Center for Research on Globalizaticn

The Propaganda Multiplier: How Global News
Agencies and Western Media Report on Geopolitics

By Swiss Propaganda Research Region: Europe, USA
Global Research, May 14, 2019 Theme: Media Disinformation

Swiss Propaganda Research 1 June 2016

This study was originally published in 2016.

Introduction: “Something strange”

“How does the newspaper know what it knows?” The answer to this question is likely to
surprise some newspaper readers: “The main source of information is stories from news
agencies. The almost anonymously operating news agencies are in a way the key to world
events. So what are the names of these agencies, how do they work and who finances
them? To judge how well one is informed about events in East and West, one should know
the answers to these questions.” (Hohne 1977, p. 11)

A Swiss media researcher points out:

“The news agencies are the most important suppliers of material to mass
media. No daily media outlet can manage without them. () So the news
agencies influence our image of the world; above all, we get to know what they
have selected.” (Blum 1995, p. 9)

In view of their essential importance, it is all the more astonishing that these agencies are
hardly known to the public:

“A large part of society is unaware that news agencies exist at all ... In fact,
they play an enormously important role in the media market. But despite this
great importance, little attention has been paid to them in the past.” (Schulten-
Jaspers 2013, p. 13)

Even the head of a news agency noted:

“There is something strange about news agencies. They are little known to the
public. Unlike a newspaper, their activity is not so much in the spotlight, yet
they can always be found at the source of the story.” (Segbers 2007, p. 9)

“The Invisible Nerve Center of the Media System”

So what are the names of these agencies that are “always at the source of the story”? There
are now only three global agencies left:


https://www.globalresearch.ca/author/swiss-propaganda-research
https://swprs.org/the-propaganda-multiplier/
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation

1. The American Associated Press (AP) with over 4000 employees worldwide. The
AP belongs to US media companies and has its main editorial office in New York.
AP news is used by around 12,000 international media outlets, reaching more
than half of the world’s population every day.

2. The quasi-governmental French Agence France-Presse (AFP) based in Paris and
with around 4000 employees. The AFP sends over 3000 stories and photos every
day to media all over the world.

3. The British agency Reuters in London, which is privately owned and employs just
over 3000 people. Reuters was acquired in 2008 by Canadian media
entrepreneur Thomson - one of the 25 richest people in the world - and merged
into Thomson Reuters, headquartered in New York.

In addition, many countries run their own news agencies. However, when it comes to
international news, these usually rely on the three global agencies and simply copy and
translate their reports.

The three global news agencies Reuters, AFP and AP, and the three national agencies of the German-
speaking countries of Austria (APA), Germany (DPA) and Switzerland (SDA).

Wolfgang Vyslozil, former managing director of the Austrian APA, described the key role of
news agencies with these words:

“News agencies are rarely in the public eye. Yet they are one of the most
influential and at the same time one of the least known media types. They are
key institutions of substantial importance to any media system. They are the
invisible nerve center that connects all parts of this system.” (Segbers 2007,
p.10)

Small abbreviation, great effect

However, there is a simple reason why the global agencies, despite their importance, are
virtually unknown to the general public. To quote a Swiss media professor: “Radio and
television usually do not name their sources, and only specialists can decipher references in
magazines.” (Blum 1995, P. 9)

The motive for this discretion, however, should be clear: news outlets are not particularly


https://en.wikipedia.org/wiki/Associated_Press
https://en.wikipedia.org/wiki/Agence_France-Presse
https://en.wikipedia.org/wiki/Reuters

keen to let readers know that they haven’t researched most of their contributions

themselves.

The following figure shows some examples of source tagging in popular German-language
newspapers. Next to the agency abbreviations we find the initials of editors who have edited

the respective agency report.

sagte er in einem Fernsehinterview.

Russlands Prisident Wladimir Putin warf den USA und den europiischen Machten vor,
sie redeten bloss iiber den Kampf gegen Terrorismus. Resultate seien aber nicht zu sehen,

Das ukrainische Parlament bestétigte unterdessen einen Erlass von Préasident
Petro Poroschenko fiir eine weitere Teilmobilmachung von Reservisten. Dies sei
nétig, um die Grenze zum Nachbarn Russland wirksam zu schitzen.(hd/ag)

(chk/sda)

("Die Presse", Print

Wenige Tage spater starb bei einem US-Luftangriff im Jemen Nasser
al-Wahischi, der Chef der al-Qaida auf der Arabischen Halbinsel (AQAP).
Al-Wahischi war auch Stellvertreter von Al-Qaida-Chef Aiman al-Sawabhiri.

Auch die syrische Luftwaffe setzte ihre Angriffe fort: Wie die

oppositionelle Syrische Beobachterstelle fiir Menschenrechten AFP/Reuters/dpalsela
(SOHR) mitteilte, wurden bei Angriffen in der Provinz Homs

mindestens 27 Menschen getotet, darunter sechs Kinder. WeltN24 GmbH 2016. Alle Rechte vorbehalten
(bee/AFP/sda)

(Erstellt

seitdem allerdings unklar.

