® GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

Rather Than Exposing Propaganda, The Washington
Post Shows How It's Done

By Dave Lindorff Region: USA
Global Research, December 09, 2016 Theme: Media Disinformation

FAIR 8 December 2016

As the Hillary Clinton campaign slogged toward victory in the long primary campaign
against Sen. Bernie Sanders, word came from WikiLeaks that it had scored a trove of hacked
emails to and from the Democratic National Committee. Among other things, they proved
that DNC chair Debbie Wasserman Schultz and Clinton campaign chair John Podesta, along
with their organizations, had been working hand-in-glove to skew the primaries in Clinton’s
favor.

The day before the party’s convention opened in Philadelphia on July 24, Wasserman-Schultz
had to resign her post or face a floor revolt. Sanders delegates were so angry at what they
were learning from WikiLeaks about the sabotage of their candidate that hundreds walked
out on the second day of the convention, tossing away their delegate credentials over the
security fence and vowing never to support Clinton.

In short order, the DNC and the Obama administration-led intelligence establishment began
claiming, with no hard evidence, that the source of WikiLeaks’ explosive emails was “the
Russians.” While denied by WikiLeaks, it was a charge that Clinton made ad nauseum on the
campaign trail and in her three televised debates with Trump, using it as an all-purpose
excuse for tough questions about her self-dealing as secretary of State, her lucrative off-the-
record speeches to Wall Street bankers, or the DNC’s thumb on the scale in the primaries.

Mainstream news organizations were quick to adopt this “Russia did it” trope, which despite
the lack of proof has only grown more widely accepted since Trump’s stunning election-
night victory.


https://www.globalresearch.ca/author/dave-lindorff
http://fair.org/home/rather-than-exposing-propaganda-wapo-shows-how-its-done/
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://wikileaks.org/dnc-emails/
https://wikileaks.org/dnc-emails/
https://www.democracynow.org/2016/7/27/hundreds_of_sanders_delegates_walk_off
https://www.democracynow.org/2016/7/27/hundreds_of_sanders_delegates_walk_off
http://www.businessinsider.com/what-is-trump-clinton-foundation-2016-9

The Washington Post

Russian propaganda
effort helped spread ‘fake
news’ during election,
experts say

The Washington Post (11/24/16) says that 200 websites on a list produced by a shadowy
group are “routine peddlers of Russian propaganda”—but editors later insist that they didn’t
print the list themselves.

Then the Washington Post(11/24/16) took things a giant step further, publishing an
explosive exposé claiming that, as its headline put it, “Russian Propaganda Effort Helped
Spread ‘Fake News’ During Election, Experts Say.”

The Post’s story was based on a long list of online news sites purported to be either working
directly for Moscow or else “useful idiots” unwittingly spreading Russian propaganda.
Incredibly, the list included respected sites like Polk Award-winner Robert Parry’sConsortium
News, former LA journalist Robert Sheer’sTruthdig, the news aggregator site_Truth-
Out.org and the highly regarded financial news site_Naked Capitalism.

The aim of the conspiracy that involved these and scores of other sites was reportedly to
boost Trump’s chances of winning the the presidency, while simultaneously undermining
American support for democracy and creating “the appearance of international tensions”
and “fear of looming hostilities with nuclear-armed Russia.”

Post technology reporter Craig Timberg reported that a “nonpartisan” team of “experts”
calling themselves PropOrNot used “sophisticated” but unexplained analytical tools and
methodologies to identify “more than 200 websites as routine peddlers of Russian
propaganda during the election season, with combined audiences of at least 15 million
Americans.”

Timberg added, “On Facebook, PropOrNot estimates that stories planted or promoted by the
disinformation campaign were viewed more than 213 million times.”

These numbers, not verified by PropOrNot, sound wildly exaggerated. After all, there are
only 250 million adult Americans, probably less than half of whom use Facebook. Meanwhile,


http://fair.org/wp-content/uploads/2016/12/WaPoFakeNews.png
https://www.washingtonpost.com/business/economy/russian-propaganda-effort-helped-spread-fake-news-during-election-experts-say/2016/11/24/793903b6-8a40-4ca9-b712-716af66098fe_story.html?utm_term=.e88d9e6bb24c
https://www.washingtonpost.com/business/economy/russian-propaganda-effort-helped-spread-fake-news-during-election-experts-say/2016/11/24/793903b6-8a40-4ca9-b712-716af66098fe_story.html
http://consortiumnews.com/
http://consortiumnews.com/
http://truthdig.com/
http://truth-out.org/
http://truth-out.org/
http://truth-out.org/
http://nakedcapitalism.com/
http://nakedcapitalism.com/

some of the sites on that list of propaganda peddlers would be pleased to have daily hits
reach five figures.

