® GlobalResearch

Center for Research on Globalizaticn

Open Season on Critics of 5G Cell Phone
Technology: Media Censorship And Smear
Campaigns against Prominent Scientists and
Physicians

Simply saying that more health research is needed on 5G —the latest
generation of cell phone technology— can be hazardous to your reputation.

By Microwave News Region: USA
Global Research, December 30, 2019 Theme: Environment

Microwave News 6 December 2019

Last May, the New York Times tried to take down David Carpenter, a public health physician
and the country’s most prominent 5G critic. Veteran science writer William Broad painted
Carpenter as a willing tool of a disinformation campaign promoted by RT America, a TV
network which he described as “the cat’s paw of Russian president, Vladimir Putin.” The
page-one story ran under the headline, “Your 5G Phone Won't Hurt You But Russia Wants
You To Think Otherwise.”

Two months later, on July 16, Broad was back for another hit on Carpenter. This time, he
was given most of the front page of the Times’' Tuesday science section, to portray
Carpenter as a fringe player working “hard to revise established science.”

Much of what Broad wrote was fiction. (See “A Fact-Free Hit on a 5G Ciritic."”)

Now Scientific American has ambushed Joel Moskowitz, one of the few other academics
willing to state the obvious: No one knows whether 5G is safe. Moskowitz, based at the
University of California, Berkeley, School of Public Health, runs the widely read blog,
Electromagnetic Radiation Safety. This new attack, written by David Grimes, an Irish
physicist and science columnist, is vicious. Grimes labels Moskowitz a scaremonger —it’s in

‘

the headline: “Don’t Fall Prey to Scaremongering about 5G.”

But that's just the beginning. Grimes goes on to portray Moskowitz as falling victim to
“illusory truth,” accusing him of “alarming ignorance” and disseminating “groundless
falsehoods.” Moskowitz’s outlook is “most certainly a fringe view” which pivots on “fatally
flawed conjecture,” according to Grimes. He saves the worst for last, comparing Moskowitz
and anti-5G activists to liars and anti-vaxxers:

“One need only look to the alarming renaissance of once-conquered diseases, driven by
anti-vaccine disinformation online —the human cost when superstition and mendacity
outpace science.”

But it's Grimes who gets the science all wrong. He claims that the cancer findings of the U.S.
National Toxicology Program (NTP) are a “canard.” This is simply not so. We may argue
about the strength of the link between cell phone radiation and cancer but not whether the

| 1


https://www.globalresearch.ca/author/microwave-news
https://microwavenews.com/news-center/open-season-5g-critics
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/environment
https://www.albany.edu/news/experts/8212.php
https://www.nytimes.com/2019/05/12/science/5g-phone-safety-health-russia.html
https://microwavenews.com/news-center/fact-free-hit-5g-critic
https://publichealth.berkeley.edu/people/joel-moskowitz/
https://www.saferemr.com/
https://www.davidrobertgrimes.com/
https://blogs.scientificamerican.com/observations/dont-fall-prey-to-scaremongering-about-5g/
https://ntp.niehs.nih.gov/

NTP found one. The NTP concluded, without qualification, that its $30 million animal study
found “clear evidence” of an association. Grimes calls this claim “profoundly misquided,”
citing as backup only an isolated blog post from May 2016, two-and-a-half years before the
final NTP report was released.

Grimes is also wrong about Interphone: this 13-country epidemiological study shows a link,
according to an expert panel convened by the International Agency for Research on Cancer
(IARC). Grimes touts the Danish cohort study as a “most reliable” example of a study
showing cell phones are safe, but, in fact, it’s of dubious quality, again according to the IARC
panel, as well as just about everyone who has read beyond the abstract. Radar radiation has
not been exonerated from cancer risks, as Grimes would have us believe —his claim is
based on a literature review by a group of industry consultants.

On and on it goes, one distortion after another, most taken from industry’s propaganda
playbook.

A Rebuttal to a Rebuttal to a Rebuttal

Grimes'’s piece is the third on 5G radiation and health to appear in Scientific American in just
the last few months. The first was by Ken Foster, an emeritus professor of bioengineering at
the University of Pennsylvania, in mid-September. Foster has long maintained that
microwaves have not been shown to cause injury —including cancer— other than by heating
tissue. Moskowitz wrote to Scientific American and asked for permission to reply. The editors
agreed and his rebuttal was posted on October 17.

During the negotiations over his response to Foster, Moskowitz asked Mike Lemonick, the
chief opinion editor at the magazine, whether anyone would be allowed to rebut him, and, if
so, whether Lemonick would then give him, Moskowitz, the opportunity to respond. “Since
your piece is already a rebuttal to an earlier piece,” Lemonick wrote back, “No, | don't plan
to publish a rebuttal to your rebuttal. And the idea that | would then publish a rebuttal to a
rebuttal to a rebuttal is, frankly, absurd.”

Then Lemonick changed his plans and published Grimes’s hatchet job. While it took the
editors close to a month to run Moskowitz’s rebuttal to Foster, Grimes’s piece appeared just
11 days after Moskowitz’s.

“I asked Lemonick what had changed his mind,” Moskowitz told me over Skype. “He replied
that Grimes had contacted him and made what he called a persuasive case that my piece
needed to be rebutted.”

Not long afterwards, | picked up the thread and asked Lemonick what Grimes had told him
that he found so persuasive. “Grimes’s arguments were essentially the same as those that
appeared in his essay,” Lemonick wrote back.

