
| 1

In Nord Stream attack, US Officials Use Proxy Media
to Blame Proxy Ukraine
One month after Seymour Hersh reported that the US blew up the Nord
Stream pipelines, US officials find a scapegoat in Ukraine and stenographers in
the New York Times.

By Aaron Mate
Global Research, March 13, 2023
Aaron Mate 8 March 2023

Region: Europe, USA
Theme: Intelligence, Law and Justice,

Media Disinformation
In-depth Report: UKRAINE REPORT

All  Global  Research  articles  can  be  read  in  51  languages  by  activating  the  Translate
Website button below the author’s name (desktop version)

To receive Global Research’s Daily Newsletter (selected articles), click here.

Follow us on Instagram and Twitter and subscribe to our Telegram Channel. Feel free to
repost and share widely Global Research articles.

***

Nearly six months after the Nord Stream pipelines exploded and one month after Seymour
Hersh  reported  that  the  Biden  administration  was  responsible,  US  officials  have  unveiled
their defense. According to the New York Times, anonymous government sources claim that
“newly collected intelligence” now “suggests” that the Nord Stream bomber was in fact a
“pro-Ukrainian group.”

The only confirmed “intelligence” about this supposed “group” is that US officials have none
to offer about them.

“U.S.  officials  said  there  was  much  they  did  not  know  about  the  perpetrators  and  their
affiliations,”  The  Times  reports.  The  supposed  “newly  collected”  information  “does  not
specify the members of the group, or who directed or paid for the operation.” Despite
knowing nothing about them, the Times’ sources nonetheless speculate that “the saboteurs
were most likely Ukrainian or Russian nationals, or some combination of the two.” They also
leave open “the possibility that the operation might have been conducted off the books by a
proxy  force  with  connections  to  the  Ukrainian  government  or  its  security  services.”
(emphasis added)

When no evidence is produced, anything is of course “possible.” But the Times’ sources are
oddly certain on one critical matter: “U.S. officials said no American or British nationals were
involved.” Also, there is “no evidence President Volodymyr Zelensky of Ukraine or his top
lieutenants were involved in the operation, or that the perpetrators were acting at the
direction of any Ukrainian government officials.”

https://www.globalresearch.ca/author/aaron-mate
https://mate.substack.com/p/in-nord-stream-attack-us-officials
https://www.globalresearch.ca/region/europe
https://www.globalresearch.ca/region/usa
https://www.globalresearch.ca/theme/intelligence
https://www.globalresearch.ca/theme/law-and-justice
https://www.globalresearch.ca/theme/media-disinformation
https://www.globalresearch.ca/indepthreport/ukraine-report
https://lp.constantcontactpages.com/su/IJiNQuW?EMAIL=&go.x=0&go.y=0&go=GO
https://www.instagram.com/globalresearch_crg/
https://twitter.com/CrGlobalization
https://t.me/gr_crg
https://seymourhersh.substack.com/p/how-america-took-out-the-nord-stream
https://www.nytimes.com/2023/03/07/us/politics/nord-stream-pipeline-sabotage-ukraine.html


| 2

Despite  failing  to  obtain  any  concrete  information  about  the  perpetrators,  the  Times
nonetheless  declares  that  the  US  cover  story  planted  in  their  pages  “amounts  to  the  first
significant  known  lead  about  who  was  responsible  for  the  attack  on  the  Nord  Stream
pipelines.”

It is unclear why the Times has deemed their evidence-free “lead” to be “significant”, and
not,  by contrast,  the Hersh story that came four weeks earlier.  Not only does Hersh’s
reporting predate the Times’, but his story contained extensive detail about how the US
planned and executed the Nord Stream explosions.

Tellingly, the Times distorts the basis for Hersh’s reporting. “In making his case,” the Times
claims, Hersh merely “cited” President Biden’s “preinvasion threat to ‘bring an end’ to Nord
Stream 2, and similar statements by other senior U.S. officials.” In falsely suggesting that he
relied solely on public statements, the Times completely omits that Hersh in fact cited a
well-placed source.

By contrast, the Times has no information about its newfound perpetrators or about any
other aspect of its “significant” lead.