-

e

Washington Post’s Craig Timberg: Russian propaganda was aimed at “sowing distrust in US
democracy and its leaders.”

Many of the stories circulated by these sites, Timberg charged, were “fake,” containing just
enough truth to seem credible. He explained how Russia’s

increasingly sophisticated propaganda machinery—including thousands of
botnets, teams of paid human “trolls,” and networks of websites and social-
media accounts—were echoed and amplified by right-wing sites across the
internet as they portrayed Clinton as a criminal hiding potentially fatal health
problems and preparing to hand control of the nation to a shadowy cabal of
global financiers.

Never mind that reputable US journalists left and right needed no Russian guidance to
suspect Clinton’s private email setup was illegal, or that her health might be cause for
concern. Or that a candidate who had received millions of dollars for speeches delivered in
secret to top global bankers would be willing to give them a lead role in setting economic
policy (as President Obama did on assuming office in 2008.)

And certainly Clinton herself, with her campaign calls for establishment of a US-enforced no-
fly zone over Syria and for more US troops and offensive armaments along Russia’s borders,
was doing quite well without Russian help ramping up voters’ fears of a new Cold War or
worse.

The PropOrNot approach conflates these well-grounded concerns with spurious stories of
the_sex-trafficking pizza parlor ilk t0 form a single disinformation juggernaut. As the
organization’s “executive director” told the Post:

The way that this propaganda apparatus supported Trump was equivalent to
some massive amount of a media buy.... It was like Russia was running a super
PAC for Trump’s campaign.... It worked.


http://fair.org/wp-content/uploads/2016/12/CraigTimberg.jpeg
https://shadowproof.com/2016/06/13/hillary-clinton-clearly-broke-the-law-obama-has-been-prosecuting-people-for-breaking/
http://www.cnbc.com/2016/08/31/no-reports-on-clintons-health-are-not-conspiracy-theories-commentary.html
http://www.cnbc.com/2016/08/31/no-reports-on-clintons-health-are-not-conspiracy-theories-commentary.html
http://www.commondreams.org/news/2009/12/13/obamas-big-sellout-president-has-packed-his-economic-team-wall-street-insiders
http://www.vox.com/policy-and-politics/2016/12/5/13842258/pizzagate-comet-ping-pong-fake-news

“Executive director” here is in quotes because, in a staggering lapse of journalistic ethics
and standards, the Post allowed PropOrNot's entire staff to remain anonymous. Nor
did Post editors require Timberg to afford any of the sites PropOrNot maligned as Russian
propaganda tools a chance to respond—a basic requirement of responsible journalism.

In what surely has to be one of the weakest excuses ever offered for granting anonymity
while making defamatory statements about others, Timberg wrote that this was to protect
PropOrNot’s members from “being targeted by Russia’s legions of skilled hackers.”

Efforts by FAIR to elicit comment from Timberg or his superiors, national editor Cameron
Barr and editor Marty Baron, were unsuccessful. They referred questions to Post VP for
communications and events Kris Coratti, who would only email this justification for not
giving the sites on the blacklist a chance to respond: “The Post did not name any of the sites
on PropOrNot’s list of organizations.”

Editor’s Note: The Washington Post on Nov. 24 published a story on the work of four sets of
researchers who have examined what they say are Russian propaganda efforts to undermine
American democracy and interests. One of them was PropOrNot, a group that insists on
public anonymity, which issued a report identifying more than 200 websites that, in its view,
wittingly or unwittingly published or echoed Russian propaganda. A number of those sites
have objected to being included on PropOrNot's list, and some of the sites, as well as others
not on the list, have publicly challenged the group’s methodology and conclusions. The Post,
which did not name any of the sites, does not itself vouch for the validity of PropOrNot's
findings regarding any individual media outlet, nor did the article purport to do so. Since

publication of The Post’s story, PropOrNot has removed some sites from its list.
The Washington Post’s editor’s note.

