
| 1

Reporters Without Borders and RCTV:
Disinformation and Lies

By Salim Lamrani
Global Research, September 15, 2007
21 September 2007

Region: Europe, Latin America & Caribbean
Theme: Media Disinformation

The  rejection  to  renew  the  20-year-old  concession  license  of  the  private  Venezuelan
television  channel  RCTV  that  expired  May  27,  2007,  set  off  extraordinary  media  hysteria
worldwide. For several weeks, press from all over the globe focused on a banal event that
goes totally  unnoticed when it  occurs  in  any other  country.  The media converted the
completely normal and legitimate administrative decision into an attack on press freedoms.
Reporters Without Borders (RSF), naturally, participated in the international disinformation
campaign publishing an extremely bias report about RCTV on June 5, 2007. (1)

Closure of RCTV and media hegemony?

 

RSF titled their report “Closure of Radio Caracas Television Consolidates Media Hegemony.”
The organization’s tone instantly conveys two lies in only one phase. First, RCTV has not
been closed and can continue broadcasting via cable or satellite. As the radio spectrum, by
definition, is limited, the Venezuelan government decided not to renew the contract of this
channel and instead assign the freed space to another channel in an attempt to democratize
the media. Therefore, contrary to RSF claims, RCTV has not “stopped broadcasting.” (2)

The second fallacy is  found in  the expression “media hegemony.”  With this  title,  RSF
expects the reader to believe that the Venezuelan authorities control the media and hold a
virtual  monopoly over this  sector.  In  order to win over public  opinion,  Robert  Ménard,
general secretary of the organization, incessantly repeats the same maxim to the press:
“Chávez has hegemonic control over the media.”(3) However, the truth is quite different. In
Venezuela, 80% of current TV channels and radio stations are privately owned. In terms of
cable and satellite TV, private companies control nearly all channels. Moreover, the 118
national and regional periodicals distributed in the country are controlled by the private
sector. “Media hegemony” exists, all right. But private financial groups and corporations are
the ones in control. (4)

Arbitrary decision by President Hugo Chávez?

RSF asserts that the decision was made “by order of president Hugo Chávez” and claims
that this is illegal since, according to RSF, there is a lack of a “judicial order […] in order to
deny the channel the right to broadcast for the next twenty years.” Here again RSF uses the
double lie, given that the decision is perfectly legal in terms of existing international law. As
in most countries around the world, the airwaves belong to the state and are to be used in
the public’s interest; Article 156 of the Venezuelan constitution as well as the Organic Law of
Telecommunications grants the government the power to regulate access. It is absolutely

https://www.globalresearch.ca/author/salim-lamrani
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

not  a  matter  of  “judicial  order”  as  RSF  claims.  Besides,  as  already  explained,  RCTV
continues to have the “right to broadcast” via cable or satellite. (5)

Likewise, it wasn’t Hugo Chávez who decided not to renew the concession, but the National
Telecommunications Commission of Venezuela. The concession of RCTV was not renewed
for  several  specific reasons.  First,  the government wanted to  establish a  balance between
public and private channels. Next, RCTV did not respect their obligations or Schedule of
Conditions of License. For example: between June and December 2006, authorities cited
RCTV with at least 652 infractions. The channel also systematically denigrated the policies
of the government and on various occasions incited the public to violence and rebellion
against constitutional order. The proven participation of RCTV in the coup d’ètat of April 11,
2002 and its seditious participation in the oil sabotage of December 2002, which cost the
national economy around 20,000 million dollars, were significant factors in the decision. (6)

However  RSF  alleges  that  RCTV is  only  “accused”  of  participating  in  the  coup,  while
evidence and testimonies abound. Le Figaro, a very conservative French newspaper recalled
that “for years the channel conspired openly against the president broadcasting calls to
over  through  the  regime.”  Le  Figaro  emphasized  that  during  the  coup,  the  channel
“announced that Hugo Chávez had resigned,” in keeping with the coup plotters’ plan, and
even recognized Pedro Carmona as interim president. (7)

 
After the return of President Chávez, RCVT prohibited its journalists from reporting any
related information and restricted broadcasting to cartoons. Andrés Izarra, the production
manager at the time and who was opposed to the coup, resigned immediately to avoid
becoming an accomplice. During his testimony before the National Assembly, Izarra stated
that on the day of the coup and those following he received the formal order from Marcel
Granier (the head of the conglomerate that owns RCTV) to “not transmit any information
about Chávez, his followers, ministers or any other individual that could be connected to
him.” (8)