“U.S. officials declined to disclose the nature of the intelligence, how it was obtained or any
details  of  the strength of  the evidence it  contains,” The Times states.  Accordingly,  US
officials  admit  that  “that  there  are  no  firm  conclusions”  to  be  drawn,  and  that  there  are
“enormous gaps in what U.S. spy agencies and their European partners knew about what
transpired.”  For  that  apparent  reason,  “U.S.  officials  who  have  been  briefed  on  the
intelligence are divided about how much weight to put on the new information.” The Times,
by contrast, apparently feels no such evidentiary burden.

In sum, US officials have “much they did not know about the perpetrators” – i.e. everything;
“enormous gaps” in their awareness of how the (unknown) “pro-Ukraine group” purportedly
carried out  a deep-sea bombing;  uncertainty over “how much weight  to put  on” their
“intelligence”;  and  even  “no  firm  conclusions”  to  offer.  Moreover,  all  of  this  supposed  US
“intelligence”  happens  to  have  been  “newly  collected”  —  after  one  of  the  most
accomplished journalists  in  history  published a  detailed  report  on  how US intelligence
plotted and conducted the bombing.

Given the absence of evidence and curious timing, a reasonable conclusion is not that a
Ukrainian “proxy force” was the culprit, but that the US is now using its Ukrainian proxy as a
scapegoat.

As the standard bearer of establishment US media, the Times’ “reporting” is perfectly in
character.  Days after the September 2022 bombing of the Nord Stream gas pipelines, the
Times noted that “much of the speculation about responsibility has focused on Russia” – just
as US officials would certainly hope. The narrative was echoed by former CIA Director John
Brennan, who opined that “Russia certainly is the most likely suspect,” in the Nord Stream
attack.  Citing  anonymous  “Western  intelligence  officials”,  CNN  claimed  that  “European
security  officials  observed  Russian  Navy  ships  in  vicinity  of  Nord  Stream  pipeline  leaks,”
thus casting “further suspicion on Russia,”  which is  seen by “European and US officials  as
the  only  actor  in  the  region  believed  to  have  both  the  capability  and  motivation  to
deliberately damage the pipelines.”

With the story that Russia blew up its own pipelines no longer tenable, the Times’ new

https://www.nytimes.com/2022/10/02/world/europe/nord-stream-pipeline-damage-russia.html
https://www.cnn.com/videos/world/2022/09/28/former-cia-director-brennan-russia-ukraine-pipeline-intv-newday-vpx.cnn
https://www.cnn.com/2022/09/28/politics/nord-stream-pipeline-leak-russian-navy-ships/index.html
https://www.washingtonpost.com/national-security/2022/12/21/russia-nord-stream-explosions/


| 3

narrative asks us to believe that some unnamed “pro-Ukraine group”, which “did not appear
to be working for military or intelligence services” somehow managed to obtain the unique
capability to plant multiple explosives on a heavily sealed pipeline at the bottom of the
Baltic Sea.

That narrative is already being laundered through the German media. Hours after the Times
story broke, the German outlet Die Zeit came out with a story, sourced to German officials,
that claims the bombing operation was carried out by a group of six people, including just
“two divers.” These supposed perpetrators, we are told, arrived at the crime scene via a
yacht “apparently owned by two Ukrainians” that departed Germany. How a yacht managed
to carry the equipment and explosives needed for the operation is left unexplained.

The saboteurs somehow possessed the capability to carry out a deep-sea bombing, but not
the  awareness  to  properly  clean  up  their  floating  crime  scene.  According  to  Die  Zeit,  the
boat was “returned to the owner in an uncleaned condition,” which allowed “investigators”
to discover “traces of explosives on the table in the cabin.” Should this lean “pro-Ukraine”
crack team of naval commandos conduct another act of deep-sea sabotage, they will only
need to hire a cleaning professional to get away with it.

As for motivation, we are somehow also asked to forget that Biden administration officials
not  only  expressed  the  motivation,  but  the  post-facto  satisfaction.  “If  Russia  invades
Ukraine,  one  way  or  another  Nord  Stream  2  will  not  move  forward,”  senior  US  official
Victoria Nuland vowed in January 2022. President Biden added the following month that “if
Russia invades… there will be no longer a Nord Stream 2. We will bring an end to it.” After
the Nord Stream pipelines were bombed, Secretary of State Antony Blinken greeted the
news as a “tremendous strategic opportunity.” Just days before Hersh’s story was published,
Nuland informed Congress that both she and the White House are “very gratified” that Nord
Stream is “a hunk of metal at the bottom of the sea.”