Almost two weeks after its article ran, the Post ran a sort of correction in the form of an
editorial comment in italics pasted on top of the online edition of Timberg’s November 24
piece (where only those looking for the by then old original story would find it). In that note,
the editors say that the paper

did not name any of the sites [on PropOrNot's blacklist], does not itself vouch
for the validity of PropOrNot’s findings regarding any individual media outlet,
nor did the article purport to do so. Since publication of the Post’s story,
PropOrNot has removed some of those sites from its list.

Of course, the damage was already done, as the original article achieved widespread
circulation via the Post’s wire service; it would be up to all those news organizations that
bought and ran the story, or reported their own versions of it, to make any correction.

Meanwhile, the facile dodge of “we didn't name the sites” ignores the reality that
the Post had prominently showcased PropOrNot and let its name vouch for the heretofore
unknown group’s credibility. The paper didn't have to run the list; anyone with a
smartphone could do a Google search, find PropOrNot’s website as the first listing, go to the
homepage and find a link button headed “The List.”

And apparently plenty of readers did that. While thanks to the Post’'s grant of anonymity,
PropOrNot’s hidden principals remained safe from inquiring reporters and Russian hackers
alike, editors of sites named on its McCarthyite hit list quickly found themselves deluged
with venomous calls and emails. As Jeffrey St. Clair, a co-founder and editor
of CounterPunch.org, another site listed prominently as a propaganda tool, recalls, “The


http://fair.org/wp-content/uploads/2016/12/WaPoEditorsNote.png
https://www.washingtonpost.com/business/economy/russian-propaganda-effort-helped-spread-fake-news-during-election-experts-say/2016/11/24/793903b6-8a40-4ca9-b712-716af66098fe_story.html
https://www.washingtonpost.com/business/economy/russian-propaganda-effort-helped-spread-fake-news-during-election-experts-say/2016/11/24/793903b6-8a40-4ca9-b712-716af66098fe_story.html?utm_term=.ace2adff67d2

morning after the Post published its article, | found 1,000 emails in my inbox, mostly hate
mail and death threats.”

Timberg tried to lend his credulous article a sheen of credibility by including a second
source of other “independent analysts” also making claims of an epic Russian propaganda
conspiracy, but this was a study by the_Foreign Policy Research Institute (FPRI), a hoary relic
of the '50s still mired in McCarthyite thinking and run by Russophobe veterans of the
Reagan and Bush administrations. At least FPRI's funding, leadership and the study’s
authors were identified, but no one could mistake them or the organization for being
“independent.”

In any event, the Post’s story was really all about PropOrNot’s list and, in contrast to FPRI,
the organization remains fully opaque. What is PropOrNot trying to hide? One possibility:
The Pentagon. The Defense Department is, after all, spending billions of dollars a year on
information warfare, and has, under Defense Secretary Ashton Carter, been promoting the
idea of Russia as an existential threat to the US.

One indication of some level of Pentagon involvement is the curious role of Joel Harding,
whose own blog identifies him as a retired longtime military intelligence officer specializing
in “information operations, strategic communication and cyberwarfare”—in other words,
psychological warfare and propaganda. Harding, who denied (via an email conversation
with me) any connection to the 30 or 40 “volunteers” alleged to be working at PropOrNot, is
nonetheless the only named “analyst” whose work is cited as a rationale for listing any of
the sites on PropOrNot’s list. (The other sites just feature links to the sites themselves.)

One of the sites Harding “analyzed” for PropOrNot and labeled as a major purveyor of
Russian propaganda was an obscure site called YourNewsWire.com, which features some
news about the US and Russia, as well as conspiracy theories about vaccine links to autism
and proof of an afterlife.

Russia Useful Idiots Proliferate
Russian Propaganda

Lol 0 7 votes

Even before reading

%counterpunch

had stumbled onto

something special. A L‘ Tells the Facts, Names the Names
completely biased

pro-Russian,

alternative reality story.


http://www.fpri.org/
http://www.fpri.org/article/2016/07/everything-old-new-russia-returns-nicaragua/
https://toinformistoinfluence.com/about/
https://toinformistoinfluence.com/2015/11/08/russian-proxy-news-site-exposed-yournewswire/
http://fair.org/wp-content/uploads/2016/12/ToInformIsToInfluence.png

Joel Harding'’s blog (9/2/16), on the basis of which PropOrNot listed CounterPunch
as a purveyor of Russian propaganda. It was later removed from the list.