The  conservative  Los  Angeles  Times  also  published  RCTV’s  intention  to  “oust[ing]  a
democratically elected leader from office” ever since Hugo Chávez was elected president in
1998. According to the daily,  after the coup RCTV “edged fully into sedition [and] ran
manipulated video blaming Chavez supporters for scores of deaths and injuries.” It article
recalled that Granier went to the Presidential Palace to swear his loyalty to “dictator Pedro
Carmona  who  had  eliminated  the  Supreme  Court,  the  National  Assembly  and  the
Constitution.” The LA Times concluded: “Granier and others should not be seen as free-
speech martyrs,” but instead as coup plotters. (9) In another instance, Granier made an
eloquent declaration to RSF regarding the coup “I confess that I was not unhappy to see
Hugo Chávez  go.”  (10)  How could  he  be  “unhappy”  if  he  actively  participated  in  his
overthrow?

It is evident, by RCTV’s open support and participation in the rupture of constitutional order
in April 2002 that it is not concerned with public interest. Moreover it goes without saying
that if a French TV channel, or that of any other country in the world, dared to behave
similarly it would not even last 24 hours and its directors would immediately be thrown in
prison. The Houston Chronicle doubted that RCTV’s “actions would last more than a few
minutes” in the United States. (11)

Why does RSF want to convince public opinion that RCTV’s culpability is still a matter of



| 3

debate? Simply because Robert Ménard and his organization also supported the 2002 coup.
Perhaps it would be helpful to recall the declaration published by RSF on April 12, 2002:

“Chávez,  held in  the presidential  palace,  reportedly signed his  resignation under army
pressure  and  was  taken  to  Fort  Tiuna,  the  capital’s  main  military  base.  Immediately
afterwards, Fedecámaras president Pedro Carmona announced he would head an interim
government, saying he had been chosen by “agreement” among civil society groups and
the armed forces leadership.”

Unpopular decision?

The Paris entity also asserts that the “(numerous) opposition and the (fewer) Chavistas”
simultaneously marched in Caracas to support or condemn the government’s decision. Here,
RSF does not hesitate to bold face lie. The opposition demonstrations only consisted of
thousands of individuals. In contrast, the demonstrations in support in the capital, such as
that of May 27 or of June 2, 2007 were impressive. Hundreds of thousands of citizens hit the
streets  of  Caracas  to  demonstrate  their  support  for  Hugo Chávez.  (13)  What  is  RSF’s
objective in manipulating the truth?

To demonstrate the unpopularity of the decision, RSF cited polls conducted by RCTV and the
opposition as if they were reliable, thus adopting an openly bias position. The Minister of
Interior  and  Justice,  Pedro  Carreño,  scathingly  responded  to  these  polls:  “freedom of
expression is not defined by the empire or Reporters Without Borders or the Inter-American
Press Association or the oligarchy, but instead by the people who today came out into the
streets.” (14)

By alleging that the closure was “widely condemned by the Venezuelan public and the
international  community”  and  “by  the  governments  and  parliaments  of  many  Latin
American countries including Brazil, Mexico and Chile, and even by his Bolivian counterpart
and  ally  Evo  Morales,”  and  by  loosely  citing  a  resolution  adopted  by  the  European
Parliament May 24, 2007, RSF attempts to give the impression of global unanimity against
Hugo Chávez. But reality is totally different. Of the more than 35 countries that make up the
American continent  only the legislature of three countries (Brazil, Chile and Costa Rica)
condemned the non-renewal of the concession and Costa Rican President Óscar Arias was
the  only  head  of  state  to  issue  an  unfavorable  comment.  The  rest  of  the  continent,
beginning with Evo Morales, voiced their agreement with the Chávez government (Bolivia,
Cuba, Nicaragua) indicating that this was an administrative measure that only concerned
Venezuela  and  that  they  had  no  desire  to  meddle  in  the  internal  affairs  of  the  nation.
Evidently,  RSF  specializes  in  disinformation.  (15)

Regarding the European Parliament resolution, it was adopted May 24, 2007, but only by 43
of the 784 (4.5%) Members of European Parliament (MEP). This resolution was rejected by
741 MEP’s due to its politically charged nature and above all because it constituted an
unacceptable interference in the internal affairs of a sovereign nation. Most MEP’s refused to
participate  in  the  vote  and left  the  chamber.  As  for  the  OAS and the  Inter-American
Commission on Human Rights, neither has issued any condemnation, in contrast to what
RSF maintains, but simply general recommendations regarding press freedoms. (16)