Erstellt am 14.10.2015, 07:36

empfindlicher Schlag. Erst am Sonntag hatte das irakische Militdr mitgeteilt,

den Autokonvoi Al-Bagdadis angegriffen zu haben. Dessen Schicksal ist

[ kurier.at ] [ Politik ] [ Ausland ]

(ap) Frankreich ermittelt wegen Kriegsverbrechen
Regierung von Prisident Bashir al-Asad. Die Paris
begann nach Hinweisen aus dem Aussenminister

Vorherige Seite 1|2 | Artikel auf einer Seite

Quelle: FAZ.NET mit dpa, AFP, Reuters

vorldufige Ermittlungen, wie am Dienstagabend aus Justizkreisen und

r

Diskussion zu diesem Artikel auf: Rivva
Themen in diesem Artikel: Umbruch in der Ukraine

°SZ.de/AFP/dpa/jasch/sks

US-Regierung EU-Kommission Sowjetunion OSZE USA Briissel Kiew Moskau Russland EU Europa

Malaysia Airlines MH17 Den Haag Europdische Union

News agencies as sources in newspaper articles

Occasionally, newspapers use agency material but do not label it at all. A study in 2011 from
the Swiss Research Institute for the Public Sphere and Society at the University of Zurich
came to the following conclusions (FOEG 2011):

“Agency contributions are exploited

integrally without labeling them, or they

are partially rewritten to make them appear as an editorial contribution. In
addition, there is a practice of 'spicing up’ agency reports with little effort; for



example, visualization techniques are used: unpublished agency reports are
enriched with images and graphics and presented as comprehensive reports.”

The agencies play a prominent role not only in the press, but also in private and public
broadcasting. This is confirmed by Volker Braeutigam, who worked for the German state
broadcaster ARD for ten years and views the dominance of these agencies critically:

“One fundamental problem is that the newsroom at ARD sources its
information mainly from three sources: the news agencies DPA/AP, Reuters and
AFP: one German/American, one British and one French. () The editor working
on a news topic only needs to select a few text passages on the screen that he
considers essential, rearrange them and glue them together with a few
flourishes.”

Swiss Radio and Television (SRF), too, largely bases itself on reports from these agencies.
Asked by viewers why a peace march in Ukraine was not reported, the editors said: “To
date, we have not received a single report of this march from the independent agencies
Reuters, AP and AFP.”

In fact, not only the text, but also the images, sound and video recordings that we
encounter in our media every day, are mostly from the very same agencies. What the
uninitiated audience might think of as contributions from their local newspaper or TV
station, are actually copied reports from New York, London and Paris.

Some media have even gone a step further and have, for lack of resources, outsourced their
entire foreign editorial office to an agency. Moreover, it is well known that many news
portals on the internet mostly publish agency reports (see e.g., Paterson 2007, Johnston
2011, MacGregor 2013).

In the end, this dependency on the global agencies creates a striking similarity in
international reporting: from Vienna to Washington, our media often report the same topics,
using many of the same phrases - a phenomenon that would otherwise rather be associated
with »controlled media« in authoritarian states.

The following graphic shows some examples from German and international publications. As
you can see, despite the claimed objectivity, a slight (geo-)political bias sometimes creeps
in.


http://www.heise.de/tp/artikel/47/47821/3.html
http://www.srf.ch/sendungen/hallosrf/warum-berichtet-srf-nicht-ueber-den-friedensmarsch-in-der-ukraine

Russia Threatens To Rebuild Miitary Forces In Syria
Putin droht mit neuen Militaraktionen

Putin droht mit neuem Syrien-
Einsatz "binnen Stunden"

Nach Teilabzug
Putin droht mit neuen Kampfeinsatzen in Syrien

Putin droht nach Teilabzug aus Syrien mit
weiteren Militdraktionen

s meenannan zo PULIN droht mit neuen
Putin droht m Militdraktionen
Militaraktionen in Syrien

Putin droht mit weiterem
Putin droht mit schneller Riickkehr!ien

NATO concerned over
Russian forces in Crimea
NATO concern over Russian

Iran provokes West with long-range missile launch

[ran provoziert mit weiteren Raketentests

Missiles abgefeuert
Iran provoziert Weste

Iran provoziert o . out mit Raketentests

Raketentests
Trotz Atom-Abkommen: Iran
provoziert mit weiteren
Raketentests

Iran provoziert mit Raketentest

[ran provoziert mit neuem Raketentest

Militdrmandver: Iran provoziert mit weiterem
Raketentest

Iran provoziert mit Raketentest

Syria conflict: Deadly blasts rock Assad

strongholds Bombs, rockets tear through
Syrian regime strongholds

planes in Crimea

Nato besorgt iiber russische
__ Aufriistung auf der Krim
Sorge lber russische Aufriistung auf der Krim

Autobomben explodieren in
Assad-Hochburgen
SYRIEN-KRIEG Mehr als 100 Tote bei Anschléigen

|S|S.A||sch|ag in Assad-Hochburgen

Assad-Hochburg IS-Anschlagswelle auf
. Assad-Hochburg an

syrischer Kiiste
IS-Anschlagsswelle auf Assad-Hochburg

Atomwaffen auf der Krim?
Nato besorgt liber Truppenaufmarsch

Nato besorgt liber
Konzentration russischer Truppen auf Krim
Moscou déploie des missiles en
Crimée, I'0Otan treés inquiéte
L'Otan s'inquiéte de la militarisation de
la Crimée

Syrie: Daech ensanglante
Syrie : I'El revendicdeux bastions du régime

attentats meurtriers gontre
deux bastions du régime

“Putin threatens”, “Iran provokes”, “NATO concerned”, “Assad stronghold”: Similarities in content and
wording due to reports by global news agencies.