Not only are global audiences asked to ignore the public statements of Biden administration
principals, but their blanket refusal to answer any questions. This was put on display in
Washington this past weekend, when German Chancellor Olaf Scholz paid Biden a White
House visit.  Unlike Scholz’s last DC trip, there was no joint news conference. This was
understandable: the last time they appeared together, Biden blurted out that he would
“bring an end” to Nord Stream, leaving Scholz to stand next to him in awkward silence. This
time around, the two briefly sat before a group of reporters who were quickly shooed out of
the room, much to Biden’s apparent glee.

Scholz's visit underscored that US media is state media. No joint presser, for
obvious reasons: they can't risk a question from a German reporter about Sy
Hersh's Nord Stream scoop.

Everyone  here  got  the  memo:  no  US  outlet  covering  Scholz's  visit  even
mentioned Hersh's story. pic.twitter.com/9xeBJMtc38

— Aaron Maté (@aaronjmate) March 6, 2023

US media outlets got the memo: in a sit-down interview with Scholz, CNN’s Fareed Zakaria
did  not  find  the  time  to  mention  Hersh’s  reporting.  In  covering  the  German  Chancellor’s
visit, US media outlets like the Times and the Washington Post adopted a similar vow of

https://www.zeit.de/politik/ausland/2023-03/nordstream-2-ukraine-anschlag?utm_referrer=https%3A%2F%2Ft.co%2F
https://mate.substack.com/p/in-nord-stream-attack-us-sees-a-tremendous
https://mate.substack.com/p/in-nord-stream-attack-us-sees-a-tremendous
https://mate.substack.com/p/seymour-hersh-reveals-how-the-us
https://t.co/9xeBJMtc38
https://twitter.com/aaronjmate/status/1632808756969873408?ref_src=twsrc%5Etfw


| 4

silence.

Not  one  question  from  Fareed  Zakaria  about  Nord  Stream  as  German
Cuckmeister  Olaf  Scholz  rambles  on  about  his  country's  supposed energy
independence

Fareed intervenes only to push Scholz to commit more money to Ukraine's
m i l i t a r y  –  a n d  t h e r e f o r e  l e s s  t o  G e r m a n  s o c i a l  w e l f a r e
pic.twitter.com/GQJxK27pis

— Max Blumenthal (@MaxBlumenthal) March 6, 2023

Inadvertently, the Times’ account exposes new holes in the failed attempts to refute Hersh’s
story.

Members of the NATO state-funded website Bellingcat, falsely presented to NATO state
audiences as an independent investigative outlet, have attempted to cast doubt on Hersh’s
claims by arguing that open-source tracking at the time of the bombing fails to detect the
vessels he reported on. But as the Times story notes, investigators are seeking information
about ships “whose location transponders were not on or were not working when they
passed through the area, possibly to cloak their movements.” Hersh has made this same
point  in  interviews,  noting  that  when  Biden  flew  into  Poland  before  his  visit  to  Kiev  last
month, his “plane switched off its transponder” to avoid detection, as the Associated Press
reported.  Unfortunately  for  self-styled  digital  sherlocks,  major  international  crimes  –
particularly those involving intelligence agencies – cannot be solved from their laptops.

Hersh was also pilloried for citing a single anonymous source. The Times’ story, by contrast,
relies on multiple anonymous sources, who, unlike Hersh, have no tangible information to
offer.  After  ignoring  Hersh’s  story  for  a  full  month,  the  Times’  news section  was  forced to
acknowledge it  for  the first  time. And the best that its  anonymous sources could come up
with is not only an evidence-free, caveat-filled narrative, but a story that does not challenge
a single aspect of Hersh’s detailed account.

In another contrast, Hersh is one of the most accomplished and impactful journalists in the
history of the profession. Two of the journalists on the Times story, Julian E. Barnes and
Adam Goldman, have bylined multiple stories that spread demonstrable falsehoods sourced
to anonymous US officials.

In  the  summer  of  2020,  Barnes  and Goldman were  among the  Times journalists  who
laundered  CIA  disinformation  that  Russia  was  paying  bounties  for  dead  US  troops  in
Afghanistan. When the Biden administration was forced to acknowledge that the allegation
was baseless, the Times tried to water down its initial claims in an attempt to save face.