The other was a remarkably shoddy September 2 analysisof an article inCounterPunch, in
which Harding mocked one the contributor whose self-identification as a socialist
contradicted, in Harding’'s view, CounterPunch’s claim be the “voice of the authentic
American left” — without mentioning or perhaps noticing that the author’s bio also
mentioned he was a Canadian. When CounterPunch editor Joshua Frank wrote to PropOrNot
complain about his site’s being labeled as Russian propaganda (he attached a story he had
written criticizing Russia’s role in Syria), PropOrNot said they would
remove CounterPunch from their list.

What makes him appear to be more closely allied with or part of PropOrNot’s anonymous
team than he admits, however, is a bylined article that appeared on his own site on
November 18, six days before PropOrNot’s public debut in the Washington Post. Under the
prescient headline “Russian Propaganda Sites: Is It Propaganda or Not?,” Harding offered a
preview of the as yet unannounced PropOrNot.com’s “List,” itself dated November 9. This
preview list contained 178 names, a bit shorter than the final list’s 200.

While claiming no connection to PropOrNot, Harding said via email, without elaborating, that
“some of its people may have been students of mine.” Harding said during this email
conversation that he was on his way to the commissary at the US Army’s Ft. Belvoir, a
suburban DC base that's home to INSCOM, the Army’s “information operations” command,
and ARCYBER, its cyber command post.

Could PropOrNot possibly be linked to a US military psychological warfare program? Hard to
say, harder to prove. But it's a question worth exploring.

= seenows Q- THE NEW YORKER

NEWS DESK

THE PROPAGANDA ABOUT
RUSSIAN PROPAGANDA
By Adrian Chen December 1, 2016 G

The New Yorker's Adrian Chen (12/1/16) notes that PropOrNot’s criteria for
“Russian propaganda” would encompass “nearly every news outlet in the world.”


https://toinformistoinfluence.com/2016/09/02/russia-useful-idiots-proliferate-russian-propaganda/
https://toinformistoinfluence.com/2016/09/02/russia-useful-idiots-proliferate-russian-propaganda/
http://www.counterpunch.org/2015/10/02/why-we-need-to-oppose-all-foreign-military-intervention-in-syria/
https://toinformistoinfluence.com/2016/11/18/russian-propaganda-sites-is-it-propaganda-or-not/
https://www.army.mil/inscom
http://www.arcyber.army.mil/Pages/USCyberCommand.aspx
http://fair.org/wp-content/uploads/2016/12/NewYorkerPropOrNot.png
http://www.newyorker.com/news/news-desk/the-propaganda-about-russian-propaganda

Adrian Chen, a staff writer at the New Yorker (12/1/16), offered interesting insight into the
genesis of Timberg’s Washington Post article. He said he had received an anonymous email
from “The PropOrNot team” in late October saying that as a “newly-formed independent
team of computer scientists, statisticians, national security professionals, journalists and
political activists, dedicated to identifying propaganda—particularly Russian propaganda
targeting a US audience,” they had developed a list of 200 such news sites. They said that
they had brought it to the attention of Sen. Ron Wyden (D-Ore.), who had recommended
they contact Chen.

Chen said he was wary of dealing with an unidentified group, and so claimed he was “too
busy.” They asked if he would connect them with “folks at the NYTimes, WaPo, WSJ and
anyone else who you think would be interested.” He passed.

The Post’s Timberg, however, took the bait, and after his piece appeared, the Post promoted
it aggressively. Between the Washington Post’s wire service and AP, it spread virally to
many other newsrooms and papers across the country, running as the lead story on
November 25 in the_Philadelphia Inquirer and prominently, too, at_ USA Today, and getting
mentions on_CBS,PBS, ABC and other news programs.

Meanwhile, however, alternative media were quick to fight back. Thelntercept (11/26/16)
ran a blistering accusation of the Post that accused the paper of promoting an organization
that “embodies the toxic essence of Joseph McCarthy, but without the courage to attach
individual names to the blacklist.”

Matt Taibi, in_Rolling Stone, condemned Timberg’s “astonishingly lazy report,” adding, of
the Post’s use of a shadowy group to malign 200 news sites without a single identified
spokesperson, “Most high school papers wouldn't touch sources like these.”