The role of correspondents

Much of our media does not have own foreign correspondents, so they have no choice but to
rely completely on global agencies for foreign news. But what about the big daily
newspapers and TV stations that have their own international correspondents? In German-
speaking countries, for example, these include newspapers such NZZ, FAZ, Sueddeutsche
Zeitung, Welt, and public broadcasters.

First of all, the size ratios should be kept in mind: while the global agencies have several
thousand employees worldwide, even the Swiss newspaper NZZ, known for its international
reporting, maintains only 35 foreign correspondents (including their business
correspondents). In huge countries such as China or India, only one correspondent is
stationed; all of South America is covered by only two journalists, while in even larger Africa
no-one is on the ground permanently.

Moreover, in war zones, correspondents rarely venture out. On the Syria war, for example,

| 5



many journalists “reported” from cities such as Istanbul, Beirut, Cairo or even from Cyprus.
In addition, many journalists lack the language skills to understand local people and media.

How do correspondents under such circumstances know what the “news” is in their region
of the world? The main answer is once again: from global agencies. The Dutch Middle East
correspondent Joris Luyendijk has impressively described how correspondents work and how

they depend on the world agencies in his book “People Like Us: Misrepresenting the Middle
East”:

“I'd imagined correspondents to be historians-of-the-moment. When something
important happened, they’d go after it, find out what was going on, and report
on it. But | didn’t go off to find out what was going on; that had been done long
before. | went along to present an on-the-spot report. ()

The editors in the Netherlands called when something happened, they faxed or
emailed the press releases, and I'd retell them in my own words on the radio,
or rework them into an article for the newspaper. This was the reason my
editors found it more important that | could be reached in the place itself than
that | knew what was going on. The news agencies provided enough
information for you to be able to write or talk you way through any crisis or
summit meeting.

That’s why you often come across the same images and stories if you leaf
through a few different newspapers or click the news channels.

Our men and women in London, Paris, Berlin and Washington bureaus - all
thought that wrong topics were dominating the news and that we were
following the standards of the news agencies too slavishly. ()

The common idea about correspondents is that they ‘have the story’, () but the
reality is that the news is a conveyor belt in a bread factory. The
correspondents stand at the end of the conveyor belt, pretending we've baked
that white loaf ourselves, while in fact all we've done is put it in its wrapping. ()

Afterwards, a friend asked me how I'd managed to answer all the questions
during those cross-talks, every hour and without hesitation. When | told him
that, like on the TV-news, you knew all the questions in advance, his e-mailed
response came packed with expletives. My friend had relalized that, for
decades, what he'd been watching and listening to on the news was pure
theatre.” (Luyendjik 2009, p. 20-22, 76, 189)

In other words, the typical correspondent is in general not able to do independent research,
but rather deals with and reinforces those topics that are already prescribed by the news
agencies - the notorious “mainstream effect”.

In addition, for cost-saving reasons many media outlets nowadays have to share their few
foreign correspondents, and within individual media groups, foreign reports are often used
by several publications - none of which contributes to diversity in reporting.

“What the agency does not report, does not take place”

The central role of news agencies also explains why, in geopolitical conflicts, most media
use the same original sources. In the Syrian war, for example, the “Syrian Observatory for
Human Rights” - a dubious one-man organization based in London - featured prominently.
The media rarely inquired directly at this “Observatory”, as its operator was in fact difficult



https://www.amazon.com/People-Like-Us-Misrepresenting-Middle/dp/1593762569
https://www.amazon.com/People-Like-Us-Misrepresenting-Middle/dp/1593762569
https://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_Observatory_for_Human_Rights
https://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_Observatory_for_Human_Rights

to reach, even for journalists.

Rather, the “Observatory” delivered its stories to global agencies, which then forwarded
them to thousands of media outlets, which in turn “informed” hundreds of millions of
readers and viewers worldwide. The reason why the agencies, of all places, referred to this
strange “Observatory” in their reporting - and who really financed it - is a question that was
rarely asked.

