecticut. “I found him
enchanting and brilliant,” he says. “He would cut through Europeans’ bullshit like a hot knife
through butter.”

None of them could recall Rumsfeld talking about the North Korea project. But if he was
keeping his opinions to himself, others were not. The Republicans attacked the deal from
the start, particularly after gaining control of Congress in 1994. “The Agreed Framework was
a political orphan within two weeks after its signature,” says Stephen Bosworth, KEDQO'’s first
executive director and a former U.S. ambassador to South Korea. It’s not hard to understand
why it was controversial. North Korea is on the list of state sponsors of terrorism and has
repeatedly violated the terms of the Non-Proliferation Treaty. Robert Gallucci, the assistant
secretary of state who spearheaded the 1994 agreement, doesn’t disagree, but says, “If we
didn’'t do a deal, either we would have gone to war or they’'d have over 100 nuclear
weapons.”

The problem, say a number of nuclear energy experts, is that it's possible, though difficult,
to extract weapons-grade material from light-water reactors. “Reprocessing the stuff is not a
big deal,” says Victor Gilinsky, who has held senior posts at the Atomic Energy Commission
and the Nuclear Regulatory Commission. “You don’t even need special equipment. The
KEDO people ignore this. And we’re still building the damn things.”

Given the Republican outcry over the reactor deal, Rumsfeld’s public silence is nearly
deafening. “Almost any Republican was complaining about it,” says Winston Lord, President
Clinton’s assistant secretary of state for East Asian/Pacific Affairs. Lord can’t remember
Rumsfeld speaking out. Nor can Frank Gaffney Jr., whose fervently anti-KEDO Center for
Security Policy had ties to Rumsfeld. Gaffney speculates that Rumsfeld might have recused
himself from the controversy because of his ABB position.

By 1998 a debate was raging in Washington about the initiative, and the delays were
infuriating Pyongyang. Inspectors could no longer verify North Korea’s nuclear material
inventory. Still, at some point in 1998, ABB received its formal “invitation to bid,” says
Murray. Where was Rumsfeld? That year he chaired a blue-ribbon panel commissioned by
Congress to examine classified data on ballistic missile threats. The commission concluded
that North Korea could strike the U.S. within five years. (Weeks after the report was
released, it fired a three-stage rocket over Japan.) The Rumsfeld Commission also concluded
that North Korea was maintaining a nuclear weapons program-a subtle swipe at the reactor
deal, which was supposed to prevent such a program. Rumsfeld’s resume in the report did
not mention that he was an ABB director.

In his final days in office, Clinton had been preparing a bold deal in which North Korea would
give up its missile and nuclear programs in return for aid and normalized relations. But
President Bush was skeptical of Pyongyang’s intentions and called for a policy review in



March 2001. Two months later the DOE, after consulting with Rumsfeld’s Pentagon, renewed
the authorization to send nuclear technology to North Korea. Groundbreaking ceremonies
attended by Westinghouse and North Korean officials were held Sept. 14, 2001-three days
after the worst terror attack on U.S. soil.

The Bush administration still hasn’t abandoned the project. Representative Edward Markey
and other Congressmen have been sending letters to Bush and Rumsfeld, asking them to
pull the plug on the reactors, which Markey calls “nuclear bomb factories.” Nevertheless, a
concrete-pouring ceremony was held last August, and Westinghouse sponsored a training
course for the North Koreans that concluded in October-shortly before Pyongyang confessed
to having a secret uranium program, kicked inspectors out, and said it would start making
plutonium. The Bush administration has suspended further transfers of nuclear technology,
but in January it authorized $3.5 million to keep the project going.

Sooner or later, the outspoken Secretary of Defense will have to explain his silence.

The original source of this article is Fortune Magazine
Copyright © Global Research, Fortune Magazine, 2006

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Global Research

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://www.globalresearch.ca/author/admin
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/admin
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

