
| 1

Peddler of Iraq War Lies now Pushes Lies on Urkaine
to Drum Up Confrontation with Russia

By Washington's Blog
Global Research, April 22, 2014
Washington's Blog 21 April 2014

Region: Russia and FSU, USA
Theme: Media Disinformation, US NATO

War Agenda

War Lies Sold Again By the Same Old Liars …

Intelligence  regarding  Syria  is  arguably  being  manipulated  even  more  blatantly  than
intelligence on Saddam and Iraq.

Media coverage of Syria and Ukraine is as bad as it was of the Iraq war … or worse.

Indeed, it is largely the same knuckleheads in government and in media who are pushing
the lies.

 

Painting by Anthony Freda: www.AnthonyFreda.com

Former Associated Press and Newsweek reporter Robert Parry notes today that some of the
core Iraq war lies, Syria lies and lies about Ukraine were all penned by New York Times
reporter Michael Gordon:

There is now a pattern to New York Times “investigative” stories that seek to
pin the blame on some nefarious foreign enemy, as in the 2002 article on Iraq
buying aluminum tubes for nuclear centrifuges; the 2013 “vector analysis”
tracing sarin-laden rockets to a Syrian military base; and now a photographic
analysis proving that Russian soldiers are behind unrest in eastern Ukraine.

All  these  stories  draw  hard  conclusions  from  very  murky  evidence  while
ignoring  or  brushing  aside  alternative  explanations.  They  also  pile  up
supportive  acclamations  for  their  conclusions  from  self-interested  sources
while treating any doubters as rubes. And, these three articles all involved
reporter Michael R. Gordon.

The infamous aluminum tube story of Sept. 8, 2002, which Gordon co-wrote
with Judith Miller,  relied on U.S. intelligence sources and Iraqi defectors to
frighten Americans with images of “mushroom clouds” if they didn’t support
President George W. Bush’s invasion of Iraq. The timing played perfectly into
the administration’s advertising “rollout” for the Iraq War.

Of course, the story turned out to be false and to have unfairly downplayed
skeptics of the nuclear-centrifuge scenario. The aluminum tubes actually were
meant for artillery, not for centrifuges. But the article provided a great impetus
toward the Iraq War, which ended up killing nearly 4,500 U.S. soldiers and
hundreds of thousands of Iraqis.

https://www.globalresearch.ca/author/washington-s-blog
http://www.washingtonsblog.com/2014/04/iraq-war-propagandists-push-lies-urkaine-drum-confrontation-russia.html
https://www.globalresearch.ca/region/russia-and-fsu
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
https://www.globalresearch.ca/theme/us-nato-war-agenda
http://www.washingtonsblog.com/2013/09/syria-intelligence-being-manipulated-exactly-like-iraq.html
http://www.washingtonsblog.com/2014/04/reporting-ukraine-syria-terrible-iraq.html
http://www.washingtonsblog.com/2014/04/reporting-ukraine-syria-terrible-iraq.html
http://consortiumnews.com/2014/03/14/neocons-have-weathered-the-storm/
http://www.anthonyfreda.com/
http://consortiumnews.com/2014/04/21/another-nyt-michael-gordon-special/
http://www.nytimes.com/2002/09/08/world/threats-responses-iraqis-us-says-hussein-intensifies-quest-for-bomb-parts.html


| 2

Gordon’s co-author, Judith Miller, became the only U.S. journalist known to
have lost a job over the reckless and shoddy reporting that contributed to the
Iraq disaster. For his part, Gordon continued serving as a respected Pentagon
correspondent.

Gordon’s name also showed up in a supporting role on the Times’ botched
“vector analysis” of Sept. 17, 2013, which nearly helped get the United States
into another Mideast war, with Syria. That story traced the flight paths of two
rockets, recovered in suburbs of Damascus after the Aug. 21 sarin gas attack,
back to a Syrian military base 9.5 kilometers away.

The article became the “slam-dunk” evidence that the Syrian government was
lying when it denied launching the sarin attack that killed several hundred
people.

However,  like  the  aluminum tube story,  the  Times’  ”vector  analysis”  also
ignored contrary evidence …. [Background]

Now,  the  New  York  Times  has  led  its  Monday  editions  with  an  article
supposedly proving that Russian military special forces are secretly directing
the popular uprisings in eastern Ukraine…

The Times based its story on grainy photographs provided by the Kiev regime
supposedly showing the same armed “green men” involved in actions with the
Russian military earlier and now with the pro-Russian protesters who have
seized government buildings in towns in eastern Ukraine.

The Times reported, “Now, photographs and descriptions from eastern Ukraine
endorsed by the Obama administration on Sunday suggest that many of the
green men are indeed Russian military and intelligence forces — equipped in
the same fashion as Russian special operations troops involved in annexing the
Crimea region in February. Some of the men photographed in Ukraine have
been  identified  in  other  photos  clearly  taken  among  Russian  troops  in  other
settings.”