The former chief editor of the German news agency DPA, Manfred Steffens, therefore states
in his book “The Business of News”:

“A news story does not become more correct simply because one is able to
provide a source for it. It is indeed rather questionable to trust a news story
more just because a source is cited. () Behind the protective shield such a
'source’ means for a news story, some people are quite inclined to spread
rather adventurous things, even if they themselves have legitimate doubts
about their correctness; the responsibility, at least morally, can always be
attributed to the cited source.” (Steffens 1969, p. 106)

Dependence on global agencies is also a major reason why media coverage of geopolitical
conflicts is often superficial and erratic, while historic relationships and background are
fragmented or altogether absent. As put by Steffens:

“News agencies receive their impulses almost exclusively from current events
and are therefore by their very nature ahistoric. They are reluctant to add any
more context than is strictly required.” (Steffens 1969, p. 32)

Finally, the dominance of global agencies explains why certain geopolitical issues and
events - which often do not fit very well into the US/NATO narrative or are too
“unimportant” - are not mentioned in our media at all: if the agencies do not report on
something, then most Western media will not be aware of it. As pointed out on the occasion
of the 50th anniversary of the German DPA: “What the agency does not report, does not
take place.” (Wilke 2000, p. 1)

“Adding questionable stories”

While some topics do not appear at all in our media, other topics are very prominent - even
though they shouldn’t actually be: “Often the mass media do not report on reality, but on a
constructed or staged reality. () Several studies have shown that the mass media are
predominantly determined by PR activities and that passive, receptive attitudes outweigh
active-researching ones.” (Blum 1995, p. 16)

In fact, due to the rather low journalistic performance of our media and their high
dependence on a few news agencies, it is easy for interested parties to spread propaganda
and disinformation in a supposedly respectable format to a worldwide audience. DPA editor
Steffens warned of this danger:

“The critical sense gets more lulled the more respected the news agency or
newspaper is. Someone who wants to introduce a questionable story into the
world press only needs to try to put his story in a reasonably reputable agency,



to be sure that it then appears a little later in the others. Sometimes it happens
that a hoax passes from agency to agency and becomes ever more credible.”
(Steffens 1969, p. 234)

Among the most active actors in “injecting” questionable geopolitical news are the military
and defense ministries. For example, in 2009, the head of the American news agency AP,
Tom Curley, made public that the Pentagon employs more than 27,000 PR specialists who,
with a budget of nearly $ 5 billion a year, are working the media and circulating targeted
manipulations. In addition, high-ranking US generals had threatened that they would “ruin”
the AP and him if the journalists reported too critically on the US military.

Despite - or because of? - such threats our media regularly publish dubious stories sourced
to some unnamed “informants” from “US defense circles”.

Ulrich Tilgner, a veteran Middle East correspondent for German and Swiss television, warned
in 2003, shortly after the Iraq war, of acts of deception by the military and the role played
by the media:

“With the help of the media, the military determine the public perception and
use it for their plans. They manage to stir expectations and spread scenarios
and deceptions. In this new kind of war, the PR strategists of the US
administration fulfill a similar function as the bomber pilots. The special
departments for public relations in the Pentagon and in the secret services
have become combatants in the information war. () The US military specifically
uses the lack of transparency in media coverage for their deception
maneuvers. The way they spread information, which is then picked up and
distributed by newspapers and broadcasters, makes it impossible for readers,
listeners or viewers to trace the original source. Thus, the audience will fail to
recognize the actual intention of the military.” (Tilgner 2003, p. 132)

What is known to the US military, would not be foreign to US intelligence services. In a
remarkable report by British Channel 4, former CIA officials and a Reuters correspondent
spoke candidly about the systematic dissemination of propaganda and misinformation in
reporting on geopolitical conflicts:

Former CIA officer and whistleblower John Stockwell said of his work in the Angolan war,

“The basic theme was to make it look like an [enemy] aggression in Angola. So
any kind of story that you could write and get into the media anywhere in the
world, that pushed that line, we did. One third of my staff in this task force
were covert action, were propagandists, whose professional career job was to
make up stories and finding ways of getting them into the press. () The editors
in most Western newspapers are not too skeptical of messages that conform to
general views and prejudices. () So we came up with another story, and it was
kept going for weeks. () [But] it was all fiction.”

Fred Bridgland looked back on his work as a war correspondent for the Reuters agency: “We
based our reports on official communications. It was not until years later that | learned a
little CIA disinformation expert had sat in the US embassy, in Lusaka and composed that
communiqué, and it bore no relation at all to truth. () Basically, and to put it very crudely,
you can publish any old crap and it will get newspaper room.”


https://harpers.org/blog/2009/02/pentagon-targeted-and-mistreated-journalists-ap-head-charges/
https://swprs.org/video-the-cia-and-the-media/
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Stockwell
https://en.wikipedia.org/wiki/Fred_Bridgland

And former CIA analyst David MacMichael described his work in the Contra War in Nicaragua
with these words:

“They said our intelligence of Nicaragua was so good that we could even
register when someone flushed a toilet. But | had the feeling that the stories
we were giving to the press came straight out of the toilet.” (Hird 1985)

Of course, the intelligence services also have a large number of direct contacts in our
media, which can be “leaked” information to if necessary. But without the central role of the
global news agencies, the worldwide synchronization of propaganda and disinformation
would never be so efficient.

Through this “propaganda multiplier”, dubious stories from PR experts working for
governments, military and intelligence services reach the general public more or less
unchecked and unfiltered. The journalists refer to the news agencies and the news agencies
refer to their sources. Although they often attempt to point out uncertainties with terms
such as “apparent”, “alleged” and the like - by then the rumor has long been spread to the
world and its effect taken place.

