
| 1

Panama Papers, The Secret of Dirty Money
Media Coverage of The Panama Papers Scandal

By Elisabeth Gamperl
Global Research, May 04, 2017
Süddeutsche Zeitung

Region: Latin America & Caribbean
Theme: Global Economy, Media

Disinformation

Throw them into the bay, or throw them into jail? Those were two possible replies to a poll
set up by a user on Twitter. He wanted to know how to deal with “treacherous journalists” –
the journalists in question were reporters working for the Panamanian daily newspaper La
Prensa. The paper’s newsroom lies just 7.2 miles away from the offices of Mossack Fonseca,
the law firm which plays the central role in the largest data-leak in history. The small state
in  Central  America  became eponymous for  the  scandals  disclosed in  the  international
research project Panama Papers – and many blamed La Prensa’s investigative journalists for
this bad publicity. The majority of the participants in the twitter-poll demanded: Throw them
into jail.

Bodyguards were still  protecting the papers editors months after the stories had been
published.

“This  story  was extremely  personal  for  us.  It  involved many of  our  close
friends,  some of  whom are no longer close friends”,  said subdirector  Rita
Vásquez, “That is the price we knew we had to pay going into the project.”

A year has passed since the first stories on the Panama Papers appeared. Since then SZ, the
International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) and their media associates have
published about 5000 articles, radio and television pieces. 400 journalists from 80 countries
collaborated on the leak. Though they won many coveted Journalism Awards, they also had
to suffer  because of  their  work.  The situation in  Germany was comfortable  in  comparison;
the team consisting of journalists from the public broadcasters WDR and NDR as well as
members of SZ had to face increased security measures following the publication of Panama
Papers. But for colleagues from other countries, things got a lot more risky. A Ukrainian
reporter left his home country and didn’t come back until after the publication. Others were
denounced in public or received threatening phone calls. In Tunisia the website of a media
partner  was  hacked,  a  reporter  in  Venezuela  was  sacked.  And  some journalists  were

https://www.globalresearch.ca/author/elisabeth-gamperl
http://linkis.com/Z9pwl
https://www.globalresearch.ca/region/latin-america-caribbean
https://www.globalresearch.ca/theme/global-economy
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation


| 2

hounded by their own government. A brief overview:

“You put my face on the front page, have you no shame?”

In Turkey a newspaper received a death threat simply for mentioning a name included in
the Panama Papers. On a Friday afternoon at the end of June 2016 the telephone rang in the
offices of the Turkish paper Cumhuriyet. A male voice said:

“You put my face on the front page, have you no shame? I  will  fight you (…)
You sons of bitches, don’t make a killer out of me.”

The caller was apparently Mehmet Cengiz, a Turkish entrepreneur. He and five other people
were on the front page of that day’s edition, headshot and caption. They appeared in the
leaked data. To interpret Cengiz’s call  as a death threat seems plausible, maybe even
necessary.

“Other protagonists of our stories sue us, but he didn’t”, says someone who
works for the paper.

Cumhuriyet  is  one  of  the  last  remaining  Turkish  newspapers  that  is  critical  of  the
government. When the paper ran articles on the Panama Papers, many Turkish news sites
picked them up. The government then had the uncomfortable websites blocked with court
orders.

Keung Kowk-yuen was senior editor at the daily paper Ming Pao in Hong Kong. But just hours
after publishing a story from the Panama Papers, he was told to clear his desk. The official
statement  said  the  reason  for  firing  Keung Kowk-yuen was  that  the  newspaper  needed to
save money.

“We can’t prove a direct link between the publication of the Panama Papers
and  his  being  fired,  but  attempts  to  intimidate  the  free  press  are  very
common”, says Benjamin Ismaïl,  Asia expert for the journalist  organization
“Reporters Without Borders”.

Finland has ranked first in RSF’s World Press Freedom Index since 2010. So when the Finnish
TV-journalist  Minna  Knus-Galán  had  to  pick  up  a  letter  from  the  post  office,  she  thought
nothing of it. The 49-year-old works for the TV broadcaster Yle. Weeks prior to this day the
TV broadcaster had made public the offshore dealings of Finnish businessmen and lawyers.
The letter that Knus-Galán now received had been sent by the Finnish tax authorities: It
demanded that Knus-Galán hand over the leaked data, so that the tax authorities would be
able to run their own investigation.

“I was shocked and it felt unreal”, says Knus-Galán.

A  politician  from the  conservative  party  even  publicly  accused  the  TV  broadcaster  of
protecting tax evaders. The TV station also received mail from the tax authorities. Since

http://www.linguee.de/englisch-deutsch/uebersetzung/deputy+editor-in-chief.html


| 3

then a Finnish court has been on the case: If the tax office wins it would soon be able to get
its hands on the material from the leak.

“I see it as a way of the authorities to show efficiency, but they didn’t realize
they were treading on press freedom and protection of source”, says Knus-
Galán.

Watch Johannes Kr Kristjansson’s short video here.

Kristjansson nearly won the title “Icelander of the year” in 2016

There was one Panama Papers related media appearance in particular that got a lot of
attention: Sigmundur David Gunnlaugsson, then prime minister of Iceland, was interviewed
by the TV journalist  Jóhannes Kristjansson. When Kristjansson asked the Prime Minister
about  his  offshore  dealings  on camera,  the  politician  began to  stutter  and abruptly  ended
the interview. The video spread around the world, Gunnlaugson stepped down a few months
later.  The reporter  Jóhannes  Kristjansson himself  became a  national  celebrity,  but  not
everyone has been supportive, he has also been confronted with a lot of criticism. He
received letters, was insulted on the phone and yelled at in a grocery store:

“Are you happy now? You should be ashamed of yourself!”.

“To  be  a  figure  of  public  interest  has  more  negative  aspects  than  positive
ones”,  says  Kristjansson,  “but  I  would  do  it  all  again,  no  question.”

Kristjansson nearly won the title “Icelander of the year” in 2016. He came a close second to
a team of paramedics in an online-poll. By the way: the third place went to Kristjansson’s
adversary, the ex-Prime Minister Gunnlaugsson.

Translation: Thomas Salter

The original source of this article is Süddeutsche Zeitung
Copyright © Elisabeth Gamperl, Süddeutsche Zeitung, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

http://gfx.sueddeutsche.de/assets/videos/cd2112db3956109cddad5e0612964815013ae33d66c6c12f7ae10a7a3a04b8a69254dd91699861c5d7b86e3ad3eeb8608129187a701ca0638a0ee14dea8c8fce.mp4
http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2017/05/Kristjansson.png
http://linkis.com/Z9pwl
https://www.globalresearch.ca/author/elisabeth-gamperl
http://linkis.com/Z9pwl
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/


| 4

Articles by: Elisabeth Gamperl

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.globalresearch.ca/author/elisabeth-gamperl
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