Other RSF manipulations

RSF also assured that “requests for meetings with government officials and representatives



| 4

of public and pro-government media went unanswered. Their silence was as eloquent as the
comments of the people it did meet, and tends to confirm that RCTV’s closure was not just
an administrative measure.” However, the government has reiterated several times that it
has received no such requests for meeting from RCTV. By promoting Marcel Granier’s point
of  view RSF again demonstrated their  partisan stance and stigmatized the democratic
government of Hugo Chávez calling it a “political system known as “Chavism.” Here, we are
far from the topic of “press freedoms.” Ménard aligns himself in political and ideological
opposition  by  deliberately  caricaturizing  the    Venezuelan  government.  In  effect  the
opposition  uses  the  term  “Chavism”  in  a  derogatory  manner.  (17)

RSF concludes their report with a lie manifest as a warning against the “media hegemony”
of the president. It’s important to be precise about this topic. The VHF band range in 2000
hosted 19 private channels and 1 public. In 2006 the number surpassed 20 private channels
versus the solo public channel. Since May 28, 2007 there have been 19 private channels
and two public: Venezolana de Televisión and Tves, which replaced RCTV. On the UHF band
range there were 28 private channels and two public stations in 2000. In 2006, there were
44 private channels and six public stations. In terms of radio broadcasting, on AM between
2000 and 2006, there were 36 public and 143 private stations. On FM, there were 3 public
and 365 private radio stations in 2000.  In  2006 that  figure surpassed 440 private stations
opposed to 10 public broadcasters. RSF lies again. (18)

“RCTV may have broadcast pornography,” states RSF, using the conditional to suggest that
some doubt exists about the charge. Nevertheless, the Supreme Court censured the channel
many times in 1981 and 2006 for airing pornographic scenes at prohibited hours.  Now RSF
calls in to question the decisions of the nation’s highest judicial authority. (19) Moreover, its
important  to  emphasize  RCTV  has  been  sanctioned  more  than  any  other  channel  in
Venezuelan history (six times) for violations of the law, and only one of these incidents has
been during the Chávez presidency. (20)

RSF even accuses the Supreme Court, which ordered the equipment of RCTV be put at the
disposition of the new channel TVes, of “jeopardiz[ing] the presence of the ‘channel of the
lion’ on cable.” Here Ménard’s clumsiness even reveals to public opinion that in reality RCTV
has not disappeared. The truth is that the Supreme Court simply ordered a temporary
transfer of  the equipment in order to assure the continuation of  the public service.  In
addition  this  decision  does  not  compromise  in  any  way  the  channel’s  possibility  of
transmitting via cable despite what principal media outlets have claimed. (21)

RSF accuses two of the leading private channels Televen and Venevisión of being in the
hands of President Chávez. The two channels, while still strongly allied to the opposition- as
easily  confirmed by their  programming-  have adopted a more rational  position toward the
government and since 2004 have stopped calling for insurrection and the overthrow of the
government.  Same for  the private  national  daily  Últimas Noticias.  To  qualify  as  being
opposition press  in  the eyes of  RSF it  seems a  media  outlet  would  have to  continue
denigrating the government, manipulating information, destabilizing the nation and calling
for the assassination of Chávez as RCTV and Globovisión did in May 2007. RSF’s fanatical
point of view is evident: media outlets are either against Chávez, or they are his lackeys.
(22)

RSF claims that “President Chávez does not care about international law.” This accusation is
completely gratuitous. RSF is incapable of citing even one violation of international law
committed  by  the  Bolivarian  government.  The  organization  also  claims that  numerous



| 5

appeals [from RCTV were] favorably received by the […] Inter-American Court of Human
Rights. In reality said Court accepted to consider only one appeal on May 25, 2007 and has
not yet announced its opinion. (23)

“Chávez wants the constitution amended in 2008 so that he can be re-elected indefinitely,”
includes the report, presenting this intention as a great threat to democracy. Perhaps RSF
has forgotten that  in  the majority  of  western countries,  France included,  unlimited re-
election is a constitutional reality? Why is RSF commenting on aspects of domestic policy
when it professes to be “apolitical” and solely interested in “freedom of the press?” (24)