The Propaganda Multiplier

Global News Agencies

— (Selection)
C

J 2 o B

/NEWS Times WORLD w‘s"‘"m" mm NEWS

..Z e
win = [ B e ==

REUTERS

© Swiss Propaganda Research


https://en.wikipedia.org/wiki/David_MacMichael
http://www.carlbernstein.com/magazine_cia_and_media.php

The Propaganda Multiplier: Governments, military and intelligence services using global
news agencies to disseminate their messages to a worldwide audience.

As the New York Times reported ...

In addition to global news agencies, there is another source that is often used by media
outlets around the world to report on geopolitical conflicts, namely the major publications in
Great Britain and the US.

For example, news outlets like the New York Times or BBC have up to 100 foreign
correspondents and other external employees. However, Middle East correspondent
Luyendijk points out:

“Dutch news teams, me included, fed on the selection of news made by quality
media like CNN,the BBC, and the New York Times. We did that on the
assumption that their correspondents understood the Arab world and
commanded a view of it - but many of them turned out not to speak Arabic, or
at least not enough to be able to have a conversation in it or to follow the local
media. Many of the top dogs at CNN, the BBC, the Independent, the Guardian,
the New Yorker, and the NYT were more often than not dependent on
assistants and translators.” (Luyendijk p. 47)

In addition, the sources of these media outlets are often not easy to verify (“military
circles”, “anonymous government officials”, “intelligence officials” and the like) and can
therefore also be used for the dissemination of propaganda. In any case, the widespread
orientation towards the Anglo-Saxon publications leads to a further convergence in the
geopolitical coverage in our media.

The following figure shows some examples of such citation based on the Syria coverage of
the largest daily newspaper in Switzerland, Tages-Anzeiger. The articles are all from the first
days of October 2015, when Russia for the first time intervened directly in the Syrian war
(US/UK sources are highlighted):

| 10



Bagdad geschickt. Wie das «Wall Street Journal» unter
Berufung auf US-Diplomaten berichtet, kiindigte der General
seinen Besuch lediglich eine Stunde im Voraus an, lieferte die

mit ihm erscheinen jetzt in Frankreich als Buch. In der
britischen Tageszeitung The Guardian hat Le Caisne eine
Kurzversion der Geschichte von César und

Gesprachsausschnitte publiziert.

Der britische Verteidigungsminister Michael Fallon sagte der
Zeitung « [Vl gey» vom Samstag, nur fiinf Prozent der
russischen Attacken hatten Ziele des IS ins Visier genommen.

Fiir die Zeitschrift «Foreign Affairs» widmen sich aktuell zwei
US-Forscher, die an der Universitat von Katar lehren, dem
Thema. Der Geograf Michael Ewers und der Politologe Justin

Laut der «New York Times» haben die IS-Kampfer sechs
Dorfer nahe Aleppo erobert und drohen nun eine wichtige

Versorgungsroute der Rebellen zur tirkischen Grenze

abzuschneiden. Todesanzeigen ablesen. «Die Verluste der Revolutionsgarden
nehmen zu», sagte der frithere CIA-Mitarbeiter Reuel Marec
Gerecht zu CNN. «Wir sehen standig Todesanzeigen von

aufstellen wollte, grosstenteils ein. Wie die «/\[a 00 gbl >
berichtet, soll das im 500 Millionen schweren Programm noch

vorhandene Geld nun verwendet werden, um bestehende

sahen eigentlich sehr gut, was vor sich ging», zitiert die
«[EETR e » Jeffrey White, einen fritheren Analysten
der Defense Intelligence Agency (DIA), einem militarischen

Frequent citation of British and US media, exemplified by the Syria war coverage of Swiss daily
newspaper Tages-Anzeiger in October 2015.

The desired narrative

But why do journalists in our media not simply try to research and report independently of
the global agencies and the Anglo-Saxon media? Middle East correspondent Luyendijk
describes his experiences:

“You might suggest that | should have looked for sources | could trust. | did try,
but whenever | wanted to write a story without using news agencies, the main
Anglo-Saxon media, or talking heads, it fell apart. () Obviously I, as a
correspondent, could tell very different stories about one and the same
situation. But the media could only present one of them, and often enough,
that was exactly the story that confirmed the prevailing image.” (Luyendijk
p.54ff)

Media researcher Noam Chomsky has described this effect in his essay “What makes the
mainstream media mainstream” as follows: “If you leave the official line, if you produce
dissenting reports, then you will soon feel this. () There are many ways to get you back in
line quickly. If you don't follow the guidelines, you will not keep your job long. This system
works pretty well, and it reflects established power structures.” (Chomsky 1997)

Nevertheless, some of the leading journalists continue to believe that nobody can tell them

|11


https://chomsky.info/199710__/
https://chomsky.info/199710__/

what to write. How does this add up? Media researcher Chomsky clarifies the apparent
contradiction:

“[Tlhe point is that they wouldn't be there unless they had already
demonstrated that nobody has to tell them what to write because they are
going say the right thing. If they had started off at the Metro desk, or
something, and had pursued the wrong kind of stories, they never would have
made it to the positions where they can now say anything they like. () They
have been through the socialization system.” (Chomsky 1997)

Ultimately, this “socialization process” leads to a journalism that generally no longer
independently researches and critically reports on geopolitical conflicts (and some other
topics), but seeks to consolidate the desired narrative through appropriate editorials,
commentary, and interviewees.