In  January,  Barnes  co-wrote  a  Times  story  which  claimed,  citing  unnamed  “U.S.  officials”
more than a dozen times, that “Russian military intelligence officers” were behind “a recent
letter bomb campaign in Spain whose most prominent targets were the prime minister, the
defense minister and foreign diplomats.” But days later, as the Washington Post reported,
Spanish authorities arrested “a 74-year-old Spaniard who opposed his country’s support for
Ukraine but appears to have acted alone.” (Moon of Alabama is one the few voices to have
called out the Times’ fraudulent reporting).

https://t.co/GQJxK27pis
https://twitter.com/MaxBlumenthal/status/1632830160201195520?ref_src=twsrc%5Etfw
https://thegrayzone.com/2021/10/09/bellingcat-intelligence-contractors-extremists-syria/
https://apnews.com/article/russia-ukraine-biden-kyiv-politics-74c9de636c489393c86ad115e5cbcb48
https://apnews.com/article/russia-ukraine-biden-kyiv-politics-74c9de636c489393c86ad115e5cbcb48
https://fair.org/home/major-us-outlets-found-hershs-nord-strom-scoop-too-hot-to-handle/
https://www.nytimes.com/2021/05/07/us/politics/russian-bounties-nsc.html
https://www.nytimes.com/2020/06/28/us/politics/russian-bounties-warnings-trump.html
https://www.thedailybeast.com/us-intel-walks-back-claim-russians-put-bounties-on-american-troops
https://twitter.com/aaronjmate/status/1391083283505627137
https://www.nytimes.com/2023/01/22/us/politics/russia-spain-letter-bombs.html
https://www.moonofalabama.org/2023/01/us-officials-claim-more-russiagate-like-nonsense.html#more
https://www.washingtonpost.com/world/2023/02/17/russia-spies-europe-arrests/
https://twitter.com/MoonofA/status/1618523450414448640


| 5

That  same  month,  Goldman  shared  a  byline,  alongside  fellow  “Russian  bounties”
stenographer Charlie Savage, on a Times story which argued that Special Counsel John
Durham  has  “failed  to  find  wrongdoing  in  the  origins  of  the  Russia  inquiry,”  even  though
Durham’s findings have yet to be released. As I  reported for Real Clear Investigations, the
Times made its case by omitting countervailing information and distorting the available
facts – as is the norm for establishment media coverage of Russiagate.

The  US  officials  behind  the  Times’  latest  Nord  Stream  tale  presumably  believe  that  they
have  offered  the  best  counter  to  Hersh  that  they  could.  That  it  is  devoid  of  concrete
information, and written by Times staffers with a track record of parroting US intelligence-
furnished propaganda, ultimately has the opposite effect.

The  Times’  narrative  can  only  be  seen  as  further  confirmation  that  Hersh  found  the  Nord
Stream  bomber  in  Washington.  That  explains  why  anonymous  US  officials  are  now  using
proxies in establishment media to scapegoat their proxy in Ukraine.

*

Note to readers: Please click the share buttons above. Follow us on Instagram and Twitter
and  subscribe  to  our  Telegram Channel.  Feel  free  to  repost  and  share  widely  Global
Research articles.

Featured image is from The Unz Review

The original source of this article is Aaron Mate
Copyright © Aaron Mate, Aaron Mate, 2023

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Aaron Mate

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). The Centre for Research on Globalization will
not be responsible for any inaccurate or incorrect statement in this article. The Centre of Research on Globalization grants
permission to cross-post Global Research articles on community internet sites as long the source and copyright are
acknowledged together with a hyperlink to the original Global Research article. For publication of Global Research articles in
print or other forms including commercial internet sites, contact: publications@globalresearch.ca
www.globalresearch.ca contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the
copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to advance
a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to those
who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: publications@globalresearch.ca

https://www.nytimes.com/2023/01/26/us/politics/durham-trump-russia-barr.html
https://mate.substack.com/p/unchastened-by-russiagate-the-ny
https://mate.substack.com/p/veteran-nyt-journalist-jeff-gerth
https://www.unz.com/mwhitney/what-hersh-got-wrong/
https://mate.substack.com/p/in-nord-stream-attack-us-officials
https://www.globalresearch.ca/author/aaron-mate
https://mate.substack.com/p/in-nord-stream-attack-us-officials
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.globalresearch.ca/author/aaron-mate
mailto:publications@globalresearch.ca
https://www.globalresearch.ca
mailto:publications@globalresearch.ca

