Center for Research on Globalizaticn

Popular Discontent Grows with German Media Lies
in Ukraine Crisis

By Anna Rombach Region: Europe, Russia and FSU
Global Research, April 04, 2014 Theme: Media Disinformation
World Socialist Web Site In-depth Report: UKRAINE REPORT

An unprecedented wave of anti-Russian propaganda has dominated the German media in
the wake of the US- and German-backed coup in Kiev. Leading publications such as Der
Spiegel, Die Zeit, Suddeutsche Zeitun g and Frankfurter Allgemeine Zeitung, but also so-
called “alternative” media outlets such as the taz (which has close links to the Greens) are
loudly demanding military action against Russia, outdoing one another with menacing
attacks on Russian President Vladimir Putin who they describe as a new Hitler and
aggressor.

This propaganda campaign, reminiscent of the conformist press of totalitarian dictatorships,
has so far had a limited effect. Many readers are repulsed by the campaign and have
responded angrily. This is reflected in the letters pages of newspaper and online comment
pages.

On 19 March the editorial office of the Berliner Zeitung was forced to admit: “German
newspapers and radio stations have received bags of letters and readers’ comments
complaining about one-sided reporting. Russia’s intervention in the Crimea has been met
with a great deal of understanding. The German media, on the other hand, is accused of
conducting an anti-Russian campaign.”

Even the conservative Berliner Tagesspiegel noted that 80 percent of the 12,000 readers
who took part in an on-line survey regarded official criticism of Moscow as “hypocritical”. A
mere 4 percent favored “military intervention by NATO,” or Russia’s exclusion from the G8.

A poll by the ARD television channel, released in early March, found that 82 percent of
respondents were against the use of military force against Russia. Two-thirds rejected
economic sanctions against Russia.

In letters and comments to editorial offices, many readers and radio listeners refer to the
active role played by the US, EU and Berlin on Independence Square, which led to the coup
against the elected government in Kiev.

A reader of the Minchener Merkur comments: “In my opinion, the demonstrations in Kiev,
with Klitschko to the fore, are controlled logistically and financially by the West (i.e. US and
Europe) - the former Treasury Secretary of US President Reagan referred to $5 billion. Since
the reintroduction of capitalism in Eastern Europe the US has sought to weaken and isolate
Russia, and eliminate it as a superpower.”

The comment continues: “The US and EU have now brought the Baltic States and almost all


https://www.globalresearch.ca/author/anna-rombach
http://www.wsws.org
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report

of the countries of the former Eastern Bloc into NATO and the EU. Now they are going to
move ahead with the proposed admission of Ukraine, up to the western border of Russia,
and provoke the Russian Black Sea Fleet.”

Many readers are disgusted with the trivialisation of the role of the fascist Svoboda party,
and the assertion that the events in Kiev’s Independence Square had something to do with
democracy. A number of reports and YouTube videos available on the Internet clearly reveal
the role played by ultra-violent fascist forces.

On 10 March the Minchener Merkur published a comment by Dr. K.H.B. who wrote: “The
first casualty of war is the truth. It is war, and therefore | believe neither the Russian
mainstream press, including state television, nor ours.”

Another reader is outraged by an article in the Thiringer Allgemeine of 18 March; “The
annexation of Crimea is reminiscent of [Hilter's invasion of] Sudetenland” and writes, “Once
again the attempt is being made to shamelessly equate Putin and Hitler.”

An angry listener wrote to Radio Germany: “I must tell you that I'm tired of listening to the
half-truths and biased reports on everything to do with Russia transmitted by your station. If
I am correctly informed Radio Germany is the direct successor to the RIAS radio station,
which had a reputation for agitational propaganda. It seems to me you have remained true
to your heritage.”

E. P. from Erfurt referred to allegations that Russia is an “aggressor using methods from the
18th Century” as “deliberate slander”.

Concerns over the escalating danger of war are universally felt. H.M., who still hopes that
NATO countries will limit themselves to verbal threats, writes that no one is interested in
“dying on behalf of the interests of the Kiev extremists. An economic war with the resource-
rich Russia would also have fatal consequences for all sides.”

In his letter to the Braunschweiger Zeitung H.S. warns: “Is a war on the horizon? This must
be avoided at all costs!”

In response to the article “Merkel warns Putin” in the Badische Zeitung, UK writes:
“Attention! Especially in Germany it should be clear: humiliation in bilateral and multilateral
policy can have terrible consequences! The humiliating Treaty of Versailles in 1919 were the
cause of the Second World War ...”

Several listeners of Radio Germany drew direct parallels to the fascist propaganda of the
World War Il era: “I have the impression that your transmitter is once again calling for a war
against Russia. Your station is replicating the megalomania of the Greater German Reich.”

Another comment added, “Whoever listens to the ‘Stahlhelm [i.e. Nazi] station on a daily
basis, i.e. the campaign by Radio Germany against Russia, aimed at keeping the public
fixated on NATO’s course, then one fears for our security and peace in Europe.”

The original source of this article is World Socialist Web Site
Copyright © Anna Rombach, World Socialist Web Site, 2014



http://www.wsws.org
https://www.globalresearch.ca/author/anna-rombach
http://www.wsws.org

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Anna Rombach

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/anna-rombach
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