“Complete  control  of  the  state,  government  and  armed  forces.  No  opponents  in  the
assembly, as the opposition boycotted the 2005 legislative elections. A ruling party that is
virtually the only party. Twenty-two out of twenty-four state governors who are entirely
loyal. And soon, a largely neutralised civil society.” More RSF’s alarmism. “A ruling party
that is virtually the only party,” complains RSF, while more than a dozen political parties
exist in Venezuela. Could it be that in France the state, the government and the armed
forces  are  under  the  control  of  the  opposition?  In  regards  to  the  assembly  and  the
governorships,  perhaps  RSF  questions  the  democratic  decision  of  Venezuelan  voters.
Perhaps civil society, or maybe the entire population, is gradually relegating the opposition
to the periphery. Reiterating the rhetoric of the opposition, which has suffered more than 10
consecutive electoral defeats since 1998, RSF falsely claims that Chávez controls all the
institutions in the country and plans to transform the most democratic government in Latin
America into an authoritarian regime. Once again, these matters have nothing directly to do
with “freedom of the press.” (25)

The Paris organization also attacks lawyer Eva Golinger. Her crime? Revealing to the world a
list of all the Venezuelan journalists financed by the U.S. through USAID that “ included the
Reporters Without Borders correspondent,”as acknowledged in Ménard’s report. (26)

RSF  also  claims  that  many  world  personalities  advise  President  Chávez  regarding
constitutional reform such as Argentine Norberto Ceresole among others. The only problem
is that Ceresole died in 2003 of a heart attack. These blatant errors demonstrate the lack of
credibility of the organization’s report. (27)

RSF forged their opinion on the situation of the Venezuelan press after only five days in the
country, “from May 24- 28, 2007,” and after meeting with only opposition journalists and
media owners. Their objective from the start was crystal clear: transform an administrative
decision, common worldwide, into and act of censorship and attack on press freedoms. How
can  the  Parisian  organization  expect  to  come  off  as  impartial  and  serious  with  such
methods?  (28)

Why didn’t RSF get upset about the lost concessions of Spanish channels TV Laciana in
2004,  TV Católica  in  2005 and Tele-Asturias  in  2006? Why didn’t  they mobilize  when
concessions were not renewed for British channels One TV, Actionworld and StarDate TV 24
in  2006,  or  Look for  Love 2  in  2007? Why hasn’t  Robert  Ménard traveled to  Peru to
investigate the closure of two TV channels in 2007, or to El Salvador when the government
revoked the concession of Salvador Network in 2003? Why did RSF remained unmoved when
Canada didn’t renew the concession of Country Music Televisión (CMT) in 1999? Why did
RSF remain silent about the revocation of the concession to U.S. channel Daily Digest in
1998 or when the FCC yanked Trinity Broadcasting License in 1999? (29)



| 6

This adaptable indignation clearly demonstrates that the ordinary case of RCTV is nothing
more than a pretext for RSF to stigmatize Hugo Chávez and continue the disinformation war
against a democratic and popular government. As for freedom of expression, anyone who
has spent 24 hours in Venezuela can only be astonished by the opposition channels’ spiteful
and fanatical tone against the government. To assert otherwise is an extraordinary act of
bad faith.

The real role of RSF is not to defend press freedoms as they profess; instead it is to promote
the  political  and  economic  interests  of  the  entities  that  fund  them such  as  the  U.S.
government, which generously contributes to the Parisian organization through the National
Endowment for Democracy, an entity that the world’s most important newspaper, The New
York Times, calls a CIA front. (30)

Article in french, June 25, 2007.

Notes

(1)  Reporteros Sin Fronteras,  «Fermeture de Radio Caracas Television:  la  consolidation
d’une hégémonie médiatique», 5 de junio de 2007.  (sitio consultado el 6 de junio de 2007).

(2)  Ibid  ;  Libro  Blanco  de  RCTV,  «Mitos  y  hechos  sobre  Radio  Caracas  Televisión»,
Cubadebate, 30 de mayo de 2007.

(3) L’Express, «Chávez bâillonne la dernière chaîne d’opposition», 29 de mayo de 2007.

(4) Ibid.

(5) Ibid.

(6) Ibid. For the 652 infractions see Jean-Luc Mélanchon, «Où va la bonne conscience anti-
chaviste», May 26, 2007, www.jean-luc-melanchon.fr (site consulted on May 30, 2007.) For
the oil sabotage see Agencia Bolivariana de Noticias, «No aceptaremos comportamientos
antidemocráticos de la oposición», November 3, 2006.

(7) Lamia Oulalou, «Chávez bâillonne la télé d’opposition», Le Figaro, May 26, 2007.

(8) Eva Golinger, El código Chávez (La Habana: Editorial de Ciencias Sociales, 2005), p. 125.

(9) Bart Jones, «Hugo Chávez Versus RCTV», Los Angeles Times, May 30, 2007.

(10) Reporteros Sin Fronteras, «Fermeture de Radio Caracas Television: la consolidation
d’une hégémonie médiatique», op. cit.

