
| 1

Pentagon Practice of Paying Journalists to Influence
Public Opinion:
US paid Scribes for Balkans Website

By Srdja Trifkovic
Global Research, February 07, 2005
www.chroniclesmagazine.org 9 February
2005

During the Cold War the U.S. Government subsidized cultural institutions, activities, and
publications that were deemed useful to its objectives. The Central Intelligence Agency thus
ran the Congress for Cultural Freedom (CCF) that published the Encounter. The cloak-and-
dagger  stories  of  spooks  dropping  brown  envelopes  filled  with  cash  on  Melvin  Lasky’s
cluttered  desk  seems  almost  endearingly  quaint  in  these  post-modern  times  of  ours,
however,  with  literally  hundreds  of  “NGOs”  of  all  shapes  and sizes  eager  to  do  their
paymasters’ bidding in Kiev, Tbilisi and Belgrade.

It is therefore with some surprise that we learn that the Pentagon’s chief investigator is
looking  into  the  U.S.  military’s  practice  of  paying  journalists  to  write  articles  and
commentary for a website aimed at influencing public opinion in the Balkans . According to
the AP, the Pentagon’s inspector general,  Joseph Schmitz, is reviewing the case at the
request of Lawrence T. Di Rita, chief spokesman for Defense Secretary Donald H. Rumsfeld.
He is also looking more broadly at Pentagon activities that might involve inappropriate
payments to journalists.Pentagon sources say that the Web project was developed in close
coordination with the State Department.

The  Balkans  Web  site,  called  Southeast  European  Times  has  no  immediately  obvious
connection to the U.S. government but contains a linked disclaimer that says that it is
sponsored by the U.S. Department of Defense “in support of the U.N. Security Council
Resolution 1244” which ostensibly  ended the Kosovo war  in  1999.  It  has  articles  and
commentary  by  some  fifty  journalists  and  commentators  who  are  paid  by  European
Command through a private contractor, Anteon Corp., an information technology company
based in Fairfax, VA.

The  Web  site  is  theoretically  an  example  of  what  the  military  calls  “information
operations”—programs  designed  to  influence  public  opinion  by  countering  what  the
Pentagon considers to be misinformation or lies that circulate in the target country’s news
media. Balkantimes.com grew out of the Clinton-led NATO air war against Serbia in 1999,
and sought to counter what the clintonites called a “Serb propaganda machine” that made
effective  use  of  the  Internet.  Pentagon  sourced  say  that  “information  warfare  experts”  at
European Command do not edit the articles written by contributing journalists for Southeast
European Times, but they review the articles after they are processed by Anteon editors,
and they sometimes change the headlines.

https://www.globalresearch.ca/author/srdja-trifkovic
http://www.guardian.co.uk/obituaries/story/0,3604,1222311,00.html
http://msnbc.msn.com/id/6915347/
http://www.balkantimes.com/


| 2

The trouble with this Southeast European Times is not that it is government propaganda,
but  that  it  is  (a)  unbelievably  bad propaganda,  and (b)  totally  unnecessary.  It  is  bad
(intrinsically, as well as from the standpoint of its originators’ presumed objectives) because
it is bland, unimaginative, boring, predictable, devoid of a single interesting or original idea,
mostly reliant on wire report compilations, and (judging by the Serbian/Croatian “original”
output), poorly written to the point of being semi-literate.

The  Pentagon  effort  is  also  quite  unnecessary  because  the  “pro-Western”  view  of  post-
Yugoslav politics is now largely dominant in the domestic media of the successor states. In
Serbia  it  is  eagerly  purveyed  by  the  Soros-financed  or  controlled  dailies  such  as  Danas
(“Today”) ,  the weekly news-magazine Vreme (“Times”) and the radio-TV conglomerate
B-92  .  This  view  rests  on  one  basic  and  several  secondary  assumptions.  The  basic
assumption of all is that the Serbs are the chief culprits for everything bad that happened in
the Balkans since at least 1991. The secondary ones are that every ex-Yugoslav entity must
cooperate unconditionally with The Hague War Crimes Tribunal, that a “multi-ethnic” Bosnia
is one of the crowning glories of the “international community,” that Kosovo is on the way to
achieving similar standards, etc, etc, ad nauseam. As has been noted in these pages some
months ago ,

“These new janissaries, just like those of the Ottoman army of old, have to prove their
credentials by being more zealous than the master himself; as the Balkan proverb has it, ‘a
convert is worse than a Turk.’ Nobody is more insanely vehement in his insults against the
Serbian  people  and  their  history,  religion,  art,  and  suffering  than  a  dozen  Serb-born
columnists  who  are  on  [their]  payroll  .  .  .  “

They  invariably  parrot  the  post-modern  “Western”  views  and  ambitions.  Those  media
outlets have a tough job of selling The Hague Tribunal and other bad and inherently absurd
notions to the Serbian public, but they have to try in order to earn their upkeep. They are
doing their propaganda work professionally and, thanks to an abundance of funds, they
have attracted a number of journalists and other media professional ready to sell their body
and soul to the highest bidder. The Pentagon’s Southeast European Times looks, reads and
feels ridiculously amateurish, or, worse still, diletante-ish by comparison.

Back in  the Encounter  days the CIA set  editorial  policy,  presumably excluding articles
inconvenient to its political agenda. Direct intervention was infrequent, however, because it
had its “trusties” in the editorial saddle, and, in any case, the non-communist intelligentsia
shared the political and cultural assumptions of “the West” and operated unbidden within
the boundaries of “Western” opinion. Today, however, the post-national intelligentsia of the
post-communist East needs no tight supervision as it knows what is required. The recent
engineering of Viktor Yushchenko’s victory in the Ukraine illustrates the point: the U.S.-
sponsored “Community of Democracies” was an effective conveyor-belt for a multi-million-
dollar campaign of propaganda and disinformation underwritten and supported by the State
Department. It has a symbiotic relationship with dozens of NGOs through which Washington
promotes “democracy” in foreign countries—meaning people, parties and causes favored by
the leftist  foreign policy bureaucracy inherited from Clinton. These NGOs (see this list)
include  the  Open  Society  Institute  ,  a  few  creatures  of  the  National  Endowment  for
Democracy  (e.g.,  http://www.wmd.org  )  and  numerous  Soros  spin-offs  (e.g.,
http://www.demcoalition.org/html/home.html  ).  CD  is  itself  handing  out  U.S.  taxpayers’
money to these NGOs, and even had advertized a solicitation in the run-up to the show in
Kiev.

http://www.danas.co.yu/
http://www.vreme.com/
http://www.b92.net/
http://www.chroniclesmagazine.org/Chronicles/February2004/0204Trifkovic.html
http://www.chroniclesmagazine.org/Chronicles/February2004/0204Trifkovic.html
http://www.wmd.org/
http://www.demcoalition.org/html/home.html


| 3

The  Pentagon’s  silly  and  wasteful  Southeast  European  Times  shows  yet  again  that
governments are invariably worse than the private sector in delivering a professional service
at a reasonable price, when it comes to disseminating propaganda to the Balkans no less
than, say, assassinating Castro, maintaining a viable Social Security program, or providing a
decent education to American children.

The original source of this article is www.chroniclesmagazine.org
Copyright © Srdja Trifkovic, www.chroniclesmagazine.org, 2005

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Srdja Trifkovic

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/srdja-trifkovic
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/srdja-trifkovic
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