Conclusion: The “First Law of Journalism”

Former AP journalist Herbert Altschull called it the First Law of Journalism:

“In all press systems, the news media are instruments of those who exercise
political and economic power. Newspapers, periodicals, radio and television
stations do not act independently, although they have the possibility of
independent exercise of power.” (Altschull 1984/1995, p. 298)

In that sense, it is logical that our traditional media - which are predominantly financed by
advertising or the state - represent the geopolitical interests of the transatlantic alliance,
given that both the advertising corporations as well as the states themselves are dependent
on the US dominated transatlantic economic and security architecture.

In addition, our leading media and their key people are - in the spirit of Chomsky’s
“socialization” - often themselves part of the networks of the transatlantic elite. Some of
the most important institutions in this regard include the US Council on Foreign Relations
(CFR), the Bilderberg Group, and the Trilateral Commission (see in-depth study of these
networks).

Indeed, most well-known publications basically may be seen as “establishment media”. This
is because, in the past, the freedom of the press was rather theoretical, given significant
entry barriers such as broadcasting licenses, frequency slots, requirements for financing and
technical infrastructure, limited sales channels, dependence on advertising, and other
restrictions.

It was only due to the Internet that Altschull’s First Law has been broken to some extent.
Thus, in recent years a high-quality, reader-funded journalism has emerged, often
outperforming traditional media in terms of critical reporting. Some of these “alternative”
publications already reach a very large audience, showing that the ,mass” does not have to
be a problem for the quality of a media outlet.

Nevertheless, up to now the traditional media has been able to attract a solid majority of
online visitors, too. This, in turn, is closely linked to the hidden role of news agencies, whose
up-to-the-minute reports form the backbone of most news portals.

| 12


https://chomsky.info/199710__/
https://swprs.org/the-american-empire-and-its-media/
https://swprs.org/the-american-empire-and-its-media/

Will “political and economic power”, according to Altschull’s Law, retain control over the
news, or will “uncontrolled” news change the political and economic power structure? The
coming years will show.

Case study: Syria war coverage

As part of a case study, the Syria war coverage of nine leading daily newspapers from
Germany, Austria and Switzerland were examined for plurality of viewpoints and reliance on
news agencies. The following newspapers were selected:

» For Germany: Die Welt, Siddeutsche Zeitung (5Z), and Frankfurter Allgemeine
Zeitung (FAZ)

= For Switzerland: Neue Zircher Zeitung (NZZ), Tagesanzeiger (TA), and Basler
Zeitung (BaZz)

» For Austria: Standard, Kurier, and Die Presse

The investigation period was defined as October 1 to 15, 2015, i.e. the first two weeks after
Russia’s direct intervention in the Syrian conflict. The entire print and online coverage of
these newspapers was taken into account. Any Sunday editions were not taken into account,
as not all of the newspapers examined have such. In total, 381 newspaper articles met the
stated criteria.

In a first step, the articles were classified according to their properties into the following
groups:

=

. Agencies: Reports from news agencies (with agency code)

Mixed: Simple reports (with author names) that are based in whole or in part on
agency reports

Reports: Editorial background reports and analyzes

Opinions/Comments: Opinions and guest comments

Interviews: interviews with experts, politicians etc.

Investigative: Investigative research that reveals new information or context

N

ouv kW

The following Figure 1 shows the composition of the articles for the nine newspapers
analyzed in total. As can be seen, 55% of articles were news agency reports; 23% editorial
reports based on agency material; 9% background reports; 10% opinions and guest
comments; 2% interviews; and 0% based on investigative research.

|13



Types of Articles (Total)

250
55%

200

150

100 23%

50 9% 10%
[+)
2% -
[ |

Agencies Mixed Reports Op-Eds Interviews Investigative

Figure 1: Types of articles (total; n=381)

The pure agency texts - from short notices to the detailed reports - were mostly on the
Internet pages of the daily newspapers: on the one hand, the pressure for breaking news is
higher than in the printed edition, on the other hand, there are no space restrictions. Most
other types of articles were found in both the online and printed editions; some exclusive
interviews and background reports were found only in the printed editions. All items were
collected only once for the investigation.

The following Figure 2 shows the same classification on a per newspaper basis. During the
observation period (two weeks), most newspapers published between 40 and 50 articles on
the Syrian conflict (print and online). In the German newspaper Die Welt there were more
(58), in the Basler Zeitung and the Austrian Kurier, however, significantly less (29 or 33).

Depending on which newspaper, the share of agency reports is almost 50% (Welt,
Suddeutsche, NZZ, Basler Zeitung), just under 60% (FAZ, Tagesanzeiger), and 60 to 70%
(Presse, Standard, Kurier). Together with the agency-based reports, the proportion in most
newspapers is between approx. 70% and 80%. These proportions are consistent with
previous media studies (e.g., Blum 1995, Johnston 2011, MacGregor 2013, Paterson 2007).

In the background reports, the Swiss newspapers were leading (five to six pieces), followed
by Welt, Suddeutsche and Standard (four each) and the other newspapers (one to three).
The background reports and analyzes were in particular devoted to the situation and
development in the Middle East, as well as to the motives and interests of individual actors
(for example Russia, Turkey, the Islamic State).