(11) Bart Jones, «Chávez As Castro? It’s Not That Simple In Venezuela», Houston Chronicle, 7
de febrero de 2007.

(12) Reporteros Sin Fronteras, «Un journaliste a été tué, trois autres ont été blessés et cinq
c h a î n e s  d e  t é l é v i s i o n  b r i è v e m e n t  s u s p e n d u e s » ,  A p r i l  1 2 ,  2 0 0 2 .
www.rsf.org/article.php3?id_article=1109 (site consulted November 13, 2006.)

(13) Reporteros Sin Fronteras, «Fermeture de Radio Caracas Television: la consolidation
d’une hégémonie médiatique», op. cit ; Agencia Bolivariana de Noticias, «Hoy el pueblo
demostró que está movilizado en apoyo a la revolución», June 2, 2007.

http://www.mondialisation.ca/index.php?context=va&aid=6140
http://www.rsf.org/img/doc/rapport_rctv_fr.doc
http://www.rsf.org/img/doc/rapport_rctv_fr.doc
http://www.jean-luc-melanchon.fr/
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=1109


| 7

(14) Ibid.

(15) Reporteros Sin Fronteras, «Fermeture de Radio Caracas Television: la consolidation
d’une hégémonie médiatique», op. cit.

(16) El Nuevo Herald, «Legisladores de EEUU y Europa condenan cierre de RCTV», May 25,
2007.

(17) Reporteros Sin Fronteras, «Fermeture de Radio Caracas Television: la consolidation
d’une hégémonie médiatique», op. cit.

(18) Ibid.; Telesur, «Informe RSF ‘Cierre de Radio Caracas Television. La consolidación de
una mentira mediática a través de 39 embustes», June 7, 2007.

(19) Telesur, «Informe RSF ‘Cierre de Radio Caracas Television. La consolidación de una
mentira mediática a través de 39 embustes», op. cit.

(20)  Agencia  Bolivariana  de  Noticias,  «RCTV  ha  sido  el  canal  más  sancionado  en
Venezuela», March 29, 2007.

(21) Reporteros Sin Fronteras, «Fermeture de Radio Caracas Television: la consolidation
d’une hégémonie médiatique», op. cit.

(22) Ibid.

(23) Ibid ; Néstor Ikeda, «CIDH pide a Chávez proteger libertad de expresión», Associated
Press, May 25, 2007.

(24) Reporteros Sin Fronteras, «Fermeture de Radio Caracas Television: la consolidation
d’une hégémonie médiatique», op. cit.

(25) Ibid.

(26) Ibid.

(27) Ibid ; Telesur, «Informe RSF ‘Cierre de Radio Caracas Television. La consolidación de
una mentira mediática a través de 39 embustes», op. cit.

(28) Reporteros Sin Fronteras, «Fermeture de Radio Caracas Television: la consolidation
d’une hégémonie médiatique», op. cit.

(29) Jean-Luc Mélanchon, «Où va la bonne conscience anti-chaviste», op. cit.

(30) Robert Ménard, «Forum de discussion avec Robert Ménard», Le Nouvel Observateur, 18
de abril de 2005. www.nouvelobs.com/forum/archives/forum_284.html (sitio consultado el
22 de abril de 2005); John M. Broder, «Political Meddling by Outsiders: Not New for U.S.»,
The New York Times, March 31, 1997, p. 1.

 

Salim Lamrani is French professor, writer and journalist specializing in relations between
Cuba and U.S. He is the author of the following books: Washington contre Cuba (Pantin: Le
Temps des Cerises, 2005), Cuba face à l’Empire (Genève: Timeli, 2006) and Fidel Castro,

http://www.nouvelobs.com/forum/archives/forum_284.html


| 8

Cuba et les Etats-Unis (Pantin: Le Temps des Cerises, 2006).

The original source of this article is Global Research
Copyright © Salim Lamrani, Global Research, 2007

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Salim Lamrani
About the author:

Docteur ès Etudes Ibériques et Latino-américaines de
l’Université Paris IV-Sorbonne, Salim Lamrani est
Maître de conférences à l’Université de La Réunion, et
journaliste, spécialiste des relations entre Cuba et les
Etats-Unis. Son nouvel ouvrage s’intitule Fidel Castro,
héros des déshérités, Paris, Editions Estrella, 2016.
Préface d’Ignacio Ramonet. Contact :
lamranisalim@yahoo.fr ; Salim.Lamrani@univ-
reunion.fr Page Facebook :
https://www.facebook.com/SalimLamraniOfficiel

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/salim-lamrani
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/salim-lamrani
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