By November 30, PropOrNot, saying it had been challenged by many journalists, but still
remaining anonymous, issued a press release announcing that it was “reviewing” its
methodology. The group said that it would stop listing news sites that were open about who
they were and that were running actual news. They also said they would stop using techies
to evaluate whether news sites were propaganda organs or not.

The Post, however, despite its “editor’s note” preface, is still standing by a tawdry story
reminiscent of Red Channels in the 1950s. So is Timberg, whoon November

30 enthusiastically cited his earlier piece in reporting on a House/Senate conference working
on the 2017 National Defense Authorization Act, that approves $160 million to “identify
propaganda and counter its effects.”

Timberg wrote that the measure, originally produced last spring, had earlier focussed upon
propaganda in foreign countries, but he says, enthusiastically linking to his own article of six
days earlier: “The context shifted in recent months as independent experts [those
PropOrNot guys!] warned that Russia was carrying out an intensive propaganda campaign
during the US election season.”

That should make the folks behind PropOrNot happy. On their own site, while claiming they
aren’t trying to censor anybody, they call on the FBI and DOJ to open “formal investigations
by the US government, because...we strongly suspect that some of the individuals involved
have violated the Espionage Act, the Foreign Agent Registration Act and other related laws.”



http://www.newyorker.com/news/news-desk/the-propaganda-about-russian-propaganda
http://www.philly.com/philly/news/politics/-Russian-propaganda-effort-helped-spread-fake-news-during-election-experts-say.html
http://www.philly.com/philly/news/politics/-Russian-propaganda-effort-helped-spread-fake-news-during-election-experts-say.html
http://www.usatoday.com/story/news/2016/11/25/reports-russian-operation-boosted-fake-news-phenomenon/94424206/
http://www.usatoday.com/story/news/2016/11/25/reports-russian-operation-boosted-fake-news-phenomenon/94424206/
http://markets.cbsnews.com/Report-Russian-propaganda-effort-spread-fake-news/1de1983fcca14613/
http://markets.cbsnews.com/Report-Russian-propaganda-effort-spread-fake-news/1de1983fcca14613/
http://www.pbs.org/newshour/rundown/russian-propaganda-effort-behind-flood-fake-news-preceded-election/
http://abcnews.go.com/Technology/wireStory/report-russian-propaganda-effort-spread-fake-news-43778444
http://abcnews.go.com/Technology/wireStory/report-russian-propaganda-effort-spread-fake-news-43778444
https://theintercept.com/2016/11/26/washington-post-disgracefully-promotes-a-mccarthyite-blacklist-from-a-new-hidden-and-very-shady-group/
http://www.rollingstone.com/politics/features/washington-post-blacklist-story-is-shameful-disgusting-w452543
http://www.rollingstone.com/politics/features/washington-post-blacklist-story-is-shameful-disgusting-w452543
https://www.washingtonpost.com/business/economy/effort-to-combat-foreign-propaganda-advances-in-congress/2016/11/30/9147e1ac-e221-47be-ab92-9f2f7e69d452_story.html?utm_term=.629f784c9fb9
https://www.washingtonpost.com/business/economy/effort-to-combat-foreign-propaganda-advances-in-congress/2016/11/30/9147e1ac-e221-47be-ab92-9f2f7e69d452_story.html?utm_term=.629f784c9fb9
http://www.propornot.com/p/frequently-asked-questions.html

The irony is that in purporting to expose Russian propaganda manipulation of the media,
the Washington Post has provided a graphic demonstration of how the whole propaganda
thing works.

Dave Lindorff is the author of Killing Time (Common Courage Press, 2003), an investigative
book about the Mumia Abu-Jamal case. He is a founding member of ThisCantBeHappening!,
an independent online alternative newspaper.

Messages can be sent to the Washington Post at letters@washpost.com, or
via Twitter @washingtonpost. Please remember that respectful communication is the most
effective.

The original source of this article is FAIR
Copyright © Dave Lindorff, FAIR, 2016

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Dave Lindorff

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



http://www.thiscantbehappening.net/
mailto:letters@washpost.com
https://twitter.com/washingtonpost
http://fair.org/home/rather-than-exposing-propaganda-wapo-shows-how-its-done/
https://www.globalresearch.ca/author/dave-lindorff
http://fair.org/home/rather-than-exposing-propaganda-wapo-shows-how-its-done/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/dave-lindorff
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