Grimes has a history of writing polemical attacks on those who reject the industry’s rosy
picture that cell phone radiation is unquestionably safe. Last year, he went after two
American journalists —Mark Hertsgaard and Mark Dowie— who accused the cell phone
industry of a coverup. Their story, “How Big Wireless Made Us Think That Cell Phones Are
Safe,” originally ran as a “special investigation” in the Nation. A couple of months later, the
U.K. Observer, a major Sunday newspaper, published an abridged version of their exposé.
Grimes hit back in the Guardian, the Observer's sister paper. There he covered much of the



https://microwavenews.com/news-center/ntp-final-rf-report
https://microwavenews.com/news-center/iarc-cell-phone-radiation-possible-human-carcinogen
https://www.iarc.fr/
https://microwavenews.com/DanishCohort.html
https://www.rrjournal.org/doi/abs/10.2307/3580028
https://blogs.scientificamerican.com/observations/5g-is-coming-how-worried-should-we-be-about-the-health-risks/
https://www.seas.upenn.edu/directory/profile.php?ID=29
https://blogs.scientificamerican.com/observations/we-have-no-reason-to-believe-5g-is-safe/
https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Lemonick
https://www.thenation.com/article/how-big-wireless-made-us-think-that-cell-phones-are-safe-a-special-investigation/
https://www.theguardian.com/technology/2018/jul/14/mobile-phones-cancer-inconvenient-truths
https://www.theguardian.com/technology/2018/jul/21/mobile-phones-are-not-a-health-hazard

same ground as what he would later present in Scientific American, including accusations of
scaremongering and the nightmare of “vaccine panic.”

Why Did Scientific American Publish Grimes’s Hit Piece?

The Foster and Moskowitz opinion pieces were a standard pro/con exchange. Neither wrote
anything surprising. Each made his case in a civil, respectful manner. Indeed, Foster
coauthored a similar argument about microwaves (but of course not 5G) in an article for
Scientific American magazine more than 30 years ago! Anyone who follows Moskowitz’s blog
would be familiar with his point of view.

Why did Lemonick cave to Grimes and allow the conversation to degenerate into name-
calling and science fiction? Perhaps he couldn’t say no to someone who presents himself as
a visiting cancer researcher at the University of Oxford, even if his day job is being a
postdoc at Queen’s University, Belfast. Was it a lack of fact-checking? Maybe both?

| asked Lemonick again what made him do it. He quickly replied that he would take “another
look,” adding, “I certainly don’t want to mislead our readers or give Dr. Moskowitz unfair
treatment.”

As it happened, at the same time Lemonick and | were exchanging emails about Grimes and
Moskowitz, Scientific American came under fire over another opinion piece. This one was on
the subject of women’s health. The article criticized a gynecologist, Jennifer Gunter, the
author of The Vagina Bible, who became a star on social media after taking on Gwyneth
Paltrow and her Goop business empire. In this case, Scientific American buckled and, within
four days, removed the piece from its website. (It is still accessible in the Internet Archive.)

In the press reports that followed, Lemonick was quoted as saying the magazine had “failed
in our responsibility to do a thorough fact-check.” Whatever its faults, the now-deleted text
is less strident than Grimes’s assault on Moskowitz. That Gunter has more than 270,000
politically active Twitter followers no doubt helped her side draw Scientific American’s
attention. Moskowitz has fewer than 2,000 followers.

My best guess is that the decision to publish Grimes’s diatribe can be attributed to the
success of the industry campaign to discredit anyone who even suggests that cell phone
radiation may have negative effects. As a result, otherwise thoughtful editors are willing to
spike the most vanilla statement that more research is needed. It appears that they don’t
think it matters, because claims of microwave health effects are nothing more than junk
science.

Still, that doesn’'t explain why Scientific American, in an Orwellian move, deleted
Moskowitz’s article from its listing of opinion pieces. If you search the magazine’s website
for “Joel Moskowitz” all you get is Grimes’s attack on him.

Note: As | was finishing this story, Lemonick wrote to tell me that he is “going to reconsider”
his decision about not running a rebuttal to a rebuttal to a rebuttal and might now allow
Moskowitz to respond to Grimes.

As to whether Grimes had been fact-checked, Lemonick said, “Our fact-checking of opinion
pieces has traditionally been less rigorous than that of reported pieces, but we’re reviewing
that policy.”


https://www.scientificamerican.com/article/the-microwave-problem/
https://drjengunter.com/
https://blogs.scientificamerican.com/observations/doctors-are-not-gods/
https://web.archive.org/web/20191127013500/https:/blogs.scientificamerican.com/observations/doctors-are-not-gods/
https://www.thedailybeast.com/dr-jennifer-gunter-scientific-american-yanks-hit-piece-on-twitters-favorite-ob-gyn
https://slate.com/technology/2019/12/jen-gunter-jennifer-block-scientific-american.html

Note to readers: please click the share buttons above or below. Forward this article to your
email lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

The original source of this article is Microwave News
Copyright © Microwave News, Microwave News, 2019

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Microwave News

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca

www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: publications@globalresearch.ca



https://microwavenews.com/news-center/open-season-5g-critics
https://www.globalresearch.ca/author/microwave-news
https://microwavenews.com/news-center/open-season-5g-critics
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/microwave-news
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