The Times apparently accepts the photos as legitimate in terms of where and
when they were taken, but that requires first trusting the source, the post-coup
regime in Kiev which has a strong motive for  making this argument as a
prelude to violently crushing the eastern Ukrainian protests.

Secondly, one has to believe that the fuzzy photographs of the circled faces
are the same individuals. They may be, but it is difficult to be sure from what is
displayed.  The  principal  figure  shown  is  a  man  with  a  long  beard  and  a  cap
sometimes pulled down over his forehead. He could be a Russian special forces
soldier or a character from “Duck Dynasty.”

And the resemblance of some uniforms to those worn by Russian soldiers is
also circumstantial, since military gear often looks similar or it could have been
sold to civilians, or the men could be veterans who kept their old uniforms after
leaving the military. The fact that these men are adept at handling weapons
also could mean that they have prior military experience, not that they are still
active.

For the Times to cite the Obama administration’s endorsement of the Kiev
regime’s  claims  as  some  kind  of  verification  is  also  silly.  Anyone  who  has
followed the Ukraine crisis knows that the U.S. government is wholeheartedly
on the side of the post-coup regime, trumpeting its propaganda and dismissing
any counterclaims from the Yanukovych camp or from Moscow.

There’s other silliness in the Times article, such as the notion that the Russians

http://www.nytimes.com/2013/09/17/world/europe/syria-united-nations.html?_r=0&amp;adxnnl=1&amp;adxnnlx=1387381766-55AjTxhuELAeFSCuukA7Og
http://www.washingtonsblog.com/2013/12/head-un-mission-investigating-syrian-chemical-weapons-debunks-one-americas-main-arguments.html
http://www.nytimes.com/interactive/2014/04/20/international-home/ukraine-provides-evidence-of-russian-military-in-civil-unrest.html


| 3

are  unusual  in  “masking”  their  special  forces  when  U.S.  military  and
intelligence services have been doing the same for decades.

***

Is  it  possible  that  the  Times’  reporters,  including  Pentagon correspondent
Gordon,  don’t  know  that  U.S.  Special  Forces  and  CIA  officers  routinely  grow
beards and wear local garb to blend in when they are operating in places like
Afghanistan, Iraq, Central America, etc.?

When I was covering Central America policy in the 1980s, I knew American
mercenaries,  including  former  U.S.  Special  Forces  soldiers,  who  provided
training and other assistance to the region’s security forces. Sometimes, these
veterans coordinated their actions with the U.S. government and sometimes
they were simply making money.

***

Plus, you have to wonder how skillful the Russians really are at “masking” if
they have their  special  forces troops wear uniforms that can be so easily
traced back to Russia.

***

The Times should have learned from its previous blunders and taken care to
include alternative scenarios or point to evidentiary holes in what the Kiev
regime  claimed.  Instead,  the  Times  has  again  acted  like  a  prosecutor
determined to make a case, not a fair-minded judge weighing the evidence.

It is also an indictment of the Times’ professionalism that this newspaper of
record can’t seem to detect neo-Nazis in the post-coup regime, when some
have open histories of pro-Nazi behavior, while it goes to dubious lengths to
discredit the eastern Ukrainians who are resisting the imposition of authority
from an unelected administration in Kiev.

Just like the “aluminum tube” story that justified killing so many Iraqis and the
“vector analysis” that almost unleashed a devastating U.S. bombing campaign
on Syria, the Times’ “green men” piece may be the prelude to a bloodbath in
eastern Ukraine.

The powers-that-be are desperate for a war to distract the population.

And the mainstream media (and large “alternative” media outlets) are always pro-war, and
happy to beat the war drums as loudly as they can.

So they will push lie after lie …

http://www.washingtonsblog.com/2014/01/roubini-many-davos-participants-think-like-1914-right-ww1.html
http://www.washingtonsblog.com/2014/01/roubini-many-davos-participants-think-like-1914-right-ww1.html
http://www.washingtonsblog.com/2013/05/5-reasons-that-both-mainstream-media-and-gatekeeper-alternative-website-coverage-is-pro-war.html
http://www.washingtonsblog.com/2013/05/5-reasons-that-both-mainstream-media-and-gatekeeper-alternative-website-coverage-is-pro-war.html
http://www.zerohedge.com/news/2014-04-20/donetsk-letter-jews-found-be-forgery
http://www.washingtonsblog.com/2014/04/reporting-ukraine-syria-terrible-iraq.html


| 4

The original source of this article is Washington's Blog
Copyright © Washington's Blog, Washington's Blog, 2014

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Washington's Blog

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

http://www.washingtonsblog.com/2014/04/iraq-war-propagandists-push-lies-urkaine-drum-confrontation-russia.html
https://www.globalresearch.ca/author/washington-s-blog
http://www.washingtonsblog.com/2014/04/iraq-war-propagandists-push-lies-urkaine-drum-confrontation-russia.html
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/washington-s-blog
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