However, most of the commentaries were to be found in the German newspapers (seven
comments each), followed by Standard (five), NZZ and Tagesanzeiger (four each). Basler
Zeitung did not publish any commentaries during the observation period, but two
interviews. Other interviews were conducted by Standard (three) and Kurier and Presse (one
each). Investigative research, however, could not be found in any of the newspapers.

In particular, in the case of the three German newspapers, a journalistically problematic
blending of opinion pieces and reports was noted. Reports contained strong expressions of
opinion even though they were not marked as commentary. The present study was in any

| 14



case based on the article labeling by the newspaper.

Types of Articles (per Newspaper)

70
60
50 | W Investigative
f | ] [ Interviews
40 ! — | - E—
‘ ‘_ || | ] [ Op-Eds
T . —
20 | L ] - ] | | | I Reports
20 I i —‘ 4‘ M Mixed
‘ [71 Agencies
10 ‘
0 |

Welt FAZ SZ NZZ TA BAZ Standard Presse Kurier

Figure 2: Types of articles per newspaper

The following Figure 3 shows the breakdown of agency stories (by agency abbreviation) for
each news agency, in total and per country. The 211 agency reports carried a total of 277
agency codes (a story may consist of material from more than one agency). In total, 24% of
agency reports came from the AFP; about 20% each by the DPA, APA and Reuters; 9% of the
SDA; 6% of the AP; and 11% were unknown (no labeling or blanket term “agencies”).

In Germany, the DPA, AFP and Reuters each have a share of about one third of the news
stories. In Switzerland, the SDA and the AFP are in the lead, and in Austria, the APA and
Reuters.

In fact, the shares of the global agencies AFP, AP and Reuters are likely to be even higher,
as the Swiss SDA and the Austrian APA obtain their international reports mainly from the
global agencies and the German DPA cooperates closely with the American AP.

It should also be noted that, for historical reasons, the global agencies are represented
differently in different regions of the world. For events in Asia, Ukraine or Africa, the share of
each agency will therefore be different than from events in the Middle East.

| 15



News Agencies per Country

100%
90% | |

80% . - Unknown
70% W AP

60%

B Reuters

50%

AFP
40%

APA
30%

SDA
20%

10%
0%

DPA

Total Germany Switzerland Austria

Figure 3: Share of news agencies, total (n=277) and per country

In the next step, central statements were used to rate the orientation of editorial opinions
(28), guest comments (10) and interview partners (7) (a total of 45 articles). As Figure 4
shows, 82% of the contributions were generally US/NATO friendly, 16% neutral or balanced,
and 2% predominantly US/NATO critical.

The only predominantly US/NATO-critical contribution was an op-ed in the Austrian Standard
on October 2, 2015, titled: “The strategy of regime change has failed. A distinction between
,good‘ and ,bad’ terrorist groups in Syria makes the Western policy untrustworthy.”

Op-Eds and Interviews (Total)

2%
16%

Supportive of US/NATO
Balanced

Critical of US/NATO

82%

Figure 4: Orientation of editorial opinions, guest comments, and interviewees (total; n=45).

The following Figure 5 shows the orientation of the contributions, guest comments and
interviewees, in turn broken down by individual newspapers. As can be seen, Welt,
Suddeutsche Zeitung, NZZ, Zircher Tagesanzeiger and the Austrian newspaper Kurier
presented exclusively US/NATO-friendly opinion and guest contributions; this goes for FAZ

| 16



too, with the exception of one neutral/balanced contribution. The Standard brought four
US/NATO friendly, three balanced/neutral, as well as the already mentioned US/NATO critical
opinion contributions.

Presse was the only one of the examined newspapers to predominantly publish
neutral/balanced opinions and guest contributions. The Basler Zeitung published one
US/NATO-friendly and one balanced contribution. Shortly after the observation period
(October 16, 2015), Basler Zeitung also published an interview with the President of the
Russian Parliament. This would of course have been counted as a contribution critical of the
US/NATO.

Op-Eds and Interviews (per Newspaper)

NDOW R D Y N 0

Welt FAZ SZ NZZ TA BAZ Standard Presse Kurier

Supportive of US/NATO Balanced Critical of US/NATO

Figure 5: Basic orientation of opinion pieces and interviewees per newspaper

In a further analysis, a full-text keyword search for “propaganda” (and word combinations
thereof) was used to investigate in which cases the newspapers themselves identified
propaganda in one of the two geopolitical conflict sides, USA/NATO or Russia (the participant
“IS/ISIS” was not considered). In total, twenty such cases were identified. Figure 6 shows the
result: in 85% of the cases, propaganda was identified on the Russian side of the conflict, in
15% the identification was neutral or unstated, and in 0% of the cases propaganda was
identified on the USA/NATO side of the conflict.

It should be noted that about half of the cases (nine) were in the Swiss NZZ, which spoke of
Russian propaganda quite frequently (“Kremlin propaganda”, “Moscow propaganda
machine”, “propaganda stories”, “Russian propaganda apparatus” etc.), followed by
German FAZ (three), Welt and Suddeutsche Zeitung (two each) and the Austrian newspaper
Kurier (one). The other newspapers did not mention propaganda, or only in a neutral context
(or in the context of IS).

| 17



Attribution of Propaganda

18 85%

16
14
12
10

4 15%

2
0%
0

Russia Unspecified US/NATO

Figure 6: Attribution of propaganda to conflict parties (total; n=20).
Conclusion

In this case study, the geopolitical coverage in nine leading daily newspapers from
Germany, Austria and Switzerland was examined for diversity and journalistic performance
using the example of the Syrian war.

The results confirm the high dependence on the global news agencies (63 to 90%, excluding
commentaries and interviews) and the lack of own investigative research, as well as the
rather biased commenting on events in favor of the US/NATO side (82% positive; 2%
negative), whose stories were not checked by the newspapers for any propaganda.

*

Note to readers: please click the share buttons below. Forward this article to your email lists.
Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

English translation provided by Terje Maloy.
Sources

Altschull, Herbert J. (1984/1995): Agents of power. The media and public policy. Longman,
New York.

Becker, Jorg (2015): Medien im Krieg - Krieg in den Medien. Springer Verlag fir
Sozialwissenschaften,Wiesbaden.

Blum, Roger et al. (Hrsg.) (1995): Die AktualiTater. Nachrichtenagenturen in der Schweiz.
Verlag Paul Haupt, Bern.

Chomsky, Noam (1997): What Makes Mainstream Media Mainstream. Z Magazine, MA. (PDF)

Forschungsinstitut fir Offentlichkeit und Gesellschaft der Universitat Zirich (FOEG) (2011):
| 18


https://chomsky.info/199710__/

Jahrbuch Qualitat der Medien, Ausgabe 2011. Schwabe, Basel.

Gritsch, Kurt (2010): Inszenierung eines gerechten Krieges? Intellektuelle, Medien und der
»Kosovo-Krieg” 1999. Georg Olms Verlag, Hildesheim.

Hird, Christopher (1985): Standard Techniques. Diverse Reports, Channel 4 TV. 30. Oktober
1985. (Link)

Hohne, Hansjoachim (1977): Report Uber Nachrichtenagenturen. Band 1: Die Situation auf
den Nachrichtenmarkten der Welt. Band 2: Die Geschichte der Nachricht und ihrer
Verbreiter. Nomos Verlagsgesellschaft, Baden-Baden.

Johnston, Jane & Forde, Susan (2011): The Silent Partner: News Agencies and 21st Century
News. International Journal of Communication 5 (2011), p. 195-214. (PDF)

Kriger, Uwe (2013): Meinungsmacht. Der Einfluss von Eliten auf Leitmedien und Alpha-
Journalisten - eine kritische Netzwerkanalyse. Herbert von Halem Verlag, Kaln.

Luyendijk, Joris (2015): Von Bildern und Lugen in Zeiten des Krieges: Aus dem Leben eines
Kriegsberichterstatters - Aktualisierte Neuausgabe. Tropen, Stuttgart.

MacGregor, Phil (2013): International News Agencies. Global eyes that never blink. In:
Fowler-Watt/Allan (ed.): Journalism: New Challenges. Centre for Journalism & Communication
Research,Bournemouth University. (PDF)

Mukke, Lutz (2014): Korrespondenten im Kalten Krieg. Zwischen Propaganda und
Selbstbehauptung. Herbert von Halem Verlag, Koln.

Paterson, Chris (2007): International news on the internet. The International Journal of
Communication Ethics. Vol 4, No 1/2 2007. (PDF)

Queval, Jean (1945): Premiere page, Cinquieme colonne. Arthéme Fayard, Paris.

Schulten-Jaspers, Yasmin (2013): Zukunft der Nachrichtenagenturen. Situation, Entwicklung,
Prognosen. Nomos, Baden-Baden.

Segbers, Michael (2007): Die Ware Nachricht. Wie Nachrichtenagenturen ticken. UVK,
Konstanz.

Steffens, Manfred [Ziegler, Stefan] (1969): Das Geschaft mit der Nachricht. Agenturen,
Redaktionen, Journalisten. Hoffmann und Campe, Hamburg.

Tilgner, Ulrich (2003): Der inszenierte Krieg - Tauschung und Wahrheit beim Sturz Saddam
Husseins. Rowohlt, Reinbek.

Wilke, Jurgen (Hrsg.) (2000): Von der Agentur zur Redaktion. Béhlau, Kadln.

Featured image is from UK Column

The original source of this article is Swiss Propaganda Research
Copyright © Swiss Propaganda Research, Swiss Propaganda Research, 2019

| 19


https://swprs.org/video-the-cia-and-the-media/
http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/928/519
https://microsites.bournemouth.ac.uk/cjcr/files/2013/10/JNC-2013-Chapter-3-MacGregor.pdf
http://www.communicationethics.net/journal/v4n1-2/v4n1-2_12.pdf
https://swprs.org/the-propaganda-multiplier/
https://www.globalresearch.ca/author/swiss-propaganda-research
https://swprs.org/the-propaganda-multiplier/

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: SWiSS Propaganda
Research

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca

| 20


https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/swiss-propaganda-research
https://www.globalresearch.ca/author/swiss-propaganda-research
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

